Vanhuslaki ja märät vaipat

La g

Selvästi huomaa, että vaalit on tulossa ja pinnojen keruu on käynnissä.
Tuota vanhuslakia on pyöritetty vuosia, nyt kuntavaalin alla se on teko-
pyhästi nostettu esille. Ministeri Gutzezenina , tai jotain sinnepäin, yrittää
kerätä pinnoja itselleen ja demareille. Kokoomus Risikon johdolla
laittaa hanttiin, itse asia ei heille tärkeä, mutta se kunnian meno demareille,
se kirvelee.
Vapaaehtoisestihan kunnat ei ole niitä hoitajasuosituksia täyttäneet,
joten kait siihen lailla pitänee pakottaa. Muuten ne tämänpäivän
vanhukset joutuvat edelleenkin olemaan niissä märissä vaipoissa..
Ei vielä tuo robottiteollisuuskaan ole niin pitkällä, että siitä olisi apua.

Vanhuutta odotellessa.

71

283

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samaa mieltä että tämä 'sota' on puhdas vaalitemppu, varsinkin kun samainen ministeri jätti juuri lakiesityksestään kaikki kiintiöt pois.

Vähän aikaa räyhätään, media kirjoittaa, vaalit käydään ja asia unohdetaan. Voi tietysti tarkoittaa jonkun 'työryhmän' asettamista, johan tätä ehdittiin ehdottaa...

• ...

Joop.

Vaalit on tulossa. Nyt menossa suurien ikäluokkien äänten kalastelu. Vielä nyt niillä saadaan vaalivoittoja. Vanhuksista puhuminen saa kontaktipintaa suureen määrään äänestäjistä. Seuraavaksi tulee jonossa sitten lapset, niitä vastaan ei voi äänestää oikeastaan kukaan, niihin kannattaa aina vedota.

Aika harva puolue tai ehdokas uskaltaa nyt puhua eläkkeitten ja sosiaaliturvan leikkaamisesta, etenkään kunnallispolitiikassa.

Mun mielestä, äänioikeudella ikäraja nuorilla ihmisillä, sama pitäis olla vanhoilla ihmisillä. Kaikilla dementoituneilla loispummieläkeläisillä on äänioikeus, miksi? Ne ei tee ite mitään yhteiskunnan hyväksi, tietoa ja älyä ei ole, ajavat vain omia etujaan. Tai sitten avustaja piirtää jonkin numeron vaalilappuun, kun äänestäjä ite on morfiineissaan, eikä tajua mistään mitään.

Noin yleisimmin. Suomen keskustalla hankalat ajat, leimaantuminen lestaatipuolueeksi ei ehkä ollut paras idea suosion muutenkin ollessa pohjamudissa. Ei ole kristallipalloa, mutta ei sitä tarvitakkaan, joillain alueilla tulee jo nyt näkymään vaalituloksissa pientä muutosta ja valtakunnallisesti keskustan suosio ei todellakaan ole nousujohteista. Lestaateja lapset laskien reilut sata tuhatta, suomessa yli viis miljoonaa asukasta.

=DW=

• demeter

Eikös se ole hyvä, että skarpataan edes vaalien edellä ?
      Minusta kaikki alkoi mennä vikaan jo silloin, kun valtionavuista poistettiin korvamerkinnät. Se sai, joka piti eniten ääntä ja vanhukset ovat tunnetusti olleet hiljaista joukkoa.

Eikä laki takaa sitä, että asiat olisivat hoidossa. Valvonta on usein puutteellista ja aina löytyy porsaanreikiä lain kiertämiseksi.

Näistä "loispummieläkeläisistä" riittää puhetta, muidenkin kuin Osku Pajamäen suulla.
      Minusta eläkeläiset eivät ole mikään yhtenäinen ryhmä. Suurin osa tuntemistani eläkeläisistä on aktiivista joukkoa. Elleivät hoida omaistaan tai lapsenlapsiaan, tekevät työtä kolmannella sektorilla. Uskoisin, että vain pieni osa heistä pistää rahaa haisemaan sillä ideologialla, että HEILLÄ on vain tämä yksi elämä.

Oliskohan se paheksuttu uskonto vähän hillinnyt tuota jumalatonta menoa - pitänyt kansaa kurissa ja nuhteessa - kuten vanhoina hyvinä aikoina ?..))
      (Viimeinen kysymys pyrkii olemaan sarkastinen)

• laal,.lo

mitä noista vaipoista mäkätetään niin nykyään
      nehän on pintakuivia kuten lastenkin
      mainoskin kertoo että pysyy kuivana pinnaltaan kellonympärystän

• O - O

Kokeilepa joskus itse huviksesi, miltä tuntuisi.
        Lapsi liikkuu, vanhus saattaa maata ihan yksin paikoillaan.

Sitäpaitsi, tuo on vain yksi pieni osa ongelmasta.

• hddhbffbnv
        O - O kirjoitti:

Kokeilepa joskus itse huviksesi, miltä tuntuisi.
        Lapsi liikkuu, vanhus saattaa maata ihan yksin paikoillaan.

Sitäpaitsi, tuo on vain yksi pieni osa ongelmasta.

mitä se liike muuttaa
        pintakuivia silti
        ooksä kokeillut?

• demeter

Niin mainos (laal..io)...

• Märät vaipat, mutta entäs jos siellä on myös löysät? Kyllä siinä takamus palaa jos samat vaipat on 12 tuntia.

• O - O
        hddhbffbnv kirjoitti:

mitä se liike muuttaa
        pintakuivia silti
        ooksä kokeillut?

Liikkuminen vähentää makuu- ym. haavaumien syntymistä.
        Ei minun tarvitse kokeilla, koska en ole esittänyt ylimielisiä, asiaa väheksyviä kommentteja. En myöskään kuvittele vanhuksen kokevan oloaan hyväksi lojuessaan yksin, liikuntakyvyttömänä ja 14 vaipanvaihdon varassa viikossa toiseen.

Sellaista en toivo kenellekään, enkä toivota edes sinulle, vaikka kieltämättä tunnen siihen pientä houkutusta, juuri nyt.;)

• Ja mistä ne rahat sitten otetaan? Ellei oma ikäluokkamme aktivoidu, vanhaksi elävien kohtalo saattaa aikanaan olla nykyistä huonompikin. - Nuoremmat vaativat itselleen tärkeiden toimintojen, palvelujen ja tukien lisäämistä. Eläköityvät suuret ikäluokat ovat monen mielestä suuri taakka, ja ongelma, joka pitäisi ratkaista vanhusten ja perheiden omin voimin tai itse maksetuilla ostopalveluilla. - On se niin väärin, että eläkeläiset saisivat jotain "ilmaiseksi", eiväthän useimmat heistä ole ennenkään mitään saaneet.

Ikäihmiset äänestävät itsekin nuoria ja kauniita, ja uskovat vaalimainosten kauniita korulauseita. - Jos useammat aktivoituisivat seuraamaan politiikkaa vaalien välilläkin, ja kyselisivät äänestämiltään - ja muiltakin - edustajilta, miten vanhusten asioita hoidetaan ja miten niitä aiotaan parantaa, saatettaisiin ainakin osaan ongelmista löytää parempia ratkaisuja, ja osa meistä pääsisi nauttimaan niistä.

Vanhusten arvostuksen pitäisi lisääntyä Suomessa, jotta yleinen ilmapiiri ja asenteet muuttuisivat. Mitä me itse voisimme tehdä asian hyväksi?

• ...

"Mitä me itse voisimme tehdä asian hyväksi? "

Tärkein asia olis poistaa iteltään äänioikeus. Jos on yhteiskunnan elätti, ei eroa lapsesta mitenkään.

Vanhuksia hoitaa yhteiskunta, lapsia sentään vanhemmat jossain määrin. Vaippavähennys verotukseen?

=DW=

• demeter

Niin (DW) vanhemmat hoitavat lapsia (ainakin osittan), mutta lapset eivät hoida vanhempia. On se niin väärin...

Ennen sanottiin, että äiti voi hoitaa kuutta lasta, mutta kuusi lasta ei voi hoitaa yhtä
        äitiä. Pätee edelleenkin. Eikös sellainen laki saatu aikaiseksi, että oman vanhempana hoitoon voi saada vapaata työstä ? Ei palkallista tietenkään,
        mutta kai siihen jotain omaishoidon tukea saa.

Mitenkäs Rautarouva Thatcher sanoikaan: sellaista kuin "yhteiskunta ei ole olemassakaan. Yhä enemmän alkaa näyttää siltä.

• todelllla
        demeter kirjoitti:

Niin (DW) vanhemmat hoitavat lapsia (ainakin osittan), mutta lapset eivät hoida vanhempia. On se niin väärin...

Ennen sanottiin, että äiti voi hoitaa kuutta lasta, mutta kuusi lasta ei voi hoitaa yhtä
        äitiä. Pätee edelleenkin. Eikös sellainen laki saatu aikaiseksi, että oman vanhempana hoitoon voi saada vapaata työstä ? Ei palkallista tietenkään,
        mutta kai siihen jotain omaishoidon tukea saa.

Mitenkäs Rautarouva Thatcher sanoikaan: sellaista kuin "yhteiskunta ei ole olemassakaan. Yhä enemmän alkaa näyttää siltä.

Mikähän siihen on syynä ettei sitä äitiä voi lapsi hoitaa, mutta lastaan vanhempi hoitaa.

• demeter
        todelllla kirjoitti:

Mikähän siihen on syynä ettei sitä äitiä voi lapsi hoitaa, mutta lastaan vanhempi hoitaa.

No kun on se laki (todella)..)) Ja se vapauttaa lapset vastuusta.
        Muistaakseni Euroopassa on vielä muutamia maita, mm. Virö, jossa vanhusten hoito ei kuulu yhteiskunnalle vaan lapsille. Monet työikäiset ovat sitten lujilla
        vanhempiaan "hoitaessaan" jos/kun he tarvitsevat vaikkapa laitospaikan.

• ...
        demeter kirjoitti:

No kun on se laki (todella)..)) Ja se vapauttaa lapset vastuusta.
        Muistaakseni Euroopassa on vielä muutamia maita, mm. Virö, jossa vanhusten hoito ei kuulu yhteiskunnalle vaan lapsille. Monet työikäiset ovat sitten lujilla
        vanhempiaan "hoitaessaan" jos/kun he tarvitsevat vaikkapa laitospaikan.

Niin.

Laaja asia taas.

Yhteiskuntarakenne muuttunut teollistumisen ja kaupungillistumisen jälkeen aivan valtavasti. Perinteiset yhteiskuntarakenteet, kaikki uusiksi.

Aikanaan oli luokkajakoja sukujen välillä, jos iso suku, se auttoi toisiaan, isot perheet pärjäsivät paremmin kuin pienet perheet. Kaikki autteli toisiaan, koska se oli yhteisön etu. Siis köyhiäkin auteltiin, jos niistä oli hyötyä yhteisölle.

Minä, Minä, Minä, Minä, Minä,,.--...........

Sitähän se nykyään on. Jankutan, sori. Mutta suomen huusholleista tosiaan on nykyisin 40 % sinkkuja. Kuka helevata niistä pittääpi huolta, no ei muut kuin yhteiskunta. Ja siinä järkyttävä dilemma, tai miksi sitä sanoisi. Seinänaapuri maksaa veroja siitä, että naapusissa kuusvuotta sitten kuollut ihminen makaa sängyssään muumiona, mutta laskut kyllä hoituu, soskun kautta, eli ei ympäristö tai yhteiskunta edes huomaa, että joku on kuollut?

Mä laskeskelin kerran pöndellä, miten meitin ranalla on mennyt. Joopa kymmenkunta yhden ihmisen taloutta , pari nuorempaa perhettä ja tasan yksi, perinteinen monen sukupolven talous. Sitä pitää niinkuin edes määräajoin naapurissa asiasta tikkua tehden kattelemassa, onko se ees elossa.

Asia on mutkikas. Mutta sen sanon, yhteisvastuu puuttuu koko yhteiskunnasta nykyään. Tämä maa tarvitsisi ruttoa, sotaa, konkurssia tai jotain suurta koettelemusta, ei mitään lässytystä "hyvinvointi yhteiskunnasta", sitten ehkä kansalaisetkin alakais ajatteleen itteään osaksi yhteisöä ja yhteiskuntaa ja varmasti alkais katteleen kanssaeläjienkin perään, Se kaikkien etu, nykysysteemi on, pienet porukat riitelee keskenään omista eduistaan, kokonaisuus hukassa.
        .

=DW=

• .
        ... kirjoitti:

Niin.

Laaja asia taas.

Yhteiskuntarakenne muuttunut teollistumisen ja kaupungillistumisen jälkeen aivan valtavasti. Perinteiset yhteiskuntarakenteet, kaikki uusiksi.

Aikanaan oli luokkajakoja sukujen välillä, jos iso suku, se auttoi toisiaan, isot perheet pärjäsivät paremmin kuin pienet perheet. Kaikki autteli toisiaan, koska se oli yhteisön etu. Siis köyhiäkin auteltiin, jos niistä oli hyötyä yhteisölle.

Sitähän se nykyään on. Jankutan, sori. Mutta suomen huusholleista tosiaan on nykyisin 40 % sinkkuja. Kuka helevata niistä pittääpi huolta, no ei muut kuin yhteiskunta. Ja siinä järkyttävä dilemma, tai miksi sitä sanoisi. Seinänaapuri maksaa veroja siitä, että naapusissa kuusvuotta sitten kuollut ihminen makaa sängyssään muumiona, mutta laskut kyllä hoituu, soskun kautta, eli ei ympäristö tai yhteiskunta edes huomaa, että joku on kuollut?

Mä laskeskelin kerran pöndellä, miten meitin ranalla on mennyt. Joopa kymmenkunta yhden ihmisen taloutta , pari nuorempaa perhettä ja tasan yksi, perinteinen monen sukupolven talous. Sitä pitää niinkuin edes määräajoin naapurissa asiasta tikkua tehden kattelemassa, onko se ees elossa.

Asia on mutkikas. Mutta sen sanon, yhteisvastuu puuttuu koko yhteiskunnasta nykyään. Tämä maa tarvitsisi ruttoa, sotaa, konkurssia tai jotain suurta koettelemusta, ei mitään lässytystä "hyvinvointi yhteiskunnasta", sitten ehkä kansalaisetkin alakais ajatteleen itteään osaksi yhteisöä ja yhteiskuntaa ja varmasti alkais katteleen kanssaeläjienkin perään, Se kaikkien etu, nykysysteemi on, pienet porukat riitelee keskenään omista eduistaan, kokonaisuus hukassa.
        .

=DW=

Minun lähipiirissäni ihmiset ovat käyneet ikänsä töissä, ja saavat hyvän työeläkkeen.

Ketä sosku elättää? Vanhusta?

• demeter
        ... kirjoitti:

Niin.

Laaja asia taas.

.

=DW=

Tuosta kirjoituksen viimeisestä kappaleesta (DW) on helppo olla samaa mieltä.

"Sinkkujen", naimattomien tätien ja setien, osa aggraariyhteiskunnassa oli milloin mitäkin. Isäni isossa lapsuudenperheessä oli kaksi vanhapiikatätiä ja yksi miehestään erossa asuva. Kaksi tädeistä asettui asumaan pientilan yhteydessä olevaan hataraan mökkiin. Siinä he sinnittelivät muun suvun auttamina kunnes
        toisen reumainen olemus petti ja tuli lähtö "vaivaistaloon" - pieneen 7 neliön huoneeseen, jossa oli kaveri. Koskaan en kuullut näiden tätien valittavan osaansa,
        Tyytymättömin oli se itsellisin, jolla oli oma talo, suvun mailla tosin, mutta omin varoin rakennettu.

Muuten, näistä loispummieläkeläisistä vielä: eräs ystäväni (sinkku) auttelee lähes kokopäiväisesti sinkkutätiään Toinen tuntemani 93-vuotias sinkkunainen on kehinyt ympärilleen niin laajan verkoston (kolmannelta sektorilta), että pärjää sen turvin kotonaan, ilman "yhteiskunnan" panostusta. Niin että joillakuilla, jossakin, lähimmäisapu vieläkin toimii...

• ...
        . kirjoitti:

Minun lähipiirissäni ihmiset ovat käyneet ikänsä töissä, ja saavat hyvän työeläkkeen.

Ketä sosku elättää? Vanhusta?

Jep.

Vanhus kun ei itse tienaa mitään, joku muu sen elättää. Soskussa vanhuksia ällistyttävä määrä asuntotukihakemusiensa ja lääkelaskuhensa kanssa. "Itse tehdyllä kovalla työlla ansaitut eläkkeet" kun ei sitten kymmenienen sosiaalipummivuosien yllättäen riitäkkäään elämiseen. Kunnan ruoka-apu, taksisetelit terkkarissa käymistä varten, kotihoito...... Ajattele nyt edes vähän.

=DW=

• .
        ... kirjoitti:

Jep.

Vanhus kun ei itse tienaa mitään, joku muu sen elättää. Soskussa vanhuksia ällistyttävä määrä asuntotukihakemusiensa ja lääkelaskuhensa kanssa. "Itse tehdyllä kovalla työlla ansaitut eläkkeet" kun ei sitten kymmenienen sosiaalipummivuosien yllättäen riitäkkäään elämiseen. Kunnan ruoka-apu, taksisetelit terkkarissa käymistä varten, kotihoito...... Ajattele nyt edes vähän.

=DW=

En tunne ainuttakaan tuollaista tapausta.

Onneksi.

• .
        ... kirjoitti:

Jep.

=DW=

Kunnan myöntämät taksiseteleitä ei svoi käyttää Kelan korvaamien matkojen maksuun.

Siis, ei mihinkään matkaan, jonka Kela korvaa sairausvakuutuslain nojalla.

Muuten. Ajattele itse välillä.

• ...
        demeter kirjoitti:

Tuosta kirjoituksen viimeisestä kappaleesta (DW) on helppo olla samaa mieltä.

"Sinkkujen", naimattomien tätien ja setien, osa aggraariyhteiskunnassa oli milloin mitäkin. Isäni isossa lapsuudenperheessä oli kaksi vanhapiikatätiä ja yksi miehestään erossa asuva. Kaksi tädeistä asettui asumaan pientilan yhteydessä olevaan hataraan mökkiin. Siinä he sinnittelivät muun suvun auttamina kunnes
        toisen reumainen olemus petti ja tuli lähtö "vaivaistaloon" - pieneen 7 neliön huoneeseen, jossa oli kaveri. Koskaan en kuullut näiden tätien valittavan osaansa,
        Tyytymättömin oli se itsellisin, jolla oli oma talo, suvun mailla tosin, mutta omin varoin rakennettu.

Muuten, näistä loispummieläkeläisistä vielä: eräs ystäväni (sinkku) auttelee lähes kokopäiväisesti sinkkutätiään Toinen tuntemani 93-vuotias sinkkunainen on kehinyt ympärilleen niin laajan verkoston (kolmannelta sektorilta), että pärjää sen turvin kotonaan, ilman "yhteiskunnan" panostusta. Niin että joillakuilla, jossakin, lähimmäisapu vieläkin toimii...

Muutamia.

Tunen minäkin muutaman vanhan, jotka pärjäilee itekseen. Suurinosa kyllä laitoksissa, koska lapset kaukana, eikä ketään kiinnosta kuin perinnöt.

Pakko kertoa hupaisa juttu. Pöndellä naapurissa oli aikanaan jonkinlaisena piikana talon isännän sisko. Se oli yksjalkainen, koska jalka oli mennyt niittokoneessa aikanaa. Se hoiteli karjaa, ajeli polkupyörällä laitumelle lehmiä haeskeleen, kyynärsauat ja tekojalka tarakalla, yhdellä jalalla polkien.

Mä kävin sen luona kotonaan. Se asusteli ok- talossa, samanikäisen mummelin kanssa, joka oli sen talon isännän leski. Hah,se kertoi, että kun talo oli kirkolle rakennettu aikanaan, se oli ollut tekemässä kattoa siihen

HITTO, yksjalkaisena seitenkymppisenä.

Ja näytti tossa yks mummeli olevan talkoissa kaivelemassa puunkantoja maasta, vaikkei ne sen edessä olleetkaan. Sekään edes täyttänyt yhdeksääkymppiä.

Että ninkuin loispummieläkeläisiä moneen lähtöön. Jotkut vähemmän loisia kuin toiset. Että mua niinkuin veetuttaa suuret ikäluokat "itse ansaituilla eläkkeillään". Ei normaali ihminen jää yhteiskunnan elätiksi, kyllä sillä pitää olla halua elää elämäänsä ja antaa muittenkin elää, loispummit vaan puhuu narsistisesti omista asioistaan, vaikka lapsenlapsilla edessä aivvan tsanallinen elämä.

Niin, ite en kai jää eläkkeelle ikinä, ei ole varaa sellaiseen ylellisyyteen.

=DW=

• demeter
        . kirjoitti:

Onneksi.

En oikein ymmärrä tuota logiikkaa (DW). Vanhus on maksanut eläkemaksuja itsestään ja työnantaja on maksanut hänestä (6 % 23 % ?)
        Riippuu tietysti palkan suuruudesta, miten paljon eläkemaksuja on kertynyt, mutta en kyllä syyllistäisi häntäkään, joka on tehnyt raskasta työtä pienellä palkalla
        (tai palkatta, kuten kotiäidit ja/tai maatilan emännät) ja joiden eläkekertymä on sen vuoksi jäänyt pieneksi ja he joutuvat käyttämään näitä tukitoimia - siinä missä moni nuorempikin.
        Myös eläkkeestä maksetaan veroja, isosta aika reippaastikin.

• O - O

Puhu vaan omasta puolestasi - jos koet elätti olevasi.

Jos ihminen on maksanut monia vuosikymmeniä veroja, hän ei mielestäni todellakaan ole yhteiskunnan elätti. Osa heistä on antanut panoksenaan yhteiskunnalle paljon enemmän kuin monet aktiivissa työiässä olevat, terveet aikuiset koskaan ehtivät tai haluavat antaa.

Jos ihmisellä leikkaa järki vielä 100-vuotiaana keskivertokuluttajia paremmin, en ymmärrä, miksei hän saisi käyttää äänioikeuttaan, jos on edelleen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista.

Hämmästyttää ja todella kummastuttaa, että usein ikävimmät, julmimmat, vanhuksia eniten väheksyvät ja halveksivat mielipiteet kuulee saman ikäluokan edustajilta.
        (Toivottavasti viimeaikaiset kirjoituksesi tästä aiheesta oli tarkoitettu provosoinniksi.)

• ...
        demeter kirjoitti:

En oikein ymmärrä tuota logiikkaa (DW). Vanhus on maksanut eläkemaksuja itsestään ja työnantaja on maksanut hänestä (6 % 23 % ?)
        Riippuu tietysti palkan suuruudesta, miten paljon eläkemaksuja on kertynyt, mutta en kyllä syyllistäisi häntäkään, joka on tehnyt raskasta työtä pienellä palkalla
        (tai palkatta, kuten kotiäidit ja/tai maatilan emännät) ja joiden eläkekertymä on sen vuoksi jäänyt pieneksi ja he joutuvat käyttämään näitä tukitoimia - siinä missä moni nuorempikin.
        Myös eläkkeestä maksetaan veroja, isosta aika reippaastikin.

Matematiikkaa.

6 23 =29. Siis prosenttia palkasta sen nelkyt vuotta. Toinen nelkyt vuotta sitten 29 prosentin palkalla? Että niinkuin tonnin nettokuukausipalkan jälkeen jääpi 290 ekeä jokaiselle eläkkeelläolo kuukaudeksi. Ei se niin mene.

Höpistää juu rahastosijoittamisesta ja niitten tuotoista. Joopajoo, rahastot sijoittaa rahaa "tuottaviin kohteisiin", elikkäs osakekeinottelua. Tollasissa hommissa, kuten kaikessa keinottelussa mahdollista joko saada rahaa, tai menettää sitä. Eläkerahastot saattaapi olla jokinpäivä konkurssissa, mistä niitä eläkerahoja sitten raavitaan, ilmastako?

Koko kupla perustuu ääliömäiseen systeemiin. Aikanaan, kun kansaneläke keksittiin, harvempi eli eläkeikään. Nyt elinikä kasvanut älytttömästi ja sitä myöten terveydenhoito jne menot. Jos ennen mummeli heitti voltin muutama vuosi eläkkeelle jäämisensä jälkeen, sen pystyi maksamaan, hitto, nyt eletään satavuotiaiksi ja ollaan "itse ansaitsemilla eläkkeill" yhtä kauan kuin mukana työelämässä.

Kakarat saa mun mielestä käydä koulunsa jne yhteiskunnan verorahoilla, muutenhan elämä maapallolta loppuisi(loppuu kyllä, kiitos ihmisen). Nykyään ei mennä duuniin 15 vuotiaana, hyvä jos 25 vuotiaana. Työuran alkaminen on alkupäässä lyhentynyt, sitä pityää jatkaa loppupäästä. Eli sopiva eläkeikä ois nykyisin noin 70 vuotta ja se kasvaa jatkuvasti. Mutta juu, niitten, joitten pitäis töitäkin tehdä, makaa espanjan rannoilla narisemassa siitä, että suomi joutuu maksamaan espanjan talouskriisistä tukiaisia sinne.

Laaja, mutta täysin selkeä asia. Loispummieläkeläiset tuhoaa suomen kansantaloutta oikein urakalla, kohtuuttomine ylläpitokuluineen.

Jos kaikki eläkeiän saavuttaneet lopetettaisiin syanidipillerillä, suomi olisi ihan todellisuudessakin hyvinvointi yhteiskunta. Samaan nippuun vois tietenkin iskeä kaikki muutkin loispummit, sairaat, työttömät, vääränrotuiset jne.

Ihmeen vähän ihmiset ajattelee asioita, paljon kyllä löytyy mielipiteitä.

=DW=

• ...
        . kirjoitti:

Onneksi.

Et ole itse vielä siinä jamassa ja kieltäydyt kattelemasta ympärillesi. Monestiko tullut käytyä vanhusten hoitotalossa tai jossain sairaalan vuodeosastolla? Tai kattomassa niitä kipeitä ja vanhoja eläkeläisiä maaseudulla, joille taksi ajaa ruokaa kunnan keittiöstä joka päivä?

=DW=

• ...
        . kirjoitti:

Kunnan myöntämät taksiseteleitä ei svoi käyttää Kelan korvaamien matkojen maksuun.

Siis, ei mihinkään matkaan, jonka Kela korvaa sairausvakuutuslain nojalla.

Muuten. Ajattele itse välillä.

Niin.
        Paitsi Kela, myös kunnat joutuu maksamaan itsensä kipeiksi vanhusten siirtelemisestä paikasta toiseen. Jostain syystä vanhusten kakarat ei toimi autokuskeina niille, niillä menee pensat lasten harrasteiss kuljettamiseen kalliine varusteineen. Syynä se, että vanhusten kakarat haluaa kasvattaa ite kakaroita, jotka sitten maksaa niitten ittensä elättämisen aikanaan.

Katos, pieni ero, mä ajattelen, sä et :D

=DW=

• demeter
        ... kirjoitti:

Matematiikkaa.

6 23 =29. Siis prosenttia palkasta sen nelkyt vuotta. Toinen nelkyt vuotta sitten 29 prosentin palkalla? Että niinkuin tonnin nettokuukausipalkan jälkeen jääpi 290 ekeä jokaiselle eläkkeelläolo kuukaudeksi. Ei se niin mene.

Höpistää juu rahastosijoittamisesta ja niitten tuotoista. Joopajoo, rahastot sijoittaa rahaa "tuottaviin kohteisiin", elikkäs osakekeinottelua. Tollasissa hommissa, kuten kaikessa keinottelussa mahdollista joko saada rahaa, tai menettää sitä. Eläkerahastot saattaapi olla jokinpäivä konkurssissa, mistä niitä eläkerahoja sitten raavitaan, ilmastako?

Koko kupla perustuu ääliömäiseen systeemiin. Aikanaan, kun kansaneläke keksittiin, harvempi eli eläkeikään. Nyt elinikä kasvanut älytttömästi ja sitä myöten terveydenhoito jne menot. Jos ennen mummeli heitti voltin muutama vuosi eläkkeelle jäämisensä jälkeen, sen pystyi maksamaan, hitto, nyt eletään satavuotiaiksi ja ollaan "itse ansaitsemilla eläkkeill" yhtä kauan kuin mukana työelämässä.

Kakarat saa mun mielestä käydä koulunsa jne yhteiskunnan verorahoilla, muutenhan elämä maapallolta loppuisi(loppuu kyllä, kiitos ihmisen). Nykyään ei mennä duuniin 15 vuotiaana, hyvä jos 25 vuotiaana. Työuran alkaminen on alkupäässä lyhentynyt, sitä pityää jatkaa loppupäästä. Eli sopiva eläkeikä ois nykyisin noin 70 vuotta ja se kasvaa jatkuvasti. Mutta juu, niitten, joitten pitäis töitäkin tehdä, makaa espanjan rannoilla narisemassa siitä, että suomi joutuu maksamaan espanjan talouskriisistä tukiaisia sinne.

Laaja, mutta täysin selkeä asia. Loispummieläkeläiset tuhoaa suomen kansantaloutta oikein urakalla, kohtuuttomine ylläpitokuluineen.

Jos kaikki eläkeiän saavuttaneet lopetettaisiin syanidipillerillä, suomi olisi ihan todellisuudessakin hyvinvointi yhteiskunta. Samaan nippuun vois tietenkin iskeä kaikki muutkin loispummit, sairaat, työttömät, vääränrotuiset jne.

Ihmeen vähän ihmiset ajattelee asioita, paljon kyllä löytyy mielipiteitä.

=DW=

Sen ymmärrän, (DW) etteivät eläkemaksut ja niiden kertymä riitä, jos eletään pitkään ja sairastetaan, kuten useimmille pakkaa käydä. Olemme kuitenkin myös maksaneet veroja ja jos aktiivivuosina olemme eläneet suurin piirtein omillamme, luulisi niistäkin jotakin jääneen.
        On myös niitä (onneksi, tuon ajattelun mukaan), jotka kuolevat ennen eläkeikää ja niitä, joilta jää omaisuutta. Rintaperillisten perintövero on pieni, mutta jos omaisuus menee vaikka yleishyödylliselle yhteisölle, vero onkin jo 60 prossaa, muistaakseni. Ja jos sukulaisia ei ole elossa, valtio saa kaiken.
        Niin, että voimme me loispummit ainakin vähän kuittailla velkaamme yhteiskunnalle ja jälkipolville, rahalla. Ja ainakaan syntymäämme emme ole syypäitä jos muuten olemmekin.

• demeter
        ... kirjoitti:

Et ole itse vielä siinä jamassa ja kieltäydyt kattelemasta ympärillesi. Monestiko tullut käytyä vanhusten hoitotalossa tai jossain sairaalan vuodeosastolla? Tai kattomassa niitä kipeitä ja vanhoja eläkeläisiä maaseudulla, joille taksi ajaa ruokaa kunnan keittiöstä joka päivä?

=DW=

Jos minulta kysyt monestiko olen käynyt vanhusten hoitolassa tai sairaalan vuodeosastolla niin voin vastata, että monesti.
        Monissa kunnissa ateriapalvelut on ulkoistettu. Taksi ei aja niitä kunnan keittiöstä vaan paikallinen yrittäjä hoitaa sekä aterian että kuljetuksen. Ainakin kahdessa tietämässäni kunnassa, vanhukset maksavat ateriasta omakustannushinnan.
        Ei siis mene kunnan piikkiin, ainakaan kokonaan.

• ...
        demeter kirjoitti:

Jos minulta kysyt monestiko olen käynyt vanhusten hoitolassa tai sairaalan vuodeosastolla niin voin vastata, että monesti.
        Monissa kunnissa ateriapalvelut on ulkoistettu. Taksi ei aja niitä kunnan keittiöstä vaan paikallinen yrittäjä hoitaa sekä aterian että kuljetuksen. Ainakin kahdessa tietämässäni kunnassa, vanhukset maksavat ateriasta omakustannushinnan.
        Ei siis mene kunnan piikkiin, ainakaan kokonaan.

Mulla esimerkkinä pöndekuntani.

Siellä taksit tosiaankin ajaa "ulkoistettuna" ruokaa syrjäkylien mummeleille. Ja toisaalta, taksit muuten jakaa postitkin ysjäkylikke "ulkoistettuina".

Mainitaan, kylässä pitseria, ei kotiinkuljetusta. Ainoa keino tilata pitsa, on tilata ensin taksi.

Omakustannushinta täyttä potaskaa, joku kun heittää autolla töikseen muutamien kymmenien kilometrien lenkin autolla viemään jollekin lautasellisen hernekeittoa, sen aterian oikeia hinta on helevatin monta kymmentä euroa.

Asiahan on tuttu terkkareista ja lääkkeistä. Kuka idiootti olettaa, että muutaman kympin terveyskeskusmaksulla maksetaan stanan kalliit lääkärit ja erikoistutkimukset. Sillä puolella tulee jatkossa tulemaan prioridiosointi näyttelemään tulevaisuudessa todella tärkeää roolia. Onhan se jo nykyäänkin, eturauhassyötä tulee kaikille miehille. Viiskymppiset leikataan, kun kuusissa kympeissä sytostaattihoitoa tai muuta pacepoa. Idea, viiskymppinen tuurillaan parantumisen jälkeen voi tehdä parikin kymmentä vuotta töitä, eläkeläistä kannata hoitaa sen kummemmin, parempi kun kuolisi pois loispummin hommistaan.

Realiteetit kehiin.

=DW=

• demeter
        ... kirjoitti:

Mulla esimerkkinä pöndekuntani.

Siellä taksit tosiaankin ajaa "ulkoistettuna" ruokaa syrjäkylien mummeleille. Ja toisaalta, taksit muuten jakaa postitkin ysjäkylikke "ulkoistettuina".

Mainitaan, kylässä pitseria, ei kotiinkuljetusta. Ainoa keino tilata pitsa, on tilata ensin taksi.

Omakustannushinta täyttä potaskaa, joku kun heittää autolla töikseen muutamien kymmenien kilometrien lenkin autolla viemään jollekin lautasellisen hernekeittoa, sen aterian oikeia hinta on helevatin monta kymmentä euroa.

Asiahan on tuttu terkkareista ja lääkkeistä. Kuka idiootti olettaa, että muutaman kympin terveyskeskusmaksulla maksetaan stanan kalliit lääkärit ja erikoistutkimukset. Sillä puolella tulee jatkossa tulemaan prioridiosointi näyttelemään tulevaisuudessa todella tärkeää roolia. Onhan se jo nykyäänkin, eturauhassyötä tulee kaikille miehille. Viiskymppiset leikataan, kun kuusissa kympeissä sytostaattihoitoa tai muuta pacepoa. Idea, viiskymppinen tuurillaan parantumisen jälkeen voi tehdä parikin kymmentä vuotta töitä, eläkeläistä kannata hoitaa sen kummemmin, parempi kun kuolisi pois loispummin hommistaan.

Realiteetit kehiin.

=DW=

Ulkoistetusta ateriapalvelusta: Sanoin, että yrittäjä hoitaa kuljetuksen, ainakin siinä kunnassa, mistä puhuin. Tiedän sen, koska tuttu loispummieläkeläinen toimi kuskina. Sai siitä palkaksi ilmaisen aterian ja bensarahat.

Minusta hiljainen priorisointi on toiminut sairaanhoidossa jo pitkään. Ei tehdä sellaista, mistä voi seurata kantelu, mutta siirretään toimenpiteitä. Vaikka niin, että kalliita tekonivelleikkauksia ei tehdä, jos asiakas "pystyy kävelemään postilaatikolle". Jos sitten lihoo, kun ei pysty liikkumaan, mitataan vyötärönympärys ja käsketään laihduttamaan.

Tuosta olen kyllä samaa mieltä, että jokaisen pitäisi tietää, että ilmaista- tai edes puoli-ilmaista hoitoa ei ole. Espoon kaupunki taisi kokeilla sellaista laskutuskäytäntöä, että laskuerittelyssä mainittiin hoidon kokonais-kustannukset sen lisäksi, mitä asiakas joutui maksamaan.

• ...
        demeter kirjoitti:

Ulkoistetusta ateriapalvelusta: Sanoin, että yrittäjä hoitaa kuljetuksen, ainakin siinä kunnassa, mistä puhuin. Tiedän sen, koska tuttu loispummieläkeläinen toimi kuskina. Sai siitä palkaksi ilmaisen aterian ja bensarahat.

Minusta hiljainen priorisointi on toiminut sairaanhoidossa jo pitkään. Ei tehdä sellaista, mistä voi seurata kantelu, mutta siirretään toimenpiteitä. Vaikka niin, että kalliita tekonivelleikkauksia ei tehdä, jos asiakas "pystyy kävelemään postilaatikolle". Jos sitten lihoo, kun ei pysty liikkumaan, mitataan vyötärönympärys ja käsketään laihduttamaan.

Tuosta olen kyllä samaa mieltä, että jokaisen pitäisi tietää, että ilmaista- tai edes puoli-ilmaista hoitoa ei ole. Espoon kaupunki taisi kokeilla sellaista laskutuskäytäntöä, että laskuerittelyssä mainittiin hoidon kokonais-kustannukset sen lisäksi, mitä asiakas joutui maksamaan.

Ite sanoit.

Kun laskee hernekeittolautasellisen hinnan, tulee auton kulut pensoineen ja joku sen ruuankin maksaa. Lisäksi "työsuhde-edut, elikkäs kuskin ruoka. Sen mummelin hernerokka maksaa kymmeniä euroja, ei se sitä siitä maksa, veronmaksajat sen maksaa.

Pöndellä tulee monesti kiire roudata vanhus vanhustentalolle, kun se kehnommassa kunnossa. Syynä maaomaisuus, jos on. Katos, suurten tilojen emännät ja isännät on vanhustentaloissa, sen takia, että maat on vuokralla naapurin potunviljelijälllä,pisneksen tekemistä varten. Maansa syönyt pientilallinen sitten asuu mökissään kunnan elättinä, koska se on putsattu jo.

Laitoshoito kallista, mutta ei se kotihoitokaan ilmaista ole, halvempaa ilmeisimmin. Tässä seuraillut asiaa jo pitkään sivusta. Kyllä maansa riistokapitalistille maansa rahapulassaan myynyt mummeli saa sen hernerokkansa kotiin. Se tulee kunnalle halvemmaksi, kuin rakentaa vanhustentaloja lisää. Ja kun se menee tarpeeksi huonoon kuntoon, se roudataan sairaalaan kuolemaan,

Koko ongelman ydin kuitenkin on, kakarat ei kato vanhempiensa perään nykyään mitenkään.

Ja noin mainiten, meillä oli aikanaan syytinkipuoli talossa, mummeli asui siellä Teki mitä jaksoi, lähinnä kattelein meidän kakaroitten perään. Sai toki pientä kansaneläkettä, mutta ylläpito oli talosta. Ja meillä muuten oli tapana teititellä mummelia, tyttärensäkin, siis äitini teititteli sitä. Milloin sun kakarat on teititelleet sua? Mummeli kuoli kotiin, käytettiin lekuri kattomassa ja pantiin mummeli porstuaan penkille valkoisessa yöpaidassa, sai sukulaiset käydä kattomassa.

Nykyään mummeli roudataan pois ihmisten silmistä kuolemaan jonnekin ja sitten hautajaisissa itketään krokodiilin kyyneliä, samalla kun tablettitietokoneella laskeskellaan perintöveroja.

=DW=

• demeter
        ... kirjoitti:

Ite sanoit.

Kun laskee hernekeittolautasellisen hinnan, tulee auton kulut pensoineen ja joku sen ruuankin maksaa. Lisäksi "työsuhde-edut, elikkäs kuskin ruoka. Sen mummelin hernerokka maksaa kymmeniä euroja, ei se sitä siitä maksa, veronmaksajat sen maksaa.

Pöndellä tulee monesti kiire roudata vanhus vanhustentalolle, kun se kehnommassa kunnossa. Syynä maaomaisuus, jos on. Katos, suurten tilojen emännät ja isännät on vanhustentaloissa, sen takia, että maat on vuokralla naapurin potunviljelijälllä,pisneksen tekemistä varten. Maansa syönyt pientilallinen sitten asuu mökissään kunnan elättinä, koska se on putsattu jo.

Laitoshoito kallista, mutta ei se kotihoitokaan ilmaista ole, halvempaa ilmeisimmin. Tässä seuraillut asiaa jo pitkään sivusta. Kyllä maansa riistokapitalistille maansa rahapulassaan myynyt mummeli saa sen hernerokkansa kotiin. Se tulee kunnalle halvemmaksi, kuin rakentaa vanhustentaloja lisää. Ja kun se menee tarpeeksi huonoon kuntoon, se roudataan sairaalaan kuolemaan,

Koko ongelman ydin kuitenkin on, kakarat ei kato vanhempiensa perään nykyään mitenkään.

Ja noin mainiten, meillä oli aikanaan syytinkipuoli talossa, mummeli asui siellä Teki mitä jaksoi, lähinnä kattelein meidän kakaroitten perään. Sai toki pientä kansaneläkettä, mutta ylläpito oli talosta. Ja meillä muuten oli tapana teititellä mummelia, tyttärensäkin, siis äitini teititteli sitä. Milloin sun kakarat on teititelleet sua? Mummeli kuoli kotiin, käytettiin lekuri kattomassa ja pantiin mummeli porstuaan penkille valkoisessa yöpaidassa, sai sukulaiset käydä kattomassa.

Nykyään mummeli roudataan pois ihmisten silmistä kuolemaan jonnekin ja sitten hautajaisissa itketään krokodiilin kyyneliä, samalla kun tablettitietokoneella laskeskellaan perintöveroja.

=DW=

Muistaakseni kotihoidossa laskettiin, että jos hoidettava tarvitsee enemmän kuin neljä käyntiä vuorokaudessa, laitoshoito tulee edullisemmaksi. Myllerrykesessä kotihoitokin on, suuri osa tehtävistä on ulkoistettu, mm ruokaostokset: ja lääkkeiden jako, näin ainakin omassa kunnassani. Ulkoistettaessa kuluja siirtyy asiakkaalle - esim. kunta ei maksa apteekille lääkkeiden jaosta, vaan asiakas.

No, palvelujen alasajoa tapahtuu koko ajan, enkä ainakaan itse vastusta sellaista suuntausta. Jos ihminen on ollut elämänsä ajan terve ja työkykyinen, hänen olisi itse pitänyt varautua siihen, että hän selviää myös jatkossa, eikä keinotella esim. siirtämällä omaisuuttaan muille ja rupeamalla tukien käyttäjäksi.

Ennen sentään köyhäkin ihminen piti huolen siitä, että arkkurahat olivat
        säästössä. Nyt säästäminen on onnettoman vanhanaikaista. Mieluummin kulutusluottoja tai sitten ruvetaan syömään nurkkaa omistusasunnusta...
        Konstit on monet kun kuningaskuluttaja haalii itselleen elämänlaatua...

• ...
        demeter kirjoitti:

Muistaakseni kotihoidossa laskettiin, että jos hoidettava tarvitsee enemmän kuin neljä käyntiä vuorokaudessa, laitoshoito tulee edullisemmaksi. Myllerrykesessä kotihoitokin on, suuri osa tehtävistä on ulkoistettu, mm ruokaostokset: ja lääkkeiden jako, näin ainakin omassa kunnassani. Ulkoistettaessa kuluja siirtyy asiakkaalle - esim. kunta ei maksa apteekille lääkkeiden jaosta, vaan asiakas.

No, palvelujen alasajoa tapahtuu koko ajan, enkä ainakaan itse vastusta sellaista suuntausta. Jos ihminen on ollut elämänsä ajan terve ja työkykyinen, hänen olisi itse pitänyt varautua siihen, että hän selviää myös jatkossa, eikä keinotella esim. siirtämällä omaisuuttaan muille ja rupeamalla tukien käyttäjäksi.

Ennen sentään köyhäkin ihminen piti huolen siitä, että arkkurahat olivat
        säästössä. Nyt säästäminen on onnettoman vanhanaikaista. Mieluummin kulutusluottoja tai sitten ruvetaan syömään nurkkaa omistusasunnusta...
        Konstit on monet kun kuningaskuluttaja haalii itselleen elämänlaatua...

Asiakas= sosku ja kela, nene maksaa laskut, ei se, joille ruokaa raahataan taksilla kotiin. Hitto, yks taksikeikka maksaa monia kymmeniä euroja. Ei se sun "asiakas maksa maksalaatikostaan oikein mitään.

Kaikki hyvin, soskun ja kelan rahat menee iloisesti yritystoiminnan, elikkäs taksien tukemiseen, vanhus vaan välikappale koko rahansiirrossa.

=DW=

• ...
        O - O kirjoitti:

Puhu vaan omasta puolestasi - jos koet elätti olevasi.

Jos ihminen on maksanut monia vuosikymmeniä veroja, hän ei mielestäni todellakaan ole yhteiskunnan elätti. Osa heistä on antanut panoksenaan yhteiskunnalle paljon enemmän kuin monet aktiivissa työiässä olevat, terveet aikuiset koskaan ehtivät tai haluavat antaa.

Jos ihmisellä leikkaa järki vielä 100-vuotiaana keskivertokuluttajia paremmin, en ymmärrä, miksei hän saisi käyttää äänioikeuttaan, jos on edelleen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista.

Hämmästyttää ja todella kummastuttaa, että usein ikävimmät, julmimmat, vanhuksia eniten väheksyvät ja halveksivat mielipiteet kuulee saman ikäluokan edustajilta.
        (Toivottavasti viimeaikaiset kirjoituksesi tästä aiheesta oli tarkoitettu provosoinniksi.)

Puurakenne tuhottu.

Ei hokannut, että kommentii ole mulle kun puurakenne portaalissa hävitettiin joitakin vuosia sitten keskusteluista.

Mutta eip ole puurakennetta enää yhteiskunnassakaan, puitten vanhimmat oksat ei tee yhtään mitään enää itse puun elättämiseksi, ne olettaa, että nuoremmat oksat elättää koko puun ja tietenkin itsensäkin.

Hitto jos ei mee jakeluun, hanki syanidia ja lopeta ittesi, loispummi.

=DW=

• saapas näkee

Uutisista kuuntelin että 65 vuotiaita on nyt miljoona , onhan meitä sitten paljon tulossa vanhukseksi. Vaippavuoret vaan kasvaa kaatiksella.
      Vaalikampanjat ovat jo hiljaisesti käynnissä, huomasin kuinka kokoomus nyt "panostaa" nuoriin, demarit vanhuksiin.

• ...

Vaippateollisuus kasvava segmentti teollisuudessa. Vaikka syntyvyys pysynyt vuosikymmenet smana, noi 60 000 lasta vuosittain. Vaippaikäisten vanhusten määrä kasvaa, ei lapsien.

=DW=

• .-,,.-,.-

Vaipat ja raipat.

Parempi joskus, kuin ei koskaan.

Ihme juttu, jos parempaan pyritään, sekään ei sovi jokaisen pirtaan.

Vanhoja jo olemme, mitä siitä. Saavutus jo sinällään.

• Kataisen ja Risikon torppaama ministeri Guzeninan esitys sillä perusteella
      että," vanhusten kotihoitoa pitää kehittää ja korostaa valinnanvapautta vanhuspalveluissa" sai pari ajatusta aikaiseksi.

Kotihoitohan tiedetään ennestään omaishoitoineen mieluisammaksi vaihtoehdoksi laitoshoitoon verrattuna, mutta laitospuolella ne suurimmat ongelmat on, eikä pelkästään henkilökunnan puutteen takia.

Tarkoittaako Kataisen ja kumppaneitten linjanveto sitä että laitoshoito jätetään entiseen tilaan, ja ainoa mihin se voi johtaa on huonompaan suuntaan ?

Kuka sitä nyt kotihoidosta laitoshoitoon haluaisi sen takia jos siellä olisi 1-2 hoitsua enemmän kuin ennen ?
      Laitoshoito kummiskin loppujen lopuksi jossain vaiheessa monesti se välttämätön ja jopa ainoa vaihtoehto, ja nykyinen kehitys johtamassa siihen että kunnollista vanhusten laitoshoitoa saa vain ne joilla todella on varallisuutta.

Eipä silti, eihän toi mitään ihan uutta tähänkään päivään mennessä ole ollut.

• demeter

Usein juuri omaiset tahtovat vanhuksen laitokseen (naapurin eki), vapautuvat itse siitä vähästäkin vastuusta...

• Minulla ei tänlaiseen politiikka-jankutukseen ole muuta sanomista kuin:

Jos nätti hoitaja koettelee, olkoon vaippani kuivat.

H.

• Hittu!
        Hirvee moka taas.

Eli: olkoon vaippani kuiva...

H.

• nautinto sekin
        hunksz kirjoitti:

Hittu!
        Hirvee moka taas.

Eli: olkoon vaippani kuiva...

H.

Kauemmin hoitsu sun haaroissas touhuaa jos vaippa on märkä.

• nautinto sekin kirjoitti:

Kauemmin hoitsu sun haaroissas touhuaa jos vaippa on märkä.

No jaa...miten ne kuivat sitten vetäisee.
        Kerro sinä.

H.

• nautinto sekin
        hunksz kirjoitti:

No jaa...miten ne kuivat sitten vetäisee.
        Kerro sinä.

H.

En käytä vaippoja.

• bessie*

Aloitukseen

Eihän sen asian pitäisi olla erityisen tärkeä yhdellekään puolueelle, mielestäni.
      Olen sitä mieltä, että kaikkia pitää kohdella ja hoitaa hyvin, iästä riippumatta.

Johan sen järki sanoo, että elämän alkupuolella ja aktiivi-iässä olevien perustarpeiden yli menevät tarpeet menevät vanhusten perustarpeiden ylittävien tarpeiden edelle, silloin kun yhteisten rahojen jakamisesta puhutaan.
      Sanon suoraan, että minusta on aivan sietämätön ajatus, että yhteiskunnan pitäisi järjestää jokaiselle vanhukselle esim. 0,7 hoitajaa 24/7, etenkin mikäli vanhuksella on omaisia samalla alueella.
      Yksilöllisen tarpeen mukainen hyvä perushoito kaikille vanhuksille yhteisistä rahoista maksettuna, ei muuta. Siihen ei oikein ajatus lailla määrätyistä henkilöstömitoituksista sovi.

Oikein vituttaa tuo yleisesti harrastettu tapa muuttaa joka helvetin euro, esim. kulttuurin tukemiseen tai kehitysapuun myönnetty, vaipoiksi.

• La g

Kokemusta vielä ei ole, mutta kyllä uskoisin, että ne kuivat vaipat
      kivemmat ovat kuin märät sinapin kera.

Taas kerran me ikäihmiset ollaan suosittuja. Jos yli 65 v on yli milli
      niin mielellään jokainen puolue äänimäärän ottaisi. Valitettavasti se
      meidän suosio aina vaalien jälkeen laskisi.

Tuolla joku kysyi, että mistä rahat uusiin henkölupauksiin
      Jospa ajatellaan asiaa vaikka tältä kantilta: Suomessa on yli 3000
      HIV potilasta. Yhden HIV potilaan lääkemenot on 20.000€. Näistä
      potilaista maahanmuuttajia on 1000, uusista maahanmuuttajista
      yli puolet on HIV tartunnan saaneita. Lisäksi on heidän tuomansa muut ikävät taudit,
      tuberkuloosi, malaria, Jotka yleensä aina heidän kohdallaan
      joudutaan hoitamaan sairaalassa.
      Jos nyt laitetaan vertailuun nykyinen vanhus. Heistä useimmat ovat
      kovalla työpanoksellaan sodan jälkeen maamme rakentaneet. Eivätkö he nyt
      kuitenkin menisi edelle...
      Jospa nyt näiltä em maahanmuuttajilta hieman nipistettäisiin,
      sekä myös muilta mamuilta, vaikkapa ne sos avut pantaisiin samalle
      tasolle kantaväestön kanssa. Eiköhän sieltä jo osa tästä 36 miljoonasta
      löydy. Hienosti sanottuna priorisoidaan - kerrankin Suomalaisen
      hyväksi.

• !

Laita linkki lukuihisi!

• bessie*

Jos olette suosittuja (suositumpia kuin muut kansalaiset), niin sehän kertoo (pitkän ajan kuluessa syntyneistä) pahoin vääristyneistä asenteista ja arvoista useammallakin taholla ja tasolla.

• meeriamanda

Et sitten kauaa pysynyt poissa kun tulit taas länkyttämään. uusin nikein?

Turvallisinta vanhuksilla on heille tarkoitetuissa palvelutaloissa.

Kenellä on 247 varaa jäädä kotiin hoitajaksi, jokainen tietää mitä eläminen maksaa.

Ei voi arvottaa kenen hoito olisi tarpeellisempi, ihmisistä sentään kyse.

Miksi et hae politiikan pyörteisiin mukaan? Minulle sinun kirjoituksesi valuu hukkaan, kuin vesi hanhen sulista.

• La g
      • demeter

Heh, ilmankos kuulosti tutulta (pauli vahtera). Ei Pauli tyhjää puhu. Parhaita tilimiehiä tässä maassa. Mutta persuja vihataan aina...

• "demeter"

Useimmat uskovat pärjäävänsä vain Wikillä.
      MInä olen näistä aloituksista huvittunut.

H.

• demeter

Niinhän sinä aina (olet huvittunut). Ellet pääse sanomaan, että sinua on kopioitu...

• k/k
        demeter kirjoitti:

Niinhän sinä aina (olet huvittunut). Ellet pääse sanomaan, että sinua on kopioitu...

Hyvin sivallettu demeter
        Tuolla aikaisemmin sanoit samaa jota olen pitkään tolkuttanut ,korvamerkki takaisin.
        Siin olis aku matkassa.

Kellähän tavallisella pulliaisella, palkallaan toimeentulevalla on käytännössä mahdollista jättäytyä hoitamaan omaa sairasta vanhustaan?
      Omaishoidontuki on alimmillaan jotain 300€/kk, jos sitäkään on kunnalla mahdollista maksaa.
      24/7, muutamat mahdolliset vapaapäivät tulevat kovin kalliiksi.

• Aloittajalla ei ole

tarvetta jäädä ketään hoitamaan. On vain oletuksia, ja kai odottaa että joku tulee häntä hoivaamaan kotiin, kun sen hoidon aika koittaa.
      Varma tieto!

• en hoida

eikä omaishoitajana voi olla kun sisarukset saattaa epäillä kaikkea, miten rahaasiat ja muutkin, eli voi joutua syytettyjen penkille ilman syytä..

• JuSa

Voisihan sitä rahaa vähentää tuolta kehitysapupuoleltakin.
      Luulisi, että oman maan vanhat ja raihnaaset olis etusialla.
      Ja sinnehän ne mennee tiktaattorien taskuihin sadat miljoonat. Mieluummin kotimaahan.

• Skeptikko myös

Syy se on hyvä tekosyykin. Jos sisaruksilla on tapana epäillä toisiaan, omaishoito ei muuta tilannetta mihinkään suuntaan. Ellei kyseessä ole holhouksen alainen, usein toisia epäilevät ne, jotka itse yrittävät muilta salaa hyötyä vanhuksen varoista mahdollisimman paljon. Jos hoivattava ei kykene vastaamaan asioistaan, hänet voidaan määrätä holhoukseen ja holhoojaksi määrätä ulkopuolinen viranhaltija.

• en hoida

olen huomannut sellaista jo ennen kun apua edes kysytty, eli aletaan vahtia kuka käy ja milloin, ja olen myös samaa mieltä, että vahtijat, jotka eivät auta, vahtivat vanhuksen rahoja, luulis, et olisvat iloisia kun joku auttaa, ettei heidän tarvii...eikä ole tekosyy, vaan oma mielenterveys menee jos epäillään kun auttaa hyvällä sydämellä, kuka siihen haluaa..

• susku

Kyl munki mieleterveys meinaa mennä ku mä vahri mu rahoi.

• RosaLiiin

Taitaapi Katainen olla nyt sotkeutunut märkiin vaippoihin, eikä lillukan varsiin.

Naiset pyörittää miten tahtoo tahdotonta pääministeriä ja lopuksi kuitenkin selitys on : hallitus on yksimielinen, että märät vaipat hoidetaan näin tai sitten ei.

• muutaki kui takapuol

No mun mielest on aika kumma juttu sekin
      että hoitajien henkistä pääomaa ja ammattitaitoa
      on supistettu joittenkin toimesta nii paljo
      että halutaan koko porukka leimata vain ihmisten persuuksia ja rahapusseja
      kyttääviks luusereiksi.
      Entäs toi valtiovalta, kuntajohto sun muut -- kai niittenkin pitäs tajuta ja opettaa nuoremmilleen että yläpiällä sitä hommia tehhään.

Merkitteekö toi 0,7% hoitajaa sitä että suunnilleen koko kehosta toi pään osuus jätetään tai tehdään aina joittenkin taholta puuttuvaks ihmisiltä?

Ja hoitajana laitoksissa joutuu vahtimaan paitsi omia, myös hoidossa olevien vanhusten rahoja sun muuta.

• La g

Palataampa vielä tähän vanhushoitolakiin.
      Viime vaalikaudellahan Risikko sen laittoi alulle,
      mutta olisi tullut niin kalliiksi niin jäi makaamaan
      lain päälle. Nyt tämä Cuzecina ajaa parannettua
      painosta laista ja eihän se tietenkään kokoomukselle
      sovi. Kateutta, menee pinnat väärälle puolueelle.

Heti on esitetty kysymys:Mistä rahat?
      Vaikkapa täältä. Suomi kouluttaa vuosittain
      noin 34 000 ulkolaista opiskelijaa korkeakouluissa ja ammattikorkeakouluissa. Menoerä Suomelle n 300 miljoonaa.
      Jospa näiltä ulkolaisilta perittäisiin vaikkapa puolet
      näistä opiskelukuluista, 4-5000€ opiskelija. Siinä olisi
      jo 150 miljoonaa vanhuksille,
      Käviskö vaikka näin?
      Lisäksihän nämä ulkolaiset opiskelijat vievät meidän
      omien nuortemme opiskelupaikkoja,
      Vertailun vuoksi. Englannissa ulkolainen yliopisto-opiskelija
      maksaa 9000 puntaa vuodessa lukukausimaksua.

• "La g"

Hei! Vain korppis saa täällä vedättää aloituksiaan.
        Koska hän ei keksi niitä Wikistä tai uutisista.

H.

• Eccu E

Tuo vanhuslain kustannusten rahoitus oli hyvin mielenkiintoinen.
      Edellyttäen, että ulkolaisten opiskelijoiden määrä pitävät
      paikkansa.
      Jos joku kansanedustaja esittäisi moista, voisin jopa
      äänestää häntä.

• .

• aamuvirkku v

AamuTV käsitteli asiaa ja siellä korkeakouluopiskelijoiden
      määran sanottiin olevan n 17.000, lisäksi Ammatti korkeakoulu
      saman verran

• impivaaran impi

Märät vaipat ikävät
      Tiedetääm kyllä

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      61
      910
    2. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      111
      833
    3. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      261
      777
    4. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      55
      722
    5. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      50
      638
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      57
      570
    7. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      92
      559
    8. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      45
      556
    9. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      22
      546
    10. Nykytiedon valossa

Tekisitkö nykyisellä tietämyksellä jotain toisin ja mitä se olisi?
      Ikävä
      76
      543
    Aihe