Päiväkodeissakin on joukkokiusaamista, kerrottiin aamuTV:ssä

Hehee..

"Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa!"

Täälläkin on huomattu taas tuo ilmiö.

Mitään syytä ei tarvita, riittää vain se, että kiusaajaporukka on onnetonta ja turhautunutta.

43

131

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eihän meidänikäiset

päiväkotiin ole voineet päästä, ei lapsemmekaan, koska niitä ei vielä ollut, mutta pitkän työelämämme aikana olemme kyllä saaneet tietää, mitä on ilkeys ja kiusaaminen.
      Varsinkin alkuvaiheessa siellä niitä joukkokiusaajia paljastui.
      Kannatti kertoa johdolle, se auttoi.
      Jotkut saivat rangaistuksenkin, väliaikaista työsuhdetta ei jatkettu.

• kaupunkilapsi

Eikö muka ollut, ehkäpä ei maaseudulla, mutta kaupungeissa oli aivan tavallista olla leikkikoulussa, joiksi niitä nimitettiin silloin, jota itsekin olen käynyt.

• seimeen sai

viedä pienet lapset hoitoon, jos oli esim. vähävarainen yksinhuoltaja. Varakkaammailla oli yleensä kotiapulainen. Mitä nuo leikkikoulut olivat, ei ainakaan kaupungin ylläpitämiä ?

• "Seimeen"?
        seimeen sai kirjoitti:

viedä pienet lapset hoitoon, jos oli esim. vähävarainen yksinhuoltaja. Varakkaammailla oli yleensä kotiapulainen. Mitä nuo leikkikoulut olivat, ei ainakaan kaupungin ylläpitämiä ?

Ei ainakaan Helsingissä minun pienten lasteni aikaan.

• Ei ollut päiväkoteja

nykymuodossaan vielä 1970-luvullakaan.

"1.10.1979 Timotein päiväkoti aloitti toimintansa uudessa, uljaassa Malminkartanossa.
      Timotei perustettiin suureen päivähoitopaikkatarpeeseen alueen ensimmäiseksi kunnalliseksi päiväkodiksi.
      Malminkartano oli Helsingin ensimmäinen niin sanotun metsälähiöiden kauden jälkeinen uusi esikaupunki jonka arkkitehtuuria ja lapsiystävälliseksi suunniteltua asemakaavaa tultiin ihailemaan ulkomaita myöten.
      Uusi käsite ”monitoimitalo” syntyi näihin aikoihin ja Timotei jakoi monitoimitalon tilan koulun ja nuorisotoimen kanssa."

• Puistotäti oli...

1960 - 70-luvulla metsän reunassa, sinne sai maksusta viedä lapsensa vähäksi aikaa, jos oli itse käytävä hammaslääkärissä, sen muistan.

Syntymäkaupungissani oli puistoja puistotäteineen jo 1950-luvun alussa.
        Monella puolen kaupunkia.

• Samoin Helsingissä,
        **** kirjoitti:

Syntymäkaupungissani oli puistoja puistotäteineen jo 1950-luvun alussa.
        Monella puolen kaupunkia.

tai siis vasta 60-luvun lopusta ja 70-luvun alusta ovat kokemukseni, eihän niitä huomaa ennen kuin itsellä on pieniä.

Lastenvaunujakin alkoi nähdä paljon enemmä vasta sitten.

• Vuonna 1965 oli nuorimmaseni lastentarhassa Helsingissä, 2 vanhinta lastani Espoossa jo 1957 ns. lekskolan'issa, joka oli ruotsinkielinen.
      Aivan kokopäiväisiä ne olivat.

• Ruotsinkielisten

etuoikeutetut olot ovat olleet tiedossa aina.

Suomenkielisillä olisi palkkatulot pitänyt olla minimin alapuolella, niin silloin olisi voinut lastentarhaan tai -seimeen päästä.

Mutta normaaleilla palkkatuloilla ei mitään saumaa!

Nykyisenmuotoinen päiväkotitoiminta on alkanut myöhemmin.

19 10

• etkös sinä tex

asunutkaa siellä sipoon korvessa, mitenkä sieltä espoon hienoon lekeskoolaniin pääsi ?

• Mummummum
        etkös sinä tex kirjoitti:

asunutkaa siellä sipoon korvessa, mitenkä sieltä espoon hienoon lekeskoolaniin pääsi ?

miten on mahdollista Hgistä lekskolaniin Espooseen, tietysti kaikki on mahdollista en vaan ymmärrä.

• eikö pidä asua
        Mummummum kirjoitti:

miten on mahdollista Hgistä lekskolaniin Espooseen, tietysti kaikki on mahdollista en vaan ymmärrä.

siinä kunnassa , missä lapset on tarhassa, kai yksityisetkin tarhat ja leikkikoulut on kunnan tukemia.

• Mummummum kirjoitti:

Voi teidän kanssanne:) Olen asunut monella eri paikkakunnalla elämässäni.

Espoon Kiloon muutimme H.stä kun lapset olivat 3-5 v. mieheni työn vuoksi ja asuimme siellä 8 vuotta.

• ainahan

tex vie kaikista voiton , joka asiassa !

• Tuo nyt on minusta turhaa, eikö mielestäsi voi kertoa niinkuin asia oli. Itsekin olin 3 vuotiaasta ns. leikkikoulussa Viiskulmassa H:ssä, onhan nämä faktatietoja sentään:D eikä mitään kilpailua !!

• kysyn vaan
        texsanell kirjoitti:

Tuo nyt on minusta turhaa, eikö mielestäsi voi kertoa niinkuin asia oli. Itsekin olin 3 vuotiaasta ns. leikkikoulussa Viiskulmassa H:ssä, onhan nämä faktatietoja sentään:D eikä mitään kilpailua !!

missä välissä siellä leikkikoulussa kerkisit käydä, kun olit sotalapsena Ruotsissa. Naimisiin oot kertonut että menit melkein lapsena.

• muuttojensa paljou-

dessa ja kuolleitten aviomiesten lukumäärissäkin
        eri kaupunkien leikkikoulujen ja lastentarhojenkin luvussa ja Sipoon lehmäluvussa

• Kaikki kiusaamisilmiöt pohjaavat luultavasti biologiseen 'selviämistaistelu' strategiaan. Jo tunnin ikäiset kanapojat alkavat nokkimaan tiettyjä ikätovereitaan.

Apinoilla on ankara kastijako. Tämä selviää noista luontodokumenteistä. Katselin mykistyneenä japanilaisia kuumissa lähteissä kylpevia apinoita.
      Alempiarvoisia veteen uskaltautuvia, kylmästä hytiseviä lajitovereita klaanin hallitsijakoiraat rankaisivat ankarasti, ei kastiin kuuluvia, veteen yrittäjiä.

Ihmislapset voivat myös olla hyvin julmia erilaiseen 'arvokastiin' kuuluvia ikäisiään kohtaan.

• susmorsian ek.

Niinpä, eri paikkakunnilla varmaan oli eri tavoin. Ollessani alle seitsenvuotias meillä oli kotiapulainen ja lastenhoitaja tarvittaessa, siihen aikaan sodan jälkeen seurapiirielämä oli vilkasta. Äitini oli kyllä kotona, mutta näin kai oli tapana.

Omat , silloiset kaksi lastani vein Helsingissä asuessamme 1965-66 lastentarhaan...mikäs katu se nyt onkaan siellä Sibelius-muistomerkin luona, unohin. Mieheni oli vasta kadettikoulussa, ite olin jättänyt opiskeluni kesken ja kävin töissä Hakaniemessä. Autoa ei tietenkään ollut, joten aikamoinen matka ensin Maunulasta kahden lapsen kanssa tarhaan ja siitä Hakaniemeen itse.
      Ja yksiössähän sitä asuttiin silloin. Voi niitä aikoja, muistuipa mieleeni.

kyllä jonkinlaista kiusaamista varmasti on ollut kautta aikojen, eihän pikkulapsilla niinkään tietoista. Jotain vain oli siinä tapauksessa vinossa, hätänä.

• Teillä oli opiskelun

takia tulotaso matala, niin sait lapset lastentarhaan hoitoon.
        Piti olla minimitulot, jos sai.

• susm.

Katoin tuon saman, cc, todella raakaa peliä.

• Mutta rouheinta on voittaa jonkun sinua kiusanneen tyypin hyväksyminen puolellesi. Tietysti tämä on molemminpuolinen asia.
      Olen tuntenut vahvoja antipatian ja tukahdetun vihan tunteita jotain tyyppiä kohtaan vuosia. Sitten tapahtuu jotain...
      Huomaa vaan, että tämä henkilö lopultakin on melko hyvä tyyppi.

• hohoijjaa,

miksi taaaaaass tämmönen alotus,
      alottajan on syytä mennä psykiatrille kun päässä pyörii vain ainainen kiusaaminen,

eikö sinulla ole muuta asiaa,

jos ei ole, mene psykiatrille ennekuini sinut viedään sinne pakkopaidassa,,,

• Kiusaaja on taas

herännyt päiväuniltaan
        ja on saapunut päivystämään palstalle.
        Oikea Luojan mieliharmi varmaankin aina ollut.

• Niin, mitäs jos tex

menisit vielä koisaamaan, täällä oli hyvä tunnelma ennen tuota "hohhoijaa"si, Metsäkukkia soi ja pidettiin hauskaa, välillä puhuttiin hiukan asiaakin.
      Vasta sinun tultuasi alkoi mollaaminen taas.

• texsanell ek

Hyvää huomenta!

En minä ole tuollaista kirjoittanut! Kantaa olen vain ottanut oliko päivähoitopaikkoja!

Tahallistako?

• psykiatri

Onko alotuksen tekijä aivan normaali ??

Jokin trauma näyttää olevan jota ei ole käsitelty kokaan oikein pois.

Suosittelen psykiatrille menoa pikaisesti, ettei sekoa kokonaan !

• AamuTVn aiheena oli,

joten, oletko itse epänormaali kummajainen?

Aloituksen luin uudelleen, se on oikein hyvä.

• Puistotäti oli

1970- l. Helsingissä pelastus, kun piti kerran vuodessa käydä hammaslääkärissä tarkistuttamassa,
      ettei ruokasalin kalusto muutu rokokooksi.

• Venlastiina

En yhtään epäile kaupunkien leikkikoulujen olemassaoloa.
        Tuskin niitä juurikaan maaseudulla oli, ei ainakaan meidän kunnassamme vielä 1950-luvullakaan.

Mitä kiusaamiseen tulee, mielestäni kiusaaminen on sellaista, että otetaan yksi ihminen hampaisiin ja kalvetaan ja nälvitään mennen tullen.

Nettipalstoillahan tietenkään ei kiusaamista esiinny. Täällähän on pelkkää fiksua porukkaa, joka ei milloinkaan irvailisi henkilölle, jolla todellakin on ollut hyvin monimuotoinen elämä.

• Oli oli mutta palkka
        Venlastiina kirjoitti:

En yhtään epäile kaupunkien leikkikoulujen olemassaoloa.
        Tuskin niitä juurikaan maaseudulla oli, ei ainakaan meidän kunnassamme vielä 1950-luvullakaan.

Mitä kiusaamiseen tulee, mielestäni kiusaaminen on sellaista, että otetaan yksi ihminen hampaisiin ja kalvetaan ja nälvitään mennen tullen.

Nettipalstoillahan tietenkään ei kiusaamista esiinny. Täällähän on pelkkää fiksua porukkaa, joka ei milloinkaan irvailisi henkilölle, jolla todellakin on ollut hyvin monimuotoinen elämä.

piti olla sitten niin pieni,
        että niihin pääsi.
        Lähinnä yksinhuoltajille!
        Sehän jo sanottiinkin ylempänä.

• Ruokasalin kalusto

• kiusaamista

sekin, että suljetaan ulkopuolelle, kohdellaan kuin ilmaa.
      Tähän on usein syynä kateus.
      Ihan samat kiusaamisen muodot on täällä netissä kuin muuallakin.

• Älä viitti jankuttaa enää tuosta samasta asiasta, itsestä se riippuu, jääkö vai tunteeko jäävänsä ulkopuolelle. En minäkään edes hae kontaktia toisiin kirjoittajiin, huono olenkin niinsanotusti keskustelemaan tällaisilla palstoilla. Lätkäsen jonkin jutun silloin tällöin tai mielipiteen jossain jollekin, ei se riipu siitä, kuka henkilö on kyseessä. Vain jos tuntuu siltä, että on asiaan jotain sanomista, tai useimmitenhan vastaan asian vierestä !!!

• Ramoona*

Kylläpä onkin ketju poikennut alkuperäisestä tarkoituksestaan. Asia on ajankohtainen ja heijastuu suoraan koulukiusaamiseen, ja näin lukukauden alettua on aika taas paneutua kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja poistamiseen. Täällä ketjussa on alettu kinata siitä, millaisia päivähoitomuotoja ennen muinoin on ollut ja siitä päädytty epäilemään toisten kertomuksia ja jopa säälittelemään itsensä ulkopuolelle jättämisestä . Lasten kohdalla se pitääkin paikkansa, mutta täällä käyminen on vapaaehtoista ja käsittääkseni omista asenteista kiinni, miten tiiviisti edes haluaa olla mukana.

Meidän esikoinen oli yksityisellä perhepäivähoitajalla, mikä oli hyvä hoitomuoto juuri vuoden täyttäneelle lapselle. Lämpimästi ajttelen vieläkin tuota hoitajaa ja toivoisin perhepäivähoitoakin kehitettävän. Kuopuksen jälkeen jäin itse kotiin niin pitkäksi aikaa, kun hän aloitti esikoulun. Silloin asuttiin uudella asuinalueella Espoossa, naapureillakjin oli pieniä lapsia eikä päiväkotipaikkoja ollut helppo saada. Me kotiäidit ärjestimme omatoimisesti hoitoringin puistoon, pääsimme siten omia asioita hoitamaan tai vaikka levähtämään hetken kotona. Seurakunnan kerhot olivat hyvin suosittu vaihtoehto kotihoidossa olevien lasten ryhmätoimintana.

Yhteen aikaan puhuttiin paljon, että aikuisten ei pitäisi puuttua lasten välisiin riitoihin, lasten kantelua paheksuttiin. Oikein ylpeiltiin, että lapset tulevat toimeen omin nokkineen. Onneksi nyt rohkaistaan kertomaan kiusaamisesta aikuisille. Joku lapsi kestää enemmän kuin toinen, ja lapsen oma kokemus on lähtökohta. Aikamoista luovimista vaatii olla oikeudenmukainen ja tasapuolinen omassakin perheessä, saati ison lapsiryhmän ohjaamisessa. Nykyisin on paljon erityisohjaamista tarvitsevia lapsia, kaikki perheen ja yhteiskunnan ongelmat näkyvät päiväkodeissa ja kouluissa. Eivät asiat aina rahan voimalla parane, mutta lapsiryhmien kokoa pienentämällä hoitajat ja opettajat voisivat huomata paremmin kunkin lapsen tarpeet ja oireilun.

• Seurakunnan kerhoihi

Seurakunnan kerhoihin voitiin todellakin
        saada viedä kolmeksi tunniksi lapsi,
        se oli tärkeä (aina kotona olevan äidin) siivous- ja
        pyykinhuoltotöiden aika silloin 60- luvun lopun
        ja 70-luvun alun aikoina.
        Lastentarha oli vain yksinhuoltajille tms.
        mahdollinen, sinne ei saanut paikkaa.

• Makriina ek

Huomasin, että muistit tuon asenteen, joka vallitsi ennen: Lasten riitoihin ei pidä puuttua ja kantelemista ei hyväksytä.
        Lapset itsekin rallattivat: "Kantelupukki se kaakattaa, ei saa rauhassa maatakkaa!"

Kun itse oli aina alakynnessä ja toisten mollattavana oli raskasta itkeä murheensa pois ilman, että siitä sai kenellekään kertoa.
        Äiti ei edes uskoniut. "Ei kukaan tuollaista tee ilman syytä", sanoi hän. Ninpä jouduin vielä miettimään, mikä minussa oli vikana.
        Myöhemmin hän jopa kysyi olivatko kertomani jutut ihan oikeasti totta.
        Jäin hämmästelemään, oliko hän pitänyt minua valehtelijana vuosikausia!

Luulen, että lasten kertomuksiin ei puututtu ihan omien henkilösuhteiden takia. Oman mukavuuden vuoksi oli parasta olla uskomatta. Olisi pitänyt puhua tuttavan ja naapurin kanssa. Epäsopuahan siitä olisi tullut. Ikäviä keskusteluja, syyttelyä puolin ja toisin.
        Ennen pyykit pestiin kotona! Napurisopu ennen kaikkea!

Muistan itsekin äitinä pelänneeni, että joudun joskus selvittelemään lasten riitoja vanhempien kanssa. Yritin pitää lapsia silmällä ja keskustelimme usein kiusaamisesta ja kaveruudesta. Korviini ei mitään hälyttävää koskaan tullut.
        Onnerksi! Minulle ei ollut lapsuudessa annettu esimerkkiä riitatapausten selvittämiseen. Miten olisin mahtanut asian hoitaaa!

• Koulukiusaamista
        Makriina ek kirjoitti:

Huomasin, että muistit tuon asenteen, joka vallitsi ennen: Lasten riitoihin ei pidä puuttua ja kantelemista ei hyväksytä.
        Lapset itsekin rallattivat: "Kantelupukki se kaakattaa, ei saa rauhassa maatakkaa!"

Kun itse oli aina alakynnessä ja toisten mollattavana oli raskasta itkeä murheensa pois ilman, että siitä sai kenellekään kertoa.
        Äiti ei edes uskoniut. "Ei kukaan tuollaista tee ilman syytä", sanoi hän. Ninpä jouduin vielä miettimään, mikä minussa oli vikana.
        Myöhemmin hän jopa kysyi olivatko kertomani jutut ihan oikeasti totta.
        Jäin hämmästelemään, oliko hän pitänyt minua valehtelijana vuosikausia!

Luulen, että lasten kertomuksiin ei puututtu ihan omien henkilösuhteiden takia. Oman mukavuuden vuoksi oli parasta olla uskomatta. Olisi pitänyt puhua tuttavan ja naapurin kanssa. Epäsopuahan siitä olisi tullut. Ikäviä keskusteluja, syyttelyä puolin ja toisin.
        Ennen pyykit pestiin kotona! Napurisopu ennen kaikkea!

Muistan itsekin äitinä pelänneeni, että joudun joskus selvittelemään lasten riitoja vanhempien kanssa. Yritin pitää lapsia silmällä ja keskustelimme usein kiusaamisesta ja kaveruudesta. Korviini ei mitään hälyttävää koskaan tullut.
        Onnerksi! Minulle ei ollut lapsuudessa annettu esimerkkiä riitatapausten selvittämiseen. Miten olisin mahtanut asian hoitaaa!

siihen aikaan "ei ollut", se on aivan totta, vaikka sitä todella niissä mammuttimaisen suurissa kouluissa vasta olikin!

Ei sitä siellä saatu selvillekään, oli aamu- ja iltavuorot, opettajatkaan eivät tunteneet oppilaita.
        "Oletko sinä se opettaja, jonka luokalla on se iso sinitikkitakkinen poika..? "

• Eihän sitä niissä
        Koulukiusaamista kirjoitti:

siihen aikaan "ei ollut", se on aivan totta, vaikka sitä todella niissä mammuttimaisen suurissa kouluissa vasta olikin!

Ei sitä siellä saatu selvillekään, oli aamu- ja iltavuorot, opettajatkaan eivät tunteneet oppilaita.
        "Oletko sinä se opettaja, jonka luokalla on se iso sinitikkitakkinen poika..? "

kouluhallituksen pääjohtaja Erkki Ahon suunnittelemissa mammuttikouluissa tosiaan ollut, ekoja luokkia 12 , toisia luokkia samoin... Jonot ulko-ovien edessä kymmenien metrien mittaisia...aamuvuorot ja iltavuorot koulussa...

• Makriina ek
        Eihän sitä niissä kirjoitti:

kouluhallituksen pääjohtaja Erkki Ahon suunnittelemissa mammuttikouluissa tosiaan ollut, ekoja luokkia 12 , toisia luokkia samoin... Jonot ulko-ovien edessä kymmenien metrien mittaisia...aamuvuorot ja iltavuorot koulussa...

Minulle on jäänyt mieleen Ahon mielipiteet, kun peruskoulusta käytiin kiivasta keskustelua puolesta ja vastaan, että uusi uljas peruskoulu tulee olemaan niin mielenkiintoinen ja hauska, että oppilaat rakastavat oppimista ja osallistuvat kilvan oppitunteihin. Opetusmnetelmät muuttuvat ja oppimisesta tulee hauskaa ja moniupuolista, läksyt jäävät unholaan, lapset oppivat kun opetus on antoisaa ja yksilöllistä. Oppisuunnitelmatkin saisi valita itse.

Ihmettelin jo silloin, kuinka se voisi tapahtua, kun rakennukset ovat samat, oppilaat ovat samat ja opettajat ovat samat, oppiaineet samoja ja lisää tulisi.
        Miten kävi!

Ruotsinkieltä alettiin opetella III luokalla, kun lapset eivät kunnolla vielä ymmärtäneet lukemaansa suomeksikaan. Alkioita laskettiin, joten vanhemmista ei ollut mitään apua matikan kotitehtävissä. Kurinpito-oikeus poistettiin opettajilta, joten rauhattomuus luokissa yleistyi meteliksi. Siinähän se kiusaamisenkin kulttuuri yleistyi nykyisiin mittoihin.
        Itse valittujen oppiaineiden anti jäi niin heikoksi, että monilta katkesi jatko-opiskelu perustietojen puuttuessa. Siitä kokeilusta luovuttiin pian.

Lapseni ihmetteli lukion ensimmäisinä päivinä, että tällaistako opiskelu onkin, että kaikki istuvat hiljaa paikallaan ja perehtyvät tehtäviinsä. Peruskoulussa sitä ei ollut ikinä tapahtunut.

• J.H.

Työssä käyvän oli mahdotonta saada apulaista Helsingissä sitten myöhemmin, ja äitien keskuudessa kulki juttuja,
      miten juuri vankilasta vapautunut nainen oli työnvälitystoimiston kautta saatu apulaiseksi (Herttoniemessä),
      ja hän oli antanut kaasuhellasta kaasua lapselle saadakseen sen päiväunille.

Tutun naisen ollessa omaa lastaan vielä kotona hoitamassa hän otti sitten meidänkin kuopuksen työssäkäyntini ajaksi hoitoonsa.

Mutta hänkin sitten parin vuoden kuluttua meni töihin, silloin puhelimen välitykselläkin olen avainkaulassa kulkevia lapsiani ''huoltanut''.
      Kyllä se oli äärettömän raskasta aikaa!
      Oli tunne, että piti revetä kahdeksi.

.

• ihmettelen kyllä

näitä jotka saivat tarhaan tai leikkikouluun lapsensa 50-60-70 luvulla , vaikka oli kaksi työssä käyvää. Nythän saa lapsen päiväkotiin vaikka molemmat ovat kotona.
        Kunnalliseen perhepäivähoitoonkaan ei ollut asiaa , jos oli vähänkin paremmat tulot, äitiyslomakin tosi lyhyt. Kyllä on hyvin nykyisi, monen vuoden hoitovapaat ja kotihoidon tuet. Silti vaan valitetaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      2935
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1215
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      977
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      951
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      915
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      887
    7. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      834
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      830
    9. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      160
      826
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      774
    Aihe