Kuka tekee teillä mitkäkin kotityöt?

Kuka tekee teillä mitkäkin kotityöt? Miten kotitöitä mielestäsi EI pitäisi jakaa ja miksi ja tiedätkö joitain pareja, joissa toimitaan juuri niin?

Vastauksessa kerrotko myös ikäsi, sukupuolesi, (mahdollisen) kumppanisi sukupuoli, siviilisäätysi, kauanko olet mahdollisesti asunut yhdessä kumppanisi kanssa ja onko teillä lapsia?

(Nadya Osazee, maisteriopiskelija Helsingin yliopistossa, sosiologia. Käytän vastauksia graduaineistona. Email. nadya.zein (at) helsinki.fi )

60

1739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keski imouS

      Minä mies 38-v.. avopuoliso nainen toki ja lapset 5-ja 7-v. ...15-v yhdessä asuttu

      Minun prosentit karkeasti :
      Ruokaostokset 85%
      Ruoanteko 70%
      Lasten hoito 70%
      pyykit 40%
      Autot huollot korjaukset (itse teen) 95%
      Talon hommat(korjaus huolto polttopuut) kuuluu pihan laitto myös 65%
      Lasten vaatehankinnat mitä laitetaan päälle parturit yms. 10%
      Juoksevat asiat 70%
      Siivous 60%
      Tiskit 60%

      Itse teen paljon yötöitä puolisoni aamu-ja iltavuoroja joten olen päivät lasten kanssa jolloin hoidan kotia ja ruoka-asioita käytännössä kokoajan. En oikein paljoa nuku 1-2h, kun avopuolisoni on kotona. Vapaalla tai aamuvuoroissa nukun aika normaalit yö unet.
      Vähiten puutun juuri lasten vaatetukseen ja kynsien yms. hiusten laittoon.
      Vapaalla avokkini siivoaa ja tekee välillä ruokia.

      Avopuolisoni ei ole mikään "martta" ihminen eli haluaa paljon valmista, eikä paljoa stressaa jos tiskit muutaman päivän tiskipöydällä on..
      Mielummin face ja muut nykyajan touhut kiinnostaa kuin kodinhoito ...
      Hyvä ihminen muuten kaikin puolin.

      Enemän toivoisi ns. vanhanajan mallia että ekaks koti ja sitten huvit.

      Paljon kuulee kavereilta :
      Nainen ei huolehdi kodista eikä oikein itsestä.. Samaan hengenvetoon voi sanoa, että todellisia kodin hengettäriä on olemassa taitaa olla vaan kokoajan vähenemissä määrin...?
      Tämän myös huomaa kun kylässä kavereilla käy.

      • mikkomm69

        Minä mies 43-v.. avopuoliso nainen toki ja lapsi11-v yhdessä asuttu 22v

        Minun prosentit karkeasti :
        Ruokaostokset 85%
        Ruoanteko 50%
        Lasten hoito 70%
        pyykit 30%
        Autot huollot korjaukset (itse teen) 100%
        Talon hommat(korjaus huolto polttopuut) kuuluu pihan laitto myös 85%
        Lasten vaatehankinnat mitä laitetaan päälle parturit yms. 20%
        Juoksevat asiat 70%
        Siivous 85% (roomba) lol
        Tiskit 50%

        Olen opettaja, joten olen lomat lapseni kanssa jolloin hoidan kotia ja ruoka-asioita käytännössä kokoajan.Nukun aika normaalit yö unet.
        Vähiten puutun lasten vaatetukseen ja kynsien yms. hiusten laittoon.
        Vapaalla avokkini siivoaa ja tekee välillä ruokia.

        Avopuolisoni ei ole mikään "martta" ihminen eli haluaa paljon valmista, eikä paljoa stressaa jos tiskit muutaman päivän tiskipöydällä on..
        Mielummin face ja muut nykyajan touhut kiinnostaa kuin kodinhoito ...
        Hyvä ihminen muuten kaikin puolin.

        Enemän toivoisi ns. vanhanajan mallia että ekaks koti ja sitten huvit.

        Paljon kuulee kavereilta :
        Nainen ei huolehdi kodista eikä oikein itsestä.. Samaan hengenvetoon voi sanoa, että todellisia kodin hengettäriä on olemassa taitaa olla vaan kokoajan vähenemissä määrin...?
        Tämän myös huomaa kun kylässä kavereilla käy.


    • moppie

      Olen 21 vuotias nainen, avokkini on minua vahan vanhempi. Olemme asuneet yhdessa 1,5 vuotta, ei lapsia.

      Mies valmistaa ruoan lahes aina.
      Ruokaostoksilla kaymme aina yhdessa.
      Siivous on paaasiassa minun hommani.
      Tiskaus 50/50
      Pyykit yleensa mina hoidan.
      Kodin ja pyorien ym korjaukset hoitaa mies.

      Emme ole tietoisesti mitenkaan jakaneet kotitoita, teemme molemmat kaikkea tarvittaessa ja tama ylla oleva jarjestys on tullut aikalailla itsestaan.

      • joka ä ja ö osaa

        yritä käyttää ä ja ö pisteitä. Ikääkin sulla vähäsen


      • Kotityöt on lepoa

        Minä ihmettelen tuota kun jaksetaan keskustella siitä mitä nyt kukin kotona tekee. tämän äivän kodissa ei ole niin paljon töitä että niitä edes kannattais mitenkään ottaa lukuun. meillä kone pesee pyykin sekä mankeli hoitaa sen hetkessä sileäksi jos mitä silitettävää on. saunamme lämpiää sähköllä. Kun olin omaishoitajana vaimolleni noin kaksi vuotta niin tuona aikana, minulle ei ollut raskasta vaimon hoito vaikka hän oli vuode potilas. Autoin vessaan ja takaisin ja suihkuun ja hoidin lääkityksen. siinä sivussa laitoin ruuan ja hoidin kodin siisteyden. Kaikkea tätä en kokenut rasitukseksi, kun nyt esm itketään sitä kuinka omaishoitajan työ on raskasta. Myönnän kyllä, että se on sellaiselle hoitajalle raskasta joka ei ole itsekkään kunnossa. en tosin ollut silloin enää työssä kun vaimoni sairasteli. Jostakin mättää muusta näitä pariskuntia jotka näistä kotitöistä tänäpäivänä valittaa. Etten unohtais tiski kone meillä hoiti tiskaamisenkin Älä valita!!


    • tyytyväinen

      48-vuotias, nainen, kumppani mies 46, yhdessä asuttu 6 vuotta, teini-ikäinen poika edellisestä liitosta.

      Autoon liityvät asiat hoitaa täysin mies.
      Pyykinpesu, silitys, korjaus, täysin nainen.
      Ruokaostokset yhdessä.
      Ruuanlaitto enempi miehen harteilla.
      Siivoukseen osallistuu meillä kaikki, kaikilla omat hommat.
      Kodin korjaushommat hoitaa nainen, harvoin myös mies.
      Kaikki lapseen liittyvät asiat hoitaa nainen.
      Sisustus ym. hankinnat, nainen.
      Tekniikkapuolen hoitaa lapsi, tietokoneisiin yms. liittyvät asiat.
      Juoksevat asiat, laskut ym. hoitaa nainen, harvoin myös mies.

      Kaikki tuntuvat olevan osiinsa tyytyväisiä. Kukin tekee sen mikä parhaiten sujuu.

      Jakaa ei saisi käskien, pakottaen. Epämieluisat työt voi hoitaa kaikkien kanssa yhdessä kun ne kuitenkin pitää tehdä.

      Tiedän pariskunnan jossa nainen hoitaa työn jälkeen täysin ruokapuolen vaikka ei haluaisi.

      • Tasan menee kyllä

        No tuo kuullostaa tutulta.

        Sekä minä (nainen) että avopuolisoni (mies) olemme 45-vuotiata. Yhteisiä lapsia ei ole. Kummallakin lapsia aiemmasta liitosta. Lapset asuivat kanssamme, mutta nyt jo kaikki muuttaneet omilleen. Kotitöiden määrä väheni dramaattisesti lasten muutettua opiskelupaikkakunnilleen/omilleen.

        Yhdessä on asuttu 7v.

        1. Auto ja muut kulkupelit

        Kumpikin hoitaa omaan autoonsa liittyvät asiat. Liittyy siiten vaihtoon tms. Käytämme kumpikin pääsääntöisesti korjaamon palveluita. Mies kuitenkin vaihtaa talvi/kesärenkaat omaan autoonsa sekä minun autoon joka toinen vuosi (joka toinen vuosi vaihtaa rengasliike, kun osatn uudet renkaat)

        2. Pyykinpesu ja vaatehuolto
        Pääsääntöisesti kumpikin hoitaa omat pyykkinsä. Napin ompelussa autan miestä. Samoin vaateostokset kumpikin tekee itse ja yksin.

        3. Kauppa-asiat
        Aikalailla saman verran käydään kaupassa. Yleensä se, kumman reitille sopii paremmin. Meillä on yhteinen ruokatili, joten taloudellisesti kulut jakautuvat tasan.

        4. Ruuan laitto
        Kumpikin tekee. Mies on innokkaampi kokeilemaan kaikkea uutta. Yleensä teemme yhdessä, mutta jos teemme yhdessä minun roolini on vähäisempi Mies pitää selkeästi enemmän keittiötouhuista kuin minä. Juhlapyhien perinneruuat ja valmistujaisten ym. tilaisuuksien ruuat valmistan minä.

        5. Tiskit ja roskiksen tyhjentäminen
        Se tyhjää tiskikoneen, kumpi ehtii. Menee aikalailla tasan. Samoin roskien vieminen menee tasan. Keräyspaperit ja pahvit vien hieman useammin minä.

        6. Kiinteistöhuolto ja puutarha
        Vakuutustarpeen arvointi, öljyn tilaus, nouhouksen tilaus, kiinteistön kunnossapito (ja siihen liittyvät urakat esim. viemäriremontti), poltihuollon järjestäminen jne. Ovat vain ja ainoastaan minun vastuullani. Mies ei puutu kiinteistön teknisiin asioihin eikä puutarhan hoitoon.

        7. Remontit ja sisustus
        Sisustuksesta ja pintaremontoinnista vastaan minä. Minulla on aljon kaikkia työvälineitä aina maalipensselistä ruuvikärki- ja hylsysarjaan, vasarasta sorkkarautaan, akkuporakoneesta moottorisahaan, lekasta laastikampaan jne. Pintaremontti voi sisältää myös seinän purkua tai siirtoa. Siirtoprojekteissa tai ovien vaihdossa tarvitsen miestä avuksi, koska on hyvä että toinen tukee esim. tolppaa tai auttaa karmin/oven nostamisessa paikalleen.

        8. Polttopuiden hankinta
        Mies hankkii kotiin polttopuut (takka)

        9. Laskut
        Nainen hoitaa kaikki asumiseen liittyvät kulut. Ruoka- ja muut kauppatavarat (pesuaineet jne) hankitaan puoliksi.

        10. Siivous
        Mies pitää imuroimisesta, joten imuroi useammin. Minulta taas hoituu moppaus, pölyjen pyyhintä, ikkuinoiden pesu jne. Useimmiten siivoamme yhdessä ja kumpikin tekee niitä asioita, jotka paremmin luonnistuvat/mielyttävät. Minä esim. olen selkeästi motivoituneempi kaappien ja laatikoiden siivoukseen. mies ei tee niitä koskaan, vaikka muuten onkin järjestyksen ihminen.


        Minusta olisi kamalaa, jos kotityöt niiden toteutusaika määriteltäisiin siten, että mitä kummankin pitää tehdä ja minä päivänä. Kumpikin tehköön aina niitä asioita, mitä tuntuu hyvältä. Mutta se vaan on totta, että paremmin kaikki sujuu kun kumpikin mutinoitta kantaa oman kortensa kekoon ja tekee niitä asioita jotka parhaiten osaa. Eikä sen niin väliä ole mikä se osaamisen taso on, mutta yhdessä vastuun kantaminen on hyvä juttu. En voi sietää kommenttia että "auttaa toista siivoamisessa". Ei se ole auttamista vaan yhdessä tekemistä.


    • envy''

      Olen opiskelijatyttö 17v, avokkini 21v työssä käyvä, olemme asuneet saman katon alla tämän vuoden kevät-kesä vaihteesta asti, ei lapsia.

      Autoon liittyvät asiat: täysin mies
      Tiskaus, imurointi, siivous, pyykit: täysin minä
      Ruokaostokset: 70% mies
      Ruoanlaitto: täysin minä
      Sisustus yms: 80% minä
      Laskut yms: 60% mies (opiskelijana en tuo rahaa taloon, ellei tukia ja vanhempieni taloudellista apua lasketa vanhempani maksavat puolet laskuista jotka tähän taloon tulevat)
      Jokin mennyt rikki -> korjaus: 90% mies

    • POW79

      Opiskelija mies 33 v, puoliso(nainen) 33 v. kotiäiti, lapsia 2, alle 3 v. 4 vuotta asuttu yhdessä. Avoliitto.

      Rempat/auto jne. Minä 100%
      Pyykit: 50/50
      Tiskit: 70% minä
      Siivous pl. pölyjen pyyhkiminen: 60% minä
      Ruoka: 70% minä
      Kaupassakäynti 50/50. Yleensä koko perhe yhdessä.
      Laskut/vuokra: 50/50
      Lastenhoito:50/50
      Lasten vaatetus: Puoliso 99,9%
      Tekniikka: Minä 100%
      Sisutus: 60% puoliso

      Hommat periaatteella kumpi joutaa sen tehdä sillä hetkellä. Puolisoni tosin kova komentamaan kotitöitä minulle, josta aiheutuu kovia riitoja toisinaan:S

      • MIESse

        kippaa pellolle se komentaja


    • Kaisa

      Nainen 35v, mies 45v, ei lapsia, lemmikkinä koira.
      Siivous 95 % nainen
      Tiskaus 98 % nainen
      Pyykinpesu 98 % nainen
      Ruuanlaitto 98 % nainen (mies tekee aina safkan vain itselleen jos tekee, ei mukamas osaa tehdä ruokaa minun makuuni )
      Koiran ulkoilutus/ ruokkiminen 98 % nainen
      Auton korjaus ulkoistettu, renkaiden/ lamppujen vaihto 100 % mies tai sekin ulkoistettu jos mies ei kehtaa vaihtaa
      Kodin pikkurempat 90 % mies, nainen tekee jos vaan osaa,
      Nurmikon ajo fifty - fifty
      Muut pihatyöt (kukkien kastelu, kitkeminen yms. ) 70 % nainen
      Laskut fifty - fifty henk. kohtaiset laskut kumpikin maksaa itse
      Ruokaostokset 99% nainen. Mies ostaa omat kaljansa ja tupakat lähinnä
      Miestä kiinnostaa kaikkein eniten omat harrastukset ja niihin riittävä aika.

    • mimmitimmikk

      N35, m26, neljä vuotta, ei lapsia

      Imurointi, tiskit, ruokaostokset: 50-50
      Pyykit: n 80%
      Atk-hommat: m 99%
      Ruuanlaitto: n 70%
      Roskat: n 95%
      Yleinen siisteys: n 90%

    • Näin

      Mun mielestä kaikki työt voi jakaa. Jos vaan taitoa löytyy. Itse en osaisi korjata autoa... Lumityöt ym. raskaat työt voisi mies tehdä, jos esim. nainen on raskaana. Muuten kyllä ne sujuu vallan hyvin naiseltakin. Meillä mies tosin leikkaa hankalammat paikat, (jyrkkä rinne) leikkuri on aika painava. Naapurissa näyttäisi mies aina tekevän lumityöt ja ruohonleikkuun.

      Niin meillä siis kumpikin tekee lähes kaikkea. Jotkut vaikeammat remontti/nikkarointihommat jää kyllä miehelle. Ja mies hyvin harvoin hoitaa pyykkejä. Ja minä hoidan lasta enemmän.

      Nainen olen siis
      aviossa miehen kanssa
      14 v asuttu yhdessä
      1 lapsi

      • Näin

        Vastaan vielä tuohon miten ei kuuluisi mielestäni jakaa. Sisareni on avoliitossa ja hän hoitaa siivouksen 100 %, pyykinpesun 100 %, ruoan laiton, lasten hoidon 90%, lumityöt 90 %, ruohon leikkuun 90 % ja muutkin pihatyöt 90 %. Ruokaostoksista en osaa sanoa. Mies ei ole koskaan laittanut ruokaa eikä siivonnut.
        Autoa mies rassailee kyllä usein. Mulle ei tuommoinen kävisi.


      • mk
        Näin kirjoitti:

        Vastaan vielä tuohon miten ei kuuluisi mielestäni jakaa. Sisareni on avoliitossa ja hän hoitaa siivouksen 100 %, pyykinpesun 100 %, ruoan laiton, lasten hoidon 90%, lumityöt 90 %, ruohon leikkuun 90 % ja muutkin pihatyöt 90 %. Ruokaostoksista en osaa sanoa. Mies ei ole koskaan laittanut ruokaa eikä siivonnut.
        Autoa mies rassailee kyllä usein. Mulle ei tuommoinen kävisi.

        Jos aikuinen mies ei osaa ruokaa laittaa niin olkoon syömättä. Tunnen muutamia miehiä joilla ei ole mitään käsitystä ruuan laitosta ja yhden sukulaisen vaimo dementoitu ja joutui hoitolaitokseen niin ihmettelen mitä se mies syö kun e iosannut edes kahvia keittää. itse miehenä teen ruokaa mielelläni ja rauhoittleen naistani ettei niitä kotitöitä väkisin kannata tehdä vaan fiiliksen mukaan.


    • Maria.

      Mies 34, nainen 31, ei lapsia. Rivitalokaksio, yhdessä 4 vuotta.

      Voisin väittää, että kaikki menee 50:50, paitsi kukkapenkit, sisustusjutut yms. hoidan minä ja mies hoitaa korjaukset ja fiksaukset ja huoltamiset.

      Meillä siis mies pesee pyykkiä, laittaa kuivumaan ja viikkaa kaappiin yhtä usein kuin minäkin. Tiskikone täyttyy ja uskaltaa tarttua myöskin tiskiharjaan vaikka syvästi sitä kapinetta inhoaa.

      Tosin minua taitaa alkaa ensimmäisenä ottamaan päähän sekasotku-epäjärjestys-pölyt.

    • Ulpu

      Minä nainen 29v. ja puoliso mies 29v. Molemmat kokopäivätyössä, miehellä vuorotyö.

      Ruokaostokset 99 % nainen
      Ruoanlaitto 98% nainen
      Pyykit 100 % nainen
      Tiskit 90 % nainen
      Imurointi 100 % mies (tosin huonolla jäljellä!!!! "en jaksanut imuroida kaikkia huoneita")
      Koiran ulkoilutus 50/50
      Kodin pienet huoltotyöt, kuten pesukoneiden ja lamppujen asennukset, laitehankinnat 90 % nainen
      Sisustushommat 100 % nainen ja naisen rahalla

      Eli ihan ei mee tasan, vaikka kaipaisin miehen apua enemmän! Mies ei tee työpäivinä mitään kotitöitä! Mutta naisen pitää silti työpäivän jälkeen jaksaa kokata ja pyykätä...Vapaapäivinäkin miehen kotityöt on vähän niin ja näin kun tuppaa olemaan kaikkea muuta ohjelmaa vapaa päiviksi.

      Sisustushommista mies myös jaksaa joskus valittaa, vaikka ei pane tikkuakaan ristiin asian hyväksi. Hänen panostuksellaan kämpässä tuskin olisi ainuttakaan huonekalua tai minkäänlaista kodikkuutta.

      Pienet huoltotyöt jäävät naisen harteille, koska mies on hidas liikkeissään ja ilman kodinkoneita oltaisiin varmaan viikkokaupalla esim. muuton jälkeen jos odoteltaisiin miehen ne asentavan...

    • Ei tiukkoja rajoja

      Parasta olla asettamatta tiukkoja rajoja, mutta kummallakin on vastuu kodin puhtaudesta ja muistakin asioista.
      Eli pikkusieluisuus pois.

    • mies 37,

      Mies 37 vuotta ja mun tyttöystävä 32 vuotta. Meillä menee aika 50/50 kotityöt.
      Yleensä siivotaan sunnuntaisin mut imuria käytetään usein viikollakin. Itse jos imuroin niin muija moppaa lattian tai sit toisin päin. muija tykkää kokata enemmän ruokaa. itse en ole kummoinen kokki mut minä käyn kaupassa ostamassa ruuat. minä tamppaan matot kerran kuussa. missään tapauksessa en halua tehdä niin et nainen tekee kaikki kotityöt. Teen itse mielelläni kotitoita kun olen vaan sellanen persoona et naisen ei kuulu kaikkee tehdä. Meillä myös tiskit tiskataa puoliksi.

    • I like it this way

      Olen nainen 20v ja avomieheni on 24v. Meillä ei ole lapsia eikä lemmikkejä.
      Olemme asuneet saman katon alla 4v.

      Minä teen arkena ruuan ennen miehen palaamista töistä ja siivoan kerran viikossa johon kuuluu siis pölyjen pyyhkiminen, imurointi ja moppaus. Välillä tamppaan tai ravistelen matot ja/tai petivaatteet jotta raikastuvat. Olen siis itse työtön joten suurinosa kotitöistä kuuluu minulle mutta se ei minua haittaa sillä mies hankkii elantomme. :)

      Käymme kaupassa yleensä yhdessä. Useinmiten tulee ostettua ihan vaan ruokaa (käymme kolmeasti viikossa kaupassa koska jääkaappimme on pieni ja meillä on vain pikkuinen pakastinlokero jääkaappiin sisäänrakennettuna). Mies maksaa ostokset.

      Meilläkin on poikkeuksia. Mies useinmiten tekee ruokaa viikonloppuisin kun silloin on aikaa, harvoin auttaa minua siivoamisessa (tämäkin viikonloppuisin jos edes auttaa).

      Meillä ei ole kaveripariskuntia. Itselläni ei ole kavereita mutta miehelläni on nörttikamuja joiden kanssa käy välillä pelaamassa. En tunne pareja joilla asiat olisivat samalla lailla.

      • I like it this way

        Unohdin mainita että minä myös aina tiskaan - useasti päivässä ja käsin koska ei ole tiskikonetta. (:


    • auauauaua

      nainen 23 ja mies 23 koira
      kaupassa käydään yleensä yhdessä (tosin se on miltei aina miehen pankkikortti joka sinne kassaan sujahtaa koska hän tienaa niin paljon enemmän)
      pyykit yleensä minä
      tiskit koneeseen pois yleensä minä
      imurointi aina minä
      vessan siivous aina mies
      koiran ulkoilutus aina minä
      rempat, korjaukset ja raskaiden nostelut aina mies
      nurmikon leikkaus aina mies
      sisustuksesta ja järjestyksestä vastaan minä :)

      • Muuan nainen

        Olen nainen vähän yli 40 v, mies 45 v.Lapsia kaksi.Tienaan pari sataa euroa enemmän kuukaudessa kuin mieheni.

        Rempat/auto jne. Minä maksan auton huoltokulut ja vakuutukset yms, mies maksaa useimmiten bensat
        Pyykit: minä hoidan
        Tiskit: minä hoidan
        Siivous : minä hoidan
        Ruoka: etupäässä mies kustantaa tämän.Ja myös kokkaa usein.
        Kaupassakäynti : Yleensä koko perhe käy yhdessä.
        Kaikki laskut/vuokra: minä maksan
        Lastenhoito: Hoidetaan yhdessä
        Lemmikit: Minä hoidan
        Tekniikka:Mies hankkii
        Sisustus: minä hankin


    • Nainen 50,mies 40

      Kotityöt ovat pääsääntöisesti mieheni vastuulla.Lapsia on kolme ,kaksi teiniä ja nuorin alle kouluiän.Olemme olleet yhdessä alle kymmenen vuotta.Kotitöidenjako ei ole aivan tavanomainen mutta on toiminut kohtuullisesti.

    • Eriparit12345

      Nainen 29 Mies 31 yhdessä 7 vuotta, ei lapsia, 1 kissa.

      -Kotityöt(ruoanlaitto kaupassa käynti, pyykit, siivous, kodin hankinnat, vakuutuksista ym. huolehtiminen) 100% nainen
      -Korjaushommat ja autojen huollot ym. 100% mies
      -Nurmikon leikkuu ja esim. talon maalaus 50-50%

      Kulut yritetään jakaa tasan, aika automaattisesti roolit jakautuneet näin...luonnolliselta tuntuu, pidän kotitöistä, jakoavain ei pysy kädessä :)

      Joskus ehkä mies voisi tyhjentää tiskikoneen tms. ihan omatoimisesti, korjaushommiakaan nyt ei rajattomasti ole. Kotityöt taas ei lopu kesken...

    • Hei kiitos kaikille vastauksista! Vastauksia saa toki laittaa lisääkin! Laitan myös pari muuta kysymystä tännne avoliitto-palstalle joihin saa mielellään vastata ja kommentoida ihan miten haluaa! :)

    • 9+10

      Olen 30-vuotias nainen, avopuolisoni on 35-vuotias mies. Olemme asuneet yhdessä kaksi vuotta, ei lapsia.

      Minä teen useimmat kotityöt. Siivoan, pesen pyykit, silitän, vaihdat lakanat, hoidan tiskit, teen ruoat, sisustan, pesen ikkunat ja verhot.
      Avomieheni tosin usein imuroi, ja pelkästään hänelle kuuluvia tehtäviä on roskien vienti ja mattojen tamppaus. Hän ei osaa laittaa ruokaa tai ei ole siitä kiinnostunut, pyydettäessä toki toimii apukokkina.
      Kaupassa käymme molemmat, mies ostaa hieman useammin ruoat ja minä hieman useammin pesuaineita jne.

      Kotitöitä ei minusta saisi jakaa ainakaan niin, että toinen tuntisi jatkuvasti tilanteen epäreiluna.

    • näin meillä

      Olen nainen, 34 vuotías, mies 38. Kaksi lasta, naimisissa 12 vuotta.

      autoasiat 50/50 (minä järjestän puhelimitse, mies korjaa)
      siivoukset,50/50
      ruoanlaitto,minä 70%
      koirien ulosvienti,minä 30%
      lasten pesut, hiustenlaitot, vaatteiden miettiminen,minä 60%

      Kaikkea tehdään yhdessä niin paljon kun keretään. Mies päivätöissä, minä 3-vuorotöissä. Ikinä ei ole ollut riitaa tai kiistaa mistään. Talo imuroidaan joka päivä ja keittiäö aina siisti.

      • ettänäinniin

        Minä mies 47-v.. avopuoliso nainen 28 ja nuori 16-v (minun) yhdessä asuttu 1v

        Minun prosentit karkeasti :
        Ruokaostokset 99%
        Ruoanteko 30%
        Lasten hoito -
        pyykit 40%
        Autot huollot korjaukset (itse teen) 100%
        Talon hommat 95%
        Vaatehankinnat mitä laitetaan päälle parturit yms. 100%
        Juoksevat asiat 90%
        Siivous 30%
        Tiskit 40%


    • Nellistiina

      Minä 31, mies 33, naimissa, asutaan yhdessä, ei lapsia, ei autoa, ei pihaa, iso omistusasunto keskustassa.

      Kotityöt:

      - Imurointi, mies tai siivooja
      - Ikkunoiden pesu, siivooja
      - Tiskikoneen täyttö, molemmat yhdessä melko tasapuolisesti
      - Pölyjen pyyhintä, minä tai siivooja
      - Tavaroiden järjestäminen, useimmiten minä
      - Pyykinpesu, me molemma eli puolksi tasapuolisesti
      - Kaupassa käynti, yleensä minä yhteiseltä tililtä
      - Ruuanlaitto, yleensä mies, minä saatan leipoa
      - Laskujen maksu, minä maksan yleensä yhteiset laskut yhteisletä tilitä, omat maksaa kumpikin itse
      - Taide- ja sisustushankinnat, maksetaan ja päätetään yhdessä, minä ideoin enemmän
      - Korjaukset, mitään korjattavaa ei oikein ole uudessa asunnossa, jos tulee huoltomies, rakentajan rakennusmies tai muu ammattihenkilö hoitaa

      Eikön tässä tullut suurimmat. Jos lapsia siunaantuu menee varmaan aika samoissa, lastenhoitajaa varmaan tarvitaan silloin toisinaan myös eli ostopalveluna sitä sitten, jos mummit ei ehdi.

    • debauched sloth

      Olen 36v, nainen, naimisissa. Puoliso mies. Yhdessä asuttu 3 vuotta. Ei lapsia.

      JOKAPÄIVÄISET/VIIKKOTTAISET:

      Siivous
      - molemmat, työt jaettu osin aluettain, osin työvaiheiden mukaan
      (minä pyyhin pölyt, siivoan kokonaan oman työhuoneen ja vessat, tuuletan sänkyvaattet, kannan matot ulos; mies imuroi, siivoaa kokonaan oman työhuoneensa ja makuuhuoneen; molemmat luuttuaa, puistelee mattoja, kantaa matot takaisin sisälle)

      Tiskaus
      - mies aamulla
      - minä illalla
      - viikonloppuisin molemmat

      Ruuanlaitto
      - mies aamulla (puuro, kahvi)
      - arki-iltaisin molemmat
      - minä viikonloppuisin

      Pyykinpesu ja pyykin käsittely
      - minä 90%
      - mies 10%

      Kaupassakäynti
      - minä 75%
      - mies 25%

      Jätehuolto
      - molemmat

      KAUSITTAISET

      Puutarhatyöt
      - molemmat (mies hoitaa kukkapenkit, pensaat ja perunamaan, minä kasvimaan, molemmat hoitaa hedelmäpuut, marjapensaat, puutarharakentamiset; mies kaataa puut, minä haravoin)

      Ruohonleikkuu
      - mies 95%
      - minä 5%

      Lumityöt
      - mies 90%
      - minä 10%

      Lämmitys (polttopuut hake, valkean pito)
      - mies 90% (metsätyöt, puiden pinoaminen, hakkeen levitys)
      - minä 10% (hakkeen levitys, kuivurin käyttö, puiden kantaminen)


      HARVINAISET

      Raha-asiat
      - kumpikin omansa hoitaa

      Yhteydenpito sukulaisiin, sosiaaliset suhteet
      - molemmat hoitaa omansa, yhteisien tuttujen muistamiset hoitaa mies

      Autoasiat (renkaan- ja lampunvaihdot, yms)
      - kumpikin oman autonsa huolehtii

      Säilöntä
      - minä 60%
      - mies 40%

      Marjastus/sienestys
      - molemmat

      Leipominen
      - minä 80%
      - mies 20%

      Tietokonepulmat, päivitykset, hankinnat
      - minä

      Rakentaminen/remontti
      - mies 80% (laatoitus, nikkarointi)
      - minä 20% (huonekalujen kunnostus, korjailu, verhoilu)
      - molemmat (maalaus, tapetointi)

      Vaatteiden korjaus
      - mies 75%
      - minä 25%

      Mattojenpesu
      - molemmat

      Polkupyörien huolto
      - mies


      Kotitöitä ei mielestäni pidä jakaa niin, että jompikumpi olisi jakotapaan tyytymätön. Yleisimpiä kotitöitä ei myöskään pidä jakaa niin, että jompikumpi olisi täysin osallistumaton tai tietämätön niistä - molempien pitää tarpeen tullen saada huusholli pyörimään yksinäänkin. Työnjaon pitää myös olla joustava, niin että tilanteen mukaan sopeudutaan.

      Tiedän pareja, joissa kotitöiden jako on tehty juuri noin kuin minusta on väärin ja epäkäytännöllistä.

    • Herra Siistijä

      Olen mies, 32v, avopuoliso nainen, ei lapsia, yhdessä runsaat kaksi vuotta.

      Valitettavasti meillä minä teen 100 prosenttia kaikista kotitöistä. Avovaimoni ei osallistu millään tavalla.

      Ja kotitöitä ei pitäisi jakaa näin yksipuolisesti, ellei toinen välttämättä halua. Minä en haluaisi, mutten myöskään halua asua sikolätissä.

      • Valintakysymys

        Ei sitten ole tullut mieleen vaihtaa vaimoketta?
        Nykyinenhän käyttää sinua ja kiltteyttäsi törkeästi hyväkseen.


    • pettynyt mies

      Minä miehenä teen töideni lisäksi vähintään 80% kaikista kotitöistä. Käyn töissä ja vaimo on työtön. Ei lapsia ja ikää 32 v. minulla ja vaimolla 28 v. Yhdessä ollaan asuttu noin 7 vuotta.

      Vaimo ei osaa tai viitsi siivota esimerkiksi kaappien tai listojen päältä. Auton eteen hän ei tee mitään että se pysyisi siistinä tai turvallisena. Vaatteitaan hän ei viitsi silittää, mutta en minäkään viitsi hänen vaatteitaan silitellä. Minä lyhennän myös itse omat housuni ompelukoneella. Yleisesti ottaen teen vähän katkerana mieluummin työt kun kuuntelen narinaa kun on ollut niin raskas päivä. Kerran pari kuussa kerron että olisi kiva jos hänkin panostaisi parisuhteeseemme ja hän lupaa, mutta mitään muutosta ei koskaan tapahdu.

      • Pikakivääri

        Tuntuu olevan yleisempää kuin uskotaankaan tämä, että nainen onkin parisuhteessa se, joka ei tee paljon mitään kotitöiden eteen. Yleensähän tilanne on totuttu ajattelemaan toisinpäin.


      • mk

        Jos minun muijani olisi kotona työttömänä niin en tekisi mitään kotitöitä vaan ne kuuluu automaattisesti sille kuka kotona on ja siitä ei ole neusotteluvaraa. Taitaa sinulla mennä muija vaihtoon ja hoitaako hän riittävästi sekispuolta mikä voi jotain paikata mutta lopeta mies sinäkin ktoihommien tekoa ja sanot muijallesi ihna suoraan jos rupeaa nalkuttamaan että teeppä itte.


      • sdfsdf sdf sfd
        mk kirjoitti:

        Jos minun muijani olisi kotona työttömänä niin en tekisi mitään kotitöitä vaan ne kuuluu automaattisesti sille kuka kotona on ja siitä ei ole neusotteluvaraa. Taitaa sinulla mennä muija vaihtoon ja hoitaako hän riittävästi sekispuolta mikä voi jotain paikata mutta lopeta mies sinäkin ktoihommien tekoa ja sanot muijallesi ihna suoraan jos rupeaa nalkuttamaan että teeppä itte.

        Samaa mieltä.

        Avokki on opiskelija ja minä käyn töissä joten en tee ruokaa muulloin kuin joskuis aamuisin ja viikonloppuisin. Arkipäivinä en todellakaan ala tekemään ruokaa, vaan odotan että ruoat ovat valmiita ihan vain siksi, että avokilla on paljon enemmän vapaa-aikaa kuin minulla (myös harjoitustyöt ja kotitehtävät laskien).


      • avokki
        mk kirjoitti:

        Jos minun muijani olisi kotona työttömänä niin en tekisi mitään kotitöitä vaan ne kuuluu automaattisesti sille kuka kotona on ja siitä ei ole neusotteluvaraa. Taitaa sinulla mennä muija vaihtoon ja hoitaako hän riittävästi sekispuolta mikä voi jotain paikata mutta lopeta mies sinäkin ktoihommien tekoa ja sanot muijallesi ihna suoraan jos rupeaa nalkuttamaan että teeppä itte.

        kyllä ne kuuluu molemmille tasapuolisessti. minä olen se työtön ja mies käy töissä. kyllä miehellekin kuuluu vastuu pitää koti siistinä vaikka olen melkein kaikki päivät kotona.


    • Mammanpojan avokki

      Nainen 25v (minä), mies 25 v, yhdessä 4,5 vuotta. Ei lapsia, kaksi kissaa. Molemmat kokopäivätyössä, miehellä vuorotyö.

      Ruoanlaitto 100% minä
      -Mies ei laita koskaan ruokaa, ei edes itselleen minun ollessa töissä. Asia, joka kyrsii todella paljon.

      Ruokaostokset 80% minä
      - Käyn yleensä töistä tullessa yksin hakemassa ruokatarpeita. Mies tulee aina suoraan töistä kotiin eikä ikinä tajua käydä kaupassa, vaikka tietäisi kaappien olevan tyhjiä. Muutaman kerran kuussa käydään minun aloitteestani yhdessä isommilla ruokaostoksilla, jolloin mies yleensä maksaa ostokset. Mies ihan onneton ruoka-asioissa, kun lapsuudenkodissa äiti passannut KAIKEN nenän eteen eikä mies koskaan asunut yksin.

      Pyykinpesu, imurointi, tiskikoneen täyttö ja tyhjennys, pölyjen pyyhkiminen, lakanoiden vaihto ym. 100% minä
      -Samat perustelut kuin edellä

      Autojen huolto, sähkö- ja vesilaskut, asumisen kustannukset 100% mies
      - Mielestäni ihan kohtuullista, sillä miehellä suurempi palkka ja minä hoidan kaikki kotityöt ja suurimman osan ruokaostoksista.

      Kissojen ruoat, tarvikkeet ym. kulut 100% minä

      Kumpikin maksaa oman autonsa bensat, vakuutukset ym.

      • Pihlailona

        Minä 22v, mies 25 , lapset 1 ja 4vuotiaita,
        koira. Paritalon puolikas, neliöitä 140.
        Yhdessä asuttu 6vuotta.

        Ruoanlaitto: arkisin minä valmistan miehen
        ollessa töissä. Viikonloppuisin mies.
        Astiat: minä täytän ja tyhjennän tiskikoneen.
        Aina.
        Pyykit: minä pesen. Aina.
        Siivous: lauantaisin siivoamme miehen
        kanssa yhdessä ns "viikkosiivouksen",
        arkisin minä imuroin,moppaan,pyyhin
        pölyt ym.
        Kiinteistöhuolto: mies hoitaa kaiken muun
        paitsi puutarhan ja haravoinnin.
        Autot: mies vaihtaa renkaat ja hoitaa
        pienet huollot. Isommat rempat korjaamo.
        Molemmat maksavat itse vakuutukset ja
        omat bensat.
        Ruokaostokset: kauppapäivät ke&su,
        mies maksaa. Kauppapäivien välillä
        tarvittavat tarpeet (maito,leipä,vaipat jne)
        maksan minä.
        Lasten vaatteet: molemmat maksavat,
        useimmiten se joka jotain ns ekstraa ostaa,
        maksaa itse. Talvi-välikausi ym tarvikkeet
        maksamme vuorotellen.
        Laskut: molemmat maksavat omansa,
        asuntolainan mies.


    • moooooooonika

      Mielenkiintoinen paikka etsiä graduaineistoa. Miten lasket esimerkiksi kuinka monelle kyselyn lähetit? --> vastausprosentti? Siis tämä ei ole nyt mitään kettuilua, vaan on mielenkiintoista tietää, millä perustein eri yliopistot toimivat näissä asioissa.

      Sitten itse vastaus:
      Minä 23/nainen, puoliso 24/mies

      Omat prosenttini:

      Ruokaostokset minä maksan 40 % . En juuri käy kaupassa, koska miehelle on hyvin tarkkaa, mitä kokataan ja tämä sopii hyvin minulle.
      Ruoanteko: 30%
      pyykit 70%
      Talon hommat (ne vähäiset kerrostalossa) 50%
      Vaatehankinnat mitä laitetaan päälle parturit yms. 100% (omat)
      Juoksevat asiat 60%
      Siivous 70%
      Tiskit 60%

      • moooooooonika taas

        Niin ja itse en pidä siitä, että kotityöt keinotekoisesti jaoitellaan esim. tehtävälistoilla. Meillä toimii hyvin se, että molemmat tekevät sen, missä itse ovat parempia ja joka tuntuu mielekkäämmältä: Minä siivoan, mies kokkailee :)


    • innoonni1

      Eniten itseäni kummastuttaa tässä ja yleensä jos näitä tekstejä lukee kuinka naiset ovat nykyään tarkkoja rahoista !!??

      Koska ainahan (suurimmaksi osaksi) mennyt että mies maksaa ainaskin suurimman osan eikä siinä ole ollut mitään narinoita..
      Nyt kun nainenkin on töissä heti tulee kommenttia: maksan vain omat menoni tai kaikki raha asiat menee puoliksi !!???

      Ymmärrän sen että maksellaan molemmat mut et se menee noin tarkaksi...
      Itse maksoin alkuun varmaan ekat 5-v kaiken sitten hissukseen avokin vaatimusten kokoajan kasvaessa autoa taloa rupes käämi palaa ja sanoin nyt menet myös töihin missä palkka on isompi ja maksat myös jotakin..

      Yhteis taloudessa aivan sama kumpi maksaa, eikä niistä kirjaa pidetä kuten ei äijien kaa ryypätessäkään.

      Vähän tuntuu jo pahalta kun vaimoni maksaa melkein puolet kuluista..

      Useasti tuntuu vain menevän parit niin että ns. kunnon jäbä saa "kelvottoman eukon ja toisinpäin....
      Tuntuu vain että asiat kääntyvät hassusti päälailleen.. Mies tekee kotityöt ja huolehtii.. Nainen vahtii omia rahojaan.. !


      Kysymykseen .

      Ruoka puoli minun osuus ostaminen ja tekeminen 70%
      Siivous 60%
      autot ja talo 80%
      Tiskit 60%
      Lasten hoito 60%
      lasten vaatetus yms. asiat 30%
      pyykit 30%
      Juoksevat asiat ovat lähinnä vastuullani eli laskut yms. asioiden hoidot liittyvät ne mihin vain vaimoni ei halua hoitaa niitä missään tapauksessa.

      35 ja 34 lapset 3, 6.

    • jako jako

      Nainen 55, mies 47, lapsi 5-vuotias, yhdessä 12-vuotta.

      Kodinhoito, siivous, ikkunoiden pesu, ovien pesu, kaappien siivous 100% (nainen)
      Pihanhoito, nurmikon leikkuu, istutusten hoitaminen ja leikkaus, kukkapenkkien hoito, lannoitus, maanparannus 98% (nainen)
      Polttopuiden teko takkaan 80% (nainen)
      Ruoan valmistus ja leivonta 100% (nainen)
      Ruoka ostosten hankinta, sekä käyttötavaroiden ostaminen 70% (nainen)
      Vaatehuolto, pyykkien pesu, silitys, mankelointi 100% (nainen)
      Auton renkaiden vaihto 100% (mies) muu huolto ulkoistettu, samoin auton pesu.
      Vaatehankkinnat lapselle 80% (nainen)
      Lapsen hoito 70% (nainen)

      Meillä ei kotitöitä jaeta, koska miehen aika kuluu töissä 10h pvä ja vapaa-aikana hän puuhailee lapsen kanssa.
      Itse hoidan kodin ja suurimman osan lapsen hoidosta, koska teen töitä 6h/pvä.

    • että silleen..

      Minä kaikki. Sopii minulle oikein hyvin niin kauan kun mies maksaa elämisen kulut. 31, nainen, mies, avoliitossa, 11 vuotta, ei.

    • 9+10

      Nainen 38 v., mies 30 v., ei lapsia, ei lemmikkejä, kerrostalo-osake
      - siivous 95 % nainen
      - tiskaus (tiskikone) 80 % nainen
      - pyykinpesu 100 % nainen
      - ruuanlaitto 95 % nainen
      - kaupassa käynti 95 % nainen
      - autoon liittyvät huollot (renkaiden vaihto, vuosihuollot) teetetään huoltamolla, mutta nainen huolehtii 100 %
      - kodin pikkurempat 90 % nainen, mies tekee vain jos nainen ei osaa ja mies viitsii tehdä...
      - Yhteiset kulut maksetaan puoliksi, mutta nainen hoitaa ja huolehtii maksu 100%
      - ruokaostokset 99% nainen

    • wonderwall*

      minusta ei ole mitään automaattista tapaa miten kotitöitä ei pitäisi jakaa. ihmiset ovat erilaisia ja eri tavat toimivat toisille hyvin ja toisille huonosti.

      olen nainen 23v, mieheni on 25v israelista. Olemme asuneet yhdessä 5kk, meillä ei ole lapsia.

      Minä hoidan 90% tiskeistä (mikä on helppoa, kun on tiskikone), 100% pyykinpesusta (mikä myös on helppoa, kun on pesukone) ja 60% siivouksesta. Minä imuroin ja luuttuan useammin, mutta mieheni siivoaa paljon huolellisemmin silloin, kun hän siivoaa. eli tasapainoitamme kivasti toisiamme :D

      asumme vuokra-asunnossa eikä meillä ole autoa mutta jos jotain korjaustöitä tai raskaita töitä on, mies hoitaa ne 100%. Niin ja mies kokkaa 95% ajasta mikä on mahtavaa, koska itse vihaan ruoanlaittoa ja hän on taitava siinä.

    • Tämmönen diili

      M40, mun osuuteni

      Ruokaostokset 50%

      Ruoanteko 0% - peukku keskellä kämmentä keittiössä, ei tuu syötävää ruokaa jos minä teen

      Lapsia ei ole eikä tule- lastenhoito/lasten kulut siis 0%

      pyykit 50%

      Auton huollot 0% (ei ole mun auto)

      Asumiskulut 50% ( maksan naiselle kaikkea tasaiseen tahtiin)

      Siivous 70%

      Tiskit 95%

    • -Korppi-

      Pariskunta, molemmat 36 v kokopäivätyössä, ei lapsia mutta 3 kissaa.

      Yhdessä 50/50
      - asumiskulut
      - muut yhteiset laskut
      - ruoka- yms. perusostokset
      - kissojen ruokkiminen ja muu hyvinvointi

      Naisena hoidan lähes 100 %
      - siivous
      - tiskaus
      - pyykin pesu
      - sisustus
      - kissojen hiekkalaatikot
      - käytännön järjestelyt esim. hotellihuoneiden, matkojen jne. varaaminen, aikataulujen tarkistaminen, kalenterointi

      Mieheni hoitaa lähes 100 %
      - ruoan valmistus
      - autoihin liittyvät asiat (en vaihda omaani edes öljyjä tai lisää nesteitä...)
      - kodin pikkuremontit
      - mökillä uunien lämmitys, sauna, polttopuut, pihahommat jne.
      - viihteellä ollessa kuljetukset/kuskin/taksin
      - lainaneuvottelut, vakuutusasiat , sopimukset yms.

      Molemmat itsenäisesti omat
      - harrastusmenot
      - kirjat, lehdet, musiikki, leffat jne
      - henkilökohtaiset laskut
      - vaateostokset
      - viihteellä omat ruoat ja juomat tai vastavuoroisesti toisillemme tarjoten (seurueesta riippuen...)

      • Oman elämänsä tähti

        Tämä on sitä tervejärkistä töiden ja kulujen jakamista:)


    • Avopuoliso21

      Olen 21v nainen, puolisoni on 28v mies, olemme asuneet avoliitossa pari kuukautta ja meillä ei ole lapsia. Me ollaan jaattu kotityöt varsin tarkkaan tasan, ei tarvi riidellä niistä ollenkaan, työmäärä tasapuolinen, kaikki tulee hoidettua ja molemmat on tyytyväisiä.

      Minä: Siivoan viikoittain pari tuntia, sisältäen kaikki ylläpitosiivoukseen kuuluva ja myös harvemmin tehtävät hommat, esim uuni ja ikkunat, mikä milloinkin on tarpeellista. Lisäksi hoidan pyykinpesuun liittyvät hommat. Siihen kuluu pari tuntia kerrallaan (epäaktiivisesti, koneen pyörimistä täytyy kuitenkin valvoa) plus jälkityöt, kerran tai kaksi viikossa.

      Mies: Hoitaa ruokaostokset ja ruoan valmistuksen. Näihin kuluu suunnilleen saman verran aikaa kuin siivoukseen ja pyykkeihin.

      Yhdessä/vuorotellen: Tiskit (koneella tai käsin), mahdolliset leipomiset, järjestyksen ylläpito, vaatteiden ja käyttötavaroiden hankinta, kumpikin huolehtii omasta pyörästään. Kumpikin osallistuu yhteisiin ruoka- ja asumiskuluihin samalla summalla kuukausittain.

      Meillä työt jakautuu hyvin sikäli, että kumpikin pääsee hoitamaan niitä asioita, joita paremmin osaa ja jotka sopii paremmin omiin aikatauluihin.

      • Bdufnfmdodjd dndkdk

        Olen nainen 19, avokki 22.Reilu vuosi avoliitossa.
        Minä teen ruuat ja leivon.
        Yleensä käydään yhdessä kaupassa, mies hakee aina jos jotain puuttuu (esim kokkailen, ja tarvitsen maitoa, joka on loppunut)
        Pyykkiä pestään aikalailla samanverran.Mies laittaa yleensä ne kuivumaan, välillä yhdessä laitetaan.Ja minä viikkaan aina vaatteet kaappeihin.Auton ja korjaushommat korjaa mies.Minä yleensä imuroin, pesen lattiat, pyyhin pölyt sekä petaan sängyn.Mies tiskaa ja vie roskat.
        Tykkään puhtaudesta ja hyväntuoksusesta kodista ;).Tämä järjestely toimii meillä. Autetaan kyllä toisiamme.


    • Tässä...

      Nainen 30-v. Naimisissa miehen kanssa. Ei lapsia. Muutama vuosi asuttu yhdessä.

      Ruokaostokset hoidan minä. Mies voi joskus käydä kaupassa ja ostaa jotain lähinnä itselleen. Ruuan teen minä pääasiassa, kesällä mies voi grillata.

      Pyykit pesen ja silitän minä. Mies voi joskus laittaa koneen päälle.
      Siivouksen teen aina yksin, mies voi joskus puristaa matot jos on kotona.
      Sisustuksen hoidan minä.

      Tiskit hoidan minä. Joskus satunnaisesti mies tyhjentää astianpesukoneen.
      Mies vie roskat.

      Miehen vanhemmat tekevät polttopuut. Mies ei ole innokas vaikka on pyydetty mukaan. Ruohon mies on kesäisin leikannut. Mies tekee sähkö- ja puutyöt jos niitä on. Minä hoidan puutarhaistutukset, kukkien kastelut ja haravoinnin.

      Mies pesee autot ja imuroi ne kerran viikossa. Vaihtaa autonrenkaat syksyllä ja keväällä ja tekee mahdolliset korjaukset jos itse osaa. Minä katsastan oman auton itse.

      Juoksevat asiat hoidetaan yhdessä. Tosin mies tekee sähkön ja vakuutusten kilpailutukset ja hoitaa laina-asiat, koska miehellä on paremmat puhelahjat.
      Kummatkin maksaa omat laskut, yhteiset jaetaan 50% / 50%.

      Koirat mies hoitaa kokonaan, ne on hänen. Jos otan oman koiran hoidan sen itse.

      Ei tunnu reilulta. Haluaisin että mies olisi aloitteellisempi ja tekisi enemmän kotitöitä mm. siivoukseen ja tekisi polttopuut, rakentaisi ulkorakennuksen. Hän on kuitenkin sitä tyyppiä että ostaa mieluummin palvelun, ettei tarvitse tehdä itse mitään. Lasten hankinta mietityttää koska mies on paljon pois kotoa, eikä osallistu kotitöihin.

    • +40

      molemmilla oma asunto. Molemmat hoitaa omat pyykkinsä ja siivouksensa ja laskunsa. M tiskaa molemmissa, m laittaa aina ruoat asunnossaan, ja n1/4 naisen asunnolla, autoasiat hoitaa m 90%sti, lemmikit yhdessä, ruokaostokset yhdessä. N laiskempi kuin M, paitsi pyykkihuollossa, petaamisessa ja leipomisessa.

    • näin meillä

      Minä 18v nainen puoliso 25v mies avoliitto. Vuosi yhdessä oltu. Tällä hetkellä kaks asuntoo mut, enemmän miehen asunnossa. Perheeseen kuuluu koira ja kissa.

      Autot 93 % mies
      Remontti 100% mies
      Ruoka ostokset 50/50%
      Siivous 98% minä
      Pyykit 80%minä
      Ruuanlaitto 70% minä
      Eläinten hoiti/tarvikkeet 100% minä
      sisustus 90% minä
      Talon & saunan lämmitys 90% minä
      Tiskit 70& minä
      Laskut 50/50% kumpikin hoitaa omat

    • Ikuisesti Yhdessä

      Kuka tekee teillä mitkäkin kotityöt?

      - mitään prosentteja en tähän ala laitteleen, mutta avopuoliso yleensä tiskaa ja tekee ruoan, koska maustaa ruan paremmin kuin minä, vaikka osaan se minäkin tiskata ja tehdä ruokaa. Imurointi ja pölyjen pyyhkiminen vuorotellen. Koirien ulkoiluttaminen ja ruokkiminen vuorotellen (paitsi että mies nykyään kerkiää antamaan koirille ruoan, ennen kuin minä). Auton korjaamisesta vastaa avopuoliso. Ruokaostokset maksetaan vuorotellen. Vuokra menee puoleksi. Minä maksan koirien rokotukset, madotukset ja muutenkin eläinlääkärissä käynnin pääsääntöisesti, mutta kyllä se avopuolisokin kustantaa jos on tarvetta. Koirien ruoka kustannetaan vuorotellen.

      Miten kotitöitä mielestäsi EI pitäisi jakaa ja miksi ja tiedätkö joitain pareja, joissa toimitaan juuri niin?

      - Tähän en osaa vastata

      Kirjoittaja 28-vuotias nainen ja avopuoliso 33-vuotias mies 2 koiraa, siviilisääty: parisuhteessa, avoliitossa ja kihloissa, parisuhteessa 1v (28.03.2012), avoliitossa 1pvän päästä 1v (10.05.2012) ja kihloissa 1kk päästä 1v (12.06.2012), ei lapsia

    • Ettäsellastasitten

      Vastauksessa kerrotko myös ikäsi, sukupuolesi, (mahdollisen) kumppanisi sukupuoli, siviilisäätysi, kauanko olet mahdollisesti asunut yhdessä kumppanisi kanssa ja onko teillä lapsia?

      Kaupassa käydään yhdessä, joskus ehkä minä useammin.
      Minä laitan ruoan 90% ajasta,
      Minä siivoan tiskaus 100%
      Minä pesen pyykit viikkailen kaappiin 100 %
      Minä maksan vuokran 100 %.

      Ikä 28, nainen, kumppani mies, kihloissa/avoliitossa, olemme asuneet yhdessä 7 vuotta, ei lapsia.

    • Minä minä

      Meillä se olen minä joka kaikki kotihommat tekee, enkä edes valita asiasta. Mielelläni siivoan tämän kaksion ihan itsekseni ja ukko sitten hoitaa autoon liittyvät sekä remonttihommat. Nurmikon leikkuu on kummallekin mieluista joten kilpailu tulee joskus kumpi saa ajella.

      Mutta siis olen kai sillälailla kaheli, että tykkään siivota, ja vielä ilman että toinen siinä säätää seassa. Suorastaan hätistän toisen pois jaloista siksi aikaa.

      Niin, ikää on molemmilla jo nelisenkymmentä ja kahdestaan asutaan.

      • miesvm1967

        Voihan kökkäre, taas pitäis ajaa nurmikot :D Voisko jompikumpi teistä? xD

        Yksin asun vielä ja teen kaikki hommat ite, lyhennän housutkin, opettelin ompelukoneen käytön. Tänään on taas imuroitu kellarista ylös asti ja tiskikone tyhjennetty ja täytetty likaisilla, käsitiskit oottaa altaassa, arvioitu mahtuuko pyykkikoriin enää mitään vai onko aika pestä pyykkiä, ei tänään vielä.

        Ja noi nurtsit pitäis ajella ja siimaleikkurilla niittää tienpuolen penkat.

        Ja kohta alkaa satamaan että menenkin nyt äkkiä pihalle jos vaikka sais jotain oikein tehtyäkin..


    • Poika.

      Äiti: Siivous, ruoanlaitto, kukkapenkin hoito
      Isä: Neuvojen antaminen (Osaa siis kaiken)
      Tytär: Kasvisruoat itselleen
      Poika: Kaikki muut työt

      Ja toimii muuten helvetin hyvin :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3774
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      210
      1861
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1404
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1285
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      951
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      58
      900
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      893
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      870
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      858
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      849
    Aihe