Miten ohittaa ärsyttämättä?

OhitusÄrsyttääAina?

Millä tavalla ohitetaan siten että se ei ärsytä ketään? Jos ajaa nätisti poukkoilematta toisen kiinni ja alkaa katsella josko pääsisi ohi niin siitä raportoidaan palstoille kuinka taas oli niitä ärsyttäviä perässä roikkujia liikenteessä ja koitetaan keksiä kuinka niistä pääsisi eroon. Jos taas hujauttaa reilulla ylinopeudella ohi kuitenkin järkevässä paikassa, on kaahari. Mietin vaan jos palstan keskustelijat voisivat kertoa mikä on se oikea tapa vai onko niin että se ohitus ärsyttää aina.

Joskus kanssa-autoilija vain on ohitettava, ei huvita ajaa sitä 90 km/h 100-alueella kun on vielä itsellä matkaa jäljellä ties kuinka paljon. Joskus taas voi olla ihan oikeasti kiire.

36

264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KaasuPohjassa

      Väliäkö sillä ärsyttääkö muita sun ohittelu etsä niitä tunne, minä kun ajoin tänään kehä kolmosella näyttelin keskisormea niille jotka ohitin, meinas tulla kolari kun yks autoilija suuttui tästä käsimerkistä.

      • vahvempi kuin sinä

        Joskus voi tulla vastaan väärä tyyppi...


      • bmw kusipää

        Ihan sama mitä muut ajattelee ohituksesta.Aina sitä on kusipää kun uskaltaa polkasta ohi.Mut sehän bmw:n kuskien ominaisuus.Kusipäisyys.Joten,ei muuta hanaa ja 80kmh alueella 120kmh koko jonosta ohi ja sitten laskee sataseen.Junnatkoon ne jotka jaksaa junnata.


    • hyvä aloitus, kiitos

      Suomalaisella on huono itsetunto ja samalla halu toimia kotipoliisina ja tämä on todella paha ja vaarallinen yhdistelmä liikenteessä.
      Itse en häiriinny lainkaan jos joku ohittaa minut reippaasti jos se tapahtuu muita vaarantamatta ja reilulla vauhdilla, vaikkapa reilulla ylinopeudella. Ei todellakaan ole minulta pois jos joku ajaa reilua ylinopeutta turvallisesti ja saa siitä vaikkapa sakot.
      Vaarallisempi ovat nämä liian hiljaa ajavat jotka käräävät peräänsä jonoja ja jarruttelevat väärissä paikoissa ja antavat tietä kolmion takaa tulijoille ja näitähän piisaa.

      • Itsetunto hukassa?

        Samaa mieltä. Älä turhaan mieti vaan mene jos vauhtisi on enemmän kuin edellämenijän on.

        Jos jotain kannattaa miettiä, niin mieti sitä ettet kiilaa tullessasi takaisin omalle kaistalle. Ohitusta ei kannata tehdä paikassa jossa joutuu kiirehtimään takaisin. Se on vaarallista itselle liian jyrkkien ajolinjojen vuoksi ja ärsyttävää toiselle kun menee ihan peltejä hipoen ja syytää kurat silmille.


    • JKitos

      No tietenkin niin että kun olet kohteen takana, laitat heti vilkun päälle että se urpo tajuaa että kohta mennään. roikut sitten niin kauan kunnes paikka löytyy.

      Mielellään ohitus tehdään niin ettei ihan metrin päästä tulla eteen, varsinkin jos tilaa oikeasti on ja varsinkin sade/loskakelillä.

      Tiesittekö, että jos tuollaisen keulan edestä pujahtamisen seurauksena tulee vaikka kivi tuulilasiin niin ohittaja maksaa. Meidän tapauksessa sai vielä sakot kun oli todistajia.

      Vilkku on sitä varten, että näytetään mitä aiotaan tehdä eikä sitä kannata käyttää "vilauttamalla" jos on jo kaistalla johon haluaa.

      Ei se oikeesti kovin vaikeeta ole jos vähänkän yrittää.

      • Älä unta nää

        " Tiesittekö, että jos tuollaisen keulan edestä pujahtamisen seurauksena tulee vaikka kivi tuulilasiin niin ohittaja maksaa. Meidän tapauksessa sai vielä sakot kun oli todistajia."

        Elä nyt höpötä mitään höpöjuttuja. Kivi tai nasta tuulilasiisi ei todellakaan aiheuta sakkoja.


    • hjgcjhft

      Ei pidä mennä perään roikkumaan, vaan on parasta jättää selvä turvaväli. Tällöin myös ohitettavan auton aiheuttama näkemäeste on pienempi.

    • Näin se tehdään!

      Jos satasen alueella ajetaan n.satasta eli 95-110km/h niin ohitukselle ei ole tarvetta. Silloin pidetään riittävä etäisyys edelle ajavaan. Jos joku ajaa alle 90km/h niin voi olla hyvä mennä ohi, silloin kiihdytetään tasaisesti sataan-sataan kymppiin ja mennään vilkkua käyttäen pitkälle ohi ja vasta sitten palataan kaistalle, ei toisten nokan eteen kiilaten. Ja ohituspaikka on syytä valita harjiten. Ohitukset huonossa näkyvyydessä on suurin riski, mitä moottoritielle voi olla.

      • tasavauhtia

        Juuri noin. Kun vielä saisi karsittua sen peräti merkillisen tyylin, että ohitetaan juuri ennen ramppia ja sitten heti keulan edestä jyrkästi yli kahden kaistan sinne oikealla oleballe rampille. Tuolla tyylillä saa talvella varmuudella aikaan piruetit malliin kiirakorpi. Eikö olisi selkeämpää ajaa perän takaa sinne rampille ilman typerää ja täysin tarpeetonta riskiohitusta.


      • kaahari = päiväsakot

        Aivan näin. Aloitetaan ohitus riittävän kaukaa takaa ja lopetetaan riittävän kaukana edessä, ja sadekelillä vielä muutama metri lisää. Vauhtia ei pidä olla niin paljoa että ajokortti lähtee, ei kaahari ole rattijuoppoa yhtään sankarillisempi. Jos ei kaahaamatta pääse ohi on ohituspaikka väärä.

        Riittävän kaukana on vaikea määritelmä, mutta kun ohitettu näkyy taustapeilistä (ei tarkoita sivupeiliä) on yksi.

        Moottoritiellä kannattaa unohtaa sana ohitus. Siinä on kyse kaistanvaihdoista, eikä sellaisilla ole kiire. Ohituspakkoa ei sielläkään ole, tieliikenneasetuksessa puhutaan vapaista kaistoista.


      • besservisser

        ja kotipoliisi iski heti, hyi ylinopeus?!?!?!


      • päiväsakot=veromätky
        besservisser kirjoitti:

        ja kotipoliisi iski heti, hyi ylinopeus?!?!?!

        Eihän nopeusvalvontaa paljon ole, mutta on hölmöä ottaa itselleen sakkoja.

        Ohitetun näkökulmasta on omituista jos joku ajaa ensin hirveällä vauhdilla ohi ja sitten kuitenkin hidastaa vauhtiaan vain muutaman km/h:n nopeuseroon. Tai jos ei hidasta, niin ihmetyttää toisten piittaamattomuus.

        Mutta jos usein huomaa ärsyttäneensä jonkun on fiksua korjata ajotapaansa.


    • Suora vastaus:

      Minua ei häiritse mikään niin kauan kun tehdään lakien ja sääntöjäen velvoittamalla tavalla. Se alkaa vituttamaan kun joku kuvittelee etteivät säännöt ja lait koske häntä.

    • Aloittaja..

      Hyviä vastauksia. Jotakuinkin noin olen tehnyt että en tosiaan roiku niin lähellä että ohitettavan rekisterikilpi ei näy mutta sitten kun lähden vierelle, en välitä nopeusmittarista vaan siitä että pääsen turvallisesti ohi ja itse ainakin olen käyttänyt juuri tuota taustapeiliä (sisä) mittarina siihen milloin on hyvä palata takaisin oikealle kaistalle.

      Sitä tosin en ymmärrä jos se jotain häiritsee kun ohitusnopeudet joskus hipoo siellä 115-120 km/h, se kuitenkin tekee ohituksesta vain nopeamman ja siten turvallisemman. Ei se tosin käytännössä haittaa, ne ketkä vetää herneen nenään joka asiasta ei kuitenkaan mitään asialle tee vaikka samalle huoltoasemalle sattuisi. Minä ainakin rikon sääntöjä joskus vähän, en kuitenkaan koskaan niin että se vaarantaisi tai hankaloittaisi kenenkään muun liikkumista.

      • 2.4 STW

        Kohteliaisuus on ikävä kyllä nykyaikana kadoksissa. Sinulla sitä vielä tuntuisi olevan. Hienoa!

        Ohi vaan oman maun mukaisella nopeudella (itse kukin kantaa vastuun) mutta kohteliaasti. Kohteliaisuus ei maksa mitään mutta tekee elämästä mukavampaa.

        Nuo mesoajat ovat kyllä vaatimassa oikeuksiaan mutta eivät ole vielä sisäistäneet että oikeuksien kanssa tulee myös velvollisuus.


      • päiväsakot=veromätky

        >>en kuitenkaan koskaan niin että se vaarantaisi tai hankaloittaisi kenenkään muun liikkumista.

        Harvahan tahallaan kolaria ajaa? Mutta sinä tai minä emme kumpikaan hankaloita kenenkään kulkemista, mutta ne muut...

        Jos rajoitus on 100 on ohitusnopeus 120 hyvä, mutta jos rajoitus on 80 lähtee siitä ajokortti. Toisaalta ohituksen hyöty voi olla vähäinen ellei matka ole pitkä.

        Eilen vaihtoi yksi autoilija kaistaa törkeästi eteeni, mutta en alkanut rähjäämään hänelle torvensoittoa enempää. Se ei tarkoita silti että olisi fiksua vaihtaa kaistaa siten että säikyttelee muita.

        Ja ohitan minäkin tarvittaessa - mutta liikenne on idealtaan tylsää ja sen on tarkoitus olla turvallista, ei siihen kaipaa tarpeetonta jännitystä.


      • Aloittaja..
        päiväsakot=veromätky kirjoitti:

        >>en kuitenkaan koskaan niin että se vaarantaisi tai hankaloittaisi kenenkään muun liikkumista.

        Harvahan tahallaan kolaria ajaa? Mutta sinä tai minä emme kumpikaan hankaloita kenenkään kulkemista, mutta ne muut...

        Jos rajoitus on 100 on ohitusnopeus 120 hyvä, mutta jos rajoitus on 80 lähtee siitä ajokortti. Toisaalta ohituksen hyöty voi olla vähäinen ellei matka ole pitkä.

        Eilen vaihtoi yksi autoilija kaistaa törkeästi eteeni, mutta en alkanut rähjäämään hänelle torvensoittoa enempää. Se ei tarkoita silti että olisi fiksua vaihtaa kaistaa siten että säikyttelee muita.

        Ja ohitan minäkin tarvittaessa - mutta liikenne on idealtaan tylsää ja sen on tarkoitus olla turvallista, ei siihen kaipaa tarpeetonta jännitystä.

        Ei se muiden huomioiminen tarkoita pelkästään olla kolaroimatta. Ja jokainen ajaa joskus väärin, ei täälläkään ketään ole joka ei olisi joskus töppäillyt liikenteessä edes vähän.

        120 km/h on hyvä, ei se tosin aina siihen jää, riippuu ohitettavan nopeudesta, tiestä ym. Minä ainakin kiihdytän niin pitkään kunnes olen ohittanut.


      • Jotkut
        Aloittaja.. kirjoitti:

        Ei se muiden huomioiminen tarkoita pelkästään olla kolaroimatta. Ja jokainen ajaa joskus väärin, ei täälläkään ketään ole joka ei olisi joskus töppäillyt liikenteessä edes vähän.

        120 km/h on hyvä, ei se tosin aina siihen jää, riippuu ohitettavan nopeudesta, tiestä ym. Minä ainakin kiihdytän niin pitkään kunnes olen ohittanut.

        kiihdyttää kun toinen lähtee ohittamaan ja jos eivät pärjää niin soittavat kytille. Onneksi ne turhanpäiväiset liikkuvat lopetetaan.


      • Pieni lisäys.

        Itse käytän myös tuota "kun ohitettu näkyy kokonaisuudessaan sisä taustapeilistä", niin palaan takaisin omalle kastaille, tyylistä ohitusta.

        Lisätään vielä tuohon että jos on sade/loskakeli ja tilanne näin sallii, niin vedän tarpeeksi pitälle eteen etten roiski ohitettavan tulilasia kovinkaan pahasti.


      • onaboy
        Pieni lisäys. kirjoitti:

        Itse käytän myös tuota "kun ohitettu näkyy kokonaisuudessaan sisä taustapeilistä", niin palaan takaisin omalle kastaille, tyylistä ohitusta.

        Lisätään vielä tuohon että jos on sade/loskakeli ja tilanne näin sallii, niin vedän tarpeeksi pitälle eteen etten roiski ohitettavan tulilasia kovinkaan pahasti.

        tätä ei kovin moni ymmärrä vaan paskakelillä kiilataan heti siihen eteen sotkeen lasi vaikka tilaa olisi jatkaa vähän pidemmälle, se on osa sitä suomalaista liikennekulttuuria jossa ajatellaan että minä ja minä yksin ajan täällä...


    • Näillä mennään

      No ensinnäkin, ohituspaikkaa odotellessa ei roikuta 5 metrin päässä edellä olevan puskurista, vaan pidetään kohtuullista väliä. Silloin sen edessä olevan ohi näkee paremmin, jolloin tulevan ohitusmahdollisuuden havaitsee aikaisemmin. Sen lisäksi sopiva väli mahdollistaa nopeuden keräämisen jo ennen kaistanvaihtoa, jolloin ohitus onnistuu pienempitehoisellakin autolla.

      Toiseksi, ohittamaan tietenkin lähdetään vain sellaisessa paikassa, jossa ohituksen voi suorittaa turvallisesti.

      Siinä vaiheessa, kun päätös ohitukseen lähdöstä syntyy, laitetaan vilkku vasemmalle, vaihdetaan pykälä tai kaksi pienemmälle, polkaistaan kaasu pohjaan ja vielä ennen kaistan vaihtoa varmistetaan että edessä on vapaata baanaa eikä takaa ole jo joku tulossa rinnalle.

      Ja lopuksi, jos tyhjää suoraa riittää, niin älä suotta kiilaa heti ohitetun eteen vaan ota taas kunnon välimatka ennen kaistan vaihtoa takaisin oikealle. Äläkä missään tapauksessa jarruta heti ohitetun eteen niin että ohitettukin joutuu hidastamaan.

      Eiköhän se näillä onnistu ilman että kenenkään pulssi suotta kohoaa...

    • onaboy

      ensin roikutaan 2 metrin päässä ohitettavan puskurista 5km sitten raju kiihdytys tiukkaan väliin niin että ohitettavan takapuskuriin raapaisee, ohi mennään niin läheltä raivokkaasti että meinaa peilit kolahtaa yhteen ja tämä tietysti torvi pohjassa ja muista irvistää kiukkuisesti ohitettavalle! sitten kun on aika palata omalle kaistalle niin muista kiilata ohitettavaa hieman! tämä kaikki tietysti ilman vilkkua, sitten kun on palattu omalle kaistalle niin vilkuttelet hetken jarruvaloja ja näytät keskisormea ikkunasta jonka jäkeen kaasu pohjaan ja annat palaa niin lujaa kun koslasta lähtee!

    • Vddu

      "Jos ajaa nätisti poukkoilematta toisen kiinni jne..."

      Niin? Oliko kyseessä F1-kisa vai mikä? Riippuu aika paljon nimittäin siitä, että puhutko kilpa-ajosta vai siviililikenteestä, jossa ei yleensä "ajeta kiinni".

      • Aloittaja..

        Joo jokamiesluokasta oli tottakai kyse.


      • Vddu
        Aloittaja.. kirjoitti:

        Joo jokamiesluokasta oli tottakai kyse.

        Kiitos lajitarkennuksesta, mutta viesti on edelleen sama.


    • Vddu

      Ai niin unohtu "OhitusÄrsyttääAina?" Ei vaan idiootit.

    • Nopeusero

      Pitää olla niin suuri että ohitettavalla jää pyörimään sukat jaloissa.

    • Kun tulee

      jonon perään, kannattaa hiukan aikaa katsoa aikooko toiset lähteä ohittamaan tai joutuu usein itse pian ohitetuksi.

      Usein en laske väliin, kun ei ole virallisesti kahta kaistaa, mutta joku vasemmalta yrittää päästä jonon ohi. Siinäpähän jää ihmettelemään, kun kaista kapenee ennen risteystä.

      • Vddu

        Joo, älä vaan "laske väliin" ettei tule lisää tollasia selittäjiä.


      • Aloittaja..
        Vddu kirjoitti:

        Joo, älä vaan "laske väliin" ettei tule lisää tollasia selittäjiä.

        Hillitse nyt edes vähän, parempihan se tietysti täällä on sitä kiukkua purkaa kuin liikenteessä mutta ihmisiä netinkin käyttäjät on kuten ne autoilijatkin. Voisit kokeilla vaikka pelejä, se olisi vielä parempi.


      • onaboy

        näitä idiootteja on nähty ihan liikaa, kilometrin jono edessä ja pakko poukkoilla ja aiheuttaa turhia vaaratilanteita. itse en viitsi lähteä poukkoilemaan koska kun 40km päässä tulee motari niin ajan siellä vasenta kaistaa poukkoilijoiden ohi...


    • järkiratissakin

      Vitunko väliä, jos joku on niin saatanan kotipoliisia, että raportoi heti palstoille, kun joku ajaa ohi "ylinopeutta" käyttäen. Miksi sitten pitää ajaa hyvällä kelillä, hyvällä 80:n tiellä 75 km/h. Oikein kerjää niitä "vastuuttomia kaahareita" tekemään "hengenvaarallisia" ohituksia.

      Toisen perseessä toki ei tarvi roikkua. Helpommin se ohituskin sujuu hieman etäämpää, valmiiksi vauhtia keräten, ennakoiden. Ja varmasti se ohitus ei suju ärsyttämättä, jos heti kurvaa takaisin oikealle kaistalle toisen eteen heittäen kurat tuulilasille. Ja vielä vähemmän se sujuu ärsyttämättä, jos ei malta odottaa turvallista paikkaa ja ajankohtaa ohitukselle.

    • dztb

      - Pidä kumminkin jonkinmoinen etäisyys ennen ohitusta, kyllä hiukan kauempaakin näkee eteen.

      - Jätä nyt sivusuunnassakin sen verran väliä, ettei peilit putoa.

      - Äläkä sitä etukulmaakaan vie mennessäsi vaan pysy siellä ohituskaistalla sen aikaa, että ehtii edes jonkinlainen etäisyys kertyä.

      - Jos on kiire, niin parempi olisi jos se kiire ei loppuisi ohitukseen.

      - Jos aiot kääntyä kilometrin päässä niin mieluummin jätä ohittamatta, on hassua pysähtyä vartomaan taaksesi vasemmalle kääntymistäsi.

      • onaboy

        Jos on kiire, niin parempi olisi jos se kiire ei loppuisi ohitukseen.

        jenkillä kun ajaa niin näitä urpoja riittää että on pakko päästä jenkin ohi hinnalla millä hyvänsä ja sit jäädään siihen eteen töpeksiin, jos kerran mennään niin sitten mennään eikä jäädä tukkeeks siihen eteen KELE!


    • EiÄrsytä

      ihan sama. On ihmisiä jotka rutisee ihan kaikesta ja aina. Lässynlässynlää. Mulle riittää yhden auton ajaminen, jos joku ei ihan röyhkeile mun eteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6323
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4066
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2476
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1458
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe