Luin viimeksi Paavalin Korinttolaiskirjeet. Huomioni kiinnittyi siihen että tässä pyhien ja uudestisyntyneitten seurakunnassa oli niin paljon riitoja, kateutta, haureutta, juopottelua yms. Myös Paavalin opetuksesta kiisteltiin. Monet pitivät Paavalia harhaopettajana. Uskoontulo ei näyttänyt tekevän heistä yhtään parempia vaan pikemminkin pahempia.
Kristityt pyhiä vain teoriassa?
67
64
Vastaukset
- kasvattaja
Oikein olet tulkinnut Paavalin ajatukset, pyhä ja syntinen samassa persoonassa, lihan lakia ja hengenlakia noyudattava samassa persoonassa.
Tästä Lutherkin muistutti, että vaikka lihassa rikkomuksia teemmekin, meidän ei pidä synnin tekemiseen paatua.
Tässä on yksi helmi inhimillisen kristityn elämänohjeeksi, sillä yhtään synnitöntä ihmistä ei ole maa päällään kantanut, paitsi Jeesuksen, tosi Jumalan ja tosi ihmisen.
Teoriassa ja käytännössä kristitty on syntinen ja sovitettu samanaikaisesti, Jumalalle kelpaava vain sovitustyöhön vedoten.- Näin On !
" Kristityt pyhiä vain teoriassa? "
Jumalan silmissä myös käytännössä, ei siksi että liha pyhittyisi, vaan siksi mitä JEESUS TEKI Golgatan ristillä.
" pyhä ja syntinen samassa persoonassa, lihan lakia ja hengenlakia noyudattava samassa persoonassa. "
Näin juuri.Liha ja veri ei peri iankaikkista elämää, siksi olemme mitä olemme, mutta pyrkimys on parempaan..
- body
" kristityt pyhiä vain teoriassa.."
Juuri noin, ja inhimillisyys kaikkine vikoineen pitäisi jo oppia hyväksymään elämän tosiasiana.
Mutta kun tuota Paavalia jatkuvasti jauhetaan ja Jeesus on ajettu nurkkaan, niin tämä on tulos. Ja kristikansa voi HUONOSTI.
Kristikansan olisi jo aika hylätä Paavalin oppi ja keskittyä Jeesuksen rakkauden evankeliumiin.- Antikristillistä:
Koirjaus: "antikristikansan" olisi aika jo hyljätä sekä edelläminitut että jopa se väärennetty Raamattu, mitä jossain seremoniossa vielä, - tunnelman kohottamiseksi luetaan, jotta saadaan ikäänkuin jumalattomalle menolle siitä "kristillinen leima" kaiken päällä.
Body:
Miksi hylätä Paavalin oppi. Jos ajatellaan Raamatun olevan kokonaisuudessaan Jumalan sanaa, niin ei sieltä voi haluamallaan tavalla hylätä tiettyjen kirjoittajien osioita.
Minusta jeesuksen ja Paavalin opetukset suhteessa toisiinsa eivät ole mitenkään ylitsepääsemättömän ristiriitaisia niin, että minun pitäisi valita kumman hylkäisin. Paavali toi enemmän lakia esiin kuin Jeesus, mutta toi myös hyvin evankeliumin esille. Jeesus toi rakkautensa ja armonsa esille ylitsevuotavaisesti, mutta kehoitti myös parannukseen.
Hnsq - erityisnuorisotyö- body
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Body:
Miksi hylätä Paavalin oppi. Jos ajatellaan Raamatun olevan kokonaisuudessaan Jumalan sanaa, niin ei sieltä voi haluamallaan tavalla hylätä tiettyjen kirjoittajien osioita.
Minusta jeesuksen ja Paavalin opetukset suhteessa toisiinsa eivät ole mitenkään ylitsepääsemättömän ristiriitaisia niin, että minun pitäisi valita kumman hylkäisin. Paavali toi enemmän lakia esiin kuin Jeesus, mutta toi myös hyvin evankeliumin esille. Jeesus toi rakkautensa ja armonsa esille ylitsevuotavaisesti, mutta kehoitti myös parannukseen.
Hnsq - erityisnuorisotyöHnsq
Itse ymmärrän että Paavali kirjoitti ihmisenä, aivan samoin kuin me täällä kirjoittelemme, siis ihmisinä,ei jumalina, vaikka Paavali nimesi oppinsa Jumalan puheeksi.
Toisekseen, Jeesus ei jättänyt kirjallista jäämistöä ja ymmärrän sen siksi, Jeesus ei halunnut dogmaattista, yhden viivan evankeliumia, vaan evankeliumia,joka elää ihmisessä yksilönä, itsellisenä ja vapanaa.
Jeesuksen evankeliumi on rakkauden, toisista huolehtimisen evankeliumia, rajatonta rakkauden evankeliumia.
Jos saisin päättää, raamattuun riittäisi vain Jeesuksen Vuorisaarna ja kaikki muu saisi mennä.
- Balttis ojentaa
Ei joidenkin lankeaminen lihallisuuteen, tarkoittanut sitä että: nämä lihalliset kristityt olisi ilman ojentamista, hyväksytty Jumalan pyhien ja rakastettujen seurakutien jäseniksi, ilmen terveen opin mukaisia uudistumisen vaatimuksi, ja juuri sitähän edustavat Paavalin kyseisten kirjeiden opetukset, aina siihen pisteeseen asti että: kurittomasti vaelstavat ja kuuliaisuuden hylkäävät tuli EROTTAA PYHIEN YHTEYDESTÄ, tätä yhteyttä turmelemasta: kuten vaikkapa 1 Kor.5-luku opettaa. Tämän kuuliaisuuden mukaisesti pyhyyden vaatimus on ehdoton, kuten Pietari asiasta Kristuksen terveen opin mukaisesti kirjoittaa:
>> Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä. Niinkuin KUULIAISTEN (J:lan) LASTEN TULEE, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana elitte, vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, TULKAA TEKIN KAIKESSA PYHIKSI (eikä siis vain "syntisiksipyhiksi" kuten kirkon papit petollisesti sivustollakin julistavat). Sillä kirjoitettu on: "OLKAA PYHÄT SILLÄ MINÄ OLEN PYHÄ".- Ev. lut.
Balttis!
Kehittelet jotain synnittömien seurakuntaa ajatuksissasi. Sellaista ei ole koskaan ollut, eikä tule koskaan olemaankaan. - Balttis
Ev. lut. kirjoitti:
Balttis!
Kehittelet jotain synnittömien seurakuntaa ajatuksissasi. Sellaista ei ole koskaan ollut, eikä tule koskaan olemaankaan.Ryhdyit sitten taas käyttämään vakionikkiäsikin. Väittämäsi ei ole totta, ja voi vaikkpa Roomalaiskirjeen 6:22 jakeesta todeta että uskovat on jo NYT, vapautettu synnistä. Lisäksi voit nähdä 1 Piet. 2:24, miten se on mahdollista ja miksi, - usko tai älä.
- Ev. lut.
Balttis kirjoitti:
Ryhdyit sitten taas käyttämään vakionikkiäsikin. Väittämäsi ei ole totta, ja voi vaikkpa Roomalaiskirjeen 6:22 jakeesta todeta että uskovat on jo NYT, vapautettu synnistä. Lisäksi voit nähdä 1 Piet. 2:24, miten se on mahdollista ja miksi, - usko tai älä.
Jokainen voi todeta aivan käytännössä että sinun synnittömyysideasi ei ole totta, ei edes helluntaiseurakunnissa. Siellä missä oma syntisyys torjutaan, siellä se saa päinvastoin hallitsemattomia piirteitä. Kristitty tunnetaan siitä että hän joka päivä Isä meidän -rukouksen hengessä rukoilee: "Anna anteeksi meidän syntimme"
- body
Ev. lut. kirjoitti:
Balttis!
Kehittelet jotain synnittömien seurakuntaa ajatuksissasi. Sellaista ei ole koskaan ollut, eikä tule koskaan olemaankaan."synnittömien seurakuntaa ei ole, eikä tule "
ja se on fakta. Se pitäisi jo oppia hyväksymään elämän tosiasiana.
Usko ja hengellisyys on täynnä paavalaista ihmisen krääsää, mutta joka siitä nauttii, siitä vaan.
Jeesus jätti uskon ja siihen ei tarvitse muuta lisätä, mutta sehän ei ihmiselle sovi, se pitää aidata jollain masokistisella opilla. Balttis kirjoitti:
Ryhdyit sitten taas käyttämään vakionikkiäsikin. Väittämäsi ei ole totta, ja voi vaikkpa Roomalaiskirjeen 6:22 jakeesta todeta että uskovat on jo NYT, vapautettu synnistä. Lisäksi voit nähdä 1 Piet. 2:24, miten se on mahdollista ja miksi, - usko tai älä.
Balttis:
Tuo Jumalan sanan vääristelyä. En tiedä onko tahallista. Ei sanassa luvata synnittömyyttä. Siellä luvataan, ettemme ole enää synninorjia eli olemme vapaita synnin orjuudesta Kristuksen tähden. Vain Hänen sovitustyönsä tekee meidät vanhurskaiksi eli Jumalalle kelpaaviksi.
Kun katsot peiliin, näetkö synnittömön ihmisen? Minä en ainakaan! Näen pyhitetyn syntisen, joka on pelastettu ja vapautettu synnin orjuudesta.
Hnsq - erityisnuorisotyö- Balttis
Ev. lut. kirjoitti:
Balttis!
Kehittelet jotain synnittömien seurakuntaa ajatuksissasi. Sellaista ei ole koskaan ollut, eikä tule koskaan olemaankaan.Kyllä nämä ovat ihan lainauksia Uudesta testamentista, toisin kuin lutherin ja luterialisten ajatukset tästä synistä, ja siinä elämisestä.
- Balttis Hnsq:lle
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Balttis:
Tuo Jumalan sanan vääristelyä. En tiedä onko tahallista. Ei sanassa luvata synnittömyyttä. Siellä luvataan, ettemme ole enää synninorjia eli olemme vapaita synnin orjuudesta Kristuksen tähden. Vain Hänen sovitustyönsä tekee meidät vanhurskaiksi eli Jumalalle kelpaaviksi.
Kun katsot peiliin, näetkö synnittömön ihmisen? Minä en ainakaan! Näen pyhitetyn syntisen, joka on pelastettu ja vapautettu synnin orjuudesta.
Hnsq - erityisnuorisotyöEsittämäsi oppi on jälkikatolinen harhaoppi, ja Uusi testamentti sanoo näin: pelkästään yhdessä ainoassa luvussa useaan kertaan, - ja sinä kiistät tämän vaikka minä en vääristele enkä väännä näitä sanoja yhtään: Room.6-luvusta otteita joita toivon sinun kommentoivan Hnsq-eritystnuorisotyö:
- Mitä siis sanomme? Onko meidän PYSYTTÄVÄ SYNNISSSÄ, että armo suureksi tulisi? Pois se! Me, JOTKA OLEMME KUOLLEET POIS SYNNISTÄ, kuinka me vielä ELÄISIMME SIINÄ?
- PITÄKÄÄ TEKIN ITSENNE SYNNILLE KUOLLEINA, MUTTA JUMALALLE ELÄVINÄ
- älkää antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan ANTAKAA ITSENNE, KUOLLEISTA ELÄVIKSI TULLEIKSI JUMALLE
- Mutta kiitos Jumalalle, että te, JOTKA ENNEN OLITTE SYNNIN PALVELIJOITA, nyt olette tuleet SYDÄMMESTÄNNE KUULIAISIKSI sille opin muodolle jonka johtoon te olette annetut, ja ETTÄ TE SYNNISTÄ VAPAUTETTUINA OLETTE TULLEET VANHURSKAUDEN PALVELIJOIKSI.
- Mutta NYT KUN OLETTE SYNNISTÄ VAPAUTETUT JA JUMALAN PALVELIJOIKSI TULLEET ON TEIDÄN HEDELMÄNNE PYHITYS.
Eikös tämä todista aivan muuta kuin mitä sinä väität?
- ohut kuori vain
Monilla palstan (tosi)kristityiksi itseään kutsuvilla näyttäisi olevan kovin ohut silaus se kristillisyys ja alta paljastuu hyvin ennakkoluuloinen, tuomitseva, julma, vihaava ja lähimmäisenrakkaudetonkin ihminen. Lähimmäisenrakkauskin ehdollistetaan: se ei ole aitoa vaan uskonnollisiin dogmeihin sidottu.
Kaikki on hyvin kyllä siihen saakka kun heidän kanssaan on samaa mieltä asioista mutta kun et ole eivät he voi raadollisuuttaan enää peittää.
En heidän uskoaan kyseenalaista, se on varmastikin aivan aito. Se on kuitenkin kaukana niistä ihanteista joista Jeesuskin paljon puhuu. Mutta näitä kirjoittajia leimaakin tietynlainen "Paavalismi", Paavalin kirjoituksista kun on paljon helpompi löytää ahdasmielisiä ja tuomitsevia lyöntivälineitä kuin Jeesuksen.- Revi Siitä !
SALLIVA JA SUVAITSEVAINEN RAKKAUS: sallii kirkkojen ja niiden papistojenkin raiskata lapsiamme, jotka ovat täysin puolustuskyvyttömiä, ilman että näitä pedofiilejä edes eroteaan kirkkojen jäsenyydestä. Heille luetaan kiinnijäämisen jälkeen salaripissä synnit anteeksi: velejeesuksen nimessä ja veressä, ja maksaapa katolinen kirkko jopa uhrit hilaisiksi, ylläpitäessään sitä suurta kirkollista pordellia jota tämä Suuri Portto johtaa, juopuneen martyyrien verestä.
- wertyuiopö
Revi Siitä ! kirjoitti:
SALLIVA JA SUVAITSEVAINEN RAKKAUS: sallii kirkkojen ja niiden papistojenkin raiskata lapsiamme, jotka ovat täysin puolustuskyvyttömiä, ilman että näitä pedofiilejä edes eroteaan kirkkojen jäsenyydestä. Heille luetaan kiinnijäämisen jälkeen salaripissä synnit anteeksi: velejeesuksen nimessä ja veressä, ja maksaapa katolinen kirkko jopa uhrit hilaisiksi, ylläpitäessään sitä suurta kirkollista pordellia jota tämä Suuri Portto johtaa, juopuneen martyyrien verestä.
Katolinen kirkko ei ole tunnettu suvaitsevaisuudesta vaan ahdasmielisyydestään, fundamentalistisesta raamatuntulkinnasta.
- Balttis
wertyuiopö kirjoitti:
Katolinen kirkko ei ole tunnettu suvaitsevaisuudesta vaan ahdasmielisyydestään, fundamentalistisesta raamatuntulkinnasta.
Katolinen kirkko on pitänyt Raamattua aikanaan jopa kiellettynä kirjana, ja kirjana jota vain sen papisto on saanut lukea, siksi ettei kaikille kävisi ilmeiseksi että tämän Porttokirkon tulkinnoilla ja teoilla ei ole mitään kristillisiä perusteita, vaan että: kyseessä on antikristillinen uuspakanuus.
- Tantrista joogaako?
Kannattaisikohan tämän "ohut kuori vain" vaihtaa uskontoa, ja kääntyä vaikka yksipuolisen rakkauden korostamisensa ja kaipuunsa johdosa vaikka äiti Amman puoleen?
- vihaa ja vihaa
Tälä palstalla kukoistaa viha naispappeja ja homoja kohtaan. Heitä solvataan ja nimitellään jatkuvasti uskisten taholta.
Pahinta lajia on velikulta Pertsa, tosiuskis ja matkalla taivaaseen. Hän on kuitenkin ehdottanut mm. homojen internointia ja rajua kansalaisvapauksien rajoittamista. Onko tämä kristityn puhetta? Ei se ole.
Natsien rovioilla poltettiin ensin kirjoja. Eräässä näistä sanottiin: he ketkä polttavat kirjoja polttavat pian ihmisiäkin. Kuinka oikeaan osuvaa.
Sama pätee muihinkin äärinäkemyksiin. Jos ne saavat kannatusta otteet vain kovenevat ja lopulta edessä on väkivalta, äärimmäinen ratkaisu.- Balttis
Eikö kirkon papin kirjoittamassa näytelmässä ristiinaulita myös vale-Kristus lesbona, - ellen erehdy.
- Uskonpuolesta
"Monilla palstan (tosi)kristityiksi itseään kutsuvilla näyttäisi olevan kovin ohut silaus se kristillisyys ja alta paljastuu hyvin ennakkoluuloinen, tuomitseva, julma, vihaava ja lähimmäisenrakkaudetonkin ihminen. Lähimmäisenrakkauskin ehdollistetaan: se ei ole aitoa vaan uskonnollisiin dogmeihin sidottu. "
Näin aina :))
Näinhän se on aina on ollut, että se lähimmäinen on se tuomitseva, julma, vihaava ja rakkaudeton ja vielä lähimmäisen rakkauskin ehdollistetaan :)) ... hmmmm
Uskonnollisissa piireissä on tämä tosiaan tapana, että sen lähimmäisen toimia seurataan ja arvostellaan ja sitä kautta eletään ja mielletään maailma ja sen ihmiset.
Kristinuskossa toimitaan aivan toisin. Me katsomme mitä me ITSE olemme ja tätä kautta sitten menemme Jumalan eteen "tomussa ja tuhkassa" syntimme tunnustaen ja armoa anoen ja mikä ihaninta -- - Jeesus tulee ja nostaa taas ylös ja antaa paljon voimaa meille tähänkin päivään Hänen tahtoaan toteuttamaan.- Mieti sitäkin
Kyllä terve seurakuntakuri, joka on Jumalan sanan mukaista, kehoitta kaikkia olemaan pyhiä, ja poistamaan keskuudestaan jopa "sen joka on paha". Tämä ei ole tuomitsemista, vaan raamatullista seurakuntakuria.
- Kristitty45
Mieti sitäkin kirjoitti:
Kyllä terve seurakuntakuri, joka on Jumalan sanan mukaista, kehoitta kaikkia olemaan pyhiä, ja poistamaan keskuudestaan jopa "sen joka on paha". Tämä ei ole tuomitsemista, vaan raamatullista seurakuntakuria.
Uusi testamentti kuvaa hyvin totuudenmukaisesti että tällaiseen synnittömien ihmisten seurakuntaan ei koskaan päästy. Muutenhan mitään varoituksia ja parannussaarnoja ei olisi tarvittu. Nyt niitä kuitenkin tarvittiin jatkuvasti. Parannuksen pitääkin tapahtua uskovista itsestään joka päivä. Me myös pyydämme Isä meidän rukouksessa syntejämme anteeksi uudestaan ja uudestaan. Joka kuvittelee tulleensa synnittömäksi uskossaan, se pettää itseään ja valehtelee muille.
- Balttis ojentaa
Ei se ole mitään rakkautta että: kaikkea suvaitaan loputtomasti, ja ihmiset saavat elää vapasti synnissä, kuin kirkon pappien armollamarinoimat hurskaat siat pellossa.
Balttis ojentaa kirjoitti:
Ei se ole mitään rakkautta että: kaikkea suvaitaan loputtomasti, ja ihmiset saavat elää vapasti synnissä, kuin kirkon pappien armollamarinoimat hurskaat siat pellossa.
Balttis:
Ei kukaan ole väittänyt, että ihminen saisi elää vapaasti synnissä ja vielä kerskua ja pilkata Jeesuksen sovitustyötä. Kyse on siitä, että olemme syntisiä ja joudumme yhä uudelleen palaamaan ristin äärelle. Ei se poistu sillä, että yritämme tehdä parannusta, koska kertakaikkiseen parannukseen ei ole mahdollisuutta inhimillisin keinoin.
Uskon, että Jumala näkee ihmisen todellisen mielenlaadun eikä anna itseään pilkattavan. Silti Raamatussa kehoitetaan antamaan yhä uudelleen anteeksi. Ei vain 7 kertaa vaan 70 kertaa seitsemän.
Hurskas sika on se, joka luulee ja väittää itseään synnittömäksi.
Hnsq - erityisnuorisotyö
- Uskonpuolesta
"Parannuksen pitääkin tapahtua uskovista itsestään joka päivä. "
Tämän juuri halusin sanoa tuossa yllä !
Ei se ole mitään parannusta, että tuomitsemme sen lähimmäisemme. Jokaikinen ihminen tuomitsee vain sen lähimmäisen - en minä muttaku ne muut :))
Uskovan tulee lähteä siitä itsestä ja jokaisen tulee tehdä parannusta itsessä. Vain tätä kautta se parannuksen teko edistyy.
Sitten on seurakunta ja seurakuntakuri erikseen. Tätä tointa hoitaa seurakunnan johtajat, joiden tehtävä on tarkata miten seurakuntalaiset eli ne muut toimivat, mutta seurakuntajohtajienkin kohdalla täytyy ensin se oma minä puhdistaa armossa ja anteeksisaamisessa ja vasta sitten tarkata seurakuntalaisten toimintaa ja syntejä, jos niitä ilmenee. - Kristitty45
1. Kor. 5:1
Olen kuullut, että teidän keskuudessanne on haureutta, jopa sellaista mitä ei tavata edes pakanakansojen parissa: eräskin elää äitipuolensa kanssa. [3. Moos. 18:8; 5. Moos. 23:1; Ap. t. 15:20]
Mistä kertoo se että tällaisia syntejä pyhien yhteisössä harrastettiin aivan suruttomasti? Ajatuksiini tuli se että kristitty ei ollut enää lain alla ja se ymmärrettiin usein niin että mitä tahansa sai tehdä. Mennään helposti toiseen äärimmäisyyteen. Tästä Paavali joitui jatkuvasti varoittamaan kristillistä seurakuntaa.- Ev. lut.
Eräänlaista synnittömyysideaa edusti myös edesmennyt KRS:n rovasti Kalevi Lehtinen. Hänen mielestään uskovan ei tarvinnut pyytää mitään syntejään anteeksi Jumalalta enää "ratkaisunsa" jälkeen. Samaa näköalaa edustaa KRS:n levittämä traktaatti "Neljä asiaa, jotka Jumala haluaa sinun tietävän". Siinä kuvataan kristittyä ihmiseksi, jota synti ei enää hallitse millään tavalla. Tällainen opetus on selvästi luterilaisen tunnustuksen ja luterilaisen kristillisyyden vastaista, mutta käytännössä tunnustuksettomassa ja monimielisessä kirkossa kuitenkin sallittua. Eräänlaista moralismia ja menestyksen teologiaako?
- Balttis opettaa
Synnit johtuivat siitä että ihmiset lähtivät seuraamaan, vielä uskovankin lihassa vaikuttaavaa "jäsenten lakia", joka on vihollisuutta Jumalaa vastaan, olle kuuliaisia sen himoille, - uskoontulstaan huolimatta, - kadottaen näyn siitä että: "Vanha ihminen on todellakin ristiiinaulittu", eli se vanha synnintekijä on kuollut, - ja siksi he lankesivat syntiä seuraamaan, - ikäänkuin vielä sille elävä "vanha Aatam", muka asuisikin heissä. Pahimmillaa mitään todellista uudestisyntymistä ei ollutkaan tapatunut, kaikkien heidän kesuudessaan elävien elämässä, vaan he kuuluivat ryhmään. uskonnollisia ihmisiä joille käy näin: "koirja palaa oksennukselleen ja pesty sika rypee rapakossa".
- Mieti sitä
Ev. lut. kirjoitti:
Eräänlaista synnittömyysideaa edusti myös edesmennyt KRS:n rovasti Kalevi Lehtinen. Hänen mielestään uskovan ei tarvinnut pyytää mitään syntejään anteeksi Jumalalta enää "ratkaisunsa" jälkeen. Samaa näköalaa edustaa KRS:n levittämä traktaatti "Neljä asiaa, jotka Jumala haluaa sinun tietävän". Siinä kuvataan kristittyä ihmiseksi, jota synti ei enää hallitse millään tavalla. Tällainen opetus on selvästi luterilaisen tunnustuksen ja luterilaisen kristillisyyden vastaista, mutta käytännössä tunnustuksettomassa ja monimielisessä kirkossa kuitenkin sallittua. Eräänlaista moralismia ja menestyksen teologiaako?
Kyseinen näkemys on perusteltavissa nähtävästi Raamatulla, toisin kuin on asianlaita Luterilaisen kirkon tunnustusten ja näkemysten kohdala.
- Ev. lut.
Mieti sitä kirjoitti:
Kyseinen näkemys on perusteltavissa nähtävästi Raamatulla, toisin kuin on asianlaita Luterilaisen kirkon tunnustusten ja näkemysten kohdala.
Raamatulla voidaan perustella aivan mitä tahansa. Adolf Hitlerkin otti sieltä mm. juutalaisvihan Johanneksen evankeliumista ja Jeesuksen sanoista. Käytännössä en ole vielä tavannut yhtään synnitöntä ihmistä vaikka moni niin itsestään luulee.
Olen törmännyt tähän pyhyyden ja synnittömyyden käsitteeseen. Joku sitä joskus helluntailaisuus-palstalla voimaasti ajoi eteenpäin ja sai kannatustakin.
Lähes sanatarkasti kirjoittaja piti itseään Jeesuksen veroisena synnittömyydessään. Ja ehdottoman pyhänä tietty.
Se minulle ei koskaan selvinnyt onko tälläista opetusta todellakin joissakin seurakunnissa vai oliko kyseessä yhden itseensä rakastuneen höyryäminen.- Balttis julistaa
Kyseessä on Kristuken työtä totenapitävien joukko, "ekkleesia ek tuo kosmos", eli aito Jumalan seurakunta, maailmassa, mutta ei maailmasta: Joh.17:16.
- Ev. lut.
Balttis julistaa kirjoitti:
Kyseessä on Kristuken työtä totenapitävien joukko, "ekkleesia ek tuo kosmos", eli aito Jumalan seurakunta, maailmassa, mutta ei maailmasta: Joh.17:16.
Tarkennus. Kysymyksessä on siis Balttiksen helluntaiseurakunta ja Kansan Raamattuseura kirkossa seuraa hyvin peesissä.
- siinä suuntaa:
Ef.5:1; >> Olkaa siis Jumalan seuraajia , niinkuin rakkaat lapset, >> jne.
- Balttis julistaa
Uskovat ovat uudestisyntyneinä, Jeesuksen veljiä ja sisaria, - aivan kuten Jeesus noustuaan kuolleista ilmen syntiä, eli meidän syntejämme - sanoi:
>> Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt Isän tykö; mutta mene minun VELJIENI tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö.". > Mutta NYT, KUN OLETTE SYNNISTÄ VAPAUTET ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys. > joka "itse kantoi" MEIDÄN SYNTYIMME RUUMIISSAAN RISTINPUUHUN, että me, SYNNISTÄ POIS KUOLLEINA eläisimme vanhurskaudelle.Miten on käytännössä? Raamatun syntilistat ovat sen verran kattavat etten usko synnittömän elämän onnistuvan edes hurskaimmalta kristityltä. Eikä vain tekojen osalta sillä ajatuksetkin on kriminalisoitu.
Vai tekeekö uskovakin syntiä mutta on siltikin synnitön? Jotain tämän tapaista olen joskus saanut vastaukseksi. Se on kai tulkittava siten, ettei uskovan tekemä synti ole syntiä lainkaan :)
Vai onko tässä nyt kyse jostakin kikkailusta raamatuntulkinnan kautta jossa noustaan uudestisyntymän kautta muiden yläpuolelle, synnittömäksi sen perusteella, että anteeksianto ja Jumalan armo kattaa synnit ilman sen kummempia katumusharjoituksia eikä synteihin tarvitse edes juuri huomiota kiinnittää?- Balttis
a-teisti kirjoitti:
Miten on käytännössä? Raamatun syntilistat ovat sen verran kattavat etten usko synnittömän elämän onnistuvan edes hurskaimmalta kristityltä. Eikä vain tekojen osalta sillä ajatuksetkin on kriminalisoitu.
Vai tekeekö uskovakin syntiä mutta on siltikin synnitön? Jotain tämän tapaista olen joskus saanut vastaukseksi. Se on kai tulkittava siten, ettei uskovan tekemä synti ole syntiä lainkaan :)
Vai onko tässä nyt kyse jostakin kikkailusta raamatuntulkinnan kautta jossa noustaan uudestisyntymän kautta muiden yläpuolelle, synnittömäksi sen perusteella, että anteeksianto ja Jumalan armo kattaa synnit ilman sen kummempia katumusharjoituksia eikä synteihin tarvitse edes juuri huomiota kiinnittää?>> Miten käytännössä? >> a-teisti; me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa olotilsassa synnistä jo pois kuolleina; kuten Paavali opetaa:
Room.6:1-3; >> Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä (kuten lut. papit väittävät) , että armo suureksi tulisi? POIS SE ! ME, JOTKA OLEMME KUOLLEET POIS SYNNISTÄ KUINKA ME VIELÄ ELÄISIMME SIINÄ? Vai ettekö tiedä että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen KUOLEMAANSA KASTET ? - KORJ.
Balttis kirjoitti:
>> Miten käytännössä? >> a-teisti; me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa olotilsassa synnistä jo pois kuolleina; kuten Paavali opetaa:
Room.6:1-3; >> Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä (kuten lut. papit väittävät) , että armo suureksi tulisi? POIS SE ! ME, JOTKA OLEMME KUOLLEET POIS SYNNISTÄ KUINKA ME VIELÄ ELÄISIMME SIINÄ? Vai ettekö tiedä että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen KUOLEMAANSA KASTET ?Korj. KUOLEMAANSA KASTETUT ?
Balttis kirjoitti:
>> Miten käytännössä? >> a-teisti; me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa olotilsassa synnistä jo pois kuolleina; kuten Paavali opetaa:
Room.6:1-3; >> Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä (kuten lut. papit väittävät) , että armo suureksi tulisi? POIS SE ! ME, JOTKA OLEMME KUOLLEET POIS SYNNISTÄ KUINKA ME VIELÄ ELÄISIMME SIINÄ? Vai ettekö tiedä että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen KUOLEMAANSA KASTET ?Mutta miten on? Tekeekö uudestisyntynyt koskaan uudestisyntymänsä jälkeen syntiä vaiko ei?
- Balttis
a-teisti kirjoitti:
Mutta miten on? Tekeekö uudestisyntynyt koskaan uudestisyntymänsä jälkeen syntiä vaiko ei?
Uudestisyntynyt voi langeta syntiin, (1 Joh.1:8,9;) synnin pettämänä, mutta hän ei voi elää siinä eli harjoittaa sitä (1 Joh.3:9).
- T O T U U S
Raamattu on lyhin tie ikuiseen helvettiin josta ei ole paluuta. S A A T A N A odottaa raamatun lukijoita.
- Et tiedä
"Uskoontulo ei näyttänyt tekevän heistä yhtään parempia vaan pikemminkin pahempia."
Tuo on vain tendenssinomainen käsityksesi, joka kertoo omista asenteistasi kristittyjä kohtaan kaiken. Väittämääsi et voi tietää.- Kristitty45
"Uskoontulo ei näyttänyt tekevän heistä yhtään parempia vaan pikemminkin pahempia."
Tämä kyllä tulee hyvin esille 1. Korinttolaiskirjeestä jokaiselle lukutaitoiselle ihmiselle. - Ev. lut.
”simul iustus et peccator" merkitsee sitä että kristitty on samaan aikaan sekä syntinen että vanhurskas. Tämä oli uskonpuhdistuksen löytö. Ilman sitä uskosta tulee pelkkää moralismia ja empatiakyvyttömyyttä niin kuin muutamissa uskonliikkeissä on valitettavasti käynyt ja tälläkin palstalla näkynyt.
- Missä kohtaa
Kristitty45 kirjoitti:
"Uskoontulo ei näyttänyt tekevän heistä yhtään parempia vaan pikemminkin pahempia."
Tämä kyllä tulee hyvin esille 1. Korinttolaiskirjeestä jokaiselle lukutaitoiselle ihmiselle."Tämä kyllä tulee hyvin esille 1. Korinttolaiskirjeestä jokaiselle lukutaitoiselle ihmiselle."
Näyttäisitkö minullekin missä kohtaa tulee hyvin esille, että ennen uskoontuloaan Korinton kristityt olivat parempia? - Kristitty45
Missä kohtaa kirjoitti:
"Tämä kyllä tulee hyvin esille 1. Korinttolaiskirjeestä jokaiselle lukutaitoiselle ihmiselle."
Näyttäisitkö minullekin missä kohtaa tulee hyvin esille, että ennen uskoontuloaan Korinton kristityt olivat parempia?1. Kor. 5:1
Olen kuullut, että teidän keskuudessanne on haureutta, jopa sellaista mitä ei tavata edes pakanakansojen parissa: eräskin elää äitipuolensa kanssa. [3. Moos. 18:8; 5. Moos. 23:1; Ap. t. 15:20]
Mistä kertoo se että tällaisia syntejä pyhien yhteisössä harrastettiin aivan suruttomasti? Ajatuksiini tuli se että kristitty ei ollut enää lain alla ja se ymmärrettiin usein niin että mitä tahansa sai tehdä. Mennään helposti toiseen äärimmäisyyteen. Tästä Paavali joitui jatkuvasti varoittamaan kristillistä seurakuntaa. - Vielä uupuu
Kristitty45 kirjoitti:
1. Kor. 5:1
Olen kuullut, että teidän keskuudessanne on haureutta, jopa sellaista mitä ei tavata edes pakanakansojen parissa: eräskin elää äitipuolensa kanssa. [3. Moos. 18:8; 5. Moos. 23:1; Ap. t. 15:20]
Mistä kertoo se että tällaisia syntejä pyhien yhteisössä harrastettiin aivan suruttomasti? Ajatuksiini tuli se että kristitty ei ollut enää lain alla ja se ymmärrettiin usein niin että mitä tahansa sai tehdä. Mennään helposti toiseen äärimmäisyyteen. Tästä Paavali joitui jatkuvasti varoittamaan kristillistä seurakuntaa.Tuo kohta kertoo sinulle, että Korintin kristittyjen parissa harjoitettiin haureutta. Sellaista haureutta muuten, jota jotkut vihreässä puolueessa haluaisivat laillistaa Suomessakin. Tuo kohta ei kerro sinulle, että tilanne Korintin kristittyjen parissa oli huonompi kuin mitä se oli ennen uskoontuloa, kuten sinä menit tendenssiäsi myödäten väittämään.
Itse asiassa, jos olisit lukenut tuota lukua jakeeseen 7 saakka, olisit huomannut, että tuo kyseinenkin hapatus luultavasti oli jo käynnissä ennen uskoontuloa. Paavalihan kehotti perkaamaan vanhan hapatuksen pois.
Eli voisitko nyt näyttää missä kohtaa ihan selvästi käy ilmi, että Korintin kristityt olivat ennen uskoontuloaan parempia. Tuo kohta ei sitä kerro, ja lainaamatta jättämäsi jae 7 viittaa jopa päinvastaiseen kuin mitä väitit. - Täsmennän vielä
Vielä uupuu kirjoitti:
Tuo kohta kertoo sinulle, että Korintin kristittyjen parissa harjoitettiin haureutta. Sellaista haureutta muuten, jota jotkut vihreässä puolueessa haluaisivat laillistaa Suomessakin. Tuo kohta ei kerro sinulle, että tilanne Korintin kristittyjen parissa oli huonompi kuin mitä se oli ennen uskoontuloa, kuten sinä menit tendenssiäsi myödäten väittämään.
Itse asiassa, jos olisit lukenut tuota lukua jakeeseen 7 saakka, olisit huomannut, että tuo kyseinenkin hapatus luultavasti oli jo käynnissä ennen uskoontuloa. Paavalihan kehotti perkaamaan vanhan hapatuksen pois.
Eli voisitko nyt näyttää missä kohtaa ihan selvästi käy ilmi, että Korintin kristityt olivat ennen uskoontuloaan parempia. Tuo kohta ei sitä kerro, ja lainaamatta jättämäsi jae 7 viittaa jopa päinvastaiseen kuin mitä väitit.Lisätään vielä, että peukutukset eivät osoita mitään :-)
- Kristitty45
Vielä uupuu kirjoitti:
Tuo kohta kertoo sinulle, että Korintin kristittyjen parissa harjoitettiin haureutta. Sellaista haureutta muuten, jota jotkut vihreässä puolueessa haluaisivat laillistaa Suomessakin. Tuo kohta ei kerro sinulle, että tilanne Korintin kristittyjen parissa oli huonompi kuin mitä se oli ennen uskoontuloa, kuten sinä menit tendenssiäsi myödäten väittämään.
Itse asiassa, jos olisit lukenut tuota lukua jakeeseen 7 saakka, olisit huomannut, että tuo kyseinenkin hapatus luultavasti oli jo käynnissä ennen uskoontuloa. Paavalihan kehotti perkaamaan vanhan hapatuksen pois.
Eli voisitko nyt näyttää missä kohtaa ihan selvästi käy ilmi, että Korintin kristityt olivat ennen uskoontuloaan parempia. Tuo kohta ei sitä kerro, ja lainaamatta jättämäsi jae 7 viittaa jopa päinvastaiseen kuin mitä väitit.Olen kyllä lukenut koko Ensimmäisen korinttolaiskirjeen ja vielä toisenkin. Kyllä siinä seurakunnassa tehtiin niin paljon monenlaista syntiä että voiko enää enempää syntiä tehdäkään, ja kuitenkin heistä sanotaan että he ovat pyhiä ja "Happamattomiahan te olettekin, sillä meidän pääsiäsislampaamme, Kristus, on jo teurastettu."
Olivatko nämä korittolaiset vielä pahempia ennen uskoontuloaan? Monet ainakin olivat käsittäneet vapauden laista sillä tavalla, että syntiä sai tehdä vapaasti. Tästä Paavali joutuu heitä neuvomaan etteivät anna vapauden olla yllykkeenä "lihalle". Tämä vapaus laista tuli kristitylle hänen uskoontulemisensa hetkellä.
Jotta voimme ymmärtää mistä oikein oli kysymys kannattaa lukea Paavalin muutkin kirjeet huolella läpi. - Kristitty45
Kristitty45 kirjoitti:
Olen kyllä lukenut koko Ensimmäisen korinttolaiskirjeen ja vielä toisenkin. Kyllä siinä seurakunnassa tehtiin niin paljon monenlaista syntiä että voiko enää enempää syntiä tehdäkään, ja kuitenkin heistä sanotaan että he ovat pyhiä ja "Happamattomiahan te olettekin, sillä meidän pääsiäsislampaamme, Kristus, on jo teurastettu."
Olivatko nämä korittolaiset vielä pahempia ennen uskoontuloaan? Monet ainakin olivat käsittäneet vapauden laista sillä tavalla, että syntiä sai tehdä vapaasti. Tästä Paavali joutuu heitä neuvomaan etteivät anna vapauden olla yllykkeenä "lihalle". Tämä vapaus laista tuli kristitylle hänen uskoontulemisensa hetkellä.
Jotta voimme ymmärtää mistä oikein oli kysymys kannattaa lukea Paavalin muutkin kirjeet huolella läpi.jatkoa
Room. 8:12
Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme.
Gal. 5:13
Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa. - Ei siis löydy
Kristitty45 kirjoitti:
Olen kyllä lukenut koko Ensimmäisen korinttolaiskirjeen ja vielä toisenkin. Kyllä siinä seurakunnassa tehtiin niin paljon monenlaista syntiä että voiko enää enempää syntiä tehdäkään, ja kuitenkin heistä sanotaan että he ovat pyhiä ja "Happamattomiahan te olettekin, sillä meidän pääsiäsislampaamme, Kristus, on jo teurastettu."
Olivatko nämä korittolaiset vielä pahempia ennen uskoontuloaan? Monet ainakin olivat käsittäneet vapauden laista sillä tavalla, että syntiä sai tehdä vapaasti. Tästä Paavali joutuu heitä neuvomaan etteivät anna vapauden olla yllykkeenä "lihalle". Tämä vapaus laista tuli kristitylle hänen uskoontulemisensa hetkellä.
Jotta voimme ymmärtää mistä oikein oli kysymys kannattaa lukea Paavalin muutkin kirjeet huolella läpi.Kovasti selittelyn makua, mutta sitä selvää ilmikäyntiä et vain näytä löytävän :-) Kunhan taas siis puhuit omiasi...
- Vastaa siihen 45:nen
Kurittomasti vaeltavat tulee erottaa Jumalan seurakunnista, mutta miten edelläolevien sanankohtien mukaan vapaudutaan synnistä?
- Uskonpuolesta
Paatuneet kurittomat erotetaan !
- Uskonpuolesta
Lues Paavalin kirje roomalaisille niin saat tietää miten synneistä vapaudutaan. Taikka siis paremminkin synnin vallasta ihmiseen.
Jokainen kristitty, uskova, miksi halutaan sitten kutsua, on kuitenkin ihminen. Ihmisyys on sitä, että ollaan inhimillisiä, että tehdään virheitä ja vääriä valintoja. Olen sitä mieltä, ettei kukaan (Kristusta lukuunottamatta) selviä tästä elämästä synnittä, sillä jokainen meistä on erossa Jumalasta ja lopulta se on suurin syntimme.
Omasta elämästä ainakin huomaan sen, että vaikka kuinka yritän elää rakkaudessa ja totuudessa, niin kovin usein huomaan ajattelevani tai puhuvani toisesta ihmisestä pahaa. Huomaan olevani epärehellinen ja penseä. En lainkaan sellainen, niin kuin Kristus oli. Ensimmäiseksi katson ulkokuoreen ja sitten vasta sydämeen.
Synti ei siis väisty, vaikka uskon ja olen "uudestisyntynyt kristitty". Synti ei väisty, vaikka rukoilen ja yritän elää ilman syntiä. Se ei vain väisty. Siihen on tyytyminen, vaikka päivittäin teen parannusta ja yritän olla suuttumatta tai ajattelematta ikäviä toisista. Onneksi saan turvautua Jeesuksen ristin sovitukseen. onneksi saan luottaa siihen, että hänen vuotanut verensä peittää minun syntisyyteni. Se on ehkä minun pelastukseni tässä elämässä.
-KaisaK, pappi- Balttis Kaisalle
Katsos Kaisa se on vaan niin, että kun vauvana kastetaan kasteella, jota Jumalan sana ei tunne, ja vielä väitetään valheellisisti että siinä samassa virpomisessa vauva muka uudestisyntyy, ja saa muka Pyhän Hengen lahjankin, - eikä kuitenkaan mitään todellisesti tapahdukaan, niin tällainen nimikristillistetty uudestisyntymätön "luonnollinen ihminen" on tietysti vain aikuisena syntinen, nimikristitty joka tekee syntiä ja elää siinä ja sille, nimikristittyjen sanoessaan hänen ympärillään, - vapahduksesta mitään käsittämättä, kuin yhdestä suusta: "kaikkihan me syntisiä olemme".
- Balttis Kaisalle
Jatkuva palaaminen takaisin syntien sovitukseen, kantamatta hedelmänä pyhitystä, on Kristuken eräänlaista uudelleen ristinnaulitsemista, itselleen keta toisensa jälkeen, ja tälaiseta hartaopista meitä varoitetaan: Hebrealaiskirjeen kuudennessa luvussa, ja sitä kutsutaan jopa Kristuksen ristin julkihäpäisyksi: Hebr.6:6-8.
Oletko sinä Kaisa todellakin uudesti syntynyt, noin opetaessasi ja yhäti synnin vallassa elävänä vai onko sinun tilanteesi tosiasiallisesti se sama, jonka Paavali koki viheliäsenä ihmisenä ennen kuin löysi Vapahduksensa Jeesuksessa: eli tämä loppupäätelmä jossa ei vielä uskossa omisteta vapahdusta Kristuksessa:
>> Minä viheliäinen ihminen, kuka vapahtaa minut tästä kuoleman ruumiista? - Uskonpuolesta
Mielestäni Kaisa-pappi kirjoitti melko hyvin tuosta taisteluasenteestaan syntiä vastaan. Kaisa ei ole luovuttanut itseään synnin valtaan, vaan turvautuu yhä uudestaan Jeesuksen sovitustyön alle. Ei tässä ole mitään väärin suhteessa kristinuskoon.
Kirkon piirissä on kyllä paljon tuota julistusta, jossa armoa käytetään taktisiin tarkoituksiin. Saadaan lupa tehdä syntiä vaikka kuinka paljon ja silti kasteen armo kantaa. Tämä on väärä asenne - armo ei ole taktinen väline, että sen kautta voimme harjoittaa syntielämää ihan miten vaan. Se on armon väärinkäyttöä ja tässä yhteydessä puhutaankin usein "halvasta armosta".- Balttis herättelee
Kristuksen evankeljumin mukaan Kristukseen Jeesukseen kastettu ihminen, on lähtökohtaisesti hänen kauttaan kuollut pois synnistä, elääkseen Jumalle synnistä vapahdettuna ja hyvällä omalllatunnolla varutetttuna, - koska Kristus vei syntimme hautaan, ja nousi kuolleista ilman syntiä, HUOM: meidän kaikkia syntejämme jotka ovat haudatut hänen hautaansa: kuoelman osana - kuoleman osa on synti. Meidän elämämme lähtökohtana tulee olla hyvnä omantunnon, joka tulee tämän voiton omistamisen myötä, - eli toisin sanoen 1 Piet.3:21;
>> Tämän vastineena vesi teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole (ollessamme vielä syntisiä, lihassamme näkyvän) lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen osallisuuden kautta >> kuten Room.6: 4-13.
Heräjä sinä joka nukut, nouse kuolleista, kuten Kristuskin ilman syntiä, sille se on voitettu, ja haudatta hänen hautaansa, - niin Kristus sinuakin VAPAHDUKSELLAAN VALAISEE. - Kristitty45
Balttis herättelee kirjoitti:
Kristuksen evankeljumin mukaan Kristukseen Jeesukseen kastettu ihminen, on lähtökohtaisesti hänen kauttaan kuollut pois synnistä, elääkseen Jumalle synnistä vapahdettuna ja hyvällä omalllatunnolla varutetttuna, - koska Kristus vei syntimme hautaan, ja nousi kuolleista ilman syntiä, HUOM: meidän kaikkia syntejämme jotka ovat haudatut hänen hautaansa: kuoelman osana - kuoleman osa on synti. Meidän elämämme lähtökohtana tulee olla hyvnä omantunnon, joka tulee tämän voiton omistamisen myötä, - eli toisin sanoen 1 Piet.3:21;
>> Tämän vastineena vesi teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole (ollessamme vielä syntisiä, lihassamme näkyvän) lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen osallisuuden kautta >> kuten Room.6: 4-13.
Heräjä sinä joka nukut, nouse kuolleista, kuten Kristuskin ilman syntiä, sille se on voitettu, ja haudatta hänen hautaansa, - niin Kristus sinuakin VAPAHDUKSELLAAN VALAISEE.Balttis!
Jotta totuus ei pääsisi sinultakaan vallan unohtumaan, lainaan seuraavassa Paavalin kokemusta omasta kristillisyydestään ja uskonelämästään:
14 Me tiedämme, että laki on hengellinen. Minä sitä vastoin olen turmeltunut ihminen, synnin orjaksi myyty. [Ps. 51:7; Room. 3:9]
15 En edes ymmärrä, mitä teen: en tee sitä, mitä tahdon, vaan sitä, mitä vihaan. [Gal. 5:17]
16 Ja jos kerran teen sitä, mitä en tahdo, silloin myönnän, että laki on hyvä.
17 Niinpä en enää teekään itse sitä, mitä teen, vaan sen tekee minussa asuva synti.
18 Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. [1. Moos. 6:5]
19 En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo.
20 Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti.
21 Huomaan siis, että minua hallitsee tällainen laki: haluan tehdä hyvää, mutta en pääse irti pahasta.
22 Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain, [Ps. 119:35]
23 mutta siinä, mitä teen, näen toteutuvan toisen lain, joka sotii sisimpäni lakia vastaan. Näin olen ruumiissani vaikuttavan synnin lain vanki. [Jaak. 4:1; 1. Piet. 2:11]
24 Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
25 Kiitos Jumalalle Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden! Niin minun sisimpäni noudattaa Jumalan lakia, mutta turmeltunut luontoni synnin lakia. [Joh. 8:36; 1. Kor. 15:57]
- Baltis 45:lle
Tämä kohta kuvaa Saulusta, lihassa ja lain alaisen, huutamassa sisäisesti Vapahtajaa avukseen, tilassa jossa hän ei ole vielä Hengessä, - kuten jo seuraavassa luvussa on, ja siksi seiksan kautta mennään kasiin, on vanha kristittyjen todeksi tunnustama asia, ja siksi, ilman uskoa Vapahtajaan hän huutaa luvun lopussa:
>> minä viheliäinen ihmenen, KUKA VAPAHTAA MITNUT tästä kuoleman ruumiiista !- Kristitty45
Balttis!
Tämä selitys on minulle tuttu, mutta se ei vakuuta. Paavalihan puhuu preesensissä ja kun katsoo seurakuntien tilaa, olivat ne kaikkea muuta kuin synnittömien ihmisten porukoita.
- Balttis
Paavali katsoo kyseisessä kohdassa nimenomaan vain omaan itseensä, "minä viheliänen ihiminen" ja vielä ikäänkuin itsessään vapahtamattomana syntisen lihansa vankina kysyen: "kuka vapahtaa minut tästä kuoleman ruumiista", - ja jo seuraavan luvun alussa hän on jo uskossa, sekä kuvaa kuinka sen mikä "lihalle" eli hänellekin lihassa oli mahdotonta, KOSKA SE OLI MYYTY SYNNIN ALAISUUTEEN:
SEN JUMALA TEKI KRITUKSESSA, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja SYNNIN TÄHDEN, JA TUOMITSEMALLA SYNNIN (Kristuksen lihassa), ja näin lain vanhurskaus täytetään niissä, jotka uskovat häneen. He saavat lahjaksi vanhurskauden tämä yhden ihmisen vanhurskaan teon kautta, sillä Kristuksen noustessa kuolleista ilman syntiä, siis meidän syntejämme, elämän hengen laki Krsituksessa Jeesuksessa vapautti kaikki meidät häneen uskovat synnin ja kuolemankin laista. Tämän uskossa omistamista seuraa, hengen mieli joka ilmenestyy uskovaan, se joika on elämä ja rauha.
Siinä olet oikeassa että: korinttolaiset olivat varsin "lihallisia" eivätkä vaeltaneet pyhän kutsumuksensa arvon mukaisesti, kuten uudestisynnyttämisen peso, ja Hengen uudistus edellyttävät: Ef.4:1.
Kyseessä on paikallisseurakunta, ja jos se turmeltuu pois pyhästä kutsumuksestaan, vaikkapa turmollisia himoja seuraten, koko seurakunta voidaa Jumalan toimesta hyljätä eikä vain sen yksittäisiä kurittomia jäseniä, kuten seurakutakurin käyttö edellyttää. Ilmestyskirjan paikallliseurakunnat ovat hyvä osoitus tästä, ja käsiten Jumalan seurakunta on näitä yksittäisiä, seurakutia laajempi kokonaisuus, Kristuksen ylösnousemusruumiina maan päällä: Ef.1,2 -luvut. - Balttis 45:selle
Katsotaapa asiaa vielä toiselta kantilta 45:nen. Jos sinä jäät lain alaisena "kiinni" lihaasi, ilman vapahdusta, siitä voi seurata varsin harhaoppinen, sanoisin tyypillisen luterilainen johtopäätös eli: jos emme saata lihamme heikkouden tähden mitään muuta kuin syntiä tehdä, niin tehkäämme sitä sitten, palvellen synnin alle myydyn lihan mukaisesti syntä, - että armo kuitaisi tämä kaiken ja tulisi entistä suuremmaksi. Juuri tätä harahoppia Paavali torjuu Room.6-luvun alkujakeissa, sillä näin ihminen voi ilman uudistusta ja vapahtavaa uskoa, kuvitella olevansa tahdostaan riippumatta suhteessa syntiin pakkotilanteessa, niin ettei hän muka saata mitään muut koskaan tedäkään. Näin onkin jos hän jää lihan valtaan, eikä Room.kaksi tule hänelle koskaan todelliseksi eli että hän ei näe itseään Kristuksen kautta vapahdettuna, lain, synnin ja kuolemankin alta. Siksi Room.8:8; sanoo että: "jotka lihan vallassa ovat, eivät voi olle Jumallle otollisia", eli he jäävät seiskaluvun loppuun; tajuamatta että: Jumalan lahja on valmistettu vapahdus Kristuksesssa, ei meissä itsessämme, ja ottavat sen uskossa vastaan SAADEN NÄIN UUDEN HENGEN SISIMPÄÄNSÄ, LAPSEUDEN HENGEN, JOKA KUTSUU JUMALAA ISÄKSEEN, - ja siitä alkaa VAPAHDETUN Jumlaan lapsen ja taivallisen Isän, Iankakiken Isän (Jes.9:5) välinen suhde joka ei ole synnin orjan, tai lain orjan asemaa vaan vapaan Jumalan lapsen asema, suhteessa Isään, ja Ihmeellseen Neuvonantajaan, joka johdatta, opettaan, neuvoo ja hallitsee Isän rakkaudella, ja lujallakin otteella rakkaan lapsensa kasvua, Kristuksen tuntemisessä täyteen miehuuteen, eli hengellisseen täysi-ikäisyyteen ja hänen kuvuuteensa.
- Balt. korj.
Korjaus tekstin keskiosassa siis piti lukea Room.kasi tule hänelle koskaan todelliseksi... eikä kaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 29411506
- 1447106
- 1045902
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425239- 524351
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304179On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323581- 613574
- 813167
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223105