tulipahan mieleen

eräs agnostikko

Tarkastelkaapa kahta lausetta.

A "Olen ateisti ja tiedän olevani oikeassa."

B "Olen uskovainen ja uskon olevani oikeassa."

Toinen tietää ja toinen uskoo (välillä tietenkin riippuen) vaikka puuttuu faktat perustelemaan Jumalan olemassaoloa puolesta tai vastaan. Usko on omakohtainen asia, mutta jos perustelee näkemyksensä tiedolla mitä ei ole, niin mikä oikeuttaa ateistin arvostelemaan teistiä (ja myös toisinpäin jos teisti luulee tietävänsä)? Uskonnot? Ne ovat asia erikseen, ja ovat toki oikeutettuja kritiikille, mutta uskon arvosteleminen ei pohjaudu mihinkään järkevään.

Tiesittekö että ääripäät vahvistavat toisiaan? Molemmilla on niin vahvat mielipiteet että niiden arvosteleminen vain vahventaa sitä omaa henkilökohtaista käsitystä asiasta, oli sitten takana millaiset perustelut tahansa.

Minusta on mielenkiintoista tällainen varmuus. Uskovaisissa ja ateisteissa on se yhteistä, että molemmat kuvittelevat tietävänsä jotain jumalasta (teistin mukaan Jumala on sellainen ja sellainen, kun taas ateistin mukaan Jumalaa ei ole). Sen tiedon varmuus on looginen mahdottomuus, varsinkin kun Jumala käsitetään rajattomana olentona: eli jos tietää vähän, tietää kaiken? Ei se mene niin, ja siksi pidänkin kaikkia uskontoja tulkintoina jumalallisuuden olemassaolosta.

Mielipiteeni on, että käyttäkää energianne mieluummin uskonnoista puhumiseen sosiaalisina yhteisöinä, sillä ontologisista "totuuksista" jauhaminen on silkkaa ajantuhlausta.

92

273

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K.R.S.

Kumpikaan vaihtoehto ei sovi minulle.
      C ''Olen ateisti, en tiedä onko jumalia olemassa vai ei, en usko, että on.''

• unconsciousness

• Itsetutkiskelija
        unconsciousness kirjoitti:

Taidat olla agnostinen ateisti (ks. http://fi.wikipedia.org/wiki/Agnostinen_ateismi)

Huonompi homma niille, jotka ovat gnostisia...aivan yhtä tyhmää väittää löytäneensä todisteita jumalaa vastaan, kuin jumalan puolesta! Kumpikin on mahdotonta, agnostinen asema on siis aina parempi, olit sitten teisti tai ateisti!

• Itsetutkiskelija
        Itsetutkiskelija kirjoitti:

Huonompi homma niille, jotka ovat gnostisia...aivan yhtä tyhmää väittää löytäneensä todisteita jumalaa vastaan, kuin jumalan puolesta! Kumpikin on mahdotonta, agnostinen asema on siis aina parempi, olit sitten teisti tai ateisti!

Miksi miinus? Jos olisin väärässä, niin jollakin teistä olisi todisteita jumalasta, ja gnostinen asema olisi siis parempi! Antaa kuulua :) Olen itse agnostinen ateisti, mikäli siitä oli jotakin epäselvää.

• K.R.S.
        unconsciousness kirjoitti:

Taidat olla agnostinen ateisti (ks. http://fi.wikipedia.org/wiki/Agnostinen_ateismi)

Kyllä.

• 1000sanaa1totuus

Nuo lauseet esittävät kaksiulotteisen asian yksiulotteisesti. Kun ollaan usko-tieto -akselilla, lauseita on neljä:

A "En tiedä onko jumalia, mutta en usko niihin"
      B "En tiedä onko jumalia, mutta uskon siihen / niihin"
      C "En usko jumaliin, koska tiedän ettei niitä ole"
      D "Uskon jumaliin, koska tiedän niiden olevan olemassa"

A ja B edustavat agnostistista asemaa, eli tiedon puutetta. Agnostinen teisti ja agnostinen ateisti eivät tiedä onko jumalia olemassa. Vastakohta on tottakai gnostinen asema, jossa väitetään tietävän jotain.

Ideana on kumminkin, että agnostismi ei poissulje teismiä tai ateismia. Kuten sanoit, käsittelit asiaa yksiulotteisesti redusoimalla koko nelikentän yhdeksi "gnostinen ateisti" vs "agnostinen teisti" -akseliksi, jättäen pois agnostisen ateistit (ateistien enemmistö) ja gnostisen teistit (mm. ääriuskovat, fundikset). En tiedä teitkö tämän tahallasi vai tietämättömyyttäsi, mutta tuo on harmillisen yleinen virhe. Agnostismi nähdään ateismin ja teismin poissulkevana "neutraalina" asemana, jossa on helppo kritisoida molempia.

Kutsut itseäsi agnostikoksi, mutta se ei vielä kerro muuta kuin ettet tiedä. Mä olen agnostinen ateisti, joten tavallaan olemme samassa veneessä. Riippuen oletko agnostinen ateisti tai agnostinen teisti määrää istummeko samalla vai eri puolella samaa paattia. Jatkokysymys on, mikä on jumaluskosi tila: Uskotko jumaliin? Paino on sanalla usko, joten vastaus "en tiedä" ei vastaa kysymykseen. Usko ja tieto ovat eri asioita.

Ai niin, agnostinen ateisti ja agnostinen teisti ovat vain termejä joita itse käytän. Yhtä hyvin voisin käyttää termejä ateistinen agnostikko tai teistinen agnostikko.

• eräs agnostikko

Pointtina oli asettaa vastakkain nämä kaksi ääripäätä, eli ateismi ja teismi, siis käsitellä vain niitä. Ihmetyttää vain välillä perusteettomat toisten arvostelut ja sitä halusin tuoda kirjotuksessani esille. Tiedän että suuri osa agnostisia.

Usko ja tieto totta tosiaan ovat eri asioita, mutta toisaalta faktojen todistuksista seuraa äärettömiä regressioita joten tietoa voi käsitellä eräänlaisena todennäköisenä uskomuksena.

Se millä lailla itsensä mieltää on alati muuttuvaa, esimerkiksi itse olin ensin uskovainen, sitten ateisti (molemmat fundamentaalisessa mielessä) ja nyt olen agnostinen teisti. Tässäpä mielenkiintoinen kysymys: onko tällä sinulle merkitystä?

• |cari
        eräs agnostikko kirjoitti:

Pointtina oli asettaa vastakkain nämä kaksi ääripäätä, eli ateismi ja teismi, siis käsitellä vain niitä. Ihmetyttää vain välillä perusteettomat toisten arvostelut ja sitä halusin tuoda kirjotuksessani esille. Tiedän että suuri osa agnostisia.

Usko ja tieto totta tosiaan ovat eri asioita, mutta toisaalta faktojen todistuksista seuraa äärettömiä regressioita joten tietoa voi käsitellä eräänlaisena todennäköisenä uskomuksena.

Se millä lailla itsensä mieltää on alati muuttuvaa, esimerkiksi itse olin ensin uskovainen, sitten ateisti (molemmat fundamentaalisessa mielessä) ja nyt olen agnostinen teisti. Tässäpä mielenkiintoinen kysymys: onko tällä sinulle merkitystä?

''Pointtina oli asettaa vastakkain nämä kaksi ääripäätä, eli ateismi ja teismi''
        Miksi sitten pistit vastakkain agnostisen teistin ja gnostisen ateistin? Ei ne ole ääripäitä.

• eräs agnostikko
        |cari kirjoitti:

''Pointtina oli asettaa vastakkain nämä kaksi ääripäätä, eli ateismi ja teismi''
        Miksi sitten pistit vastakkain agnostisen teistin ja gnostisen ateistin? Ei ne ole ääripäitä.

Tarkoitin gnostista teistiä. Kun usko on tarpeeksi luja, niin Jumalaa voi pitää ehdottomana asiana ja tätä kautta siis päästään fundamentaalisen uskon puolelle.

• 1000sanaa1totuus

"Pointtina oli asettaa vastakkain nämä kaksi ääripäätä, eli ateismi ja teismi, siis käsitellä vain niitä."

Ateismi ja teismi eivät ole ääripäitä - ne ovat vastakohtia.

Kaiken lisäksi, sä käsittelit niitä yksiulotteisesti.

"Se millä lailla itsensä mieltää on alati muuttuvaa, esimerkiksi itse olin ensin uskovainen, sitten ateisti (molemmat fundamentaalisessa mielessä) ja nyt olen agnostinen teisti."

Eli olit ensin gnostinen teisti, sitten gnostinen ateisti ja nykyisin agnostinen teisti.

"Tässäpä mielenkiintoinen kysymys: onko tällä sinulle merkitystä?"

On, koska nimimerkkisi on "eräs agnostikko". Mäkin oon agnostikko ja ateisti. Samanaikaisesti agnostikko -itseleimaa käyttävät yleensä pyrkivät leimallansa eriyttämään itsensä ateismin ja teismin yläpuolelle.

Myönsit jo, että sä oot teisti ja tällä oli vaikutusta: Sä käsittelit ateismia vain gnostisessa mielessä ja teismiä agnostisessa mielessä. Tällöin vertailu ei ollut mitenkään oikeudenmukainen, koska jätit käsittelemättä gnostiset teistit ja agnostiset ateistit. Sä et voi redusoida kaksiulotteista asiaa yksiulotteiseksi, koska sä menetät kokonaisen akselin ja sen tuoman syvyyden.

• |cari

Tarkoitin gnostista teistiä. Kun usko on tarpeeksi luja, niin Jumalaa voi pitää ehdottomana asiana ja tätä kautta siis päästään fundamentaalisen uskon puolelle.

''Tarkoitin gnostista teistiä.''
        Kirjoitit kuitenkin agnostisesta teististä.
        ''B "Olen uskovainen ja uskon olevani oikeassa."''

• eräs agnostikko
        1000sanaa1totuus kirjoitti:

"Pointtina oli asettaa vastakkain nämä kaksi ääripäätä, eli ateismi ja teismi, siis käsitellä vain niitä."

Ateismi ja teismi eivät ole ääripäitä - ne ovat vastakohtia.

Kaiken lisäksi, sä käsittelit niitä yksiulotteisesti.

"Se millä lailla itsensä mieltää on alati muuttuvaa, esimerkiksi itse olin ensin uskovainen, sitten ateisti (molemmat fundamentaalisessa mielessä) ja nyt olen agnostinen teisti."

Eli olit ensin gnostinen teisti, sitten gnostinen ateisti ja nykyisin agnostinen teisti.

"Tässäpä mielenkiintoinen kysymys: onko tällä sinulle merkitystä?"

On, koska nimimerkkisi on "eräs agnostikko". Mäkin oon agnostikko ja ateisti. Samanaikaisesti agnostikko -itseleimaa käyttävät yleensä pyrkivät leimallansa eriyttämään itsensä ateismin ja teismin yläpuolelle.

Myönsit jo, että sä oot teisti ja tällä oli vaikutusta: Sä käsittelit ateismia vain gnostisessa mielessä ja teismiä agnostisessa mielessä. Tällöin vertailu ei ollut mitenkään oikeudenmukainen, koska jätit käsittelemättä gnostiset teistit ja agnostiset ateistit. Sä et voi redusoida kaksiulotteista asiaa yksiulotteiseksi, koska sä menetät kokonaisen akselin ja sen tuoman syvyyden.

Kirjoitin:

"Usko on omakohtainen asia, mutta jos perustelee näkemyksensä tiedolla mitä ei ole, niin mikä oikeuttaa ateistin arvostelemaan teistiä (ja myös toisinpäin jos teisti luulee tietävänsä)?"

• eräs agnostikko
        |cari kirjoitti:

''Tarkoitin gnostista teistiä.''
        Kirjoitit kuitenkin agnostisesta teististä.
        ''B "Olen uskovainen ja uskon olevani oikeassa."''

Uskovaisen tieto Jumalasta perustuu lujaan uskoon, onko sitä niin vaikeaa käsittää?

• |cari

Uskovaisen tieto Jumalasta perustuu lujaan uskoon, onko sitä niin vaikeaa käsittää?

Ei, ollenkaan vaikeaa.

Aloituksessa sinulla oli kuitenkin vaihtoehtona agnostinen teisti ja gnostinen ateisti. Siitä ei päästä mihinkään. Onko se niin vaikea käsittää?

''Toinen tietää ja toinen uskoo''
        Ymmärrätkö?

• eräs agnostikko
        |cari kirjoitti:

Ei, ollenkaan vaikeaa.

Aloituksessa sinulla oli kuitenkin vaihtoehtona agnostinen teisti ja gnostinen ateisti. Siitä ei päästä mihinkään. Onko se niin vaikea käsittää?

''Toinen tietää ja toinen uskoo''
        Ymmärrätkö?

Ahaa. Mitä tietäminen muuta on kuin informaation täyttä uskomista? Todisteista on turha puhua, koska siitä seuraa aina ääretön regressio. Viime kädessä kaikki on siis uskomista, mutta kirjoituksessani halusin kuvata molempien henkilöiden perimmäistä tyyppiä: fundamentaalinen ateisti esitetään asian tietäjänä ja ääriuskovainen harjoittaa lujaa uskoansa.

Olen pahoillani jos sekoitin sinut tavallisissa määrittlemättömissä verbaalisissa koukeroissanii mutta arvelin kaikkien tajuavan.

• |cari

Ahaa. Mitä tietäminen muuta on kuin informaation täyttä uskomista? Todisteista on turha puhua, koska siitä seuraa aina ääretön regressio. Viime kädessä kaikki on siis uskomista, mutta kirjoituksessani halusin kuvata molempien henkilöiden perimmäistä tyyppiä: fundamentaalinen ateisti esitetään asian tietäjänä ja ääriuskovainen harjoittaa lujaa uskoansa.

Olen pahoillani jos sekoitin sinut tavallisissa määrittlemättömissä verbaalisissa koukeroissanii mutta arvelin kaikkien tajuavan.

''Mitä tietäminen muuta on kuin informaation täyttä uskomista? ''
        Miksi sitten puhut ateistin tietämisestä ja teistin uskomisesta, jos pidät niitä samana asiana. Kuten sinulle on moneen kertaan selostettu, harva ateisti väittää tietävänsä, että jumalia ei ole. Sensijaan ei tarvitse kauan etsiä, kun jo löytyy teisti, joka tietää Jumalan olevan olemassa.

''Todisteista on turha puhua, koska siitä seuraa aina ääretön regressio. ''
        En ole puhunut todisteista.

''Viime kädessä kaikki on siis uskomista, mutta kirjoituksessani halusin kuvata molempien henkilöiden perimmäistä tyyppiä: fundamentaalinen ateisti esitetään asian tietäjänä ja ääriuskovainen harjoittaa lujaa uskoansa. ''
        Niin, sinä esität sen niin. Miksi valitsit sen juuri noin päin, se onkin jäänyt epäselväksi.

Tietoa pidät negatiivisena asiana, kukaan ei tiedä mitään, kaikki on vain eri asteista uskoa. Kevyt ateistien demonisointi olikin ehkä se perimmäinen tarkoituksesi aloituksella. Kun sanoit ateisteja tietäjiksi, joka on negatiivista, ja teistejä uskojiksi, joka on positiivista. Se, että muutit matkan varrella sanojen merkitystä, ei muuta aloitusta mitenkään.

''Olen pahoillani jos sekoitin sinut tavallisissa määrittlemättömissä verbaalisissa koukeroissanii mutta arvelin kaikkien tajuavan. ''
        Sanojen uudelleen määrittelijät ovatkin hankalia tapauksia.

Voit minun puolestani jatkaa semanttista kikkailuasi, minä päätän omalta osaltani täältä tähän.

• eräs agnostikko
        |cari kirjoitti:

''Mitä tietäminen muuta on kuin informaation täyttä uskomista? ''
        Miksi sitten puhut ateistin tietämisestä ja teistin uskomisesta, jos pidät niitä samana asiana. Kuten sinulle on moneen kertaan selostettu, harva ateisti väittää tietävänsä, että jumalia ei ole. Sensijaan ei tarvitse kauan etsiä, kun jo löytyy teisti, joka tietää Jumalan olevan olemassa.

''Todisteista on turha puhua, koska siitä seuraa aina ääretön regressio. ''
        En ole puhunut todisteista.

''Viime kädessä kaikki on siis uskomista, mutta kirjoituksessani halusin kuvata molempien henkilöiden perimmäistä tyyppiä: fundamentaalinen ateisti esitetään asian tietäjänä ja ääriuskovainen harjoittaa lujaa uskoansa. ''
        Niin, sinä esität sen niin. Miksi valitsit sen juuri noin päin, se onkin jäänyt epäselväksi.

Tietoa pidät negatiivisena asiana, kukaan ei tiedä mitään, kaikki on vain eri asteista uskoa. Kevyt ateistien demonisointi olikin ehkä se perimmäinen tarkoituksesi aloituksella. Kun sanoit ateisteja tietäjiksi, joka on negatiivista, ja teistejä uskojiksi, joka on positiivista. Se, että muutit matkan varrella sanojen merkitystä, ei muuta aloitusta mitenkään.

''Olen pahoillani jos sekoitin sinut tavallisissa määrittlemättömissä verbaalisissa koukeroissanii mutta arvelin kaikkien tajuavan. ''
        Sanojen uudelleen määrittelijät ovatkin hankalia tapauksia.

Voit minun puolestani jatkaa semanttista kikkailuasi, minä päätän omalta osaltani täältä tähän.

"Miksi sitten puhut ateistin tietämisestä ja teistin uskomisesta, jos pidät niitä samana asiana. Kuten sinulle on moneen kertaan selostettu, harva ateisti väittää tietävänsä, että jumalia ei ole. Sensijaan ei tarvitse kauan etsiä, kun jo löytyy teisti, joka tietää Jumalan olevan olemassa."

Minä myös olen moneen kertaan sanonut täällä että en yleistänyt.

"En ole puhunut todisteista."

Minäpä puhuin ja tieto perustuu todisteiden luotettavuudeen, tämä taasen liittyy siihen mistä jo sinulle selitin.

"Niin, sinä esität sen niin. Miksi valitsit sen juuri noin päin, se onkin jäänyt epäselväksi."

Koska se sopi paremmin molempien tyyppien edustajille.

"Kevyt ateistien demonisointi olikin ehkä se perimmäinen tarkoituksesi aloituksella. Kun sanoit ateisteja tietäjiksi, joka on negatiivista, ja teistejä uskojiksi, joka on positiivista."

Oletuksesi on pielessä, halusin painottaa näiden ääripäiden samankaltaista ajatustapaa.

"Se, että muutit matkan varrella sanojen merkitystä, ei muuta aloitusta mitenkään."

Ei ole minun syyni jos et ymmärrä sanojen syvällisempiä merkityksiä ja liitännäisyyksiä.

"Voit minun puolestani jatkaa semanttista kikkailuasi, minä päätän omalta osaltani täältä tähän."

Jaa.

• miss ei kirj.

"Tarkastelkaapa kahta lausetta."

No tarkastellaan.

Minusta se on ennemmin näin:

A Olen ateisti, en tiedä olenko oikeassa. Eli en usko.
      B Olen uskova, uskon olevani oikeassa.

A pätee ainakin minuun. Olen siis ateisti.

• "A Olen ateisti, en tiedä olenko oikeassa. Eli en usko.
        B Olen uskova, uskon olevani oikeassa.

A pätee ainakin minuun. Olen siis ateisti."
        Olen laumaeläin, ja komppaan tätä.

• cxz1

"Mielipiteeni on, että käyttäkää energianne mieluummin uskonnoista puhumiseen sosiaalisina yhteisöinä, sillä ontologisista "totuuksista" jauhaminen on silkkaa ajantuhlausta. "

Sen kun vaan olet tuota mieltä - so what?

Huonopsti perusteltuja oletuksia ja väittämiä pitää aina kritisoida eikä jättää niille pelikenttä vapaaksi kuten satoja vuosia tehtiin, kun kyseenalaistaminen rankaistiiin jopa kuolemantuomiolla.

Nyt kyseenalaistaminen on tuottanut niin hyvää satoa, että kehittyneissä maissa kristinusko on hiipumassa .

Ymmärrän toki, että jos omaa sellaisen näkökannan, jota ei pysty puolustamaan, niin paras puolustus on kyseenalaistaa kyseenalaistaminen;-)))

• eräs agnostikko

Nähtävästi olet jo valmiiksi sitä mieltä että olet oikeassa?

• cxz1

Nähtävästi olet jo valmiiksi sitä mieltä että olet oikeassa?

Öh, valmiiksi?

• eräs agnostikko
        cxz1 kirjoitti:

Öh, valmiiksi?

Anteeksi. Kirjoituksessasi pidit hyvänä asiana kristinuskon vähenemistä mikä viittasi siihen että tiedät sen olevan parhaaksi, eikö vain?

• cxz1

Anteeksi. Kirjoituksessasi pidit hyvänä asiana kristinuskon vähenemistä mikä viittasi siihen että tiedät sen olevan parhaaksi, eikö vain?

Mitä sekularisoituneempi maa, sitä paremmin sen ihmiset pärjäävät.

Ja kun uskonnot ovat luulemusjärjestelmiä, jotka määritelmän mukaisesti perustuvat huonosti perusteltuin oletuksiin, väitteisiin ja mielikuviin, on hyvin vaikea nähdä, etteikö tällaisten aatteitten heikkeneminen olisi positiivista.

• eräs agnostikko
        cxz1 kirjoitti:

Mitä sekularisoituneempi maa, sitä paremmin sen ihmiset pärjäävät.

Ja kun uskonnot ovat luulemusjärjestelmiä, jotka määritelmän mukaisesti perustuvat huonosti perusteltuin oletuksiin, väitteisiin ja mielikuviin, on hyvin vaikea nähdä, etteikö tällaisten aatteitten heikkeneminen olisi positiivista.

Jaa.

• "Uskovaisissa ja ateisteissa on se yhteistä, että molemmat kuvittelevat tietävänsä jotain jumalasta"

Väärin. En väitä tietäväni mitään mistään jumalasta. Koska mitään aiheellista tietoa jumalista ei ole osoitettu.

"Ne ovat asia erikseen, ja ovat toki oikeutettuja kritiikille, mutta uskon arvosteleminen ei pohjaudu mihinkään järkevään."

Ihmisten omakohtainen usko ei minulla ole kritiikin kohteena. Ellei uskonnollisia ennakkoluuloja ja näkemyksiä tulla esittämänä faktoina.

• --

Tarjoan keskusteluun vielä yhden näkökulman.

A: En tiedä onko jumalia, mutta en usko niihin.
      B: En tiedä onko jumalia, mutta uskon siihen/niihin.
      C: En usko jumaliin, koska tiedän ettei niitä ole olemassa.
      D: Uskon jumaliin, koska tiedän niiden olevan olemassa.

E: En tiedä onko jumalia, mutta jumalat eivät taatusti ole sellaisia, millaisia sinä arvaat/kuvittelet/uskot/luulet/toivot niiden olevan. Tämä siksi, että jo muutenkin heikkojen perusteluidesi loogisuus hajoaa käsiin, kun alan esittää kysymyksiä.

Edustan E-luokan agnostista ateismia.

• 1000sanaa1totuus

"E: En tiedä onko jumalia, mutta jumalat eivät taatusti ole sellaisia, millaisia sinä arvaat/kuvittelet/uskot/luulet/toivot niiden olevan. Tämä siksi, että jo muutenkin heikkojen perusteluidesi loogisuus hajoaa käsiin, kun alan esittää kysymyksiä."

Mutta uskotko näiden jumalten olemassaoloon - koska tuo kuulostaa teismiltä.

• --
        1000sanaa1totuus kirjoitti:

"E: En tiedä onko jumalia, mutta jumalat eivät taatusti ole sellaisia, millaisia sinä arvaat/kuvittelet/uskot/luulet/toivot niiden olevan. Tämä siksi, että jo muutenkin heikkojen perusteluidesi loogisuus hajoaa käsiin, kun alan esittää kysymyksiä."

Mutta uskotko näiden jumalten olemassaoloon - koska tuo kuulostaa teismiltä.

'Jumala' on sana, jonka voi laittaa tarkoittamaan mitä tahansa. Kun kysytään, onko jumalaa olemassa, en ole kiinnostunut tarkentamattomasta kysymyksestä. 'Jumalalla' voidaan tarkoittaa, vaikka vesuria tai rakkaus-abstraktia, sillä sanaa ei yleensä osata tarkentaa mitä sillä tarkoitetaan.

Siispä jos on puhutaan jumalasta, tahdon aina tarkentaa mitä kysyjä tarkoittaa sanalla 'jumala'. Vasta kun vastapuoli on tarkentanut mitä hän tarkoittaa, voin pohtia onko sellainen olemassa vai ei. Näin tulisi aina toimia.

Esimerkiksi kysymykseen "Onko asberagetsha-200 olemassa?" ei pidä vastata mitään ennen kuin kysyy tarkentavasti: mikä on asberagetsha-200? Kun vastapuoli vastaa vaikkapa, että asberagetsha-200 on hammasharjamerkki, voin alkaa pohtia onko sellainen olemassa. Yhtä hyvin asberagetsha-200 voisi olla kemiallinen kaava, porakone, Obaman kutsumanimi S24-foorumilla tai jotain aivan muuta, milloin molemmat henkilöt puhuvat eri asioista.

"Mutta uskotko näiden jumalten olemassaoloon - koska tuo kuulostaa teismiltä."

Kuten selitin, en usko jumaliin ilman tieteellistä näyttöä. Jos tieteellinen näyttö joskus tulee, en silloinkaan usko vaan tiedän. Voisi kai sanoa: en usko näkemättä, mutta tiedän kun näen.

• --

Mielestäni monelta unohtuu tärkeä seikka, kun kysytään: Onko jumala olemassa. Kannattaa huomata, että kysyjä ei tiedustele onko toisen uskon jumala olemassa. Ei, he kysyvät onko omassa päässäni hahmottama jumala olemassa. Kuitenkin ihmiset mieltävät kysymyksen aina siten, että heidän näkemyksiä kysytään. Uskovaiselle näyttäisi siten olevan yhdentekevää kenen jumalasta on kyse. Heille näyttäisi riittävän, että jokin jumala on olemassa.

Tämä on hassua ihmiseltä, joka on kiinnostunut mielikuvitusolentojensa todellisuudesta. Oleellista on ei siis ole kysyä, onko jumalaa olemassa, vaan millainen on sinun jumalasi. Vastaukseksi ei riitä, että uskon Kristinuskon jumalaan, koska se ei vastaa mihinkään. Jokainen kristitty ja uskovainen kuvittelee jumalansa eri tavalla. Siispä kysymyksiin kannattaa tehdä tarkentavia kysymyksiä. Miltä jumala näyttää? Missä hän on fyysisessä avaruudessa? Miten sait tietää hänestä? Onko hän samanlainen Vanhassa testamentissa? Jos ei ole, miksi ei? Jos hän puhuu, mitä kieltä hän puhuu ja niin edelleen.

Elämme loogisessa maailmassa. Jos tarkentavat vastaukset eivät ole loogisia, on erittäin todennäköistä, että jumala on mielikuvitusta. Huomaa, että kysymys ei ole ehkä tärkeä sinulle, ateistille tai agnostikolle, joka ei usko jumaliin, mutta uskovaiselle sillä on merkitystä. Kyse on hänen maailmankuvastaan. Jos maailmankuva on epälooginen, niin siitä tulisi ystävällisesti huomauttaa, sillä kukapa haluaa elää tahdonalaisesti valheessa?

• Minusta esimerkkilauseittesi uskovainen on realistisempi, koska ei väitä tietävänsä.

Hyvin harva ateisti oikeasti "tietää" niitä tieteen paljastamia totuuksia, joihin katsomuksensa perustaa. Suurin osa meistä yksinkertaisesti uskoo moniin tieteellisiin selityksiin, koska ne ovat meistä järkeenkäypiä ja sopivat omaksumaamme maailmankuvaan.
      Tämä pitää erityisesti paikkansa siitä näkökulmasta, että tieteisiin on oikeastaan sisäänrakennettuna teorioiden vanhenevuus: uusi tieto muodostaa uuden teorian, joka muuttaa vanhaa käsitystä todellisuudesta.

Kuinka siis ihminen, jolla ei ole kattavaa kokemusta lähes kaikilta tieteenaloilta voi erehtyä esimerkkilauseesi kaltaiseen käsitykseen omasta tiedostaan?

• eräs agnostikko

En pyrkinyt yleistämään.

• docdoc

Asian pohtiminen on mielestäni turhaa mikäli on realisti:

A Olen ateisti koska jumalasta ei ole havaintoa, uskottavaa näyttöä ja pitävää todistetta.

B Uskon jumalaan vaikkei jumalasta ole havaintoa, näyttöä ja pitävää todistetta.

Kaikki muu on spekulaatitiota tai musta tuntuu mikä ei johda mihinkään. Niin kauan kuin jollakin ei ole näyttöä ja pitävää todistetta siitä miten asia on mikään ei muutu. Lähtökohtaisesti sellaista ei ole mistä ei ole pitävää näyttöä. Jos maailma perustuisi siihen ettei tarvitse todistaa jotakin ollaan sirkuksessa missä mikään ei pidä paikkaansa.

• eräs agnostikko

Sanoisin, että Jumalan olemassaoloa ei voida koskaan todistaa. Tämä siksi, koska mahdollinen Jumala ei ole mikään fyysisen leijuva massakeskittymä jossain, vaan edustaa ääretöntä. Puhut kuin jostain ulkoavaruuden oliosta, jolle pitäisi hakea todistusta mutta kyseinen olento ei voisi olla Jumala koska se on rajallinen. Mitä tietoa rajallinen olento voisi saada rajattomasta muutenkaan? Vain rippeitä ja sattumia, jotka voisivat edustaa ihan yhtä hyvin muutakin. Tieto mahdollisesta Jumalasta on saavuttamaton.

• eräs agnostikko kirjoitti:

Sanoisin, että Jumalan olemassaoloa ei voida koskaan todistaa. Tämä siksi, koska mahdollinen Jumala ei ole mikään fyysisen leijuva massakeskittymä jossain, vaan edustaa ääretöntä. Puhut kuin jostain ulkoavaruuden oliosta, jolle pitäisi hakea todistusta mutta kyseinen olento ei voisi olla Jumala koska se on rajallinen. Mitä tietoa rajallinen olento voisi saada rajattomasta muutenkaan? Vain rippeitä ja sattumia, jotka voisivat edustaa ihan yhtä hyvin muutakin. Tieto mahdollisesta Jumalasta on saavuttamaton.

"Sanoisin, että Jumalan olemassaoloa ei voida koskaan todistaa."

Aika vahva uskomus sinulla sitten on. Miksi sellainen ääripää?

"Tieto mahdollisesta Jumalasta on saavuttamaton. "

Olet siis ääripään agnostikko.

• eräs agnostikko
        ertert kirjoitti:

"Sanoisin, että Jumalan olemassaoloa ei voida koskaan todistaa."

Aika vahva uskomus sinulla sitten on. Miksi sellainen ääripää?

"Tieto mahdollisesta Jumalasta on saavuttamaton. "

Olet siis ääripään agnostikko.

"Aika vahva uskomus sinulla sitten on. Miksi sellainen ääripää?"

Ensinnäkin mitään tietoa ei voida lopullisesti todistaa. Toiseksi, kun Jumala käsitetään äärettömänä, tai oikeastaan absoluuttisena äärettömänä, niin käsitettävyys on mahdotonta.

"Olet siis ääripään agnostikko."

Ja fallibilisti, mutta teisti hedonistisen osittais-fideistisessä mielessä: uskon ilman tietoa koska se tuottaa minulle mielihyvää, mutta vain siksi koska Jumalan spekulointi on melko hauskaa. Pelastumisesta en piittaa.

"Aika vahva uskomus sinulla sitten on. Miksi sellainen ääripää?"

Ensinnäkin mitään tietoa ei voida lopullisesti todistaa. Toiseksi, kun Jumala käsitetään äärettömänä, tai oikeastaan absoluuttisena äärettömänä, niin käsitettävyys on mahdotonta.

"Olet siis ääripään agnostikko."

Ja fallibilisti, mutta teisti hedonistisen osittais-fideistisessä mielessä: uskon ilman tietoa koska se tuottaa minulle mielihyvää, mutta vain siksi koska Jumalan spekulointi on melko hauskaa. Pelastumisesta en piittaa.

"Toiseksi, kun Jumala käsitetään äärettömänä, tai oikeastaan absoluuttisena äärettömänä, niin käsitettävyys on mahdotonta. "

Kyllä minä sen ymmärsin, millaiseksi sinä Jumalan arvelet, mutta kysymyksenä olikin, että miksi sellainen ääripää?

"Ensinnäkin mitään tietoa ei voida lopullisesti todistaa."

Siten todistamisesta on ylipäätään aivan turha puhua mitään. Todisteistahan docdoc alkujaan kirjoitti, johon sinä sitten vastasit. Minusta on outoa, että jostain syystä olet valinnut uskosi kohteeksi sellaisen Jumalan, josta ei voi saada todisteita. Siinä vasta äärimmäistä ajattelua onkin.

• eräs agnostikko
        ertert kirjoitti:

"Toiseksi, kun Jumala käsitetään äärettömänä, tai oikeastaan absoluuttisena äärettömänä, niin käsitettävyys on mahdotonta. "

Kyllä minä sen ymmärsin, millaiseksi sinä Jumalan arvelet, mutta kysymyksenä olikin, että miksi sellainen ääripää?

"Ensinnäkin mitään tietoa ei voida lopullisesti todistaa."

Siten todistamisesta on ylipäätään aivan turha puhua mitään. Todisteistahan docdoc alkujaan kirjoitti, johon sinä sitten vastasit. Minusta on outoa, että jostain syystä olet valinnut uskosi kohteeksi sellaisen Jumalan, josta ei voi saada todisteita. Siinä vasta äärimmäistä ajattelua onkin.

"Kyllä minä sen ymmärsin, millaiseksi sinä Jumalan arvelet, mutta kysymyksenä olikin, että miksi sellainen ääripää?"

Kysymyksesi sisältää jo vastauksen.

"Siten todistamisesta on ylipäätään aivan turha puhua mitään. Todisteistahan docdoc alkujaan kirjoitti, johon sinä sitten vastasit. Minusta on outoa, että jostain syystä olet valinnut uskosi kohteeksi sellaisen Jumalan, josta ei voi saada todisteita. Siinä vasta äärimmäistä ajattelua onkin."

Jos Jumalia on vain yksi niin muunlaista Jumalaa ei voisi ollakaan, se on looginen mahdottomuus. Tosin monijumalaisesta maailmankuvasta minulla ei ole selvää mielipidettä. Pidän sitä kuitenkin jumalallisuuden tulkintana ja sen pohtiminen menee absurdiksi yksi/moni-ongelmaksi. Mitään valintaa ei tarvitse tehdä; se olisi sama kuin miettisi mistä kohtaa ämpäriä vettä kauhoisi, vettä siihen kauhaan kuitenkin lopulta jää.

Vastakysymys: luuletko sinä että mahdollisesta Jumalasta voisi tietää yhtään mitään? Selvennen hieman. On äärettömän informaation joukko M joka sisältää kaiken tiedon, siis väärän kuten myös oikean ( paradoksit). Mistä tietää onko tuosta joukosta napattu tieto oikea vai väärä? Ei mistään, se on yhtä tyhjän kanssa. Jumalaa voi myös käsitellä joukkona M, josta saatu tieto ei ole koskaan varmaa, ja kaiken lisäksi täysin todistumatonta.

• --

"Kyllä minä sen ymmärsin, millaiseksi sinä Jumalan arvelet, mutta kysymyksenä olikin, että miksi sellainen ääripää?"

"Siten todistamisesta on ylipäätään aivan turha puhua mitään. Todisteistahan docdoc alkujaan kirjoitti, johon sinä sitten vastasit. Minusta on outoa, että jostain syystä olet valinnut uskosi kohteeksi sellaisen Jumalan, josta ei voi saada todisteita. Siinä vasta äärimmäistä ajattelua onkin."

Jos Jumalia on vain yksi niin muunlaista Jumalaa ei voisi ollakaan, se on looginen mahdottomuus. Tosin monijumalaisesta maailmankuvasta minulla ei ole selvää mielipidettä. Pidän sitä kuitenkin jumalallisuuden tulkintana ja sen pohtiminen menee absurdiksi yksi/moni-ongelmaksi. Mitään valintaa ei tarvitse tehdä; se olisi sama kuin miettisi mistä kohtaa ämpäriä vettä kauhoisi, vettä siihen kauhaan kuitenkin lopulta jää.

Vastakysymys: luuletko sinä että mahdollisesta Jumalasta voisi tietää yhtään mitään? Selvennen hieman. On äärettömän informaation joukko M joka sisältää kaiken tiedon, siis väärän kuten myös oikean ( paradoksit). Mistä tietää onko tuosta joukosta napattu tieto oikea vai väärä? Ei mistään, se on yhtä tyhjän kanssa. Jumalaa voi myös käsitellä joukkona M, josta saatu tieto ei ole koskaan varmaa, ja kaiken lisäksi täysin todistumatonta.

Maailmankaikkeudessa näyttäisi olevan yhä tuntemattomuuksia, joihin tiede ei ole kyennyt antamaan vastauksia. Valitset näistä tuntemattomista kaikkein vaikeasti tavoiteltavat, otat mustetta leimasimeen ja täräytät tuntemattomuuksien päälle leiman 'Jumala'.

Kerro minulle: mitä tällainen uudelleen nimeäminen auttaa? Kertooko se jotain uutta maailmasta? Selittääkö se kyseistä tuntematonta? Jos ei kerro eikä selitä mitään uutta, niin miksi tuntematon asia täytyy uudelleen nimetä ja niputtaa johonkin ryhmään, mihin se ei todennäköisesti kuulu?

Tuntematon asia on tuntematon asia, vaikka kutsuisit sitä marionettibändiksi, tai jumalaksi.

• eräs agnostikko
        -- kirjoitti:

Maailmankaikkeudessa näyttäisi olevan yhä tuntemattomuuksia, joihin tiede ei ole kyennyt antamaan vastauksia. Valitset näistä tuntemattomista kaikkein vaikeasti tavoiteltavat, otat mustetta leimasimeen ja täräytät tuntemattomuuksien päälle leiman 'Jumala'.

Kerro minulle: mitä tällainen uudelleen nimeäminen auttaa? Kertooko se jotain uutta maailmasta? Selittääkö se kyseistä tuntematonta? Jos ei kerro eikä selitä mitään uutta, niin miksi tuntematon asia täytyy uudelleen nimetä ja niputtaa johonkin ryhmään, mihin se ei todennäköisesti kuulu?

Tuntematon asia on tuntematon asia, vaikka kutsuisit sitä marionettibändiksi, tai jumalaksi.

"Kerro minulle: mitä tällainen uudelleen nimeäminen auttaa? Kertooko se jotain uutta maailmasta? Selittääkö se kyseistä tuntematonta? Jos ei kerro eikä selitä mitään uutta, niin miksi tuntematon asia täytyy uudelleen nimetä ja niputtaa johonkin ryhmään, mihin se ei todennäköisesti kuulu?"

Onko joku sanonut että sen tarvitsisi toimia myötävaikuttajana elämässä? Tarvitseeko kaiken olla hyödyllistä ja mukavaa?

Tosin myönnän että itse uskon osittain koska se luo positiivista tunnetta itsessäni. Mielestäni usko muutenkin on sidoksissa vain tunteisiin, ei tietoon.

Monet käsittelevät Jumalaa kuin jotain tieteellistä teoriaa, ja siinä ei ole mitään tolkkua.

"luuletko sinä että mahdollisesta Jumalasta voisi tietää yhtään mitään?"

Miksipä ei.

"Mistä tietää onko tuosta joukosta napattu tieto oikea vai väärä? Ei mistään, se on yhtä tyhjän kanssa."

Kyllähän tiedon oikeellisuutta voi arvioida sillä, että toimiiko se tieto. Jos sinä lähdet täyden tietonihilismin kannalle, voit sinä yhtä hyvin jäädä aamulla kotiin, koska et voi tietää, onko universumi olemassa ovesi ulkopuolella. Ihmeellisesti sinä annat mahdollisuuden vain täysin varmalle tiedolle tai sitten tietoon ei voi mitenkään luottaa, mutta on mahdollista, että siihen välillekin löytyä tietoa.

• --

"Kerro minulle: mitä tällainen uudelleen nimeäminen auttaa? Kertooko se jotain uutta maailmasta? Selittääkö se kyseistä tuntematonta? Jos ei kerro eikä selitä mitään uutta, niin miksi tuntematon asia täytyy uudelleen nimetä ja niputtaa johonkin ryhmään, mihin se ei todennäköisesti kuulu?"

Onko joku sanonut että sen tarvitsisi toimia myötävaikuttajana elämässä? Tarvitseeko kaiken olla hyödyllistä ja mukavaa?

Tosin myönnän että itse uskon osittain koska se luo positiivista tunnetta itsessäni. Mielestäni usko muutenkin on sidoksissa vain tunteisiin, ei tietoon.

Monet käsittelevät Jumalaa kuin jotain tieteellistä teoriaa, ja siinä ei ole mitään tolkkua.

"Onko joku sanonut että sen tarvitsisi toimia myötävaikuttajana elämässä?"

Jos henkilö pitää kiinni näkemyksestään, vaikka asialla ei ole mitään merkitystä, henkilö käyttäytyy irrationaalisesti. Vaikka alkuperäisellä asialla ei olisi merkitystä, sillä, että suurin osa ihmiskunnasta käyttäytyy irrationaalisesti, on valtava merkitys ihmiskunnalle.

"Tarvitseeko kaiken olla hyödyllistä ja mukavaa?"

Jos merkityksettömyys on lähtökohta, miksi edes puhua jumalasta? Miksi ei saman tien korvaa 'jumalaa' Esko Aholla? Se on yhtä merkityksetöntä ja selittää yhtä paljon.

"Monet käsittelevät Jumalaa kuin jotain tieteellistä teoriaa, ja siinä ei ole mitään tolkkua."

Jumalassa ei ole ylipäätään mitään tolkkua. Suurin osa ei tiedä mistä puhuu.

"Monet käsittelevät Jumalaa kuin jotain tieteellistä teoriaa, ja siinä ei ole mitään tolkkua. "

Sitten Jumalan käsittelemisessä ei ole tolkkua ylipäätään, joten miksi edes käsitellä koko asiaa. Yhtä hyvin voitaisiin keskustella äidinrakkauden vaikutuksesta aurinkoon.

• eräs agnostikko
        ertert kirjoitti:

"Monet käsittelevät Jumalaa kuin jotain tieteellistä teoriaa, ja siinä ei ole mitään tolkkua. "

Sitten Jumalan käsittelemisessä ei ole tolkkua ylipäätään, joten miksi edes käsitellä koko asiaa. Yhtä hyvin voitaisiin keskustella äidinrakkauden vaikutuksesta aurinkoon.

"Jos henkilö pitää kiinni näkemyksestään, vaikka asialla ei ole mitään merkitystä, henkilö käyttäytyy irrationaalisesti. Vaikka alkuperäisellä asialla ei olisi merkitystä, sillä, että suurin osa ihmiskunnasta käyttäytyy irrationaalisesti, on valtava merkitys ihmiskunnalle."

Suurin osa ihmiskunnasta tekee niin kuin tuntee olevan parhaaksi päin. Siinä olet oikeassa että tunteita ei voi rationalisoida.

"Jos merkityksettömyys on lähtökohta, miksi edes puhua jumalasta? Miksi ei saman tien korvaa 'jumalaa' Esko Aholla? Se on yhtä merkityksetöntä ja selittää yhtä paljon."

Jumaluus on se transsendentaalinen abstraktius josta jokainen vetää omakohtaiset päätelmät. Esko Aho on fyysinen massakeskittymä ja täten ei liity Jumalaan, ellei häntä halua pitää yhtä äärettömyyden osasena.

"Jumalassa ei ole ylipäätään mitään tolkkua. Suurin osa ei tiedä mistä puhuu."

Ihminen onkin liian rajallinen ymmärtämään Jumalaa, mutta voihan aina voi yrittää.

• eräs agnostikko
        ertert kirjoitti:

"luuletko sinä että mahdollisesta Jumalasta voisi tietää yhtään mitään?"

Miksipä ei.

"Miksipä ei."

Vahingossa tietenkin voi, mutta onko se sinun mielestäsi tietoa?

• eräs agnostikko
        ertert kirjoitti:

"Mistä tietää onko tuosta joukosta napattu tieto oikea vai väärä? Ei mistään, se on yhtä tyhjän kanssa."

Kyllähän tiedon oikeellisuutta voi arvioida sillä, että toimiiko se tieto. Jos sinä lähdet täyden tietonihilismin kannalle, voit sinä yhtä hyvin jäädä aamulla kotiin, koska et voi tietää, onko universumi olemassa ovesi ulkopuolella. Ihmeellisesti sinä annat mahdollisuuden vain täysin varmalle tiedolle tai sitten tietoon ei voi mitenkään luottaa, mutta on mahdollista, että siihen välillekin löytyä tietoa.

"Ihmeellisesti sinä annat mahdollisuuden vain täysin varmalle tiedolle tai sitten tietoon ei voi mitenkään luottaa, mutta on mahdollista, että siihen välillekin löytyä tietoa."

Niin, voidaan toki puhua todennäköisyyksistä mutta vaikka tietty malli kuvaisikin hyvin todellista maailmaa, niin se ei tarkoita että jotain varsinaisia totuuksia olisi löydetty. Maailma on mikä on, siihen eivät omat kuvitelmat vaikuta: todelliseen maailmaan ei vain koskaan päästä täysin kiinni.

• docdoc

Eli eräs agnostikko käytännössä itse vastasi ettei jumalaa ole. Et voi tietää voidaanko jumala tms todistaa vai ei joten kirjoittamasi on vain spekulointia ja veikkausta sekä musta tuntuu. Se loppuu kun jumala todistetaan olevaksi tai olemattomaksi. Nyt se on olematon.

Jos silti väität että jumala on muttei sitä voi mitenkään havaita niin eihän sellaisella jumalalla ole mitään merkitystä mistä ei ole mitään havaintoa. Tästä jää päätelmä että jos mitään "ei näy eikä kuulu" niin eihän tuollaisella ole mitään merkitystä joten koko jumaluus on turha ja voidaan sanoa merkityksetön ja olematon.

Varmaan jo huomasit että koko kirjoittelu jumalista on käytännössä turhaa jos mitään ei ole. Voit silti vänkätä asiaa mutta se on vain spekulointia ilman mitään näyttöä. Kirjoittamani A ja B pitävät edeleen, muu on haihattelua.

• eräs agnostikko
        docdoc kirjoitti:

Eli eräs agnostikko käytännössä itse vastasi ettei jumalaa ole. Et voi tietää voidaanko jumala tms todistaa vai ei joten kirjoittamasi on vain spekulointia ja veikkausta sekä musta tuntuu. Se loppuu kun jumala todistetaan olevaksi tai olemattomaksi. Nyt se on olematon.

Jos silti väität että jumala on muttei sitä voi mitenkään havaita niin eihän sellaisella jumalalla ole mitään merkitystä mistä ei ole mitään havaintoa. Tästä jää päätelmä että jos mitään "ei näy eikä kuulu" niin eihän tuollaisella ole mitään merkitystä joten koko jumaluus on turha ja voidaan sanoa merkityksetön ja olematon.

Varmaan jo huomasit että koko kirjoittelu jumalista on käytännössä turhaa jos mitään ei ole. Voit silti vänkätä asiaa mutta se on vain spekulointia ilman mitään näyttöä. Kirjoittamani A ja B pitävät edeleen, muu on haihattelua.

"Eli eräs agnostikko käytännössä itse vastasi ettei jumalaa ole. Et voi tietää voidaanko jumala tms todistaa vai ei joten kirjoittamasi on vain spekulointia ja veikkausta sekä musta tuntuu. Se loppuu kun jumala todistetaan olevaksi tai olemattomaksi. Nyt se on olematon."

Mielenkiintoinen näkemys, joka tosin pohjautuu vain sinun mielipiteeseesi. Todistaminen on loogisesti mahdotonta, joten mikä pointti on sen kannalta vängätä asiasta? Mielipiteeni on että uskominen perustuu tunteeseen, ei tietoon.

Jumala ei edelleenkään edusta mitään teoriaa, joka pitäisi osoittaa päteväksi. Lisäksi kaikki tieto, jos tarpeeksi syvälliseksi haluaa mennä, on lähinnä kasa subjektiivisia olettamuksia. Sinun olettamuksesi miellyttää sinua, mutta sillä ei ole mitään tekemistä totuuden kanssa joka on muuttumaton ja saavuttamaton. Se ei taasen tarkoita sitä että olisit oikeassa tai väärässä: kyse on mielipiteestä.

Muuten, onko sinulla mielestäsi parempi maailmankatsomus kuin minulla?

"Jos silti väität että jumala on muttei sitä voi mitenkään havaita niin eihän sellaisella jumalalla ole mitään merkitystä mistä ei ole mitään havaintoa. Tästä jää päätelmä että jos mitään "ei näy eikä kuulu" niin eihän tuollaisella ole mitään merkitystä joten koko jumaluus on turha ja voidaan sanoa merkityksetön ja olematon."

Jos Jumalalla ei ole merkitystä sinulle niin tarkoittaako se suoraan sitä että sillä ei olisi merkitystä muillekaan? Mielenkiintoinen tapa päätellä asioita sinulla. Omakohtainen näkemys ei välttämättä päde yleisesti, tiesitkö.

"Varmaan jo huomasit että koko kirjoittelu jumalista on käytännössä turhaa jos mitään ei ole. Voit silti vänkätä asiaa mutta se on vain spekulointia ilman mitään näyttöä. Kirjoittamani A ja B pitävät edeleen, muu on haihattelua."

Tarkoittaako se, että jos jokin on mielestäsi epätodennäköistä suoraan sitä että sitä ei ole? Havaintoihin liittyen: jos puu kaatuu metsässä eikä kukaan ole kuulemassa, kuuluuko siitä mielestäsi ääni? Tai suoremmin: onko aaltofunktiolla sattumanvaraisesti valittu tila olemassa vaikka mittausta ei suoriteta?

Uskominen on uskomista, ei mitään todistelua.

"Ihmeellisesti sinä annat mahdollisuuden vain täysin varmalle tiedolle tai sitten tietoon ei voi mitenkään luottaa, mutta on mahdollista, että siihen välillekin löytyä tietoa."

Niin, voidaan toki puhua todennäköisyyksistä mutta vaikka tietty malli kuvaisikin hyvin todellista maailmaa, niin se ei tarkoita että jotain varsinaisia totuuksia olisi löydetty. Maailma on mikä on, siihen eivät omat kuvitelmat vaikuta: todelliseen maailmaan ei vain koskaan päästä täysin kiinni.

"Niin, voidaan toki puhua todennäköisyyksistä mutta vaikka tietty malli kuvaisikin hyvin todellista maailmaa, niin se ei tarkoita että jotain varsinaisia totuuksia olisi löydetty."

Voihan asioita pohtia aina filosofisesti, kuten sinä teet, mutta tutkimuksen kautta saatu tieto on paras mahdollinen mitä tällä hetkellä on saatavilla. Malli kuitenkin usein toimii havaitsemassamme ilmiössä. Tähän meidän on tyytyminen, nöyränä hattu kourassa tutkimaan ympäröivää maailmaamme ja tunnustaa ettemme tiedä läheskään kaikkea.

"Maailma on mikä on, siihen eivät omat kuvitelmat vaikuta: todelliseen maailmaan ei vain koskaan päästä täysin kiinni."

Olen tiiviisti koko ajan todellisessa maailmassa kiinni ja tietoinen luonnonlakien määräämistä rajoitteista, sinusta en tiedä missä gybermaailmassa aikasi vietät..

Olen usein huomannut, että joillekin teisteille on äärimmäistä myrkkyä epätietoisuus todellisuudestamme. Kaikkeen pitää löytyä 100% selitys ja mistäpä muualtakaan sen absoluuttisen tiedon ja totuuden voisi löytää kuin palvomastaan jumalolennosta.

• eräs agnostikko
        KeljuKooKojootti kirjoitti:

"Niin, voidaan toki puhua todennäköisyyksistä mutta vaikka tietty malli kuvaisikin hyvin todellista maailmaa, niin se ei tarkoita että jotain varsinaisia totuuksia olisi löydetty."

Voihan asioita pohtia aina filosofisesti, kuten sinä teet, mutta tutkimuksen kautta saatu tieto on paras mahdollinen mitä tällä hetkellä on saatavilla. Malli kuitenkin usein toimii havaitsemassamme ilmiössä. Tähän meidän on tyytyminen, nöyränä hattu kourassa tutkimaan ympäröivää maailmaamme ja tunnustaa ettemme tiedä läheskään kaikkea.

"Maailma on mikä on, siihen eivät omat kuvitelmat vaikuta: todelliseen maailmaan ei vain koskaan päästä täysin kiinni."

Olen tiiviisti koko ajan todellisessa maailmassa kiinni ja tietoinen luonnonlakien määräämistä rajoitteista, sinusta en tiedä missä gybermaailmassa aikasi vietät..

Olen usein huomannut, että joillekin teisteille on äärimmäistä myrkkyä epätietoisuus todellisuudestamme. Kaikkeen pitää löytyä 100% selitys ja mistäpä muualtakaan sen absoluuttisen tiedon ja totuuden voisi löytää kuin palvomastaan jumalolennosta.

"Olen tiiviisti koko ajan todellisessa maailmassa kiinni ja tietoinen luonnonlakien määräämistä rajoitteista, sinusta en tiedä missä gybermaailmassa aikasi vietät.."

Kuinka tiiviisti voit olla kun kaikki on pohjimmiltaan mielen kuvitelmaa ja prosessoimaa? Kaikki tieto minkä voit kerätä on vain ja ainoastaan subjektiivisesti ulottuvillasi, ja tämän sisäisen järjestelmän ulkopuolelle ei pääse.

"Olen tiiviisti koko ajan todellisessa maailmassa kiinni ja tietoinen luonnonlakien määräämistä rajoitteista, sinusta en tiedä missä gybermaailmassa aikasi vietät.."

Kuinka tiiviisti voit olla kun kaikki on pohjimmiltaan mielen kuvitelmaa ja prosessoimaa? Kaikki tieto minkä voit kerätä on vain ja ainoastaan subjektiivisesti ulottuvillasi, ja tämän sisäisen järjestelmän ulkopuolelle ei pääse.

Mieli prosessoi ja kuvittelee, siksi on erittäin tärkeää tutkia asioita esimerkiksi tieteen metodeilla. Ihminen on kehittänyt erilaisia mitta- ja havainnointilaitteita asioiden tutkimiseksi. Saadut tutkimustulokset arvioidaan tietyillä metodeilla sekä niiden tulee olla toistettavissa. Ei ole kyse pelkästään ihmisen aisteista, vaan viime kädessä luonnonilmiöihin perustuvista mittalaitteista. Lähes jokainen ihminen ymmärtää, että mielen prosessoima todellisuus saattaa olla värittynyt ja siksi käytetään objektiivisia metodeita arvioimaan todellisuutta.

Esimerkiksi autolla ajamisessa aivot prosessoivat silmien näköhavaintoa ja antavat käskyjä käsille sekä jaloille auton kuljettamiseksi paikasta toiseen. Jos esimerkiksi tämä prosessi olisi harhaa palautetta tulisi hyvin nopeasti rytinän muodossa.

• eräs agnostikko

Mieli prosessoi ja kuvittelee, siksi on erittäin tärkeää tutkia asioita esimerkiksi tieteen metodeilla. Ihminen on kehittänyt erilaisia mitta- ja havainnointilaitteita asioiden tutkimiseksi. Saadut tutkimustulokset arvioidaan tietyillä metodeilla sekä niiden tulee olla toistettavissa. Ei ole kyse pelkästään ihmisen aisteista, vaan viime kädessä luonnonilmiöihin perustuvista mittalaitteista. Lähes jokainen ihminen ymmärtää, että mielen prosessoima todellisuus saattaa olla värittynyt ja siksi käytetään objektiivisia metodeita arvioimaan todellisuutta.

Esimerkiksi autolla ajamisessa aivot prosessoivat silmien näköhavaintoa ja antavat käskyjä käsille sekä jaloille auton kuljettamiseksi paikasta toiseen. Jos esimerkiksi tämä prosessi olisi harhaa palautetta tulisi hyvin nopeasti rytinän muodossa.

"Mieli prosessoi ja kuvittelee, siksi on erittäin tärkeää tutkia asioita esimerkiksi tieteen metodeilla. Ihminen on kehittänyt erilaisia mitta- ja havainnointilaitteita asioiden tutkimiseksi. Saadut tutkimustulokset arvioidaan tietyillä metodeilla sekä niiden tulee olla toistettavissa. Ei ole kyse pelkästään ihmisen aisteista, vaan viime kädessä luonnonilmiöihin perustuvista mittalaitteista. Lähes jokainen ihminen ymmärtää, että mielen prosessoima todellisuus saattaa olla värittynyt ja siksi käytetään objektiivisia metodeita arvioimaan todellisuutta."

Saatu tieto toki voi olla totta mutta se ei tarkoita että tieto olisi objektiivista. Sinähän sitä tietoa viime kädessä arvioit.

"Mieli prosessoi ja kuvittelee, siksi on erittäin tärkeää tutkia asioita esimerkiksi tieteen metodeilla. Ihminen on kehittänyt erilaisia mitta- ja havainnointilaitteita asioiden tutkimiseksi. Saadut tutkimustulokset arvioidaan tietyillä metodeilla sekä niiden tulee olla toistettavissa. Ei ole kyse pelkästään ihmisen aisteista, vaan viime kädessä luonnonilmiöihin perustuvista mittalaitteista. Lähes jokainen ihminen ymmärtää, että mielen prosessoima todellisuus saattaa olla värittynyt ja siksi käytetään objektiivisia metodeita arvioimaan todellisuutta."

Saatu tieto toki voi olla totta mutta se ei tarkoita että tieto olisi objektiivista. Sinähän sitä tietoa viime kädessä arvioit.

"Saatu tieto toki voi olla totta mutta se ei tarkoita että tieto olisi objektiivista."

Wikipedian määritelmän mukaan objektiivisuus on esimerkiksi:

"Objektiivisuus tarkoittaa henkilökohtaisesta näkemyksestä tai asenteesta riippumatonta, puolueetonta, tasapuolista, yleispätevää"

Otin esimerkin autolla ajosta koska siinä ihmisaistit prosessoivat todellisuutta ja tekevät sen perusteella päätöksiä. Aika hyvin ainakin omalla kohdallani nuo aistikokemukset vastaavat todellisuutta siinä tilanteessa. Ei ole mitään merkitystä sillä jos täräytän mäntyyn koenko itse että en ole siihen ajanut.

Kuten edellä sanoin ihminen on kehittänyt erilaisia metodeita saada mahdollisimman objektiivista tietoa ympäristöstä. Se on täysin eri asia kuin yhden ihmisen tunteisiin perustuva subjektiivinen kokemus/näkemys.

• eräs agnostikko

"Saatu tieto toki voi olla totta mutta se ei tarkoita että tieto olisi objektiivista."

Wikipedian määritelmän mukaan objektiivisuus on esimerkiksi:

"Objektiivisuus tarkoittaa henkilökohtaisesta näkemyksestä tai asenteesta riippumatonta, puolueetonta, tasapuolista, yleispätevää"

Otin esimerkin autolla ajosta koska siinä ihmisaistit prosessoivat todellisuutta ja tekevät sen perusteella päätöksiä. Aika hyvin ainakin omalla kohdallani nuo aistikokemukset vastaavat todellisuutta siinä tilanteessa. Ei ole mitään merkitystä sillä jos täräytän mäntyyn koenko itse että en ole siihen ajanut.

Kuten edellä sanoin ihminen on kehittänyt erilaisia metodeita saada mahdollisimman objektiivista tietoa ympäristöstä. Se on täysin eri asia kuin yhden ihmisen tunteisiin perustuva subjektiivinen kokemus/näkemys.

"Kuten edellä sanoin ihminen on kehittänyt erilaisia metodeita saada mahdollisimman objektiivista tietoa ympäristöstä. Se on täysin eri asia kuin yhden ihmisen tunteisiin perustuva subjektiivinen kokemus/näkemys."

Ai. Väitätkö että saat tietoa ympäristöstäsi riippumatta siitä että itse osallistut tilanteeseen?

"Otin esimerkin autolla ajosta koska siinä ihmisaistit prosessoivat todellisuutta ja tekevät sen perusteella päätöksiä. Aika hyvin ainakin omalla kohdallani nuo aistikokemukset vastaavat todellisuutta siinä tilanteessa. Ei ole mitään merkitystä sillä jos täräytän mäntyyn koenko itse että en ole siihen ajanut."

Kaikki nuo olisivat subjektiivisia kokemuksia. Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta et voi sanoa että tiedät jotain minkä tietäminen on riippumatonta siitä että itse tiedät kyseisen tiedon. Jos et olisi olemassa, et voisi tietää mitään eikö totta?

"Kuten edellä sanoin ihminen on kehittänyt erilaisia metodeita saada mahdollisimman objektiivista tietoa ympäristöstä. Se on täysin eri asia kuin yhden ihmisen tunteisiin perustuva subjektiivinen kokemus/näkemys."

Ai. Väitätkö että saat tietoa ympäristöstäsi riippumatta siitä että itse osallistut tilanteeseen?

"Otin esimerkin autolla ajosta koska siinä ihmisaistit prosessoivat todellisuutta ja tekevät sen perusteella päätöksiä. Aika hyvin ainakin omalla kohdallani nuo aistikokemukset vastaavat todellisuutta siinä tilanteessa. Ei ole mitään merkitystä sillä jos täräytän mäntyyn koenko itse että en ole siihen ajanut."

Kaikki nuo olisivat subjektiivisia kokemuksia. Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta et voi sanoa että tiedät jotain minkä tietäminen on riippumatonta siitä että itse tiedät kyseisen tiedon. Jos et olisi olemassa, et voisi tietää mitään eikö totta?

Tietenkään ymmärrystä ei ole jos ei ole olemassa. Kaikki säännöt joilla tehdään esimerkiksi tiedettä ovat tietenkin ihmisten sopimia asioita.

Kaikki asiat joilla yritämme ympäröivää maailmaa hahmottaa ovat tietenkin ihmisten sopimia asioita, mitä muuta ne voisivat ollakaan? Oletko petaamassa petiä yliluonnolliselle toimijalle joka omistaa absoluuttisen totuuden. Jumalolennoista ei ole minkäänlaisia OBJEKTIIVISIA todisteita olemassa.

Reaalimaailman ja näköhavainnon, tuntohavainnon ja kaikki muut havainnot voidaan testata.

Esim makkara:
        Näyttää makkaralta
        Tuoksuu makkaralta
        Maistuu makkaralta
        Tuntuu makkaralta

Myydään kaupassa makkarahyllyssä

Laboratorionäytteet sisälsivät samoja aineita kuin makkarassa.

Näiden perusteella pidän todennäköisimpänä vaihtoehtona että esine on makkara.

Se on edelleen mielipide, mutta useat vaihtoehtoiset tavat havainnoida vähentävät muiden vaihtoehtojen todennäköisyyttä.

• eräs agnostikko

Tietenkään ymmärrystä ei ole jos ei ole olemassa. Kaikki säännöt joilla tehdään esimerkiksi tiedettä ovat tietenkin ihmisten sopimia asioita.

Kaikki asiat joilla yritämme ympäröivää maailmaa hahmottaa ovat tietenkin ihmisten sopimia asioita, mitä muuta ne voisivat ollakaan? Oletko petaamassa petiä yliluonnolliselle toimijalle joka omistaa absoluuttisen totuuden. Jumalolennoista ei ole minkäänlaisia OBJEKTIIVISIA todisteita olemassa.

Reaalimaailman ja näköhavainnon, tuntohavainnon ja kaikki muut havainnot voidaan testata.

Esim makkara:
        Näyttää makkaralta
        Tuoksuu makkaralta
        Maistuu makkaralta
        Tuntuu makkaralta

Myydään kaupassa makkarahyllyssä

Laboratorionäytteet sisälsivät samoja aineita kuin makkarassa.

Näiden perusteella pidän todennäköisimpänä vaihtoehtona että esine on makkara.

Se on edelleen mielipide, mutta useat vaihtoehtoiset tavat havainnoida vähentävät muiden vaihtoehtojen todennäköisyyttä.

Olet siis samaa mieltä kanssani.

"Oletko petaamassa petiä yliluonnolliselle toimijalle joka omistaa absoluuttisen totuuden. Jumalolennoista ei ole minkäänlaisia OBJEKTIIVISIA todisteita olemassa."

Ei tietenkään ole, se on looginen mahdottomuus.

• docdoc

"Eli eräs agnostikko käytännössä itse vastasi ettei jumalaa ole. Et voi tietää voidaanko jumala tms todistaa vai ei joten kirjoittamasi on vain spekulointia ja veikkausta sekä musta tuntuu. Se loppuu kun jumala todistetaan olevaksi tai olemattomaksi. Nyt se on olematon."

Mielenkiintoinen näkemys, joka tosin pohjautuu vain sinun mielipiteeseesi. Todistaminen on loogisesti mahdotonta, joten mikä pointti on sen kannalta vängätä asiasta? Mielipiteeni on että uskominen perustuu tunteeseen, ei tietoon.

Jumala ei edelleenkään edusta mitään teoriaa, joka pitäisi osoittaa päteväksi. Lisäksi kaikki tieto, jos tarpeeksi syvälliseksi haluaa mennä, on lähinnä kasa subjektiivisia olettamuksia. Sinun olettamuksesi miellyttää sinua, mutta sillä ei ole mitään tekemistä totuuden kanssa joka on muuttumaton ja saavuttamaton. Se ei taasen tarkoita sitä että olisit oikeassa tai väärässä: kyse on mielipiteestä.

Muuten, onko sinulla mielestäsi parempi maailmankatsomus kuin minulla?

"Jos silti väität että jumala on muttei sitä voi mitenkään havaita niin eihän sellaisella jumalalla ole mitään merkitystä mistä ei ole mitään havaintoa. Tästä jää päätelmä että jos mitään "ei näy eikä kuulu" niin eihän tuollaisella ole mitään merkitystä joten koko jumaluus on turha ja voidaan sanoa merkityksetön ja olematon."

Jos Jumalalla ei ole merkitystä sinulle niin tarkoittaako se suoraan sitä että sillä ei olisi merkitystä muillekaan? Mielenkiintoinen tapa päätellä asioita sinulla. Omakohtainen näkemys ei välttämättä päde yleisesti, tiesitkö.

"Varmaan jo huomasit että koko kirjoittelu jumalista on käytännössä turhaa jos mitään ei ole. Voit silti vänkätä asiaa mutta se on vain spekulointia ilman mitään näyttöä. Kirjoittamani A ja B pitävät edeleen, muu on haihattelua."

Tarkoittaako se, että jos jokin on mielestäsi epätodennäköistä suoraan sitä että sitä ei ole? Havaintoihin liittyen: jos puu kaatuu metsässä eikä kukaan ole kuulemassa, kuuluuko siitä mielestäsi ääni? Tai suoremmin: onko aaltofunktiolla sattumanvaraisesti valittu tila olemassa vaikka mittausta ei suoriteta?

Uskominen on uskomista, ei mitään todistelua.

Eli olet haihattelija joka uskoo mitä vaan kunhan jonkin idean päähänsä saa. Juuri niin eli uskonto perustuu tunteeseen eikä sillä ole mitään tekemistä realistsen maailmankuvan kanssa. Uskoa voi ja suurella tunteella vaikka aidan seipään kaikkivaltiaaseen tietoisuutteen, mutta sekin on täyttä haihattelua ellei se seiväs sitä ole.
        Se että moni uskoo johonkin ei tee todeksi yhtään mitään. Toisin on mainitsemasi kaatuneen puun esimerkki sillä kun sen kaatuneen puun näen tiedän siitä kaatuessaan syntyneen ääntä ja nähtyäni kaatuneen puun tiedän niin käyneen. Olisi haihattelua väittää ettei mitään aääntä olisi kuulunut. Tapahtuneen voi myös toistaa useammankin kerran saadakseen näytön mitä silloin tapahtuu ja kuuluu kun puu kaatuu. Tuo esimerkki on täysin läpilaho tässä asiassa, aivan kuten aaltoilusi. Lue edelleen kirjoittamani A ja B. Moni voi uskoa mihinkä vain muttei sillä ole mitään merkitystä kun sitä ei ole, on vain haihattelu.

Sinun jumalasi, on vain tunne. Minulla on ollut monasti tunne että jää pettää altani mutta se on joka kerta osoittautunut vääräksi tunteeksi.

Jos sinä perustat elämäsi ja päätelmäsi sille miltä sinusta tuntuu niin saattaapi tulla vahinkoja matkan varrella.

• eräs agnostikko
        docdoc kirjoitti:

Eli olet haihattelija joka uskoo mitä vaan kunhan jonkin idean päähänsä saa. Juuri niin eli uskonto perustuu tunteeseen eikä sillä ole mitään tekemistä realistsen maailmankuvan kanssa. Uskoa voi ja suurella tunteella vaikka aidan seipään kaikkivaltiaaseen tietoisuutteen, mutta sekin on täyttä haihattelua ellei se seiväs sitä ole.
        Se että moni uskoo johonkin ei tee todeksi yhtään mitään. Toisin on mainitsemasi kaatuneen puun esimerkki sillä kun sen kaatuneen puun näen tiedän siitä kaatuessaan syntyneen ääntä ja nähtyäni kaatuneen puun tiedän niin käyneen. Olisi haihattelua väittää ettei mitään aääntä olisi kuulunut. Tapahtuneen voi myös toistaa useammankin kerran saadakseen näytön mitä silloin tapahtuu ja kuuluu kun puu kaatuu. Tuo esimerkki on täysin läpilaho tässä asiassa, aivan kuten aaltoilusi. Lue edelleen kirjoittamani A ja B. Moni voi uskoa mihinkä vain muttei sillä ole mitään merkitystä kun sitä ei ole, on vain haihattelu.

Sinun jumalasi, on vain tunne. Minulla on ollut monasti tunne että jää pettää altani mutta se on joka kerta osoittautunut vääräksi tunteeksi.

Jos sinä perustat elämäsi ja päätelmäsi sille miltä sinusta tuntuu niin saattaapi tulla vahinkoja matkan varrella.

"Eli olet haihattelija joka uskoo mitä vaan kunhan jonkin idean päähänsä saa."

Kiintoisaa. Voistiko näyttää minulle sen päättelyketjun että miten pääsit tähän lopputulokseen?

"Juuri niin eli uskonto perustuu tunteeseen eikä sillä ole mitään tekemistä realistsen maailmankuvan kanssa."

Kenties niin. Haittaako se sinua jotenkin?

"Uskoa voi ja suurella tunteella vaikka aidan seipään kaikkivaltiaaseen tietoisuutteen, mutta sekin on täyttä haihattelua ellei se seiväs sitä ole."

Ja sinä voit uskoa että osaisit lukea ymmärryksen kanssa.

"Se että moni uskoo johonkin ei tee todeksi yhtään mitään."

Entäs sitten?

"Toisin on mainitsemasi kaatuneen puun esimerkki sillä kun sen kaatuneen puun näen tiedän siitä kaatuessaan syntyneen ääntä ja nähtyäni kaatuneen puun tiedän niin käyneen. Olisi haihattelua väittää ettei mitään aääntä olisi kuulunut. Tapahtuneen voi myös toistaa useammankin kerran saadakseen näytön mitä silloin tapahtuu ja kuuluu kun puu kaatuu."

Metsään meni. Kysymys oli esimerkki universaalista informaation luonteesta, samoin oli myös kysymykseni kvanttiaallosta. Esimerksi ovatko asiat olemassa nimeämättöminä --> onko informaatiota potentiaalisesti vai aktuaalisesti äärettömästi. Et edes ymmärtänyt näin helppoa esimerkkiä kuin puun kaatuminen, ok..

"Lue edelleen kirjoittamani A ja B. Moni voi uskoa mihinkä vain muttei sillä ole mitään merkitystä kun sitä ei ole, on vain haihattelu."

Tietäminenkin on pohjimmiltaan uskomista, jos et "tiennyt".

"Sinun jumalasi, on vain tunne. Minulla on ollut monasti tunne että jää pettää altani mutta se on joka kerta osoittautunut vääräksi tunteeksi."

Kokemuksesi mukaan siis kaikkiin tunteisiin tulee suhtautua epäilevästi? Mielenkiintoista.

"Jos sinä perustat elämäsi ja päätelmäsi sille miltä sinusta tuntuu niin saattaapi tulla vahinkoja matkan varrella."

Voisit joskus edes yrittää ajatella analogisesti. Miten pääsit siihen olettamaan että perustaisin elämäni yhteen ainoaan tunteeseen?

Olet siis samaa mieltä kanssani.

"Oletko petaamassa petiä yliluonnolliselle toimijalle joka omistaa absoluuttisen totuuden. Jumalolennoista ei ole minkäänlaisia OBJEKTIIVISIA todisteita olemassa."

Ei tietenkään ole, se on looginen mahdottomuus.

"Ei tietenkään ole, se on looginen mahdottomuus."

Kerrotko mitä tarkoitat sillä, että objektiivinen todiste jumalien olemassaolosta on looginen mahdottomuus?

• eräs agnostikko

"Ei tietenkään ole, se on looginen mahdottomuus."

Kerrotko mitä tarkoitat sillä, että objektiivinen todiste jumalien olemassaolosta on looginen mahdottomuus?

"Kerrotko mitä tarkoitat sillä, että objektiivinen todiste jumalien olemassaolosta on looginen mahdottomuus?"

Se on sama kuin todistaisi absoluuttista ääretöntä. Me voimme kyllä nimetä tuon äärettömyyden ja voimme tietää siitä jotain (jollain tasolla), mutta tuommoista ääretöntä ei koskaan voida saavuttaa tiedollisesti. Logiikka etenee asteittain, eli kun jokainen kohta tässä äärettömyydessä tarkastellaan askel kerrallaan niin lopulliseen tulokseen ei päästä koskaan. Tämä on siis tilanne vaikka kuvittelisimme olevamme tässä kohtaa objektiivisia, eikä edes huomioitaisi todistettavuuden päättymättömyyttä.

"Kerrotko mitä tarkoitat sillä, että objektiivinen todiste jumalien olemassaolosta on looginen mahdottomuus?"

Se on sama kuin todistaisi absoluuttista ääretöntä. Me voimme kyllä nimetä tuon äärettömyyden ja voimme tietää siitä jotain (jollain tasolla), mutta tuommoista ääretöntä ei koskaan voida saavuttaa tiedollisesti. Logiikka etenee asteittain, eli kun jokainen kohta tässä äärettömyydessä tarkastellaan askel kerrallaan niin lopulliseen tulokseen ei päästä koskaan. Tämä on siis tilanne vaikka kuvittelisimme olevamme tässä kohtaa objektiivisia, eikä edes huomioitaisi todistettavuuden päättymättömyyttä.

"Se on sama kuin todistaisi absoluuttista ääretöntä."

Miksi objektiivinen todiste jumalien olemassaolosta (suora tai välillinen) olisi niin mahdoton esittää?

Ei sitä jumaluutta tarvitsisi pystyä täydellisesti selittämään, riittäisi yksikin havainto / näyttö että joku asia poikkeaisi tilastollisesti tai ilmiönä tuntemistamme fysiikan/kemian laeista. Jos haluaa jumalia pitää hengissä se onnistuu toki siten että vedotaan aina sellaiseen asiaan, josta ei ole vielä ihmisellä tietoa riittävästi.

Olet selvästikin luonut pesunkestävän jumalolennon itsellesi. Vetoamalla siihen, että jumalat eivät ole mitenkään havaittavissa tai jumalat ovat niin käsittämättömiä ettei niitä ihminen voi tutkia, ulkoistaa jumalolennot kaiken kritiikin ja tutkimuksen ulkopuolelle. Toisaalta siinä tilanteessa ollaan nimenomaan jumalien syntyhetkessä, eli pääsämme asuvissa ajatuksissa.

• eräs agnostikko

"Se on sama kuin todistaisi absoluuttista ääretöntä."

Miksi objektiivinen todiste jumalien olemassaolosta (suora tai välillinen) olisi niin mahdoton esittää?

Ei sitä jumaluutta tarvitsisi pystyä täydellisesti selittämään, riittäisi yksikin havainto / näyttö että joku asia poikkeaisi tilastollisesti tai ilmiönä tuntemistamme fysiikan/kemian laeista. Jos haluaa jumalia pitää hengissä se onnistuu toki siten että vedotaan aina sellaiseen asiaan, josta ei ole vielä ihmisellä tietoa riittävästi.

Olet selvästikin luonut pesunkestävän jumalolennon itsellesi. Vetoamalla siihen, että jumalat eivät ole mitenkään havaittavissa tai jumalat ovat niin käsittämättömiä ettei niitä ihminen voi tutkia, ulkoistaa jumalolennot kaiken kritiikin ja tutkimuksen ulkopuolelle. Toisaalta siinä tilanteessa ollaan nimenomaan jumalien syntyhetkessä, eli pääsämme asuvissa ajatuksissa.

"Miksi objektiivinen todiste jumalien olemassaolosta (suora tai välillinen) olisi niin mahdoton esittää?"

Kyseiseen todisteeseen liittyy hyvin läheinen ongelma: miksi kuvittelelisimme sen olevan linkki Jumalaan? Tämän tiedon todentaminen puuttuisi, kuten myös tämän tiedon todentamisen todentaminen jne..

"Ei sitä jumaluutta tarvitsisi pystyä täydellisesti selittämään, riittäisi yksikin havainto / näyttö että joku asia poikkeaisi tilastollisesti tai ilmiönä tuntemistamme fysiikan/kemian laeista."

Mitä luultavimmin sellaista havaintoa tutkittaisiin suurimmaksi osaksi tieteellisin metodein.

Lisäksi miksi Jumalan tarvisi todistaa itsensä?

"Jos haluaa jumalia pitää hengissä se onnistuu toki siten että vedotaan aina sellaiseen asiaan, josta ei ole vielä ihmisellä tietoa riittävästi."

Ennemminkin ihmisen emotionaalinen minä pitää Jumalan tuntemuksen pinnalla.

"Toisaalta siinä tilanteessa ollaan nimenomaan jumalien syntyhetkessä, eli pääsämme asuvissa ajatuksissa."

Kaikki kuviteltava syntyy ja asuu päässämme.

"Miksi objektiivinen todiste jumalien olemassaolosta (suora tai välillinen) olisi niin mahdoton esittää?"

Kyseiseen todisteeseen liittyy hyvin läheinen ongelma: miksi kuvittelelisimme sen olevan linkki Jumalaan? Tämän tiedon todentaminen puuttuisi, kuten myös tämän tiedon todentamisen todentaminen jne..

"Ei sitä jumaluutta tarvitsisi pystyä täydellisesti selittämään, riittäisi yksikin havainto / näyttö että joku asia poikkeaisi tilastollisesti tai ilmiönä tuntemistamme fysiikan/kemian laeista."

Mitä luultavimmin sellaista havaintoa tutkittaisiin suurimmaksi osaksi tieteellisin metodein.

Lisäksi miksi Jumalan tarvisi todistaa itsensä?

"Jos haluaa jumalia pitää hengissä se onnistuu toki siten että vedotaan aina sellaiseen asiaan, josta ei ole vielä ihmisellä tietoa riittävästi."

Ennemminkin ihmisen emotionaalinen minä pitää Jumalan tuntemuksen pinnalla.

"Toisaalta siinä tilanteessa ollaan nimenomaan jumalien syntyhetkessä, eli pääsämme asuvissa ajatuksissa."

Kaikki kuviteltava syntyy ja asuu päässämme.

Se, että jumalolennot asustavat ilmeisesti pelkästään mielikuvituksessamme ei tee niistä edelleenkään todellisia ellemme pysty millään konkreettisella keinolla todentamaan jumalien olemassaoloa.

Kerrotko sen keinon kuinka pystymme osoittamaan jonkin jumaluuden olemassaolon jos tiede ei ole paras keino hankkia tietoa. Mikä on parempi keino ja miksi? Miten tällä keinolla varmistutaan tiedon oikeellisuudesta?

Jos jumalia olisi olemassa miksi ne leikkisivät täydellistä piiloleikkiä ihmisten kanssa?

• eräs agnostikko

Se, että jumalolennot asustavat ilmeisesti pelkästään mielikuvituksessamme ei tee niistä edelleenkään todellisia ellemme pysty millään konkreettisella keinolla todentamaan jumalien olemassaoloa.

Kerrotko sen keinon kuinka pystymme osoittamaan jonkin jumaluuden olemassaolon jos tiede ei ole paras keino hankkia tietoa. Mikä on parempi keino ja miksi? Miten tällä keinolla varmistutaan tiedon oikeellisuudesta?

Jos jumalia olisi olemassa miksi ne leikkisivät täydellistä piiloleikkiä ihmisten kanssa?

"Se, että jumalolennot asustavat ilmeisesti pelkästään mielikuvituksessamme ei tee niistä edelleenkään todellisia ellemme pysty millään konkreettisella keinolla todentamaan jumalien olemassaoloa."

Ei tietenkään tee.

"Kerrotko sen keinon kuinka pystymme osoittamaan jonkin jumaluuden olemassaolon jos tiede ei ole paras keino hankkia tietoa."

Sellaista keinoa ei ole eikä tule koskaan olemaan. Lisäksi tieteelliset menetelmät ovat parhaimmat tiedon hankinnan menetelmät, siitä ei ole epäilystäkään.

"Jos jumalia olisi olemassa miksi ne leikkisivät täydellistä piiloleikkiä ihmisten kanssa?"

Mistä oletus että mahdollisen Jumalan tarvisi jollain tapaa (huom, mahdotonta) osoittaa olemassaolonsa? Ei ihminen edes kykene ymmärtämään rajattomuutta.

"Se, että jumalolennot asustavat ilmeisesti pelkästään mielikuvituksessamme ei tee niistä edelleenkään todellisia ellemme pysty millään konkreettisella keinolla todentamaan jumalien olemassaoloa."

Ei tietenkään tee.

"Kerrotko sen keinon kuinka pystymme osoittamaan jonkin jumaluuden olemassaolon jos tiede ei ole paras keino hankkia tietoa."

Sellaista keinoa ei ole eikä tule koskaan olemaan. Lisäksi tieteelliset menetelmät ovat parhaimmat tiedon hankinnan menetelmät, siitä ei ole epäilystäkään.

"Jos jumalia olisi olemassa miksi ne leikkisivät täydellistä piiloleikkiä ihmisten kanssa?"

Mistä oletus että mahdollisen Jumalan tarvisi jollain tapaa (huom, mahdotonta) osoittaa olemassaolonsa? Ei ihminen edes kykene ymmärtämään rajattomuutta.

"Mistä oletus että mahdollisen Jumalan tarvisi jollain tapaa (huom, mahdotonta) osoittaa olemassaolonsa? Ei ihminen edes kykene ymmärtämään rajattomuutta."

Ei jumalolentojen tarvitsisi tietenkään osoittaa olemassaoloa mitenkään. Sekin jo riittäisi että voisimme jollain keinoilla havaita niiden olemassaolo näillä rajallisilla resursseilla. Niin kauan kun emme kykene osoittamaan mitenkään jumalien olemassaoloa (muualla kuin ihmisen psyykkeessä ) en näe mitään motivaatiota/ tarvetta alkaa kehittelemään niitä mielikuvituksessani ja antamaan niille keksittyjä ominaisuuksia. Minua ihmetyttää edelleen se, että pidät mahdottomana sitä, että jumalolennot osoittaisivat olemassaolonsa, miksi?

Jos kerran joku jumalolento olisi luonut materian, säännöt, olennot ja rangaistukset ja sen jälkeen häviäisi kuin pieru saharaan olisi se vähintäänkin outoa.

Olen itsekin pohtinut tuota rajattomuuden ongelmaa, miten vaikea se on hahmottaa, mutta se ettemme tiedä kaikkea (tulemmeko koskaan tietämäänkään?) ei tee tyhjäksi niitä valtavia tieteen harppauksia jotka ovat lisäneet tietoamme todellisuudesta.

Tiedonkeruu on kuin loputtomat portaat joita menemme askel askeleelta korkeammalle.Välillä askelma ei nouse kuin 1 cm ja toisinaan 40 cm. Lopulta huomaamme olevamme todella korkealla ja silmien edessä avautuu kuva hämmästyttävästä todellisuudesta.

• eräs agnostikko

"Mistä oletus että mahdollisen Jumalan tarvisi jollain tapaa (huom, mahdotonta) osoittaa olemassaolonsa? Ei ihminen edes kykene ymmärtämään rajattomuutta."

Ei jumalolentojen tarvitsisi tietenkään osoittaa olemassaoloa mitenkään. Sekin jo riittäisi että voisimme jollain keinoilla havaita niiden olemassaolo näillä rajallisilla resursseilla. Niin kauan kun emme kykene osoittamaan mitenkään jumalien olemassaoloa (muualla kuin ihmisen psyykkeessä ) en näe mitään motivaatiota/ tarvetta alkaa kehittelemään niitä mielikuvituksessani ja antamaan niille keksittyjä ominaisuuksia. Minua ihmetyttää edelleen se, että pidät mahdottomana sitä, että jumalolennot osoittaisivat olemassaolonsa, miksi?

Jos kerran joku jumalolento olisi luonut materian, säännöt, olennot ja rangaistukset ja sen jälkeen häviäisi kuin pieru saharaan olisi se vähintäänkin outoa.

Olen itsekin pohtinut tuota rajattomuuden ongelmaa, miten vaikea se on hahmottaa, mutta se ettemme tiedä kaikkea (tulemmeko koskaan tietämäänkään?) ei tee tyhjäksi niitä valtavia tieteen harppauksia jotka ovat lisäneet tietoamme todellisuudesta.

Tiedonkeruu on kuin loputtomat portaat joita menemme askel askeleelta korkeammalle.Välillä askelma ei nouse kuin 1 cm ja toisinaan 40 cm. Lopulta huomaamme olevamme todella korkealla ja silmien edessä avautuu kuva hämmästyttävästä todellisuudesta.

"Niin kauan kun emme kykene osoittamaan mitenkään jumalien olemassaoloa (muualla kuin ihmisen psyykkeessä ) en näe mitään motivaatiota/ tarvetta alkaa kehittelemään niitä mielikuvituksessani ja antamaan niille keksittyjä ominaisuuksia."

Se on sinun mielipiteesi ja minulla ei siis ole mitään sitä vastaan.

"Minua ihmetyttää edelleen se, että pidät mahdottomana sitä, että jumalolennot osoittaisivat olemassaolonsa, miksi?"

Kun Jumala mielletään äärettömäksi, niin yhtälailla voisimme katsella jotain abstraktia taideteosta ja miettiä mitä tekijällä on liikkunut päässään (tarkoituksena verrata käsittämättömyyttä: havainto ja induktio). Vaikka siis Jumala miten yrittäisi, ei ihminen kykene ymmärtämään mitään Jumalasta lähtöisin olevaa, koska mitään niistä ei voida todistaa olevan Jumalasta lähtöisin. Millä todistat Jumalan kuiskaukset (tosin mikään näistä kuiskauksista ei edes edustaisi totuutta, sillä totuus aidosti on saavuttamaton)? Lopullista todistusta ei tulla koskaan saamaan.

"Jos kerran joku jumalolento olisi luonut materian, säännöt, olennot ja rangaistukset ja sen jälkeen häviäisi kuin pieru saharaan olisi se vähintäänkin outoa."

Outoa on myös yrittää ymmärtää jotain mikä ei ole mahdollista. Voimme nimittää tätä rajattomuutta Jumalaksi ja uskoa siihen, mutta siihen se sitten jääkin.

"Olen itsekin pohtinut tuota rajattomuuden ongelmaa, miten vaikea se on hahmottaa, mutta se ettemme tiedä kaikkea (tulemmeko koskaan tietämäänkään?) ei tee tyhjäksi niitä valtavia tieteen harppauksia jotka ovat lisäneet tietoamme todellisuudesta."

Ei teekään. Tosin vaikka avaruudellinen ulottuvuus miellettäisiin finiittiseksi ja diskreetiksi, niin jos asioita tarkastellaan loogisesti niin tämän joukon todistuvuutta ei voida varmentaa.

Ihminen on osa suurta systeemiä, mutta samalla ihmisen voi mieltää systeemiksi joka koostuu eri osasista. Osien summa on merkittävämpi kuin osat yksinään, joten tiedon määrä on valtava. Jos mietitään onko olemassa tietoa A jossa kaikki informaatio on käsiteltävissä kokonaisuutena, niin en voi sanoa muuta kuin että en tiedä koska emme voi edes varmentaa lopullisesti avaruuden todellista luonnetta. Mutta tieto tuosta joukosta ei kerro mitään yksittäisistä tiedon murusista --> tietoa on hävinnyt, ja tarkasteltiimpa joko kokonaisuutta tai sen osasia niin molempia ei voida yhtä aikaa ymmärtää. Lisäksi jopa osasia on mahdollista käsitellä tranfiniittisenä joukkona joten sanoisin informaation määrän olevan ääretön.

"Tiedonkeruu on kuin loputtomat portaat"

Olen samaa mieltä tämän ajatuksen kanssa, eli mielestäni informaation luonne on aktuaalisesti ääretön. Tietenkin sanomisiini kohdistuvat samat todistuvuuden ongelmat mutta sanoisin tämän olevan selvä osoitus tiedon todellisesta luonteesta.

• -s-

Ö: En usko mielikuvitusolentojen, jumalien, menninkäisten yms olemassaoloon eikä minua juurikaan kiinnosta mitä muut uskomatta olemisestani ovat mieltä. Tykkään kyllä tingata asiasta, vaikkei se taida johtaa oikeastaan mihinkään. Jotenkinhan tässä on aikaa tapettava ja jostakinhan huumorinsa pitää itse kunkin hankkiman.

• Kalapagos (ei kirj.)

Aloittaja ei ole kirjoittaessaan ymmärtänyt, mitä ateismi käytännössä merkitsee ja on tämän jälkeen tehnyt oman täysin väärän tulkintansa asiasta. Nähtävästi asia on jo oikaistu useammankin kirjoittajan toimesta, mutta erittäin huono vertaus, jonka tarkoituksena on selkeästi asettaa ateistinen näkemys samalle viivalle uskon kanssa, mitä se ei todellakaan ole.

Minä en usko jumalaan/jumaliin, koska meillä ei ole luotettavia todisteita asiasta. Näin ollen olen ateisti. Minä en tiedä, onko jumalaa/jumalia olemassa näin ollen olen agnostikko. Ja kuten joku kirjoittikin voimme erittäin suurella todennäköisyydellä ohittaa kaikki nykyiset jumaltoditukset tai toisin sanoen uskonnolliset dogmit väärinä. Jos jumala/jumalia on olemassa niin se ei varmastikaan ole yhdenkään uskonnon kuvaileman kaltainen olento/olemus/asia.

• Kalapagos (ei kirj.)

Edelliseen lyhyt lisäys eli arvoisin, että noin 99,99 % ateisteista ei ole sellaisia kuin aloittaja kuvailee. Itse en ole vielä törmännyt yhteenkään ateistiin, joka väittäisi tietävänsä, että jumalaa/jumalia ei ole olemassa.

• eräs agnostikko
        Kalapagos (ei kirj.) kirjoitti:

Edelliseen lyhyt lisäys eli arvoisin, että noin 99,99 % ateisteista ei ole sellaisia kuin aloittaja kuvailee. Itse en ole vielä törmännyt yhteenkään ateistiin, joka väittäisi tietävänsä, että jumalaa/jumalia ei ole olemassa.

Ahaa. Lue tekstini uudestaan. En puhunut kaikista ateisteista, vaan fundamentaalisista sellaisista.

Jos jokin on hyvin todennäköistä, ei tarkoita että se on varmaa. Ennemminkin kaikki on epävarmaa ja perustuvat tiedon luotettavuuden uskomiseen. Se millaiseksi maailman käsittää ei muuta todellista maailmaa, mutta toisaalta täydellistä tietoa maailmasta ei voida saavuttaa.

• Kalapagos (ei kirj)

Ahaa. Lue tekstini uudestaan. En puhunut kaikista ateisteista, vaan fundamentaalisista sellaisista.

Jos jokin on hyvin todennäköistä, ei tarkoita että se on varmaa. Ennemminkin kaikki on epävarmaa ja perustuvat tiedon luotettavuuden uskomiseen. Se millaiseksi maailman käsittää ei muuta todellista maailmaa, mutta toisaalta täydellistä tietoa maailmasta ei voida saavuttaa.

Voi olla, että ymmärsin väärin kirjoittamasi, mutta ainakin osa tekstistä vaikutti viittaavan kaikkiin ateisteihin.

"Uskovaisissa ja ateisteissa on se yhteistä, että molemmat kuvittelevat tietävänsä jotain jumalasta (teistin mukaan Jumala on sellainen ja sellainen, kun taas ateistin mukaan Jumalaa ei ole)."

Toisekseen tekstistäsi sai sellaisen käsityksen, että agnostikot ovat sekä ateistien että teistien yläpuolella. Ongelmahan on se, että suurin osa elleivät lähes kaikki ateistit ovat agnostikkoja. Tämän lisäksi osa / merkittävä osa teisteistäkin taitaa olla agnostikkoja.

Absoluuttistaa tietoa ei varmaankaan ole, mutta käytännössä meidän on hyväksyttävä tieto oikeaksi tietyin reunaehdoin. Minulle tämä reunaehto on se, että asioiden totuusarvoja selvitetään avoimesti tieteen menetelmien keinoin.

• cxz1

Jaahas, varmuuteni siitä, ettei viikinkien jumalia ole,on mielestäsi jotenkin heikko mielipide?

Pidätkö mahdollisena että viikinkien jumalat ovat olemassa?

Pitäisikö pystyä todistamaan, että viikinkien jumalia ei ole olemassa, ennenkuin pidät kantaani oikeutettuna?

• eräs agnostikko

Viikinkien Jumalat ovat tulkinnallinen kuvailu jumalallisuudesta. Se, ovatko he olemassa, ei ole mahdollista tietää. Myöskään asian todistaminen ei ole mahdollista missään mielessä. Pidän siis mahdollisena, tosin onko sillä merkitystä? Olemassaolon todennäköisyys sellaisena kuin olemme sen kuvitelleet on hyvin pieni.

Tiedostaminen ei ole analogisessa yhteydessä olevaisuuden kanssa.

• Tarkastellaan vaan.

Esityksesi on kokonaisuudessaan epäpätevä johtuen siitä että vaikka teismi määriteltäisiinkin positiivisena väitteenä jonka mukaan jumalia on olemassa, ateismi, laittamalla a-kirjaimen tuon sanan eteen, on negaatio ei vastapositiivinen asema.
      Tämä tarkoittaa sitä että ateismi ei missään sen muodossa vaadi väitteen tekemistä jonka mukaan jumalia ei voi olla olemassa.
      Jotakin mikä aloittajankin tulisi ymmärtää sillä käytät teismistä määritelmää jumalusko.

Tämän johdosta olet argumenttisi perustaksi ottanut kaksi toisistaan eriävää asemaa sekä määritellyt ateismin haluamallasi tavalla voidaksesi muodostaa tämän argumentin, jotakin mitä kutsutaan myös olkiukoksi.

Minä henkilökohtaisesti katson että väittämät tietämyksestä ja uskomuksista ovat täysin erottamattomia toisistaan sillä molemmissa on kyse siitä mistä joku on vakuuttunut. Molemmat näistä ovat yksilökohtaisia ja toimivat sellaisenaan todisteena kullekin henkilölle itselleen siitä että oma asema on tosi.
      Ainoa millä on mitään merkitystä on sillä kykeneekö osoittamaan tämän aseman todeksi muille, tavalla joka ei perustu käsityksen omaksumiseen.
      Se että saa jonkun vakuuttumaan jostakin kun ei myöskään ole todiste siitä että käsitys jonka omaa on tosi.

Tämä tarkoittaa myös sitä että minä hylkään lähes kokonaan absoluuttisen tietämyksen käyttökelvottomana standardina hyväksyä asioita todeksi taikka epätodeksi. Sen sijaan minä pidän totena asioita joiden katson kaikkein todennäköisimmin olevan tosia ja pidän epätotena asioita joiden todenäpäräisyyttä minä kaikkein voimakkaimmin epäilen.

Minun ateismini ei siis missään muodossa perustu väitteeseen tietämyksestä jonka mukaan jumalia ei voi olla olemassa, vaan minun ateismini perustuu tietämättömyyteen jumalien olemassaolosta.
      Toisin sanoen: Minä olen ateisti koska en ole vakuuttunut siitä että jokin jumala taikka jumalia olisi olemassa.

On myöskin jokseenkin epärehellistä esittää että ateistit ja teistit keskustelevat asioista joilla ei ole mitään merkitystä, varsinkin kun vertaat tätä omaan käsitykseesi siitä millainen jokin jumaluus potentiaalisesti voisi olla.

Olet toki oikeassa siinä että keskustelu jota käydään on totaalisesti merkityksetön ja turha jos sitä sovelletaan jumaluuteen sellaisena kuin sinä sitä tässä aloituksessa käsittelet.........mutta miksi luulet että sinun käsityksesi jumaluudesta olisi merkityksellinen kovinkaan monelle...... jos kenellekään muulle kuin sinulle itsellesi.

Niin ikään suurin osa ateistien kirjoituksista ei ole ontologisia, päin vastoin. Suurin osa kirjoituksista joita itse olen lukenut koskee sitä mitä vaikutuksia uskonnollisilla dogmeilla on ihmisiin ja yhteiskuntaan, riippumatta siitä onko nuo uskomukset tosia vaiko eivät.
      Se miksi suurin osa vastauksista joita tälläkin palstalla näkee koskee uskoa ja ontologisia kysymyksiä johtuu puolestaan siitä että nämä ovat vastauksia uskonnollisten henkilöiden esityksiin.

Tämä ei suinkaan ole merkityksetöntä taikka hyödytöntä sillä tämä takaa sen että argumentit joita esitetään eivät jää ilman vastinetta ja kritiikkiä.
      Mitään konkreettista muutosta tämä tuskin tuo niille joille vastaukset on esitetty mutta aina on olemassa mahdollista että lukijat jotka seuraavat keskustelua ulkopuolelta näkevät mistä on kyse ja muuttavat mieltään. Mihin suuntaan on sitten kokonaan eri asia.

Minkä lisäksi minä saan jokseenkin suuren määrän huvitusta näihin esityksiin vastaamisesta, jotakin mikä kaiketi voidaan laskea jonkin sateiseksi hyödyksi sekin.

• eräs agnostikko

Lyhentäen: olet erilainen ateisti kuin kirjoituksessani esitin, tämä selvä.

• uusiajatteleva

"AOlen ateisti, en tiedä olenko oikeassa. Eli en usko."
      "Minä olen ateisti koska en ole vakuuttunut siitä että jokin jumala taikka jumalia olisi olemassa. Olen ateisti, en tiedä olenko oikeassa. Eli en usko."

Teismi - ateismi eivät ole ääripäitä. Ne ovat vastakohtia. Jos ne olisivat ääripäitä, ne olisivat jotenkin sovitettavissa toisiinsa.
      Nyt ajatellaan, että ateisti on jumalankieltäjä siksi, että erilaiset uskovat ovat enemmistyönä ihmiskunnassa. Kun ateismi tulevaisuudessa on yleinen käsitys erilaiset uskovat ovat todellisuuden ymmärtämisen kieltäjiä.

Siteeraukset edustavat mielestäni skeptisyyttä ja agnostisismia. Mutta ei sillä väliä.

On rankkaa sanoa, että olen ateisti, koska jumalia ei ole olemassa. Materian ulkopuolella ei ole mitään. Se mitä on, on materiaa jossain muodossa.
      Tällaisena ateistina hyväksyn uskovat ihmiset sellaisenaan enkä missään nimessä ole väkivalloin kieltämässä ihmisten uskomuksia.
      Tämä taas ei merkitse sitä, että kuvittelisin olevani kaikkitietävä (ääripääläinen). Tästä riippumatta olen oikeutettu arvostelemaan uskonnollisia (kreationismi, kristinusko, islam ym.) näkemyksiä.

• Teisti uskoo jumalan olevan olemassa, kun ei stä varmasti tiedä,
      ateisti uskoo, että jumalaa ei ole koska ei sitä tiedä, jioten kysymys on samasta uskosta
      Kysymys on aivan mieletön, sillä jumalan olemassaolo tai ei, ei ole uskon asia
      Vasta sitten kuin kaikenlainen usko päättyy voimme tietää onko sitä vain ei ja mikä on siinä asiassa todellisuus.

Ajaton elämä on kaiken alku ja loppu, josta koko maailmankaikkeus on ilmennyt, ja mekin olemme osa tuota elämää, muuten emme tallustelis tällä planeetalla.

Fyysinen elämä joka on materiasta kehityksen kautta syntynyt
      mahdollisuus johon ajaton elämä antaa hengen
      Fyysinen elämä on kuitenkin rajallinen joten tuo elämä esiintyy fyysisten elämien ketjuna jossa kehitys tapahtuu alemmalta asteelta korkeammalle tasolle syyn ja seurauksen lain mukaan

Aika ja materia ovat riippuvaisia toisistaan, siten että ne voivat olla olemassa vain yhdessä, sillä jos toinen häviää niin häviää toinenkin
      Ne ovat vain osa ajatonta energiaa, joka on kaiken energian summa
      Tuo energia on elävää ja kuolematonta, jonka osa myös me olemme

• "ateisti uskoo, että jumalaa ei ole koska ei sitä tiedä"
        Ateisti ei usko jumalaan, se on aivan eri asia kuin uskoa että jumalaa ei ole.
        Täällä on lukemattomia kertoja kerrottu se että ateismi ei ole uskoa vaikka jotkut kovasti niin yrittävät väittää.
        Kaikki ateistit ovat agnostikkoja koska kenelläkään ei ole mitään tietoa jumalista, suuntaan tai toiseen.

"Tuo energia on elävää ja kuolematonta, jonka osa myös me olemme"
        Vaikka energia muuttaakin muotoaan ei se tee siitä elävää tai kuolematonta, katoamatonta se on ja olomuoto vain vaihtuu materiasta energiaan ja päinvastoin.
        Me olemme kaikki osa tuota ikuista kiertokulkua ja vain lyhyen hetken siitä tietoisena olentona.

• eräs agnostikko
        angelus_nigrum kirjoitti:

"ateisti uskoo, että jumalaa ei ole koska ei sitä tiedä"
        Ateisti ei usko jumalaan, se on aivan eri asia kuin uskoa että jumalaa ei ole.
        Täällä on lukemattomia kertoja kerrottu se että ateismi ei ole uskoa vaikka jotkut kovasti niin yrittävät väittää.
        Kaikki ateistit ovat agnostikkoja koska kenelläkään ei ole mitään tietoa jumalista, suuntaan tai toiseen.

"Tuo energia on elävää ja kuolematonta, jonka osa myös me olemme"
        Vaikka energia muuttaakin muotoaan ei se tee siitä elävää tai kuolematonta, katoamatonta se on ja olomuoto vain vaihtuu materiasta energiaan ja päinvastoin.
        Me olemme kaikki osa tuota ikuista kiertokulkua ja vain lyhyen hetken siitä tietoisena olentona.

"Ateisti ei usko jumalaan, se on aivan eri asia kuin uskoa että jumalaa ei ole."

Totta, kunhan lausetta ei sanota ääneen. Vai mitä mieltä olisit henkilöstä joka huutaisi kovaan ääneen "en usko Jumalaan!"? Mielestäni tietty passiivisuus tulee säilyttää. Oletko samaa mieltä?

• TosiasiallineAteisti

Kysymys: Uskotko Jumalan olemassaoloon?

Jos vastaat: Uskon, olet teisti.
      Jos vastaat: en usko, olet ateisti.

Jos vastaat: en tiedä, valehtelet. Ei ole kuin kaksi mahdollisuutta, joko uskot tai sitten et. Agnostikko on ateisti, hän ei usko jumalan olemassaoloon.

• eräs agnostikko

>>>Tiesittekö että ääripäät vahvistavat toisiaan? Molemmilla on niin vahvat mielipiteet että niiden arvosteleminen vain vahventaa sitä...

• eräs agnostikko

Ja pointtisi oli? Nuo kaikki ovat jumalallisuuden tulkintoja, mitä sitten. Huomaan kyllä implikointisi mutta haluan kuulla sen sinulta.

Ja pointtisi oli? Nuo kaikki ovat jumalallisuuden tulkintoja, mitä sitten. Huomaan kyllä implikointisi mutta haluan kuulla sen sinulta.

Jako teismiin ja ei-teismiin toimii paperilla, ei muuten.
        Käytännössä sensijaan teismin pää on kasa keskenään kilpailevia ja muita hölynpölynä pitäviä niitä ainoita ja oikeita uskoja.

Aloitus sisälsi kasan mielestäni vääriä alkuoletuksia ja sitten niistä tehdyn päättelyn. Ei napannut.

Vaikkapa tämä: "Uskovaisissa ja ateisteissa on se yhteistä, että molemmat kuvittelevat tietävänsä jotain jumalasta"
        Suurin osa uskonnottomista ei ole kiinnostunut Jumalasta tai uskonnon roolista yhteiskunnissa ylipäätään. Itseäni ei kysymys Jumalasta kiinnosta, mutta ihmisten valmius uskon voimalla toimia synnytysautoomaattina tms kiinnostaa. Mikään suuri ongelma, jos ongelma ylipäätään koko uskonto Suomessa.

Jumalat on muun yliluonnollisen myötä määritelty niin näppärästi, että vaikka ne puuttuisivat sekunnin välein maailman menoon, niin jälkiä ei jää, eikä pelimiestä (esi-isien henki/Jeesus/Allah/etc) saada kiinni "housut kintuissa".

• eräs agnostikko
        ikiateisti kirjoitti:

Jako teismiin ja ei-teismiin toimii paperilla, ei muuten.
        Käytännössä sensijaan teismin pää on kasa keskenään kilpailevia ja muita hölynpölynä pitäviä niitä ainoita ja oikeita uskoja.

Aloitus sisälsi kasan mielestäni vääriä alkuoletuksia ja sitten niistä tehdyn päättelyn. Ei napannut.

Vaikkapa tämä: "Uskovaisissa ja ateisteissa on se yhteistä, että molemmat kuvittelevat tietävänsä jotain jumalasta"
        Suurin osa uskonnottomista ei ole kiinnostunut Jumalasta tai uskonnon roolista yhteiskunnissa ylipäätään. Itseäni ei kysymys Jumalasta kiinnosta, mutta ihmisten valmius uskon voimalla toimia synnytysautoomaattina tms kiinnostaa. Mikään suuri ongelma, jos ongelma ylipäätään koko uskonto Suomessa.

Jumalat on muun yliluonnollisen myötä määritelty niin näppärästi, että vaikka ne puuttuisivat sekunnin välein maailman menoon, niin jälkiä ei jää, eikä pelimiestä (esi-isien henki/Jeesus/Allah/etc) saada kiinni "housut kintuissa".

"Käytännössä sensijaan teismin pää on kasa keskenään kilpailevia ja muita hölynpölynä pitäviä niitä ainoita ja oikeita uskoja."

En kiistä tätä.

"Aloitus sisälsi kasan mielestäni vääriä alkuoletuksia ja sitten niistä tehdyn päättelyn. Ei napannut."

Totesin jo että tarkoitukseni ei ollut yleistää.

"Suurin osa uskonnottomista ei ole kiinnostunut Jumalasta tai uskonnon roolista yhteiskunnissa ylipäätään. Itseäni ei kysymys Jumalasta kiinnosta, mutta ihmisten valmius uskon voimalla toimia synnytysautoomaattina tms kiinnostaa. Mikään suuri ongelma, jos ongelma ylipäätään koko uskonto Suomessa."

Sinulla on selvästi vahvoja mielipiteitä uskonnoista, ja onhan niistä hyvä keskustellakin kuten aloituksessa totesin.

"Jumalat on muun yliluonnollisen myötä määritelty niin näppärästi, että vaikka ne puuttuisivat sekunnin välein maailman menoon, niin jälkiä ei jää, eikä pelimiestä (esi-isien henki/Jeesus/Allah/etc) saada kiinni "housut kintuissa"."

Mistä oletus että puuttuisivat? Tai että Jumalia ylipäätänsä olisi monia?

"Käytännössä sensijaan teismin pää on kasa keskenään kilpailevia ja muita hölynpölynä pitäviä niitä ainoita ja oikeita uskoja."

En kiistä tätä.

"Aloitus sisälsi kasan mielestäni vääriä alkuoletuksia ja sitten niistä tehdyn päättelyn. Ei napannut."

Totesin jo että tarkoitukseni ei ollut yleistää.

"Suurin osa uskonnottomista ei ole kiinnostunut Jumalasta tai uskonnon roolista yhteiskunnissa ylipäätään. Itseäni ei kysymys Jumalasta kiinnosta, mutta ihmisten valmius uskon voimalla toimia synnytysautoomaattina tms kiinnostaa. Mikään suuri ongelma, jos ongelma ylipäätään koko uskonto Suomessa."

Sinulla on selvästi vahvoja mielipiteitä uskonnoista, ja onhan niistä hyvä keskustellakin kuten aloituksessa totesin.

"Jumalat on muun yliluonnollisen myötä määritelty niin näppärästi, että vaikka ne puuttuisivat sekunnin välein maailman menoon, niin jälkiä ei jää, eikä pelimiestä (esi-isien henki/Jeesus/Allah/etc) saada kiinni "housut kintuissa"."

Mistä oletus että puuttuisivat? Tai että Jumalia ylipäätänsä olisi monia?

>>>Mistä oletus että puuttuisivat?>Tai että Jumalia ylipäätänsä olisi monia?

• eräs agnostikko
        ikiateisti kirjoitti:

>>>Mistä oletus että puuttuisivat?>Tai että Jumalia ylipäätänsä olisi monia?

"Uskovien omista jutuista. Eikös se rukoilu ja siihen saatu vastine ole jonkinlaista taivaallista puuttumista maalliseen menoon. Eli vaikka yliluonnollinen ei jätä itsestään jälkiä, niin puuttuessaan maalliseen tuo yliluonnollinen jättää maallisesti mitattavan jäljen. Tai siis jättäisi, jos vaikuttaisi."

Tuo on kuitenkin vain oletus.

"Onhan noita. Ei ole mitään pätevää syytä määritellä Jumala raamatussa mainituksi Jumalaksi, vaan aivan yhtä vakavasti otettavia ovat kaikki monet Jumalat, joihin ihmiset aikuisenoikeasti uskoo.
        Alkuasukkaan nimittäminen villi-ihmiseksi ja uskonsa pakanalliseksi taikauskoksi on vain kristityn sortumista ylimielisyyteen. Ei se kristinusko poikkea näin sivullisen silmin juuri mitenkään viidakon väen Jumaluskosta."

Edelleen kyseessä on vain tulkintoja jumalallisuudesta. Jumalaa/Jumalia pidetään sellaisena kuin sen itse haluaa mieltää, joten nuo kaikki tulkinnat ovat samasta muotista veistettyjä. Tämä on minun mielipiteeni, eli kaikki Jumaliin uskovat ovat oikeastaan uskossa samaan jumalallisuuteen.

• sefsf

"Uskovien omista jutuista. Eikös se rukoilu ja siihen saatu vastine ole jonkinlaista taivaallista puuttumista maalliseen menoon. Eli vaikka yliluonnollinen ei jätä itsestään jälkiä, niin puuttuessaan maalliseen tuo yliluonnollinen jättää maallisesti mitattavan jäljen. Tai siis jättäisi, jos vaikuttaisi."

Tuo on kuitenkin vain oletus.

"Onhan noita. Ei ole mitään pätevää syytä määritellä Jumala raamatussa mainituksi Jumalaksi, vaan aivan yhtä vakavasti otettavia ovat kaikki monet Jumalat, joihin ihmiset aikuisenoikeasti uskoo.
        Alkuasukkaan nimittäminen villi-ihmiseksi ja uskonsa pakanalliseksi taikauskoksi on vain kristityn sortumista ylimielisyyteen. Ei se kristinusko poikkea näin sivullisen silmin juuri mitenkään viidakon väen Jumaluskosta."

Edelleen kyseessä on vain tulkintoja jumalallisuudesta. Jumalaa/Jumalia pidetään sellaisena kuin sen itse haluaa mieltää, joten nuo kaikki tulkinnat ovat samasta muotista veistettyjä. Tämä on minun mielipiteeni, eli kaikki Jumaliin uskovat ovat oikeastaan uskossa samaan jumalallisuuteen.

Eron vaan se onko niitä Jumalia yksi vai monta.

• eräs agnostikko
        sefsf kirjoitti:

Eron vaan se onko niitä Jumalia yksi vai monta.

"Eron vaan se onko niitä Jumalia yksi vai monta."

Sanoisin, että tuo edustaa vanhaa filosofista yhden ja monen ongelmaa mihin ei ole selvää vastausta.

• docdoc

Nyt kun jonkun (aloittajan?)asettama banni poistui niin pääsen viimein kirjoittamaan yhteenvedon siitä mitä on kirjoitettu ja saatu aikaiseksi. Ei yhtään mitään. Se on juuri sitä mistä kirjoitin ja jota aloittaja päisti vastaan.

Asiaa on sönkätty puoleen ja toiseen mutta jo ensikirjoituksesta simppeleinkin tallaaja käsitti ettei mitään synny tai kyetä todistamaan. Ajanhukkaa, pätemistä ja brassailua ilman realismia.

Olisiko aika jo käsittää se että jos jotain todella havaitaan niin ne myös havaitaan eikä niin että musta tuntuu. Just, musta tuntuu että aika-avaruuden bussi tuli.

• eräs agnostikko

"Nyt kun jonkun (aloittajan?)asettama banni poistui niin pääsen viimein kirjoittamaan yhteenvedon siitä mitä on kirjoitettu ja saatu aikaiseksi. Ei yhtään mitään. Se on juuri sitä mistä kirjoitin ja jota aloittaja päisti vastaan."

Itse myös muistutin että metafyysisistä "totuuksista" jauhaminen on silkkaa ajanhukkaa. Mutta etpä tainnut taaskaan lukea kunnolla.

"Asiaa on sönkätty puoleen ja toiseen mutta jo ensikirjoituksesta simppeleinkin tallaaja käsitti ettei mitään synny tai kyetä todistamaan. Ajanhukkaa, pätemistä ja brassailua ilman realismia."

Anteeksi kun käsittelen asioita loogisesti.

"Olisiko aika jo käsittää se että jos jotain todella havaitaan niin ne myös havaitaan eikä niin että musta tuntuu. Just, musta tuntuu että aika-avaruuden bussi tuli."

Väitinkö jossain että havainnot lakkaisivat olemasta jos niihin ei uskottaisi? Eri asia on kuinka hyvin ne vastaavat todellisuutta, minkä totuudellinen arvo on aina suhteellista ja varsinkin subjektiivista. Tietyt mielleyhtymät saavat sinutkin esittämään omaa kantaasi; kukaan ei kykene olemaan objektiivinen.

• Ojassa

"Tiedän uskovani" v.s. Uskon tietäväni"

Pikemminkin näin päin. Ilman kiihkoilua, uskova tietää uskovansa, ateisti uskoo tietävänsä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      160
      6586
    2. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      206
      4205
    3. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      487
      2891
    4. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      32
      2794
    5. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      201
      2385
    6. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      186
      2209
    7. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      149
      1528
    8. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      61
      1400
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      37
      1334
    10. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      96
      1151
    Aihe