Nordjobb

Tiina

Olisin kiinnostunut kuulemaan kaikkea mahdollista nordjobista. Erityisesti kiinnostaa palkkaus, jääkö vuokran maksun jälkeen kesästä jotain käteenkin? Minkälaisissa hommissa olette olleet ja missä maassa?

11

10682

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nordjobbari-02

Moikka!

Olin Nordjobbissa pari vuotta sitten kesällä Tukholmassa. Työpaikkana oli vanhainkotiosasto yhdessä sairaalassa. Palkka oli ihan ok, vaikka ilta- ja viikonloppulisät on kyllä pienemmät kuin Suomessa, ja veroakin meni 25%. Mutta kyllä siitä palkasta säästöönkiin jäi vielä vuokranmaksun jälkeen. Riippuu tietty ihan siitä, kuinka paljon teet hommia ja missä.

Minä asuin kahden hengen solussa yhden koulun asuntolassa toisen suomalaisen nordjobbarin kanssa. Meillä oli oma keittiö ja kylpyhuone, mutta voithan myös valita halvemmankin asumismuodon, jos vaan mahdollista. Meille olisi esim. ollut tarjolla myös 1-2 hengen huoneita, yhteisellä kerroskeittiöllä ja kylpyhuoneella. Mutta kyllä tuon solunkin vuokra oli ihan kohtuullinen. Ottaahan siitä kyllä Nordjobb vähän välistä...

Nordjobb järjesti siellä pitkin kesää kaikenlaista ohjelmaa, grilli-iltoja, urheilua, retkiä yms. vaikka en niihin kyllä töiltä paljon ehtinyt osallistua. Lisäksi ne neuvoo kyllä kaikissa raha- ja veroasioissa yms.

Jos haluat tietää muuta, niin kysy vaan rohkeasti!

• Tiina

Kiitos vastauksesta! Vielä muutama kysymys.. Laitoitko hakemuksen heti tammikuussa ja missä vaiheessa sait paikan? Oliko työ 3-vuorotyötä ja saitko itse vaikuttaa paljonkin vuoroihisi ja siihen paljonko teit töitä?

• Nordjobbari-02
        Tiina kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Vielä muutama kysymys.. Laitoitko hakemuksen heti tammikuussa ja missä vaiheessa sait paikan? Oliko työ 3-vuorotyötä ja saitko itse vaikuttaa paljonkin vuoroihisi ja siihen paljonko teit töitä?

Moi Tiina!

Joo, laitoin hakemuksen heti tammikuussa ja paikan sain jo heti helmikuussa.

Työ oli kaksivuorotyötä, mutta kai yövuorojakin olisi saanut tehdä, jos olisi halunnut. Itse sain vaikuttaa vuoroihin jonkin verran ja niitä pystyi myös vaihtamaan muiden työntekijöiden kanssa. Mulla oli aika paljon iltoja ja viikonloppuja, niin sai noita lisiäkin. Välillä saattoi olla jopa seitsemän-kahdeksan päivän työputki. Niin paljon sai tehdä melkein kuin jaksoi...

Nämä kaikki tietty riippuu aika paljon työpaikasta/pomosta.

Kysele vaan vielä, niin vastailen, kun ehdin!

• Tiina
        Nordjobbari-02 kirjoitti:

Moi Tiina!

Työ oli kaksivuorotyötä, mutta kai yövuorojakin olisi saanut tehdä, jos olisi halunnut. Itse sain vaikuttaa vuoroihin jonkin verran ja niitä pystyi myös vaihtamaan muiden työntekijöiden kanssa. Mulla oli aika paljon iltoja ja viikonloppuja, niin sai noita lisiäkin. Välillä saattoi olla jopa seitsemän-kahdeksan päivän työputki. Niin paljon sai tehdä melkein kuin jaksoi...

Kiitos vastauksista! Jos kerta saa vielä kysyä, niin kysytäänpä sitten :)

Eli oliko sulla alla jotain alan koulutusta kun sait vanhainkotipaikan? Itse olen opiskellut nyt vuoden lääketiedettä (eli ensi kesänä 2v) ja mietin just että huoliskohan ne mut just jotain vanhuksia hoitamaan tms.

• kiinnostunut myös

Moi Tiina!

olen kiinnostunut myös nordjobbista ja haluaisin kysyä, että kannattaako nordjobbariksi lähteä? suositteletko siis itse? olen suunnitellut lähteväni lukion jälkeen (eli ensi vuonna)ruotsiin.

• Nordjobbari-02
        Tiina kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Jos kerta saa vielä kysyä, niin kysytäänpä sitten :)

Eli oliko sulla alla jotain alan koulutusta kun sait vanhainkotipaikan? Itse olen opiskellut nyt vuoden lääketiedettä (eli ensi kesänä 2v) ja mietin just että huoliskohan ne mut just jotain vanhuksia hoitamaan tms.

Moi taas Tiina!

Mulla ei ollut minkäänlaista alan koulutusta, enkä myöskään ole terveydenhoitoalan opiskelija, vaan ruotsinopiskelija. Eikä siellä kovin monella muullakaan nordjobbarilla ollut mitään alan koulutusta, vaan suurin osa oli juuri ruotsinopiskelijoita. Olihan siellä myös sairaahoito-opiskelijoita ja yksi opiskeli lääkäriksi, mutta samoja hommia kaikki tehtiin...

Muutenkin työ oli aivan samaa kuin vakituisillakin hoitoapulaisilla - lääkkeitä emme tietenkään saaneet antaa. Yksi suomalainen nordjobbari, joka opiskeli muistaakseni sairaanhoitajaksi sai antaa lääkkeitäkin ja voi olla, että sillä oli myös parempi palkka (tästä en oo kyllä yhtään varma...)

Joten ilman muuta ottavat sut vanhainkotiin tai sairaalan töihin, kun olet lääketieteen opiskelija. Mutta muista, että siellä on siis työkieli ruotsi, joten ruotsin kielen taitoa tarvitaan! Mutta jos opiskelet kerran lääketiedettäkin, niin se tuskin on ongelma...
        Yksi tyttö osasi tuskin ruotsin alkeita ja sillä oli todella tuskallista...

Onnea työnhakuun!

• Nordjobbari-02
        kiinnostunut myös kirjoitti:

olen kiinnostunut myös nordjobbista ja haluaisin kysyä, että kannattaako nordjobbariksi lähteä? suositteletko siis itse? olen suunnitellut lähteväni lukion jälkeen (eli ensi vuonna)ruotsiin.

Moikka!

Tottakai kannattaa lähteä - hae toki nordjobbariksi sinäkin! Näet muita pohjoismaalaisia nuoria ja opit ruotsia ja muitakin pohjoismaisia kieliä todella hyvin.

Nordjobb avustaa kaikessa mahdollisessa: raha-asioissa, asunnon hankinnassa yms. ja järjestää mukavaa toimintaa. Lähettävät myös yksityiskohtaiset ohjeet, kun olet saanut paikan.

Joten ei kun hakemus vetämään vaan!

• jibii

Moi taas Tiina!

Mulla ei ollut minkäänlaista alan koulutusta, enkä myöskään ole terveydenhoitoalan opiskelija, vaan ruotsinopiskelija. Eikä siellä kovin monella muullakaan nordjobbarilla ollut mitään alan koulutusta, vaan suurin osa oli juuri ruotsinopiskelijoita. Olihan siellä myös sairaahoito-opiskelijoita ja yksi opiskeli lääkäriksi, mutta samoja hommia kaikki tehtiin...

Muutenkin työ oli aivan samaa kuin vakituisillakin hoitoapulaisilla - lääkkeitä emme tietenkään saaneet antaa. Yksi suomalainen nordjobbari, joka opiskeli muistaakseni sairaanhoitajaksi sai antaa lääkkeitäkin ja voi olla, että sillä oli myös parempi palkka (tästä en oo kyllä yhtään varma...)

Joten ilman muuta ottavat sut vanhainkotiin tai sairaalan töihin, kun olet lääketieteen opiskelija. Mutta muista, että siellä on siis työkieli ruotsi, joten ruotsin kielen taitoa tarvitaan! Mutta jos opiskelet kerran lääketiedettäkin, niin se tuskin on ongelma...
        Yksi tyttö osasi tuskin ruotsin alkeita ja sillä oli todella tuskallista...

Onnea työnhakuun!

Kuinka helposti nordjobbariksi pääsee, jos lukio on vielä kesken?

• Emilia

Minuakin kiinnostaisi muiden kokemukset, kertokaahan lisää! :)

• kluudu

hei, tuolla aikaisemmin puhuttiin siitä, että vuokran jälkeen jää jotain ylimääräistäkin, mutta meneekö se ylimääräinen sitten ruokaan, matkoihin ja muihin vastaaviin? ei välttämättä tarvitse ylimääräistä tienata säästöön, mutta olisi kiva jos ei tarvitsisi säästää rahaa, jotta saa tehdä töitä toisessa maassa (vaikka kokemuksen vuoksi lähinnä nordjobbia harkitsen, pitäisi ylppäreihin valmentautua...)

• tietäjä..

Kyllä suosittelen jättämään jobbarin hommat sikseen! Kaikki niitä vihaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      30
      2876
    2. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      508
      1847
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1830
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1434
    5. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      73
      1370
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1278
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      24
      1265
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      77
      1189
    9. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1038
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      99
      1025
    Aihe