Ruokailun jälkeen ripuli

nohealthygirl

Hei,

minua on n. vuoden ajan vaivannut syömisen jälkeen ripuli. Maha ei mene sekaisin aina syömisen jälkeen, mutta välillä menee, enkä osaa yhdistää mihinkään tiettyyn ruokaan, vaan ripulia miten sattuu. Saattaa esim. olla, että viikossa jokaisen ruokailun jälkeen maha sekaisin, mutta sitten on taas väliä ja voi normaalisti syödä.. Ja välillä tulee semmosia inhottavia "kohtauksia", joissa maha ihan sekaisin, hikoiluttaa, oksettaa (ei tule oksennusta), ei voi istua, maata, kävellä yms. Ja kestää pari tuntia. Noita "kohtauksia" minulla on ollut varmaan viiden vuoden ajan ehkä 5 kertaa vuodessa ja tätäkään en osaa yhdistää mihinkään esim. gluteeniin. Välillä ulosteen (normaalinkin) mukana tulee punaista verta, mutta ei aina. En oikein voi mennä lääkäriin, kun jos ne ottaa jotain verikokeita ja pyörryn suunnilleen, jos mua pistetään. Mistähän nämä oireet vois johtua ja kannattaisko mennä lääkäriin? Tämä on todella inhottavaa, kun esim. koulussa en viitsi syödä, kun ei tiedä, jos menee taas maha sekaisin.. :S Olen nyt 19v tyttö.

18

14048

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkäriin!!!!!

Ei kannata vaan pitää mennä lääkäriin. Jos sinulta tulee verta, oireiden aiheuttaja voi olla haavainen paksunsuolen tulehdus, ja se pitää hoitaa.

• nutritionist

Tuttuja oireita. Minulla niiden aiheuttajana oli kofeiini, ansin teen teobromiini, sitten myöhemmin kahvin kofeiini, trimetyyliksantiini.

Kofeiini muuttuu maksassa pääosin virtsahapoiksi, joilla on hyvin myrkyllisiä vaikutuksia koko elimistöön. Ne pystyvät jopa estämään munuaisia poistamasta virtsahappoja kehosta. Kun nämä kofeiinijäämät kertyvät kehoon, ne kohottavat kehon happamuutta, kunnes ne alkavat kiteytyä kun kehon nesteet eivät enää kykene sulattamaan niitä.

Happojen kiteytymistä ja sulamista tapahtuu kuitenkin kaiken aikaa monista eri syistä. Kun kiteytyneitä happoja sulaa voimakkaammin, veren virtsahappopitoisuus nousee. Kun syöt, verenkierto keskittyy ruoansulatukseen ja tuo kudosnesteistä kofeiinijäämiä verenkiertoon. Kun ko. myrkyt eivät pääse ulos kehosta munuaisten kautta, ne poistuvat mm. ihon läpi ja limakalvojen kautta.

Kun suolen seinämän läpi tihkuu kofeiinijäämiä, ne vaikuttavat suolen lihaksiin, jolloin suolen sisältö valahtaa alas niin, että vessaan saa lähteä suoraan ruokapöydästä juosten. Kirkas veri ulosteissa tulee peräaukon likeltä, koska kofeiinijäämät tappavat ihosoluja ja peräaukon iho ohenee niin paljon, että se repeää ulostaessa.

Lääkäriin sinun ei kannata mennä, eivät ne tiedä tästä asiasta yhtään mitään, eivätkä pajon muustakaan. Mikäli siis käytät kofeiinia jossain muodossa, lopeta se ja seuraa blogini hoito-ohjetta niin vaivasi katoaa.

http://qmies.blogspot.fi/p/yksinkertaistettu-pikaohje.html

• nohealthygirl

En juo mitään juomia, joissa on kofeiinia. En polta tai käytä alkoholia.

• et varmasti

Älä piittaa edellisestä ohjeesta. Jos ulosteessa on verta, on aina mentävä ensi tilassa lääkäriin. Olet tosin sen verran nuori, että pahimmat vaihtoehdot eivät tunnu todennäköisiltä.

• samantyyppinen vaiva

Mulla oli vastaavaa ja johtui liiasta A-vitamiinin saannista. Kun siis söin:
        kalkkia,
        D-vitamiinia,
        monivitamiinia (jossa siis tota A:ta) ja vielä
        kalaöljykapseleita (joissa myös A:ta)
        niin lopputulos oli toi mikä ap:lläkin ja kun luontaistuotekaupassa vihdoin sain kuulla tästä liikanapostelun haitoista eli ripuloinnista, hiustenlähdöstä yms. niin sit vaihdoin valmisteet ja nykyisin sit on ihan ok ja ripulointi loppui myös heti.

• nutritionist

Et ole siis koskaan elämäsi aikana käyttänyt kahvia, energiajuomia, mustaa, vihreää tai valkoista teetä, mate-teetä, guaranaa, kaakaota, suklaata, kolajuomia, etkä mitään muutakaan kofeiinipitoista? Kofeiinihan kertyy elmistöön ja voi aiheuttaa oireilua vielä vuosia lopettamisen jälkeen. Kofeiinijäämät poistuvat kehosta suurelta osin suolen seinämän läpi.

• äh..........
        nutritionist kirjoitti:

Et ole siis koskaan elämäsi aikana käyttänyt kahvia, energiajuomia, mustaa, vihreää tai valkoista teetä, mate-teetä, guaranaa, kaakaota, suklaata, kolajuomia, etkä mitään muutakaan kofeiinipitoista? Kofeiinihan kertyy elmistöön ja voi aiheuttaa oireilua vielä vuosia lopettamisen jälkeen. Kofeiinijäämät poistuvat kehosta suurelta osin suolen seinämän läpi.

Tottakai aloittaja on voinut juoda joskus kahvia ja on jopa pieni mahdollisuus, että se on silloin oireiden aiheuttaja, mutta koska hän 19-vuotias, en kauheasti pistäisi painoa tuolle "vuosia lopettamisen jälkeen" -ajatukselle. Olennaista on kuitenkin se, että on eri asia pitää kofeiinia yhtenä mahdollisuutena kuin tarjota se itsestäänselvänä selityksenä, joka on niin varma, että on turha harkitakaan lääkäriin menoa.

• nutritionist
        äh.......... kirjoitti:

Tottakai aloittaja on voinut juoda joskus kahvia ja on jopa pieni mahdollisuus, että se on silloin oireiden aiheuttaja, mutta koska hän 19-vuotias, en kauheasti pistäisi painoa tuolle "vuosia lopettamisen jälkeen" -ajatukselle. Olennaista on kuitenkin se, että on eri asia pitää kofeiinia yhtenä mahdollisuutena kuin tarjota se itsestäänselvänä selityksenä, joka on niin varma, että on turha harkitakaan lääkäriin menoa.

Lääkärit eivät tiedä, että kofeiini kertyy elimistöön virtsahappomuotoisina myrkkyinä, jotka voivat alkaa vapautumaan verenkiertoon vielä vuosia lopettamisen jälkeen. Tämä kofeiinin kertyminen aiheuttaa noin 80% psyykkisistä ja fyysisistä kroonisista sairauksista.

• Poppa-akka
        nutritionist kirjoitti:

Lääkärit eivät tiedä, että kofeiini kertyy elimistöön virtsahappomuotoisina myrkkyinä, jotka voivat alkaa vapautumaan verenkiertoon vielä vuosia lopettamisen jälkeen. Tämä kofeiinin kertyminen aiheuttaa noin 80% psyykkisistä ja fyysisistä kroonisista sairauksista.

Ootpa viisas. Jos on mahan kanssa ongelmia, niin silloin aina lääkäriin. Sun, nutritionisti kannatas suorittaa suolihuuhtelu kermasokerikahvilla kerran viikkoon niin saisit ne virtsahappos suolesta pois.

• nohealthygirl

En syö mitään lisäravinteita tms. Tänään lisäksi on koko päivän ollut oikealla puolella alavatsassa jomotusta. (ei johdu kuukautisista)
      Ajattelin tästä eka puhua terveydenhoitajalle ja sitte katsoa, mitä se sanoo.. Kannattaako mennä tk:hon yms.

• mene nyt jo

Kyllä ehdottomasti kannattaa. Noin pitkäkestoinen vatsavaiva on ihan välttämätöntä tutkituttaa. Huomaathan sinä nyt itsekin, ettei kyse ole mistään itse kofeiinilla tai lisäravinteilla hankitusta vaivasta, kun olet jo pariinkin otteeseen todennut, ettet edes käytä sellaisia, vaan syynä on jokin suolistosairaus. Voi hyvinkin olla, ettei mitään hälyttävää löydy eikä syytä ylipäänsäkään saada selville, mutta älä nyt tosiaan enää odottele täältä selityksiä, jotka itsekin tiedät mahdottomiksi.

• samassa.veneessä

mää haluaisin tietää että kävitkö lääkärissä ja selvisikö mikä ongelma oli?

• henrik ijäs8

laktoosi intorelanssi ingossa
      varmaan olet vahingossa otanu maitoa väärää laktoositon
      kuten iskäkin laktoositon
      karjalanpiirakkaa ei laktoositon

• henrikijäs7216

kaupoista kattonu ne lisänny laktoosia ennen oli lakttmat
        kaupat syö ne laktoosittomat loppuu perkele jou
        luna

• henrikm ijäs72
        henrikijäs7216 kirjoitti:

kaupoista kattonu ne lisänny laktoosia ennen oli lakttmat
        kaupat syö ne laktoosittomat loppuu perkele jou
        luna

vittuiuken k aupille vien teidöän kinkut ja laktoosittomat

• henrik ijös72

nyt lähtee kone kesustaan ouluun

• ASDF ASDFSSON
        henrik ijös72 kirjoitti:

nyt lähtee kone kesustaan ouluun

Onko kaikki okei?

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe