Ostin uuden auton reilu neljä vuotta sitten, hinta kaikkinensa reilut 32000 euroa. Nyt autosta saisi myydessä noin 15000 euroa. Polttoainekulut, huollot, vakuutukset yms. kustannukset ovat vuositasolla ehkä noin 2500 euroa. Eli autoiluun on vähän reilu neljässä vuodessa palanut enemmän kuin 27000 euroa. Tuo on monen palkansaajan yhden vuoden nettopalkka ja enemmänkin! Olin tässä jo miettimässä uutta autoa, mutta kun lyö noin jäätävät summat tiskiin niin taitaa miettimiset jäädä ja ajetaan auto 'loppuun'.
Autoilun huikeat kustannukset
18
378
Vastaukset
- kallistako?
...elämä on.....
Ei autoilu ole kallista, vaan auton pitäminen. Varsinkin uuden auton.
Ajaminen on huomattavasti halvempaa, kuin julkisilla kulkeminen. Valitettavasti.- kallista on
>>Ajaminen on huomattavasti halvempaa, kuin julkisilla kulkeminen.
Pelkkä polttoaine ehkä, mutta muutoin aikalailla tapauskohtaista.
Jos työmatka suuntaansa on 10 km ja kulutus on 8 litraa sadalla tekee se kustannukseksi 60 euroa 22 päivälle, viikonloppuisin ei ajeta. Bussilippu Helsingin sisällä on noin 44 euroa, ja se on voimassa myös viikonloppuna. Pysäköinti on ilmaista tässä esimerkissä. Jos kyydissä on kaksi, on autoilu suhteessa halvempaa, mutta myöskin fiksumpaa kun ei ajeta yksin.
Dieselautossa osa polttoainekustannuksista (dieselvero) menee vaikka auto seisoisi pihassa.
Ja uuden auton vaihto neljän vuoden jälkeen on tuhlausta, ellei sitä kustanneta kilometrikorvauksilla. Toki vaihtohyvitys voi olla hyväkin jos oletetaan että joku kuitenkin tulee ja maksaa käytetystä liian paljon suhteessa siihen mitä saa.Kausiliput toimivat, jos matkustaa paljon. Niissä on kiinteä kustannus matkustusmääristä riippumatta.
Usein ne vain eivät ole vaihtoehto.
Esimerkiksi itselläni työmatka on vähän päälle 40 kilometriä. Päivässä tulee siis työajoa noin 90 kilometriä (reitti hieman vaihtelee ruuhkista riippuen). Keskikulutus noin 6 l/100 ja tietysti dieseliä näillä kilometreillä. = 10 euroa päivältä. 220 euroa kuussa.
Julkisilla pitäisi mennä bussilla Helsinkiin ja ratikalla töihin. Noin 240 euroa.
Itse asiassa hintaero ei ole suurin ongelma tuossa. Se on, että bussilla ei pysty kulkemaan, jos vie lapset päivähoitoon (kouluun voivat sitten kävellä itsekin). Ja tietysti se, että julkisilla matkaan kuluu yli tunti kauemmin kuin omalla autolla.- Vähänyli 1,2 €/päivä
The_Rat kirjoitti:
Kausiliput toimivat, jos matkustaa paljon. Niissä on kiinteä kustannus matkustusmääristä riippumatta.
Usein ne vain eivät ole vaihtoehto.
Esimerkiksi itselläni työmatka on vähän päälle 40 kilometriä. Päivässä tulee siis työajoa noin 90 kilometriä (reitti hieman vaihtelee ruuhkista riippuen). Keskikulutus noin 6 l/100 ja tietysti dieseliä näillä kilometreillä. = 10 euroa päivältä. 220 euroa kuussa.
Julkisilla pitäisi mennä bussilla Helsinkiin ja ratikalla töihin. Noin 240 euroa.
Itse asiassa hintaero ei ole suurin ongelma tuossa. Se on, että bussilla ei pysty kulkemaan, jos vie lapset päivähoitoon (kouluun voivat sitten kävellä itsekin). Ja tietysti se, että julkisilla matkaan kuluu yli tunti kauemmin kuin omalla autolla.Se että se ei ole vaihtoehto on eri asia kuin kustannukset.
Sellaiselle jolle julkiset on vaihtoehto, ovat kustannukset maltilliset.
Turussa: Kausikortti 180 pv 220,00 € eli vuodessa 440 €. Tekee vähän yli 1,20 € päivä.
http://www.turku.fi/public/download.aspx?ID=49138&GUID={99599674-E3F2-465B-AA72-03A6954ED797}
- Aaaaauutomies
Toisenlainen esimerkki. Ostin nykyisen auton noin 5 v ikäisenä. Kilsoja oli aika reippaasti ja hinta osin sen vuoksi sopiva. Itsellä ajoa ainoastaan muutama tonni vuodessa. Auto on ollut käytössä nelisen vuotta. Nyt taas vuosimalliin nähden kilometrit keskimmäräistä pienemmät. Kovin montaa tonnia ostohintaa halvemmalla ei tarvitse myydä vaikka myisi ns. sopurahalla.
Tiedetään. Kilometriä päälle kustannukset ovat tuntuvat mutta vaikka vähän ajelenkin, olen tottunut siihen, että auto on aina käytettävissä ja siihen voi luottaa. - 87k
Itse ostin reilu 2 vuotta sitten auton 6000 eurolla, siinä on farmarikori, taloudellinen moottori, ilmastointi, vakionopeudensäädin, automaattivaihteet, sähköikkunat, keskuslukko, abs jarrut jne jne.
Eli auto voittaa ajettavuudeltaan monet upouudet autot
Jos myisin auton pois nyt, saisin siitä reilu 4000€ ja nytkin autolla on ajettu vain noin 180.000km eli ajaisi vielä helposti 2 vuotta lisää....
Tosin olen luopumassa autosta, koska se on väärän värinen... no miksi ostin vääränlaisen auton.... no siksi koska vanha laukesi, ja piti saada uusi auto HETI
Nykyistä autoani etsin noin 4kk ja nyt se on sellainen kuin pitääkin, ja jopa hieman parempi - Kaksipyöräinen ...
Fillari on oiva ja edullinen peli heille joille sen käyttö on mahdollista. Suosittelen lämpimästi ;-)
- Auto, ei kiitos
Huh-huh, ei minulla ainakaan ole varaa tuollaiseen, tuohan on aivan tolkuttoman kallista. Jos Helsingissä on asuminen kallista niin autoilu on vielä kalliimpaa. Minulla menee kuussa reilu neljä kymppiä bussilippuun, sillä voi liikkua Helsingin sisällä niin paljon kuin lystää.
- Ei halpaa
Heh-heh, kun autolun hinnan laskee asumiskustannuksiin ei maalla eläminen tule kovin halvaksi.
- vanha automies
Ajan vanhalla autolla jonka hinnan tinkasin pieneksi.Saan autostani koska tahansa reilusti enemmän myydessäni kuin itse maksoin.Joutuisin ostamaan seutulipun useamman kerran viikossa, halvemmaksi tulee liikkua omalla autolla.
- Jotain rajaa
vanha automies kirjoitti:
Ajan vanhalla autolla jonka hinnan tinkasin pieneksi.Saan autostani koska tahansa reilusti enemmän myydessäni kuin itse maksoin.Joutuisin ostamaan seutulipun useamman kerran viikossa, halvemmaksi tulee liikkua omalla autolla.
Ostit vanhan auton ja parinkin vuoden kuluttua saat siitä enemmän kuin mitä maksoit. Vaadin parempia valheita, noihin ei usko kukaan!
Paljonkos tuon ilmaisen auton vakuutusmaksut, bensat ja huollot vuodessa maksaa?
- Elämä on
Halpaa kuin saippua, pelkkä vakuutus ja dieselvero maksaa kolme tonnia vuodessa, auton arvo alenee kympillä.
Silti ihan ok, vastaavan auton leasing-hinta olisi liki kaksi tonnia kuussa. - Ajon.vero kohtuuton
Aikanaan kun perittiin tämä ajoneuvon käyttömaksu (ostettiin hologrammitarra ja liimattiin tuulilasiin), sen piti olla tilapäinen vero, jolla paikattiin lamasuomen valtiontaloutta mutta kuinkas kävikään. Vero oli suunniteltu nimenomaan tilapäiseksi ja siksi siinä oli oiottu mutkat suoriksi. Nyt sitten maksetaan ajoneuvoveroa, joka perustuu ajoneuvon co-päästöihin. Täämän vain entisestään teki verosta epäoikeudenmukaisen ja tollomman. Autolijoita verotetaan tarpeettoman monella tavalla, miksi näin? Eikö reiluin tapa ole maksaa veroa ostovaiheessa menopelin hinnan mukaan (menee edes jotenkin maksukyvyn mukaan) ja vastaavasti polttoaineen yhteydeessä (jolloin maksetaan veroa kulutuksen mukaan). Lähes yhtä idioottimainen on erillinen dieselvero. Mielestäni vero voisi olla käänteinen jolloin dieselin hintaa ei keinotekoisesti subventoitaisi vaan vasta lopullisessa verotuksessa tapahtuisi tasaus.
- toinen aalto
Eli karkeasti. 5 vuodessa kaikkien yhteenlaskettujen kulujen summa alkaa vastaamaan sen uuden auton hintaa, josta lähdettiin alunperin liikkeelle?
Auton seuraava omistaja saa luultavasti hyvin huolletun ja hoidetun menopelin sopuhinnalla, jolla ajelee todennäköisesti toiset 5 vuotta mukavasti. Saa vielä pari tonnia myydessään.- .....
Jep. Minusta on hienoa että toiset ostavat ne uudet pelit ja itse korjaan hedelmät huolletun ja hoidetun auton myötä. Lastentaudit ja muut pienet viat on siinä vaiheessa jo todennäköisesti korjattu.
- spa.
"Polttoainekulut, huollot, vakuutukset yms. kustannukset ovat vuositasolla ehkä noin 2500 euroa"
Minusta toi on aika alakanttiin laskettu, paitsi jos ajaa vähän.- huimat kulut
JOs tosta summasta vähentää jonkun alfan vuosihuollon, korjaukset, vakuutukset ja renkaat, niin bensarahaa ei jää lainkaan.
Vaikka asun keskustassa ja työmatka on vain n.15 kilsaa, niin summaksi tulee 3500-4000 € per vuosi. Voisi pudota tuohon 2500, jos ajelisi ikälopulla Altolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733