Miten voimaa aloittaa huivin pitäminen?

marmara

Kertokaa te huivia pitävät suomalaiset naiset, miten olette saaneet rohkeutta alkaa käyttää pään peittävää (ei nigab) huivia? Itse olen ahdistavassa tilanteessa. Haluaisin, mutta en uskalla kun tiedän tämän ahdasmielisen Suomen. Parisuhdekin kärsii tästä asiasta. Kenelle voisin asiasta puhua?

79

1656

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • thai-suomi

Kaikenlaista nöyryytystä ja alistamista te suomalaiset naiset jouduttekin kestämään mokuliitoissanne. Voimia teille vaan.

Onneksi meillä suomalaisilla miehillä on toisin. Ei tarvitse pelätä, että thaimaalainen vaimoni pieksee minut hengiltä tai pakottaa minut pukeutumaan jätesäkkiin. :)

• 353535

Mahtoi olla globaalia hakua, et löysit uutisen, ei riittänyt enään pohjoismaat.

Laitetaanko taas rikostilastot esille?

• -)-///

Älä ajattele mitä muut sanovat...Jos laitat huivin ja haluat sillä peittää hiuksesi julkisilla paikoilla niin ensin pitää sinun suhtautua asiaan niin että kukan sinua ei siihen ole pakottanut van laitat sen omien uskomuksiesi takia...
      Voisitko kuitenkin aloittaa pikki hiljaa laittamalla huivia päähäsi monella modernilla tavalla,on monia tapoja laittaa se ja hienojakin, tai sitten osta ensin jonkinlainen hattu jonne saat piilotettua hiuksesi ja totut ns. siihen että hiuksesi eivät näy...

Onko sinulla muita musmili tyttökavereita joilta saisit tukea ja joiden kanssa liikkua ensin ihmisten ilmoilla jotta tottuisit asiaan?

Älä liikaa stressaa:)se on vain huivi!!!:)

• Huhhuh!

"Kukaan ei ole sinua siihen pakottanut"???!!!

Aloittajan miesystävähän selkeästi painostaa siihen, kun kerta "parisuhde jo kärsii sen takia"!

En ikinä ottaisi ukkoa, joka pakottaa minut käyttämään tietynlaista asustetta! HYI YÄK MIKÄ MIES!

• Leyla2012

Marmara, itse painiskelen saman asian kanssa. Halua on mutta rohkeutta ei. Vaikka mä miten tiedän että se on mun valinta, mun elämä, mutta pelkään kuollakseni esim. lähipiirin reaktiota, omat vanhemmat etunenässä saisivat sydänhalvauksen. Paskat mä esim. naapureiden, työkavereiden yms reaktiosta, lähipiirissä on aivan tarpeeksi murehtimista.

• 16+9

Siinä vaiheessa kun huivin pistää päähänsä ei asiassa pitäisi enää olla mitään miettimistä tai empimisen aihetta. Jos on, niin vielä ei ole oikea aika. Huivi pitäisi pukea omasta halusta ja vain omasta halusta. Ja silloin kun jotain oikeasti haluaa niin muiden mielipiteillä ei ole väliä.

• dcfhdsöuofch

Täällähän tuntuu olevan monia saman asian kanssa painiskelevia. Itsekin palaamassa muslimiksi. Ja olen todennut etten ole (ainakaan vielä) tarpeeksi vahva huivin käyttöön. Kunpa olisin kuten te muut jotka uskallatte tehdä niin. :/
      Ja Suomessa saisi olla enemmän myynnissä kauniita peittäviä vaatteita. Pitääkö tässä Abu Dhabiin lähteä ostoksille :D ;)

• Julessss

Oletteko te kaikki Helsingistä? En ole ikinä tutustunut kehenkään suomalaiseen joka on kääntymässä muslimiksi...olisi hienoa joskus tutustua teihin naispuolisiin,olen siis itse myös nainen:) tai edes keskustella vähän privaatimmin:)

• iadhsiodfh
        Julessss kirjoitti:

Oletteko te kaikki Helsingistä? En ole ikinä tutustunut kehenkään suomalaiseen joka on kääntymässä muslimiksi...olisi hienoa joskus tutustua teihin naispuolisiin,olen siis itse myös nainen:) tai edes keskustella vähän privaatimmin:)

Täällä ei kannata jaella sähköpostiosoitteita kun saa viestejä feikeiltä ym. Varmaan jokin toinen nettisivu olisi parempi tutustua toisiin suomi naismuslimeihin. En vaan tiedä itse sellaisia sivuja. Tietääkö joku muu? :)
        Itse en ole Helsingistä, vaan pohjois-suomesta. Täällä ei ole kuin muutamia suomalaisia naismuslimeja :/

• LinaLina
        iadhsiodfh kirjoitti:

Täällä ei kannata jaella sähköpostiosoitteita kun saa viestejä feikeiltä ym. Varmaan jokin toinen nettisivu olisi parempi tutustua toisiin suomi naismuslimeihin. En vaan tiedä itse sellaisia sivuja. Tietääkö joku muu? :)
        Itse en ole Helsingistä, vaan pohjois-suomesta. Täällä ei ole kuin muutamia suomalaisia naismuslimeja :/

Hei! Olisi kiva tutustua paremmin! Olen myös Pohjois-Suomesta, enkä tunne ketään suomalaista naismuslimia täältä ja haluaisin kovasti jakaa ajatuksia! :) Ja muutkin tottakai tässä ketjussa!

• noloako

MInä en ymmärrä koko ongelmaa. Käytin aiemmin huivia omasta halustani, enkä edes ole muslimi. Mutta sitten kun aloin seurustelemaan muslimimiehen kanssa, niin jätin huivin pois, koska hän tunsi häpeää kulkea kadulla minun kanssa, kun näytin kuulemma liikaa muslimilta (vaikka huivini oli sidottu eri tavoin). Mutta en usko, että parisuhteemme olisi oikeasti kärsinyt, vaikka huivi päässä kulkisinkin. Mutta helpompaa se tietty on, kun miehen ei tarvitse "hävetä" ja olla nolo. Eikä minulla ole mitään ulkoista tai sisäistä pakkoa käyttää huivia. Miksi teillä parisuhde kärsii??

• Leyla2012

En ole Hesasta enkä edes pääkaupunkiseudulta, mutta etelä rannikolta kuitenkin. Olisi kivaa jutella privaatisti, mutta uskaltaako täällä vaihdella meiliosotteita????

• Kokemusta on..

Ei uskalla. Elä laita!!!

• älä ole hölmö!!!!

Rätti päähän ja katse alas!?

Unohda myös se, että Suomion yksi maailman tasavertaisimmista maista, joss anaista kunnioitetaan, eikä hänen tarvitse piiloutua miesten katseilta.

Miksi haluat palata ajassa taaksepäin, kun täällä naisilla on samat oikeudet kuin miehilläkin?

• katoliga

Suomessako kunnioitetaan naista? Mitä hittoa yksi huvi kertoo naisen kunnioittamisesta tai sen puutteesta? Meillä on ihan omasta takaa naisilla huonommat palkat kuin miehillä, naisjohtajia vähemmän kuin miesjohtajia. Käy kuule lukasemassa suomi24.fi uskottomuuspalstaa niin voit ihan itse lukea kuinka täällä Suomessa naista kunnioitetaan. Ei mitään väliä vaikka oma vaimo on raskaana kun mies h.uoraa vieraissa ja hurvittelee ravinoloissa kun oma vaimo on kotona lasten kanssa, siinä sulle naisen kunnioittamista. En ole muslimi, mutta täytyy myöntää että kauniimpaa on katsoa kaunista asiallisesti pukeutunutta nykyaikaista musliminaista kuniisti sidottuine huiveineen ja käsivarret ja jalat peittävissä vaatteissaan, kun näitä suomi-hylkeitä jotka läskit hyllyen kävelevät puolialastomina kaupungilla.

• naisen asema ??
        katoliga kirjoitti:

Suomessako kunnioitetaan naista? Mitä hittoa yksi huvi kertoo naisen kunnioittamisesta tai sen puutteesta? Meillä on ihan omasta takaa naisilla huonommat palkat kuin miehillä, naisjohtajia vähemmän kuin miesjohtajia. Käy kuule lukasemassa suomi24.fi uskottomuuspalstaa niin voit ihan itse lukea kuinka täällä Suomessa naista kunnioitetaan. Ei mitään väliä vaikka oma vaimo on raskaana kun mies h.uoraa vieraissa ja hurvittelee ravinoloissa kun oma vaimo on kotona lasten kanssa, siinä sulle naisen kunnioittamista. En ole muslimi, mutta täytyy myöntää että kauniimpaa on katsoa kaunista asiallisesti pukeutunutta nykyaikaista musliminaista kuniisti sidottuine huiveineen ja käsivarret ja jalat peittävissä vaatteissaan, kun näitä suomi-hylkeitä jotka läskit hyllyen kävelevät puolialastomina kaupungilla.

Siis Suomi ei ole tasa-vertainen sun mielestä? Nainen ei saa ajaa autoa, mennä yksin ravintolaan, äänestää vaaleissa, harrastaa liikuntaa? Näin niin kuin esimerkkinä...

Niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa naisia (kuin myös miehiä) petetään niin huoraamalla kuin rakastumalla toiseen, onko se sitten kunnioituksen puutetta vai silkkaa tyhmyyttä? Suomessa tosin naisen ei tarvitse pukeutua huiviin säästyäkseen miesten sylkemiseltä päälle.

Miksi muuten vertaa kaunista nykyaikaista musliminaista ja läskiä suomalaista?
        Minustakin on mukavampi katsoa lihaksikasta ja tyylikästä miestä kuin partaista, lihavaa, pahalta haisevaa valkoiseen kaapuun pukeutuvaa somalimiestä. Mutta voiko näitä verrata?

• ,.,.,,

Kaikki tervejärkiset Suomessa käyttävät jotain pään peittävää, ainakin talvisin.
      On vaikka millaista karvareuhkaa, huivia , lätsää, pipoa jne.

• yksi russian

Venäläiset käyttää karvareuhkaa, ei suomalaiset.

• Leyla2012

Arvon huiviongelmaiset naiset :) tässä meiliosoitteeni [email protected]

Tein tuon ihan tätä asiaa varten ja se sitten jää minun päätettäväksi oletko feikki tai ei ;) Toivon kuitenkin, että kunnioitatte toisten yksityisyyttä ja jätätte kaikki asiattomuudet ja asiattomat viestit pois. Kiitän!

• Sevmek_

Itsellä on muslimimies ja minun ei oleteta käyttävän huivia :) miksi teillä parisuhde kärsii sen takia, että ei käytetä huivia? Onhan mies alunperinkin rakastunut sinuun, vaikka et käyttänyt huivia :)

itsekin olen pohjois-suomesta..

• Tittelin Tuure

Menee hiukan asian viereen, mutta olen sitä mieltä, että sellainen kietaistava musta ,tai joku muu neutraali yksivärinen huivi on tyylikkään näköinen. Jos naisella kuitenkin on nuttura, niin se pömpöttää ikävästi huivin alta. Eli siis vapaana olevat hiukset ja huivi on tyylikästä. Ja siis minä olen suomalainen mies.

• Natiivi
        Tittelin Tuure kirjoitti:

Menee hiukan asian viereen, mutta olen sitä mieltä, että sellainen kietaistava musta ,tai joku muu neutraali yksivärinen huivi on tyylikkään näköinen. Jos naisella kuitenkin on nuttura, niin se pömpöttää ikävästi huivin alta. Eli siis vapaana olevat hiukset ja huivi on tyylikästä. Ja siis minä olen suomalainen mies.

Mun käsittääkseni huivia ei pidetä siksi, että haluttaisiin olla tyylikkitä, vaan siksi, ettei musliminainen muka saa näyttää hiuksiaan muille miehille kuin omalleen. Eli ei mitään järkeä koko säännössä. Pelkkää miehen miellyttämistä. Naisen ja miehen ja perheen kunnia muka riippuu siitä käyttääkö nainen huivia tai ei. Ilmeisesti naisen arvo alenee sitten kotonakin, kun sen huivin riisuu pois päästä?

• häntä pystyyn
        Natiivi kirjoitti:

Mun käsittääkseni huivia ei pidetä siksi, että haluttaisiin olla tyylikkitä, vaan siksi, ettei musliminainen muka saa näyttää hiuksiaan muille miehille kuin omalleen. Eli ei mitään järkeä koko säännössä. Pelkkää miehen miellyttämistä. Naisen ja miehen ja perheen kunnia muka riippuu siitä käyttääkö nainen huivia tai ei. Ilmeisesti naisen arvo alenee sitten kotonakin, kun sen huivin riisuu pois päästä?

Siinäpä se suomalainen nainen ei osaa miellyttää miestä ja sen huomaa avioliittotilastoissa. Itketään kun mies köy vieraissa. Ja vielä enemmän itketään kun otetaan ulkkismies. Jokainen saa miehen itselleen mutta miehen pitäminen onkin sitten eri juttu. Miestä täytyy osata miellyttää ja pitää hyvänä niin sinuakin pidetään hyvänä. Karua, mutta totta. Enkä nyt puhu hakkaamisesta tai mitään kotiahautautumisesta.

• älä sekoita
        häntä pystyyn kirjoitti:

Siinäpä se suomalainen nainen ei osaa miellyttää miestä ja sen huomaa avioliittotilastoissa. Itketään kun mies köy vieraissa. Ja vielä enemmän itketään kun otetaan ulkkismies. Jokainen saa miehen itselleen mutta miehen pitäminen onkin sitten eri juttu. Miestä täytyy osata miellyttää ja pitää hyvänä niin sinuakin pidetään hyvänä. Karua, mutta totta. Enkä nyt puhu hakkaamisesta tai mitään kotiahautautumisesta.

Pointti on kylläkin jossain ihan muualla nyt. Tässä puhutaan ihmisarvosta ja normaalista kunnioituksesta, joka on kiinni huivin pidosta ja miehen kunniasta.

• ammattilainen
        häntä pystyyn kirjoitti:

Se on oravanpyörä. Olen ollut töissä avioliitto-ongelmaisten parissa ja monesti ongelma alkaa siitä, kun mies lopettaa naisen kuuntelemisen (tarpeet jne). Päivät pitkät vaan huudetaan. Jonka jälkeen nainen kyllästyy, lopettaa itsestään huolehtimisen ja ei enää välitä miehensä miellyttämisestä.
        Kohdelkaa naisianne kuin kukkaa kämmenellä, peiliin katsominen pettämistilanteissa monesti auttaa. Miksi varatut naiset juoksee monesti ulkkisten kainaloon pettämään. Syy löytyy aika helposti. Ulkkikset osaa huomioida naista myös sängyssä, ja osaavat olla suhteessa se mies. Löytyyhän se "ohje" myös Koraanista.
        Ja EN yleistä että kaikki ongelmat ovat miehen vika (ei ole aina!), näin vaan kokemuksieni perusteella töistä tietoa mistä ongelmat monesti lähtevät.

• 6454
        ammattilainen kirjoitti:

Se on oravanpyörä. Olen ollut töissä avioliitto-ongelmaisten parissa ja monesti ongelma alkaa siitä, kun mies lopettaa naisen kuuntelemisen (tarpeet jne). Päivät pitkät vaan huudetaan. Jonka jälkeen nainen kyllästyy, lopettaa itsestään huolehtimisen ja ei enää välitä miehensä miellyttämisestä.
        Kohdelkaa naisianne kuin kukkaa kämmenellä, peiliin katsominen pettämistilanteissa monesti auttaa. Miksi varatut naiset juoksee monesti ulkkisten kainaloon pettämään. Syy löytyy aika helposti. Ulkkikset osaa huomioida naista myös sängyssä, ja osaavat olla suhteessa se mies. Löytyyhän se "ohje" myös Koraanista.
        Ja EN yleistä että kaikki ongelmat ovat miehen vika (ei ole aina!), näin vaan kokemuksieni perusteella töistä tietoa mistä ongelmat monesti lähtevät.

"Ulkkikset osaa huomioida naista myös sängyssä, ja osaavat olla suhteessa se mies. Löytyyhän se "ohje" myös Koraanista."

Ulkkikset eli ulkomaalaiset ovat melkoisen suuri ryhmä. Mutta onhan se uskottava, että kaikki muut maailman miehet kuin suomalaiset osaavat huomioida naista sängyssä ja olla suhteessa miehiä, kun kerran sinä kokemuksen syvällä rintaäänellä niin kerrot. Otantasi lienee laajahko. Ja ilmeisesti kaikki ulkomaalaiset myös hakevat elämänohjeet koraanista, mukaanlukien myös esim. hindut, juutalaiset ja buddhalaiset sekä ateistit. ihmeellinen on maailma(si).

• onnenorava
        Natiivi kirjoitti:

Natiivi: ei sitä miehen miellyttämiseksi itseä kuulu peittää ja huivia pitää, käyttääkö naiset yleisesti paitaa vain miellyttääkseen miestään? Ei varmasti. Jokainen vetää sen rajan mitä haluaa itsestään muille näyttää, ja uskovan naisen (ja miehen) on luontevaa vetää raja siihen mihin uskoo Jumalan tarkoittaneen, ja pään peittäminen on vain yksi osa pukeutumista silloin, peittäväthän toiset kristityt ja juutalaisetkin naiset päänsä.
        Ap:lle haluaisin sanoa että kannattaa miettiä mikä itsestä tuntuu tärkeältä :) on hienoa jos itse haluat peittää pään/hiukset, mutta jos asia ahdistaa ja tuntuu että teet sen vain miehen takia, niin se on tavallaan väärä syy, vaikkakin on hienoa jos miehesi mielipide on sinulle niin arvokas!
        Itse olen islamiin palannut, ihan itse tein päätökseni, ei ole miestä, mutta pidän huivia, ja viihdyn siinä erinomaisesti :)

• anttimattijanne

Eikö kaljuksi ajaminen ole sama asia, ei houkuttele muita miehiä sitten hiuksillaan? Miksi yleenä oletetaan että nainen on kaikkien miesten seksuaalinen kohde?

Kyllä suomalainen mies pystyy toimimaan hunnuttamattomienkin naisten kanssa ihan ilman kiihottumista, naisiahan on kaikenikäisiä ja kokoisia kuten miehiäkin ja parasta on pystyä toimimaan rinnakkain yhteiskunnassa. Arabeilla on ehkä huonommin kehittynyt itsekontrolli tai joku primitiivisempi ajattelu naisten suhteen.

• Shamira81

Itselläni on vähän päin vastainen tilanne. Olen palannut islamiin n. vuosi sitten ja itse haluaisin huivia pitää, mutta mies aina sanoo että ei tarvitse laittaa. Tai jos näkee et olen laittanut huivin niin pyytää ottamaan sen pois.
      Mutta kyllä silloin laitan huivin kun tapaan muita siskoja.

• ihmetteleväinen

Hei,

Jos olet tasa-arvoinen - niinkuin islamin mukaan olet - niin miksi tässä asiassa noudatat enempi miehesi toivetta kuin uskosi ja sydämesi ääntä? En ymmärrä, eikö miehesi pitäsii kunnioittaa sua? Miksi alistut hänen tahtoonsa?

• pensselitäti

Kyllähän entisajan mammat sotiin asti ja vielä viitisenkymmentä vuottakin sitten pitivät liinaa päässään, joko leuan alta tai niskasta solmulla kiinnitettynä.
      Navettaan ei kukaan mennyt ilman pääliinaa, muutenhan tukka olisi haissut koko ajan navetalta.
      Ja kyllä nuoret koulutytötkin vetäisivät usein liian päähän, jos oli kylmä tai kostea ilma, ja kouluun oli pitkä pyörämatka.
      Keittiöhommissa liina on ollut ja on edelleen itsestäänselvyys.
      Eihän noissa mitään kummaa ole.

• 21321231

Eihän huivissa päähineenä mitään kummaa tietystikään ole. Mutta on kyse aivan eri ilmiöstä, kun puhutaan vakaumuksellisesta huivin käytöstä.

• pensselitäti
        21321231 kirjoitti:

Eihän huivissa päähineenä mitään kummaa tietystikään ole. Mutta on kyse aivan eri ilmiöstä, kun puhutaan vakaumuksellisesta huivin käytöstä.

Mutta mistä sitä kukaan tietää, pitääkö joku liinaa vakaumuksellisista vai muista syistä?

• 234423243
        pensselitäti kirjoitti:

Mutta mistä sitä kukaan tietää, pitääkö joku liinaa vakaumuksellisista vai muista syistä?

No ei mistään, jos muslimin huivi voi olla sellainen "Mikaela Ingberg -huivi". Yleensähän sellaiset huivit eivät tukkaa mitenkään kokonaan peitä. Kyllähän muslimihuivin yleensä tunnistaa siitä, että siinä näkyvät vain kasvot (joskus myös kaulaa) ja ovat muutenkin kookkaampia. Sellaisia eivät kyllä muut kuin muslimit taida Suomessa juuri käyttää. Eli sanoisin, että vakaumuksellisen huivinkäyttäjän kyllä käytännössä tunnistaa katukuvasta.

• pensselitäti
        234423243 kirjoitti:

No ei mistään, jos muslimin huivi voi olla sellainen "Mikaela Ingberg -huivi". Yleensähän sellaiset huivit eivät tukkaa mitenkään kokonaan peitä. Kyllähän muslimihuivin yleensä tunnistaa siitä, että siinä näkyvät vain kasvot (joskus myös kaulaa) ja ovat muutenkin kookkaampia. Sellaisia eivät kyllä muut kuin muslimit taida Suomessa juuri käyttää. Eli sanoisin, että vakaumuksellisen huivinkäyttäjän kyllä käytännössä tunnistaa katukuvasta.

Itse olen pärjännyt mainiosti esim. muslimimaiden moskeijoissa vetämällä takin hupun päähäni tai kietaisemalla kaulahuivin pääni ympäri.
        Olisikohan "vakaumuksellisen muslimihuivin" määritteleminen ja sen käyttöä itseltään vaatiminen sittenkin pyrkimystä olla paavillisempi kuin paavi itse?

• 2132133213
        pensselitäti kirjoitti:

Itse olen pärjännyt mainiosti esim. muslimimaiden moskeijoissa vetämällä takin hupun päähäni tai kietaisemalla kaulahuivin pääni ympäri.
        Olisikohan "vakaumuksellisen muslimihuivin" määritteleminen ja sen käyttöä itseltään vaatiminen sittenkin pyrkimystä olla paavillisempi kuin paavi itse?

Niin no, sehän on tiedossa, että käännynnäiset nimenomaan usein ovat "paavillisempia kuin paavi itse". Voisi kuvitella, että sellaisiin oikeaoppisuuden soihdunkantajiin suhtauduttaisiin esim. syntymämuslimien piirissä vähän hymyillen. Ehkä käännynnäisen jumalalle ei riitä huppari ja kaulahuivi, vaan pitää olla oikean "uskovaismuodin" mukaiset vetimet.

• Ihmettelijä......
        2132133213 kirjoitti:

Niin no, sehän on tiedossa, että käännynnäiset nimenomaan usein ovat "paavillisempia kuin paavi itse". Voisi kuvitella, että sellaisiin oikeaoppisuuden soihdunkantajiin suhtauduttaisiin esim. syntymämuslimien piirissä vähän hymyillen. Ehkä käännynnäisen jumalalle ei riitä huppari ja kaulahuivi, vaan pitää olla oikean "uskovaismuodin" mukaiset vetimet.

Mistäköhän, johtuu ettei muslimit ole saaneet aikaan yhtään toimivaa demokraattista yhteiskuntaa ja näille muslimeille on hirveä tarve jättää nämä maat joissa muslimi voisi harjoittaa tätä omaa uskontoaan, mikä tarve heillä on tuoda sitä tänne, kun se ei näytä toimivan sielläkään.

Johtuisiko se siitä että Islam on aika takaperoinen uskonto?

• Natiivi
        pensselitäti kirjoitti:

Miksiköhän muuten muslimimaissa pitää ei-musliminkin peittää päänsä? Siellä h eivät ilmeisesti osaa suhtautua naisiin normaaleina ihmisinä, koska naisen pitää peittää häpeällinen naisen kehonsa?

• Natiivi
        Natiivi kirjoitti:

Miksiköhän muuten muslimimaissa pitää ei-musliminkin peittää päänsä? Siellä h eivät ilmeisesti osaa suhtautua naisiin normaaleina ihmisinä, koska naisen pitää peittää häpeällinen naisen kehonsa?

Siis tarkoitan sitä, että perheen kunniastahan tuossa ei voi olla enää kyse, koska nainen ei ole muslimi, eikä hänen kunniansa riipu siitä näkyvätkö hiukset ja normaalit vartalon ääriviivat.

• pensselitäti
        Natiivi kirjoitti:

Siis tarkoitan sitä, että perheen kunniastahan tuossa ei voi olla enää kyse, koska nainen ei ole muslimi, eikä hänen kunniansa riipu siitä näkyvätkö hiukset ja normaalit vartalon ääriviivat.

Minä peitän pääni mennessäni moskeijaan, ihan kunnioituksesta toisten uskontoa kohtaan. Kadulla kuljen paljain päin jos minua huvittaa, mutta paremmin saa olla rauhassa miekkosilta, kun pitää päähinettä kadulla, basaareissa ja muualla.
        Saudi-Arabiassa huivin käyttämisestä määrää laki.

• Miten huivi

Ja parisuhde liittyy mitenkään yhteen?

• huivisuhde

Ei pitäisi liittyä mitenkään, mutta valitettavasti joissakin tapauksissa liittyy.

• lisalee

Toivon ettei kukaan käytä huivia toisen tahdosta ilman omaa vakaumusta ja halua sitä todella käyttää ns. oikeista syistä.

• some thoughts

Huivin kaytto ei ole koraanissa maaratty. Koraani puhuu ei paljastavasti pukeutumisesta. Kylla ne saudi arabiankin miehet enemman tiukoista paidoista ja farkuista kiihottuvat, kuin hiuksien tai kaulan naytosta. Jotkut muslimit lukevat koraania tiukasti, vaatien burkan kayttoa, mutta moderni muslimin uskonto hyvaksyy lansimaisvaatteiden kayton ja siis siinna tapauksessa huivi on wain kulttuurijaanne eika tee sinusta yhtaan parempaa muslimia, eli valinta oikeasti kuuluisi olla burkan tai ei burkan kaytossa.

• Käännöstarkkailija

Koraani puhuu siveyden osoittavasta vyöstä, mutta syyro-arameasta arabiaan käännöksessä tehtiin virheitä ja se muuttui huiviksi.
        Kaikki musliminaiset seuraavat väärää ohjetta, mutta ihan samahan se on kaikille.

• Natiivi
        Käännöstarkkailija kirjoitti:

Koraani puhuu siveyden osoittavasta vyöstä, mutta syyro-arameasta arabiaan käännöksessä tehtiin virheitä ja se muuttui huiviksi.
        Kaikki musliminaiset seuraavat väärää ohjetta, mutta ihan samahan se on kaikille.

Eli oikeasti nykymusliminaisen pitäisikin siis liikkua kodin ulkopuolella siveysvyössä? No, nyt ymmärrän, miksi joissain maissa on saanut alkunsa naisten ympärileikkaus eli käytännössä pahimmillaan aukileikkaus ja umpiompelu.

• Riikka (Dom)
        Natiivi kirjoitti:

Eli oikeasti nykymusliminaisen pitäisikin siis liikkua kodin ulkopuolella siveysvyössä? No, nyt ymmärrän, miksi joissain maissa on saanut alkunsa naisten ympärileikkaus eli käytännössä pahimmillaan aukileikkaus ja umpiompelu.

Musulmaaniukot voisi ainakin Stadissa pukea pysyvästi siveysvyöhön (chastity belt).

Melko säälittäviä ilmestyksiä "rintakarvapaitoineen" ja läpinäkyvine iskumaneereineen :D

• pööööööööööhlll
        Riikka (Dom) kirjoitti:

Musulmaaniukot voisi ainakin Stadissa pukea pysyvästi siveysvyöhön (chastity belt).

Melko säälittäviä ilmestyksiä "rintakarvapaitoineen" ja läpinäkyvine iskumaneereineen :D

Miks kurdit on niin karvasia?

• Ei ole totta.

Et taida tietää Islamista mitään. Tässäpä sinulle ja muillekin Islamista sivistymättömille Koraanin kaksi kohtaa. Olkaa hyvät ja tutustukaa!! :)

"Oi Profeetta! Sano vaimoillesi ja tyttärillesi ja uskovien naisille, että he vetäisivät heidän viittansa (huntunsa) kauttaaltaan ruumiinsa ylle. Se tulee olemaan parempi, että heidät tunnettaisiin (vapaiksi kunniallisiksi naisiksi), niin ettei heitä kiusattaisi. Allah on Anteeksiantava, Armelias." (Koraani 33:59)

"Jokainen mies, joka rukoilee tai profetoi pää peitettynä, häpäisee päänsä. Mutta jokainen vaimo, joka rukoilee tai profetoi pää peittämätönnä, häpäisee päänsä, sillä se on aivan sama, kuin jos hänen päänsä olisi paljaaksi ajeltu. Sillä jos vaimo ei verhoa päätään, leikkauttakoon hiuksensakin; mutta koska on häpeäksi vaimolle, että hän leikkauttaa tai ajattaa hiuksensa, niin verhotkoon itsensä. Miehen ei tule peittää päätänsä, koska hän on Jumalan kuva ja kunnia; mutta vaimo on miehen kunnia. Sillä mies ei ole alkuisin vaimosta, vaan vaimo miehestä; eikä miestä luotu vaimoa varten, vaan vaimo miestä varten. Sentähden vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden." (1. Kor. 11:4-10)

Kotona tulisi näyttää hyvältä miehen nähden joten kalju nainen on tuskin heidän silmissä hyvännäköinen. ;)

• some thoughts

Viitta viittaa burkaan, siinnahan mainittiin koko kropasta minka burka peittaa. Eli niinkuin aiemmin sanoin, valinta burkan kayton(tiukka koraanin noudattaminen) tai ei ollenkaan, koska silloin mennaan ainoastaan huivi paassa jo ohjetta vastaan

• ????????

Aika rajua tekstiä. Siinähän selvästi sanotaan, että pään peittäminen on naiselle sen merkki, että hän on miehen vallan alla. MIes on selkeästi jumalasta seuraava ja nainen miehestä seuraava, siis hierarkiassa alempana. Mitä tykkäätte tästä, muslimisiskot? Oletteko miehen vallan alla? Onko teidät luotu miestänne varten (mutta miestä ei vaimoa varten)?

• gjjijbkl
        ???????? kirjoitti:

Aika rajua tekstiä. Siinähän selvästi sanotaan, että pään peittäminen on naiselle sen merkki, että hän on miehen vallan alla. MIes on selkeästi jumalasta seuraava ja nainen miehestä seuraava, siis hierarkiassa alempana. Mitä tykkäätte tästä, muslimisiskot? Oletteko miehen vallan alla? Onko teidät luotu miestänne varten (mutta miestä ei vaimoa varten)?

No, mutta kun Allah on tän pfofeetta mohamedille 2000v sitten aavikolla kertonu niin pakkohan sitä on uskoa. Että pulinat pois.

• Korinttilaiskirje

Toinen lainaus on raamatusta, ei koraanista.

• 6+9
        Korinttilaiskirje kirjoitti:

Toinen lainaus on raamatusta, ei koraanista.

Onneksi en kuulu mihinkään kirkkoon.

• NAtiivi

Tulkitsen tuon ensimmäisen kappaleen niin, että tuolla ohjeistuksella siihen maailman aikaan pyrittiin tietyllä vaatetuksella osoittamaan, ettei nainen ole huora, eikä hänelle tehtäisi häiritseviä ehdotuksia miesten taholta. Nyt se on kääntynyt siihen pisteeseen, että nainen on huora ilman tuota peittävää kaapua, ja siitä riippuu myös perheen ja miehen kunnia. Täältä siis kumpuaa se joidenkin muslimimiesten käsitys länsimaisista naisista ( =huivittomista) naisista huorana.

Ja toinen kappalehan on niin käsittämätöntä naisen vähättelyä, että ihmettelen kuinka yksikään nainen vapaaehtoisesti haluaa kääntyä muslimiksi. Tuossahan selvin sanoin oikeutetaan naisten syrjintä ja eriarvoinen kohtelu.

• onnenorava
        some thoughts kirjoitti:

Viitta viittaa burkaan, siinnahan mainittiin koko kropasta minka burka peittaa. Eli niinkuin aiemmin sanoin, valinta burkan kayton(tiukka koraanin noudattaminen) tai ei ollenkaan, koska silloin mennaan ainoastaan huivi paassa jo ohjetta vastaan

Ei, viitta ei viittaa burkaan, jos asia kiinnostaa, tieto on varmaasti sormiesi ulottuvissa, jos ei kiinnosta vaan jaat -kuten monet muutkin- mieluummin vain omia olettamuksia, siitä vain :)

• onnenorava
        ???????? kirjoitti:

Niin, huomannet, että lainaus johon viittaat on raamatusta, ensimmäinen korinttilaiskirje. Kannattaa oikeasti tutustua asiaan, tai edes keskittyä lukemaan viestit täällä kunnolla, ennen kuin vetää huikeita johtopäätöksiä ja haukkoo henkeään, luet vaikka ihan hitaasti kaikessa rauhassa muutaman kerran tekstin läpi, ennen kuin näpyttelet :)

• onnenorava
        NAtiivi kirjoitti:

Tulkitsen tuon ensimmäisen kappaleen niin, että tuolla ohjeistuksella siihen maailman aikaan pyrittiin tietyllä vaatetuksella osoittamaan, ettei nainen ole huora, eikä hänelle tehtäisi häiritseviä ehdotuksia miesten taholta. Nyt se on kääntynyt siihen pisteeseen, että nainen on huora ilman tuota peittävää kaapua, ja siitä riippuu myös perheen ja miehen kunnia. Täältä siis kumpuaa se joidenkin muslimimiesten käsitys länsimaisista naisista ( =huivittomista) naisista huorana.

Ja toinen kappalehan on niin käsittämätöntä naisen vähättelyä, että ihmettelen kuinka yksikään nainen vapaaehtoisesti haluaa kääntyä muslimiksi. Tuossahan selvin sanoin oikeutetaan naisten syrjintä ja eriarvoinen kohtelu.

Ei voi olla totta, osaako teistä kukaan luke :D noh ehkäpä sullekkin natiivi selvisi jo että toinen kappale on raamatusta, mutta oli vaan pakko kommentoida.

• sajfcad

Ei huntu meinaa burkhaa. Koraania voi tulkita monella tavalla, mutta mulla on muslimimies ja hän kyllä sanoo että tuo ei mitään burkhaa tarkoita. No, jotkut lukevat sitten Koraania eri tavalla...

• mao tse kärpnen

Herranen aika, kyllä meitä on moneksi, että ihan koraania yritetään täällä peräpohjolassa tulkita 2010 luvulla, että mitähän se kamelikauppias oikein meinasi siellä aavikolla houraullessaan 1700 vuotta sitten mahtoi tarkoittaa.
        Käyttäkää omaa järkeänne. Uskonto on oopiumia kansalle.

• 9+16

Eiköhän kaikki lue Koraania keskenään eri tavoin, aivan kuten Raamattuakin. Ummikkokin näkee, että Koraanin tulkinta ja tavat sen määräysten noudattamisessa vaihtelevat merkittävästi eri muslimimaiden ja -alueiden välillä ja jopa samasta kulttuuripiiristä tulevien henkilöidenkin välillä. Älkää siis hyvät naiset alentuko kiistelemään siitä, kenen mies on oikeassa vaan muodostakaa oma näkemyksenne!

• allah antaa voimaa

Kysyppä voimaa siltä allahilta, jonka kuvittelet elämääsi suojelevan, ehkä hän satuolentona sua auttaa?

• Natiivi

Miksi sun pitää alkaa käyttämään johonkin toiseen kulttuuriin ja perinneympäristöön kuuluvaa asustetta?

Olet ilmeisesti suomalainen ja asut Suomessa, joten voitko vähän valaista asiaa?

• LinaLina

Sisko, sinä tulet kohtaamaan ihmisiä, jotka eivät hyväksy päätöstäsi mutta sinun pitää vain kääntää tämä voimaksesi. Sinä uskallat olla oma itsesi ja uskallat tehdä sitä mitä sinä haluat sydämessäsi. Yleensä peloista eroon pääseminen on vaikeaa, mutta sinun tulee vain se käsitellä se pelko. Miksi pelkäät? Miten se palvelee sinua? Mitä sen jälkeen tapahtuu kun uskalsit astua siitä ulko-ovesta kaunis huivi päässäsi? Aloita pikku hiljaa. Vie roskat, käy pieni kävely, käy kaupassa, asioilla huivi päässäsi. Etsi Youtubesta erilaisia tapoja kietoa huivi ja löydä sieltä omasi ja kokeile rohkeasti erilaisia tyylejä. :) Ratkaisu löytyy kyllä! En tiedä oliko tästä apua, mutta minä yritän käsitellä sitä näin, koska itsekin haluaisin huivia käyttää, mutta en ihan vielä uskalla mutta näillä keinoilla olen hieman päässyt yli pelostani. Lähetin Leyla2012:lle postia jos voisimme kaikki tutustella toistemme kanssa. :) Kaikille tiedoksi - siveellinen pukeutuminen on siis aivan OMA valintani. Vapautta on hallita kenelle näyttää enemmän ja kenelle vähemmän. Ei se, että kaikki on kaikille nähtävillä aina.

• Natiivi

Suomessa hiusten näkyminen ei ole mitenkään epäsiveellistä pukeutumista tai olemista!!

Mikä uskonnossa on vialla, kun se lähtee siitä olettamuksesta, että naisen hiukset ja olemus ovat jo lähtökohtaisesti epäsiveellistä???!!

Ihmeellinen aloitus muutnkin, kun aloittaja itse ei osallistu mitenkään keskusteluun? Taitaa olla pelkkä trollin provo?

• hullua.........

Kaunis huivi? Rätti se on ja miksi kauniit hiukset pitäisi peittää?

• ihmetteleväinen

KIrjoitit hyvin. Vain itse voi päästä pelosta eroon, koska pelko on oman pään tuottamia ajatuksia. Juuri pienin askelin kannattaa aloittaa.

Mä olen kuitenkin eri kannalla tosta siveellisestä pukeutumisesta, se asia mua raivostuttaa islamissa todella paljon. Paljastava pukeutuminen on mielestäni, useimmiten epäonnistuttunutta estetiikan suhteen. Ei mitenkään siveyden kanssa mitään tekemistä.

Jos huivi tuntuu uskonnon myötä oikealta, niin huivi päähän ja menoksi. Mutta siveysaspektin voisi Suomessa jättää vähemmälle pöhinälle. Ei se täällä niin tärkeää ole, koska sukupuolet ovat tottuneet olemaan luonnollisesti toistensa kanssa. Nähdään miesten herkkupeppuja ja naisten tissivakoja, ja silti säilyy harkinta ja tervejärki päässä.

• Hankkija

Hei. Voisit ehkä rohkaista minuakin. Ongelmani on tämä: haluaisin kylillä käydessäni peittää pälvikaljuni siveellisesti Hankkijan oranssiin lippahattuun, mutta nämä maalaiset katsovat sellaista nykyisin kieroon. Mistä saisin voimaa verhota itseni ideologiani (osuusliike) mukaisesti? Rumahan se lippis kyllä on, mutta haluaisin pukeutua siveellisesti.

• LinaLina

Islamissa ei lähdetä siitä että naisen olemus ja hiukset ovat epäsiveellisiä. Vaan että ne on osa naisen kauneutta, jota ei tulisi jakaa kaikkien kanssa. Monet musliminaiset eivät laita huivia, koska tulkitsevat koraania eri tavalla tai vastakääntyneet eivät uskalla. Suurin osa taas pitää sitä osana islamin siveellistä pukeutumista. Myös musliminaiset voivat pukeutua länsimaalaisittain mutta siveellisesti. Eivät kaikki pukeudu niqabiin tai burkhaan. Tottakai muslimimieheltä myös odotetaan siveellistä pukeutumista ei vain naiselta.

Vastasin lähinnä aloittajan kysymykseen, en siihen ainaiseen jankutukseen miten ja mihin Suomessa tulisi pukeutua koska se ei nyt johda yhtään mihinkään. Jota on tällä palstalla varsin runsaasti. Minä valitsin tämän tavan ja joku toisen tavan. En lähde tuomitsemaan ketään tai kenenkään pukeutumista. Kukin taplaa tyylillään ja tekee niinkuin parhaaksi näkee.

Hyvää sunnuntain jatkoa! :)

• Natiivi

Olet aika ristiriitainen puheissasi. Ensin sanot että "Kaikille tiedoksi - siveellinen pukeutuminen on siis aivan OMA valintani." sellaisessa yhteydessä, jossa puhutaan huivista ja hiusten peittämisestä.

Sen jälkeen oletkin sitä mieltä että "Islamissa ei lähdetä siitä että naisen olemus ja hiukset ovat epäsiveellisiä. Vaan että ne on osa naisen kauneutta, jota ei tulisi jakaa kaikkien kanssa"

Taitaa olla oikeasti kyseessä miehen kunnia eikä mikään naisen oma valinta. Naisen ja miehen ja perheen kunnia riippuu siitä käyttääkö nainen huivia tai ei, koska muille hiuksensa näyttävä nainen on epäkunniallinen nainen.

Ettekö osaa vastata kysymykseen, miksi suomalainen normihuivi ei kelpaa, vaan pitää olla juuri se eri kulttuurin perinnehuivi? Jos kyseessä on pelkkä hiusten peittäminen, niin tavallisen suomalaisen huivin tulisi kelvata. Vai tuntuuko jotenkin seksikkäämmältä sittenkin pitää miehen kulttuurin huivia kuin omaa suomalaiskansallista "mummo"huivia? Siitäkö todellisuudessa on kysymys?

• 324423324
        Natiivi kirjoitti:

Olet aika ristiriitainen puheissasi. Ensin sanot että "Kaikille tiedoksi - siveellinen pukeutuminen on siis aivan OMA valintani." sellaisessa yhteydessä, jossa puhutaan huivista ja hiusten peittämisestä.

Sen jälkeen oletkin sitä mieltä että "Islamissa ei lähdetä siitä että naisen olemus ja hiukset ovat epäsiveellisiä. Vaan että ne on osa naisen kauneutta, jota ei tulisi jakaa kaikkien kanssa"

Taitaa olla oikeasti kyseessä miehen kunnia eikä mikään naisen oma valinta. Naisen ja miehen ja perheen kunnia riippuu siitä käyttääkö nainen huivia tai ei, koska muille hiuksensa näyttävä nainen on epäkunniallinen nainen.

Ettekö osaa vastata kysymykseen, miksi suomalainen normihuivi ei kelpaa, vaan pitää olla juuri se eri kulttuurin perinnehuivi? Jos kyseessä on pelkkä hiusten peittäminen, niin tavallisen suomalaisen huivin tulisi kelvata. Vai tuntuuko jotenkin seksikkäämmältä sittenkin pitää miehen kulttuurin huivia kuin omaa suomalaiskansallista "mummo"huivia? Siitäkö todellisuudessa on kysymys?

"Taitaa olla oikeasti kyseessä miehen kunnia eikä mikään naisen oma valinta."

Näin on. Erikoista on, että jotkut suomalaisnaisetkin haluavat uskonnon varjolla tuoda tällaista takapajuista, patriarkaalista kunniakulttuuria Suomeen. Samaan aikaan muualla maailmassa naiset pyristelevät henkensä kaupalla eroon siitä.

• onnenorava
        Natiivi kirjoitti:

Mikähän olisi "suomalainen normihuivi" ? saako niitä vaikka prismasta?
        Ja mikä taas on "kulttuurin perinnehuivi"? Jos osta Prismasta tavallisen viskoosi "pashminan" ja laitan se päähäni nii että myös kaula peittyy kunnolla, kummasta silloin on kyse? Ideahan ei ole se että juuri vain ne hiukset on vimmatusti peitettävä, vaan olisi asiaan kuuluvaa peittää muutakin, riippuu tietenkin tulkinnasta, yleisin lienee se että vain kasvot jäävät näkyviin, ja se prisman viskoosi "pashmina" peittää kätevästi kaiken niinkuin haluan. :D

• 234142332
        onnenorava kirjoitti:

Ja mikä taas on "kulttuurin perinnehuivi"? Jos osta Prismasta tavallisen viskoosi "pashminan" ja laitan se päähäni nii että myös kaula peittyy kunnolla, kummasta silloin on kyse? Ideahan ei ole se että juuri vain ne hiukset on vimmatusti peitettävä, vaan olisi asiaan kuuluvaa peittää muutakin, riippuu tietenkin tulkinnasta, yleisin lienee se että vain kasvot jäävät näkyviin, ja se prisman viskoosi "pashmina" peittää kätevästi kaiken niinkuin haluan. :D

Entäpä, miten otat kantaa tuon viestin varsinaiseen pointtiin?

• onnenorava
        234142332 kirjoitti:

Entäpä, miten otat kantaa tuon viestin varsinaiseen pointtiin?

Olen tuota aihetta sivuten esittänyt oman näkemykseni jo aiemmin, en jaksaisi toistaa itseäni :)
        Mutta esitänpä nyt kuitenkin tarkennuksen asiaan: tälläinen ajattelu että naisen täytyy käyttää huivia vain miehen tai perheen kunnian vuoksi on täysin nurinkurinen, ja olen valitettavasti täysin tietoinen siitä että sitä tapahtuu kuitenkin, ja vielä enemmän luullaan näin olevan oikeasti kaikissa tapauksissa.
        Kuitenkin se on islamin kannalta väärin. On syytä muistaa myöskin että monissa maissa joissa on yritetty ajaa huivikieltoa tai rajoituksia sen käyttöön, NAISET ovat olleet kieltojen suurimpia vastustajia.

• onnenorava
        onnenorava kirjoitti:

Olen tuota aihetta sivuten esittänyt oman näkemykseni jo aiemmin, en jaksaisi toistaa itseäni :)
        Mutta esitänpä nyt kuitenkin tarkennuksen asiaan: tälläinen ajattelu että naisen täytyy käyttää huivia vain miehen tai perheen kunnian vuoksi on täysin nurinkurinen, ja olen valitettavasti täysin tietoinen siitä että sitä tapahtuu kuitenkin, ja vielä enemmän luullaan näin olevan oikeasti kaikissa tapauksissa.
        Kuitenkin se on islamin kannalta väärin. On syytä muistaa myöskin että monissa maissa joissa on yritetty ajaa huivikieltoa tai rajoituksia sen käyttöön, NAISET ovat olleet kieltojen suurimpia vastustajia.

Tuohon "takapajuisuus" näkemykseen liittyen vielä, tässä lainaus siitä mitä Tawakkul Karma vastasi toimittajalle: When asked about her Hijab By Journalists and how it is not proportionate with her level of intellect and education, she replied, “Man in The early times was almost naked, and as his intellect evolved he started wearing clothes. What I am today and what I’m wearing represents the highest level of thought and civilization that man has achieved, and is not regressive. It’s the removal of clothes again that is regressive back to ancient TIMES.”
        Kiteyttää ajatuksen mielestäni hyvin, on kuitenkin täysin ymmärrettävää ettei täällä kaikki kykene näkemään asiaa samoin, kun ajattelee että alastomuus, eli ei vain hiusten näkeminen vain lähes kaiken, on niin normaalia katukuvassa, mainoksissa etenkin, että sille tulee tavallaan sokeaksi, lieveilmiöinä hoidetaan sitten anoreksioita ja muita heikosta itsetunnosta kumpuavia ongelmia yms. myönnän että meni täysin ot, eikä enää liity huiviasiaan, mutta haluaisin kannustaa ihmisiä ajattelemaan vähän laajemmin, yksityiskohtiin takertumalla ei voi koskaan nähdä koko kuvaa....

• pensselitäti
        onnenorava kirjoitti:

Laadukkaita suomalaisia huiveja suunnittelevat mm. Marja Kurki ja Jukka Rintala. Aivan tavallisia merkittömiä huiveja myydään lähes joka kaupassa. Näin talven lähestyessä kannattaa kutoa tai virkata huivi omin käsin. Malleja on lehdissä ja netissä.

• 123211312
        onnenorava kirjoitti:

Tuohon "takapajuisuus" näkemykseen liittyen vielä, tässä lainaus siitä mitä Tawakkul Karma vastasi toimittajalle: When asked about her Hijab By Journalists and how it is not proportionate with her level of intellect and education, she replied, “Man in The early times was almost naked, and as his intellect evolved he started wearing clothes. What I am today and what I’m wearing represents the highest level of thought and civilization that man has achieved, and is not regressive. It’s the removal of clothes again that is regressive back to ancient TIMES.”
        Kiteyttää ajatuksen mielestäni hyvin, on kuitenkin täysin ymmärrettävää ettei täällä kaikki kykene näkemään asiaa samoin, kun ajattelee että alastomuus, eli ei vain hiusten näkeminen vain lähes kaiken, on niin normaalia katukuvassa, mainoksissa etenkin, että sille tulee tavallaan sokeaksi, lieveilmiöinä hoidetaan sitten anoreksioita ja muita heikosta itsetunnosta kumpuavia ongelmia yms. myönnän että meni täysin ot, eikä enää liity huiviasiaan, mutta haluaisin kannustaa ihmisiä ajattelemaan vähän laajemmin, yksityiskohtiin takertumalla ei voi koskaan nähdä koko kuvaa....

Tawakkul Karman logiikalla olisi siis vielä parempi pukeutua esim. avaruuspukuun. Jos hän siis perustelee peittävän vaatetuksen edistyksellisyyttä nimenomaan peittävyydellä. Sehän ei käy yksiselitteisesti ilmi tuosta lainauksesta. Jos taasen perustelu on jokin muu, se ei ilmene lainauksesta. Aivan yhtä perustellusti minäkin voisin väittää esim. tuulipuvun olevan sivilisaation ja ajattelun korkein tuote. Kaikkeahan voi höpistä.

Ja todellakin: anoreksiat ym. eivät kuulu tähän aiheeseen. Ja vielä: se, että jotkut naiset ovat huivikiellon (puhutaan siis kasvot peittävistä huiveista) suurimpia vastustajia ei kerro yhtään mitään. Naiset ovat myös tämän huiviperinteen suurimpia vastustajia. Totta on myös se, että esim. tyttöjen ympärileikkausperinteen kiihkeimmistä kannattajista useat ovat naisia. Ja turha kai sanoakaan: itse ympärileikattuja ja täydellisesti tuon vastenmielisen perinnekompleksin omaksuneita.

Tarkoitan edellisellä sitä, että perinteenkantajan mielipiteen ei pitäisi olla sen painavampi kuin perinteen ulkopuolisenkaan, kun puhutaan ihmisoikeusasioita sivuavista seikoista. Maailmassa on paljon perinteenkantajille itselleen vahingollisia perinteitä. Tuskin yksikään nainen nauttii ympärileikkaustoimenpiteestä tai sen fyysisistä seurauksista, mutta silti he pitävät sitä hyvänä tapana, sillä se on heidän silmissään moraalisesti oikein ja niin pois päin. Ja jos jonkin tavan legitimointiin sotketaan vielä jumala, niin aikamoinen free spirit pitää olla, jos ryhtyy itsensä jumalan säätämiä lakeja vastaan hangoittelemaan. Useinhan perinnäistapojen noudattamiselle riittää perustelu: näin on tehty ammoisista ajoista lähtien.

• jhgfdsa

Olen kääntynyt Islamiin n. vuosi sitten. En itse aio aloittaa huivin käyttöä vuosikausiin, jos edes koskaan.

Miksikö?
      - Koska en usko ajatukseen että 2000 luvulla tässä maassa kukaan hullaantuisi hiusteni näkemisestä. En usko siihenkään että minun tulisi suojella kunniaani peittämällä pääni huivilla. Valitettavasti moni alkuperäinenkin muslimi käyttää huivia vain näyttääkseen olevansa hyvä ja hurskas, totuus sitten onkin muuta. Ei niitä syntejä ja sisällä asuvia pahoja ajatuksia/tekoja huivilla peitetä. Aito oikeamielinen muslimi on puhdas sydämeltään. Hän luottaa Allahin johdatukseen.

Mieheni ei vaadi huivin käyttöä ja voisinpa melkein sanoa että hän on sitä vastaan. Hänen perheestään joka asuu Irakissa, vain äiti käyttää huivia. Huivin käyttö on siis sielläkin naisen oman harkinnan varassa.

Yksi neuvo vain... Älä hätäile tämän asian kanssa. Jos sinusta jonakin päivänä tuntuu että haluat huivia käyttää niin aloita vasta silloin. Ahdistut varmasti jos teet sen liian aikaisin ennen kuin olet valmis. Ei huivi sinusta muslimia tee vaan ne muut uskossa vaaditut asiat. Parisuhde ei saa kärsiä huivi asiasta, tee se miehellesi selväksi. Se on kuitenkin sinun oma valintasi.

• hunajapupu0987

Tama on kai trolli mutta vastaan asiallisesti. Ei Suomessa tarvitse kayttaa huivia jos et tahdo. Jos olet muslimi, Ei siltikaan tartte. Tiedan musliminaisia jotka pukeutuvat lansivaatteisiin. Hiukset hulmuavat vapaasti. :)

Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      83
      4346
    2. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      20
      2817
    3. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2684
    4. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1886
    5. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1726
    6. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      152
      1530
    7. Oletko harrastanut

seksiä kaivattusi kanssa? 🤔
      Ikävä
      125
      1511
    8. Miksi miehet hermostuvat tyhjästä?

Olen tässä viimeisen vuoden sisään pudottanut melko reilusti painoa mikä on sitten saanut useammankin lähipiirin aiemmin
      Sinkut
      110
      1457
    9. Nainen, se on vain karu totuus, että

sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja
      Ikävä
      281
      1405
    10. Joko aiheuttamani pettymys

on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.
      Ikävä
      94
      1360
    Aihe