Koulutuksen kuppikuntia

Rot1kka

Olen tässä uutta pentua odotellessa lueskellut koirakirjallisuutta. Ja ihan uteliaisuuttani kyselen miten porukkaa omia koiruuksiaan opettaa.

Kaksi aika hyvää toisistaan reippaasti eroavaa "kuppikuntaa" Tuire Kaimio/Victoria Stilwelliläiset ja Pertti Vilander/Cesar Milanilaiset. Toiset perustavat kaiken positiiviseen palautteeseen, kun taas toisilla on myös uhkailua (esim. laumasta pois potkiminen) ja koiran dominointia mukana koiran koulutuksessa.

Itse putoan johonkin välimaastoon. Temppujen opetus perustuu itselläni "toimi ja hyödy" -ideaa, mutta esimerkiksi kieltokäskyä koiran on toteltava, koska minä olen johtaja, jota on toteltava. Edellisestä koiruudesta ainakin tuli ihan kelpo otus tällä tekniikalla.

15

173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En mihinkään kuppikuntaan.
      Silloin kun olen aloitellut,niin piti käyttää omia aivojaan,ei saanut "apuja" mistään kuppikunnista.Ja ehkä toisaalta,hyvä niin.Oppi oivaltamaan,soveltamaan ym.ihan itse.Siihen kun lisää vielä pääasiassa vaativat rodut,onni omistaa paljon erirotuisia koirakavereita omistajineen ja harrastukset muitten parissa,kummaltakin puolin,niin ei siinä ole ollut aikaa edes miettiä liikoja :D
      Ainoat avut oli kentät,ja kokeneet koira-ihmiset.Siitä sitten vuosien saatossa ihan omat sopat keitetty,että vaikka perustaisi oman kuppikunnan :D

En tiedä mitä temput tarkoittaa.Itse puhun vaan kasvatuksesta ja koulutuksesta.
      Kummassakin pääpointti on positiivinen vahvistaminen.Tosin pakotteitakaan en hyleksi,mutta aika vähäisessä määrin,ja lähinnä kait niitä tulee nuorison kanssa joskus tehtyä.Pakotteisiin perustuva koulutus/kasvatus,taasen henk.kohtaisesti ei iske.
      Ja laumasta "häädöt" ym.menee yli hilseen...

Johtajuuksia,dominointia ym.ei tule pahemmin pohdittu omissa tekemisissä.
      Asiat vaan tehdään.
      Ja meillä se menee kaavalla asiat opetetaan(siis opetetaan,ei odoteta virheitä,joista rangaistaan),motivoidaan hyvin ja myös vaaditaan.Kieltosana kyllä myös käytössä.Sekin opetetaan kunnolla,ja se tarkoittaa myös ,että siinä ei ole neuvotteluvaraa,vaan se on ehdoton.
      Koirille itse hyvä tiiminvetäjä,reilu,looginen,määrätietoinen ja koirien tarpeista hyvin huolehtiva.
      Noilla eväillä on menty ja mennään.
      Omilla koirilla on ehkä jonkun mielestä tiukkakin kuri,kun asiat vaaditaan ihan säntillisesti,ja sataprosenttiseen hallintaan pyrkien.
      Riippuu miten sen ottaa,mutta vastineeksi saaneet myös paljon sellaista,mitä ei ihan kaikki saa.

• canis.familiaris

Juu samanlainen tarina kuin molossilla. Tekemällä, tekemällä ja sen kautta oppimalla..Virheet ja onnistumiset, sekä periksiantamattomuus siinä mitä tehdään ja opittua ylläpidetään.

Yllä mainitun kautta vahva osaaminen ja käsittelytaito ( myös ihmisiin.)
      Olen reilu, mutta erittain vaativa siinä mitä on opittu...Vahva auktoriteetti ja suuri mielenkiinto ja tahto siihen mitä tekee.

Kuppikuntaan ei voi kuulua, koska menen "tunne" pohjalta koira kohtaisesti. Lisäksi en halua rajoittua mihinkään tyyliin tai tapaan. Hyvin on pärjätty ja koulutettu monta epävakaata koiraa..

...Ensimmäisen koiran sain 41v. sitten (6v.)..

Edelleenkään en käytä makupaloja kuin pennulle sivulle opettaessa...muuten motivointi haetaan muuta kautta...Käytän kannuustavaa pakotetta myös aika paljon.

• Cat1982

Kiinnostaa myös tuo termi "kannustava pakote"?

• LuuSuussa

canis.familiaris: ihan mielenkiinnosta kun en ole törmännyt termiin "kannustava pakote", mitä tällä tarkoitetaan? Anna esimerkki käytöstä? Opiskelen tällä hetkellä oppimispsykologiaa ja kiinnostaa kovasti mitä tällä tarkoitetaan :)

• Cat1982

Ehkä kuulun enemmän Victoria Stillwell/Tuire Kaimio-kuppikuntaan kuin tuohon jälkimmäiseen. Kaikki parin viikon jääkaudet, räminäpurkit ja koiran ylimääräiset nyppimiset ja uhkailut menee yli hilseen. Miksi pitää niin kouluttaa tai siis "kasvattaa", kun voi tehdä sen siten että koira ymmärtää mitä haet takaa. Ymmärrän kyllä Jan Fennellin 5 minuutin jäähyn, mutta en kyllä viikkoja kestävää.

Kyllähän se Victoria Stillwell ja Kaimio kieltoja käyttävät mun ymmärtääkseni, mutta kiellon jälkeen tähdentävät että pitää olla se vaihtoehtoinen tekeminen sen kielletyn tilalla. Kyllä mäkin kiellän, ja koiran on uskottava kerrasta. Käytän paljon koirien rauhoittavia eleitä sekä muuta. Murahtelenkin välillä jos ei mua uskota ;)

Voi noilla Millanilla ja Vilanderilla olla jotain käyttökelpoistakin, mutta ei ne metodit kyllä toimi kuin murto-osalle koirista... ja tähän huomautan, että ne Millanin ohjelmassa olevat koirat ei yleensä ole niin "red zone" kuin ohjelmassa vihjataan. Kyllä niitä voi muutenkin kouluttaa hänen tavallaan. Tämän Millanin yhden kirjankin olen lukenut, ja aika höttöä oli. Jan Fennell on aika mukava lisä noihin kuppikuntiin; perustaa johtajuuteen asiat, mutta ei käytä minkäänlaista uhkailua, mutta ei siedä ryppyilyäkään koirilta. En nyt ihan ole kokonaan hänen kannattajansa kuitenkaan, mutta ajattelemisen aihetta tuo ihminen antaa.

Siis mun mielipide.

• Ei näitä enää

Ei taas tätä! Tämäkin ketju mene kuitenkin vaan Millanin haukkumiseksi, niin kuin kaikki, joissa joku kouluttaja nimeltä mainitaan. Vaikka ei edes Millanin nimeä olis aloituksessa, niin silti aina sama paskan heittäminen alkaa... Lukekaa niitä entisiä ketjuja, siellä on jo kaikki sanottu puolesta ja vastaan.

Kiitos muutamalle alussa olleelle, jotka malttoivat pysyä aiheessa.

Ja itse pysyn aiheessa myös sen verran, että en kuulu mihinkään kuppikuntaan. Toimin niin kuin omalle koiralle, ja itselle kussakin tilanteessa sopii.

• Cat1982

Yhtälailla taidetaan Victoria Stillwelliä, tai Tuire Kaimiota (kukkahattutäteinä) sekä Vilanderia haukkua, joten ei se Millan saa kaikkia haukkuja itselleen ;)

Ja olihan tässä juurikin aiheena nämä kaksi kuppikuntaa, niin eikö juurikin niistä voida puhua.

Ei kaikkea tarvitse aina ottaa Millanin haukkumisena, jos siitä jotain vastakkaista sanoo.

Tulikin mieleen, että ehkä jos jotain kirjallisuutta lukee, niin itse ainakin luen mielelläni sellaisten koira-ammattilaisten kirjoja, joilla on myös koulutusta alasta. Tosin luen kyllä näitä muitakin, niin ainakin saa laaja-alaisen käsityksen koirankouluttamiseen ja -kasvattamiseen liittyvästä alasta.

• canis.familiaris

No tästä on puhuttu muutama kerta ja en ihan ole osannut asiaa selittää, mutta ne jotka koirien kanssa on enemmäm pulannut, niin tietää tai osaa poimia pointin.

Kannustava pakote.
      Viedä koira kannustamalla "hoputtamalla" tilaan, jossa ei vaihtoehtoa kuin tehdä se mikä pitää..

Esimerkkejä..
      Este..Innostavasti kannustavasti (painostavasti) hyppy, hyppy hieman tarvittaessa apuja käyttäen (ohjaava veto hihnasta) Tilanne on "kiireinen" että koira on "hieman" hämmästynyt ja ikäänkuin painostaen/ yllyttäen/ohjaten/kannustaen koira oivaltaa mitä siltä haetaan. Vaihtoehtoja ei ole kuin se mitä ollaan tekemässä.

Rappuset (vaikka ritilä) Kanustavasti/innostavasti viedään, että koiran varsinainen pää huomio on ohjaajassa, ei varsinaisesti siinä mitä tehdään..jos asiassa on pelkokynnys. (vaikka pentuna jne..)

Jo kerrottuna esimerkkinä oli alfapossurotikkani, jonka laitoin kulkemaan edelläni kapeita ritilä rappusia hyppyritorniin...itse tulin perässä kannustaen ja vielä niin että pysähtyminen ei ollut mahdollista tai vaihtoehto..käsky ja kannustus. Koiran itseluottamus hyppytornissa suorituksen jälkeen oli silmin nähtävä ja hyvin yhdistävä "yhdessä" koettu juttu..Koira ei pelännyt tämän jälkeen juuri mitään koska kokemus oli ilmeisen vahva ja kasvattava..Ehkä tämä on osittain lähellä Floodingia.

http://teoria.nettisivu.org/kasitteet/ehdollistuminen/pelkoehdollistuminen/flooding/

Tämä tapa kaiketi vaatii ohjaajalta "hieman" auktoriteettiä..josta koirakin siitä tekemiseen rohkeutta hieman saa. Tästä rakentuu väistämättä luottamus, jolloin uuden kokeminen/koulutus helpottuu..

Ehkä taas helpoin esimerkki on saada koira hyppäämään laiturilta veteen..yleensä koira on hyppäämäisillään, mutta se viimeinen niitti itse rohkeus hypätä uupuu. Jos ensimmäisellä kerralla ei onnistu, niin asia vaikeutuu huomattavasti, jos sitä myöhemmin yrittää..

En ymmärrä jäähyjä, enkä selityksiä "murkku" ikäisestä koirasta..Jäähyssä koira saa kärsiä siitä että sen ohjaaja on jo epäonnistunut ja koira ikäänkuin kärsii siitä toistamiseen..Mutta hyvä jos lopulta sen edes sillä saa kuntoon..Parempi sekin kuin pitkittynyt piina, jossa kaikki kärsii.

Murkkuikä taas ohittuu, jos eli tekeminen ja kehitys vastaa toisiaan.

Tätä kuppikunta tai tyyli tapaa keskusteluissa olen vältellyt, mutta jos jokin tapa tehdä pitäisi nimetä, niin lähimpänä on Brad Pattison.

Ei ole aikaa juuri keskittyä aiheeseen, mutta tuossa on se pääpointti kuitenkin.

• canis.familiaris

"Tästä rakentuu väistämättä luottamus, jolloin uuden kokeminen/koulutus helpottuu.."..siis siksi, koska koiralle on muodostunut vaihtoehto (keskeytys)

Ei kannata ottaa sanallisesti tuota linkin pelko sanaa, koska omassa esimerkissä koira pitää olla "innostuneessa" tilassa, niin on helposti ohjailtavissa....Tässäkin hommassa pitää huomioida yksilöt ja rodut, kuten monessa muussakin.

• No minusta nyt enemmänkin ihan kyse maalaisjärjen käytöstä :D
        Tietyn tavoin.

Flooding taas menee sille tasolle,että sillä voi saada todella pahaa aikaan,jos tiedetä tarkoin mitä tehdään.
        Ei siis pelkällä maalaisjärjellä riitä,vaan pitää olla kunnolla tekniikka hallussa.

• cf
        molossi kirjoitti:

No minusta nyt enemmänkin ihan kyse maalaisjärjen käytöstä :D
        Tietyn tavoin.

Flooding taas menee sille tasolle,että sillä voi saada todella pahaa aikaan,jos tiedetä tarkoin mitä tehdään.
        Ei siis pelkällä maalaisjärjellä riitä,vaan pitää olla kunnolla tekniikka hallussa.

Niin olisi kai tuon kaiken voinnut lyhentää sanaan maalaisjärki..=O

• canis.familiaris

Erotellaan vielä kuitenkin: Flooding , jossa pelkokynnys on syntynyt kokemuksen kautta. Tässä mielestäni suuri asia on luottamus ohjaajaan kohtaan, koska reaktio johonkin on vaistopohjainen..

Kannustavassa pakotteessa, taas pyritään saada koira tekemään yllyttämällä kokemattomuuttaan jotain mitä ei ole vielä tehnyt, eli uuden asian kynnys ylitetään. Tässäkin on tärkeä, että vaikka tilanne on painostava, niin tekemisen meininki on innostava ja tekemiseen kannustava..Yhdessä koettu. (luottamusta kasvattava)

Sana kannustava pakote, on minun keksimä, jolla yritin joskus selittää tapaani tehdä koiran kanssa..

Tuo Flooding on putkiksen esille tuoma juttu ja linkki, jonkun keskustelun yhteydessä.

• Cat1982

Okei, ajattelinkin että aikaisemmin en ole myöskään kuullut tuota termiä, niin se ei ole ihan yleisesti käytössä.

Hyvin selitetty, tuli kanssa eka mieleen vähän flooding, mutta ei niin rankassa määrin. Itsekin olen kyllä käyttänyt tietyissä tilanteissa tuollaista "kannustavaa pakotetta".

• canis.familiaris
        Cat1982 kirjoitti:

Okei, ajattelinkin että aikaisemmin en ole myöskään kuullut tuota termiä, niin se ei ole ihan yleisesti käytössä.

Hyvin selitetty, tuli kanssa eka mieleen vähän flooding, mutta ei niin rankassa määrin. Itsekin olen kyllä käyttänyt tietyissä tilanteissa tuollaista "kannustavaa pakotetta".

Hyvä jos ymmärsit. Tuo tapa on ollut aina ja pidän sitä jonkimmoisena "suorana" vaikuttimena. Parasta on ollut se, että tekemiset on koettu ja ratkottu "yhdessä" joka taas muodostaa vahvan siteen koiraan ja nostaa sitä tärkeää itseluottamusta. Tämä opettaa hyvin luottamusta ja että oppii myös luottamaan.
        Tämä on kulma kivi, kun aloitetaan muuttamaan sitä vaistokäytöstä opetettuun malliin -luottamus.

Kv-Koiriin tuo on toiminut hyvin, koska se uuteen paikkaan tullessa, on yhtä hämentynyt, kuin pentu uudessa tilanteessa. Itse aloitan kotiuttamisen heti heti.
        Tunnin sisällä. "haltuun otto"..
        - Annan koiran haistella asuntoa
        - kutsun ja annan makupalan sekä rapsutan. (Puhun kannustavasti)
        - kutsun, kehun ja rapsutan
        - käsken luokse..pieni tauko ja iloinen/riemakas ulos "pyynti"
        - ulkona ohjausta ja kannustusta..jne..

En tee aina samalla kaavalla kutsuessa, vaan pyrin siihen, että koira ei aina tiedä mitä siitä seuraa..Sillä herää mielenkiinto kutsuun. esim. kutsusta
        - annan makupalan
        - rapsutan ja kehun
        - näytän jonkun esineen/ ruokapussin jne..(jota saa hetken haistella)
        - vien ulos.jne.

Näissä kaikessa tuon tutuksi samalla oman ääneni..(äänenpainotteet)
        Tuon siis aluksi esille kaksi tapaa...vahva/jyrkkä käytös ei toivotusta, jolla ohjataan koiraa toivottuun, sekä vastapainona kannustava ja leppoisa ilmapiiri..lähes poikkeksetta, koira nopeasti oppii ja pyrkii oppimaan äänen painotteet ja sen ohjaamat tarkoitukset ja vaikuttimet ...Täytyy vain olla silmää, että ns."ojennus" (sanallinen) kestää vain sen hetken minkä tarvitsee ja elämä jatkuu.. Ei siis jäädä siihen "negatiiviseen"....Eli kun koira on oppinut/oppii äänenpainotteet ohjailen sitä pääosin niillä jatkossa..Tässäkään ei ole vaihtoehtoa..

Kuvainnollisesti, jos aitaus on asetetut rajat, niin aina kun koira lähestyy aitaa/rajaa, tulee hyvin jyrkkä keskeytys ja kun tapahtuu, niin leikki jatkuu...koira oppii helposti lukemaan ohjaajaa, että miten tässä ja tässä tilanteessa käyttäydytään- ei ratko tilannetta itse....jne.

Pennulle taas pyrin luomaan tietynlaisen innostavan ilmapiirin, kun jotain tiettyä aletaan tekemään..Se on helppo innostaa siihen rajalle, missä pennun sen hetkinen hallittavuus on..ja yllyttää tekemään jotain "ajamalla" tilanne sellaiseksi, että siinä ei ole kuin yksi tapa selvita..ja pitää siis tilanne "kiireisenä", että koiralla ei pääse oma vaistokäytös tilanteessa esille.

Pennulla siis pakote on tilanteesta ohjaava positiiviseen tilaan. Positiivinen tila on palkkio -koiralle mieluisa.

Samoin kuin kv-koiralla äänenpainote jyrkästi ohjaa sitä positiiviseen tilaan. Pakotan koiran johonkin, jossa koira sitten saa tehdä asetetuissa rajoissa mitä vain...En siis palkitse makupalalla, vaan sillä, että positiivisessa tilassa sitten tehdään koiralle mukavia asioita...Laadukasta liikuntaa, tekemistä, ruokaa ja huolenpitoa..

Poikkeuksetta arasta koirasta on tulllut itsevarma, vaikka lähtökohta on ollut mitä on..Syy tietenkin on itsevarmuus, siitä, että koira selkeästi tietää mitä saa tehdä ja mitä ei..Se vapauttaa olemaan se mitä on. -Onnellinen koira.

• canis.familiaris
        Cat1982 kirjoitti:

P.s kyllä tuo tapa voi/saattaa olla myös aika karun tai kovan kuuloista ulkopuolisen silmin ja sitä onkin tarvittaessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2551
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      349
      2180
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      26
      2012
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      14
      1850
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1608
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1142
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1119
    8. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      990
    9. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      965
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      938
    Aihe