Tänään vihdoin kävin ottamassa septumin ja tietenkin olin koko ajan niin jäykkänä tikkuna että hyvä kun makaamaan pääsin :DD En oikein osannu kysellä hoidosta..
Lapun kyllä sain mutta siinä kerrotaan yleisesti lävistystenhoidosta, ei tarkasti septumista.
Eli siis kuinka pian saan putsata merisuola liuoksella? Ja pitääkö käyttää septimin ja vettä suihkutella? Oon kyllä koittanut netistä etsiä ohjeita ja jotkut sanoo että lävistystä pitää pyöritellä, mut mua kiellettiin. Eli osaako kukaan kertoa mulle vähän infoa kun en kehtaa heti soittaa lävistäjällä
SEPTUMIN HOITO apua
3
7260
Vastaukset
- 10-11
merisuola liusos kuppiin ja nenä veteen :D epämiellyttävää..
- Anonyymi
Hoito-ohjeet
LÄVISTYSTEN HOITO-OHJE
Erityisen tärkeitä kaikkien lävistysten nopean ja ongelmattoman paranemisen kannalta ovat terveelliset elämäntavat ja monipuolinen ruokavalio. Erityisesti B- vitamiinit, C-vitamiini, rauta ja sinkki ovat merkittäviä lävistyksen paranemisen kannalta. Suosittelen tehostamaan ruokavaliota monivitamiinivalmisteilla erityisesti ensimmäisen 1-2 kuukauden ajan sekä välttämään tupakointia, alkoholin ja päihteiden käyttöä, valvomista, stressiä jne.
On normaalia että lävistyksen ottamisen jälkeen lävistysalueella saattaa ilmetä mm. verenvuotoa, tykytystä, punoitusta, turvotusta, mustelmia, kutinaa, ihon kuivumista jne. Lävistyksestä tulee useimmiten myös jossain vaiheessa paranemista kudosnestettä, joka on vaaleaa (usein kellertävää) eritettä jota kuivuu karstaksi korun varteen.
Ota aina välittömästi yhteyttä minuun mikäli lävistyksesi kanssa ilmenee ongelmia tai kysyttävää!!!
KASVOJEN-, KORVIEN- JA VARTALONALUEEN LÄVISTYSTEN HOITO:
Pese kädet huolellisesti AINA ennen lävistykseen tai sen lähistölle koskemista!!!
Huuhtele lävistys juoksevalla lämpimällä vedellä aamuin-illoin ja/tai mahdollisen likaantumisen, hikoilun yms. jälkeen. Lävistystä ei kuitenkaan kannata pestä useammin kuin kahdesti päivässä. Älä poista korua lävistyksestä pesun ajaksi!
Kuivaa lävistys varovasti painelemalla puhtaalla kertakäyttöisellä (mieluiten steriilillä) nukkaamattomalla harsotaitoksella tms. Lävistysalueen kuivana pitäminen edesauttaa paranemista ja ehkäisee tulehduksia ym. muita ongelmia.
Puhdista lävistys steriilillä keittosuolaliuoksella 2-4 kertaa päivässä. Voit käyttää esim. Easypiercing Saline Spray –suihketta tai apteekin fysiologista keittosuolaliuosta (NaCl 9mg/ml) puhtaaseen harsotaitokseen, nukkaamattomaan paperiin tms. kostutettuna.
Älä käytä desinfiointiaineita tai rasvoja! Septidin, Betadine, vetyperoksidi ym. desinfiointiaineet ovat liian vahvoja jatkuvaan käyttöön ja tuhoavat ihoa luontaisesti suojaavan bakteerikannan (normaalifloora) sekä hidastavat haavan paranemista. Rasvat ja voiteet hidastavat lävistyksen paranemista mm. estäen suojaavan ruven muodostumista ja toimivat kasvualustana bakteereille. Voit tarvittaessa käyttää hajustamatonta herkän ihon kosteusvoidetta lävistyksen ympärillä jos iho kuivuu pahasti.
Lämpimällä (esim. kuumavesipullo tms.) hauduttelu parantaa verenkiertoa lävistysalueella ja nopeuttaa paranemista. Lämminhaude nopeuttaa paranemista erityisesti alueilla joiden verenkierto saattaa olla heikompaa, kuten korvat ja napa.
Vaihda vaatteet, tyynyliinat ja lakanat ym. useasti ja huolehdi puhtaudesta!
Älä koskettele lävistystä turhaan tai liikuttele korua. Liikuttelu ärsyttää lävistystä ja avaa uudelleen paranevan haavan.
Vältä hikoilua ja saunomista n. 2 viikon ajan. Uimista ja julkisia saunoja, kylpylöitä yms. kannattaa välttää vähintään kuukauden ajan. Huuhtele lävistys huolellisesti juoksevalla vedellä välittömästi hikoilun ja uimisen yms. jälkeen.
Vältä meikkien, hius- ja kosmetiikkatuotteiden ym. kemikaalien pääsyä lävistyshaavaan.
Vältä tiukkoja, hankaavia ja tarttuvia vaatteita, koruja yms.
Vältä nukkumista lävistyksen päällä sekä kolhuja, tarttumisia ym. rasitetta lävistysalueella. Kuuntele kehoasi; jos jokin sattuu tai tuntuu epämukavalta, se todennäköisesti myös ärsyttää/vahingoittaa lävistystä. Voit käyttää kylmäpakkausta, jääpussia tms. helpottamaan kipua ja turvotusta jos lävistys saa kolhuja.
Tule jälkitarkastukseen n. 1-2kk kuluttua lävistyksen ottamisesta! Jälkitarkastuksessa tarkistan että kaikki näyttää siltä kuin pitää ja korut ovat sopivan kokoiset jne. - ceewwe
Itse hoidin aikas vaatimattomasti. Aamuin sekä illoin tungin nenäni hanan alle valuttaen sitä vettä suunnilleen septumin kohdille, kummallekkin sieraimelle. Joskus myös päivällä.
Tuota merisuolaliuosta käytin muistaakseni kaksi kertaa, hyvin puhdistuu sillä tuon sepen ympärys ja helppo sen jälkeen sitä hieman liikutella. Olisi sitä kai voinut useamminkin lillutella siellä suolaveden joukossa, mutta aina pääsi unohtumaan tuo mahdollisuus.
En käynyt uimassa tai saunassa ensimmäiseen kahteen viikkoon ja vältin iskuja, jotka olisi voineet vahingoittaa korua, vaikka ainahan sitä jotenkin saa kolautettua tuon...
Kesti noin kuusi viikkoa että septumini oli täysin parantunut, eikä kyllä missään vaiheessa pahemmin sattunut. :D
Myöhässä tuli nämä ohjeet kylläkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693