Kun koira vanhenee ja rupee lähestyyn, tai jo on eläkeiässä, kuinka paljon sen entistä päivittäistä sapuska-annosta tulee pienentää, että se pysyy kohtuu kunnossa eikä ala lihoon niin kuin ihmiset yleensä, ja miten sen tarpeellisen ruokamäärän voi edes tietää, kun jokainen vanhuskin eri tavoilla aikaansa viettää ja energiaansa kuluttaa?
Onko yhtälö yks yhteen; koira liikkui ennen 10 kilometriä päivässä ja siihen kuului kaikki leikit mukaan ja nyt se hitaasti kävelee pari, kolme kilsaa vrk:ssa, pitääkö päivän ruoka-annos laskea niiden kuljettujen kilometrien mukaan vai otetaanko huomioon myöskin koiran rotu, paino ja sen ruokahalu?
Entä sitten, kun se jostain syystä lopettaa vallan syömisen ja rupee paastoon?
Annat sille mitä tahansa herkkua, se ei tee muuta kun käy nuuhkasemassa sitä gourmeeta ja pakittaa pois?
Siis, onko koira sairas vai nirso tai onko vanhuus ja väsy iskenyt?
Mitä mieltä ootte?
15
140
Vastaukset
- Voi voi voi
Vie Arkis koira lääkäriin.Sillä on selvästi kipuja. Koska kävely vaikuttaa tuskaiselta saattaa kyse olla niveltulehduksesta mikä on lääkkeillä hoidettavissa.
- sedemikra
Miks sä ensimmäiseks vertaat mua johonkin Arkkikseen ja sen jälkeen rupeet puhuun jostain selvästi kivuliaasta koirasta?
Mitä jos jättäsit arvelus johonkin muuhun kertaan ja vastaisit vaan suoraan kysymykseen?
Miten te muut iäkkäiden koirien omistajat sulattaudutte siihen, kun rakas lemmikkinne vanhenee ja rupee käyttäytyyn kuin mummonne ennen pois nukkumistaan?
Lopettaa tai ainakin hidastaa syömistään ja liikkuu vähemmän kuin kpskaan ennen. - sedamikra
Kukahan täällä raivoo?
Minä en voi tietää sun motiivejas, mutta saatan ymmärtää sun kauheen haloos, jota oot jatkanu ny jo kohta vuosikausia ja näytät sitä edelleen tekevän, vaikka sulla ei oo mitään asiallista kerrottavaa kenenstäkään.Ei siitä Hatammista eikä ees ittestäs, kuka sitten ikinä lienetkään. - arkis
sedamikra kirjoitti:
Kukahan täällä raivoo?
Minä en voi tietää sun motiivejas, mutta saatan ymmärtää sun kauheen haloos, jota oot jatkanu ny jo kohta vuosikausia ja näytät sitä edelleen tekevän, vaikka sulla ei oo mitään asiallista kerrottavaa kenenstäkään.Ei siitä Hatammista eikä ees ittestäs, kuka sitten ikinä lienetkään.arkis arkis
- meillä******
Meillä 13vuotias lopetti ruokailun eikä mielellään lähtenyt lenkille. Oli kipuja sekä sairas. Hännän asentokin on hyvä mittari.
- sedemikra
Meillä hännän asento on kuin ennenkin. Tavallisesti alhaalla mutta terävöityessä suoraa pituutta selkärangan suuntaisesti. Myös niskakarvat on tuuheena koko selän pituudelta.
Selittääks se koiran sairauden ja jos, niin mikähän vaiva on kyseessä ja onks siihen jotain lääkettä?
Mitä itse annoit 13 vuotiaalle koirallesi? - meillä *******
sedemikra kirjoitti:
Meillä hännän asento on kuin ennenkin. Tavallisesti alhaalla mutta terävöityessä suoraa pituutta selkärangan suuntaisesti. Myös niskakarvat on tuuheena koko selän pituudelta.
Selittääks se koiran sairauden ja jos, niin mikähän vaiva on kyseessä ja onks siihen jotain lääkettä?
Mitä itse annoit 13 vuotiaalle koirallesi?Kun ei edes riisiliemi pyynyt sisällä, van tuli bukluna ulos, niin tilasin ajan eläinlääkäriin. :(.......siis vettähän kyllä joi. Mutta ei sillä vedellä monta päivää voi pitää, menee voimattomaksi nopeasti.
Sydämen vajaatoiminta, ei välittänyt enää verta riittävästi sisäelimiin, lihaksiin :(( - sedemikra
meillä ******* kirjoitti:
Kun ei edes riisiliemi pyynyt sisällä, van tuli bukluna ulos, niin tilasin ajan eläinlääkäriin. :(.......siis vettähän kyllä joi. Mutta ei sillä vedellä monta päivää voi pitää, menee voimattomaksi nopeasti.
Sydämen vajaatoiminta, ei välittänyt enää verta riittävästi sisäelimiin, lihaksiin :((Kiitos! Mulla on itselläni sama vaiva mutta en oo koskaan käsittänyt että se voi tulla vanhaan koiraanikin.
Oon ollut koirieni viimeisellä matkalla jo useaan kertaan ja aina, joka ikinen kerta kuulen jotain uutta, miks mun eläinystäväni on pakko nukuttaa siihen viimeiseen uneen mutta tota en koskaan uskonut kuulevani.
Toivottavasti nyt kuitenkin on kyse vaan väsymisestä ja vanhuudesta. - meillä ********
sedemikra kirjoitti:
Kiitos! Mulla on itselläni sama vaiva mutta en oo koskaan käsittänyt että se voi tulla vanhaan koiraanikin.
Oon ollut koirieni viimeisellä matkalla jo useaan kertaan ja aina, joka ikinen kerta kuulen jotain uutta, miks mun eläinystäväni on pakko nukuttaa siihen viimeiseen uneen mutta tota en koskaan uskonut kuulevani.
Toivottavasti nyt kuitenkin on kyse vaan väsymisestä ja vanhuudesta.Milloin oot viimeks käyny ell, että koiran sydänäänet on kuunneltu ? Onhan koirille sydänlääkkeitä, mutta eivät nekään auta, mikäli liian myöhään hakeutuu tohtorille.
Mielummin tohtorin luo ajoissa, kun koira vielä itse kävelee, ennenkuin jalat pettää.
- 66666666666644444444
Sopivan ruuan määrän näkee rasvasta kylkiluiden päältä.
Katso normiannos pakkauksesta, ja vähennät siitä esim 20 %.
Mitä kevyempi koira, sitä parempi selälle, ja raajoille ylipäätään. Ja jos koira äkisti muuttuu hitaammaksi, tai ei halua kävellä entiseen tapaan. Lääkäriin tottakai !
Maalaisjärki esiin nyt. Vähän kuin ihmisillä,ei vanhuus ole sairaus :)
Vastausta kysymykseen on vaikea antaa.Kun se on viimekädessä ihan yksilökysymys.
Jo pelkästään,vaikka tietäisi iän,sekään ei sano mitään.Ikä ja rotu kertoo jo vähän enemmän.Ihan siitä syystä,että esim.tirrit on vielä täydessä terässä monetkin,kun vaikka isot raskaat koirat samassa iässä.
Ja sitten on ihan puhtaat yksilöerot.
Sekin on vähän "oleellista",mitä syöttää.Kuivamuonissa muutellaan aktiivitasonkin mukaan ym.(siis jotkut)
Itse ruokin kotiruualla,eikä sen kanssa mitään ihmeempiä tarvi pläräillä.
Ruoka-aineitten suhteita lähinnä voi joutua muuttamaan,jos tarvis.Ei edes kaikilla.
Itse olen toiminut ihan puhtaasti näppituntumalla.Kun askel rupeaa hidastumaan,jos/kun liikuntaa aletaan vähentää,niin jos koira lihoo,niin sitten vaan vähemmän ruokaa.Ja siihen silloiseen tasoon sitten vaan "haetaan" se sopiva määrä.Ja siis ihan yksilökysymys.
Kyllä sen sitten koirasta näkee,miltä näyttää,hoikkana kannattaa pitää,kuten toki normistikkin.Ja miten virtaa riittää,siis ikään ja yksilöön nähden.
"onks yhtälö..." En minä mitään yhtälöitä siis mieti.Eli kuten sanoin,koiraa katsomalla,se sopiva ruokintamäärä haetaan,kun/jos on tarvis.
Eli käytännössä ei noilla ole mitään merkitystä viimekädessä,kun se ruoka haetaan yksilön mukaan,siis määrä,ihan kuin normistikkin.
"Entä sitten..." Lekurin paikka.Kuten aina,jos koiralle tulee jotain selvästi sen normista poikkeavaa,tai jotain,josta voi epäillä,että on häikkää.
Ei vanhuus ruokahaluun vaikuta,jos koira on terve.Se on sitten oma juttunsa,miten kukin on muutenkin ruokaan suhtautunut elämässään.Mutta poikkeamat normaalista kannattaa aina huomioida.
Minulla on vaan ollut aina koiria,jotka ruokaa rakastaneet.Ehkä hyvä ruokakin vaikuttanut :D
Ja olenkin sanonut,että jos meillä vanha koira jättää kerrankin syömättä,se on todennäköisesti merkki,että se on sitten menoa pilven reunalle.Ja niin on ollut.
ps.Lekurit tekevät ihan veteraanitarkkeja.Eli tsekataan kaverit läpi,oleellisissa asioissa.Voi teettää vaikka vuosittain.
Mutta muuten kannattaa kyllä aina normista poikkeavaan käytökseen reagoida,ja viedä lekurille.Moi! Älä vähennä sapuska-annosta määrällisesti, vaan sen energiasisällön mukaan. Pidä ruoan määrä samana annoskoon mukaan, mitä koira on tottunut syömään.
Jos taas reipas ja ruokahaluinen koira alkaa nirsoilemaan, tai jopa kieltäytyy
syömästä, suosittelen ELL ja katsomaan veriarvot, joista vanhalla etenkin maksa,
haima, munuaiset ,tulehdus-arvot ja mitä ne näkeekin, minä en noista tiedä, mutta kyllä se lääkäri tietää ja osaa sitten opastaa.
Painonhallinnassa juurikin se "kylkiluu-indeksi" on hyvä, mutta ainahan vanhenevalta koiralta häviää lihasmassaa.- Vanheneva koira
Maksa-arvot on noista tärkein, sillä voidaan varmistaa tai poissulkea
monet piilevätkin sairaudet. Samallahan nuo tietenkin kaikki saa katsottua.
- Marjan kamu
Miten koirasi jaksaa, joko kävitte tohtorilla.
Täällä on kaikkea mahdollisuuksia näköjään esitetty, mutta heitämpä minäkin tässä yhden.
Koirathan eivät valitettavasti ole tyhmiä päin vastoin, yksi vaihtoehto voi olla nivelissäkin, koira tietää jos on liikaa painoa niin niveliä särkee ja vähentää ruokailun määrää.
Vanhoille ja nivelrikoa kärsiville koirille voi kokeilla vihersimpukaa, sitä syö myöskin ihmiset, tiedän erään ihmisen mikä syö vihersimpukkaa eikä tarvitse silloin syödä lääkärin määräämiä synteetisiä lääkeitä ja on autannut hänen nivelrikkoonsa.
Mutta me voimme vaan arvailla mikä koiraasi vaivaa, jos koirasi juo normaalisti, eikä normaalia enemmän, ei välttämättä ole munuaisissa häikkää.
Vanha koira liikkuu vähemmän ja kuluttaa vähemmän, kun enemmän liikkuva koira, jos samaa syö nyttenkin kun nuorempana ruuan määrää on vähennettä.
Ainoastaa eläinlääkäri voi kertoa koirasi todellisen vaivan, hopi hopi lekuriin..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242551Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3492180Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä262012Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o141850Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581608Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121142Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181119- 55990
- 63965
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?2938