Työttömiä kohdellaan epätasa-arvoisesti sen perusteella mitä reittiä heidän työttömyyskorvauksensa maksetaan työttömyysvakuutusrahastosta. Tämän takia työttömyyskorvaus on tyypillisesti 2-3 kertaa korkeampi silloin kun se tulee työttömyyskassojen kautta kuin silloin kun se tulee Kelan kautta. Tämä ei ole hyväksyttävää, sillä korkeampaa korvausta saavat eivät ole maksaneet tähän rahastoon enempää kuin muutkaan, korkeintaan mitättömän kassamaksun verran.
Suomessa ammattiliitoille maksetuilla maksuilla ei ole paljoakaan tekemistä työttömyyskorvausten kanssa. Kaikki työttömyyskorvaukset maksetaan työttömyysvakuutusrahastosta riippumatta siitä onko liiton tai työttömyyskassan jäsen vai ei. Varat tähän rahastoon saadaan työttömyysvakuutusmaksuista ja valtiolta, ei liitoilta tai kassoilta. Työttömyyskassoilla on oikeus nostaa tästä rahastosta jäsenilleen ansiosidonnaiset korvaukset. Kelalla ei ole tätä oikeutta, sillä on oikeus nostaa tästä rahastosta asiakkailleen vain peruspäiväraha.
Ansiosidonnaisina työttömyysvakuutusmaksuina kerätään työntekijöiltä ja työnantajilta se sama summa mikä menee ansiosidonnaisiin työttömyyskorvauksiin. Vika on siinä että nämä vakuutusmaksut kerätään kaikilta, mutta ansiosidonnaisia korvauksia saavat vain kassajäsenet. Kassoihin kuulumattomat jäävät osattomiksi siitä rahapotista, jota ovat olleet keräämässä maksamillaan vakuutusmaksuillaan omaksi työttömyysturvakseen. He saavat pelkän valtion rahoittaman peruspäivärahan.
Kaikilla ei ole kykyä huolehtia omasta työttömyysturvastaan, joten ansiosidonnaisen epääminen kassaan kuulumattomalta on yhtä oikeutettua kuin polkupyörän vieminen siltä joka ei ole osannut lukita sitä. Onko syyllinen uhri vai varas? Uhrihan on kummassakin tapauksessa maksanut siitä mikä vietiin.
Tässä on vakava oikeusturvaongelma, sillä työttömyysvakuutusmaksut ovat pakollisia mutta ne "lukitseva" pieni kassamaksu ei ole pakollinen.
On myös yleistä, että henkilö luulee olevansa vakuutettu työttömyyden varalta, kun palkkakuitissa on rivi "Työttömyysvakuutusmaksu".
Olen yrittänyt vuosia saada korjausta tähän ongelmaan, mutta työttömyysturvalainsäädännön kehittämisestä vastaava Sosiaali- ja terveysministeriö on haluton korjaamaan sitä. Se vaan ilmoittaa, että työttömiä ei tarvitse kohdella samalla lailla. (STM/1791/2012.) Näin siitä huolimatta, että perustuslain mukaan samanlaisessa asemassa olevia ihmisiä on kohdeltava samalla lailla. Sen mukaan kukaan ei saa joutua muita huonompaan asemaan näennäisesti puolueettoman säännöksen tai käytännön vuoksi ilman että toiminnalle on olemassa hyväksyttävä tavoite.
Liittoihin kuulumaton työtön on hyödytön ja hampaaton, joten hänen oikeuksistaan ei tarvitse välittää.
Lue lisää:
http://tinyurl.com/oikeutta
Liiton jäsenyys on turhaa, kassa riittää
-G-
2
332
Vastaukset
- 24
Elloskin myy työttömyysvakuutuksia, jo 3v. etkö hoksinut edes sitä ostaa ennenkuin potkut tuli.Sitäpaitsi sen saa kuulema kaikkien muiden työttömyyskorvauksien lisäksi, ei vaikuta muihin etuihin.
- 42
Siinä Elloksen myymässä on vakuuttaja L'loyds. Eikä sitä saa määräaikaisiin työsuhteisiin.Hinta 19,95/kk , sillä saa 600e/kk-verot.Kannattavaa lisäturvaa vakihommissa oleville.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760