Huostaanotot

Eikö jo riitä?

Kaikkia järkyttävä 8-vuotiaan tytön murha herättää keskustelua.
Lapsi palautettiin kotiin vaikka hän pelkäsi ja itki hätäänsä.
Kuinka tunnottomia aikuiset ihmiset voivat olla kaikkien lakipykäliensä ja asetustensa kanssa. Nyt kyllä voivotellaan, että on ´toimittu väärin.
Ihmetystäni herätti keskustan Juha Rehulan lausunto, että huostaanottoja pitää vähentää ja kotien tukemista lisätä.
Kuinka vieraita maailmalle poliitikko voikaan olla.

Mitä tukea voi antaa sadistiselle psykopaatille? Onhan aivan kummallinen tämänkin tapauksen kuvio, kun lapsi on palautettu huostaanoton jälkeen kotiin, missä ei ole omia vanhempia. Äitipuoli ja paljon ajokeikkaa ajava isä. Yksiössä.

Isä oli ollut tuomittuna lapsen hyväksikäytöstä joitakin vuosia sitten. Äitipuoli on valehdellut ammattinsa ja nimensä, joten ihmetellä pitää, miten lastensuojelu oikein tutkii tapaukset!

Vuosia olen ajatellut, että lapsi on lainsuojaton olento, toisen luokan kansalainen, jota saa pompottaa ja heitellä kodista toiseen vanhempien. lastensuojeluviranomaisten ja tuomareiden keskinäisen kissanhännävedon mukaan.

Poliisillekaan ei voi ilmoittaa selvästäkään pahoinpitelystä! Koulut ja terveydenhoitoviranomaiset joutuvat asioimaan lastensuojelun kanssa, ja tässä on yksi tulos. Jos aikuinen joutuu pahoinpitelyn uhriksi, tulee poliisi paikalle. Äiti ja lapsi otetaan turvakotiin. Äitiä tuetaan monin tavoin.
Jos vanhemmat pahoinpiteleväy lasta, minne hän menee? Kukaan ei turvaa anna.
Viranomaiset sanovat, että on annettava perheelle vielä yksi mahdollisuus.

Jari Sinkkonen sanoi Aamutv:ssä, ettei tämä suinkaan ole ainutkertainen tapaus.

Olisiko äitien ruvettava ajamaan lasten asiaa!

199

2826

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No ei.

Nyt on pakko kommentoida ihan ekaa lausetta. "Kaikkia järkyttävä 8-vuotiaan tytön murha herättää keskustelua."

Ei se kaikkia järkytä, esim minua. Ja olen vielä raskaanakin.

On se kumma, että tässä vaiheessa kun lapsen murhasta uutisoidaan, alkaa ihmisiä kiinnostaa ja järkyttää. Eikö sitten pitäis olla järkyttynyt koko ajan, lapsiahan kuolee päivittäin.

Tekopyhää.

• 10+16

Joo, niin kuolee, mutta tuo miten tuo pieni lapsi sai kärsiä, niin se kyllä varmasti järkyttää kaikkia normaaleja ihmisiä. Aina jossakin tapahtuu jotain, eikä kaikkea voi surra, mutta toivottavasti en ainakaan minä tule koskaan niin kylmäksi, ettei tuollaset hetkauttais.

• no juu

Hyi olkoon mikä kommentti...........
        Tekopyhää tai ei!!

• Mintukka...

Olet tunteeton ihminen.

kyllä kuolee lapsia jatkuasti, mutta tämän lapsen murhasivat oma isä ja äitipuoli. Asia pyörinyt jotain syystä mielessä monta päivää.

Minua ainakin asia järkyttää ja enemmänkin surettaa suunnattomasti :(
        Yritän olla ajattelematta, mutta en pysty.

• jojojoi

Lapsia kuolee joka päivä, mutta harvempi kuitenkaan vanhempansa kuoliaaksi kiduttamana.

• MINÄminäMINÄ

VALEPUKKI !!!! Huomion kerjääjä.

• kaiju

Surullista, että raskaanaoleva on noin kyyninen. Joo, kyllä lapsia kuolee kaikenaikaa, mutta kammottavinta on kun lasta kohdellaan kaltoin omassa kodissa. Vanhempien tehtävä on suojella lasta kaikelta miltä vain on mahdollista. Itseäni on kaltoinkohdeltu, mutta tämän rinnalla se oli ``a walk in the park´´. Se, että äitini heitti minut kännispäissäin öisin rappuun ym. mukavaa, ja yllytti kännikavereitaan minua hakkamaan ei ole mitään tämän rinnalla. Selvisin hengissä, mutta se pieni tyttörukka, hänellä ei ollut mitään mahdollisuuksia. Toivon sydämeni pohjasta, että ko. lapsen rääkkääjät päästetään ulkoilemaan muiden vankien kanssa.

• kukaan ei välitä

Itse kun olin 8 vuotias poika. Mua hakattiin ja äidin poikaystävä yritti tappaa minut. Löi mua yöllä jäkis mailalla päähän ja heräsin sairaalassa pari viikkoa myöhemmin. Sitä ennen oli yrittänyt tappaa äitini ja mua oli hakannut monesti. Lastenkodissakin oli vähän väliä mut siltin mut annettiin aina takas äidille ja sen miehelle. Sosku ei tehnyt mitään eikä poliisit tehnyt mitään ennen kun melkein kuolin. Siitä on nyt 29 vuotta aikaa ja tänä päivänäkään ei kukaan välitä. tää 8 vuotias tyttö kuoli koska kukaan ei välittänyt. Ei välittänyt minustakkaan. Ainoastaan onni pelasti mut. Se mies ei joutunut edes vankilaan silloin joka mut yritti tappaa.

• Loistavaa!

Siinäpä vastailee seuraava lasten pahoinpitelijä. Eikö ihmisille voisi tehdä jotain psykologisitestejä, ennen kuin on oikeutta tehdä lapsia? Vituttaa että kaikki psykopaatit voi lisääntyä kuin kanit.

• kaikenlaisia

"No ei ?????"

Oletpa ihmeellinen nainen, jos sinua ei järkytä tämän pienen tytön kohtalo!!!!!!

Piää tovoa että sinun lapsesi isä on kuitenkin toistamaata kun sinä itse.
        Niin sinun lapsesi saa paremman kohtelun mitä tämä murhattu pieni tyttö.

• nän on

Myönnetään että pieni virhe on aloittajalla tullut tahtomattaan.

Totta on!
        Ei tietenkään niitä järkytä tämän pienen tytön kohtalo, jotka itse ovat samaa maata
        tytön murhanneiden kanssa.Mutta normaalia ihmistä järkyttää tälläinen,se on varmaakin varmempaa.

Vai että oikein " Tekopyhää ???"

Ja raskaana oleva nainen kehtaa tuollaista kirjoittaa.

• miettimistä kaikille
        kukaan ei välitä kirjoitti:

Itse kun olin 8 vuotias poika. Mua hakattiin ja äidin poikaystävä yritti tappaa minut. Löi mua yöllä jäkis mailalla päähän ja heräsin sairaalassa pari viikkoa myöhemmin. Sitä ennen oli yrittänyt tappaa äitini ja mua oli hakannut monesti. Lastenkodissakin oli vähän väliä mut siltin mut annettiin aina takas äidille ja sen miehelle. Sosku ei tehnyt mitään eikä poliisit tehnyt mitään ennen kun melkein kuolin. Siitä on nyt 29 vuotta aikaa ja tänä päivänäkään ei kukaan välitä. tää 8 vuotias tyttö kuoli koska kukaan ei välittänyt. Ei välittänyt minustakkaan. Ainoastaan onni pelasti mut. Se mies ei joutunut edes vankilaan silloin joka mut yritti tappaa.

Miten niin kukaan ei välittänyt ? Miksi te tuollaista paskaa kylvette, naapurit ja lapsen äiti tekivät useita ilmoituksia lastensuojeluun, joten kyllä välitti. Mutta joo, silloin esim. 29-vuotta sitten, harva ilmoitti mistään mitään. Meille tuli veljeni kaveri usein yölläkin, kun ei voinut olla kotona, eikä muuta paikkaa ollut, äitinsä oli juoppo ja isä kuollut juoppo. Kävi sitten meiltä koulussa ja kävi nukkumassa, kun äiti toi kotiin milloin mitäkin juopporemmejä. Valitettavasti silloinkaan ei ollut kaikilla lapsilla ja nuorilla paikkaa mihin paeta, päivällä oli koulu mutta sitten koulun jälkeen, ei mitään, tiedän tapauksia tuolta ajalta, jotka asustivat rappukäytävissä kun ei kotiinsa voineet mennä.

Siksi jokainen jonka lapsen kaverista näkee ettei kaikki ole ihan kunnossa, voi tarjota kotiaan "turvapaikaksi" ja olla lapsen/nuoren kanssa yhdessä yhteydessä lastensuojeluun. Siksi en ymmärrä niitä tapauksia, joissa lapsi ei saa kaveerata juoppojen lasten kanssa, ymmärrän ettei lastaan sellaiseen kotiin kukaan päästä, mutta ajatelkaa sitä lasta, yksin jää kun ei kaveritkaan saa "alkaa". Yöselkään monet lähtevät ja nukkuvat yönsä ulkona.

Eli turha on nyrpistellä ettei minun lapseni saa kaveerata tuollaisen ryysyliisan tai -pekan kanssa.

• kjkjiukjkjkjkjkj

kertoo kyllä että olet tunteeton!!!!

• ÄLLITÄLLI

"No ei". En ymmärrä alkuunkaan pointtiasi.Mielesi ja ajatusmaailmasi kyllä muuttuu lapsen syntymän myötä, ja mikäli ei muutu, olet sieltä pahemmasta päästä. Ei ihan kaikki ole sinulla kohdallaan -olet kylmä ja tunteeton. toivottavasti laspse ei kärsi kasvatusmetodeistasi ja ikävä kyllä jos samaa rataa jatkat, tulee lapsesi oppimaan sinulta vain kylmäkiskoisuutta, eikä lainkaan empatiaa.

• kehtaatkin

Hyi helvetti ja kehtaat vielä tunnustaa ja kirjoittaa noin. Miten kylmä, tunteeton ihminen. tässäkö tuleva lapsentappaja ???

• kysyn vaan
        miettimistä kaikille kirjoitti:

Miten niin kukaan ei välittänyt ? Miksi te tuollaista paskaa kylvette, naapurit ja lapsen äiti tekivät useita ilmoituksia lastensuojeluun, joten kyllä välitti. Mutta joo, silloin esim. 29-vuotta sitten, harva ilmoitti mistään mitään. Meille tuli veljeni kaveri usein yölläkin, kun ei voinut olla kotona, eikä muuta paikkaa ollut, äitinsä oli juoppo ja isä kuollut juoppo. Kävi sitten meiltä koulussa ja kävi nukkumassa, kun äiti toi kotiin milloin mitäkin juopporemmejä. Valitettavasti silloinkaan ei ollut kaikilla lapsilla ja nuorilla paikkaa mihin paeta, päivällä oli koulu mutta sitten koulun jälkeen, ei mitään, tiedän tapauksia tuolta ajalta, jotka asustivat rappukäytävissä kun ei kotiinsa voineet mennä.

Siksi jokainen jonka lapsen kaverista näkee ettei kaikki ole ihan kunnossa, voi tarjota kotiaan "turvapaikaksi" ja olla lapsen/nuoren kanssa yhdessä yhteydessä lastensuojeluun. Siksi en ymmärrä niitä tapauksia, joissa lapsi ei saa kaveerata juoppojen lasten kanssa, ymmärrän ettei lastaan sellaiseen kotiin kukaan päästä, mutta ajatelkaa sitä lasta, yksin jää kun ei kaveritkaan saa "alkaa". Yöselkään monet lähtevät ja nukkuvat yönsä ulkona.

Eli turha on nyrpistellä ettei minun lapseni saa kaveerata tuollaisen ryysyliisan tai -pekan kanssa.

Eikö sillä lapsella ollut selviä pahoinpitelyn merkkejä. idioottikin näkee et sellaset ei tule kaatumisesta. Onko tosiaan viranomaiset noin tyhmiä nykyään. Tuo lapsi annettiin kuolla kun poliisi ei tehnyt mitään. Soskutäteihin ei ole ikinä luottamista.

Mun naapurissa on hakattu lapsia ja lapsen äitä juo pari vuotta mut kukaan ei välitä vaikka soskuun olen itse ilmoittanut monia kertoja. Lapset parkuu käytävällä keskellä yötä harva se viikonloppu. Kyllä joo poliisit käy mut ei ne vie miestä putkaan. Naapurin äiti on taas silmät mustana usein. Voin kuule kertoo ettei kukaan välitä.!

• minä tiedän
        kaikenlaisia kirjoitti:

"No ei ?????"

Oletpa ihmeellinen nainen, jos sinua ei järkytä tämän pienen tytön kohtalo!!!!!!

Piää tovoa että sinun lapsesi isä on kuitenkin toistamaata kun sinä itse.
        Niin sinun lapsesi saa paremman kohtelun mitä tämä murhattu pieni tyttö.

Ei muakaan järkytä kun tiedän et tollasta tapahtuu kaiken aikaa. Soskuämmät on avuttomia.

• Vittu
        kysyn vaan kirjoitti:

Eikö sillä lapsella ollut selviä pahoinpitelyn merkkejä. idioottikin näkee et sellaset ei tule kaatumisesta. Onko tosiaan viranomaiset noin tyhmiä nykyään. Tuo lapsi annettiin kuolla kun poliisi ei tehnyt mitään. Soskutäteihin ei ole ikinä luottamista.

Mun naapurissa on hakattu lapsia ja lapsen äitä juo pari vuotta mut kukaan ei välitä vaikka soskuun olen itse ilmoittanut monia kertoja. Lapset parkuu käytävällä keskellä yötä harva se viikonloppu. Kyllä joo poliisit käy mut ei ne vie miestä putkaan. Naapurin äiti on taas silmät mustana usein. Voin kuule kertoo ettei kukaan välitä.!

Jep, ja ku vähän satut ottamaan lapsen tukasta kii on miljoona sossun ämmää ja pari maijallista poliiseja oven takana viemässä lapsia pois.

• E

Vaikka minäkin olen kylmä ihminen, niin en sentään noin kylmä ole. Lasten ja eläinten kohdalla alkaa sappi kiehumaan. Hyvä ettei huonekalut lennä pitkin poikin.

• Harkittu murha
        kysyn vaan kirjoitti:

Tuosta lapsestahan tehtiin uhri tarkotuksella, ja vielä näin syksyn aikaan kun seulontakoneisto palaa lomiltaan. Potin tastä koko rumbasta kerää media, sosiaalitoimi ja ennenkaikkea lastensuojelubisnes. Tyttö annettiin tarkotuksella kuolla ja näitä tapauksia on suomessa monta. Kyllä sinänsä hyvistä kodeista käydään lapsia hakemassa "parempaan" kotiin mutta kun huomataan oikeassa hädässä oleva lapsi, hänet jätetään oman onnensa nojaan tarkoituksella että saataisiin näitä uhreja.

Kärsijöinä ja maksajina tässä tekopyhyydessä ovat lapset ja vanhemmat.

• KadotusSinulle

Taitaa olla tämä heppu pakastimesta syntynyt.

• kyllä mulle käy
        Loistavaa! kirjoitti:

Siinäpä vastailee seuraava lasten pahoinpitelijä. Eikö ihmisille voisi tehdä jotain psykologisitestejä, ennen kuin on oikeutta tehdä lapsia? Vituttaa että kaikki psykopaatit voi lisääntyä kuin kanit.

Ja "Loistavaa!" on ensimmäinen kani, joka pitisi steriloida.

Mitä jos niitä psykologisia testejä tehtäisiin ensin vaikka sosiaaliviranomaisille, ennen kuin lasketaan ls:n puolelle töihin?

• Mummeli
        Mintukka... kirjoitti:

Olet tunteeton ihminen.

kyllä kuolee lapsia jatkuasti, mutta tämän lapsen murhasivat oma isä ja äitipuoli. Asia pyörinyt jotain syystä mielessä monta päivää.

Minua ainakin asia järkyttää ja enemmänkin surettaa suunnattomasti :(
        Yritän olla ajattelematta, mutta en pysty.

Myös järkyttää nykyinen vastuu lapsen vanhempien kasvatuksesta. Aivan pienet
        lapset laitetaan pihalle leikkimään et ovat pois jaloista. Voi hyvä ihme, kyllä pitää
        olla aikuinen, ainakin yksi valvomassa lasten touhuja! Saattaa olla kymmenenkin
        3 - 12vuotiaita useita tunteja ulkoilemassa yksin. Eikö vanhemmat välitä lapsistaan
        vaan saavat touhuilla mitä sattuu. Yksi pissaa joka kerta kiipeilytelineen viereen, toinen kiipeilee pihan ainokaisessa puussa ja katkoo oksia senkun kerkiää. Yksi
        puu kaadettiin kun oli jo täys ranki, siis oksaton. Joku tekee kiusaa toiselle ja hautaa puseroa hiekkaan. Toinen parkuu pää punaisena äitiä ikkunaan. Mut eipä vaan aikuista ohjausta kuulu.Olen kerran puuttunut puunoksien katkomiseen, sanomalla aivan kauniisti että ei saa katkoa ja roskata piha-aluetta. Eipä mennyt kauaa kun tultiin kertomaan ettei heidän lapset näin ole tehneet.Siis uskoakko enemmän lasta vai aikuista joka on tilanteen nähnyt omin silmin. NIIN ollaanko me sit vanhuksina näitten nuorten armoilla potkittavana ja uhkailtavana. Jossain mättää ja pahasti.Pian niitetään vapaankasvatuksen hedelmiä. Nämä ns.paljon päätösvaltaa saavat nykyiset lapset kasvaa pian tyranneiksi ja hallitsijoiksi. Haloo ohjatkaa ja antakaa lapsillenne ikää vastaavaa kasvatusta ja rajat miten elää.Ylivilkkaus voi olla seurausta huonoista yöunista, riittämättömästä terveellisestä ravinnosta ja rakkaudellisesta välittämisestä.

• Siinä on taas yksi tunteeton äiti...toiv kaltaisiasi ei ole enempää, käy jo sääliksi syntymätöntä lastasi.

• mummo

Onhan lasta kohdeltu todella raa"asti. Miten itse olisit kestänyt samat pahoinpitelyt ja pelot. Toivon ainakin, että tuntisit edes surun pistoksen. Monesti syntynyt lapsi "pehmentää" äidin arvomaailman ja tuo empaatisia tunteita, joita lapsi tarvitse sillä rakkaus on kaikkein tärkeintä ja turvallisuus. Jos et näihin kykene mene juttelemaan amattiauttajille.Ehkä itselläsi traumaattinen lapsuus ja olet väärällä tapaa kovettanut itsesi, ettetä jaksaisit Älä ainakaan tee pahaa omalle lapsellesi Koeta kasvaa henkisesti ja valmistua äityiteen antamaan itsestäsi kaiken Vanha sanonta ei lasta voi panna astiakaappiin ja ottaa kuin posliini astiaa tarvittaessa Vaan jokahetki on oltava läsnä. Vauvat vielä usein yöllä valvottavat eli univelkaakin kertyy mutta silti on jaksettava. Kerää hyvä tukiverkosto ympärillesi. Ettei tarvitse samantapaista lukea teistä.

• mummo
        minä tiedän kirjoitti:

Ei muakaan järkytä kun tiedän et tollasta tapahtuu kaiken aikaa. Soskuämmät on avuttomia.

Järkytä sanan voi kokea niin monella lailla, voi tuntea surua, sääliä, että joko taas lastensuojelu täppösi.kun ei noteeranut asiasta ilmoituksia mitenkään Ja onhan tuon pienen lapsen kohtako ollut sietämätöntä kipua ja pelkoa täynnä Ja kuinka paljon samanlaisia kohtaloita on nytkin peräti siais ja tukiperheissäkin kun paikkoja vähän ja valvonta heikkoa.Ja Sama sokeus soppalantyöntekiöillä Myös lastenkodeissa kauheuksia tapahtuu joskus oma koti oisi ollut parenpi paikka.lapselle On ollut todeksi tiedän pitkäaikainen hyväksikäyttö sijaisperheessä ,joka "villasella painettiin unholaan kuka nyt niitä lapsia uskoisi, kun niin rikas hyvämaineinen perhe. On kyllä todella paljon hyviäkin perheitä

• Eikö jo riitä?

Tekopyhää?

Kuvottavin tapaus, josta olen lehdestä lukenut.
      Halveksit kuollutta lasta! Pidät tekopyhänä ihmisiä, joita asia kuohuttaa.

Sinua ei järkytä. Se olkoon sinun taakkasi.

• 8+3

Ei kyllä järkytä minuakaan. Jostain kumman syystä.

• Eikö jo riitä?

Katsot siis, että ei ole mitään virhettä tapahtunut, kun huostaanotettu lapsi palautetaan vanhemmille, joilla on taipumus pahoinpidellä lasta?

Millainen kasvattaja olet itse? Toivottavasti lähinaapurisi seuraavat perheenne elämää tarkemmalla silmällä kuin Puotilassa.

• Subsub
        Eikö jo riitä? kirjoitti:

Katsot siis, että ei ole mitään virhettä tapahtunut, kun huostaanotettu lapsi palautetaan vanhemmille, joilla on taipumus pahoinpidellä lasta?

Millainen kasvattaja olet itse? Toivottavasti lähinaapurisi seuraavat perheenne elämää tarkemmalla silmällä kuin Puotilassa.

Äläs yritä kääntää kommenttia, jos et osaa argumentoida. Vaikka ei järkyty se ei tarkoita, ettei tuomitse tapahtunutta. Tiedät itsekin tämän, mutta olet valinnut yliaggressiivisen tavan hyökätä toista kohtaan.

Enpä järkyttynyt itsekään. Josko tästä järkyttyisi, pitäisi olla järkyttynyt koko ajan, koska tietää että jossain tapahtuu vastaavaa koko ajan. Ehkä pahempaakin. Edelleenkään äskeiset lauseet eivät tarkoita, että olisin välinpitämätön tai kyvytön empatiaan.

Kyttää sinä naapureitasi, ja entistä enemmän lapsia huostaanotetaan hyvistä, rakastavista perheistä. Tiedän nimittäin aivan täysin typerin perustein suoritettuja huostaanottoja. Vastapainona on tietenkin myös aiheellisia vielä onneksi enemmän. Tottakai tällaiset tapaukset pitäisi saada katoamaan, mutta en usko sen tapahtuvan naapureiden elämää vakoilemalla.

Ajatelkaapas mihin suuntaan lastensuojelu menee, jos sosiaalityöntekijät joutuvat koko ajan työskentelemään sanktioiden pelossa. Joka ikinen tapaus hoidetaan lain tiukimman kirjaimen mukaan.

• jkjkjkjkjkjkjkjkj

sinäkin olet tunteeton!!! tollasia ei kukaan arvosta...

• järkyttynyt
        Eikö jo riitä? kirjoitti:

Ihminen jota ei järkytä lapsenmurha, on paatunut, masentunut, shokissa, järkyttynyt liikaakin..., jotain noista, koska tunne-elämä ei enää pelaa. Voi olla itsekin pahoinpitelyn tai raiskauksen uhri. Kertakaikkisen sairas mieleltään. Inhimillinen ihminen tuntee tuskaa, hätää ja myötätuntoa kärsineen ihmisen puolesta, myös kuolleen ihmisen puolesta. Mukana voi olla myös häpeää siitä ettei ole välittänyt, tai järkytys siitäkin että on välittänyt, mutta ei ole voinut tehdä mitään.

Minä ainakin vietin unettomia öitä ja vietän vieläkin jos alan miettiä maailman lasten käsimyksiä. Yritän ainakin tehdä sen mitä voin, nähdä ympärilleni ja tarkastella ympäristöäni ja ihmisiä näkevin silmin ja auttaa sen minkä pystyn. Ainahan se ei riitä...

Olen itsekin ollut hakattu ja pahoinpidelty lapsi. Tiedän miltä se tuntuu. En ikinä ole lyönyt lapsiani. En edes tukistanut ja hyvin ovat maailmassa pärjäneet.

• cxzdgywö

Juuri empatiakyvyttömät ihmisethän pystyvätkin kiduttamaan ja murhaamaan. Toivottavasti kyseisillä ihmisillä ei ole lapsia eikä eläimiä.

• sairas maailma on..

mua järkytti asia kyllä.. itellä pieni lapsi. ja en missää nimessä vois tehä omalle lapselle mitään pahaa..se on sairasta.. jos ei pysty huolehtii omasta lapsesta, sillon niitä ei pitäisi tehä!! lapsi on viaton vanhempiensa tekoihin, eikä pysty puolustautumaan,.. :(

• Avun hakeminen

Minusta on kauhistuttavaa lukea, että täällä odottava äiti kirjoittaa , että häntä ei järkytä asia ja sanoo että joka päivä lapsia kuolee.
      Pitää paikkansa, kyllä kuolee ja erilaisiin asioihin, onnettomuuksiin, sairauksiin, jokainen lapsen kuolema on järkyttävä. Mutta silloin kun se tulee aikuisen ihmisen tahallisesti aiheuttamana, ihmisen jonka pitäisi hoitaa ja huoltaa lasta se on todella jo syvältä, että en ymmärrä minkälainen on se ihminen, ketä asia ei järkytä.

Lapsiin kohdistuu valtavaa julmuutta ja sen aiheuttaa useimmiten läheiset ihmiset, joiden kanssa lapsi joutuu elämään. Tällöin ymmrärrän huostaanotpn, mutta takaisin palauttaminen on kyllä silloin mielestäni täysin mahdotonta, koska lapseen saatetaan silloin kohdistaa vieläkin suurempi pahoinpitely, kun on aiheuttanut tälle vanhemmalle vaikeuksia.

Nämä aikuiset pitöisi saada hoidettaviksi jos perheestä tehdään ilmoitus, silloin on jo asiat yleensä niin pahasti vinossa, että enää ei oel aikaa vitkastella asioiden kanssa, vaan todella käydä vaihtoehdot läpi sekä lapsen , että vanhempien parhaaksi.

Ihan varmasti tuo aikuinen olipa sitten oma tai uusio tarvitsee itsekin apaua, saatikka sitten lapsi.
      Lapset pelotellaan olemaan vaiti, joten vain ulkoisista merkeistä voi päätellä pahoinpitelyt.
      Kun täällä haukutaan isovanhemmat, siis omat vanhemmat, eikö se tarkoita melkein samaa, enää ei siedetä heidän seuraansa, kun pitää piilottaa oma paha olonsa ja lastenlasten mahdollisuus kertoa heille mitään.
      Perhe ikäänkuin sulkee itsensä lukkojen taa ja voi erittääin pahoin.
      Joten peräänkuulutan päiväkoteja ja koulua, jotta tehkä niitä ilmoituksi, parempi niinkin, että jokin turhakin, mutta ainakin saataisiin lapsen elämä turvatuksi.

Jokainen ihminen joka tekee lapselleen pahaa joko fyysisesti tai henkisesti åpitäisi itse laittaa kärsimään sama asia ja kaikki mahdollisuudet pois, jotta ei pysty itse millään tavalla pääsemään pois tilanteesta, ehkä silloin alkaisi kirkastua mitä lapsi on saanut kokea.
      Tietenkin toivon, näiden ihmisten ihan omasta takaa hakevan apua itselleen ja perheelleen, jotta näitä kauhuasioita ei tulisi enää yhtään.

• *1948

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288496326148.html
        " Lapsen rääkkäämistä videoitiin

Lapselle huudettiin, häntä alistettiin ja nöyryytettiin.

Hänet oli mm. pakotettu seisomaan tietyssä asennossa, laitettu tunneiksi alastomana pieneen muovilla vuorattuun astiaan tai verhottu kehoon teipatulla jätesäkkimuovilla.

Kylmäävää on sekin, että vanhemmilla oli tapana videoida lapsen rääkkäämistä. Tallenteita oli yli 61 tuntia.

Tämä kaikki tapahtui kurinpidon nimissä. Internetiin kirjoittamassaan tekstissä perheen äiti kertoo rakastavansa miestään, perhettä, lapsia, kissoja ja Jumalaa.

Uhrille aiheutui verenvuodosta anemia, mutta onnekseen hän selvisi IS:n tietojen mukaan ilman pysyviä fyysisiä vaurioita. Psyykkisten vaurioiden pysyvyydestä on mahdotonta sanoa. "
        Vanhemmuutta 2000 - luvulla

• jiizeee
        *1948 kirjoitti:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288496326148.html
        " Lapsen rääkkäämistä videoitiin

Lapselle huudettiin, häntä alistettiin ja nöyryytettiin.

Hänet oli mm. pakotettu seisomaan tietyssä asennossa, laitettu tunneiksi alastomana pieneen muovilla vuorattuun astiaan tai verhottu kehoon teipatulla jätesäkkimuovilla.

Kylmäävää on sekin, että vanhemmilla oli tapana videoida lapsen rääkkäämistä. Tallenteita oli yli 61 tuntia.

Tämä kaikki tapahtui kurinpidon nimissä. Internetiin kirjoittamassaan tekstissä perheen äiti kertoo rakastavansa miestään, perhettä, lapsia, kissoja ja Jumalaa.

Uhrille aiheutui verenvuodosta anemia, mutta onnekseen hän selvisi IS:n tietojen mukaan ilman pysyviä fyysisiä vaurioita. Psyykkisten vaurioiden pysyvyydestä on mahdotonta sanoa. "
        Vanhemmuutta 2000 - luvulla

kuinka niin vanhemmuutta 2000-luvulla? ainoa mikä tuossa viittaa 2000-luvulle on tallenteet ja internet.
        kaikenlaista fyysistä ja psyykkistä väkivaltaa, varmasti jotain tuollaistakin, on ollut aina. nykyisin noin kohdelluilla lapsilla voi silti olla jopa mahdollisuus päästä piinastaan kehittyneempien lastensuojelutoimien ansiosta. toista taisi olla vaikka 30-luvulla... ja silloin ennen kun tiettävästi kasvatettiinkin ankarampaan tyyliin ja fyysinen kuritus ei todellakaan ollut rangaistavaa. että täytyykö ihan kaikkia ongelmia laittaa nykyajan syyksi, oli vain pakko kommentoida. ei täydy.

• ihme akat..
        jiizeee kirjoitti:

kuinka niin vanhemmuutta 2000-luvulla? ainoa mikä tuossa viittaa 2000-luvulle on tallenteet ja internet.
        kaikenlaista fyysistä ja psyykkistä väkivaltaa, varmasti jotain tuollaistakin, on ollut aina. nykyisin noin kohdelluilla lapsilla voi silti olla jopa mahdollisuus päästä piinastaan kehittyneempien lastensuojelutoimien ansiosta. toista taisi olla vaikka 30-luvulla... ja silloin ennen kun tiettävästi kasvatettiinkin ankarampaan tyyliin ja fyysinen kuritus ei todellakaan ollut rangaistavaa. että täytyykö ihan kaikkia ongelmia laittaa nykyajan syyksi, oli vain pakko kommentoida. ei täydy.

Entä jos tämän nyt raskaana olevan äidin oma lpasi kuolee tuollallailla rääkättynä kuin Eerika, tai kuolee johonkin onnettomuuteen , tai vakavaan sairauteen. eikö sekään järkytä?

• hanneliV

Tämä 8-vuotiaan kuolema on vaivannut minua päiväkausia. Jotain haluaisi tehdä tällaisessa asemassa olevien lasten auttamiseksi, mutta mitä?

Lapsen asema on aina huonompi kuin aikuisen, lapsella ei ole vaihtoehtoja vaan hänen on otettava ne kotiolot jotka suodaan. Tässä tapauksessa olemme saaneet todistaa iltapäivälehtien kertomana kuinka pienen tytön oli otettava vastaan ruumiillista ja henkistä väkivaltaa aina kuolemaansa saakka. Kuinka tämä ei liikuta jotakuta?

En ole kuolemantuomion kannattaja, mutta viime päivinä olen tuntenut kylmää vihaa ja toivonut että tällaisten tekojen tekijät saisivat kuolla aiheuttamallaan tavalla itsekin.

• Eikö jo riitä

Minä toivon, että vankeustuomio jatkuu pakkoeristyksellä kuten Jammun tapauksessa, sillä sadismi ja kiduttaminen on näiden ihmisten toimintatapa.
        Pelätkööt vankitovereitaan linnassa!

Nämä ihmiset eivät ole yhteiskuntakelpoisia.

• ...

" Jotain haluaisi tehdä tällaisessa asemassa olevien lasten auttamiseksi, mutta mitä?"

Nyt ajankohtaista on valita edustajia kunnalliseen päätöksent ekoon. Ota yhteyttä ehdokkaisiin, pyydä paikallislehtesi mielipide palstalta heidän kannaottonsa perheiden tilanteen prantamisesta ja tee valintasi sen peusteella. vaalien jälkeen pidä äänestäjänä (työnantajana) huoli, että äänestämäsi henkilö ei unohda vaalilupauksiaan.

• järkyttynyt
        Eikö jo riitä kirjoitti:

Minä toivon, että vankeustuomio jatkuu pakkoeristyksellä kuten Jammun tapauksessa, sillä sadismi ja kiduttaminen on näiden ihmisten toimintatapa.

Minä menin lukemaan eilen tapauksesta.
        AHDISTI lukea niin että sattui.

Nukuin huonosti,enkä meinannut saada unta, työnsin pääni oman 7-vuotiaan
        hiuksiin ja hain lohtua oman vieressä nukkuvan lapsen tuoksusta...

Ei voi ymmärtää tälläistä pahuutta..
        todella surullista ja järkyttävää.

• Tavalliseen
        Eikö jo riitä kirjoitti:

vankilaan vaan! Siellä eivät monetkaan pidä lapsentappajista...

• Eikö jo riitä kirjoitti:

vankilaan vaan eikä ikinä vapaaksi...

• Eikö jo riitä?

Hyvä puheenvuoro.
      Tätä ei pidä unohtaa, kun vaalit lähestyvät.

Yksi asia jarruttaa avun saamista ja hankkimista, ja se on liian tiukka salassapitovelvollisuus.
      Viranomaiset eivät saa lain uhalla kertoa asiakkaansa asioita toiselle viranomaiselle. Niinpä joka paikassa hankitaan samoja tietoja omiin tiedostoihin, ja aikaa kuluu ihan turhaan.
      Ollaan menty liian pitkälle yksityisyyden suojassa.

• ''''''''''''''''''''

Psykopaatti on ihminen joka ei pysty tuntemaan myötätuntoa ja empatiaa toista ihmistä kohtaan. Tytön surmaajat ovat psykopaatteja.

Kaikki ne, jotka pystyvät asettumaan tuon 8-vuotiaan tytön asemaan, tienneet millaista hänen elämänsä on ollut ja millä tavalla hän viimeiset hetket on joutunut viettämään, ovat järkyttyneet ja tunteneet suurta surua tytön puolesta ja vihaa tekijöitä kohtaan.

Ihminen joka ei ole tuntenut mitään, haluaa joko suojella itseään (raskaana) tai sitten hänellä itsellään on niin rankkoja asiota omassa taustassaan, että mikään ei enää hetkauta. Toivon, että tämän palstan kirjoittajalla on kyse tuosta itsesuojelusta, koska jälkimmäinen vaihtoehto ei tiedä hyvää tulevalle lapselle.

• taisteleva äiti

Annan kaiken myötätunnon lapsen äidille, joka menetti lapsensa. Jokainen aikuinen joka joutuu taistella lapsen puolesta ja saa pelätä, että näkeekö lasta enään ymmärtää tilanteen ja se tuntuu. Semmoiset aikuiset jotka elävät VIELÄ onnellista perhe-elämää avio/avoliitossa eivät voi käsittää mitä kaikkea joutuu toinen vanhempi kokea huoltajuuskiistassa. Olen jo 2,5 vuodem ajan saanut taistella lapsestani ja jopa pyytänyt pikaista huostaan ottoa, mutta mitä tekee lastensuojelu. tuputtaa perheneuvolaa ja terapiaa, mutta kukaan ei oikeasti ymmärrä lasta ja hänen mielipioteitään.

Olen huomannut että suomessa lastenoikeudet eivät TOTEUDU vaikka niitäkin vietetään marraskuussa. Missä vika?

Eli vanhemmat jotka elävät tällä hetkellä onnellista parisuhdetta, älkää ottako kantaa koko asiaa.

• Feknefjklwnwkefj

"Olen huomannut että suomessa lastenoikeudet eivät TOTEUDU vaikka niitäkin vietetään marraskuussa. Missä vika?"

Siinä että oikeasti oikeuksia ei ole olemassakaan, vaan kyseessä on satu jota kollektiivisesti kerrotaan että olisi parempi olla.

Ainoa mikä on on se että vedoten näihin olemattomiin oikeuksiin yhteisö hoitaa asiaa jälkirankaisulla - joka puolestaan ei ole samaa kuin oikeuksien toteutuminen.

Tämän käsittäminen on monille vaikeaa ja he uskovat että on olemassa sellainen konkrettinen asia kuin "oikeus": Tosiasiassa vaikka kuinka hoemme että lapsella on oikeus hyvään elämään ei se estä ainuttakaan lasten pahoinpitelyä, raiskausta tai murhaa.

Oikeuksia ei ole olemassa.

Ainoa tapa vaikuttaa asiaan on luoda ythteiskunta joka ei luo niin paljoa kaikenlaisia sekopäitä, tukirakenteet ja puuttumisrakenteet sekä yhteisöllisyys joka tuottaa ihmisille mahdollisimman hyvän elämän ja terveet luonteenpiirteet. Tällä tavoin heidän jälkeläisensä saavat suurimmalla todennäköisyydellä tarkastelua kestävän lapsuuden.

Mutta niin kauan kuin valitsemme elää yksilökeskeisyyttä korostavassa barbariassa ei tuo tavoite tule tapahtumaan; oikeuksia ei ole eikä niitä ajeta parhaimmalla mahdollisella keinolla. On vain jälkikäteen rangaistus joka ei uhria enää auta.

Tämäkin mielipide on ahdistava monen mielestä, koska he ovat tottuneet oikeusajatteluun ja pitävät sitä elämänsä ohjenuorana. Ja kuitenkin oikeuksia rikotaan, jatkuvasti. Jos ihmisellä olisi oikeuksia ne toteutuisivat ehdottomasti, mutta kun meillä ei ole oikeuksia - koskaan ollutkaan.

• ammattiihminen

Hei kaikille

Olen alan ammattilainen ja ihmettelen kovasti ihmisten käytöstä tänä päivänä ja sitä mitä on pitänyt tapahtua ihmiselle että noin pahasti voi nuorta tyttöä rankaista. Tämä äiti varmaan on itse kokenut jotain vastaavaa tai traumoja elämässä on takana ja sitten sitä koittaa purkaa ja ihan väärällä tavalla. Meillä käydään kiivasta keskustelua siitä miksi tyttö päästettiin takaisin ? Mutta kun lastensuojelullakin on laki ja silläkin on laki ja sitten tulee suomenlaki. Keneltäkään ei voi riistää mitään tai ottaa pois ilman pätevää syytä ja tässähän oli mielestäni pätevä syy. Tuntuu vaan niin pahalta tämmöiset kun on kädetön vaikka näkee kaiken pahan.

• älä jauha paskaa

Kyllä voi riistää lapset ilman pätevää syytä. Täällä riittää, että sairastut ja tarvitset kotiapua, lapset lähtee siitä hyvin pian, ja pysyvätkin poissa. Eikä ole kyse mielisairauksista.

• Asiasta Tietävä

Älä puhu paskaa. Eilen tuli juttu A-Studiossa ja siinä todettiin, että laki antaa mahdollisuuden viranomaistyöhön. Laki EI ESTÄ tekemästä viranomaisyhteistyötä, se vois jossain tapauksissa hidastaa sitä, MUTTA SE EI ESTÄ SITÄ. Vika on asenteissa. Lastenvalvojia kiinnostaa enemmän elatusasiat, ei lasten asiat.

Kunnallinen lastenvalvoja-järjestelmä pitäisi purkaa ja perustaa tilalle sellainen instituutio, joka oikeasti on kiinnostunut lasten eduista.

• Toivoisin että kyseisen tapauksen "ammattilaiset" OSAAVAt ottaa vastuun. Kyllä Suomenlaki estää tämmöiset tapaukset jos vaan asiat hoidetaan oikeen. Itse työsknetelen nuorten parissa ja muutamissa jutuissa (oienemmissä) asiat on lähteneet rullaamaan melko kivuttomasti. Suurimmat syyllisethän on tekiät, mutta tässä on kyllä syylisiä myös sosiaali viranomaiset.

• Olematontahoitoa
        älä jauha paskaa kirjoitti:

Kyllä voi riistää lapset ilman pätevää syytä. Täällä riittää, että sairastut ja tarvitset kotiapua, lapset lähtee siitä hyvin pian, ja pysyvätkin poissa. Eikä ole kyse mielisairauksista.

Tämä on totta! Olin sairaalassa leikkauksen takia ja lapsellani oli hoitaja iäkäs äitini joka itki puhelimessa, että ei jaksa on väsynyt.

Minä "reippaana" otin yhteyettä sairaalan sosiaalityöntekijään ja pyysin kotiapua äitini tueksi, osaksi päivää.

Sosiaalityöntekijän vastaus oli tämä: Jos et kykene huolehtimaan lapsestasi se otetaan huostaan ja sinua seurataan ja sitä en suosittele!!!!

Lapseni isällä oli työ, joka alkoi aamulla klo 5. 00 ja päättyi illalla klo 20.00. Isä teki parhaansa silloin oli paikalla tai vapaana.

Edellisen minimerkin älä jauha paskaa kokemus on tosi niin kuin minunkin!

• Simcity 678

Minkä alan ammattilainen? Et ihan vaikuta töissä olevalta sosiaalan ammattilaiselta kielenkäytön perusteella.

• jaaha missä vika

Lastensuojelun ja lastensuojelulain toteutumista valvoo sosiaalitoimi ja sosiaalityöntekijät. Jos nämä "raijat" jättävät hommansa hoitamatta niin kyllä aika mahdotonta on muutoin vaikuttaa tilanteeseen. Tuossakin 8-vuotiaan tapauksessa se henkilö jonka olisi pitänyt toimia jätti asiat tutkimatta, vaikka lapsen tilanteesta oli tehty useita lastensuojeluilmoituksia.

• etävanhmp

" Juha Rehulan lausunto, että huostaanottoja pitää vähentää ja kotien tukemista lisätä."
      Minusta tämä olisi oikea suunta. Liian heppoisasti lapsi viedään huostaan nykyään. Sitten sekä lapsi että vanhempi voi huonosti loppuelämän.

Mutta toki tämä kyseinen tragedia on tosin aivan toinen juttu.

• Oikeus

Yksi asia mikä pitäisi ehdottomasti kriminalisoida on entisten puolisoiden tekemät AIHEETTOMAT LASTENSUOJELUILMOITUKSET. Niitä tehtaillaan ihan toisen kiusaksi tai kostoksi,koska se on niin helppoa tehdä se nimettömänä.
      Vaikka lastensuojelussa tiedettäisiin, että kyseessä on luonnevikaisen ihmisen tekemä aiheeton ilmoitus niin he joutuvat käsittelemään sen kuitenkin rutiinityönä ja tämä aika on pois siltä ,joka apua todella tarvitsee.

Perkele, kyllä maailmassa on kaikennäköisiä hulluja.

• Huojuva talo

Exäni löysi 5 v eron jälkeen uuden kumppanin, jonka kanssa he tehtailivat minusta neljässä vuodessa 44 lastensuojeluilmoitusta ja 4 rikosilmoitusta ja aloittivat huoltajuusriidan. Viikko ennen käräjiä he peruivat asian. Sen jälkeen on tipahdellut yksittäisiä ilmoituksia, joista röyhkein oli yksityisen lääkäriaseman lääkärin, isän puheiden perusteella tekemä. Jouduin myös lapsen alakoulun rehtorin "kuulusteluun" jossa minua uhkailtiin lastensuojeluilmoituksella fiktion, jonka isä oli käynyt kertomassa, perusteella.

Viime keväänä yläkoulun terveydenhoitaja oli haastatellut lastani ja kysellyt kotioloistamme. Mm. kuinka paljon minä käytän alkoholia lasten läsnäollessa. Lapselle oli sanottu, että terveydenhoitajalle voi kertoa luottamuksellisesti. Hoitsu ei uskonut, kun lapsi sanoi ettei äiti juo kuin joskus juhlissa viiniä ruoan kanssa. Samainen hoitaja oli kysynyt lapselta, onko tämä tietoinen että voi muuttaa koska tahansa toisen vanhemman luokse, jos tilanne kotona on vaikea ja hänelle voi kertoa luottamuksellisesti. He kuulemma hoitavat tilanteen kuraattorin/psykologin kanssa. lapsi oli ihmeissään ja sanonut että minne minä kotoani muuttaisin.

Soitin ja kysyin kyseiseltä terveydenhoitajalta, onko lapsen etävanhempi keskustellut hänen kanssaan minusta ja huoltajuudesta ja lopulta sain irti typeryksestä, että on. Hän oli myös kirjannut vastaanottonsa tietoihin että lapsi on masentunut. Kun pyysin kopiot lapsen papereista itselleni, en niitä saanut vaikka kahdesti pyysin. Käytin lapsen erikoislääkärin testeissä, koska minä, sukulaiset tai harrastusryhmässä, koulukaverit, kaverit tai opettajat eivät näe masennusta. Masennus-juttu on todennäköisesti lähtöisin etän uuden kumppanin mielikuvituksesta. Hän on mm. särkylääkkeiden väärinkäyttäjä ja alkoholisti. Ja! terveydenhoitaja.

Viimeiset kaksi vuotta tässäon mennytkin elatusasiaa käräjöidessä. Etä ei halua maksaa Kelan määrittelemää minimielatusta lapsista, enempää en ole pyytänyt, vaikka miehellä varallisuutta olisikin.

Ikävintä oli aika, kun minun oli pakotettava lapset tapaamisiin lasten tahtoa vastaan. Etävanhemman uusi lemmitty vihaa lapsiani ja etä teki kaikki tapaamisviikonloput töitä uuden kumppaninsa hoitaessa pakotettuna lapsia (hän vaati mm. että heidän tuli istua ruokapöydässä niin että rinnan ja pöytälevyn väliin jäi kämmenen leveys. Kampasi tyttöjen hiukset repimällä ja letittämällä ne tiukoiksi kivuliaiksi leteiksi ja leikkasi otsahiukset nyrhityn lyhyiksi ja käytti jokaisen ahdollisen hetken haukkuakseen lapsille minua.) Lastensuojelunväki toisti palaveri palaverin jälkeen, kuinka lapsilla on oikeus molempiin vanhempiinsa. Kun lapset vuoroin täyttivät 12v. he kieltäytyivät systemaattisesti menemästä etän luokse, enkä käräjien uhallakaan pakottanut heitä.

Kaikkein raskainta on ollut se, kun on oltava rauhallinen ja tyyni lasten takia. Ei saa koskaan hermostua tai näyttää suuttumustaan ja väsymystään kiusaamisesta, vaikka tekisi mieli kirkua ääneen. Vakava paikka oli myös se, kun nuorimmainen kysyi, tuleeko heistä yhtä heilahtaneita isona kuin isä on. Voin vain toivoa, ettei tule.

• Oikeus
        Huojuva talo kirjoitti:

Exäni löysi 5 v eron jälkeen uuden kumppanin, jonka kanssa he tehtailivat minusta neljässä vuodessa 44 lastensuojeluilmoitusta ja 4 rikosilmoitusta ja aloittivat huoltajuusriidan. Viikko ennen käräjiä he peruivat asian. Sen jälkeen on tipahdellut yksittäisiä ilmoituksia, joista röyhkein oli yksityisen lääkäriaseman lääkärin, isän puheiden perusteella tekemä. Jouduin myös lapsen alakoulun rehtorin "kuulusteluun" jossa minua uhkailtiin lastensuojeluilmoituksella fiktion, jonka isä oli käynyt kertomassa, perusteella.

Viime keväänä yläkoulun terveydenhoitaja oli haastatellut lastani ja kysellyt kotioloistamme. Mm. kuinka paljon minä käytän alkoholia lasten läsnäollessa. Lapselle oli sanottu, että terveydenhoitajalle voi kertoa luottamuksellisesti. Hoitsu ei uskonut, kun lapsi sanoi ettei äiti juo kuin joskus juhlissa viiniä ruoan kanssa. Samainen hoitaja oli kysynyt lapselta, onko tämä tietoinen että voi muuttaa koska tahansa toisen vanhemman luokse, jos tilanne kotona on vaikea ja hänelle voi kertoa luottamuksellisesti. He kuulemma hoitavat tilanteen kuraattorin/psykologin kanssa. lapsi oli ihmeissään ja sanonut että minne minä kotoani muuttaisin.

Soitin ja kysyin kyseiseltä terveydenhoitajalta, onko lapsen etävanhempi keskustellut hänen kanssaan minusta ja huoltajuudesta ja lopulta sain irti typeryksestä, että on. Hän oli myös kirjannut vastaanottonsa tietoihin että lapsi on masentunut. Kun pyysin kopiot lapsen papereista itselleni, en niitä saanut vaikka kahdesti pyysin. Käytin lapsen erikoislääkärin testeissä, koska minä, sukulaiset tai harrastusryhmässä, koulukaverit, kaverit tai opettajat eivät näe masennusta. Masennus-juttu on todennäköisesti lähtöisin etän uuden kumppanin mielikuvituksesta. Hän on mm. särkylääkkeiden väärinkäyttäjä ja alkoholisti. Ja! terveydenhoitaja.

Viimeiset kaksi vuotta tässäon mennytkin elatusasiaa käräjöidessä. Etä ei halua maksaa Kelan määrittelemää minimielatusta lapsista, enempää en ole pyytänyt, vaikka miehellä varallisuutta olisikin.

Ikävintä oli aika, kun minun oli pakotettava lapset tapaamisiin lasten tahtoa vastaan. Etävanhemman uusi lemmitty vihaa lapsiani ja etä teki kaikki tapaamisviikonloput töitä uuden kumppaninsa hoitaessa pakotettuna lapsia (hän vaati mm. että heidän tuli istua ruokapöydässä niin että rinnan ja pöytälevyn väliin jäi kämmenen leveys. Kampasi tyttöjen hiukset repimällä ja letittämällä ne tiukoiksi kivuliaiksi leteiksi ja leikkasi otsahiukset nyrhityn lyhyiksi ja käytti jokaisen ahdollisen hetken haukkuakseen lapsille minua.) Lastensuojelunväki toisti palaveri palaverin jälkeen, kuinka lapsilla on oikeus molempiin vanhempiinsa. Kun lapset vuoroin täyttivät 12v. he kieltäytyivät systemaattisesti menemästä etän luokse, enkä käräjien uhallakaan pakottanut heitä.

Kaikkein raskainta on ollut se, kun on oltava rauhallinen ja tyyni lasten takia. Ei saa koskaan hermostua tai näyttää suuttumustaan ja väsymystään kiusaamisesta, vaikka tekisi mieli kirkua ääneen. Vakava paikka oli myös se, kun nuorimmainen kysyi, tuleeko heistä yhtä heilahtaneita isona kuin isä on. Voin vain toivoa, ettei tule.

Suurinpiirtein näin se menee kuten Huojuvan Talon kertomuksessa alussa on kuvattu.Minun tapauksessa kysymyksessä on äiti , joka on aivan sekaisin ja elää jossain ihme harhamaailmassa.
        Suututtaa kun tällainen persoonallisuushäiriöinen ihminen saa huseerata aivan mitä tahtoo eikä kukaan pysty tekemään mitään ja aina lapset kärsii.

• tiikeriakka

Miksi puhutaan äitipuolesta? se ole mikään äitipuoli kun oma äiti on elossa. ja miksi äiti antoi lapsen isällen? minä en varmasti olis antanu vaikka olis poliisit hakenu, kun kerran näkee että lasta hakataan ja pelkää.

• Asiaa Seurannut

Jos olisit seurannut uutisointia asian tiimoilta, niin tietäisit, että äitikin pahoinpiteli lasta.

Kyllä oli surkea kohtalo tytöllä. Äiti pieksi tyttöä, äitipuoli oli vielä julmempi sadisti ja isä oli täysin äitipuolen manipuloitavissa.

• Ahmed22
        Asiaa Seurannut kirjoitti:

Jos olisit seurannut uutisointia asian tiimoilta, niin tietäisit, että äitikin pahoinpiteli lasta.

Kyllä oli surkea kohtalo tytöllä. Äiti pieksi tyttöä, äitipuoli oli vielä julmempi sadisti ja isä oli täysin äitipuolen manipuloitavissa.

Ei kait äiti pahoinpidellyt? Missä näin on väitetty?

• äiti oli OK E:lle
        Ahmed22 kirjoitti:

Ei kait äiti pahoinpidellyt? Missä näin on väitetty?

En minäkään ole nähnyt yhden ainoaa sellaista juttua, jossa olisi sanottu, että ÄITI olisi pahoinpidellyt lasta!

Äitipuoli kylläkin.

Ja tyttöhän oli viihtynyt äitinsä seurassa, ahdistui ja alkoi itkeskellä siinä vaiheessa, kun paluu isälle oli edessä.

• Asiaa Seurannut
        äiti oli OK E:lle kirjoitti:

En minäkään ole nähnyt yhden ainoaa sellaista juttua, jossa olisi sanottu, että ÄITI olisi pahoinpidellyt lasta!

Äitipuoli kylläkin.

Ja tyttöhän oli viihtynyt äitinsä seurassa, ahdistui ja alkoi itkeskellä siinä vaiheessa, kun paluu isälle oli edessä.

Kyllä siitä äidin pahoinpitelystä oli juttua silloin keväällä, kun tapauksesta uutisoitiin ensimmäisiä kertoja. KVG

Äiti on väkivaltainen ja päihdeongelmainen. Vai miksi luulet, että Eerika otettiin alunperin äidiltä pois?

• .

jo pelkän asunnon yksiö olisi pitänyt olla este lapsen sijoittamiselle sinne. Isä oli saanut tuomion lapsen hyväksi käytöstä 2004, eli Eerikan syntymä vuotena..
      Kaksi todella pätevää syytä olla sijoittamatta lasta isälleen.

• vieras14

Minulle tuli mieleen sellainen juttu, kun sossutäti laittaa nenänsään ns easy cause kun vaikeat asiat jää odottamaan ja joskus turhaan.Miedän naapuristossa asuu eräs suomalainen nainen, ei käy työssä, juo päivittäin, lapsi ( 9 v. tyttö) useinmiten yksin kotona ilman ruokaa, asunnossa 2 huonetta, äiti käy toisessa huoneessa päivittäin asioilla eril.miesten kanssa, lapsi on taas kotona, vaika keittiössä...

Miksi kuukaan ei sanoa mitään? Kun joku maahaanmuut.lapsi riehuu pihalla niin joku aina soittaa joko poliisille tai sossuun, mutta ks. suomalaisruovalle on ihan sama päivästä toiseen.

Ks lapsi käy useinmiten meille kertomaassa, itse soittanut sossuun- yksit.elämään ei voi puuttua kuulemma, juuri näin... jos naapurilla on parempi mööbeli tai auto niin kiinnostaa, mutta jos lapsilla ei ole ruoka ja pornoklubi kotona niin siitä Suomessa kutsutaan yksit.elämällä...

• katso peiliin

Miksi et tee mitään sinun tietojasi nuo ovat?

• irkkadirkka

Mä tiedän miksi suomalaiset naapurit soitaa kuin ulkomaalainen lapsi riehuu.Koska ne haluaa pahaa semmosille perheille ja erityisesti lapsille. Joka normaali ihminen tietää, että huostaanotettu lapsesta tule mielisairas aikuinen ihminen ja hänellä koko elämä on rikottu.

• vieras14
        katso peiliin kirjoitti:

Miksi et tee mitään sinun tietojasi nuo ovat?

jos viesti koskee mua, niin kts. olen soittanut sossuun- vastauksena tuli- yksit.elämähän se on! Lapsi on siinä ijassa että voisi ihan kuulemma itse soittaa lähi sosiaali toimistoon ja kertoa.

• Ahmed22
        vieras14 kirjoitti:

jos viesti koskee mua, niin kts. olen soittanut sossuun- vastauksena tuli- yksit.elämähän se on! Lapsi on siinä ijassa että voisi ihan kuulemma itse soittaa lähi sosiaali toimistoon ja kertoa.

Auta sitä lasta. Kun näet hänet pihalla, anna hänen soittaa kännykästäsi. Etsi numero valmiiksi.

• Ahmed22
        irkkadirkka kirjoitti:

Mä tiedän miksi suomalaiset naapurit soitaa kuin ulkomaalainen lapsi riehuu.Koska ne haluaa pahaa semmosille perheille ja erityisesti lapsille. Joka normaali ihminen tietää, että huostaanotettu lapsesta tule mielisairas aikuinen ihminen ja hänellä koko elämä on rikottu.

Ei tule mielisairaita, yleensä tulee tasapainoisia aikuisia. Toivoa on.

• onnellinenäiti
        irkkadirkka kirjoitti:

Millähän perusteella huostaanotetuista lapsista mielestäsi tulee mielisairaita ja rikkonaisia ihmisiä? Itsellä ainakin on elämä mallillaan, on hyvä mies ja ihana lapsi ja sijaisperhe on edelleen mukana elämässä ja olen kiitollinen että olen päässyt pienenä pois alkoholisti vanhempien luota.

• paha vinouma ls:ssa
        onnellinenäiti kirjoitti:

Millähän perusteella huostaanotetuista lapsista mielestäsi tulee mielisairaita ja rikkonaisia ihmisiä? Itsellä ainakin on elämä mallillaan, on hyvä mies ja ihana lapsi ja sijaisperhe on edelleen mukana elämässä ja olen kiitollinen että olen päässyt pienenä pois alkoholisti vanhempien luota.

Onhan siitä tutkimustuloksiakin olemassa, että
        "Huostaanotto ei auta."

Onko ihme, jos se ei auta, koska esim. osaa peruspalveluista ei olisi ikinä pitänyt alkaa korvaamaan huostaanotoilla.

• onnelliselle:
        onnellinenäiti kirjoitti:

Ei se ole pelkästään vain edellisen kirjoittajan mielipide, jolle vastaat, vaan onhan aiheesta tutkimuskin, että huostaanotto ei auta tai jotain siihen tyyliin.

Vai oletko niin kiinteästi omaan naapasi tuijottava, että kuvittelet kaikkien huostaanottojen olevan onnistuneita?

• Ahmedille
        Ahmed22 kirjoitti:

Ei tule mielisairaita, yleensä tulee tasapainoisia aikuisia. Toivoa on.

TOivottavasti ymmärrät, että ns. hoidolliset huostaanotot ovat jotain aivan muuta. Ne ovat niitä, jotka sairastuttavat lapsia.

• Yetska

Tästä keisistä näyttää muodostuvan viranomaisten pelinappula, joka on sinällään hyvin törkeää.

Freimi, joka saa yhden sun toisenkin vähänkin asiaan liittyvän viranomaisen älähtämään ja muistuttamaan olemassaolostaan ja näennäisestä tärkeydestään. Eilen jopa Valvirakin älähti tässä asiassa!!!!

Sopassa on jo aivan liian monta sekoittajaa, sanokaa mun sanoneen!

• lämminpaska jäähtyy

on sitten tarpeeksi märehdittyä helppo sylkäistä roskikseen, Y-mappiin.

Eikös niin sanota kuuma p*a*s*k*a jäähtyy äkkiä..

• Yetska
        lämminpaska jäähtyy kirjoitti:

on sitten tarpeeksi märehdittyä helppo sylkäistä roskikseen, Y-mappiin.

Eikös niin sanota kuuma p*a*s*k*a jäähtyy äkkiä..

Juuri näin! Hyvin sanottu.

• Sopu sijaa antaa

Kun vanhemmille tulee keskenään riitaa,olise sitten
      -esim.töiden jakamisesta kotona
      -rahan käytöstä
      -alkoholin käytöstä
      -vieraissa juoksemisesta,on lapsi aina pelinappula jota käytetään kiristykseen toista osapuolta kohtaan.ja erittäin paljon jopa uhkaamalla lapsen henkeä."-todetaan, että minähän nämä synnytinkin tai laitoin alulle.

• uteliasko ?

Jos kuulee naapurista mäiskettä, huutoa ja lapsen parkua, voi sinne soittaa poliisin heti, eikä ilmoitella joskus sitten tulevaisuudessa lastensuojeluun.

"Onhan aivan kummallinen tämänkin tapauksen kuvio, kun lapsi on palautettu huostaanoton jälkeen kotiin, missä ei ole omia vanhempia. Äitipuoli ja paljon ajokeikkaa ajava isä. Yksiössä."
      Tuota mitä meinaat tuolla "yksiössä" sanalla ? Jos se on asunnon koko, niin mitä sillä tarkoitat ? Ei kaikki pienissä asunnoissa asuvat pahoinpitele lapsiaan, joten en ymmärrä mitä tekemistä tuolla on koko asian kanssa ? Vai meinaatko, että se on jo yksistään hyvä syy huostaanottaa, kun asutaan yksiössä ? Onko se yksiössä asuminen merkki psykopaatista, joka pahoinpitelee lapsiaan ?

• Niin mitä se yksiö?

Mä kanssa ihmettelin miksi tuo yksiö oli mainittu... On paljon lapsiperheitä, jotka asuu yksiössä. Se nyt tässä jutussa oli aika sivuseikka!

• maalaisjärjellä

Omituinen tuo Rehulan lausunto ja kuten aloittaja totesi täysin vieraantunut todellisuudesta. Jos perheessä on pahoja ongelmia kuten esim päihteiden väärinkäyttöä, väkivaltaisuutta laiminlyöntiä tuskin ne millään pienellä tukemisella ratkeavat. Lapsi on myös oma erillinen yksilö jolla on oikeus turvalliseen elämään ei pelkästään osa perhettä. Jos vanhemilla on megaluokan ongelmia on lapsella oltava turvallinen koti jossain muualla kuin heidän hoidossaan. Mikäli vanhemmat haluavat asua lapsen takaisin kotiin täytyy heidän tehdä töitä asian eteen eli tehdä jotain itselleen. Tässä tietysti yhteyskunnan täytyy olla apuna.

• millointehdään

Lastensuojelu ei toteudu suojelevana ja lapsen kehitystä tukevana, aina on 1 kysymys rahasta, aina!!!

Huostaanoettuja lapsia ei tutkita ei aina edes fyysisesti, henkisen tai psyykkisen tilanteesta puhumattakaan! Huostaanotto on aina, j o k a tapauksessa traumaattinen tapahtuma, mutta saavatko lapset terapiaa, kuullaanko heitä???

Ei kuula, ei kuunnella, ei heihin satsata kuin peti - ja istuinpaikan verran ruokapöydässä ja senkin mahdollisimman halvalla!! Kuitenkin nämä lapset ja nuoret ovat huomisen aikuisia, päättäjiä, jotka siirtävät huonon kohtelunsa ja pahan olonsa seuraaville sukupolville!!!

Laskeeko kukaan, koskaan missään kuinka paljon arvoinen hyvä tyydyttävä elämä on???? Miten huostaanotetut lapset ja nuoret voisivat elää normaalia hyvää elämää kun heillä ei ole mitään käsitystä mitä hyvä elämä on, he eivät ole eläneet päivääkään "normaalia" elämää!!

Väkivaltaisissa, sairaissa oloissa lasten t u n n e - e l ä m ä kehittyy väkivallan ja sairauden ehdoilla he ovat tunne - elämältään sairaita , rikkinäisiä, mutta eivät he sitä tiedosta tai osaa diaknosoida saati hoitaa niin kuin yhteiskuntamme edellyttää!!!!

Ei väkivlataisuus, kiduttaminen ihmisen järkeen, ymmärrykseen vaikuta, mutta tunne - elämään kyllä ja niin tahdonalaiseen kuin tahdosta riippumattoman hermoston tilaan ja kehitykseen ja sen maamme päättäjät ovat tienneet aikojen alusta, sille ei vain koskaan ole tehty mitään, odotetaan vain, että asiat korjaantuvat itsestään, eivät ne korjaannu, vaurioitunutta persoonaa pitää hoitaa koko loppuelämä ja helvetin tietoisesti!

Lapset otetaan huostaan juovasta, väkivaltaisesta perheestä, sijoitetaan sijaisperheeseen, siihen loppuu terapia, kunhan arki sujuu ja kun sijaisperheen sairaus tulee julki salailusta huolimatta niin nuoret sijoitetaan perhekotiin, ilman terapiaa, kunhan on puhdasta päällä ja puuroa lautasella niin se on siinä! Sitten kun nuori täyttää maagiset 18 - vuotta niin hänet palutetaan alkoholisoituneen, työttömän isin luo!!!

Ympyrä on sulkeutnut, taas yhteiskunta on pilannut 1 nuoren edellytykset hyvään normaaliin elämään ja kun nuori perustaa perheen niin taas yhteiskunta saa huostaanottaa lapsen/lapsia!!! 2 ympyrä on sulkeutunut!!!

Yhtä "hellästi" yhteiskuntamme kohtelee lapsia ja nuoria joiden toinen tai molemmat vanhemmat sairastuvat vakavasti ja tarvitsevat laitoshoitoa, ensin tulee laitosmaksu ja sitten perhe ja lapset jos jotain jää!!!

Tämä on tilanne juuri nyt, tänä päivänä!!

• aitiainoa

Omilta äideiltä ottavat ja tappajille vieraille antavat?Missä oli hänen äiti kuin hänen kulta oli kuolemassa?Varmasti se viimeisissa hetkeissa toivosi että äiti tulee, äiti pelastaa!

• Oikeus

Joskus se äiti vaan on vielä huonompi vaihtoehto kuin isä.Kaikki äidit eivät ole mitään pyhimyksiä.

• puyh

äiti tais olla umpikännissä silloinkin?

• ottakaa huomioon

Isä oli sossuvanhempansa kanssa kieroillut tytön pois äitinsä luota vainoamalla perhettä ja tekemällä aiheettomia lastensuojeluilmoituksia.

Eerikan äidillähän on toinen lapsensa luonaan tänäkin päivänä.

• suomi 2012
        ottakaa huomioon kirjoitti:

Isä oli sossuvanhempansa kanssa kieroillut tytön pois äitinsä luota vainoamalla perhettä ja tekemällä aiheettomia lastensuojeluilmoituksia.

Eerikan äidillähän on toinen lapsensa luonaan tänäkin päivänä.

Niin, lapsen murhaajan äiti eli pikku-tytön " oma-mummi" työskentelee Askolan kunnan lastensuojelussa "pääroolissa" eli vallankahvassa ;( - voi sitä tuskaa ja surua minkä nyt joutuvat kokemaan. - kun ovat peitelleet sairaan poikansa ja "miniänsä" touhuja. - mutta, nyt on pikku-enkeli turvassa taivaanisän huomassa.- osanotto ja voimia tytön oikealle äidille ja isovanhemmille.

• VASTAUS ALOITTAJALLE

Katsopa hyvä Eikö_jo_riitä, miten huostaanotot ja lapsiin kohdistuva perheväkivalta sekä perheväkivalta yleisesti on lisääntynyt sen jälkeen kun kunnat lopettivat ennaltaehkäisevän, tehostetun perhetyön.

Jokainen osaa laskea yksi ynnä yksi! Ja siitä syystä Rehula on oikeassa!

Ensimmäiseksi lastensuojeluviranomaisten kontolta on vähennettävä eroahdistuksesta kärsivien vanhempien riitely kokonaan pois. Tulkoon apuun vaikka psykiatria ja poliisn sovittelu. Lastensuojeluviranomaisilla sekä oikeuslaitoksella on vaivoinaan kymmeniä, satoja omaehtoisten erovanhempien huoltajuusriitoja. Näihin tulisi puuttua kovin keinoin jo sikiämisvaiheessa, ennen kuin edessä on perhesurma tai lapsikaappaus tms.

Perheen yhdistämisen missio (myös pakolaiskeskustelussa) pitäisi lopettaa. Lapsen hyvinvoinnin tulisi aina olla ensisijainen ja ehdoton ja vanhemmilta tulisi vaatia todellista näyttöä mm päihteettömästä elämästä ja lapsen hyvästä hoidosta. Nykykäytäntö on kokeilua kokeilun perään, ymmärtämistä ja tukemista ja lopulta työryhmät miettivät mikä meni vikaan.

Meillä Suomessa on vallalla hirvittävä ymmärtämisen ja suvaitsevaisuuden kulttuuri. Karrikoiden voisi sanoa, että vanhempien oikeus vanhemmuuteen ohittaa jopa lapsen oikeuden pysyä hengissä.

Jokainen äiti voisi tahollaan miettiä, olisiko hänestä sijaisäidiksi huostaanotetulle lapselle.Sijaisperheistä on pulaa ja ulkomaalaisomisteisten lastenkotien palvelu maksaa yhteiskunnalle monin verroin enemmän, joten kansalainen voisi ojentaa konkreettisen auttavan kätensä lapselle. Ei sen enempää tarvitse ajaa lasten asiaa.

Ojennna lyömätön käsi ja turvallinen koti.

• aitiainoa

Höpölöpö.Otetaan omilta äideiltä ja annetaan vieraille?Eerikan kanssa just oli tapahtunut sama juttu.Ja missä nyt on parka Eerika?Oma koti on paras koti, oma äiti on paras ihminen lapselle. lapsettomat eivät pysty ymmärtää asiaa.

aitiainoa kirjoitti:

Höpölöpö.Otetaan omilta äideiltä ja annetaan vieraille?Eerikan kanssa just oli tapahtunut sama juttu.Ja missä nyt on parka Eerika?Oma koti on paras koti, oma äiti on paras ihminen lapselle. lapsettomat eivät pysty ymmärtää asiaa.

Äitejä on erilaisia, kuten on isejäkin.

• wlk4lk3

Suomi on saanut EU:lta huomautuksen siitä, että meillä otetaan lapsia liian herkästi huostaan. Parempi vaihtoehto olisi tukea perheitä alusta asti tarpeeksi. Esimerkiksi alkoholiongelmaiselle äidille pitäisi tarjota päihdehuoltoa raskausaikana ja huolehtia, että synnytyksen jälkeen äiti pärjää.

Jos kuitenkin vanhemmat eivät pärjää lapsen kanssa, niin huostaanotto voi olla paras ratkaisu lapsen kannalta. Silloinkaan ei tarvitse katkaista välejä vanhempiiin, vaan vanhemmat voivat saada lasta viikonloppuvierailuille (jos raittiina ja asiat kunnossa) tai vanhemmat voivat valvotusti tavata lapsiaan. Tässä ratkaisussa on se hyvä puoli, että lapsella on turvallinen kodinomainen paikka, josta käsin hän voi käydä koulua ja saada kaverisuhteita sekä turvalliset aikuiset huolehtimaan arjesta.

Pahinta on lapsen pompottelu eli heitellään häntä hoitolaitoksesta toiseen ja päästetään aina välillä kotiin ja sitten taas otetaan äkillisesti huostaan ja siirretään johonkin taas erilaiseen hoitolaitokseen. Tällä tavalla saadaan isoa tuhoa aikaiseksi lapselle, joka ei pysty kiintymään keheenkään, koska aina side katkaistaan eikä lapsi voi mitenkään vaikuttaa mihinkään.

Jos näette perheitä, joissa asiat eivät ole mallillaan, niin aina voi sivullisena seurata tilannetta. Tarvittaessa tarjota lastenhoitoapua tai soittaa poliisit paikalle. Mutta ettei ummista silmiään

• vihjepalkkio

Lastensuojelun pitäisi alkaa maksamaan ilmiannosta 100 €/ ilmianto joka tutkitaan ja johtaa toimenpiteisiin.
      Näin alkaisi uusi kulttuuri lasten suojeluun eli puutu ja ilmi anna.

• kivakivakivaa

No, sitten voisi tulla sinunkin oven taakse lastensuojelusta tätit käymään. Ja pääsisit erikoissyyniin, eikö olisi kivaa....

• Oikeus

....puutu ja ilmi anna vaikka aiheetta ja rahapulassa niin rahaa tulee.

• Kyllä ilman rahaakin PITÄÄ aikuisten ilmoittaa eteenpäin jos huomataan lapsiin kohdistunutta pahaa. Turha piipittää että leimataan juoruämmäksi tai muuksi jos tekee ilmoituksen. Eikös se lapsi ole tässä se tärkein? Ei me aikuiset jos tulee haukut ilmoituksesta.

Toinen kysymys onkin missä vaiheessa tehdään ilmoitus? Kukin päättäköön itse??

• Selvitettävä on!
        rutjake40 kirjoitti:

Kyllä ilman rahaakin PITÄÄ aikuisten ilmoittaa eteenpäin jos huomataan lapsiin kohdistunutta pahaa. Turha piipittää että leimataan juoruämmäksi tai muuksi jos tekee ilmoituksen. Eikös se lapsi ole tässä se tärkein? Ei me aikuiset jos tulee haukut ilmoituksesta.

Toinen kysymys onkin missä vaiheessa tehdään ilmoitus? Kukin päättäköön itse??

Naapuritkin olivat tehneet poliisi-ilmoituksen ja ottaneet yhteyttä sossuun useampaan kertaan.
        Kodin ja perheen ote Suomessa kuitenkin on niin vahva, että vain virallinen toimi olisi saanut lapsen pois kotoa. Kun apua ei tullut, ovat yksittäiset yhteydenotot olleet turhia.
        On ihan oikein että ministeri Gutzenina-Richardston sanoi, että hänelle ei kelpaa nyt mikään selittely.
        Poliisi tutkikoon lastenhuollon toimintaketjun.
        On aivan turha väittää, että jossakin ketjun kohdassa joku ei olisi tiennyt.
        Tai jos on niin tietämätön, on varmasti väärässä duunissa.

• valvonta.

Tai lapsihan palautettiin isälle. Herää kysymys, miksi äiti sai tavata vain 2 h kerrallaan ja silloinkin piti olla joku viranomainen katsomassa paikalla. Miksi isän luona ei tarvittu valvontaa? Siellähän se olis oikeasti ollut paikallaan.

• aasit

Minä olen huomannut sijaisvanhempana työskennellessäni, että sosiaaliviranomaiset eivät todellakaan aja lasten asiaa. Lapsia pompotellaan lukemattomia kertoja laitoksesta ja sijaiskodista toiseen ja välissä aina palautetaan niille huolehtiville biologisille vanhemmille. Meillekin tuli kerran sisarukset 5 ja 6 vuotiaat, joille olimme jo 7 paikka. Parikymmentä vuotta sitten biologisen vanhemman piti pystyä näyttämään, että kykenee itse hoitamaan lapsen esim. piti olla päihteetön 5 vuotta. Nykyisin näyttää riittävän, kun biologinen vanhempi ilmoittaa, että haluan lapsen kotiin ja uhkailee sossoja tuomarilla, niin heti on sossuilla kurat housussa. Lapset ovat nyky Suomessa lainsuojattomia.

• Äidin lyömä

Minkälainen hirvio on tämän tytön äiti?

Kyllä täytyy olla melkoinen sekopää, kun ei saanut lasta noin hullusta isästä huolimatta!

Ohjelmat Silminnäkijä: Huostaan otettu ja MOT: Naisen musta raivo kertoivat kuitenkin tutkittua ja raakaa tietoa lapsiväkivallasta.

Äidit ovat ylivoimaisesti suurin läpsiväkivaltaan syyllistyvä ryhmän!

Tätä tosia-asiaa sosiaalitantat eivät pääsääntöisesti suostu tunnustamaan.

• totallyf*ckedcountry

Suomessa kaikki jää vain juhlapuheisiin, käytäntöön ei koskaan mikään siirry.

• Suomalainen mammamafia jyllaa. Suomen sosut tekee paatoksia jotka vaikuttaa ihmisen jokapaivaseen elamaan kantamatta mitaan vastuuta paatoksistaan. Epamiellytavan tapasuksen jalkeen lastensuojeluviranomaiset vetoavat etta ensisijainen vastuu on lasten vanhemmilla, olivat vanhemmat yhressa tai eronneet.

• Syytän oikeistoa

Syytän tästäkin oikeistopolitiikkaa. Rahaa ei muka riitä oikeasti tärkeisiin asioihin kuten lasten huoltoon, mutta sitä kyllä riittää rikkaiden mokaajien pelastamiseen. Valtion menot ovat korkeimmillaan koko historiassa, mutta rahat suunnataan pankkien pelastamiseen ja isojen yritysten tukemiseen.

• Minä välitän

Puuttuakseni keskustelun alkupuolelle; raskaana oleva nainen, jota asia ei hetkauttanut, varmaankin nimenomaan suojelee itseään ja sulkee pahaa oloa tiedostamattaan pois tai hänen mielensä toimii traumojen takia välinpitämättömästi, koska on jo turtunut pahaan oloon. Itse olin aikoinaan syvästi masentunut mm. epävakaan kodin, koulukiusaamisen ja raiskatuksi tulemisen vuoksi. Aloitin vertaistuen ja terapian, mutta vielä jokin aika sitten minun oli vaikea tuntea empatiaa tai olla järkyttynyt esimerkiksi näistä tsunameista yms. Olen todella onnellinen, että lähdin hakemaan apua ja olen matkalla parempaan päin. Tuntevaksi, tasapainoiseksi ja onnelliseksi ihmiseksi.

Mutta se minusta. Tästä tapauksesta olen todella järkyttynyt, ahdistunut ja surullinen. Olen ihan samaa mieltä siitä, että niin kauan jaksetaan suomessa puuttua naapurin puolelle, kun auto on uudempi tai talo hienompi, mutta heti kun on kyse oikeasti VAKAVISTA asioista meneekin pupu pöksyyn ja aletaan puhua yksityisyydestä, johon ei pidä puuttua. Näin siinä sitten käy.

Olen sitä mieltä, että nyt on meidän kansalaisten aika toimia. On lammaskansan aika vaatia oikeutta ihmisille, oikeutta vähempiosaisille!

Minäkään en ole koskaan suosinut väkivaltaa, en mitään raiskaajien sterilisaatiota tai murhaajien teloitusta, mutta kun tähän juttuun syvennyin, mieleni muuttui täysin. Tuollaisia pahuuden ilmentymiä ei pitäisi olla olemassakaan. Miksi jättää heitä eloon ja sijoittaa esim. pakkohoitoon kuluttamaan lisää yhteiskunnan resursseja, kun nekin resurssit voitaisiin käyttää esimerkiksi psykiatrisiin palveluihin, vertaistukeen, turvakoteihin, lastenkohteihin, sosiaalitoimintaan ja lastensuojeluun.

Kumpa kaiken saastan voisi eliminoida tästä maailmasta. Noin paha ihminen on paha ihminen, vaikka voissa paistais.

• omasta niskasta kiin

Tai mitäpä jos ihan jokainen, niin minä kuin sinäkin otettaisiin myös vastuuta tapahtuneesta. Käännämmekö katseen pois jos näemme ettei naapurin lapsi voi hyvin ja toivomme, että joku muu tekee asialle jotakin? Emmekö puutu asioihin, koska pelkäämme sen aiheuttavan meille epämukavuutta ja riitoja naapureiden kanssa? Siis todellakin ihan sinä ja minä, mitä me oikeasti teemme?

Toisaalta, miksi niitä rahoja on lastensuojeluun, ennalta ehkäisevään perhetyöhön, päivähoitoon, kouluterveydenhuoltoon niin vähän? Koska me, minä ja sinä emme halua maksaa veroja enempää. Ei niitä rahoja mistään muualta tule kuin meidän kukkaroistamme. Ketä äänestämme seuraavissa kuntavaaleissa, sitäkö joka lupaa pitää palvelut ennallaan ja ei korota veroäyriä vai sitä joka korottaa ja lupaa laittaa ne rahat lasten hyvinvointiin?

Juttelin juuri tutun sosiaalityöntekijän kanssa, joka sanoi ettei kukaan nykyään enää halua tehdä töitä lastensuojelussa. Vaikka mitenkä yrittäisi, niin aina saa lokaa niskaansa. Aina on muiden mielestä liikkeellä väärään aikaan, joko liian myöhään tai liian aikaisin.

Lukekaapa tuolta biologiset vanhemmat -palstalta kirjoituksia. Lähes poikkeuksetta aina heidän mielestään huostaanotto on täysin aiheeton.

• niinhän se on

"Heidän mielestään...."

He ovat itse todenneet, että jostain syystä palstalle on kokoontunut ryhmä vanhempia, jotka nimenomaan ovat nähneet huostaanottojen nurjan puolen. Siellä on vuosien varrella mm. esitelty tapauksia, jotka ovat kopioita Eerikan tapauksessa, sillä erotuksella, että lapsi on hengissä.

Ehkä sieltä omista laillisista huostaanotoista kirjoittavat häipyivät siksi, miten rajusti ulkopuoliset ilkeilijät hyökkäsivät haukkumaan heitä.

Mutta aiheesta tehtyjä huostaanottoja siellä ei ole vastustettu. Ihmiset joutuvat kärsimään niin paljon viranomaisten mielivallasta, että olisi kiva, jos heidän päälleen ei enää valehdeltaisi enempää.

• Minä Välitän

Mielestäni valtio voisi miettiä, mihin meidän verorahoja käytetään. Kyllä niitä ihan tarpeeksi maksetaan, mutta valtion organisointi niiden rahojen sijoittamiseksi on pielessä!!!

Ja kyllä, minä ainakin aion tehdä heti ilmoituksen sekä poliisille, että lastensuojeluun, jos vähääkään kuulen, näen taikka epäilen jotain.

• kjhjk

Ei ole mitään valtiota. On vain yksittäisiä ihmisiä. Sitähän tässä ovat yrittäneet meille paasata, että äänestäkää ja vaikuttakaa. Kun se valtio on vain illuusio.

• Isä lasten puolesta

Totuus lastensuojelusta on kuitenkin täysin päinvastainen. Todellisuudessa lastensuojelu tekee useita kymmeniä sijoituksia ja huostaanottoja pitääkseen kiinni riittävästä työmäärästä ja budjetista. Em. tapaus on ainutlaatuinen ja erittäin erittäin harvinainen. Todellisuudessa lastensuojelulla ei ole töitä. Jos ongelmia ei ole niitä luodaan ja keksitään väkisin. Tämä on erittäin yleistä tämän päivän suomessa. Lisänsä asiaan tuo myös bisnes. On perustettu palveluita joiden määrä on räjähtämässä käsiin joita sitten sossut käyttävät. Bisnes ennen kaikkea.! Oikeasti 95% tapauksista on ylilyöntejä ja nykyisen tilanteen hyväksikäyttöä. Perhesurmiin on vaikuttanut viranomaisten omat ylilyönnit. Ei voida olettaa kenenkään kestävän jatkuvia valheita ja kiusantekoa tahallista perheen tuhoamista ja lasten elämällä pelaamista - ja harjoittavana osapuolena nimenomaan viranomaiset.

Mistä tiedän tämän? Tiedän tämän siitä että olen lukenut ja keskustellut useiden eri henkilöiden kanssa jotka ovat samassa tilanteessa. Kaikki tietävät ja ovat tietäneet vuosia esim. sen että sossut on aina naisen ja äidin puolella. Tämä on yleistä kansantietoa. Sama koskee koko suomen "oikeus"järjestelmää. Kaikki on naissidonnaista ja lähes 100% puolueellista.

• Kelvollinen isä

Olen samaa mieltä nim. "Isä lasten puolesta".

Espoossa lastensuojelutyössä tapahtuva sukupuolirasismi on aikanaan julkisestikin tunnustettu.

Lähi-isänä olen itse ollut kaksi kertaa 5 vuoden aikana antamassa perusteellista selvitystä koska "joku" nainen on anonyymisti ilmoittanut että olen kelvoton huolehtimaan lapsistani. Ensimmäisellä kerralla kodin siisteys tarkistettiin kotikäynnillä ja mm. lastenpsykiatri arvioi kaksi lastani. Työ oli hyvin perusteellista. Toisella kerralla asian oikeni hyvin nopeasti kun minulla sattui olemaan todisteita kiusanteosta sekä uhkailusta ja koulun puolestakin oli vain positiivista palautetta.

Tätä kokemusta ja sitä tietoa vasten että johdamme huostaanotoissa, tämä heitteillejättö ja kuolemantapaus vaikuttaa ällistyttävältä! Vai onko niin että kun ilmoituksia tulee todella paljon, niin rahkeet eivät riitä? Suomalaistenhan tiedetään esim. ero- ja huono naapuri-tapauksissa tekevän toisilleen kiusaa kaikin keinoin. Ammattitaitoisia työntekijöitä ei ole riittävästi eikä kukaan ehdi valvomaan työn laatua? Toisaalla hutkitaan ja toisaalla ei sitten tehdä yhtään mitään vähän päivästä riippuen.

• Oikeus
        Kelvollinen isä kirjoitti:

Olen samaa mieltä nim. "Isä lasten puolesta".

Espoossa lastensuojelutyössä tapahtuva sukupuolirasismi on aikanaan julkisestikin tunnustettu.

Lähi-isänä olen itse ollut kaksi kertaa 5 vuoden aikana antamassa perusteellista selvitystä koska "joku" nainen on anonyymisti ilmoittanut että olen kelvoton huolehtimaan lapsistani. Ensimmäisellä kerralla kodin siisteys tarkistettiin kotikäynnillä ja mm. lastenpsykiatri arvioi kaksi lastani. Työ oli hyvin perusteellista. Toisella kerralla asian oikeni hyvin nopeasti kun minulla sattui olemaan todisteita kiusanteosta sekä uhkailusta ja koulun puolestakin oli vain positiivista palautetta.

Tätä kokemusta ja sitä tietoa vasten että johdamme huostaanotoissa, tämä heitteillejättö ja kuolemantapaus vaikuttaa ällistyttävältä! Vai onko niin että kun ilmoituksia tulee todella paljon, niin rahkeet eivät riitä? Suomalaistenhan tiedetään esim. ero- ja huono naapuri-tapauksissa tekevän toisilleen kiusaa kaikin keinoin. Ammattitaitoisia työntekijöitä ei ole riittävästi eikä kukaan ehdi valvomaan työn laatua? Toisaalla hutkitaan ja toisaalla ei sitten tehdä yhtään mitään vähän päivästä riippuen.

Aivan samanlaisia kokemuksia tälläkin yh-isällä.

• raakaatouhua

Ikävää, mutta totta! Lapsenlapseni äiti on alkoholisoitunut ja elää tekemällä lapsia "uudelle" isille, joka menettää hohtonsa välittömästi kun vauva on syntynyt!

Silloin äidin alkoholismi ja läheisriippuvuus puhkeavat "kukkaan" ja kaikki tulot mitä isä ikinä onnistuu perheelle hankkimaan on liian vähän, juhlia on liian vähän eivätkä miehen "hullut" sukulaisetkaan auta!

Poikani vaimo oli katkaisussa ja sai lapset takaisin ja "kostoksi" tuosta selvästä jaksosta piti huolen, että poikani ei ikinä enää nähnyt lastaan enkä minä lapsenlastani, eikä pieni pojanpoikani pappaansa, iso-äitiään, tätejään, setiään ja serkkujaan!!

Alkoholisoitunut äiti onnistui perkaamaan lapsenlapseni elämästä kaikki vähänkin oikeat ja rakastavat ihmissuhteet. Pojanpoikani on jo 23 - vuotias, hänen koko nimensä on muutettu ja kaikki yhteydet isän puolen sukuun ovat poikki! Viimeksi näin "pikku-miehen" 6 - vuotiaana. Papat ja iso-äitikin on pois nukkunut, vaikka he kaipasivat pikkuista niin kauan kuin elivät!

• Eikö lastenkin puolesta voi soittaa sille poliisille?!? Pakkoko se on niitä sossutanttoja kyyristellä! Ottaa vaan niin raivoon tämmöset tapaukset kun itellä kolme omaa lasta ja eron yhteydessä turvakodilla viimejouluna multa meinattiin ottaa lapset huostaan vain sen takia että mulla on vähäpukeisia kuvia netissä eli olen huono äiti ja silti tällasta ei oteta vakavasti!

• lei-la-58

12-vuotias saa päättää kumman luona haluaa eron tullessa asua. Mielestäni tuota ikärajaa pitäisi alentaa huomattavasti. Aina se ei ole välttämättä äiti, jonka luokse lapsi haluaa. Vähintään 6-8 vuotiaan pitäis jo saada oma valintansa!!!

• kllöl

Ei pitäsi pientä lasta laittaa moista päätöstä tekemään. Pitäisi kuulla lapsen mielipide jos hän haluaa sellaisen esittää, mutta ei saa laittaa valitsemaan jomman kumman välillä. Saa vielä syyllisyydentuskat niskoilleen, lapsilla kun on ikävä kyllä sellaiseen taipumusta...

• ÄLLITÄLLI
        kllöl kirjoitti:

Ei pitäsi pientä lasta laittaa moista päätöstä tekemään. Pitäisi kuulla lapsen mielipide jos hän haluaa sellaisen esittää, mutta ei saa laittaa valitsemaan jomman kumman välillä. Saa vielä syyllisyydentuskat niskoilleen, lapsilla kun on ikävä kyllä sellaiseen taipumusta...

"kllöl". Kuunnella lapsen mielipidettä. Sosiaaliviranomaiset KUUNTELEVAT lapsen mielipidettä VASTA, kun hän on KAKSITOISTA (12) vuotias! Ja se, miksi ikäraja on tuo, onkin sitten tavalliselle kansalaiselle täyttä hepreaa ja kuka noin on päättänuyt on vielä suurempaa hepreaa.
        Sitten täällä on kritisoitu "miksi äiti ei vienyt lasta pois". No, jokainen on varmaan nähnyt lehdissä, miten on käynyt. Koko suomi valjastaa poliisivoimat jahtaamaan lapsen vienyttä vanhempaa lasta. Kuka jaksaa piilotella loputtomiin?
        Ja se tärkein; miksi lapsi ei ollut äidillä, mitä hän on tehnyt/jättänyt tekemättä jne?

• Omiin käsiin

Äitien on nimenomaan ruvettava ajamaan lasten asiaa, jos se kerta sydäntä koskettaa! Miksi hitossa se pitäisi jättää vain lastensuojelun tai poliitikkojen huoleksi? Ihan kummallista nykyään sellainen ajattelu, että tavallisen kansalaisen pitää vain elää omaa elämäänsä ja antaa virkamiesten vaikuttaa ja toimia. Helppohan se on valittaa ja tietää paremmin kun itse ei koskaan toimi tai ota vastuuta. Jokainen "parempi ihminen" juuri tällä hetkellä potee sydänsurua 8-vuotiaan puolesa, mutta epäilenpä että hänenkin tilanteestaan tiesi niin moni aikuinen, joka ei tehnyt yhtään mitään muuta kuin valitteli tilannetta.

Kuinka aktiivisesti SINÄ puutut vääryyksiin, ihan mihin tahansa vääryyteen?

• lklö

Mitä ihmettä, onko tytön äiti tässä jonkinlainen pyhimys? "Kertoo taistelustaan", mikä hiton taistelu se on jos soittaa pirauttaa lastensuojeluun? Pitääkö äidinrakkaudenkin noudattaa lain kirjainta? Miksei äiti hakenut lastaan pois hirviöisän ja tämän akan luota jos tiesi pahoinpitelyistä? Aikuinen ihminen pääsee pälkähästä näköjään kunhan soittaa kädettömään lastensuojeluun, mutta ei kuitenkaan tee varsinaisesti mitään lapsen puolesta. Omatunto ei varmasti lakkaa kolkuttamasta. Ihanaa elää tällaisessa yhteiskunnassa...

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/09/1609584/is-kuolleen-8-vuotiaan-aiti-kertoo-taistelustaan

• jAMBO 27V

osaksi liittyy asiaan mut pikkasen menee vierestä.
      Jotkut ihmiset haluaisi tehdä asialle jotain muttei pääse kouluihin sen takia ettei ole ammattilainen valmiiksi.
      Olen hakenut sosiaali alalle kouluihin auttaakseni ihmisiä ja yrittääkseni muuttaa asioita pikkasen paremmiksi muttei valtio anna lupaa/ avustusta siihen.
      En voi täysin lähteä opintotuella opiskelemaan kun pitää omien lapsien ruokkiminen ja tulevaisuus turvata jotenkin.
      Ja ps. olen kaiskannut työkkärin kanssa ASIASTA PITKÄN AIKAA.

• No ei tämä ihan näinkään mene!!!!

Missä on kuva siitä äitipuolesta joka sen lapsen pieksi!?!? ja oli vieressä kun lapsi kuoli??? Molemmat joutaa kärsiä asiasta lopun ja toivottavasti pitkän elämänsä loppuun saakka jokaisen pitkän minuutin siitä. Ja ei kai tekis pahitteeksi vaikka molemmat muilutettas samanlaisessa käärössä siellä täysihoitolassa johon suomessa toisinaan saatetaan tuomita ansaitsemaan palkaa jonkalaista moni rehellinen työssäkäyväkään ei saa.....vittu mitä paskaa!!! Nyt olis omankäden oikeudelle tilaa :(

• Pienen pojan äiti

Lapsia kuolee jokapäivä, mutta toivottavasti tämmöinen sadistinen kiduttaminen on harvinaista! Aivan hirvittävää. Kyllä mua ainakin järkyttää tosi paljon!! Miten joku voi tehdä toiselle ihmiselle tuommoista ja vielä lapselle ja omalle lapselleen?!

• kljköjl

A: Sinä aloittaja, tai kukaan muukaan tällä palstalla ei todellakaan voi diagnosoida tytön isää sadistiseksi psykopaatiksi tuntematta tapausta henkilökohtaisesti ja ennen kaikkea olematta mielenterveyden ammattilainen. Tuollaista keittiöpsykologista diagnosointia tapaa aivan liian usein ja se yksinkertaisesti vain on niin väärin.

B: Tuo, että huostaanottoja pitäisi lisätä on sairastuneen yhteiskunnan äitien ajattelua. Jostain syystä äidit eivät koe olevansa tarpeeksi hyviä äitejä, jos eivät seiso muiden äitien päällä. Mitä enemmän huostaanottoja on ja mitä enemmän äiti niistä pitää meteliä, sen paremmaksi äiti voi itsensä tehtävässään kokea; "minun lastani ei huostaanoteta ja minun mielestäni lapsi pitäisi ottaa vanhemmiltaan pois jos äiti tupakoi, NIIN hyvä äiti MINÄ olen!"

Se, että perheitä tuettaisiin sekä henkisesti että taloudellisesti auttaisi perheen kaikkia osapuolia. Lapsen vieminen biologisilta vanhemmiltaan pitäisi aina olla viimeinen keino ja yhteiskunnan pitäisi tehdä kaikkensa jotta tilanne ei koskaan pääsisi niin pahaksi. Jos tilanne pääsee, kuten tässä 8-vuotiaan jutussa todellakin oli päässyt, lapsi pitäisi ehdottomasti ottaa huostaan. Lapsi menettää biologiset vanhempansa, eikä sitä menetystä koskaan voi mikään korvata. Mutta lapsen elämän laatu paranee tuolloin huomattavasti.

Kuitenkin, mikäli ymmärrät, vanhemman ja lapsen suhde on niin perustavasti Pyhää, että sitä pitäisi suojella kaikin keinoin. Jos et sitä ymmärrä, ei sitä voi kukaan sinulle sanoin selventää. Turhat tai liian heppoisin perustein tehdyt huostaanotot tuhoavat turhaan tuon Pyhän suhteen.

Summa summarum; Lapsen ja vanhemman suhdetta tulisi suojella kaikin tavoin. Vanhempia pitäisi tukea olemaan hyviä vanhempia lapsilleen. Se on hyväksi sekä vanhemmalle, että lapselle, ja muistutukseksi kaikille; vanhemmatkin ovat tuntevia ihmisiä.

Jos lapsi on vaarassa kotonaan tai lapsen elämänlaatu muuten on ala-arvoista, lapsi pitäisi ottaa huostaan.

• MFklemklfwemklwef

"Jos lapsi on vaarassa kotonaan tai lapsen elämänlaatu muuten on ala-arvoista, lapsi pitäisi ottaa huostaan. "

Myös silloin jos elämänlaadun puuttuminen johtuu perheen köyhyydestä eikä niinkään heidän kyvystään tai halustaan olla hyviä vanhempia?

Itse olen pitkäaikaistyötön etäisä ja joudun monesti rahan kanssa miettimään että onko tarjoamani ympäristö lapselle ala-arvoinen....

• 10+18
        MFklemklfwemklwef kirjoitti:

"Jos lapsi on vaarassa kotonaan tai lapsen elämänlaatu muuten on ala-arvoista, lapsi pitäisi ottaa huostaan. "

Myös silloin jos elämänlaadun puuttuminen johtuu perheen köyhyydestä eikä niinkään heidän kyvystään tai halustaan olla hyviä vanhempia?

Itse olen pitkäaikaistyötön etäisä ja joudun monesti rahan kanssa miettimään että onko tarjoamani ympäristö lapselle ala-arvoinen....

Ennemmin köyhät hyvät vanhemmat kuin rikkaat huonot.

Itseäni tämä 8-vuotian tytön kuolema järkytti paljon. Miksi pienen tytön piti kärsiä.

• kjlkol
        MFklemklfwemklwef kirjoitti:

No, minun mielestäni lapsen elämänlaatu ei voi olla ala-arvoista pelkästään siitä syystä jos vanhemmat ovat köyhiä eikä se varmasti ole mikään syy erottaa väkisin lasta vanhemmistaan tai päin vastoin.

Huonolla elämänlaadulla tarkoitan lähinnä laiminlyömällä tai itsekkyydellä aiheutettua kurjuutta ja enemmänkin henkistä ahdinkoa kuin uusien vaatteiden puuttumista.

• sydäntä enemmän

Suomessa jätetään vastuu aina joillekin viranomaisille ja uskotaan sääntöjä ja pykäliä ja ravitaan pahuutta ja unohdetaan hyvyys ja se,että jokainen voi puuttua kun näkee vääryyttä ja pahuutta.Olihan tälläkin pahuudella silminnäkijöitä ja kuulijoita varmasti,mutta mitä he tekivät?Ummistivat silmänsä.Kyllä jokainen joka näkee tai kuulee pahuutta eikä tee mitään,on kanssasyyllinen!Mutta kyllä täytyy toki ihmetellä millaisia ihmisiä siellä lastensuojelussa on,taitaa olla niinkuin yleensäkin,että vääriä ihmisiä väärillä paikoilla.Paljon olis töitä tässä maassa ja työntekijöitä niin vähän!

• ettääsilleeen

Ei taida pitää paikaansa että laste suojelu ei mitään tee niin kuin kirjoittaja väittäää.
      Minusta kaikki mikä liittyy lapsiin on vanhempien korvien välissä :))). Ei pitäisi tehdä lapsia jos ei pysty niitä kasvattamaan eikä hoitamaan :)) :))
      2000- luvulla tullut ilmiö että lapsia tehdäään vaan tekemisen ilosta muusta viis . Tässä loppu tulos.
      Tosiasiahan on että isä ja hänen avovaimonsa eivät olleet täysissä järjissäään , äidistäkään ei mainita mitään .
      Paljonhann on ihmisessä vialla jo isässä jos lapsensa tapaaa :)))

• Jäkätijäkäti_

Oikea äiti julkisuudessa elvistelee sillä että tiesi mikä on tilanne. Miksi ei huolehtinut siitä että asiaan puututaan? Mikä oli oma rooli??

• Fru Elvis
        Jäkätijäkäti_ kirjoitti:

Oikea äiti julkisuudessa elvistelee sillä että tiesi mikä on tilanne. Miksi ei huolehtinut siitä että asiaan puututaan? Mikä oli oma rooli??

Mitä tarkoitat elvistelyllä? Kun äidille sanottii ivallisestio: "Ai oletko ollut siellä ja nähnyt täööasist?" kun äiti kertoi ties kuinka monennen kerran huolensa sossussa. Hän ei saanut lähestuä lasyta ottaakseen valokuvan irtisevityistä hiuksista. Oli kielletty päästämästä äitiä lähelle.

Mitä elvistelyä oikein tarkoitat!

Vääriä huostaanottopäätöksiä on tehty ja tehdään, samoin vääriä päätöksiä palauttaa lapsi isälle ja äitipuolelle. "Odotetaan neljättä kertaa", sanoi sossu.
        Hyytävää.

• Mummi 55

Jos tiedätte, että lapsi on vaarassa, niin ÄITI ISÄ SUKULAISET, älkää luovuttako lasta!
      Voin kokemuksesta sanoa, että ITSE TEIN NÄIN 1980 luvulla, en antanut lasta Isälle, enkä antanut Sos.viranomaisille, JOTKA YRITTIVÄT SAADA LAPSEN MINULTA POIS! Poliisi onneksi oli puolellani!
      SOS:VIRANOMAISET sanoivat minulle, että hakeudu hoitoon&hae apua, samalla tavalla, kuin Erikan Äidillekin sanottiin!
      Taistelin monta vuotta Byrokratiaa vastaan, ONNEKSI MINULLA ON IHANA SUKU joka auttoi jaksamaan, taistelussa!
      Tänä päivänä tyttäreni on tasapainoinen nuori nainen&jolla oma pieni suloinen tytön tyllerö!

• Toivotaan, toivotaan

että tarkki jostain kiduttajan itselleen saa.

Eihän tuollaista lapsenkiduttajaa edes oikeat rikolliset ymmärrä, onneksi heilläkin on silti moraali siellä vankilassa ja lapsentappajat ja raiskarit ovat alinta mahdollista saastaa jotka saavat pelätä jokaikinen päivä henkensä edestä ja hyvä niin!

• kMDFemsfefef

No, mikä määrä kidutusta tuo sen kuolleen lapsen takaisin? Häh?

Miksi pitää kiduttaa ja pahoinpidellä? Koska se on ... oikein?

eikö silloin ollut oikein kiduttaa sitä lastakin?

Sinun julmuutesi on pohjimmiltaan samaa julmuutta mitä ne vanhemmat toteutti lastaan kohtaan. Lisäämällä julmuutta maailmaan et korjaa mitään.

Mene sadismisi kanssa jonnekin psykologille, jooko?

• fsplk
        kMDFemsfefef kirjoitti:

No, mikä määrä kidutusta tuo sen kuolleen lapsen takaisin? Häh?

Miksi pitää kiduttaa ja pahoinpidellä? Koska se on ... oikein?

eikö silloin ollut oikein kiduttaa sitä lastakin?

Sinun julmuutesi on pohjimmiltaan samaa julmuutta mitä ne vanhemmat toteutti lastaan kohtaan. Lisäämällä julmuutta maailmaan et korjaa mitään.

Mene sadismisi kanssa jonnekin psykologille, jooko?

Voi olet niin oikeassa. Harmittaa että ihmiset ihan tosissaan reagoivat tällaiseen asiaan juuri nimenomaan sadismilla. Ehkä koska se on kaikista helpointa..

• KLFmeklmwflkwefmwef

Jos asia halutaan ratkaista ja siihen puuttua se vaatii panostusta ja nykymaailmassa ennenkaikkea rahallista panostusta.

Jos ainoa tulonlähde eli keskiluokka pitää jatkossakin kukkaronnyörinsä kinni saadakseen ostaa mielummin aurinkolatautuvia LED-puutarhalamppuja kuin yhteisölle ne tarvittavat muutosket jotka konkretisoituvat lasten oikeuksina niin mikään ei tule muuttumaan.

Yksilökeskeinen elämäntapamme ei suosi ongelmien ratkomista tarvittavin toimin, vaan se suosii pankkitilin saldon maksimoimista. Tämän vuoksi yhteisö on itseasiassa aseeton näitä ongelmia kohtaan - emme tule saamaan itsekeskeisiltä ihmisiltä koskaan tarvittavia resursseja ja siksi virkaporras on alati kykenemätön puuttumaan kilpailyhteiskunnan häviäjäkastin (noin 2/3 koko kansasta) ongelmiin niillä vähillä roposilla jota heille liikenee budjetista. Ainoa mitä budjetoinnilla saadaan maksettua on parin virkamiehen palkat - mitään todelista palvelujärjestelmää ei saada rahoitettua.

Mutta mitä hyvinvoiva keskiluokka tästä piittaisi? Ongelmahan ei ole heidän perheessään, vaan heillä menee hyvin. Miksi siis he maksaisi mitään ylimääräistä että asiat saataisiin hoidettua?

• Lastensuojelu on hakoteillä.

Taloussanomat 16.6.2012 06:01
      Maria Syvälä (päivitetty 06:03)
      "Lapsibisnestä ei valvo kukaan"
      – Pörssiyhtiöiden pyörittämä lastensuojelubisnes sen sijaan pyrkii vain voiton maksimointiin. Kansainväliset yhtiöt ovat ostaneet pienempiä lastensuojeluyksiköitä ja levittäytyneet ympäri maata. On eettisesti väärin hyötyä lasten hädästä...".

http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2012/06/16/lapsibisnesta-ei-valvo-kukaan/201231577/137

KUKA VALVOISI SIJAISPERHEITÄ?
      http://www.meidanperhe.fi/artikkeli/hyva_arki/1992/kuka_valvoisi_sijaisperheita_?ref=lk_ts_uu_2

• KJFNejknjkwefefwef

Koska suomi on jo taloudellisesti tuhottu alue, niin jos voidaan tahkota rahaa lisäämällä ongelmia niin silloin suuri bisnes tekee nimenomaan tuota.

Siksi meille syötetään ilmielin vääriä elintapoja, kusetetaan lehdistössä ja markkinoidaan epäolennaisuuksia - päätännässä jätetään todelliset uudistukset tekemättä että saadaan maassa kasvamaan rahakkaita ongelmia.

Sitten myydään niille ratkaisu. Tuhotusta maasta puristetaan viimeisetkin hilut irti.

Its only business. Erityisen hyvää business on silloin jos se voidaan naamioida hyvällä asialla toimivaksi. Eettisyys ja moraali on hyvä myyntivaltti.

Ja sijoittaja kiittää, ja polkaisee sijoituksestaan poikineet rahat aiheuttamaan lisää ongelmia, että saadaan lisää ratkaistavaa ... ja näin sairas kapitaali pyörittää yhteiskunnan tuhoavaa hullunmyllyä.

• uhljhbgjhg

Lapsi on suurella todennäköisyydellä viety äidiltään, koska tämän "isän" äiti, on joku sossujohtaja, joten onhan tällaisen oltava parempi vanhempi lapselle.
        Ja kun äidiltä on oikeudet lapseensa sossun toimesta viety, ei meillä ole enää mitään mahdollisuuksia vaikuttaa lastemme oloihin.
        Ainoa mahdollisuus olisi ottaa lapsi ja karata ulkomaille, mutta senkin viranomaiset huomaa, ennen kuin pääset rajan yli.
        Tässä on kyse rahasta! Eikä veroja pidä enempää maksaa, kun jo yhden poliisilaitoksen verran, niistä menee ulkomaalaisille sijoittajille, kun tavallisten perheiden lapset on sijoitettuna näiden firmojen laitoksiin.

Ja kyllä, huostaanotto on kunnalle kannattavaa. Tästä pitää huolen lastensuojelu kerroin, joka maksaa kunnalle n. 2 kertaisena takaisin summan, jonka kunta käyttää huostaanottoihin, eli mitä suurempi taksa laitoksella on, sen parempi kunnalle.
        Avohuollon tukitoimet taas kunta maksaisi itse.

Kyse ei ole siitä, etteikö rahoja olisi ja että huostaanottoja pitäisi lisätä, vaan siitä, että rahat menee ulkomaille ja huostassa on vääriä lapsia!

• tahallistakö?!
        KJFNejknjkwefefwef kirjoitti:

Koska suomi on jo taloudellisesti tuhottu alue, niin jos voidaan tahkota rahaa lisäämällä ongelmia niin silloin suuri bisnes tekee nimenomaan tuota.

Siksi meille syötetään ilmielin vääriä elintapoja, kusetetaan lehdistössä ja markkinoidaan epäolennaisuuksia - päätännässä jätetään todelliset uudistukset tekemättä että saadaan maassa kasvamaan rahakkaita ongelmia.

Sitten myydään niille ratkaisu. Tuhotusta maasta puristetaan viimeisetkin hilut irti.

Its only business. Erityisen hyvää business on silloin jos se voidaan naamioida hyvällä asialla toimivaksi. Eettisyys ja moraali on hyvä myyntivaltti.

Ja sijoittaja kiittää, ja polkaisee sijoituksestaan poikineet rahat aiheuttamaan lisää ongelmia, että saadaan lisää ratkaistavaa ... ja näin sairas kapitaali pyörittää yhteiskunnan tuhoavaa hullunmyllyä.

Tätä vauhtia Suomi on valmis liittovaltion orjaksi.

• KJFNejknjkwefefwef kirjoitti:

Nimimerkille
        KJFNejknjkwefefwef

Kiitos vastauksesta ja erittäin terävistä huomioista. Käytä enemmän kynääsi - järkesi on lahja Luojaltamme.
        Suomi-laiva on ajautunut haaksirikkoon. Tilanne on vakava. Ehkä vielä olisi pelastettavissa kun/jos löydämme oikean väylän vapauteen.

Olisiko Tässä yksi mahdollisuus?

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10884498

Odotan kommentteja.
        Kiitos myös muille ansiokkaille kirjoittajille täällä. Ei yhteiskunnan omatunto ole tyystin sammunut - vielä löytyy ymmärtäväisiä ihmisiä. Täällä on tosi hyviä kirjoituksia.

• jfhglkjhfg

Lääkäri ja psykologi saa olla yhteydessä sosiaalitoimeen ja poliisiin, kun kyseessä on lastensuojelu tapaus. Joten tällaiseen ei voida vedota!

• Kiireinen asia

Tämä lastensuojelu on todella huono. Ja se että ilmoiteaan on jo aika myöhässä, sillä asioiden pitäisi mennä valvontaan jo paljon aikaisemmin.

Nyt erotaan paljon ja perheissä on paljon riitaa, riitaa johtaa monesti eroon. No lapsia jää tässä aina jalkoihin, hän on liikaa näissä molemmissa tapuksissa, sillä aikuiset ovat muuttuneet lapsiksi, eivätkä pysty huolehtimaan noissa tilanteissa lapsistaan. Aikuisten omat ihmissuhteet riitoineen, pettämiseen ja munine pahoinvointeineen ovat päällimmäisenä, lapset roikkuvat joten kouten siinä mukana.

Jokaisen eroperheen olipa sitten avio-tai avoperosta kyse , jossa perheessä on vielä kotona olevia allekikäisiä lapsia tulee tulla jollakin tapaa valvotuksi, sillä aikusiten ristiriidat ovat niin vaikeita, että lapsiraparat ovat kovilla.

Kuinkahan monessa perheessä tuo sama on kuin tuolla pikku Erikallakin, hänet laitetaan arestiin mitä kummallisimmista asioita, rankaisua tulee uusikon kieroista tempuista lasta kohtaan.
      Lapsi on peloteltu niin, että ei uskalla puhua kodin asiosita, vaikka koko keho on mustelmia täynnä.

Te päiväkotien väki ja koulujen opettjat, lopettakaa se välinpitämättömyys ja viekää jokaisen lapsen asia eteenpäin jos on pienintäkään epäilyä hänen kaltoin kohtelustaan.
      Vaikka täällä sanotaan, että läheisten pitäisi tehdä, se on monesti mahdoton asia, sillä ensiksikin nämä läheiset on erotettu näkemästä kodin asioita, he eivät saa vierailla lasten kodissa, joten on edes se kanava auki, että lapset saisivat joskus käydä isovanhempien luona ja sillätavoin nähdä missä kunnossa lapsi kulloinkin on.
      Eikä oel helppoa täten kokonaan rikkoa väklejä siihen omaankaan lapseen, koettakaa ymmärtää että näiden läheisten sydän on jo ihan murskana ja ainainen pelko sydämessä.

Ny uskon että tämä on suurempi joukko jota pahoipidellään, syyllistetään.

On aika saada laki lasten asemaan eroissa ja perheriidoissa, sillä niistähän moni kirjautuu poliisillekin.
      Lapsi joka elää pelon vallassa ja nöyryytysten alla koko elämänsä alun ei jaksa omassa elämässään hyvin eteenpäin.

Miksi meidän nuoristamme on kasvanut näin raakalaisia ihmisiä.
      Turha etsiä niitä viranomaissyyllisiä tässäkään tapuksessa, sillä se ei poista muiden lasten pahoinpitelyä, jota taitaa ollakin melkein jokaisessa erohuushollissa.

Nyt tarvitaan täysin uudet ohjeistukset, jotka sitten koskevat kaikkia ihmisiä arvosta tai asemasta riippumatta, jokainen eroperhe tulee tarkistaa ja lapsille pitää olla sellainen mahdollisuus, jossa voivat kertoa kodin oloista ilman pelkoa. Tähän täytyy olla hyvin koulutetut henkilöt, jotka osaavat saada lapsen puhumaan, sillä ainahan lapset on peloiteltu niin kovasti, että eivät juuri uskalla puhua. Jos eroperheen lapsi itkee yksin, tai hän voi pahoin, päätä särkee, se kuvastaa jo että lapsen ei ole hyvä olla.

• Äidinsuojeluvirastot

Kun lasten asiat menevät lastensuojeluviranomasten, poliisin ja äitien kautta jälki on tällaista. Oli sitten kyseessä äiti, äitipuoli tai isäpuoli, mielipuolia ovat kaikki.

• Kyyn Isä

Ja tässä taas aihe joka unohdetaan viikossa.

Tärkeintä on saada piehtaroida kollektiivisesti hetki uhrin veressä, että tuntuu että olen hyvä ihminen... ja mikään ei kuitenkaan muutu.

• skjfskl

Naulan kantaan.

• yks vaan

Sellainen kortti josssa lupa että saa hannkkia lapsia ja lääkärin tehdyt tutkimukset ja testattu psykoligilla ettää lääkäri ja psykologi yhdessä päättävät kuka saa hankkia lapsia ja keneltä se kielletään kokonaan
      eikös tämmöinen olis hyvä käytäntö

• MKfmewlkmlwefwefwef

Nussimalla ne lapset edelleen tehdään eikä kortilla höhlä.

Mut siis, jos tekee "kortittoman lapsen" niin sitten kaikkia kidutetaan tietenkin.

• ollerolle

Ja sitten jos haluaa lapsen vaikka ei korttia olekaan, niin sitten synnytetään olkkarin matolle eikä kertaakaan käydä neuvolassa kun siellä kantelisivat heti abortoijille.

Tai jos vahingossa tullaan raskaaksi kortista huolimatta, synnytetään suoraan roskikseen ettei vain tulisi sanktioita.

Ajatus on hyvä, mutta käytännössä ei vain toimisi, ikävä kyllä.

• ÄLLITÄLLI

Inhottavin, oksettavin, raain, eikä sanat riitä yksinkertaisesti kuvaamaan tätä tapausta.. Se viha mitä tunnen tätä isää ja naista kohtaan, on niin sanoin kuvaamatonta, että en takaisi mitä tekisin, jos nuo kaksi (ei voi sanoa edes ihmisiksi) tulisi eteeni. Se viha noita kahta kohtaan nousee päivä päivältä suuremmaksi ja se viha myöskin sosiaaliviranomaisia kohtaan. Lapsia on viety vanhemmiltaan ihan mitättömistäkin asioista, ja tässä on lapsi ollut selvästi hakattu ja pahoinpidelty, eikä mitään tehdä. Myös sosiaaliviranomaiset linnaan! Kahden lapsen äitinä ei käsityskyky riitä siihen, miten voi lapselle tehdä noin. Ne kusipäät, sosiaaliviranomaisia myöten on hirviöitä, ja pahin mahdollinen rangastus. Onneksi vankiloissa ei tälläisille elukoille löydy sympatioita toisten vankien joukosta -näin olen ymmärtänyt.

• oikeus sortuu

Näin muuten menee. Tuomari jos on sadisti, niin kuin on ollut. On halukas antamaan lapsen Isälle , vaikka tämä on uhkaillut leipäveitsellä, lukinnut lapsen pimeään huoneessn, säkenyt hänen lelut. Tämä Kuopiolainen naistuomari hoiti asiaa ja lätki mielensä mukaan kaikki mahdolliset tapaamis päivät- jopa viikkoja. Ymmärrettiin naisella olevan äitin vastoja- mutta ei näytti nauttivan ja pelasi asianajan kanssa yhteen- pääkset tehtiin äitiä kuulematta ja kolmi henkisesti. Pyydettiin kolmihenkilöistä tuomaristoa, tuli itse jas hänen oppilas ja yksi miestuomari--miten äänestää 2 -vast. yksi. Todella kieroa peliä, asianajajia vaihdettiin 4 kertaa -sama tulos, tuomari pisti hiljaiseksi, sopivat keskenään mitä tehdäään. Toimeksi antajaa ei puolustanut kukaan, vastapuolen todistaja teki väärän valan- tuomari ei tehnyt mitään. Kukaan valituksiin ottanut kantaa. Samainen tuomari, toimii hovioikeudessa--olisi pitänyt valittaa sinne---tulos tiedettiin jo etukäteen. Röyhkein asianaja veteli 300 e tuntipalkat, ei puolustanut oikeudessa, lupasi maksuttoman oikeuden käynnin--lasku tuli välittömästi yli 3000 euroa. Ei tässä maassa oikeutta saa kansalainen. Konnat ja rikolliset ovat asianajajille tärkein tulonlähde -ja tuomarin kanssa sovitaan muut asiat.

• Thäh?

En ymmärtänyt tuosta suolloksesta yhtään mitään. :(

• kaiju

Oma äitini oli aikoinaan käräjätuomari (nyt eläkkeellä), ja voin sanoa, että kyllä se on sellainen hyvävelikerho. Vanhempani erosivat 70-luvun alussa. Isäni oli ulkomaalainen ja pääsi samoihin aikoihin työkomennukselle maailmalle. Ko. hyvävelikerho huolehtikin semmoisista eroehdoista, että enää ei sen koomin isää nähty. Seuraava tapaaminen oli vuonna 2003 . Jäimme sitten sisareni kanssa yhä enemmin alkoholisoituvalle (tai oikeammin sekakäyttäjä) äidille. Kyllä oli mukavaan. Kukaan ei uskaltanut puuttua vaikka mitä tapahtui. Koulussa nähtiin missä mennään, silloinkin kun hain apua, kun minut oli hakattu sairaalakuntoon.Sikamaisuudet eivät katso sosiaaliluokkaa. Paskaa tapahtuu kaikkialla. Meidät olisi pitänyt ottaa huostaan. Toivon sydämeni pohjasta, että me kaikki aikuiset uskallettaisiin puuttua, kun näemme lasten pahoinvointia. Oman kokemukseni vuoksi en valitettavasti luota oikeuslaitokseemme.

• ravistelua ja heräty

Täällä joutuu lukemaan aivan uskomattomia juttuja,jotkut puolustelevat näitä pahantekijöitä,se tuntuu kammottavalta,he ovat aivan samanlaisia kuin ne "viranomaiset" jotka ovat sallineet tämän pahuuden.Jotkut sanovat ettei "kostotoimenpiteet" tuo lasta takaisin?Ei tuo,mutta ilman näitä pahantekijöitä ei myöskään tätä olisi tapahtunut.Kysynkin tälläisilta heinähatulta:mikä olisi teidän mielestä sopiva rangaistus,vankilassa istuminenko parantaa?Kyllä se on niin,että maassamme oikeusistuin on jo kauan sitten menettänyt uskottavuutensa.Suomessahan pahantekijöitä ymmärretään maailmantappiin asti,kun taas uhrit jätetään heitteille.On se jännä juttu että "rikollisilla" vankilassa on enemmän oikeuskäsitystä kuin "viranomaisilla" siviilissä,ovatko he niin korruptuneita vai paatuneita.Suomalaiset kehuvat koulutuksellaan,jos koulutus tekee tälläisia "hirviöitä"....en tiedä jotain mätää on ja pahasti yhteiskunnassamme.Monet valtiot ennen meitä ovat tuhoutuneet juuri moraaliseen ja emotionaaliseen rappioon ja sitä tämä pahuuden salliminen tuottaa!

• ölköl

Kummin sinun mielestäsi: Kaikki me vihaamme näitä kahta murhaajaa. Ensisijaisesti näitä pitäisi rankaista koko heidän loppu elämänsä niin julmasti kuin vain mahdollista. Pääasia on, että he saavat ansionsa mukaan, eikä heidän elämänsä enää ikinä ole elämisen arvoista.

Vai: Ensisijaisesti pitäisi miettiä miten tällaiset tapahtumat jatkossa voitaisiin estää. Näiden kahden julmurin rankaiseminen ei ole mitenkään olennaista. Mikä on tapahtunut on tapahtunut. Jos voisimme olla varmoja, että näiden kahden rankaisematta jättäminen pelastaisi kaikki Suomen lapset moiselta julmuudelta, pitäisikö heidät jättää täysin rankaisematta?

• parempaa huomista
        ölköl kirjoitti:

Kummin sinun mielestäsi: Kaikki me vihaamme näitä kahta murhaajaa. Ensisijaisesti näitä pitäisi rankaista koko heidän loppu elämänsä niin julmasti kuin vain mahdollista. Pääasia on, että he saavat ansionsa mukaan, eikä heidän elämänsä enää ikinä ole elämisen arvoista.

Vai: Ensisijaisesti pitäisi miettiä miten tällaiset tapahtumat jatkossa voitaisiin estää. Näiden kahden julmurin rankaiseminen ei ole mitenkään olennaista. Mikä on tapahtunut on tapahtunut. Jos voisimme olla varmoja, että näiden kahden rankaisematta jättäminen pelastaisi kaikki Suomen lapset moiselta julmuudelta, pitäisikö heidät jättää täysin rankaisematta?

Seli seli,kyynisyytesi on puistattavaa.Olet aikamoinen ennustaja jos pystyt ennustamaan kuinka ihmiset käyttäytyy tai kuinka joku psykopaatti paranee yhtäkkiä!Nämä ennalta ehäisy puheet tiedetään,niitä on viljelty kautta aikojen ja ne ovat tyhjää puhetta jolla yritetään päästä asiasta eroon.Paholaisen keksintö koko ennaltaehkäisy.Ja sitäpaitsi kaikesta ennaltaehkäisystä huolimatta asiat on menneet vain pahempaan suuntaan,että se siitä selityksestä.Kyllä se on niin,että pahuus kasvaa kun sitä ravitaan ja kun tai jos sille annetaan kasvutilaa!

• Missä on alku tähän

Mikään lapsen huostaanotto ei ole ratkaisu tähän valtavaan nuorten ihmisten pahaan oloon. Heillä ole minkäänlaista moraalia, eikä minkäänlaista ihmisten kunnioittamista, juodaan, käytetään huumeita ja lisäksi ollaan olevinaan niin kaikki tietäviä, mitään ei suvaita.
      Erotaan, petetään, riidellään ja ihan kaikesta.

Tähän asiaan pitää puuttua kovalla kädellä ja se on mahdollista jokaisessa erotilanteessa jossa on alaikäisiä lapsia mukana.
      Nytkin kauhistellaan ja tutkitaan yhtä viranomaistahoa ja tietyssä paikassa, mutta ei nähdä koko maan tilannetta.

Tiedän aika monta eroperhettä, joissa lapsille on hieman vastaavan oloinen laki kuin tuolla tytölläkin, samoin tiedän, että uusi avopuoliso on samalla tavalla syyllistänyt lapsia hänen vanhemmalleen, eikö tämän pitäisi aina olla sellainen merkki lapsen vanhemmalle, että nyt on perheessä peto ja laittaa se heti pois.

Lapset pitäisi voida nyt pelastaa tuolta mielettömältä elämäntavalta, kuten kyllä heidän vanhampansakin pitäisi joutua siitä vastuuseen ja tarvittaessa hoitoon.
      Eli lähdetään muuttamaan sitä, mistä tämä kaikki alkaa, jotta se jatkossa vähentyisi ja nyt olevat tapausket, päiväkodit ja koulut ilmoittavat heti viranomaisille ja tarvittaessa siitä eteenpäin rikostutkintaan.

• ioiåugjkhöl

Avatkaa hyvät ihmiset silmänne. Jos se lastensuojeluun soittaminen ei auta niin tehkää aikuiset ihmiset jotain, herrajumala! Aikuisiin pettyneestä lapsesta kasvaa julma aikuinen, ja sitten taas parin kymmenen vuoden päästä kauhistellaan samantapaista uutista. Jokainen saa tuntea olevansa hyvä ihminen kun sentään järkyttyy moisesta, vaikka arjessaan sulkeekin silmänsä.

• Muistetaan nyt kuiten, että keskustellaan lasten oikeuksista eikä liitetä pelkästään äitien puolta asiaan! Minulla itsellä miehenä ja isänä vaikea kapula eri viranomaisten kanssa, exällä alko-/päihdeongelmia kaksi ns. itsari yritystä bilettää kaikki vapaat ja juo joka ilta kotonansa. Käy töissä mutta yhden päivän poissaoloja vähän väliä mutta pieni yhteisö suojelee.

Kaikkien viranomaisten keino vaikuttaa on se, että ns. tulipalo täytyy syttyä eikä ennaltaehkäisyä ole! Sos. viranomaisilla protokollana ennalta ilmoitetut käynnit ongelma kodeissa ja niden perusteella arvio! Voi kuvitella, että kynttilät palaa ja pulla tuoksuu niiden käyntien yhteydessä.

Korostan tällä sitä, että jos sinnittelee viel töissä, vahinkoja kestää sattua, osaa esiintyä, koulun ym kädet sidottu ellei lapsi manipuloituna uskalla puhua ym niin vaikea on oikeutta saada on sitten ongelmana mies tai nainen!!

Eli täytyy tapahtua jotain merkittävää ennenkuin viranomaiset puuttuu.

• ????????????????????

Mikä ihmeen äitien haukkumisketju tämä on, kun Eerikakin viihtyi äitinsä seurassa.

Jos tuoltakin äidiltä kieroudella otettiin lapsi huostaan - mikä ei huoltajuusriidoissa ole harvinaista ollenkaan - niin mistä tämä kollektiivinen äitien haukkuminen täällä johtuu?

Tappajat ovat rikollisia tässä tapauksessa, samoin sossut, jotka laiminlyönnillään antoivat umpihulluille mahdollisuuden lapsen kiduttamiseen ja tappamiseen.

Joku muu systeemi pitäisi kehittää huoltajuusriitojakin ratkomaan sossujen sijasta.

• Kuriin vanhammat

Totta, ennenkuin viranomaiset puuttuu, on yleensä jo peruuttamaton paha tehty, lapsen pitää vaikeiden asioiden kanssa elää elämänsä. On todettu jo, että tällainen lapsi ei pysty itse solmimaan kiinteitä suhteita, eli hän pysyty huolehtimaan kunnon itsestään saatikka lapsistaan.

Kun ajatellaan tätä kauheutta, lapset on meidänkin turvamme ja Suomen tulevaisuus, nyt käy perheet tuohon tietä. Väsyneet ja uupuneet ihmiset , hoitavat oloaan viinalla, huumeilla. On tehty yhteiskunta, jossa keskustellaan merkkituotteista, hienoista harrastuksista ja työpaikatkin pitävät yhtenään yhteishengen nostatuksi, unohten kokonaan että työntekijöillä on omakin elämä ja perhe, josta yhtään minuuttia ei enää joutaisi muualle hukattavaksi.

Seuraukset ovat nyt nähtävissä, perheet hajoavat, lapset jätetään oman onnensa nojaan, perustetaan uusperheita ja paljon lapsia annetaan pois, kun se uusiopuoliso ei hyväksy entisen liiton lapsia.

Onhan tässä hajalla sen oikena äidin tai isän pää, kun noin julmasti voi lapselleen tehdä, vaihtaa uuteen sähkykumppaniin.
      Eikä tämä ole hirveää milestänne.
      Nyt sitten jo tapetaankin ja kidutetaan lapsia. Tätä lapsen syyllistämistä harrastaa moni uusikko ja paljon on myös seksuaalista hyväksikäyttöä.
      Jotain pitää tehdä, että saataisiin hyvin ajoissa lapsi tästä pois, jos vanhempi ei voi suostua hylkäämään tuota uusikkoaan.

No miten alas se entinen puolisio on lapsen äidin tai isän itsetunnon murjonut, useinhan eroissa tulee sekin puoli esiin, että lopulta uhma saa toisen tekemään sen, että etsii vaikka "ukko mustalaisen", jonka kanssa pettää ja saattaa ihastua näiden luusereiden valhepuheisiin. Ex-puolsio saattaa olla ollut aina menossa, hyljännyt toisen yksin kotiin, mihinkään ei ota perhettään mukaan, juopttelureissuja on paljon ja niissä muita naisia mukana.
      Yhdessäkin perheessä, kun mies tuli kotiin otti ensimmäiskei kaljapullon ja alkoi puhelinruletin kavereiden kanssa, lapsilel ei koskaan jänyt aikaa.
      Koulutus hänelläkin oli korkea, toimi kotona kuten työssä käski toisi ja alisti toisia. Monet uskovat hänenkin olevan ihan hyvä kun on niin korkeasti koulutettu, mutta asia on ihan toisin.

Ruoskaa tarvitsivat nämä lasten oikeat vanhemmat oikein kunnolla ja sen kurinpidon, että pidetään huolta siitä perheestä, jonka ovat ihan itse perustaneet, ei lähdetä etsimään minkäänlaista ulkopuolista seuraa.
      Ja työnantjat ylityöt pois, jotta ja ihmiset määrätän meneään kotiinsa työn jälkeen. Ei enää mitään työpaikan juhlien järjestämistä, ne eivät ole tarpeellisia.

• Miten on?

Yhden lapsen piti kuolla, että sossujen mielivalta ja välinpitämättömyys saatiin tapetille.

Mitähän vielä pitää tapahtua, että sijaisperheissä ja laitoksissa tapahtuva lapsiin suunnattu väkivalta otetaan suurennuslasin alle?

Milloin julkisuudessa vaaditaan, että lastensuojelun traumatisoimat lapset saavat äänen tässä yhteiskunnassa?

• loisivat virkailijat

Laiska ja saamaton loispummivirkailija on yhteiskuntamme syöpä. He makailevat työssä kaikki päivät, jos edes sinne asti jaksavat mennä. Resurssipulaa heillä on vain omissa tyhjissä päissään.
      Maassamme on maailman suurin loisvirkailijoiden vastuuton joukkio.

• hyvät nevot tarpeen

"Avatkaa hyvät ihmiset silmänne. Jos se lastensuojeluun soittaminen ei auta niin tehkää aikuiset ihmiset jotain, herrajumala! "

Niin. Tässä tapauksessa jonkun naapurin olisi pitänyt kaapata lapsi itselleen, eikä luovuttaa sitä kiduttaja- vanhemmalleen, eikä edes viranomaisille, kun nämä pahvipäät olisi kuitenkin luovuttaneet lapsen edelleen kiduttaja-vanhemmalleen.

Ehkä parempi olisi ollut, että naapuri olisi tehnyt jotain tuolle kiduttaja-vanhemmalle.

Olisi naapuri saanut julkisuutta ja päässyt iltapäivälehtien otsikoihin, vähintään.

• ei ole oikein

Järjetöntä ja rikollista!

Ei kellään naapurilla ole oikeutta kaapata lasta, se on virnaomaisten tehtävä.

• Tämä tapaus

Tämä tapaus on vain pieni pintaraapaisu siitä, mitä lapsille lastensuojelun hellässä huomassa tapahtuu.

• pask*Yhteiskunta

Suututtaa niin sietämättömästi sossujen toiminta.Välillä kuulee tarinoita kuinka lapsi on otettu huostaan jostain epämääräisestä syystä ja ilman oikeita perusteita ja sitten on tälläisiä tapauksia joilta ei oteta vaikka pitäisi kuinka paljon tälläkin hetkellä suomessa tapahtuu tälläistä kotona lapsille mutta kukaan ei tee asioille mitään!!Niin väärin.

• ISÄ MYÖS

Kankaanpään Sossu on mielivaltaisuuden tyyssija, jossa feministitantat riehuvat ja nauttivat isien alistamisesta ja heidän lastensa kärsimyksestä. Lapsenetu on äidinetu. Sosiaaliviranomaisista tarvitsisi suurin osa passittaa mielentilatutkimuksiin ja viedä Siperiaan miettimään pakkotyöhön mitä tulikaan tehtyä. Äitit saavat aina säälipisteitä kun itkeä tihruttavat ja tekeytyvät uhreiksi. Uusin trendi on tämä että jokainen isä on lähestulkoon narsisti jos ei nuole sossutantan pyllyä ja myötäile tantan mielivaltaisuuksia. Vanhempi trendi on juopoksi nimittely, joka täydentää hyvin uutta tulokasta. Nämä yhdistelemällä voidaan sitten mielivaltaa käytää kuinka päin vaan.

• Poliisi tutkii isan hakkaajan vankilassa ja kyttaa ihmisten Facebook-tileja suojellakseen Touko Tarkkia ettei vain kukaan yllyta kostoon. Missa oli poliisi kun Erikaa hakattiin?

• Lapsen etu?

Vanhempien syytäkö se on, että lapsi joka ennen huostaanottoa kävi hyvin arvosanoin yleisopetuksen luokkaa, traumatisoitiin koulusta pitkäle sairaslomalle muutaman kuukauden huostaanotolla?

Huostaanotto sotkee pahimmillaan lapsen koko elämän:
        - hidastaa oikean avun saamista (neurolog. kuntoutus)
        - vaikeuttaa vuosiksi hänen koulunkäyntiään
        - tuhoaa pahoinpitelyillä hänen itsetuntoaan

Lapsi on juuri ja juuri hengissä kun hänet kotiutetaan ja sitten koko yhteiskunta kääntää selkänsä. KAIKKI, mitä lapsen terveydestä on enää jäljellä, jää yksin vanhempien kokoon raavittavaksi.

• Lapsen etu?

Jos vanhempien kertomuksia törkeimmistä lastensuojelussa tapahtuvista rikoksista olisi kuultu, Eerika olisi hengissä tällä hetkellä.

Vaikka vanhemmat ovat kertoneet mistä tahansa julmuuksista lapsiakin kohtaan, niin lapsiasiavaltuutettukin on keskittynyt vain hokemaan: "Yksittäistapauksiin ei puututa." Miksi ihmeessä ei?

Suomalainen lastensuojelu nyt ei vain kerta kaikkiaan ole yksipuolisesti sellainen auvoinen onnen tyyssija, millaiseksi se lasten kannalta koetetaan valehdella. Miten on mahdollista, että lyhyenkin huostaanoton jälkeen lääkäri joutuu kirjoittamaan lapselle sairaslomaa koulusta? Miksi lapset tarvitsevat usein monivuotista terapiaa, että toipuvat PELKÄSTÄÄN huostaanoton aikaisista tapahtumista?

• sääli lapsia

Isäjärjestöt ovat kunnostautuneet vuosia haukkumalla äitejä viranomaisten mielivaltaisista päätöksistä.

Mistä johtunee, mutta tismalleen sama mielivalta ja päätösten sattumanvaraisuus kohdistuu myös äiteihin.
        Ja kaikesta kärsijänä ovat lapset.

• peiliäpeiliäpeiliä
        sääli lapsia kirjoitti:

Isäjärjestöt ovat kunnostautuneet vuosia haukkumalla äitejä viranomaisten mielivaltaisista päätöksistä.

Mistä johtunee, mutta tismalleen sama mielivalta ja päätösten sattumanvaraisuus kohdistuu myös äiteihin.
        Ja kaikesta kärsijänä ovat lapset.

Jos edelleen palvot maata sossujen jalkojen alla,
        KATSO PEILIIN!

• peiliäpeiliäpeiliäpe
        peiliäpeiliäpeiliä kirjoitti:

Jos edelleen palvot maata sossujen jalkojen alla,
        KATSO PEILIIN!

Sossujen hoidettavaksi on jo vuosia kaadettu asioita, jotka eivät edes kuulu lastensuojeluun. Siinä syy heidän ylityöllistymiseensä.

Jos vieläkään ei saa mielestäsi syyttää yhteiskuntaa poliitikkojen väärinkäytöksistä, KATSO PEILIIN!

• peiliäpeiliäpeiliäpe
        peiliäpeiliäpeiliäpe kirjoitti:

Sossujen hoidettavaksi on jo vuosia kaadettu asioita, jotka eivät edes kuulu lastensuojeluun. Siinä syy heidän ylityöllistymiseensä.

Jos vieläkään ei saa mielestäsi syyttää yhteiskuntaa poliitikkojen väärinkäytöksistä, KATSO PEILIIN!

Jos et vieläkään huolestu siitä, että muutamia kuukausia kestävän huostaanoton jälkeen kotiin päästyään lapsi on traumatisoitu niin, että tarvitsee pitkän sairasloman koulusta KATSO PEILIIN!

• Olen 33 - vuotias. Enkä muista sellaista jaksoa jossa oikeasti lastensuojelu olisi toiminut.

Yhdyn aikaisempaan kirjoittajaan ; tukistaa niin on armeija takana, vaikka lapsi olisi oikeasti sen tarpeessa kun "älä tee noin" ei toimi. Mutta jos lasta lyö, niin johan aletaan hyysäämään ja antamaan mahdollisuuksia. Sairasta.

• ....

Itseäni tässä asiassa järkyttää nimenomaan vanhempien kidutus lastaan kohtaan. Se on niin kaameaa, surullista... Kamalaa. Pistää vihaksi!!!

Itku tulee, kun vahingossakin miettii sitä, miltäköhän tytöstä on tuntunut, kun hän on ollut sidottuna ja suljettuna säkkiin, tuntee tukehtuvansa.. Isä ja äiti potkii ja lyö. Tietää kuolevansa. Sattuu, itku tulee, ei saa happea... Ei saa apua. Isi ja äiti murhaa.

Mikä on tuota kamalampaa enää maailmassa?????? Oman lapsensa murhaaminen ja kiduttaminen.

Tuollaiset vanhemmat ansaitsisivat itse kidutuskuoleman!!!

• Ei tuollaiset vanhemmat ansaitse kuolla ollenkaan.
      Kuolema on täysin yliarvostettu kostokeino.

Jatkuvaa piinaa, niin että kuolema käväsee hivelemässä poskia, niin lähellä mutta niin kaukana.

Oikea kostohan olisi tuommoisille ihmisille se, että he anoisivat kuolemaa, mutta se evättäisiin.

Eräs ihminen sanoi minulle tuossa jokin aikaa sitten, että minussa on tiettyä julmuutta. Tälläisiä ihmisiä kohtaan minussa on paljonkin julmuutta. Yksikään lasta satuttava ihminen ei ansaitse ihmisen elämää.

• SÄRKYNYT

En jaksanut koko keskustelua lukea,mutta silmiin pisti nuo tunteettomat kommentit. "Lapsia kuolee joka päivä" jne. Tämä on ihan eri asia,kun omat "vanhemmat" tappavat lapsen.

Miltä tytöstä on tuntunut,kun ei omaan isäänsä voi turvautua. Äitikään ei voinut auttaa. Tyttö on ollut ihan yksin.

Olen surrut tätä tyttöä joka ikinen päivä.Itken joka päivä ja vihan tunne on sanoinkuvailematon näitä hirviöitä kohtaan. Kumpa joku olisi pelastanut tytön.

Näen yöllä painajaisia,jossa Eerika on sidottuna pressun sisälle ja avuttomana puolustuskyvyttömänä usean tunnin taistelun jälkeen tukehtuu..viimeisinä ajatuksinaan,miksi minulle tehdään näin?

Tätä ei voi käsittää. Pienten lasten äitinä sydän särkyy aina kun kuulen,luen lasten kuolemista. Tämä tapaus on nyt järkyttänyt niin paljon,etten osaa yksin asiaa edes käsitellä.
      Ainoa,minkä toivon auttavan,on päätös jonka tein juuri. Ilmoittauduin sijaisvanhemmaksi ja näin yritän kantaa korteni kekoon,auttaakseni näitä onnettomia lapsia,jotka joutuvat kärsimään omassa kodissaan ehkä jopa fyysisestä väkivallasta.

Kuten Eerikan naapurit olivat sanoneet,"tytön on nyt parempi olla". Ihan varmasti on,mutta viattoman lapsen piti kuolla ennen kuin järjestelmiin puututaan.

• ...

Minäkin olen ajatellut ja surrut tämän pienen ihmisen kohtaloa joka päivä.

Ajatelle, millaista hänen elämänsä on ollut, ja kuinka lyhyeen se sitten päättyi.

Itku tuli kun uutisen ensimmäisen kerran luin, ja kyyneleet se tuo silmiin vieläkin.

• Naapurit valppaiksi
        ... kirjoitti:

Minäkin olen ajatellut ja surrut tämän pienen ihmisen kohtaloa joka päivä.

Ajatelle, millaista hänen elämänsä on ollut, ja kuinka lyhyeen se sitten päättyi.

Itku tuli kun uutisen ensimmäisen kerran luin, ja kyyneleet se tuo silmiin vieläkin.

Yksi tapaus nousee otsikoihin. Ammattiauttajat sanovat, että näitä tapauksia löytyy kaiken aikaa.
        Silmiemme pitäisi avautua huomaamaan vaaran merkit lähipiirissä.
        Moni on vain itse niin kiinni omissa ympyröissään, että ei näe tai ymmärrä näkemäänsä.

Toivottavasti tämä tapahtumaketju herättää lapsien kanssa toimivien ihmisten hoksottimet entistä terävämmiksi.
        Piinaavien psykopaattien käsissä on yhä turvattomia lapsia, joille ei apua löydy.

• KirveenVarssi
        Naapurit valppaiksi kirjoitti:

Yksi tapaus nousee otsikoihin. Ammattiauttajat sanovat, että näitä tapauksia löytyy kaiken aikaa.
        Silmiemme pitäisi avautua huomaamaan vaaran merkit lähipiirissä.
        Moni on vain itse niin kiinni omissa ympyröissään, että ei näe tai ymmärrä näkemäänsä.

Toivottavasti tämä tapahtumaketju herättää lapsien kanssa toimivien ihmisten hoksottimet entistä terävämmiksi.
        Piinaavien psykopaattien käsissä on yhä turvattomia lapsia, joille ei apua löydy.

Tässäkin tapauksessa naapurit olivat tehneet useita ilmiantoja sosiaalitoimeen.

Mitä teki lastensuojelu?

Ei mitään, ei kiinnostanut, eikä välitetty...ja palkka juoksee...

• karmeaa touhua

Tässä maassa ei lapsilla ole mitään oikeuksia todellisuudessa.
      Kokemusta on.
      Apua ja lapselle parempia elinoloja hakeva vanhempi saa osakseen vain pompottelua, tahoilta toiselle, eikä kukaan tee asialle yhtään mitään.
      Selityksiä tulee vain "ei kuulu meidän hoidettavaksi" tai "emme ota kantaa yksittäisiin tapauksiin".
      Ja lapsi on edelleen pakotettuna huoltajuuteen kykenemättömän vanhemman huostassa.

• sairas yhteiskunta

Kaikesta tästä voi vetää vain sen johtopäätöksen,että paljon on tässä maassa sairaita ihmisiä,työelämässä,koko yhteiskunnassa,tiedä sitten mistä johtuu!

• 100 % TOTTA

5.9. IL: Lapsia ei auteta ottamalla heitä huostaan entistä enemmän

"Lastensuojelulakia sovelletaan vaihtelevasti - kunnasta ja sosiaalityöntekijöiden kyvyistä riippuen. Kun osa lapsista joutuu kärsimään sietämättömissä perheoloissa, toisaalla huostaanoton todisteeksi voi riittää sosiaalityöntekijän ilmaisema huoli lapsesta.

Usein päätökset vastaavat lapsen etua, mutta huostaanottoprosessin on myös voinut käynnistää Asperger-lapsen normeista poikkeava käytös. Joskus äidin avomielinen tilitys omasta kriisistä on johtanut lapsen sijoittamiseen.

.....pätevistä sosiaalityöntekijöistä on pula. EteläSuomessa vain puolet heistä täyttää kelpoisuusehdot.

Eerikan kuolema on herättänyt tunteita sekä voimattomuudesta että epäoikeudenmukaisuudesta. Vaikka ripeä huostaanotto olisi pelastanut tytön, soitto vihjepuhelimeen ja laitos ei ole yleisratkaisu parantaa lasten oloja.

Suomessa on 18000 kodin ulkopuolelle sijoitettua lasta ja nuorta. Kansainväliset yritykset - kuten pörssiyhtiö Mehiläinen - ovat huomanneet kasvualan ja ovat tulossa Suomen sijaishuoltomarkkinoille. Markkinavoimien ja normittavan valvonnan sijaan tarvitaan lapsen tarkempaa kuuntelemista, varhaista puuttumista ja välittämistä."

• Tässä on vaaransa

Tässäkin tragedian jälkeisessä tilanteessa on vaaransa. Siitä esimerkki saatiin Aila Paloniemen ja Jari Sinkkosen hyökkäyksessä lasten kotiuttamisia vastaan.

Nyt pitäisi viisaiden ihmisten saada järkeä paloniemeläisten ja Sinkkosen päähän, koska tuo on vain yksi puoli asiasta. Toinen puoli asiasta tulee esiin silloin, kun lasta ei ole todellisuudessa edes lakien mukaisin perustein huostaanotettu.

Kun lapsi on laittomasti huostaanotettuna - voi olla hyvinkin huonossa laitoksessa - niin miksi ihmeessä häntä ei saisi muka kotiuttaa! Se on elinehto lapselle hänen terveytensä kannalta!

Laittomassa huostaanotossa vanhemmat EIVÄT ole alkoholisteja,
        he EIVÄT ole väkivaltaisia,
        he EIVÄT ole luonnevammaisia.
        Eli mikään lapsen kotioloissa ei uhkaa hänen tervettä kehitystään.

Yksinomaan minä olen valmis koska tahansa lähtemään keskustelemaan Paloniemen, Sinkkosen ja kenen tahansa kanssa siitä, miten laittomin perustein lapseni huostaanotto aikanaan tehtiin (siitä on mustaa-valkoisella todisteita), miten hirveä sijaispaikka oli, miten rajusti lapsen vointi siellä nopeasti laski, ja miten paljon hän joutui vielä kotiuttamisen jälkeen kärsimään laittoman huostaanoton vaikutuksista.

Paloniemi pitäisi laittaa selkä seinää vasten näistä huostaanotoista. Olisi mielenkiintoista nähdä, vieläkö hän sen jälkeen ilkeäisi väittää, että lapsia ei pitäisi kotiuttaa?

Vaarana tässä tilanteessa on siis se, että ihmiset kuvittelevat ja erilaiset "asiantuntijat" uskottelevat, että muka joka ainoan huostaanoton takana on aivan hirveät kotiolot. Se ei ole totta. Sitä vähemmän kotiolot ovat olleet huostaanoton syynä, että lapsille alettiin tekemään peruspalveluja korvaavia huostaanottoja.

Toivottavasti ei enää lisää tarvita kuolleita lapsiuhreja, ennen kuin tämä puoli asioista nostetaan päivänvaloon reilusti julkisuudessa. Tähän asti kun yleisesti ottaen sossujen väärät päätökset ovat olleet tabu, niistä puhumista ei ole otettu vakavasti ennen kuin Eerikan kuoleman jälkeen.

• ...............
        Tässä on vaaransa kirjoitti:

Tässäkin tragedian jälkeisessä tilanteessa on vaaransa. Siitä esimerkki saatiin Aila Paloniemen ja Jari Sinkkosen hyökkäyksessä lasten kotiuttamisia vastaan.

Nyt pitäisi viisaiden ihmisten saada järkeä paloniemeläisten ja Sinkkosen päähän, koska tuo on vain yksi puoli asiasta. Toinen puoli asiasta tulee esiin silloin, kun lasta ei ole todellisuudessa edes lakien mukaisin perustein huostaanotettu.

Kun lapsi on laittomasti huostaanotettuna - voi olla hyvinkin huonossa laitoksessa - niin miksi ihmeessä häntä ei saisi muka kotiuttaa! Se on elinehto lapselle hänen terveytensä kannalta!

Yksinomaan minä olen valmis koska tahansa lähtemään keskustelemaan Paloniemen, Sinkkosen ja kenen tahansa kanssa siitä, miten laittomin perustein lapseni huostaanotto aikanaan tehtiin (siitä on mustaa-valkoisella todisteita), miten hirveä sijaispaikka oli, miten rajusti lapsen vointi siellä nopeasti laski, ja miten paljon hän joutui vielä kotiuttamisen jälkeen kärsimään laittoman huostaanoton vaikutuksista.

Paloniemi pitäisi laittaa selkä seinää vasten näistä huostaanotoista. Olisi mielenkiintoista nähdä, vieläkö hän sen jälkeen ilkeäisi väittää, että lapsia ei pitäisi kotiuttaa?

Vaarana tässä tilanteessa on siis se, että ihmiset kuvittelevat ja erilaiset "asiantuntijat" uskottelevat, että muka joka ainoan huostaanoton takana on aivan hirveät kotiolot. Se ei ole totta. Sitä vähemmän kotiolot ovat olleet huostaanoton syynä, että lapsille alettiin tekemään peruspalveluja korvaavia huostaanottoja.

Toivottavasti ei enää lisää tarvita kuolleita lapsiuhreja, ennen kuin tämä puoli asioista nostetaan päivänvaloon reilusti julkisuudessa. Tähän asti kun yleisesti ottaen sossujen väärät päätökset ovat olleet tabu, niistä puhumista ei ole otettu vakavasti ennen kuin Eerikan kuoleman jälkeen.

Mielestäni jokainen huostaanotto, jossa epäillään huostaanoton olleen väärä, tulisi tutkia poliisin toimesta.

• Paloniemestä
        Tässä on vaaransa kirjoitti:

Jos joku ei tiedä, niin hän on keskustan kansanedustaja ja Perhehoitoliiton pj, ajaa siis sijaisvanhempien asioita. Luulisin, että hänen asenteisiinsa on vaikuttanut paljon se, että etenkin päihdeperheiden lapset on pyritty jo vuosia sijoittamaan perheisiin. Hänen kokemuspiiriinsä ei siis juurikan kuulu muut huostaanotot.

Yllä olevassa Iltalehden pääkirjoituksessa sanotaan, että nyt on 18000 lasta sijoitettu kodin ulkopuolelle. Heistä noin 5000 on sijoitettu sijasperheisiin. Eli karkeasti arvioiden viime mainittu määrä on se, mikä huostaanotoista on vanhempien päihteiden takia tehtyjä huostaanottoja. Loput on jotain muuta...

Kai nyt jokainen ymmärtää, että ei ole oikeudenmukaista lapsia kohtaan, jos jokaisen asia käsitellään kuin hän tulisi väkivaltaisesta päihdeperheestä. Paloniemen kannattaisikin rajata vaatimuksiaan koskemaan vain päihdeperheiden lapsia.

Sen kyllä ymmärrän, että jos vanhemmat eivät halua/kykene raitistumaan tietyn ajan sisällä, niin sijaisvanhemmilla voisi olla oikeus adoptioon. Mutta jos lapsi on huostaanotettu vaikka siksi, että lähikoulu supisti erityisopetuksen resursseja, eikä hän saa enää kotikunnastaan perusopetuslain hänelle lupaamaa erityistukea oppimiseensa, ja hänet sen takia huostaanotetaan laitoskouluun. Niin perheellä on ihan riittävästi kestämistä jo pelkässä huostaanotossa, että lapsi erotetaan perheestään poliitikkojen laittomuuksiin menneiden säästöjen takia. Niin ei kai häntä nyt sentään koske Paloniemen ajama lainkohta, että häntä ei enää saisi kotiuttaa!

• tällaista se on
        ............... kirjoitti:

Mielestäni jokainen huostaanotto, jossa epäillään huostaanoton olleen väärä, tulisi tutkia poliisin toimesta.

Olen täsmälleen samaa mieltä.

Joskus peruspalvelujen puutteen takia tehdyssä huostaanotossa sossukin myöntää, että kotioloissa ei ole lainmukaisia huostaanottoperusteita. Joskus taas jotkut toiset sosiaalityöntekijät alkavat keksiä olemattomia "syitä" perusteeksi. Ja hehän eivät joudu hallinto-oikeudessa todistamaan mitään syytöksiään oikeiksi. Jo pelkkä esiin noussut huoli riittää syyksi, kuten IL:n pääkirjoituksessakin todetaan.

• Esimerkki

Jos jotakuta aihe kiinnostaa ja jaksat lukea, niin tässä linkissä kerrotaan, millainen vaikutus hyvästä perheestä tehdyllä huostaanotolla oli lapsen elämään. On kyse ikään kuin toisesta ääripäästä Eerikan tapaukseen verrattuna:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10891353

Taustalla oli se, että vanhemmat lähtivät hakemaan lapselle apua julkisesta terveydenhuollosta. He toivoivat saavansa lapsen perheneuvolan kautta neurologian osaston tutkimuksiin, mutta toisin kävi. Silloin he eivät tienneet sitä, miten olemattomat resurssit neurologian puolella oli, vähätkin paikat on viime vuosina uhrattu psykiatrian puolelle.

Juttuun voi tutustua siinäkin mielessä, että jos ajatellaan lapsia, jotka tulevat oikeasti huonoista kotioloista ja heidän huostaanottonsa on siis perusteltu eli lakien mukaan tehty, niin on varsin oletettavaa, että lapsi on huostaanoton jälkeen myös psykiatrisen avun tarpeessa. On uskomatonta, millaista psykiatrinen "hoito" heidän kohdallaan voi huonoimmillaan olla.

• ydin kysymys

tärkein kysymys tässä on nyt MISSÄ OLI JUMALA kun 8wee lapsi kuoli.
      mikä oli syy että jumala ei voinut auttaa, ja antaa lapselle henkeä kun sairaanhoitajat olivat paikalla, miksi ei, mikä olisi mennyt jumalan suunnitelmissa pielee jos lapsi olisi pelastunut.

MISSÄ OLI JUMALA.

• onko tosiaan

siis onko tosiaankin niin että lapsi ei voi itse mennä poliisi asemalle ja sanoa MINÄ EN HALUA ASUA KOTONA, EN HALUA OLLA SIELLÄ.

• näin on

jos olisin opettaja ja minun tunnilla oli lapsi jolla on usein naama sinisenä, niin soittaisin poliisit paikalle, vaikka mikä laki kieltäisi sen.
      nimenomaan poliisit en sossua, koska poliisi tekee lastensuojeluilmoituksen sossulle mutta sossu ei tee ilmoitusta poliisille.

• Cher-Cher

Niinhän se on, että aikuisten etu kiilaa lasten edun edelle. Itsellä ei ole lapsia eikä varmaan ihan heti ole ajankohtaistakaan, mutta viime aikoina esim. HS:n mielipidekirjoituksissa on ollut täysin pöljiä mielipiteitä aiheeseen liittyen. Oikein välillä inhottaa aikuisten itsekyys. Ps. Kannattaa myös lukea Markku Salon kirja narsismista. Kirjassa käsitellään myös lapsen asemaa byrokratian koneistossa ja aikuisten edun ajamista lapsen hyvinvoinnin kustannuksella.

• Sossu uusiksi?

Totta on, että lastensuojelun hoidettavaksi on annettu myös osa romutetuista terveydenhoito- ja perusopetuspalveluista. Niiden takia on tehty myös turhia huostaanottoja - - - - - ja sitten niitä jätetään tekemättä silloin kun pitäisi. Kai tämän nyt jokainen tajuaa, että ei lastensuojelu täytä tehtäväänsä, siis sitä alkuperäistä tehtävää, minkä takia se alkujaan on perustettu.

En kerta kaikkiaan tajua, miten tähän on tultu.
      Puolueettoman työryhmän pitäisi tutkia enemmän kuin yksi tapaus ja jos muistakin löytyisi samaa tasoa olevia virkarikoksia, olisi koko nyky systeemi pistettävä maan tasalle ja luotava uusi toimiva järjestelmä niille lapsille, jotka oikeasti apua tarvitsevat.

Eerikan kohtalo minullakin on päivittäin mielessä, en kerta kaikkiaan ole päässyt siitä järkytyksestä eroon vielä.

• väärä nikki

tämä 8wee lapsen murha ei ole harkittu murha, vaan se on suunnitelmallisesti kohde henkilöllä testattu ja koeteltu murha.

lapsi oli 25 kertaa sirottuna joina kertoina nuo hirviöt tutki ja suunnitteli tulevan murhan, jonka motiivi oli seuraavalla viikolla olevan huoltajuus oikeudenkäynnin estäminen koska siinä olis tullut esiin lapsen hakkaamiset.

jos lapsi sanoo sosiaalityöntekijälle itkien että ei mene isän luokse asumaan on se jokaisen hengittävän ihmisen mielestä keskustelua, jota jokin tätä murhaa tutkiva sanoin että sijaiskodissa lapsen kanssa ei päästy kahden välisiin keskusteluihin.

12 kertaa hakattu lukuisat eri ihmiset tiesi ja olivat tehneet ilmoituksen.

• sickPeople

Ei noin pieni lapsi voi edes ymmärtää sitä että vanhemmat tekevät väärin.Lapsi elää siinä uskossa että vanhemmat opettavat mikä on oikein ja mikä väärin,tässä tapauksessa oltiin niin pitkällä että äitipuoli oli mustasukkainen tytöstä ja päätti kostoksi isälle hakata ja kiusata menemään pientä lasta että saisi itsetuntoansa pönkitettyä ja isä hyväksyi tämän koska olihan nainen hänen elämänsä rakkaus ja hoiti kotia sekä vahti miehensä lasta.Tyttö pelkäsi henkensä edestä eikä uskaltanut kertoa tapahtumista koska aivan varmasti oli luvattu vielä pahemmin kiduttaa ja henkisesti taantui pelkonsa takia nuoremman tasolle ja alkoi pissailla housuihinsa minkä takia nämä kaksi sankaria kuvittelivat varmasti että nyt pitää rankaista vielä kovemmin.Jos omaa lasta toisen puoliso noin kohtelisi niin eipä tarvisi kahta kertaa miettiä mitä keksisi sille ihmiselle.

• näin on

murhatun 8wee tytön koulu kielsi lapsen äitiä ottamasta RATKAISEVAN todisteen lasten suojeluviran omaisia varten, äiti kysy koululla saako hän ottaa lapsesta kuvan kun lapsen poski oli hakattu siniseksi ja hiuksia revitty päästä.

jos tuo kuva olisi otettu olisi lapsi edelleen hengissä.

• jännästii

jännää että noiden akateemisesti koulutettujen sossu virkaiijoiden pitää virittäytyä kuuntelemaan lasta.
      miten ne sen tekee, joogaakone vai meditoiko ne vai mitä.

siis jos lapsi itkien sanoo että ei mene isän luokse niin mikä on kun AKATEEMISESTI KOULUTETTU EI ymmärrä. pitääkö niiden koulutus tasoa laskea amistasolle.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      59
      3295
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2931
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2769
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1847
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1101
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      197
      1030
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      859
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      850
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      103
      845
    Aihe