Monogamiaa?

Ei ymmärrä

Yksiavioisuus? Miksi se on ihmisille niin tärkeää? Mitä se merkitsee loppujen lopuksi? Miksi halut tukahdutetaan ja kohdistetaan vain yhteen ihmiseen, joka ei välttämättä pysty antamaan sitä mitä häneltä vaaditaan? Miksi jotkut käyttävät vuosia siihen että saisivat suhteen taas samaan pisteeseen kun se oli ennen avioliittoa, ehkä onnistumatta siinä? Miksi toiset pysyvät yhdessä vuosikymmeniä, vaikka yhteiselo on suoranaista hampaiden kiristystä ja yhdessä ollaan vain koska ollaan aina oltu yhdessä? Miksi jotkut ihmiset tuhlaavat elämänsä suhteeseen joka ei vain toimi?

Miksi yksiavioisuus? Onko vaihtoehto muka pahempi?

11

805

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anni

Onhan yhteiskunnalla tiettyjä ennakko-odotuksia, mutta..

Loppujen lopuksihan ihmiset itse määrittelevät oman suhteensa. Monet elävät "luvallisesti" moniavioisessa suhteessa. Ei se ole ongelma jos se molemmile sopii.

Minulle se ei sopisi. Jos rupeaa hapaita kirisyttämään, niin mies vaihtoon. Mutta vain yksi mies kerrallaan :)

• mimmi

...hyvä kysymys.. Miten jotkut saavat parisuhteen toimimaan, vuodesta toiseen? tarkoittaako se silloin sitä että nämä kaksi ovat löytäneet sen oikean ja me muut jotka väkisin kitkutamme, emme ole. Vai vaadimmeko liikaa, olemmeko itsekkäitä, sokeita, vai mitä?

Suurin osa kuitenkin on seurustellut useamman kuin yhden kanssa, eronneita, uusio perheitä jne. ei me kai olla sit niin yksiavioisia.

Miksi avioero on niin paljon suurempi juttu, kuin avoparin ero?? Enkä tarkoita rahallisesti vaan ajatuksena!

• Ewe25

Itselle yksiavioisuus on siksi tärkeää, koska viihdyn mieheni seurassa niin hyvin ja rakastan häntä kaikissa arjen tilanteissa. En voisi kuvitella eläväni satunnaisten puolituttujen kanssa joihin en voisi luottaa. Olen yhden miehen nainen kerrallaan - tosin jos asioista sovitaan, ovat molemmat vapaita menemään tahoillaan myös muiden kanssa. Yksin tuskin kukaan meistä haluaa koko elämäänsä olla - kyllä sitä yleensä elämään halutaan ihminen jota rakastaa, tukea, jonka kanssa jakaa elämän ilot ja surut.

"Miksi jotkut ihmiset tuhlaavat elämänsä suhteeseen joka ei vain toimi?"

Ihmiset rakastavat haasteita - ajatellaan että "vaikka tänään ei toimi, huomenna ehkä kaikki on paremmin ja toinen kyllä vielä muuttuu...". Olen kuullut tuon usein ystäväni suusta, jolla on iso perhe ja jossa mies hakkaa jatkuvasti vaimonsa verille. Silti tämä nainen jatkaa päivästä toiseen miehen kanssa - rakkaudesta kuulemma. Hän myönsi, ettei haluaisikaan tavallista tylsää suhdetta, vaan toisessa pitää olla haastetta. Näin varmaan monikin ajattelee.

"Miksi yksiavioisuus? Onko vaihtoehto muka pahempi?"

Moni ei näissä jutuissa edes ajattele/tiedä, mitä siihen moniavioisuuteen OIKEASTI kuuluu...

Mitä se sinun mielestäsi on? Miten käsität moniavioisuuden nimim."Ei ymmärrä", olisi mielenkiintoista kuulla?

• nainen

"Olen kuullut tuon usein ystäväni suusta, jolla on iso perhe ja jossa mies hakkaa jatkuvasti vaimonsa verille. Silti tämä nainen jatkaa päivästä toiseen miehen kanssa - rakkaudesta kuulemma. Hän myönsi, ettei haluaisikaan tavallista tylsää suhdetta, vaan toisessa pitää olla haastetta. Näin varmaan monikin ajattelee."

Huhuh !!!
        Ei ole kysymys rakkaudesta, ei puolin eikä
        toisin ! Tekosyitä sille, että ei ole jostain
        syystä voimia lähteä ...
        Haasteet liitossa ovat hyviä, mutta tuossa ei
        ole kysymys siitä.

• ???
        nainen kirjoitti:

"Olen kuullut tuon usein ystäväni suusta, jolla on iso perhe ja jossa mies hakkaa jatkuvasti vaimonsa verille. Silti tämä nainen jatkaa päivästä toiseen miehen kanssa - rakkaudesta kuulemma. Hän myönsi, ettei haluaisikaan tavallista tylsää suhdetta, vaan toisessa pitää olla haastetta. Näin varmaan monikin ajattelee."

Huhuh !!!
        Ei ole kysymys rakkaudesta, ei puolin eikä
        toisin ! Tekosyitä sille, että ei ole jostain
        syystä voimia lähteä ...
        Haasteet liitossa ovat hyviä, mutta tuossa ei
        ole kysymys siitä.

Mistä siinä on kysymys?

• ???

Aihe tuntuu kiinnostavan jostain syystä erityisesti.

Jos on yksiavoisuus, niin mikä voisi olla vaihtoehto. Kun kysyit "onko vaihtoehto muka pahempi".

Onko kysymys vain halujen tyydyttämisestä?
      Mitkä ne vaatimukset ovat, jotta ne halut saadaan tyydytettyä? Voiko joitakin asioita vaatia? Olen huomannut, että sen edessä halut tehdä jotain tyssähtää siihen paikkaan.

Moniin kysymyksiin vastaus tulee siitä, että elämä on joskus kompromissia. Kun otat toisen tarpeet, toiveet huomioon, sinunkin tarpeesi tyydytetään. Ei parisuhde tai ihmissuhteet yleensä ole yksisuuntaisia. Joskus on tultava vastaan. Joku voi jaksaa antaa yksipuolisesti vain jonkun aikaa saamatta vastinetta, mutta ei kaiken aikaa. Sitten alkaa hakea itsekin jo muualta.

Mikä olisi vaihtoehto näiden kahden välillä?
      Kerro? Haluaisin kuulla ja ymmärtää?

• ???

tämä on kynnyskysymys jostain syystä?
        Miksi on tärkeätä muuttaa toista, toisen arvoja?
        Emmekö ole erilaisia, joilla on eri agenda?
        Miksi sitä on vaikeata hyväksyä?

Tuo siksi,että asia on näin myös päinvastoin.
        Se ei kuitenkaan poista haluani ymmärtää toista näkökantaa.

• Ewe25

Minäkin haluaisin tietää millainen vaihtoehto sitten olisi se moniavioisuus, miten käytännössä ketjun aloittajan mielestä onnistuisi?

Ilmeisesti kyseessä hänen mielestään olisi siis pelkkä seksi?

Moniavioisuuteen kun liittyy niin monta osapuolta, että lienee sula mahdottomuus saada kaikkia samalle aaltopituudelle sen suhteen, onko kyseessä pelkkä seksisuhde vai ei...

Mitä iloa on jatkuvasti vaihtuvista kumppaneista pidemmän päälle?

• Ei ymmärrä
        Ewe25 kirjoitti:

Minäkin haluaisin tietää millainen vaihtoehto sitten olisi se moniavioisuus, miten käytännössä ketjun aloittajan mielestä onnistuisi?

Ilmeisesti kyseessä hänen mielestään olisi siis pelkkä seksi?

Moniavioisuuteen kun liittyy niin monta osapuolta, että lienee sula mahdottomuus saada kaikkia samalle aaltopituudelle sen suhteen, onko kyseessä pelkkä seksisuhde vai ei...

Mitä iloa on jatkuvasti vaihtuvista kumppaneista pidemmän päälle?

en odottanutkaan tälläistä tulvaa kirjoitukselleni.

Ja vastaukseksi kyseessä ei ole pelkkä seksi.

Tarkoitan että mitä jos rakastaa monta ihmistä samaan aikaan? Pitäisikö muka jättää muut ja ottaa vain yksi, vain sen takia että tämä yksi on niin mustasukkainen ja itsekäs että ei halua jakaa tätä niin hienoa lahjaa kuin rakkaus? Miksi pitäisi rakastaa vain yhtä ja ainoaa jos se ei joillekin vain sovi? Miksi yhteiskuntamme painostaa monogamiaan?

Anteeksi että laitan kaiken tämän kysymysmuotoon, se on vain tapani :) kysyn samalla asiaa itseltänikin.

Halusin vain pohtia asiaa. Itse olen kyllä yhden ihmisen kanssa, aikasemmin en ollut.

• Ewe25
        Ei ymmärrä kirjoitti:

Tarkoitan että mitä jos rakastaa monta ihmistä samaan aikaan? Pitäisikö muka jättää muut ja ottaa vain yksi, vain sen takia että tämä yksi on niin mustasukkainen ja itsekäs että ei halua jakaa tätä niin hienoa lahjaa kuin rakkaus? Miksi pitäisi rakastaa vain yhtä ja ainoaa jos se ei joillekin vain sovi? Miksi yhteiskuntamme painostaa monogamiaan?

Anteeksi että laitan kaiken tämän kysymysmuotoon, se on vain tapani :) kysyn samalla asiaa itseltänikin.

Halusin vain pohtia asiaa. Itse olen kyllä yhden ihmisen kanssa, aikasemmin en ollut.

että koska on kyseessä ihminen ja tunteet ja varsinkin, kun on kyseessä MONTA ERI ihmistä, joista jokainen on mieleltään ja tunteiltaan erilainen (eri asia jos kaikki menisi samalla kaavalla), on sula mahdottomuus että kaikki voisivat ajatella asioista samalla tavalla.

Yksi on mustasukkainen, toinen vähän ja kolmas ei yhtään tietyssä suhteessa - seuraavassa suhteessa mieli voi muuttuua ja siitä, joka ei ollut aiemmassa suhteessaan mustasukkainen saattaakin tulla pahimman luokan sellainen.

Suostuisitko esimerkiksi sinä siihen, että sinulla olisi monta miestä (="haaremi") ja näillä jokaisella miehellä taas olisi samalla käynnissä oma haareminsa, joissa olisi monia eri naisia? Vai haluaisitko omistaa ihan oman haaremin, jonka jäsenet palvoisivat vain sinua (olisit siis itsekäs)?

Miten käytännössä onnistuisi oleminen monen ihmisen kanssa/monen rakastaminen? Sinä asuisit omassa asunnossa ja poikkeaisit aina jonkun luo käymään (kuten myös miehesi tekisivät omille haaremeilleen)? Vai asuisitte kaikki saman katon alla??

En usko että yhteiskunta painostaa mihinkään, ihmisethän yleensä itse valitsevat sen yhden henkilön, jonka kanssa haluavat silloisen elämänsä jakaa.

• pohtija
        Ei ymmärrä kirjoitti:

Totta kai voi rakastaa monia yhtäaikaa, mutta tarvitseeko rakastella monia yhtäaikaa.
        Kyllähän ystävyyteenkin kuuluu rakkaus.

Monelle kynnys kysymys on kyllä seksi.

Toisessa kirjoituksessa oli hienosti oivallettu, että toinen voi olla m.sukkainen toisessa suhteessa ja voi olla ettei olekkaan toisissa.
        Ja päinvastoin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      127
      4452
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      78
      3220
    3. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      102
      1510
    4. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      88
      1348
    5. Odotatko vielä vastausta...

Siihen viestiin? 🤔
      Ikävä
      95
      889
    6. Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6

Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka
      Seinäjoki
      18
      723
    7. Lähes kaikki keskustelut kasvotusten

on olleet tärkeitä. Hänen luonne ja ulkokuori, niiden yhdistelmä. Se kaiken keskellä oleva osa on minulle hänessä kaikk
      Ikävä
      21
      706
    8. Ehkä se on niin

Ettet vaan uskalla lähestyä tämän jälkeen. Ehkä haluaisit. En osaa sanoa.
      Ikävä
      50
      704
    9. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      42
      697
    10. Tämän palstan naiseksi esittäytyvät

Ovatkin kuulemma oikeasti sukupuoleltaan miehiä. Pitääkö paikkansa?
      Sinkut
      111
      673
    Aihe