Minun suvussani on sukurasitteena aivoverenvuoto tai infarkti kahdella sedällä ja tädillä myös joku vuoto tai infarkti. Kaikki siis isän puolelta. Isälläni (60) ei ole ollut.
Tuleeko tuo pakosta myös isälleni tai minulle (nainen, 20v) tai sisaruksilleni? Pitäisikö käydä isäni esim jossakin kuvauksessa tms.?
Sukurasitteena aivoverenvuoto/infarkti
4
405
Vastaukset
- lvo
Ei tietenkään tule pakosti sinulle, sisaruksillesi tai isällesi, mikään sairaus ei periydy 100% varmuudella vaikka sukurasite olisikin. Onko sukulaisillasi ollut joku sairaus joka on vaikuttanut aivoinfarktiin tai normaalia heikempiä verisuonen rakenteita aivojen alueella vai onko kyseessä ollut joku vammautuminen? Onko riskitekijöitä ollut; ylipainoa, korkeaa verenpainetta, tupakointia tai korkeaa kolesterolia?
Aivoinfarkti tulee niin yllättäen, ettei sitä oikein voi etukäteen ennustaa. Ihminen voi tänään käydä kuvauksessa jossa kaikki on hyvin ja huomenna saada aivoinfarktin... - Koululainen15v
Olisitko kiinnostunut lyhyestä haastattelusta koulutyöhön aivoverenvuodosta?
- geeniperäistä
Jos suvussa esiintynyt useita aivoverenvuototapauksia kannattaa tutkituttaa riski ja siihen voidaan vaikuttaa ennaltaehkäisevin keinoin. Tunnetaan geeniperäinen aneurysma ja se selviää kuvauksessa, onko aivojen suonissa heikkoja kohtia/kohta. Jos sellainen löytyy tila korjataan leikkauksella.
Sama pätee sydänperäisen aortan aneurysman hoitoon. Ehkäistään repeäminen ennalta laittamalla tukiverkko aortan heikon kohdan ympärille. Kovin iäkkäitä ei ilmeisesti hoideta leikkaushoidolla, mutta työikäisiä ainakin.
Kannattaa kysyä omalta lääkäriltä mitä hän arvelee riskistä ja onko tarpeen kartoittaa sukulaiset. Tiedän lähipiirin kokemuksista, että sukua tutkittiin laajasti kun saman suvun ihmisiä kuollut aortan repeämiseen. Samoin eräässä suvussa on ollut useita aivoverenvuotoon kuolleita ja yksi suvun nuoremmista leikattiin muutama vuosi sitten kun löytyi aneurysma aivoista. Hän on toipui hyvin ja on työelämässä ja on n 50v.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693