Ylityöt miten lasketaan?

Akiras

Elikkä olen osa-aikaisella sopimuksella jakelutyöntekijänä. Työsopimuksessani on 2 päivää työaikaa ja muut sopimuksen mukaan. Kuitenkin todellinen työaikani on 5 päivää viikossa ja vähintään 8h joka päivä, toisin sanoen olen kokopäivätyössä vaikka työsopimusta kirjoittaessani muuta väitettiin. Teen kahdesti viikossa n. 12h päivän, keskiviikkona ja lauantaina. Muut päivät olen yleensä väkisin lähtenyt 8h jälkeen, koska muuten en todellakaan jaksaisi, muut työkaverit katsovat kyllä kieroon, varsinkin kun tekevät n. 16h päivää. Itse en kuitenkaan halua viettää koko elämääni työpaikalla varsinkaan kun työ ei ole millään tavalla antoisaa, teen sitä vain elääkseni, kunhan pääsen sille alalle mikä minua miellyttää.

Nyt olenkin alkanut miettimään mikä tästä on ylityötä, työsopimuksessani on TES, jonka mukaan alallani ei päde työaikalaki, mutta minulle on myös, että tämä on vanhentunutta tietoa ja nykyisin kuuluisin työaikalain piiriin. En siis tiedä edes onko minulla oikeutta lähteä työpaikaltani 8h jälkeen. Voiko muka olla mahdollista, että työnantajani pystyy teettämään minulle yli 40h viikkoa ilman mitään lain turvaa, varsinkin kun alunperin hain juurikin osa-aikaista paikkaa? Työtä kuitenkin annetaan joka päivä sen verran, että sitä tehdessä hurahtaisi tosiaan helposti tuo 16 h.

6

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 36

      Työaikalakia http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605 on sovellettava siellä missä lain 1§ määrää huomioiden 2§ mainitut poikkeukset. Laki antaa jonkin verran sopimisen varaa työajoissa. Työehtosopimukseen perustuva säännöllinen työaika saa kuitenkin olla keskimäärin enintään 40 tuntia viikossa enintään 52 viikon ajanjakson aikana. Eli kertomaasi tuntimääriä ei voi tehdä työehtosopimuksellakaan koko vuotta, vaan tasausjärjestelmän pitää pitää antaa vastaavasti lyhyempiä päiviä/viikkoja. 40 tuntia ei saa ylittää muuten, kuin pyytämällä tekemään ylitöitä (=alkaen 50% korotus tuntipalkkaan). Rangaistukseksi työaikasuojelurikoksesta määrätään rikoslaissa http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001 sakko tai vankeutta enintään kuusi kuukautta.

      Onko sinulla siis tuntipalkka? Tietääkseni ainakin mainosjakelussa lakia kierretään käyttämällä urakkapalkkausta. Eli jako/kanto menee painon jne. mukaan, mutta toisasiassa manokset pitää ensin niputtaa, koska tien päällä ei voi jakaa joka luukkuun kymmenestä eri nipusta yhtä mainosta. Mm. tuon niputtamisen takia palkka jää korkeintaan muutamaan euroon tunnilta, kun urakkapalkan jakaa tunneille.

      • 36

        ...ja työpaikalta saa/pitää lähteä, kun työvuoroluettelon mukaan työpäivä päättyy. Työaikalain mukaan tuo työvuoroluettelo pitää olla tiedossa koko tasoittumisjaksolle ja se pitää olla työntekijöiden tiedossa hyvissä ajoin (vähintään viikko etukäteen). Työnantaja voi kysyä jäämään töihin vuoron jälkeen, mutta se on vapaaehtoista ja siitä pitää saada vähintään laissa säädetty korvaus.


      • Akiras
        36 kirjoitti:

        ...ja työpaikalta saa/pitää lähteä, kun työvuoroluettelon mukaan työpäivä päättyy. Työaikalain mukaan tuo työvuoroluettelo pitää olla tiedossa koko tasoittumisjaksolle ja se pitää olla työntekijöiden tiedossa hyvissä ajoin (vähintään viikko etukäteen). Työnantaja voi kysyä jäämään töihin vuoron jälkeen, mutta se on vapaaehtoista ja siitä pitää saada vähintään laissa säädetty korvaus.

        työvuoroluettelossa meillä ei ole muuta kuin työn alkamisaika, sen takia kyselenkin.


    • Akiras

      Olen siinä mielessä harvinaisen hyvässä tilanteessa, että minulla on tosiaan tuntipalkka, vielä nyt koeajalla (1kk) 7 euroa ja 8 euroa sitten tuon koeajan jälkeen, mutta en olekkaan perinteinen mainosten jakelija, vaan teen työtä myös työpaikalla. Keskiviikko ja lauantai ovat oikeastaan ainoita päiviä, jolloin olen poissa työpaikaltani, juurikin jakelutyössä, (joskus joudun myös keskiviikkona ja lauantaina olemaan muutaman tunnin työpaikalla).

      Vaikka tuntipalkka ei ole päätä huimaava, pärjään sillä omasta mielestäni hyvin ja voisinkin tehdä tälläistä työtä jonkinaikaa, kunhan en tosiaan joudu käyttämään koko aikaani työn tekemiseen.

      • varoituksensana

        Älä tee mitään ennen kuin koeaika on loppunut. Muuten voit pian olla koeaikapurun uhri.

        Palkkasaatavia ylitöiden osalta ehtii vaatia myöhemminkin. Jos et jostain syystä halua liittyä ammattiliittoon, niin lue ohjeita http://www.tyosuojelu.fi/fi/toimintaohjeita#toiminta


    • klkfas'dköfla

      Aika moni asia tuntuu tuolla työpaikalla menevän väärin. Yksi tavallinen työntekijä ei voi muuttaa käytäntöjä. Tuossa ei voi oikeastaan tehdä muuta kuin koeajan jälkeen pitää itse huolen ettei tee yli 40h viikkoja. Tai halutessasi pidät kiinni siitä 16 tunnin sopimuksesta, kun ylittävän työ tekeminen on periaattessa joka kerta uusi työsopimus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 135
      3933
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      109
      3589
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2525
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      88
      1471
    Aihe