Huomasin heti aluksi, että yliopisto on selvästi sosiaalisempi laitos kuin vaikkapa aikuislukio jossa olin viimeksi. Pääteltyäni jotain muutamista tänään vastaantulleista asioista tulin siihen lopputulokseen, että yliopistoelämä on monille ihmisille varsinaisen opiskelun lisäksi myös seksiä, viinaa ja muuta juhlintaa. Mielestäni näitä asioita ei kuitenkaan pidä sekoittaa, sillä yliopistoon tullaan opiskelemaan arvokasta ammattia, tuottamaan uutta tietoa ja siellä pitäisi osata käyttäytyä sen arvoisesti.
Ottakaahan ihmiset rauhallisesti. Hauskaa voi pitää muutenkin kuin rälläämällä. Jumalan siunausta kaikille.
Yliopisto alkoi...
49
4861
Vastaukset
- 23+67
Nuoruus nyt vain on rällystä ja seksiä. Opiskeli tai ei. Vanhana sitten voi ottaa rauhallisesti, kun muuta ei enää jaksa.
Mukava, että teet perusteellisia johtopäätöksiä vastaantulevista ihmisistä ja asioista heti kättelyssä.- Tohtoriainesta
Suorien johtopäätösten tekeminen on sitä harkitsevaa, aikuismaista käyttäytymistä, jolla yliopistossa menestytään.
- hikareille se on
viimeinen mahdollisuus pitää hauskaa! nyt vihdoin meidätkin kutsutaan hippoihin eikä mukana ole enää niitä peruskoulun kingejä
- oma itsensä
riekkisiä ja turusia pilvin pimein.juhlia on monenlaisia.
- N
oma itsensä kirjoitti:
riekkisiä ja turusia pilvin pimein.juhlia on monenlaisia.
Niin varmaan.
- 13
Yliopistoaika on paljon muutakin kuin kirjojen pänttäämistä. Monelle opiskelijalle oman alan opiskelijakollegat ja alalle sosiaalistuminen on tärkeää. Varsinkin alussa on paljon juhlintaa, ajan kanssa tulee ystävyyssuhteita. En noista alkuvaiheen bileistä ole tykännyt, aikamoista suorittamista joka ei ole edes hauskaa.
- sehän se on
ainejärjestön bileet ovat osa koulua ja niistä tykkäävät ne, jotka tykkäävät koulunkäynnistäkin... paljon hypetetty opiskelijaelämä sopii parhaiten heille joilla on koulussa kivaa. ei juhlat edes paljon arjesta eroa, mitä nyt kaljaa kourassa. pahinta on jos henkilökuntaakin on paikalla, voi sitä nuoleskelun määrää...
- 18
sehän se on kirjoitti:
ainejärjestön bileet ovat osa koulua ja niistä tykkäävät ne, jotka tykkäävät koulunkäynnistäkin... paljon hypetetty opiskelijaelämä sopii parhaiten heille joilla on koulussa kivaa. ei juhlat edes paljon arjesta eroa, mitä nyt kaljaa kourassa. pahinta on jos henkilökuntaakin on paikalla, voi sitä nuoleskelun määrää...
Kuulostaa melko tutulta. Mutta on paljon lahjakkaita ja motivoituneita opiskelijoita, jotka eivät bileissä käy. Oman alan tai lähitieteiden edustajien keskusteluseuraa on heille muutenkin löytynyt. Kyllä kriittisyyttäkin mahtuu sekaan, paras lopputulos ei välttämättä tule nuoleskelulla.
- ap
Huomenna olisi kaupunkisuunnistustakin tarjolla mutta en lähde mukaan, koska kukaan opiskelutovereistani ei halua olla selvinpäin. Miksi tutustua ihmisiin joilla ei ole yhtikäs mitään yhteistä itseni kanssa? Mistä muualta kuin kirkosta löytäisin sopivaa seuraa itselleni, vaikkapa vielä samanlaiset arvot omaavan tyttöystävän?
- 2+5
Tuo alkuvaihe korostaa ryyppäämistä, ja sitä harrastavat nekin jotka eivät siitä kauheasti pidä. Useissa ainejärjestöissä on muutakin tapahtumaa ja harrastepiiriä kuin ryyppäjäisiä. Voit mennä syömään opiskelukaverien kanssa jne. Ihan opiskelujen puitteissakin tutustuu ihmisiin ja heidän ajatusmaailmaansa. Kannattaa olla sosiaalinen. Vaihto-opiskelijoissa on ihmisiä jotka eivät uskontonsa tai kultturinsa vuoksi juo alkoholia.
Kieltämättä on hankalaa, jos alkuvaiheessa kokee jäävänsä ulkopuoliseksi. Mutta ajan kanssa ihmiset muuttuvat ja rauhoittuvatkin, muut asiat kuin ryyppääminen tulevat tärkeämmiksi. Viimeistään muutaman vuoden päästä tilanne on eri. - 18+10
Kuopio sileeks ja mukaan kaupunkisuunnistamaan. Ja esimerkiksi sen takia kannattaisi tutustua opiskelutovereihisi, koska jokusen vuoden päästä he ovat luultavimmin työtovereitasi ja silloin ei kovin hyvä lähtökohta ole "toi on se outo tyyppi joka ei tutustunut yhteenkään kurssilaiseen koko 5 vuoden aikana, mikäköhän sillä on".
Ja melko tuomitsevaa sanoa, että toisen alkoholin käyttö tarkoittaa heti sitä ettei teillä ole mitään yhteistä. Ei ole kovin hyvä lähtökohta elämään, jos et pysty pitämään ollenkaan hauskaa hieman erilaisten ihmisten kanssa kuin itse olet. - 18
18+10 kirjoitti:
Kuopio sileeks ja mukaan kaupunkisuunnistamaan. Ja esimerkiksi sen takia kannattaisi tutustua opiskelutovereihisi, koska jokusen vuoden päästä he ovat luultavimmin työtovereitasi ja silloin ei kovin hyvä lähtökohta ole "toi on se outo tyyppi joka ei tutustunut yhteenkään kurssilaiseen koko 5 vuoden aikana, mikäköhän sillä on".
Ja melko tuomitsevaa sanoa, että toisen alkoholin käyttö tarkoittaa heti sitä ettei teillä ole mitään yhteistä. Ei ole kovin hyvä lähtökohta elämään, jos et pysty pitämään ollenkaan hauskaa hieman erilaisten ihmisten kanssa kuin itse olet.ota äkkiä yhteyttä yliopistosi uskovaisiin opiskelijoihin, heillä on joku oma järjestö, ja lähde porukan kanssa yöhön.
- 29
18+10 kirjoitti:
Ja melko tuomitsevaa sanoa, että toisen alkoholin käyttö tarkoittaa heti sitä ettei teillä ole mitään yhteistä. Ei ole kovin hyvä lähtökohta elämään, jos et pysty pitämään ollenkaan hauskaa hieman erilaisten ihmisten kanssa kuin itse olet.Kyllä on vikaa sitten bilettäjissäkin, jos ei ole viiteen vuoteen edes yrittetty tutusta niihin jotka eivät käy juhlissa. Bilettäjien määrä laskee huomattavasti opintojen edetessä.
Opiskelijat vaihtavat pääainetta ja koulua usein. Tämä muuttaa ihmisiin tutustumisen tapoja, jo proseminaarivaiheessa olevat uudet kollegat eivät elä enää biletysvaihetta samalla tavoin kuin fuksit. - 18+20
18+10 kirjoitti:
Ja melko tuomitsevaa sanoa, että toisen alkoholin käyttö tarkoittaa heti sitä ettei teillä ole mitään yhteistä. Ei ole kovin hyvä lähtökohta elämään, jos et pysty pitämään ollenkaan hauskaa hieman erilaisten ihmisten kanssa kuin itse olet."koska jokusen vuoden päästä he ovat luultavimmin työtovereitasi"
Menevätkö kaikki opiskelijat valmistuttuaan automaattisesti samaan työpaikkaan?
Kyllä niitä työpaikkoja taitaa Suomessa olla kuitenkin enemmän kuin yksi. - "living juntti"!
Ei koskaan selvinpäin lauloi joskus duo!Fiksua sikailua.Omasta mielestä!Joulu lähestyy ja Juicen joululaulut soikoon taas kerran korkeammin!
- N
Mistäs noin päättelet.?
- MmM
Itse sain yliopiston alussa vain pari sellasta "oikeaa" kaveria, toki tunnen/tiedän paljon muita opiskelijatovereita. Mutta tosiaan, jos ei biletys kiinnosta ja on muutenkin kiireinen elämä, niin ei sitä (kirottua) "verkostoitumista" kovin helpolla tapahdu, eikä mielestäni tarvitsekaan. Itselläni on jo aikaisemmista elämänvaiheista / muualta liuta kavereita, joita hädin tuskin ehdin tavata heitäkään. Mitä järkeä siis varta vasten tutustua uusiin? AP, kannattaa tosiaan varmaan etsiä seuraa muistakin kuin yo:oon liittyvistä _omista_ harrastuksista, vaikkapa sitten sieltä kirkosta.
- qpeter
onko tää se sama tyyppi joka plazalla on saanut aikaan satojen viestien mittasen ketjun näillä höpinöillään? vaikeeta uskoo että 2 tyyppiä puhuis yhtä aikaa täysin samalla tavalla samoista asioista...
Kun lukee tällaisia viestiketjuja saa kuvan että yliopistomaailma jakaantuu kahteen eristäytyneeseen leiriin: "oikeisiin" opiskelijoihin ja juhlijoihin. Juhlijat bilettävät omassa sisäpiirissään ja selviävät opinnoista vain juuri ja juuri ja juhliin sattuneiden henkilökunnan jäsenten nuoleskelulla.
Todellisuus on sitten vähemmän mustavalkoinen, niin asiat yleensä. Sekä juhlijoihin että ei-juhlijoihin kuuluu yhtälailla innokkaita ja hyviä opiskelijoita kuin keskinkertaisempiakin. Eikä oikeastaan ole edes mitään rajaa ihmisryhmien välillä; onko sellainen, joka esim. osallistuu vain pari kertaa vuodessa ainejärjestön suuriin vuotuisjuhliin, rällääjä vai kenties sellainen, joka osallistuu järjestön iltamiin kerran kuukaudessa?
Ja onko henkilökunnan nuoleskelua se, että menee juttelemaan mukavia näille? Sinänsä juhlissakäyjillä on kyllä tietty etu; vanhemmalla opettajalla ja nuorella opiskelijalla ei välttämättä ole hirveästi yhteisiä puheenaiheita omaa alaa lukuunottamatta, joten siinä helposti puhuttua siitä ja saatua esim. vinkkejä kandin/gradun tekoon. Tiedämpä tapauksen että eräs professori ja opiskelija saivat pienessä huppelissa idean tutkimusprojektiin ja toteuttivat sen sittemmin!
On hyvä huomauttaa vielä että harvemmin sitä ollaan änkyräkännissä, niin että sivistynyt keskustelu sujuu kyllä.- 27
niin, tarkoitin sillä nuoleskelu-viestillä sitä, että meno juhlissa ei ole oikeasti juhlimista, vaan koulunkäyntiä kaljapullo kourassa. sellaista se tuppaa olemaan kun hikarit on radalla... ja tästä syystä kaikki eivät viihdy. kuten yllä joku huomautti, täysin totuudenmukaisesti, kaikki menestyvät opiskelijat eivät vietä opiskelijaelämää. ainakin osalla syy on se, että on saatu bilettää jo lukiossa.
uskovaiset ovat erikseen - heille suosittelen tutustumista muihin uskovaisiin opiskelijoihin! heillähän on omia illanviettoja.
kärjistyksiähän nämä kaikki ovat. turha suuttua tai ottaa liian kirjaimellisesti
- vcxvcxvcxvcx
Turha opiskelua on ottaa liian vakavasti. Juhliminen on joillekkin osa opiskelijaelämää ja toisille ei. Ei sillä ole oikeastaan mitään tekemistä sen kanssa, että pärjääkö opinnoissaan vai ei. Muutama ryyppäämisen takia väliin jäänyt luento tuskin mitään haittaa. Valtaosan oppii kuitenkin harjoitteluissa ja vapaa-aikanaan eikä luennoilla.
- arttuuri
Miekii menin yliopistoo sen tähen, että saan seksii opintojen ohessa.
- blink182--
Juu paljon anaaliseksiä sekä piriä menee vapailla.
- AnaaliOISvaihtelua
Mitä mitä missä tyttöset antaa anaalia?? Helsingissä ei ainakaan saa kun pillua. Tai sitte meikäläisen sladdi on niin iso, että sen nähtyään eivät suostu =( Däämm
- Helppo järjestää
AnaaliOISvaihtelua kirjoitti:
Mitä mitä missä tyttöset antaa anaalia?? Helsingissä ei ainakaan saa kun pillua. Tai sitte meikäläisen sladdi on niin iso, että sen nähtyään eivät suostu =( Däämm
Painu lähimpään homobaariin, niin saat anaalia. Kun pyydät oikein nätisti, saat antaa itsekin.
- nhbcvb
Helppo järjestää kirjoitti:
Painu lähimpään homobaariin, niin saat anaalia. Kun pyydät oikein nätisti, saat antaa itsekin.
Tytöistä oli kysymys. Kaikki eivät ole homoja.
- Haluaisivat olla
nhbcvb kirjoitti:
Tytöistä oli kysymys. Kaikki eivät ole homoja.
Miten feminiininen anaali poikkeaa maskuliinisesta? Aivan oikein, ei mitenkään.
- eyyyyyyyyyyyyyyyyp
Opiskelijaelämään voi kyllä osallistua myös selvinpäin. Pääpointti ei suinkaan ole ryyppäys, vaan se, että tutustuu toisiin sekä hauskanpito, joka ainakin minulta onnistuu ihan selvänäkin. Itse aloitin juuri uudessa opiskelupaikassa, ja vaikka en juurikaan juo, niin ihan hyvin olen sopinut joukkoon. En ole täysi abso, vaan yleensä ostan ehkä yhden juoman lähinnä näön vuoksi, vaikka usein edes sitä ei tarvitse, kun yllättävän monet tarjoaa omistaan. Joskus menee pelkkää vettä tai kokista tai mitä vain. Kuitenkaan mihinkään kunnon känniin en itseäni juo oikeastaan koskaan.
Ehkä se ratkaiseva tekijä tässä on se, että mä en puutu muiden juomiseen mitenkään, vaan enemmänkin olen hengessä mukana. En tee mitään numeroa omasta juomisestä tai sen puutteesta, enkä tunne olevani mitenkään parempi tai huonompi ihminen tämän vuoksi. Ilahduttavasti ja yllättävästi mulle on myös tullut sellainen tunne, että ei muita oikeasti edes kiinnosta, juoko joku vai ei! Kukaan ei ole vielä kysynyt, että mikset juo. Ja jos toiset juovat, niin siinä vaiheessa niillä ei ole minkäänlaista kykyä erottaa onko joku toinen kännissä vai ei, ellei sitä jotenkin itse erityisesti korosta.
Aikaisemmassa opiskelupaikassa tein sen virheen, etten mennyt mukaan näihin tapahtumiin, kun oletin että se ryyppäys olisi pääasia. Parin viikon jälkeen huomasin, etten tuntenut ketään, eikä se tutustuminen enää myöhemmin onnistunut kovin hyvin. Kyllä siinä tosi yksinäiseksi jäi, ja erityisesti ryhmätyöryhmien muodostaminen on tuskaa, jos olet se ihme hiippari, joka ei tunne ketään.- ryhmätyö
paitsi jos on vanhempi, silloin saa istua keiden tahansa viereen ja kysyä sopiiko liittyä joukkoon
- ihme syyllistämistä
Hienoa että itse pystyt siihen, mutta asia ei todellakaan ole niin, että olisi vain itsestä kiinni jos ei viihdy selvinpäin tilaisuuksissa, jotka käytännössä perustuvat alkoholin suurkulutukseen. Monilla absolutisteilla on kokemuksia esimerkiksi perheen alkoholismista eivätkä sen takia pysty ottamaan rennosti saati pitämään hauskaa humalaisten ihmisten kanssa. Enkä heitäkään lähtisi syyllistämään joilla ei mitään erityisiä traumoja alkoholin suhteen olisi, ymmärrän täysin jos joku selvinpäin oleva ei saa mitään irti jostain opiskelijoiden läträilybailuista. Todella harva pääsee samalle aaltopituudelle selvänä kun muut on parin promillen kännissä. Ja sen kyllä huomaa, sillä käytännössä kaikki alkoholia juomattomat opiskelijat jättäytyvät näistä bileistä pois, viimeistään peri kertaa niissä käytyään ja todettuaan, ettei niissä ole kerta kaikkiaan yhtään mitään heitä varten.
- ytrsdfgth
Ei noilla lahjoilla voi päästä yliopistoon.
- nemepas
Juu, opiskelu ei ole PELKKÄÄ ruusuilla tanssimista.
- kokematon maisteri
No minä kävin yliopiston osallistumatta yhtenkään juhlaan, olin vetämättä viinaa ja en edes harkinnut seksiä. Mutaman vuoden älkeen lopputuloksena oli työtön maisteri hyvillä arvosanoilla, jotka ei paljoa nyt lämmitä.
- Hohhoijaa
Tää on taas tätä että suhteita pitäs luoda, että sitten niillä suhteilla kai sais työpaikan ym. Ei osaamisesta kai niin väliä, kunhan joskus krapulassa sattuu eksymään luennolle. Onko opiskelijaelämä ollut aina näin surkeaa ja ryyppäämistä, vai onko se taantunut tuohon viime aikoina? Yliopistojen ja muiden opinahjojen idea kai oli alun perin ihan jotain muuta. Nyt ryyppäys tuntuu olevan isossa osassa. Ei tietenkään kaikilla, mutta itelläni jäi tämmönen kuva.
Ei kaikkia todellakaan kiinnosta mitkään ryyppäjäiset. Itseäni olisi voinut kiinnostaa nähdä muita ihan muissa merkeissä (vaikka jotkut harrastukset tms.) mutta ikävästi moneen kerhoon näytti liittyvän suomalaisten pyhä lehmä, eli alkoholi.
Ja siitä työllistymisestä.. no, ite en osallistunut juhlintaan yliopistossa ja kaveritkin löytyi ihan muuta kautta. Kävin töissä ja opiskelin (ai kauheeta!). No, nyt oon sitten oman alan töissä, keskimääräsellä palkalla (tai no, paremmalla palkalla kuin tällä alalla yleensä, mutta siis muihin suomalaisiin nähden keskipalkalla). Bileissä kulkijoista, sosiaalisista verkostoitujista tiedän kaksi, että mitä heille kuuluu nykyään. Toinen ainakin kiertää vielä työkkärissä ja toinen kai myy jotain kaloja torilla. Muista en tiedä, voihan heillä mennä hyvinkin.Olen ihan samaa mieltä siitä että puheet verkostoiyumisesta yms. ovat hömppää. Kyllä työpaikan saannissa osaaminen on tärkeintä.
"Onko opiskelijaelämä ollut aina näin surkeaa ja ryyppäämistä"
No opiskelijäelämä on liitetty juomiseen jo keskiajalta lähtien, jolloin yliopistolaitos syntyi. Nykyään se on ennemminkin rauhoittunut. Esim. kun (nykyinen) Vanha Ylioppilastalo valmistui 1870, Helsingin Yliopiston Ylioppilaskunta piti niin rajut tupaantulijaiset, että niiden laskun maksamiseen meni seuraavan kolmen vuoden jäsenmaksut. Nykyään on meno on vähän hillitympää.
Jo ylempänä olevassa viestissäni totesin että maailma ei mustavalkoinen, eli ei voi vetää rajaa juhlijoiden ja opiskeluissa menestyvien välillä. Esim. se, joka on oman ainejärjestöni ahkerin juhliinosallistuja, käy töissä opintojen ohella, ja saa hyviä arvosanoja. Itsekin olen innokas osallistuja, mutta en ikänä ole jättänyt luentoa krapulan takia väliin tai mennyt mennyt luennolle krapulassa. Jos en juhlissa juo, koska seuraavana päivänä on esim. luentoja, ei minun ikinä ole tarvinnut selitellä miksi olen selvin päin.
Haluaisin tietää miten määrittelet ryyppäjäiset. Suuri enemmistä juhlista ja iltamista on sellaisia, missä osallistujat juovat keskimäärin enintään neljä tai viisi oluttölkillistä (juomat toki vaihetelevat, mutta oluttölkki on hyvä esimerkki). Sellaisilla määrillä ei itseään kovin tukevaan humalatilaan saa. Mutta jotenkin sain kuvat että lasket tällaisetkin kokoontumiset ryyppäjäisiksi.
- kiva kiva
Kaikki eivät valmistu koskaan.
Osata tulee alkoholisteja, sekakäyttäjiä tai muita pummeja.
Näin se on yliopistossakin kuten kaikissa muissakin opinahjoissa.
Vahvat ja raittiit yleensä selviytyvät kunnialla.
Perustakaa raittiille porukalle omat kemut. Liittykää johonkin tanssikerhoon. Kalliita ne on opiskelija-alennuksellakin vaikka viinarahat säästyiskin.
Kun osaa tanssia, niin voi hurautella ympäri vuoden lavoille pitämään hauskaa ihan selvinpäin. Näin ne näkyvät osa nuorista tekevän. - N
Eipä ole tanssilavoilla tullu juostua.
- :-)
"...Mielestäni näitä asioita ei kuitenkaan pidä sekoittaa, sillä yliopistoon tullaan opiskelemaan arvokasta ammattia, tuottamaan uutta tietoa ja siellä pitäisi osata käyttäytyä sen arvoisesti."
Hupasa kirjotus :-). Ei siellä oikeasti tehdä mitään tollasta. Pelkkiä korulauseita, ei sen enempää. Sä olet ilmeisesti hieman vanhempaa vuosikertaa, niin tässä sulle tylyä todellisuutta. Sä käytät seuraavat x vuotta päntäten kirjoja säntillisesti ja koitat saada hyviä numeroita ja päteä muutenkin joka paikassa. Samaan aikaan nuoremmat ryyppäävät illat ja nukkuvat tunnit koulussa käyden muutaman kerran vuodessa tentissä saaden paskoja arvosanoja. Ja sitten kun tulee aika hakea töitä, niin se nuorempi saa aina sen paikan.- Mutta sulle
Ehkä se todellisuus on tyly
- ap
Hmm... Vanhempaa vuosikertaa? En ole edes kahtakymmentä, joten olen nuorempi kuin useammat muut opiskelijat.
- jannikam
Oot siis samanikänen kuin moni muukin joka aloittaa yliopisto-opiskelut....Nii ja ootko siis kuopiossa? Mä olin siinä kaupunkisuunnistuksessa, kamalaa kun tuutorit pakottivat juomaan niitten viinoja. Vaikee siinä oli panna vastaan ja tuloksena sitten se etten muistanut aamulla loppuillan tapahtumia enkä päässyt seuraavana päivänä luennoille koska vain oksentelin ja oksentelin.
En tiedä mitä teen, kun en voi jättäytyä kaikista juhlista pois kun jään kummiskin ulkopuolelle, mut en mä myöskään halua juoda, kun alkoholi vaikuttaa muhun niin paljon jo pienestä määrästä. Ja jos oon juhlissa, en pysty kieltäytymään juomasta. Oon niin säälittävä tapaus... Miks yliopistossa pitää oikeesti olla tällästä???? - ap
Juu oon Kuopiosta. Ymmärrän itsekin jääväni ulkopuolelle mutta ihan suoraan sanottuna I don't fking care, eli olkoon sitten näin ja pysytään yksin. Kyllä voin sanoa, että haluaisin kaltaistani seuraa ympärilleni mutten vaan löydä sitä mistään.
Voisimme yrittää ystävystyä, jos vaikka menisimme tulevaisuudessa juoppojuhlien sijasta jonnekin missä voi juoda limpparia ja vaikka pelailla pelejä. Näin ei jäätäisi yksin mutta oltaisiin kuitenkin sosiaalisia. Sitä paitsi on helpompi mennä uusiin paikkoihin jonkun toisen kanssa kuin yksin. - Vika tikki
Suomalaisissa on viinageeni, eli suurin osa suomalaisista on pohjimmiltaan alkoholisteja. Totta kai tämä näkyy myös opiskelijoiden kohdalla. Opiskelijoille juominen on tietysti myös sosiaalisesti hyväksytympää, mikä nyt sinänsä on koomista, koska muutkin suomalaiset ryyppäävät joka tapauksessa. Duunarin olisi periaatteessa hyvä olla skarppina työpaikalla, mutta käytäntö on eri.
Opiskelijoiden kohdalla juomista saattaa toki lisätä sekin, että suurin osa opiskeltavista aineista on turhaa p*skaa, joka ei paljoa panostusta vaadi, eikä myöskään hyödytä työmarkkinoilla. Tämän opiskelijat itsekin sisimmässään tietävät, mikä madaltaa kynnystä pistää hanskat naulaan ja elämä risaiseksi. - pan & scan
Eivät kaikki opiskelualat/oppiaineet ole tässä asiassa samankaltaisia. Tietyillä opiskelualoilla bailaus ja holtiton ryyppäys on vahvemmin kriteerinä "piireihin" pääsylle. Näitä aloja ovat esim. kauppa- ja oikeustieteet, eli aineita, joista kuvitellaan valmistuvan ns. parempiin töihin. Tietoisuus siitä, että opiskellaan jotain oletettua eliittialaa generoi usein varsinkin nuorissa miehissä käyttäytymistä, joka näyttäytyy ulkopuolisen tarkkailijan silmin hyvin vastenmieliseltä. Asetelmaan liittyy myös vahva sukupuolittuneisuus: nämä usein urheilutaustaiset kovat kundit juovat ja kukkoilevat kilpaa omassa jengissään ja BB-kokelaan ja kokoomusnuoren risteytykseltä näyttävät pimatsut seuraavat kikattaen vierestä. Naisten kohdalla hyvin olennainen seikka on ulkonäkö ja viehättävyys; nousukkaille on tärkeää näyttäytyä vain hyvännäköisessä seurassa. Vaikka kulkisitkin mukana joka ikisessä opiskelubileissä, et ole yhtään mitään sosiaalisessa hierarkiassa jos et tunne halua osallistua tähän "paluu yläasteelle"- näytelmään tavalla tai toisella. Rauhalliset sivustaseuraajat ovat näkymättömiä tai jopa vaarassa vieraantua jopa enemmän kuin jos eivät tulisi näihin bileisiin mukaan ollenkaan. Se että olisi jotenkin itsestä kiinni että pystyykö tällaisessa ilmapiirissä tutustumaan ihmisiin tai pääsemään mukaan porukkaan on lähinnä syyllistävää hurskastelua. Em. kaltaisessa ryhmädynamiikassa on olennaisen tärkeää, että on olemassa näitä ulkopuolisia, piireihin kuulumattomia ihmisiä, sillä he toimivat hierarkiassa korkeammalla olevien asemaa toimiessaan vertailukohtana. Joissakin tapauksissa myös sisäänottomäärät ovat niin suuria että kunnollista ryhmähenkeä ei pääse syntymään koska opiskelijoita on liikaa. Tämä johtaa entistä todennäköisemmin siihen että kuppikunnat muodostuvat itsestään tällä yläaste-metodilla, ja loput sitten pärjäävät keskenään, jos pärjäävät.
- mikkomaat13
Muuten olen kyllä eri mieltä noista stereotypioista, mutta on totta että korkeakouluissa on paljon porukkaa joilloin muodostuu aina noita "klikkejä" opiskelijoiden keskuuteen. Tavallaan ikävää, koska sitten myöhemmin tuollaisiin on vaikea päästä mukaan.
- juuri niin
Erittäin osuvasti sanottu, että "rauhalliset sivustaseuraajat ovat näkymättömiä tai jopa vaarassa vieraantua jopa enemmän kuin jos eivät tulisi näihin bileisiin mukaan ollenkaan".
Rauhallisemmat saavat monella alalla helposti maineen että ovat sosiaalisesti taidottomia, tyhmiä tai masentuneita. Tämä leima siirtyy sitten koskemaan muutakin elämää kuin vain bileitä. Nuoren ihmisen psyyke muuttuu vielä paljon muiden arvioiden perusteella, eikä varmaan ole ihme, että ujosta tulee entistä vetäytyvämpi jos ympäristö ei anna mitään positiivista palautetta.
Mutta on ylisosiaalisuudellakin rajansa, joskus se liitetään narsismiin. Muutamassa vuodessa ihmisten harkintakyky onneksi yleensä kehittyy ja ihmiskuva monipuolistuu.
- p & s
Tuossa oli kyse siis ns. parempien alojen opiskelijoista, ja kyllä tuo on ihan todellista meininkiä niissä piireissä. Siellä kun tuntuu olevan keskimäärin enemmän näitä kauniita ja menestyviä tapauksia, jotka ovat identifioituneet voittajien puolelle koko elämänsä ajan. On käyty paremmat peruskoulut ja lukiot, on menestytty urheilussa ja oltu alikessuna intissä. Silloin ei oikein muuta osaa kun huseerata kukkona - tai kanana - tunkiolla, kun niin on aina tehnyt. Kuvioon kuuluu myös erittäin suuri kilpailullisuus ja tarve kuulua tähän sosiaaliseen kermaan, tai oikeastaan enemmänkin pelko siitä, ettei kuuluisikaan siihen. Tämän takia niitä sivustaseuraajia vältellään kuin ruttoa ettei vain leimautuisi itsekin sellaiseksi.
Huomattavaa vaihtelua siis on eri alojen välillä tässä asiassa. Esim. jossain kirjallisuuden tai sosiologian opiskelijoiden bileissä harvemmin ihan samanlaista normittamista on nähtävissä. Tai ainakin sosiaalisen kuvion sisältö on erilainen. Ne puleeratut urheilusankarit saattaisivat olla jossain taideopiskelijoitten keskuudessa täysiä nobodyjä, ja porukan kingi taas se jolla on kaikista oudoimmat jutut ja diipein habitus. Hämmästyttävän samanlaisia ovat siis (nuoret) ihmiset loppujen lopuksi. Kaikki nuoret tyypit jne..- Muistoja!
Tulee mieleen kun olin ekalla luennolla jollain taloustieteen kurssilla ja suu auki seurasin, kun meluavia 20-v. lätkäjunnuja saapui saliin ja alkoi arpomaan että mihin heidän jengi mahtuu istumaan kaikki vierekkäin! Siis massaluennolla! "Hei, varaa tuolta kymmenen paikkaa!" Kaikilla oli vieläpä toinen sukka nostettu lahkeen päälle joksikin heimomerkiksi (oli muotia muutama vuosi sitten?).
- ps+
Erittäin tuttu kuvio myös nykypäivänä luennoilla. Kaavaan kuuluu myös että opetusta ei seurata sekuntiakaan ja rymistellään ulos luentosalista viimeistään puolivälissä luentoa. Saa miettimään että mikä tällaiset ihmiset on saanut haluamaan yliopistoon, ja miten ylipäätään ovat selviytyneet pääsykokeista. Ja tosiaan lahkeet sukissa-juttu meni pois muodista viimeistään joskus 2007. Jossain maakunnissa sitä saattoi kyllä nähdä vielä vuoden 2009 paikkeilla. Nykysinhän kaikki lätkätontut näyttää tältä: http://suosikki.fi/s/f/editor/images/Viihde/Uutiset/j&vg.jpg
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624392Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551833Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141553Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !401331Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681093- 58939
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.170855Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791