Suruun osanotto?

Tietämätön

Osaisiko joku ystävällinen auttaa?
Ystäväni äiti kuoli, millä tavalla voisin muistaa ystävääni? Äitiä en tuntenut, mutta ystäväni on minulle hyvin läheinen. Itse ajattelin viedä osanottokortin ja enkelin. Onko tämä soveliasta? Kirjoitanko korttiin vain ystäväni nimen vai myös puolison nimen? Kiitos paljon jo etukäteen, tällaista ei ennen ole sattunut kohdalleni.

9

22688

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei krääsää

Pelkkä läsnäolo ja kuunteleminen auttaa.

Muistan kun menetin vaimoni 9 vuotta sitten.
      Vanhin työntekijä (ainoa joka kävi) tuli pyörähtämään ja ei siinä sen kummempaa, anto ymmärtää että välittää.
      Sillä oli ainakin minun mielestä isompi arvo kuin kukilla ja korteilla.

• Kuolemaa ei ole

Kukka / kortti / adressi / vierailu ... mikä tahansa tapa, joka kertoo välittämisestä ja mukana elämisestä ja joka on omasta mielestäsi hyvä, siis kertoo sinusta ja tunteistasi. - Ystäväsi äiti on mennyt pois, joten osoitat osanottosi hänelle, ei kenellekään muulle.

• ikävä on

Kun äitini kuoli, sain muutaman kukkakipun, muutaman osanottokortin ja paljon haleja ja "Otan osaa" - sanomisia. Kaikki tuntuivat hyvältä ja lämpimältä.

• 100 leskeä itketin

TUossa tilanteessa ihmisten on hyvin vaikea keksiä mitään älykästä sanottavaa. Sen vuoksi he kommelluksien pelossa eivät yritä mitään monimutkaista vaan toteavat vain "osanottoni" tai "jaksamista".
        Kun on joutunut tuohon lohduttajan tilanteeseen lukuisia kertoja on jo niin kouliintunut, että voi sanoa "toivon teille jaksamista tämän koettemuksen kanssa" tai "läheisenne poismeno varmasti tuntuu teistä järkyttävältä, mutta on muutamia käytännön seikkoja , joista haluaisin puhua" tai "voinko vaivata teitä kuitenkin surunne ja hämmennyksen keskellä" jne

• ajatuksia3

Soita, tai ehdota tulevasi kylään/kävelylle tms. Kysy "miten voit?", kuuntele, halaa, tarjoa olkapäätä. Tai jos hän haluaa olla rauhassa, anna olla viikko tai pari, mutta koeta sitten taas uudestaan. älä oleta, että hän tekee aloitteen.
      Vie kauniita kukkia, korttikin ok mutta mielestäni parempi ehdottaa tapaamista (jos hän haluaa).
      Jos hän ei jaksa puhua, tai haluaa unohtaa hetkeksi surun, voit koettaa kertoa joistain tavallisista asiosta - mutta varoen sellaisista aivan pinnallisista huolista...
      Muista, että ystävä voi reagoida vahvasti johonkin sanomaasi, vaikka joskus siinä ei olisi mitään pahaa. Kun on paha olo, niin suusta voi päästä sammakoita, ja tunteet heittelehtiä. älä itse loukkaannu, vaan ole kärsivällinen. Suru ei mene ohi muutamassa kuukaudessa, se voi jatkua vuosia - vaikka näkyykin vähemmän ja vähemmän.
      Ystäväsi kuitenkin on edelleen sama henkilö kuin ennenkin... ja haluaa toisaalta ehkä piankin tehdä samoja asioita kuin ennenkin kanssasi.

• nonkivoi

Pääasia , että jotenkin ilmaisette osanoton. Mikään ei ole nii karmaisevaaa kuin hiljaisuus kun ilmoitetaan kuolemasta. Se ei unohdu ikinä. Siinä on mukana läheisten suru ja vainajan muisto.

• monia tapoja

Kaverini isä sairasti syöpää ja tiesin että kuolema on lähellä...yksi aamu sitten luin paikallislehdestä kuolinilmoitukset ja näin että hän oli nukkunut pois. Hyppäsin autoon ja hain kukkakaupasta kimpun ja osanottokortin. Kaverini ei ollut kotona joten jätin kimpun oven kahvaan. Muutaman tunnin kuluttua kaverini soitti ja kiitti ja puhuimme pitkän puhelun. Näin minä toimin.

• jk

vai n in

• Leskiäiti <3

Ei oikeastaan ole väliä sillä mitä teet, kunhan teet. Osaanotto puhelimitse ja kysy miten hän jakselee ja sano että jos hän haluaa miloin tahansa jutella niin olet valmis kuuntelemaan, tai mene käymään kukkia tai ei, sillä ei ole väliä. JOku osaanotto kortti, mutta sekään ei ole välttämätön. Parasta ehk'ä läsnäolo tai soitto.

Kun mieheni kuoli, niin sydäntäni lämmitti kovasti kun ihmiset soittivat ja ottivat osaa ja kyslivät miten jaksan yms. Ensimmäiset 2viikkoa meni varmaan puhelimessa aina kun olin kotona (etten ollut hoitamassa hautajaisiin liittyyviä asioita). Erityisesti mieleeni on jäänyt yhden kälyni soitto kun hän otti osaa ja kysy miten jakselen. No, kerroin miltä tuntu yms, sitten kysyin että onko töissä mitään uutta (kun oltiin samassa työpaikassa), no hän vähän varovasti kysy että uskaltaako hän nyt tässä tilanteessa töistä puhua ja kertoo työpaikan asioita. Sanoin että ihan mielelläni puhuisin välillä muustakin kuin kuolemasta. Oli todella kiva puhua muustakin ihan normi asioista eikä tarvinnut kokoajan siten miettiä vaan sitä kuolemaa. Vuosi on mennyt nyt ja olen todella kiitollinen kaikista ihmisistä jotka on ollut rinnallani tänä aikana. Suurin kiitos menee taivaan Isälle joka on antanut voimia jokaiseen päivään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1506
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1335
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      14
      957
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      926
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      868
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      82
      775
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe