JÄRJESTYSLAKI ON VOIMASSA MYÖS JÄRVENPÄÄSSÄ!!!!

Virkamieskuri????

Minua on jo pitkään ihmetyttänyt Järvenpään kaupungin tapa rikkoa voimassa olevaa lainsäädäntöä kieltämällä itse tekemillään järjestyssäännöillä koirien liikkumisen yleisillä kuntopoluilla.

Poliisin internet sivuilta löytyy seuraava teksti, joka kertoo, etteivät yksittäiset kaupungit enää voi laatia omia järjestyssääntöjään, koska 1.10.2003 lähtien on astunut voimaan JÄRJESTYSLAKI, joka korvaa kaupunkien aiemmin itse laatimat järjestyssäännöt:

"Järjestyslaki korvaa kuntien järjestyssäännöt.
Uusi järjestyslaki pyrkii edistämään järjestystä ja turvallisuutta yleisillä paikoilla. Yleiseen järjestykseen liittyvät SÄÄNNÖT OVAT KOKO MAASSA SAMAT 1.10.2003 alkaen. Aiemmin Suomessa ei ollut järjestyslakia, vaan voimassa olivat kuntien hyvinkin erilaiset järjestyssäännöt.

Järjestyslaki koskee yleisesti käytettäviä paikkoja riippumatta siitä, kuka paikat omistaa. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi tiet, kadut, jalkakäytävät, torit, puistot, uimarannat, urheilukentät, hautausmaat, yleisön käytössä olevat rakennukset, kulkuneuvot, virastot, toimistot ja ravintolat." (www.poliisi.fi)

Suomessa vuodesta 2003 lähtien voimassa ollut järjestyslaki sanoo koirien kuntoradan käyttöön liittyen seuraavaa:

JÄRJESTYSLAKI
1 luku 2 §:

Tässä laissa tarkoitetaan:

1) yleisellä paikalla:

a) tietä, katua, jalkakäytävää, toria, puistoa, uimarantaa, urheilukenttää, vesialuetta, hautausmaata tai muuta vastaavaa aluetta, joka on yleisön käytettävissä;

4. luku 14 §
Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse KYTKEMÄTTÖMÄNÄ KUNTOPOLULLE tai MUULLE SEN KALTAISELLE JUOKSURADALLE eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)

Koirat siis saavat voimassa olevan järjestylain mukaan kulkea yleiseen käyttöön tehdyillä kuntoradoilla sillä edellytyksellä, että omistaja pitää ne kytkettyinä. Ihmettelen syvästi kaupungin virkamiesten
tietämättömyyttä / välinpitämättömyyttä voimassa olevaa lainsäädäntöä kohtaan.

Mikäli Suomessa voimassa olevaa lakia halutaan muuttaa, edellyttää lainmuutos muutakin kuin Järvenpään kaupungin virkamiesten päätöksen asiasta. Itse käytän hyvillä mielin Suomen lain minulle ja koiralleni suomaa oikeutta käyttää kuntopolkuja.

Järvenpään kaupungin virkamiehille vinkkinä: Järjestyslaki löytyy netistä googlettamalla esim. Finlex Järjestyslaki. Olkaa hyvä, neuvoista en veloita mitään.

6

1191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äl luot jäke bisnes boy

Ää ei meil kaupunkin työntekijöil,varsink
      esimiehil mit lakei .ja hyvä vel järestelm toimii & polvilleen alaiset

• Ihmettelen vaan

Mutta onko tarpeellista tai huomaavaista viedä koira pururadalle?

• Ihminen = itsekäs

Koira on luontokappale, joka myös nauttii luonnon läheisyydestä eikä vain pelkällä asfaltilla kävelemisestä liikenteen keskellä. Ei ihminen ole ainoa, jolle pitäisi suoda tämä mahdollisuus. Eikä koira ole häiriöksi, kun se on kytekettynä ja kulkee kuntopolun reunaa. Haitta on lähinnä psykologinen niille, jotka eivät koirista pidä.

• NMN

Vanha ketju mutta vastaan kuitenkin. Toriaikaan näkee monesti koiria torilla. Itseäni pelottaa enemmän nämä pienet räkyttäjät kuin isot. Parikertaa on ollut lähellä ettei pikkunen koira ole tarttunut nilkkaan kiinni. Viimetipassa olen saanut väistettyä. Jos koira on kiinni ja joku juoksee pururadalla niin ei se minua haittaa. Itselläni on isokoira mutta en kuitenkaan käy juoksemassa pururadalla. Oman polvivamman ja koiran jalkavamman takia. Kävelyllä käyn kylläkin yksin. Molemminpuolinen asiallinen käytös niin kaikki mahtuvat samalle juoksubaanalle.

• Massaa

Paavonpolulta olen tosiaan häätänyt muutamat hauvat per kesä. Jos törmätään siellä tulevana suvena niin ymmärrät mitä tarkoitan :)

• bullitii

Toivottavasti pitbullinikin ymmärtää sinua!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      70
      2412
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      91
      1576
    3. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      64
      1355
    4. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      71
      1339
    5. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      128
      1237
    6. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      152
      1111
    7. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      140
      1072
    8. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      88
      1039
    9. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      70
      1028
    10. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      74
      997
    Aihe