Minua on jo pitkään ihmetyttänyt Järvenpään kaupungin tapa rikkoa voimassa olevaa lainsäädäntöä kieltämällä itse tekemillään järjestyssäännöillä koirien liikkumisen yleisillä kuntopoluilla.
Poliisin internet sivuilta löytyy seuraava teksti, joka kertoo, etteivät yksittäiset kaupungit enää voi laatia omia järjestyssääntöjään, koska 1.10.2003 lähtien on astunut voimaan JÄRJESTYSLAKI, joka korvaa kaupunkien aiemmin itse laatimat järjestyssäännöt:
"Järjestyslaki korvaa kuntien järjestyssäännöt.
Uusi järjestyslaki pyrkii edistämään järjestystä ja turvallisuutta yleisillä paikoilla. Yleiseen järjestykseen liittyvät SÄÄNNÖT OVAT KOKO MAASSA SAMAT 1.10.2003 alkaen. Aiemmin Suomessa ei ollut järjestyslakia, vaan voimassa olivat kuntien hyvinkin erilaiset järjestyssäännöt.
Järjestyslaki koskee yleisesti käytettäviä paikkoja riippumatta siitä, kuka paikat omistaa. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi tiet, kadut, jalkakäytävät, torit, puistot, uimarannat, urheilukentät, hautausmaat, yleisön käytössä olevat rakennukset, kulkuneuvot, virastot, toimistot ja ravintolat." (www.poliisi.fi)
Suomessa vuodesta 2003 lähtien voimassa ollut järjestyslaki sanoo koirien kuntoradan käyttöön liittyen seuraavaa:
JÄRJESTYSLAKI
1 luku 2 §:
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) yleisellä paikalla:
a) tietä, katua, jalkakäytävää, toria, puistoa, uimarantaa, urheilukenttää, vesialuetta, hautausmaata tai muuta vastaavaa aluetta, joka on yleisön käytettävissä;
4. luku 14 §
Koirakuri
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse KYTKEMÄTTÖMÄNÄ KUNTOPOLULLE tai MUULLE SEN KALTAISELLE JUOKSURADALLE eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)
Koirat siis saavat voimassa olevan järjestylain mukaan kulkea yleiseen käyttöön tehdyillä kuntoradoilla sillä edellytyksellä, että omistaja pitää ne kytkettyinä. Ihmettelen syvästi kaupungin virkamiesten
tietämättömyyttä / välinpitämättömyyttä voimassa olevaa lainsäädäntöä kohtaan.
Mikäli Suomessa voimassa olevaa lakia halutaan muuttaa, edellyttää lainmuutos muutakin kuin Järvenpään kaupungin virkamiesten päätöksen asiasta. Itse käytän hyvillä mielin Suomen lain minulle ja koiralleni suomaa oikeutta käyttää kuntopolkuja.
Järvenpään kaupungin virkamiehille vinkkinä: Järjestyslaki löytyy netistä googlettamalla esim. Finlex Järjestyslaki. Olkaa hyvä, neuvoista en veloita mitään.
JÄRJESTYSLAKI ON VOIMASSA MYÖS JÄRVENPÄÄSSÄ!!!!
6
1138
Vastaukset
- äl luot jäke bisnes boy
Ää ei meil kaupunkin työntekijöil,varsink
esimiehil mit lakei .ja hyvä vel järestelm toimii & polvilleen alaiset - Ihmettelen vaan
Mutta onko tarpeellista tai huomaavaista viedä koira pururadalle?
- Ihminen = itsekäs
Koira on luontokappale, joka myös nauttii luonnon läheisyydestä eikä vain pelkällä asfaltilla kävelemisestä liikenteen keskellä. Ei ihminen ole ainoa, jolle pitäisi suoda tämä mahdollisuus. Eikä koira ole häiriöksi, kun se on kytekettynä ja kulkee kuntopolun reunaa. Haitta on lähinnä psykologinen niille, jotka eivät koirista pidä.
- NMN
Vanha ketju mutta vastaan kuitenkin. Toriaikaan näkee monesti koiria torilla. Itseäni pelottaa enemmän nämä pienet räkyttäjät kuin isot. Parikertaa on ollut lähellä ettei pikkunen koira ole tarttunut nilkkaan kiinni. Viimetipassa olen saanut väistettyä. Jos koira on kiinni ja joku juoksee pururadalla niin ei se minua haittaa. Itselläni on isokoira mutta en kuitenkaan käy juoksemassa pururadalla. Oman polvivamman ja koiran jalkavamman takia. Kävelyllä käyn kylläkin yksin. Molemminpuolinen asiallinen käytös niin kaikki mahtuvat samalle juoksubaanalle.
- Massaa
Paavonpolulta olen tosiaan häätänyt muutamat hauvat per kesä. Jos törmätään siellä tulevana suvena niin ymmärrät mitä tarkoitan :)
- bullitii
Toivottavasti pitbullinikin ymmärtää sinua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279