JÄRJESTYSLAKI ON VOIMASSA MYÖS JÄRVENPÄÄSSÄ!!!!

Virkamieskuri????

Minua on jo pitkään ihmetyttänyt Järvenpään kaupungin tapa rikkoa voimassa olevaa lainsäädäntöä kieltämällä itse tekemillään järjestyssäännöillä koirien liikkumisen yleisillä kuntopoluilla.

Poliisin internet sivuilta löytyy seuraava teksti, joka kertoo, etteivät yksittäiset kaupungit enää voi laatia omia järjestyssääntöjään, koska 1.10.2003 lähtien on astunut voimaan JÄRJESTYSLAKI, joka korvaa kaupunkien aiemmin itse laatimat järjestyssäännöt:

"Järjestyslaki korvaa kuntien järjestyssäännöt.
Uusi järjestyslaki pyrkii edistämään järjestystä ja turvallisuutta yleisillä paikoilla. Yleiseen järjestykseen liittyvät SÄÄNNÖT OVAT KOKO MAASSA SAMAT 1.10.2003 alkaen. Aiemmin Suomessa ei ollut järjestyslakia, vaan voimassa olivat kuntien hyvinkin erilaiset järjestyssäännöt.

Järjestyslaki koskee yleisesti käytettäviä paikkoja riippumatta siitä, kuka paikat omistaa. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi tiet, kadut, jalkakäytävät, torit, puistot, uimarannat, urheilukentät, hautausmaat, yleisön käytössä olevat rakennukset, kulkuneuvot, virastot, toimistot ja ravintolat." (www.poliisi.fi)

Suomessa vuodesta 2003 lähtien voimassa ollut järjestyslaki sanoo koirien kuntoradan käyttöön liittyen seuraavaa:

JÄRJESTYSLAKI
1 luku 2 §:

Tässä laissa tarkoitetaan:

1) yleisellä paikalla:

a) tietä, katua, jalkakäytävää, toria, puistoa, uimarantaa, urheilukenttää, vesialuetta, hautausmaata tai muuta vastaavaa aluetta, joka on yleisön käytettävissä;

4. luku 14 §
Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse KYTKEMÄTTÖMÄNÄ KUNTOPOLULLE tai MUULLE SEN KALTAISELLE JUOKSURADALLE eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)

Koirat siis saavat voimassa olevan järjestylain mukaan kulkea yleiseen käyttöön tehdyillä kuntoradoilla sillä edellytyksellä, että omistaja pitää ne kytkettyinä. Ihmettelen syvästi kaupungin virkamiesten
tietämättömyyttä / välinpitämättömyyttä voimassa olevaa lainsäädäntöä kohtaan.

Mikäli Suomessa voimassa olevaa lakia halutaan muuttaa, edellyttää lainmuutos muutakin kuin Järvenpään kaupungin virkamiesten päätöksen asiasta. Itse käytän hyvillä mielin Suomen lain minulle ja koiralleni suomaa oikeutta käyttää kuntopolkuja.

Järvenpään kaupungin virkamiehille vinkkinä: Järjestyslaki löytyy netistä googlettamalla esim. Finlex Järjestyslaki. Olkaa hyvä, neuvoista en veloita mitään.

6

1138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äl luot jäke bisnes boy

Ää ei meil kaupunkin työntekijöil,varsink
      esimiehil mit lakei .ja hyvä vel järestelm toimii & polvilleen alaiset

• Ihmettelen vaan

Mutta onko tarpeellista tai huomaavaista viedä koira pururadalle?

• Ihminen = itsekäs

Koira on luontokappale, joka myös nauttii luonnon läheisyydestä eikä vain pelkällä asfaltilla kävelemisestä liikenteen keskellä. Ei ihminen ole ainoa, jolle pitäisi suoda tämä mahdollisuus. Eikä koira ole häiriöksi, kun se on kytekettynä ja kulkee kuntopolun reunaa. Haitta on lähinnä psykologinen niille, jotka eivät koirista pidä.

• NMN

Vanha ketju mutta vastaan kuitenkin. Toriaikaan näkee monesti koiria torilla. Itseäni pelottaa enemmän nämä pienet räkyttäjät kuin isot. Parikertaa on ollut lähellä ettei pikkunen koira ole tarttunut nilkkaan kiinni. Viimetipassa olen saanut väistettyä. Jos koira on kiinni ja joku juoksee pururadalla niin ei se minua haittaa. Itselläni on isokoira mutta en kuitenkaan käy juoksemassa pururadalla. Oman polvivamman ja koiran jalkavamman takia. Kävelyllä käyn kylläkin yksin. Molemminpuolinen asiallinen käytös niin kaikki mahtuvat samalle juoksubaanalle.

• Massaa

Paavonpolulta olen tosiaan häätänyt muutamat hauvat per kesä. Jos törmätään siellä tulevana suvena niin ymmärrät mitä tarkoitan :)

• bullitii

Toivottavasti pitbullinikin ymmärtää sinua!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4609
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2341
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2217
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2069
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe