Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Sama paino, sama pituus eri ihmisillä

13+17

Minua on mietityttänyt tämä asia pitkään, olen 20 vuotias nainen, olen liikkunut pienestä asti todella paljon. Olen 166cm ja painan n. 70kg, kun sanoin lääkärille että laihdutan, hän sanoi että ei missään nimessä, hän puhui vartalostani siihen malliin että olisin hoikka. Hän kysyi myös että miten paljon sinulla on lihasta, en itsekään näytä pyöreältä peilistä katsottuna, minulla on litteä maha. Kun netistä katson 70kg näyttävät pyöreämmiltä. Jostainhan painoni on muodostuttava. Onko kehon ulkonäkö todella niin erilainen ihmisillä keillä on sama paino ja pituus?

21

5447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+6

      On. Kehon koostumus vaikuttaa todella paljon siihen miltä näyttää. Suuri rasvaprosentti -> pehmeämpi olemus ja pieni rasva% -> lihaksikas ja kiinteä olemus. Sitten vielä vaikuttaa se, miten lihasmassa ja rasvamassa jakaantuu kropassa, eli oletko harteikas tai rintava, vai kertyyko massa takapuoleen vai vatsaan vai oletko tasapaksu. Monesti ihmiset joilla on taipumus kerryttää vatsaa näyttävät lihavammilta kuin ne joilla rasva kertyy lantion ja takapuolen seudulle.

    • heidi aaltonen

      Naisten normaaliarvot:

      BMI

    • järki hoi

      Jos kattelet paljonko naibodarit painaa ja miltä ne näyttää, ymmärrät mistä on kyse. Painotaulukon mukaan ne on kaikki ylipainoisia, livenä vaatteet päällä ne näyttää anorektikoilta. Mitä enemmän lihasta, sitä hoikempi olemus, vaikka puntari kertoo omia lukujaan. Naisbodari voi olla esim. 165 cm pitkä ja painaa 75 kg ja on hoikka kuin mikä.

      • 20+17

        Ei pidä paikkaansa. Bodaritkin (naiset) on painoindeksin mukaan kevyitä. Esim. Jutta Gustafsberg painaa normaalisti 68kg ja kisakunnossa 62kg ja on 170cm pitkä. Hänen painoindeksi vaihtelee siten 21,5- 23,5. Bodarinaisille on myös määritetty painorajat pituuden mukaan kisakunnossa. Rajat ovat: alle 52kg, yli/tasan 52kg ja yli/tasan 57kg. Jutta kuuluu tuohon yli 57kg sarjaan kisapainollaan 62kg. Bodareilla rasvamassaa on vaan kisakunnossa todella vähän. Naisilla varmaan aika lähellä 10-13% rasvaprosentti. Kisan ulkopuolella ovat rasvaprosentissa n. 20%. Lihasta bodarinaisilla on yhtä paljon kuin hieman lihaksikkaammalla tavismiehellä.


    • bjkhkjg

      Todellakin. Olen huomannut olevani muita painoisiani löysempi, reidet on mahtavaa kokoa muihin painoisiini verrattuna. :D Kyllähän se vituttaa mutta elämä on. Olen laihduttanut n. 20kg vuoden aikana, ja lihaskuntoliikuntaa en ole juurikaan harrastanut.. Aerobista enemmän tai vähemmän. Kaposempia on ne jotka siellä kuntosalilla on käyny laihduttaessa. :D

      • Anonyymi

        You Tubessa oli kuvat kahdesta naisesta, jotka olivat yhtä pitkiä ja painoivat saman verran.
        Ystävättäret olivat myös laihduttaneet yhtä paljon, mutta eri tavalla.
        Toinen käytti pillereitä ja laihdutusleikkauksen kautta sai painon putoamaan.
        Toinen laihdutti dieetin ja liikunnan kautta.
        Saunoessaan he huomasivat kehoissaan suuren eron.
        Laihdutusleikkauksen käyneellä oli valtaisa määrä löysää nahkaa ja plösöä.
        Liikunnalla ja dieetillä olleella oli kiinteä, lihaksikas, terve keho.
        Hän ei tarvinnut mitään ylimääräisiä nahan poistoja mistään suurilla arveilla ja riskeillä.
        Kehoa ei voi narrata mihinkään oikomenetelmiin, vaan sen omia lakeja on kunnioitettava.


      • Anonyymi

        Painoa tarvitaan kapeaan vyötäröön ja litteään vatsaan!
        Sanoivatpa liikuntaa vihaavat mitä tahansa!
        Ei kehoon saada kiinteyttä pelkästään kcal pudottamalla.
        Pelkästään nutriletin tapaisilla laihdutuksilla saa vain
        vetelää plösöä ja nahkaa luittensa ympärille.


    • hiujdgjud

      Joo samaa mäkin miettinyt. Olen 165cm pitkä nainen ja painan 60kg. Silti minulla on miltei pyykkilautavatsa. Paino kertyy enempi reisiin ja peppuun. Siksi teen jalkalihasliikkeitä paljon, mahaani en oikestaan edes tarvi kiinteyttää millään lailla. Silti tiedän minua vähemmän painavia joilla on mahassa "läskiä". Eli kyllä se paino muodostuu eri lailla erimuotoisiin ihmisiin.

      • fnke

        Ei nyt liity asiaan, mutta tuolla tavalla reitesi vain kasvavat. Kun siis lihas kasvaa ja se rasvakerros siinä päällä pysyy todennäköisesti ihan samana (ellet laihduta. mutta jos laihdutatkin, niin siinä on puolensa eli lihas ei kasva). Mutta minun mielestä juuri tuollainen vartalomalli on hyvin kaunis, vahvat jalat ja sirompi ylävartalo :)

        Ja joo todellakin ihmisillä kertyy niin eri tavalla rasva, ja kudokset, lihakset ym ovat ihmisillä eri painoisia. Ainoa mikä lienee suht saman painoinen kaikilla, on luusto.


      • tiluliluliiiii
        fnke kirjoitti:

        Ei nyt liity asiaan, mutta tuolla tavalla reitesi vain kasvavat. Kun siis lihas kasvaa ja se rasvakerros siinä päällä pysyy todennäköisesti ihan samana (ellet laihduta. mutta jos laihdutatkin, niin siinä on puolensa eli lihas ei kasva). Mutta minun mielestä juuri tuollainen vartalomalli on hyvin kaunis, vahvat jalat ja sirompi ylävartalo :)

        Ja joo todellakin ihmisillä kertyy niin eri tavalla rasva, ja kudokset, lihakset ym ovat ihmisillä eri painoisia. Ainoa mikä lienee suht saman painoinen kaikilla, on luusto.

        Jep näin o!


      • Anonyymi
        fnke kirjoitti:

        Ei nyt liity asiaan, mutta tuolla tavalla reitesi vain kasvavat. Kun siis lihas kasvaa ja se rasvakerros siinä päällä pysyy todennäköisesti ihan samana (ellet laihduta. mutta jos laihdutatkin, niin siinä on puolensa eli lihas ei kasva). Mutta minun mielestä juuri tuollainen vartalomalli on hyvin kaunis, vahvat jalat ja sirompi ylävartalo :)

        Ja joo todellakin ihmisillä kertyy niin eri tavalla rasva, ja kudokset, lihakset ym ovat ihmisillä eri painoisia. Ainoa mikä lienee suht saman painoinen kaikilla, on luusto.

        Luusto mitataan ranteesta, onko hento, keskivahva, tai tukeva luusto.


      • Anonyymi
        fnke kirjoitti:

        Ei nyt liity asiaan, mutta tuolla tavalla reitesi vain kasvavat. Kun siis lihas kasvaa ja se rasvakerros siinä päällä pysyy todennäköisesti ihan samana (ellet laihduta. mutta jos laihdutatkin, niin siinä on puolensa eli lihas ei kasva). Mutta minun mielestä juuri tuollainen vartalomalli on hyvin kaunis, vahvat jalat ja sirompi ylävartalo :)

        Ja joo todellakin ihmisillä kertyy niin eri tavalla rasva, ja kudokset, lihakset ym ovat ihmisillä eri painoisia. Ainoa mikä lienee suht saman painoinen kaikilla, on luusto.

        Jotkut P.T.: t kehottavat ensin laihduttamaan ja sitten kasvattamaan lihaksia.
        Tarvitaan erilaista liikuntaa ja dieettiä molempiin päämääriin.

        Yleensä nopeat liikkeet laihduttavat rasvaa ja
        hitaat - painojen kanssa - kasvattavat lihaksia.


    • Anonyymi

      Mulla on vähä sama toisinpäin eli vaihtelee just kehotyypit ihmisten välillä ja paikat mihi rasva kertyy ja kui paljo lihasta jne. Oon 171cm ja painan vain 63kg mutta mul tulee rasvaa vaan vatsaan et näytän isommalta kun moni about saman pitunen 70-80 kilonen kaveri jolla rasvat taas tulee reisiin tai peppuun mut vatsa on hoikka ja vyötärö kapeempi ku itellä. En kerää kauheemmin lihaksia ja rasvaprossa on korkea mikäli uskoo kehonkoostumusmittauksia, vaikka nekään ei ole välttämättä paikkansa pitäviä yhtään. Arkiliikuntaa harrastan säännöllisesti, uin ja joskus salilla käyn.

    • Anonyymi

      Todella kiinnostavaa tuo rasva% mittaus.
      Laitoin pituuden ja painon ja sain 20,60% ja rasvamassa 12,86kg.

      Laitoin samat arvot + ikäni ja sain tulokseksi:
      Rasva% 36,28 ja rasvamassa 21,04kg!

      Eli myös ikä vaikuttaa huomattavasti arvoihin.
      Aion ottaa selvää, mistä kehoni koostuu luotettavan vaa'an avulla.

    • Anonyymi

      Naiseksi olet varsin tömäkkä patu!

      BMI><Rasvat!
      Ukko 78v. Pituus 172cm. Paino 79.9kg InBodyn analyysihetkenä.
      BMI 27,0!
      Rasva 12,9%.
      Vatsaontelon viskeraali 57,1. Yleinen tavoita 100 tai alle. Ikäluokkani viitemaksimi hieman yli 150.
      InBodyn analyysin mukaan oli ihannepainossa.
      Lihaskato oli jatkunut jo 12 vuotta.

      • Anonyymi

        Olen niin "tömökkä patu" tuon rasvamassan mukaan ja
        aionkin laihduttaa vielä pari kg:tä.
        Juuri nyt hikoilen 57kg ja 168cm. Koko vaatteissa nr.36-34.
        Ennen vuodenvaihdetta tulen olemaan muutaman kg:n kevyempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen niin "tömökkä patu" tuon rasvamassan mukaan ja
        aionkin laihduttaa vielä pari kg:tä.
        Juuri nyt hikoilen 57kg ja 168cm. Koko vaatteissa nr.36-34.
        Ennen vuodenvaihdetta tulen olemaan muutaman kg:n kevyempi.

        Kommenttini oli suunnattu aloittajalle.
        Oma hengentuotteeni pyrkii kertomaan, että BMI ei sovellu likimainkaan kaikkiin arviointeihin.
        Kehon koostumuksen analysointi määräajoin, samassa tilanteessa, samaan aikaan, samassa paikassa ja laitteessa niin tuloksia ja niiden muutoksia voi seurata ITSE.
        Omassa seurannassani näkyvät mm. suolistosyövän 3 leikkausta, olkapään leikkaus ja säären murtuma.
        Koostumuksen analysoinnilla ja muutosten seurannalla tarkoitan etupäässä lihasmassan muutoksia kehonosittain, syitä niihin ja mahdollisia korjausliikkeitä.

        Pahinta kaikessa on ikääntymisen aiheuttama näivettyminen joka vaan kiihtyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttini oli suunnattu aloittajalle.
        Oma hengentuotteeni pyrkii kertomaan, että BMI ei sovellu likimainkaan kaikkiin arviointeihin.
        Kehon koostumuksen analysointi määräajoin, samassa tilanteessa, samaan aikaan, samassa paikassa ja laitteessa niin tuloksia ja niiden muutoksia voi seurata ITSE.
        Omassa seurannassani näkyvät mm. suolistosyövän 3 leikkausta, olkapään leikkaus ja säären murtuma.
        Koostumuksen analysoinnilla ja muutosten seurannalla tarkoitan etupäässä lihasmassan muutoksia kehonosittain, syitä niihin ja mahdollisia korjausliikkeitä.

        Pahinta kaikessa on ikääntymisen aiheuttama näivettyminen joka vaan kiihtyy.

        Tarkoituksenani oli seurata omaa kehon koostumustani ja
        ostin vaa'an, jossta tulisi saada esiin lihasmassa, rasvamassa,
        veden ja luuston määrä.
        Sitä on vaikeaa lukea ja tulokset ovat epäluotettavia.
        Yritin löytää muualta luotettavaa vaaoitusta ja henkilöä ohjaamaan,
        mutta se meni kuntosalilla kalliiden maksujen maksamiseksi ja
        henkilön kanssa vänkäämiseksi, jonka kanssa kemia ei sovi.
        Haluavat vain päteä ja painostaa ostamaan palveluja,
        joista en ole kiinnostunut.
        Seuraava siirto koko kehon analysointi lääkärikeskuksessa.


    • Anonyymi

      Olen 178 cm ja painan 63-66 kg. Tällä hetkellä painan 66 kiloa ja haluaisin olla hoikempi. Minulla kaikki rasva tulee rintoihin ja vähän vatsaan. Vyötärö ihan ok. Näytän hoikalta ja timmiltä, vaikka nykyään harrastan vähän liikuntaan. Nuoruudessa treenasin paljon ja söin todella terveellisesti. Olin silloin todella hoikka ja timmi. Sama pituus ja paino oli noin 57-58 kiloa.

      • Anonyymi

        Vertasin mittojani ja painoani nuoruuden eli noin 30-vuotiaana ja
        nyt 74-vuotiaana eläkeläisenä. Paino nyt 56kg nuorena 54kg.
        Rinta sama93cm, mutta
        vyötärö nyt 69cm ja nuorena 60cm,
        vatsa nyt 88cm ja nuorena 79cm,
        takamus nyt 91cm ja nuorena 88cm!
        jalat ja käsivarret hoikkia.
        Kyllä kiroiluttaa tämä vanhenevan naisen läskipuku!
        Sitä ei jaksa tässä iässä enää voimistella tehokkaasti.
        Tunnin kävelyn jälkeen pakko päästä lepäämään.
        Keho on väsynyt vähää väliä, vaikka aivot raksuttavat vielä.
        En pääse mihinkään laihdutusryhmään ohentamaan vyötäröä.
        Minun iässäni alle 56kg on kuulema sisäelimille vaarallista!
        Ei ollut nuorena, joten miksi nyt olisi vaarallisempaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertasin mittojani ja painoani nuoruuden eli noin 30-vuotiaana ja
        nyt 74-vuotiaana eläkeläisenä. Paino nyt 56kg nuorena 54kg.
        Rinta sama93cm, mutta
        vyötärö nyt 69cm ja nuorena 60cm,
        vatsa nyt 88cm ja nuorena 79cm,
        takamus nyt 91cm ja nuorena 88cm!
        jalat ja käsivarret hoikkia.
        Kyllä kiroiluttaa tämä vanhenevan naisen läskipuku!
        Sitä ei jaksa tässä iässä enää voimistella tehokkaasti.
        Tunnin kävelyn jälkeen pakko päästä lepäämään.
        Keho on väsynyt vähää väliä, vaikka aivot raksuttavat vielä.
        En pääse mihinkään laihdutusryhmään ohentamaan vyötäröä.
        Minun iässäni alle 56kg on kuulema sisäelimille vaarallista!
        Ei ollut nuorena, joten miksi nyt olisi vaarallisempaa?

        Olet ollut mallin mitoissa nuorena, mutta toki pituuttasi en tiedä. Omat mittani ovat 93-63-93 ja painoa tällä hetkellä se 66 kg. En usko, että vyötäröni pysyy noin hoikkana seuraavat 10 vuotta, vaikka en hankkisi lapsia. En edes ymmärrä, miksi olen näin turhamainen. Kai se paine tulee ulkopuolelta. Onneksi en enää kriiseile niin paljoa painon tai ulkonäen suhteen. Nytkin päätin vain hieman vähentää iltaherkuttelua. Koetan keksiä muita rentoutumiskeinoja pitkän päivän jälkeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2197
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2023
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1446
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe