Hajoittelulla jalka oven väliin

Harjoittele töihin!

Harjoittelun tärkein funktio on osoittaa työnantajalle osaamisensa. Jos osaa ja tekee työnsä hyvin, saa jalan ns. oven väliin ja pääsee töihin. Taas jos työnteko ei kiinnosta ja päivät pitkät valittaa "orjatöistä", on turha edes kuvitella että tällainen marmattaja työllistyisi! Tehkää siis harjoittelut niin hyvin kuin mahdollista, niin työpaikka lohkeaa varmasti!

173

4095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hajoittele vöihin!

      Jos työnteosta palkkaa maksetaan niin silloin hommat tehdään asiallisesti, mutta muuten ollaan kuin Ellun kanat. Siinä oiva ohje jostain tuntemattomasta.

      Tulee ymmärtää että pakotettuna palkattomaan harjoitteluun työnantajalle jonka ainoa pyrkimys sinuun nähden on häpeämätön riisto, sinun tulee kaikissa töissäsi ja toimissasi siellä aina muistaa ja toimia aivan kuten kaikessa nykyluonnonsuojelussakin toimitaan, on tarkoitus että susia syntyy mahdollisimman paljon. Parhaiten se tapahtuu kun sutta tulee aina kun mahdollista.

      Kun orjatyönantajille alkaa selvitä että orjista ei ole kuin harmia ja kun tietyt työt on kuitenkin jotenkin saatava tehdyiksi, ja ei herrat niitä itse ala tekemään, jää heille vain yksi vaihtoehto, nimittäin se vanha ja tuttu, tarjota niitä tehtäväksi palkkatyönä.

      • 920 euroa

        "Palkaton harjoittelu"? Itse olin kuukauden työharjoittelussa ja sain sen noin 40 euroa päivässä ja työaika oli 6 tuntia/päivä, eli sain liki 7 euroa/tunti. Käsittääkseni ei eronnut juuri tuolla työpaikalla - joka kuuluu ns. matalapalkka-aloihin, niiden "oikeiden" työntekijöiden tuntiansiosta. Hyvä "palkaton" harjoittelu, lähtisin mielelläni uudestaankin...


      • N
        920 euroa kirjoitti:

        "Palkaton harjoittelu"? Itse olin kuukauden työharjoittelussa ja sain sen noin 40 euroa päivässä ja työaika oli 6 tuntia/päivä, eli sain liki 7 euroa/tunti. Käsittääkseni ei eronnut juuri tuolla työpaikalla - joka kuuluu ns. matalapalkka-aloihin, niiden "oikeiden" työntekijöiden tuntiansiosta. Hyvä "palkaton" harjoittelu, lähtisin mielelläni uudestaankin...

        Voisimpa


      • Kunnon porvari

        Paras provo tähän asti! Oikein vanhan ajan kunnon kommarin puhetta. Minulla on ollut harjoittelijoita eri oppilaitoksista vuosien mittaan kymmeniä, ja monen tasoisia. Harjoittelijasta huomaa jo eka päivänä haluaako oikeasti tehdä töitä vai onko koko työharjoittelu vain pakkopullaa. Jyvät ovat aina erottuneet akanoista ja usein olemme pystyneet ahkerimmat työllistämäänkin. Työharjoittelu on kuitenkin vain lyhyt jakso elämässä, ja se pitäisi jokaisen pystyä kunnialla hoitamaan. Tosiasia on, että nyky-Suomessa on JOKAISELLE työhaluiselle töitä!! Ei vaan auta olla turhan nirso. Minä aloitin haalarit päällä työharjoittelun lähes 50 vuotta sitten, markan tuntipalkalla silloin enkä juurikaan napissut vaan tein kunnolla työni ja opin koko ajan lisää. Sitten lähdin opiskelemaan ja nyt olen pienessä firmassa toimitusjohtajana ja se yhteensä parin vuoden harjoittelu pienellä palkalla on poikinut nyt useamman tuhannen kuukausipalkan. Tähän samaan on kellä hyvänsä mahdollisuus, JOS on yritteliäs. Luuserit menkööt sossun luukulle, sieltäkin saa juuri sen verran rahaa, että hengissä pysyy. Sitten on erikseen vielä pimeän työn tekijät, jotka onneksi suomalainen kateus tulee karsimaan pois lähes kokonaan. Kommarit ovat onneksi katoava luonnonvara!


      • mirakoi
        Kunnon porvari kirjoitti:

        Paras provo tähän asti! Oikein vanhan ajan kunnon kommarin puhetta. Minulla on ollut harjoittelijoita eri oppilaitoksista vuosien mittaan kymmeniä, ja monen tasoisia. Harjoittelijasta huomaa jo eka päivänä haluaako oikeasti tehdä töitä vai onko koko työharjoittelu vain pakkopullaa. Jyvät ovat aina erottuneet akanoista ja usein olemme pystyneet ahkerimmat työllistämäänkin. Työharjoittelu on kuitenkin vain lyhyt jakso elämässä, ja se pitäisi jokaisen pystyä kunnialla hoitamaan. Tosiasia on, että nyky-Suomessa on JOKAISELLE työhaluiselle töitä!! Ei vaan auta olla turhan nirso. Minä aloitin haalarit päällä työharjoittelun lähes 50 vuotta sitten, markan tuntipalkalla silloin enkä juurikaan napissut vaan tein kunnolla työni ja opin koko ajan lisää. Sitten lähdin opiskelemaan ja nyt olen pienessä firmassa toimitusjohtajana ja se yhteensä parin vuoden harjoittelu pienellä palkalla on poikinut nyt useamman tuhannen kuukausipalkan. Tähän samaan on kellä hyvänsä mahdollisuus, JOS on yritteliäs. Luuserit menkööt sossun luukulle, sieltäkin saa juuri sen verran rahaa, että hengissä pysyy. Sitten on erikseen vielä pimeän työn tekijät, jotka onneksi suomalainen kateus tulee karsimaan pois lähes kokonaan. Kommarit ovat onneksi katoava luonnonvara!

        hyvä toimitusjohtaja. kyllä se niin on että jyvät akanoista erottuu.reilu työantaja maksaa sentään jotain kulukorvauksia että se työharjoittelija pystyy niihin ilmais harjoitteluihin edes tulemaan, ei kai sekään pyhästä hengestä leipäänsä revi.töitä löytyy ja kaikki haluis olla johtajia työpaikoillakin. sekin on totta. yks työntekijä käskyttää toista ja jollei se mene niin kun toinen "pomottaa" niin auta armias mikä riita. oikeeta pomoa ei näy missään muualla kun kiireisenä livakoi koppiinsa lehtensä taakse .arkipäivää. hyvät johtajat on hakusessa, mistä niitä sitten leivottais?


      • mmmnnmmnnnmn
        Kunnon porvari kirjoitti:

        Paras provo tähän asti! Oikein vanhan ajan kunnon kommarin puhetta. Minulla on ollut harjoittelijoita eri oppilaitoksista vuosien mittaan kymmeniä, ja monen tasoisia. Harjoittelijasta huomaa jo eka päivänä haluaako oikeasti tehdä töitä vai onko koko työharjoittelu vain pakkopullaa. Jyvät ovat aina erottuneet akanoista ja usein olemme pystyneet ahkerimmat työllistämäänkin. Työharjoittelu on kuitenkin vain lyhyt jakso elämässä, ja se pitäisi jokaisen pystyä kunnialla hoitamaan. Tosiasia on, että nyky-Suomessa on JOKAISELLE työhaluiselle töitä!! Ei vaan auta olla turhan nirso. Minä aloitin haalarit päällä työharjoittelun lähes 50 vuotta sitten, markan tuntipalkalla silloin enkä juurikaan napissut vaan tein kunnolla työni ja opin koko ajan lisää. Sitten lähdin opiskelemaan ja nyt olen pienessä firmassa toimitusjohtajana ja se yhteensä parin vuoden harjoittelu pienellä palkalla on poikinut nyt useamman tuhannen kuukausipalkan. Tähän samaan on kellä hyvänsä mahdollisuus, JOS on yritteliäs. Luuserit menkööt sossun luukulle, sieltäkin saa juuri sen verran rahaa, että hengissä pysyy. Sitten on erikseen vielä pimeän työn tekijät, jotka onneksi suomalainen kateus tulee karsimaan pois lähes kokonaan. Kommarit ovat onneksi katoava luonnonvara!

        >Tosiasia on, että nyky-Suomessa on JOKAISELLE työhaluiselle töitä!!

        Mutta ei kokoaikaista palkkatyötä, jossa toistaiseksi voimassa oleva työsopimus, josta jää käteen oleellisesti enemmän kuin työttömänä ollessa.


      • Kokenut ja nähnyt
        Kunnon porvari kirjoitti:

        Paras provo tähän asti! Oikein vanhan ajan kunnon kommarin puhetta. Minulla on ollut harjoittelijoita eri oppilaitoksista vuosien mittaan kymmeniä, ja monen tasoisia. Harjoittelijasta huomaa jo eka päivänä haluaako oikeasti tehdä töitä vai onko koko työharjoittelu vain pakkopullaa. Jyvät ovat aina erottuneet akanoista ja usein olemme pystyneet ahkerimmat työllistämäänkin. Työharjoittelu on kuitenkin vain lyhyt jakso elämässä, ja se pitäisi jokaisen pystyä kunnialla hoitamaan. Tosiasia on, että nyky-Suomessa on JOKAISELLE työhaluiselle töitä!! Ei vaan auta olla turhan nirso. Minä aloitin haalarit päällä työharjoittelun lähes 50 vuotta sitten, markan tuntipalkalla silloin enkä juurikaan napissut vaan tein kunnolla työni ja opin koko ajan lisää. Sitten lähdin opiskelemaan ja nyt olen pienessä firmassa toimitusjohtajana ja se yhteensä parin vuoden harjoittelu pienellä palkalla on poikinut nyt useamman tuhannen kuukausipalkan. Tähän samaan on kellä hyvänsä mahdollisuus, JOS on yritteliäs. Luuserit menkööt sossun luukulle, sieltäkin saa juuri sen verran rahaa, että hengissä pysyy. Sitten on erikseen vielä pimeän työn tekijät, jotka onneksi suomalainen kateus tulee karsimaan pois lähes kokonaan. Kommarit ovat onneksi katoava luonnonvara!

        "Luuserit menkööt sossun luukulle, sieltäkin saa juuri sen verran rahaa, että hengissä pysyy"

        Elä kehtaa jauhaa paskaa!

        Löytyy koulutusta/harjotettlua/kokemusta mutta aina EI heru työtä monestakin eri syistä. Näistä monesta ei syistä johtuen on monenki turvauduttava siihen "luusereiden sossun luukkuun".
        Toki on KELA josta moni nostaa työttömyysturvaa, mutta tämähän ei eroa siitä herran "luusereiden luukusta".
        Ei täällä prkl jokainen töitä saa sillä että vain haluaa sitä. tarpeeksi
        Samalla tavalla ei täällä eletä millää perhana pyhällä hengellä.
        Jostai pitää se leipä saada hankittua, ja jos kerta työtä ei saa , niin ei anneta liikaa vaihtoehtoja minkä puoleen kääntyä.
        Jos saisin töitä AINA kun haluaisin pelkästää haluamalla, niin paskaako mie tässä enää istuisin jaarittelemasa.


      • Huono provo
        mirakoi kirjoitti:

        hyvä toimitusjohtaja. kyllä se niin on että jyvät akanoista erottuu.reilu työantaja maksaa sentään jotain kulukorvauksia että se työharjoittelija pystyy niihin ilmais harjoitteluihin edes tulemaan, ei kai sekään pyhästä hengestä leipäänsä revi.töitä löytyy ja kaikki haluis olla johtajia työpaikoillakin. sekin on totta. yks työntekijä käskyttää toista ja jollei se mene niin kun toinen "pomottaa" niin auta armias mikä riita. oikeeta pomoa ei näy missään muualla kun kiireisenä livakoi koppiinsa lehtensä taakse .arkipäivää. hyvät johtajat on hakusessa, mistä niitä sitten leivottais?

        Ai "paras provo tähän asti" ?

        En kyllä kehuisi aloitusta parhaaksi provoksi, aivan ala arvoinen provo.

        Provon aihe ensinnäkin on liian tavanomainen, työpaikan saaminen...haloo? Kunnon provon aihe on nimenomaan provosoiva, pedofilia, rasismi, naisten alistaminen, sitä sarjaa.

        Tämä "provo" on aivan naurettava ja vaikuttaa suurinpiirtein joltain ihan tavalliselta yksinkertaisen ihmisen aidolta nettipostaukselta.


      • työ ja harrastus
        Kunnon porvari kirjoitti:

        Paras provo tähän asti! Oikein vanhan ajan kunnon kommarin puhetta. Minulla on ollut harjoittelijoita eri oppilaitoksista vuosien mittaan kymmeniä, ja monen tasoisia. Harjoittelijasta huomaa jo eka päivänä haluaako oikeasti tehdä töitä vai onko koko työharjoittelu vain pakkopullaa. Jyvät ovat aina erottuneet akanoista ja usein olemme pystyneet ahkerimmat työllistämäänkin. Työharjoittelu on kuitenkin vain lyhyt jakso elämässä, ja se pitäisi jokaisen pystyä kunnialla hoitamaan. Tosiasia on, että nyky-Suomessa on JOKAISELLE työhaluiselle töitä!! Ei vaan auta olla turhan nirso. Minä aloitin haalarit päällä työharjoittelun lähes 50 vuotta sitten, markan tuntipalkalla silloin enkä juurikaan napissut vaan tein kunnolla työni ja opin koko ajan lisää. Sitten lähdin opiskelemaan ja nyt olen pienessä firmassa toimitusjohtajana ja se yhteensä parin vuoden harjoittelu pienellä palkalla on poikinut nyt useamman tuhannen kuukausipalkan. Tähän samaan on kellä hyvänsä mahdollisuus, JOS on yritteliäs. Luuserit menkööt sossun luukulle, sieltäkin saa juuri sen verran rahaa, että hengissä pysyy. Sitten on erikseen vielä pimeän työn tekijät, jotka onneksi suomalainen kateus tulee karsimaan pois lähes kokonaan. Kommarit ovat onneksi katoava luonnonvara!

        Olen lähes varma, että Sinä kuulut ryhmään joka on katoava luonnonvara. Olet ryhmässä joka on siirtämässä kaikki yrrittäjäriskit yhteiskunnalle, ja sitten haluatte viellä "ritarinkunniamerkin" yhteiskunnalle tehdystä palveluksesta. En usko, että olet se työnantaja, joka saisi pätevintä ja pysyvää työvoimaa palvelukseensa.
        50 vuotta sitten markan tuntipalkka ei ollut kovinkaan huono, että provoiluksi taisi taas mennä tämänkin "yrittäjän" kirjoittelu. Ei noin typerä pärjäisi koskaan toimarina, edes pienessä firmassa.
        Työtä on sellainen josta maksetaan palkka tai palkkio, harrastus on palkatonta toimintaa. Niissä on vissi ero, myös tekemisen suhteen.

        PS. Ei oikein vakuuttavalta tunnu, pari vuotta palkatta harjoittelemalla toimariksi :)


      • Mekameklari
        920 euroa kirjoitti:

        "Palkaton harjoittelu"? Itse olin kuukauden työharjoittelussa ja sain sen noin 40 euroa päivässä ja työaika oli 6 tuntia/päivä, eli sain liki 7 euroa/tunti. Käsittääkseni ei eronnut juuri tuolla työpaikalla - joka kuuluu ns. matalapalkka-aloihin, niiden "oikeiden" työntekijöiden tuntiansiosta. Hyvä "palkaton" harjoittelu, lähtisin mielelläni uudestaankin...

        Älä rutise, tuttuni oli jenkeissä käynyt lentokoulun ja nyt joutui sittemmin maksamaan kymmeniätuhansia, jotta pääsi lentoyhtiöön kartoittamaan kokemusta kuukausiksi (jotta lentolupakirja ei vanhentuisi, kun työllisyystilanne oli niin heikko alalla). Täällä ei ehkä saa työharjoittelusta palkkaa, mutta eipä siitä nyt mitään joudu itse maksamaankaan.


      • Mekameklari
        Mekameklari kirjoitti:

        Älä rutise, tuttuni oli jenkeissä käynyt lentokoulun ja nyt joutui sittemmin maksamaan kymmeniätuhansia, jotta pääsi lentoyhtiöön kartoittamaan kokemusta kuukausiksi (jotta lentolupakirja ei vanhentuisi, kun työllisyystilanne oli niin heikko alalla). Täällä ei ehkä saa työharjoittelusta palkkaa, mutta eipä siitä nyt mitään joudu itse maksamaankaan.

        Niin tosiaan, jätin vielä mainitsematta, että eipä koulutuskaan ollut tuolla tutulleni ilmainen... Täällä koulutuskin on ilmaista ja opiskellessa saa vielä opintotukea, ei pidä rutista, kun on asiat hyvin!


      • 1995 lähtien

        kyllä puhut totta.jos lorvailee ja vetelehtii työharjoittelussa,ei siihen taloon kutsua tule töihin.itse harjoittelin suomen suurimman työn antajan töissä,kun 72 tuntia tuli täyteen pyysivät puhelin numerot ja osoitetiedot että töitä riittää.yhteis työ on ollut mahtavaa ja töitä on riittänyt 1995 alkaen.tee harjoittelu kuin omassa firmassa niin saat hyvän todistuksen koulusta ja harjoittelupaikasta ja töitä riittää.


      • 1995 työtä riittää
        työ ja harrastus kirjoitti:

        Olen lähes varma, että Sinä kuulut ryhmään joka on katoava luonnonvara. Olet ryhmässä joka on siirtämässä kaikki yrrittäjäriskit yhteiskunnalle, ja sitten haluatte viellä "ritarinkunniamerkin" yhteiskunnalle tehdystä palveluksesta. En usko, että olet se työnantaja, joka saisi pätevintä ja pysyvää työvoimaa palvelukseensa.
        50 vuotta sitten markan tuntipalkka ei ollut kovinkaan huono, että provoiluksi taisi taas mennä tämänkin "yrittäjän" kirjoittelu. Ei noin typerä pärjäisi koskaan toimarina, edes pienessä firmassa.
        Työtä on sellainen josta maksetaan palkka tai palkkio, harrastus on palkatonta toimintaa. Niissä on vissi ero, myös tekemisen suhteen.

        PS. Ei oikein vakuuttavalta tunnu, pari vuotta palkatta harjoittelemalla toimariksi :)

        miten luulet työnantajan näkevän,oletko pelkkä nahjus ja vellihousu,vai talon tarvisema työntekijä,jos ei ole koe ja harjottelu mahdollisuutta.


      • pääjohtaja.
        Mekameklari kirjoitti:

        Niin tosiaan, jätin vielä mainitsematta, että eipä koulutuskaan ollut tuolla tutulleni ilmainen... Täällä koulutuskin on ilmaista ja opiskellessa saa vielä opintotukea, ei pidä rutista, kun on asiat hyvin!

        kyllä puhut tyhjää löpinää.itse olen itseni kouluttanut omilla rahoilla,ja kansakoulu oli ilmainen sen jälkeen kaikki koulut ja koulutukseni olen itse maksanut.nyt olen oman firmani omistaja ja pääjohtaja.on meillä pikkupomoja jotka pomottaa toimitusjohtaja ja hänen varajohtaja,ja työnjohtaja ja hänen varajohtaja.


      • Herra

        Oletpa todellakin hakoteillä tässä asiassa.
        Itse olen työnantaja ja etsin työharjottelijoista juuri niitä oikeita tulevaisuuden osaajia ja kesätöihin en palkkaa ketään joka ei ensin ole ollut minulla työharjoittelussa. Työmotivaatiota kokeillaan tietenkin sillä että annetaan paskaduuneja mutta se on juuri se mittari millä palkkaakin sit alkaa tulevaisuudessa tulemaan. Huomaat sen vielä kunhan nostat housujasi ettei pesevako vilku ja kasvat isoksi.


      • firman pääjohtaja
        Mekameklari kirjoitti:

        Älä rutise, tuttuni oli jenkeissä käynyt lentokoulun ja nyt joutui sittemmin maksamaan kymmeniätuhansia, jotta pääsi lentoyhtiöön kartoittamaan kokemusta kuukausiksi (jotta lentolupakirja ei vanhentuisi, kun työllisyystilanne oli niin heikko alalla). Täällä ei ehkä saa työharjoittelusta palkkaa, mutta eipä siitä nyt mitään joudu itse maksamaankaan.

        kyllä meillä jokainen maksaa itse päivityksen ammattiin että pysyy ammattitaito ajan tasalla.niin jos suostun maksamaan henkilökunnan koulutuksen ei se ole minulle ilmaista,minä maksan sinä luulet että on ilmainen.


      • Tokmannille kiitos
        920 euroa kirjoitti:

        "Palkaton harjoittelu"? Itse olin kuukauden työharjoittelussa ja sain sen noin 40 euroa päivässä ja työaika oli 6 tuntia/päivä, eli sain liki 7 euroa/tunti. Käsittääkseni ei eronnut juuri tuolla työpaikalla - joka kuuluu ns. matalapalkka-aloihin, niiden "oikeiden" työntekijöiden tuntiansiosta. Hyvä "palkaton" harjoittelu, lähtisin mielelläni uudestaankin...

        Olin palkattomassa työharjoittelussa Kotkan Robinhood myymälässä.
        Harjoitteluaika 2-kk:ta Työ-ja elinkeino toimisto maksoi minulle
        9-euroa päivässä 6 tunnin raatamisesta. Työ oli raskasta rullakkojen purkua 10-15 kilon koiranruokasäkkien kantamista sekä siideri ja olutpakkauksien kantamista sylissä, kärryjä en saanut käyttää, sillä koska olin harjoittelija en säänut käyttää muita työvälineitä kuin kynä
        ja mattopuukko jolla avasin isoja laatikoita.
        Minkäänlaista perehdytystä ei ollut, jos ei sitä voi kutsua perehdytykseksi kun sanotaan että "tossa on rullakko ala tyhjentää
        sitä" rullakossa oli tavaralista ja sen mukaan katsoin että kaikki listassa piti paikkansa.

        En saanut avainta edes kahvitaukotilaan jossa oli myös pukeutumistila. (että kun kotiin lähdin piti etsiä aina vakituinen "myyjähenkilö" joka antaisi lainaksi avaimet että voisin vaihtaa omat vaatteet ylleni päästäkseni kotiin.
        Myyjiä siellä ei vaan näkynyt missään, koska henkilökuntaa oli
        vähän joten minut oli korvattu esim. elintarvike tai kemikaliopuolelle hyllyjä täyttämään rullakoista. (osa myyjistä oli lomalla tai sairauslomalla). Osa taas saapui vasta iltavuoroon klo 14-20.
        Työaikani oli klo 06.00-12.00 ja Juhannusaatto oli myös työharjoittelupäivä koska oli "arki" perjantai, jolloinka sain siltä
        päivältä myös tuon 9-euroa.
        Pahimpaa kohtelua en ole saanut missään kuin tässä
        Kotkan Robbarissa.

        On jo ihmisarvoa loukkaavaa riistää harjoittelijalta pääsy yhteisiin
        sosiaalisiin tiloihin.
        Kysyin syytä siihen miksi minulle ei anneta avainta? En saanut vastausta kuin olankohautuksia ja sellaista mutinaa että niitä ei
        ehkä ole.. ?
        Kukaan siellä ei suostunut edes puhumaan minulle, vaan hyllyjen välissä supistiin että lähetääks tauolle supi supi, menivät kahdestaan kaksi myyjätyttöä tauolle.
        Siellä ei ollut mitään ruoka tai kahvitaukoja. kun aloitin mulle
        sanottiin että tauolla voi käydä
        sopivassa välissä mutta yhtäaikaa ei saa kaikki olla tauolla.
        Kuinkas pääsen tauolle kun avainta ei suostuttu useista vaatimuksista antamaan! Monesti nyin ovenkahvaa ja asiakkaat katselivat ja turvakamera taltioi sitä kuinka työharjoittelija yrittää päästä juomaan vettä! Kukaan ei avannut. Istuin metallirappusilla odottaen että joku tulisi.
        Mainitakseni viellä että kun olin 2-viikkoa ollut niin tuli toinenkin harjoittelija joka oli venäläinen, hänelle kyllä annettiin avain mutta
        minulle ei, avainten vähyydestä ei voinut olla kyse.
        Rikosrekisteriä en omaa en ole saanut sakkojakaan koskaan.
        Olen ihan tavallinen Suomalainen nainen, vailla koulutusta vastaavaa työtä.
        Kotkan TE-Toimistossa, pidettiin pieni palaveri jossa kerroin ettei mitään perehdytystä työhön eikä työyhteisöön ole ollut enkä ole saanut avainta vieläkään kahvihuoneeseen, jossa oli mm oma avonainen pukukaappini. Eräänä päivänä risa pukukaappini oli pengottu siinä yhteydessä kun kaksi myyjää juhannuksen jälkeen
        siivosi siellä. Pukukaappia ei saanut lukkoon koska se oli sorkka-
        raudalla väännetty. Yleensä harjoittelijoille annetaankin kaikkea sellaista mikä on jo rikki kuten pukukaappi ja työasu on jo valmiiksi
        risa tai 3-numeroa liian pieni.

        Onko kukaan muu saanut harjoittelupaikalla tällaista kohtelua?


      • 13 + 4
        Kunnon porvari kirjoitti:

        Paras provo tähän asti! Oikein vanhan ajan kunnon kommarin puhetta. Minulla on ollut harjoittelijoita eri oppilaitoksista vuosien mittaan kymmeniä, ja monen tasoisia. Harjoittelijasta huomaa jo eka päivänä haluaako oikeasti tehdä töitä vai onko koko työharjoittelu vain pakkopullaa. Jyvät ovat aina erottuneet akanoista ja usein olemme pystyneet ahkerimmat työllistämäänkin. Työharjoittelu on kuitenkin vain lyhyt jakso elämässä, ja se pitäisi jokaisen pystyä kunnialla hoitamaan. Tosiasia on, että nyky-Suomessa on JOKAISELLE työhaluiselle töitä!! Ei vaan auta olla turhan nirso. Minä aloitin haalarit päällä työharjoittelun lähes 50 vuotta sitten, markan tuntipalkalla silloin enkä juurikaan napissut vaan tein kunnolla työni ja opin koko ajan lisää. Sitten lähdin opiskelemaan ja nyt olen pienessä firmassa toimitusjohtajana ja se yhteensä parin vuoden harjoittelu pienellä palkalla on poikinut nyt useamman tuhannen kuukausipalkan. Tähän samaan on kellä hyvänsä mahdollisuus, JOS on yritteliäs. Luuserit menkööt sossun luukulle, sieltäkin saa juuri sen verran rahaa, että hengissä pysyy. Sitten on erikseen vielä pimeän työn tekijät, jotka onneksi suomalainen kateus tulee karsimaan pois lähes kokonaan. Kommarit ovat onneksi katoava luonnonvara!

        "Minulla on ollut harjoittelijoita eri oppilaitoksista vuosien mittaan kymmeniä, ja monen tasoisia." kirjoitti nimimerkki "kunnon porvari" alias Niuvanniemen kalevi.

        On yksi asia olla työharjoittelijana jonkin oppilaitoksen antaman koulutuksen osana, ja toinen asia olla työharjoittelijana jo ammattiin valmistuneena vain siksi että palkkatyöpaikkoja ei ole tarjolla.

        Ei täällä kukaan ole marissut vaikkapa ammattikoulun opetukseen kuuluvasta työharjoittelusta työpaikoilla. Se kuuluu asiaan, sen tietää tulevan eteen jo harkitessaan pyrkisinkö sinne oppilaitokseen.

        Sen sijaan on toinen asia joutua työharjoitteluun vaikkapa vain jotta työttömyystilastot saataisiin näyttämään että työttömiä muka on alle 10% työvoimasta kun heitä tosiasiassa on reilusti yli 20%.

        Sitäpaitsi työttömyys = palkkatyöntarjonnan pula, ja joka kerta kun työtunti tehdään ilmaiseksi siinä jää tekemättä työtunti palkkaa vastaan.

        Näinollen palkaton työharjoittelu ammatillisen koulutuksen kuulumattomana, ja ilman että työnantajalla on jonkinkaanlainen velvollisuus myös harjoittellijoitaan palkalle harjoittelun jälkeen työllistää, on työttömän kannalta yhä useammin samaa kuin omille kengilleen kuseksis.


        "Tosiasia on, että nyky-Suomessa on JOKAISELLE työhaluiselle töitä!!" posotti vielä nimimerkki "kunnon porvari" alias Niuvanniemen kalevi.

        Missä? Niuvanniemessä hoitajinako? Tunnen erään siellä hoitajana toimivan. Kysyttäessä tuo kertoi että Niuvanniemessä ei ole yli 400 000 henkilökunnan vakanssia tällä hetkellä auki.

        Suomessa työttömiä lienee jo yli 400 000, EU:ssa on työttömiä yli 21 miljoonaa. Että heidän kaikkien työttömyys siis on vain työhaluttomuutta?

        Mutta olettakaamme että Niuvanniemen kalevi ensimmäistä kertaa eläissään tosiaan kirjoittelisi tänne totta:

        Missä siis ovatkaan nuo EU:n alueen yli 21 miljoonaa vapaana olevaa palkkatyöpaikkaa tai Suomen yli 400 000 vapaata palkkatyöpaikkaa, joitten suhteen hiuksiaan epätoivossaan repivät työnantajat vain itkien odottavat että kun nyt edes joku tulisi että voisi sen heti töihin palkata?

        Miksi nuo työnantajat niin täällä Suomessa kuin EU:ssa eivät ota yhteyttä lähimpään työkkäriin, eivätkö he ole kuulleet että työvoimaa olisi joltisenkin verran ikäänkuin ihan vapaana?

        Ihan jo suurten lukujen myötä ilmaantuviin todennäköisyyksiin vedoten nimittäin uskaltaisi väittää, että kyllä sieltä yli 21 miljoonan työttömän joukosta varmaan jonkun, jos ei suorastaan ihan hyvän, niin ainakin jotakuinkin passelin työntekijän luulis aina löytyvän.


      • Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
        pääjohtaja. kirjoitti:

        kyllä puhut tyhjää löpinää.itse olen itseni kouluttanut omilla rahoilla,ja kansakoulu oli ilmainen sen jälkeen kaikki koulut ja koulutukseni olen itse maksanut.nyt olen oman firmani omistaja ja pääjohtaja.on meillä pikkupomoja jotka pomottaa toimitusjohtaja ja hänen varajohtaja,ja työnjohtaja ja hänen varajohtaja.

        Hmmmmm. Ei ole tainnut ihan "markkinahintainen" olla koulutuksesi. Kirjat, kynät yms. olet varmasti itse maksanut, mutta opetusta, siis koulutusta tuskin olet koulumaksuina tms. maksanut.


      • normtyöläinen
        Huono provo kirjoitti:

        Ai "paras provo tähän asti" ?

        En kyllä kehuisi aloitusta parhaaksi provoksi, aivan ala arvoinen provo.

        Provon aihe ensinnäkin on liian tavanomainen, työpaikan saaminen...haloo? Kunnon provon aihe on nimenomaan provosoiva, pedofilia, rasismi, naisten alistaminen, sitä sarjaa.

        Tämä "provo" on aivan naurettava ja vaikuttaa suurinpiirtein joltain ihan tavalliselta yksinkertaisen ihmisen aidolta nettipostaukselta.

        Oli provo tai ei niin tänäpäivänä näitä "harjoittelijoita" käytetään ilmaisena työvoimana. Ihmisen on kuitenkin tarkoitus elää työllään eikä elättää pelkästään työnantajaa.


      • Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
        firman pääjohtaja kirjoitti:

        kyllä meillä jokainen maksaa itse päivityksen ammattiin että pysyy ammattitaito ajan tasalla.niin jos suostun maksamaan henkilökunnan koulutuksen ei se ole minulle ilmaista,minä maksan sinä luulet että on ilmainen.

        Miksi maksaa itse koulutus, jota tarvitsee Sinun firmassasi, jos haluat parampaa tehokkaampaa toimintaa, tietysti sinun on koulutettava henkilöstösi siihen, sinähän vähennät nuo kulut yrityksesi verotuksessa, joten itseasiassa minä ja muut veronmaksajat joudumme se kustantamaan :) Miksi ?


      • ookko tosissas?
        1995 työtä riittää kirjoitti:

        miten luulet työnantajan näkevän,oletko pelkkä nahjus ja vellihousu,vai talon tarvisema työntekijä,jos ei ole koe ja harjottelu mahdollisuutta.

        Normaalipalkallakin on yleensä kolmen kuukauden koeaika. Silloin näkee onko tekijä nahjus vai mikä kun työstä maksetaan alusta alkaen palkkaa.


      • ppkone
        Tokmannille kiitos kirjoitti:

        Olin palkattomassa työharjoittelussa Kotkan Robinhood myymälässä.
        Harjoitteluaika 2-kk:ta Työ-ja elinkeino toimisto maksoi minulle
        9-euroa päivässä 6 tunnin raatamisesta. Työ oli raskasta rullakkojen purkua 10-15 kilon koiranruokasäkkien kantamista sekä siideri ja olutpakkauksien kantamista sylissä, kärryjä en saanut käyttää, sillä koska olin harjoittelija en säänut käyttää muita työvälineitä kuin kynä
        ja mattopuukko jolla avasin isoja laatikoita.
        Minkäänlaista perehdytystä ei ollut, jos ei sitä voi kutsua perehdytykseksi kun sanotaan että "tossa on rullakko ala tyhjentää
        sitä" rullakossa oli tavaralista ja sen mukaan katsoin että kaikki listassa piti paikkansa.

        En saanut avainta edes kahvitaukotilaan jossa oli myös pukeutumistila. (että kun kotiin lähdin piti etsiä aina vakituinen "myyjähenkilö" joka antaisi lainaksi avaimet että voisin vaihtaa omat vaatteet ylleni päästäkseni kotiin.
        Myyjiä siellä ei vaan näkynyt missään, koska henkilökuntaa oli
        vähän joten minut oli korvattu esim. elintarvike tai kemikaliopuolelle hyllyjä täyttämään rullakoista. (osa myyjistä oli lomalla tai sairauslomalla). Osa taas saapui vasta iltavuoroon klo 14-20.
        Työaikani oli klo 06.00-12.00 ja Juhannusaatto oli myös työharjoittelupäivä koska oli "arki" perjantai, jolloinka sain siltä
        päivältä myös tuon 9-euroa.
        Pahimpaa kohtelua en ole saanut missään kuin tässä
        Kotkan Robbarissa.

        On jo ihmisarvoa loukkaavaa riistää harjoittelijalta pääsy yhteisiin
        sosiaalisiin tiloihin.
        Kysyin syytä siihen miksi minulle ei anneta avainta? En saanut vastausta kuin olankohautuksia ja sellaista mutinaa että niitä ei
        ehkä ole.. ?
        Kukaan siellä ei suostunut edes puhumaan minulle, vaan hyllyjen välissä supistiin että lähetääks tauolle supi supi, menivät kahdestaan kaksi myyjätyttöä tauolle.
        Siellä ei ollut mitään ruoka tai kahvitaukoja. kun aloitin mulle
        sanottiin että tauolla voi käydä
        sopivassa välissä mutta yhtäaikaa ei saa kaikki olla tauolla.
        Kuinkas pääsen tauolle kun avainta ei suostuttu useista vaatimuksista antamaan! Monesti nyin ovenkahvaa ja asiakkaat katselivat ja turvakamera taltioi sitä kuinka työharjoittelija yrittää päästä juomaan vettä! Kukaan ei avannut. Istuin metallirappusilla odottaen että joku tulisi.
        Mainitakseni viellä että kun olin 2-viikkoa ollut niin tuli toinenkin harjoittelija joka oli venäläinen, hänelle kyllä annettiin avain mutta
        minulle ei, avainten vähyydestä ei voinut olla kyse.
        Rikosrekisteriä en omaa en ole saanut sakkojakaan koskaan.
        Olen ihan tavallinen Suomalainen nainen, vailla koulutusta vastaavaa työtä.
        Kotkan TE-Toimistossa, pidettiin pieni palaveri jossa kerroin ettei mitään perehdytystä työhön eikä työyhteisöön ole ollut enkä ole saanut avainta vieläkään kahvihuoneeseen, jossa oli mm oma avonainen pukukaappini. Eräänä päivänä risa pukukaappini oli pengottu siinä yhteydessä kun kaksi myyjää juhannuksen jälkeen
        siivosi siellä. Pukukaappia ei saanut lukkoon koska se oli sorkka-
        raudalla väännetty. Yleensä harjoittelijoille annetaankin kaikkea sellaista mikä on jo rikki kuten pukukaappi ja työasu on jo valmiiksi
        risa tai 3-numeroa liian pieni.

        Onko kukaan muu saanut harjoittelupaikalla tällaista kohtelua?

        Tuo kuullosti jo siltä, että työnantaja on ollut välinpitämätön sinua kohtaan. Missä on/oli kunnioitus sinua kohtaan? Mä en olisi kestänyt tuolla kuin päivän ja olisin lähtenyt lätkimään, jos seuraavana päivänä ei olisi tilanne korjaantunut. Tulee mieleen tästä sinun kertomastasi myös se, että kyseessä on työpaikkakiusaamisen esiaste. Tsemppiä sinulle.


      • Työ ja harrastus
        1995 työtä riittää kirjoitti:

        miten luulet työnantajan näkevän,oletko pelkkä nahjus ja vellihousu,vai talon tarvisema työntekijä,jos ei ole koe ja harjottelu mahdollisuutta.

        Pääpiirteissään se pitää olla selvä rekrytoitaessa, muuten ei ole siinä hommia osattu, ja kyllä se selviää todella nopeasti koeajallakin :)


      • Kiintoisaa KO?
        normtyöläinen kirjoitti:

        Oli provo tai ei niin tänäpäivänä näitä "harjoittelijoita" käytetään ilmaisena työvoimana. Ihmisen on kuitenkin tarkoitus elää työllään eikä elättää pelkästään työnantajaa.

        Tämänpäivän keskustelut ovat tasoa Ö.

        Keskustelu on monille aivan liian vaikeaa, moni puhuukin lähinnä vain ajan tappamisen vuoksi, en ainakaan usko että täälläkään nettisivustoilla maailmaa pelastetaan.


      • doingdoingqq
        N kirjoitti:

        Voisimpa

        täyttä kusetusta määrä
        aikasten paikat menee ja ilman palkkaa tehää tuottavaa työtä tj n taskuun


      • doingdoingqq
        N kirjoitti:

        Voisimpa

        täyttä kusetusta määrä
        aikasten paikat menee ja ilman palkkaa tehää tuottavaa työtä tj n taskuun


      • doioing
        N kirjoitti:

        Voisimpa

        täyttä kusetusta määrä
        aikasten paikat menee ja ilman palkkaa tehää tuottavaa työtä tj n taskuun


      • Paha maailma
        ppkone kirjoitti:

        Tuo kuullosti jo siltä, että työnantaja on ollut välinpitämätön sinua kohtaan. Missä on/oli kunnioitus sinua kohtaan? Mä en olisi kestänyt tuolla kuin päivän ja olisin lähtenyt lätkimään, jos seuraavana päivänä ei olisi tilanne korjaantunut. Tulee mieleen tästä sinun kertomastasi myös se, että kyseessä on työpaikkakiusaamisen esiaste. Tsemppiä sinulle.

        Siellä ei kukaan tuntunut välittävän mistään. "Myymäläpäällikkökin"
        lähti pois. Joten pahin kiusaaja alkoi pomottamaan siellä, hän kuljetti minua siellä kuin vankia, hänellä oli avaimet ja sen avulla pääsin
        sitten tauolle vettä hörppimään, eväitä minulla ei ollut.
        Koska meillä ei ole kotona ruokaa sillä myös mieheni on työtön.
        Tein siis 6-tuntia töitä ilman ravintoa. Muut istuivat lastauslaiturilla tupakalla eikä heitä näkynyt missään.
        Koska olen ahkera työhullu niin halusin yrittää ja näyttää että
        kaikki työttömät eivät ole laiskoja luusereita.
        Kyllä se 1-2 ensimmäistä viikkoa näyttää aina että otetaanko harjoittelija tervetulleena vastaan.


      • ..
        1995 lähtien kirjoitti:

        kyllä puhut totta.jos lorvailee ja vetelehtii työharjoittelussa,ei siihen taloon kutsua tule töihin.itse harjoittelin suomen suurimman työn antajan töissä,kun 72 tuntia tuli täyteen pyysivät puhelin numerot ja osoitetiedot että töitä riittää.yhteis työ on ollut mahtavaa ja töitä on riittänyt 1995 alkaen.tee harjoittelu kuin omassa firmassa niin saat hyvän todistuksen koulusta ja harjoittelupaikasta ja töitä riittää.

        TYÖHARJOITTELU joka kuuluu koulunkäyntiin on ihan eri asia kun harjoittelu jossa käytetään jo ammattitaitoista ihmistä työvoimana.


      • Perusta oma
        doioing kirjoitti:

        täyttä kusetusta määrä
        aikasten paikat menee ja ilman palkkaa tehää tuottavaa työtä tj n taskuun

        yritys ja ala sen toimitusjohtajaksi niin voit tulla kertomaan kuinka paljon se kusetus tuottaa.
        Odotan innolla tuloksia,,,turhaan?


      • Mistä lähtien
        Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm kirjoitti:

        Miksi maksaa itse koulutus, jota tarvitsee Sinun firmassasi, jos haluat parampaa tehokkaampaa toimintaa, tietysti sinun on koulutettava henkilöstösi siihen, sinähän vähennät nuo kulut yrityksesi verotuksessa, joten itseasiassa minä ja muut veronmaksajat joudumme se kustantamaan :) Miksi ?

        se yrittäjä on ollut siinä asemassa, ettei se joudu veroja maksamaan vaan kaikki on Sinun selkänahastasi revittyä?
        Jos asiat olisivat noin mustavalkoisia,,,siis punaisia,,, olist Sinäkin kai yritysjohtaja ja siten pelkkä rahoissa kylpevä riistäjä?


      • Miksi et siis
        normtyöläinen kirjoitti:

        Oli provo tai ei niin tänäpäivänä näitä "harjoittelijoita" käytetään ilmaisena työvoimana. Ihmisen on kuitenkin tarkoitus elää työllään eikä elättää pelkästään työnantajaa.

        ala työnantajaksi? Senhän ei tarvitse kuin paalata rahaa?


      • normtyöläinen
        Miksi et siis kirjoitti:

        ala työnantajaksi? Senhän ei tarvitse kuin paalata rahaa?

        En halua olla työnantaja. Haluan elättää itseni työntekijänä. Siinä ne työnantajatkin elää samalla mutta myös tekijän pitää elää palkallaan.


      • Tri.Sorbus-Nappo
        Tokmannille kiitos kirjoitti:

        Olin palkattomassa työharjoittelussa Kotkan Robinhood myymälässä.
        Harjoitteluaika 2-kk:ta Työ-ja elinkeino toimisto maksoi minulle
        9-euroa päivässä 6 tunnin raatamisesta. Työ oli raskasta rullakkojen purkua 10-15 kilon koiranruokasäkkien kantamista sekä siideri ja olutpakkauksien kantamista sylissä, kärryjä en saanut käyttää, sillä koska olin harjoittelija en säänut käyttää muita työvälineitä kuin kynä
        ja mattopuukko jolla avasin isoja laatikoita.
        Minkäänlaista perehdytystä ei ollut, jos ei sitä voi kutsua perehdytykseksi kun sanotaan että "tossa on rullakko ala tyhjentää
        sitä" rullakossa oli tavaralista ja sen mukaan katsoin että kaikki listassa piti paikkansa.

        En saanut avainta edes kahvitaukotilaan jossa oli myös pukeutumistila. (että kun kotiin lähdin piti etsiä aina vakituinen "myyjähenkilö" joka antaisi lainaksi avaimet että voisin vaihtaa omat vaatteet ylleni päästäkseni kotiin.
        Myyjiä siellä ei vaan näkynyt missään, koska henkilökuntaa oli
        vähän joten minut oli korvattu esim. elintarvike tai kemikaliopuolelle hyllyjä täyttämään rullakoista. (osa myyjistä oli lomalla tai sairauslomalla). Osa taas saapui vasta iltavuoroon klo 14-20.
        Työaikani oli klo 06.00-12.00 ja Juhannusaatto oli myös työharjoittelupäivä koska oli "arki" perjantai, jolloinka sain siltä
        päivältä myös tuon 9-euroa.
        Pahimpaa kohtelua en ole saanut missään kuin tässä
        Kotkan Robbarissa.

        On jo ihmisarvoa loukkaavaa riistää harjoittelijalta pääsy yhteisiin
        sosiaalisiin tiloihin.
        Kysyin syytä siihen miksi minulle ei anneta avainta? En saanut vastausta kuin olankohautuksia ja sellaista mutinaa että niitä ei
        ehkä ole.. ?
        Kukaan siellä ei suostunut edes puhumaan minulle, vaan hyllyjen välissä supistiin että lähetääks tauolle supi supi, menivät kahdestaan kaksi myyjätyttöä tauolle.
        Siellä ei ollut mitään ruoka tai kahvitaukoja. kun aloitin mulle
        sanottiin että tauolla voi käydä
        sopivassa välissä mutta yhtäaikaa ei saa kaikki olla tauolla.
        Kuinkas pääsen tauolle kun avainta ei suostuttu useista vaatimuksista antamaan! Monesti nyin ovenkahvaa ja asiakkaat katselivat ja turvakamera taltioi sitä kuinka työharjoittelija yrittää päästä juomaan vettä! Kukaan ei avannut. Istuin metallirappusilla odottaen että joku tulisi.
        Mainitakseni viellä että kun olin 2-viikkoa ollut niin tuli toinenkin harjoittelija joka oli venäläinen, hänelle kyllä annettiin avain mutta
        minulle ei, avainten vähyydestä ei voinut olla kyse.
        Rikosrekisteriä en omaa en ole saanut sakkojakaan koskaan.
        Olen ihan tavallinen Suomalainen nainen, vailla koulutusta vastaavaa työtä.
        Kotkan TE-Toimistossa, pidettiin pieni palaveri jossa kerroin ettei mitään perehdytystä työhön eikä työyhteisöön ole ollut enkä ole saanut avainta vieläkään kahvihuoneeseen, jossa oli mm oma avonainen pukukaappini. Eräänä päivänä risa pukukaappini oli pengottu siinä yhteydessä kun kaksi myyjää juhannuksen jälkeen
        siivosi siellä. Pukukaappia ei saanut lukkoon koska se oli sorkka-
        raudalla väännetty. Yleensä harjoittelijoille annetaankin kaikkea sellaista mikä on jo rikki kuten pukukaappi ja työasu on jo valmiiksi
        risa tai 3-numeroa liian pieni.

        Onko kukaan muu saanut harjoittelupaikalla tällaista kohtelua?

        Kiitos tiedosta. Tietää missä paikassa asiointia tulee välttää!


      • ylpeä vihreä/kommari
        Kunnon porvari kirjoitti:

        Paras provo tähän asti! Oikein vanhan ajan kunnon kommarin puhetta. Minulla on ollut harjoittelijoita eri oppilaitoksista vuosien mittaan kymmeniä, ja monen tasoisia. Harjoittelijasta huomaa jo eka päivänä haluaako oikeasti tehdä töitä vai onko koko työharjoittelu vain pakkopullaa. Jyvät ovat aina erottuneet akanoista ja usein olemme pystyneet ahkerimmat työllistämäänkin. Työharjoittelu on kuitenkin vain lyhyt jakso elämässä, ja se pitäisi jokaisen pystyä kunnialla hoitamaan. Tosiasia on, että nyky-Suomessa on JOKAISELLE työhaluiselle töitä!! Ei vaan auta olla turhan nirso. Minä aloitin haalarit päällä työharjoittelun lähes 50 vuotta sitten, markan tuntipalkalla silloin enkä juurikaan napissut vaan tein kunnolla työni ja opin koko ajan lisää. Sitten lähdin opiskelemaan ja nyt olen pienessä firmassa toimitusjohtajana ja se yhteensä parin vuoden harjoittelu pienellä palkalla on poikinut nyt useamman tuhannen kuukausipalkan. Tähän samaan on kellä hyvänsä mahdollisuus, JOS on yritteliäs. Luuserit menkööt sossun luukulle, sieltäkin saa juuri sen verran rahaa, että hengissä pysyy. Sitten on erikseen vielä pimeän työn tekijät, jotka onneksi suomalainen kateus tulee karsimaan pois lähes kokonaan. Kommarit ovat onneksi katoava luonnonvara!

        Jos Suomi olisi täynnä rehellisiä työnantajia ja työharjoittelulla oikeasti pääsisi töihin niin mikäs siinä. Kuitenkin nykyäänkin on työnantajia, jotka kierrättävät harjoittelijoita jatkuvasti eivätkä tarjoa vakituista työpaikkaa. Harjoittelijan pitäminen on kuitenkin halvempaa, ellei jopa ilmaista työvoimaa työnantajalle. Otetaan vaan muutama opiskelija kerrallaan harjoitteluun ja otetaan harjoittelun jälkeen uudet.

        Kaikki työnantajat eivät ole tällaisia, mutta voin sanoa varmasti että näitäkin mätäpaiseita löytyy. Sitä paitsi sanomasi "50 vuotta sitten olin työharjoittelussa markan tuntipalkalla ja blaa blaa" ei varmasti päde nyky-Suomessa. Jos edellinen kokemuksesi on 50 vuotta sitten tapahtunut ei sitä voi enää käyttää faktana siitä, miten työelämä toimii. Mikään ei kuitenkaan ole niin yksinkertaista, joskus elämäntilanne on monen eri sattuman summa. Vaikka sinä tai 90 % Suomen väestöstä olette päässeet töihin ei tarkoita, että työn saaminen käy tuosta vaan. Älä siis tuomitse ihmisiä niin nopeasti vaikka oletkin vauras porvari joka ei ilmeisesti näe isoa napaansa pidemmälle.


      • ppkone
        Paha maailma kirjoitti:

        Siellä ei kukaan tuntunut välittävän mistään. "Myymäläpäällikkökin"
        lähti pois. Joten pahin kiusaaja alkoi pomottamaan siellä, hän kuljetti minua siellä kuin vankia, hänellä oli avaimet ja sen avulla pääsin
        sitten tauolle vettä hörppimään, eväitä minulla ei ollut.
        Koska meillä ei ole kotona ruokaa sillä myös mieheni on työtön.
        Tein siis 6-tuntia töitä ilman ravintoa. Muut istuivat lastauslaiturilla tupakalla eikä heitä näkynyt missään.
        Koska olen ahkera työhullu niin halusin yrittää ja näyttää että
        kaikki työttömät eivät ole laiskoja luusereita.
        Kyllä se 1-2 ensimmäistä viikkoa näyttää aina että otetaanko harjoittelija tervetulleena vastaan.

        Moro.
        (Kyllä se 1-2 ensimmäistä viikkoa näyttää aina että otetaanko harjoittelija tervetulleena vastaan.)
        Siis... ensimmäisenä päivänä pitäisi olla jo tunne siitä, että on tasavertainen muun henkilökunnan kanssa ja avaimet kaikilla. Ihmetouhua ja ihmeellistä, että jaksoit tuolla. Jos olisin ollut kyseisen puljun myymälävastaava, niin ottaisin porukan kasaan ja löysin nyrkkiä pöytään. Kertoisin samalla, että nyt mennään uudella metodilla kaikkia kunnioittaen ja vanha tapa jätetään. Jumankauta mä en voisi sietää tuollaista kiusaamista! Hyvä työilmapiiri = hyvä tulos.


      • Late-
        mmmnnmmnnnmn kirjoitti:

        >Tosiasia on, että nyky-Suomessa on JOKAISELLE työhaluiselle töitä!!

        Mutta ei kokoaikaista palkkatyötä, jossa toistaiseksi voimassa oleva työsopimus, josta jää käteen oleellisesti enemmän kuin työttömänä ollessa.

        ">Tosiasia on, että nyky-Suomessa on JOKAISELLE työhaluiselle töitä!!

        Mutta ei kokoaikaista palkkatyötä, jossa toistaiseksi voimassa oleva työsopimus, josta jää käteen oleellisesti enemmän kuin työttömänä ollessa. "

        Kyllä - työtä on kyllä kaikille, mutta palkkaa ei.

        Suomen ongelma ei ole työttömyys tai työhaluttomuus, vaan palkanmaksuhaluttomuus.


      • joka kymmenes
        Kunnon porvari kirjoitti:

        Paras provo tähän asti! Oikein vanhan ajan kunnon kommarin puhetta. Minulla on ollut harjoittelijoita eri oppilaitoksista vuosien mittaan kymmeniä, ja monen tasoisia. Harjoittelijasta huomaa jo eka päivänä haluaako oikeasti tehdä töitä vai onko koko työharjoittelu vain pakkopullaa. Jyvät ovat aina erottuneet akanoista ja usein olemme pystyneet ahkerimmat työllistämäänkin. Työharjoittelu on kuitenkin vain lyhyt jakso elämässä, ja se pitäisi jokaisen pystyä kunnialla hoitamaan. Tosiasia on, että nyky-Suomessa on JOKAISELLE työhaluiselle töitä!! Ei vaan auta olla turhan nirso. Minä aloitin haalarit päällä työharjoittelun lähes 50 vuotta sitten, markan tuntipalkalla silloin enkä juurikaan napissut vaan tein kunnolla työni ja opin koko ajan lisää. Sitten lähdin opiskelemaan ja nyt olen pienessä firmassa toimitusjohtajana ja se yhteensä parin vuoden harjoittelu pienellä palkalla on poikinut nyt useamman tuhannen kuukausipalkan. Tähän samaan on kellä hyvänsä mahdollisuus, JOS on yritteliäs. Luuserit menkööt sossun luukulle, sieltäkin saa juuri sen verran rahaa, että hengissä pysyy. Sitten on erikseen vielä pimeän työn tekijät, jotka onneksi suomalainen kateus tulee karsimaan pois lähes kokonaan. Kommarit ovat onneksi katoava luonnonvara!

        osiasia on, että nyky-Suomessa on JOKAISELLE työhaluiselle töitä!!

        Miten saat tungettua 200 000 työtöntä 20 000 avoimeen työpaikkaan. Hyvä jos joka kymmenellä työttömälle on palkkatyötä.


      • jlöa
        Kunnon porvari kirjoitti:

        Paras provo tähän asti! Oikein vanhan ajan kunnon kommarin puhetta. Minulla on ollut harjoittelijoita eri oppilaitoksista vuosien mittaan kymmeniä, ja monen tasoisia. Harjoittelijasta huomaa jo eka päivänä haluaako oikeasti tehdä töitä vai onko koko työharjoittelu vain pakkopullaa. Jyvät ovat aina erottuneet akanoista ja usein olemme pystyneet ahkerimmat työllistämäänkin. Työharjoittelu on kuitenkin vain lyhyt jakso elämässä, ja se pitäisi jokaisen pystyä kunnialla hoitamaan. Tosiasia on, että nyky-Suomessa on JOKAISELLE työhaluiselle töitä!! Ei vaan auta olla turhan nirso. Minä aloitin haalarit päällä työharjoittelun lähes 50 vuotta sitten, markan tuntipalkalla silloin enkä juurikaan napissut vaan tein kunnolla työni ja opin koko ajan lisää. Sitten lähdin opiskelemaan ja nyt olen pienessä firmassa toimitusjohtajana ja se yhteensä parin vuoden harjoittelu pienellä palkalla on poikinut nyt useamman tuhannen kuukausipalkan. Tähän samaan on kellä hyvänsä mahdollisuus, JOS on yritteliäs. Luuserit menkööt sossun luukulle, sieltäkin saa juuri sen verran rahaa, että hengissä pysyy. Sitten on erikseen vielä pimeän työn tekijät, jotka onneksi suomalainen kateus tulee karsimaan pois lähes kokonaan. Kommarit ovat onneksi katoava luonnonvara!

        25- vuotta sitten maksettiin n. 10 markkaa tuntipalkkaa työharjoittelijoille eikä kenelläkään tullut mieleenkään teetättää opiskelijoilla ilmaista työtä.

        Tuliko mieleesi että työssäkäynnistä tulee vaate, kenkä, eväs ja matkakulujakin. Pitääkö ottaa velkaa jotta on varaa raataa jollekkin rikkaalle yrittäjälle. Työnantajan pitäisi ensin luvata mustaa valkoisella se työpaikka ja jos peruu sen niin maksaa korvauksen harjoittelijan työstä. 25- 50- vuotta sitten tiesi saavansa sen työpaikan mutta nykyään siitä ei ole mitään takeita kunhan puhutaan paskaa jotta harjoittelijasta saadaan kaikki hyöty irti ja otetaan uusi tilalle. Tämmöisiin suullisiin lupauksiin et jos teet hyvin työsi, olet ahkera jne. läpinöihin ei kannata uskoa vaan vaatia työnantajalta mustaa valkoisella todiste että saa sen työpaikan todellakin.


    • litistynyt jalka

      jalka voi vaurioitua pahoin, jos sen tyhmyyttään työntää oven väliin - HUOM !! HUOM !!

    • juu juu

      Miksi et työntäisi jalkaasi typ:n oven väliin,sillä sieltäkin pääset mm.kuntouttavaantyötoimintaan.

    • varmasti toimii

      Laita vaikka pääsi junan ja junaradan väliin kun näet junan lähestyvän. Muutaman kerran kun harjoittlelet niin aivopierujen karkailu loppuu.

    • Totuus on

      Kyllä moni palkaton harjoittelija on töitä harjoittelun jälkeen saanut.

      • Työ vai harrastus

        Taitaa kyllä olla tilastot aivan erinäköisiä tuon väitteesi suhteen, harvinaista on työpaikka ilmaisen harjoitteluajan jälkeen.


      • niin myös

        Työharjoittelu on yksi osa sitä toimenpidettä millä saadaan työttömiä pois kortistoista. Työpaikkoja ei vaan ole riittävästi, jotta edes kaikille todella työtä hakevalle niitä riittäisi. Itse kuulun siihen ikäryhmään joka jää lähikuukausien aikana eläkkeelle. Olen ollut koko vuosikymmeniä työllistetty. Olen nähnyt nuoria, työtätekeviä niin kesätöissä kuin työ harjettelussa. Lähes kaikki ovat olleet todella motivoituneita ja asian osaavia nuoria. sivistyneitä ja halukkaita tekemään annetut tehtävät. Heidän kanssaan on olluut helppoa kun on pitänyt vähintääkin tasaveroisena työkaverina. Joillakin aloilla olen saanut paljon tietoa heidän osaamisesta, kuten tietokoneiden käytöstä sekä englannin kielestä jota tarvin työssäni!


    • Ex-harjoittelija

      Itse en saanut harjoittelun jälkeen töitä, mutta mieluisan opiskelupaikas kyllä ja tulevaisuudessa 100% varman työllistymisen!

    • fb
      • Ejbvejjw

        No eipä tuokaan artikkeli kovin uskottavalta näyttänyt sitäpaitsi kukaan ei ollut edes vaivautunut kommentoimaan juttua eli kertoo hyvin sen uskottavuudesta. Työharjoittelut on vain hyvä asia nuorille joiden ammattiosaaminen on puutteellista eikä palkkaa voi sen johdosta maksaa.


      • sehesa
        Ejbvejjw kirjoitti:

        No eipä tuokaan artikkeli kovin uskottavalta näyttänyt sitäpaitsi kukaan ei ollut edes vaivautunut kommentoimaan juttua eli kertoo hyvin sen uskottavuudesta. Työharjoittelut on vain hyvä asia nuorille joiden ammattiosaaminen on puutteellista eikä palkkaa voi sen johdosta maksaa.

        Kyllä siihen työharjoitteluun joutuu vanhempikin ihminen, jos työvoimatoimiston kursseja käy. Esim. 50-vuotiaana on aika noloa mennä työn tekoa harjoittelemaan, jos on työtä tehnyt jo kymmeniä vuosia.


      • juups :)
        sehesa kirjoitti:

        Kyllä siihen työharjoitteluun joutuu vanhempikin ihminen, jos työvoimatoimiston kursseja käy. Esim. 50-vuotiaana on aika noloa mennä työn tekoa harjoittelemaan, jos on työtä tehnyt jo kymmeniä vuosia.

        Noh, kertaus se on opintojen äiti :)


    • sutta vaan.

      Tehkää harjoittelussa hommat ihan helvetin huonosti. Sutta vaan koko ajan. Niin niistä harjoitteluista eroon päästään.

      • harjoiteltava parastaan

        Just, ja näin saat kivasti kyseenalaista mainetta yrittäjien puskaradiossa jotta varmasti voi viimeisetkin ripeet työllistymisestä unohtaa.


      • sätkynukke?
        harjoiteltava parastaan kirjoitti:

        Just, ja näin saat kivasti kyseenalaista mainetta yrittäjien puskaradiossa jotta varmasti voi viimeisetkin ripeet työllistymisestä unohtaa.

        Yrittäjä tietää kyllä mistä tämä huonosti hoidettu homma johtuu. Jos ei tiedä niin on tosi tyhmä yrittäjä. Jos työstä saa palkan jolla elää niin motivaatiokin on ihan toinen tehdä työtä.


    • pomokas

      Älä vi**u valehtele!

      Palkaton harjoittelu täyttä kusetusta, jota työnantajat käyttävät härskisti hyväkseen.

      Yhtä hyvin minä voisin teettää jollain palveluyrityksellä päivän työt, jonka jälkeen toteaisin, ei minulla nyt kuitenkaan ole mahdollisuutta palkata teitä.

      Palkattomilla harjoittelijoilla teetetään ihan yleisesti jopa vaativia asiantuntijatöitä, sekä ns paskahommia, jotka jostain syystä täytyy saada tehdyksi, mutta joista ei haluta maksaa käypää palkkaa!

    • Työssäoppija

      Minulle on tarjottu joka kerta kun olen ollut harjoittelussa-sen jälkeen töitä.Olen yrittänyt tehdä hommani kunnolla enkä ole keräillyt aiheettomia poissaoloja saatika urputtanut työnantajalle.Homma toimii niin.
      Kaikkea ei kuitenkaan pidä eikä tarvitse sietää- olen törmännyt siihenkin ettei ruokataukoja oikeen meinaa saada joten aina työnantajakaan ei 'muista' että olet tosiaankin ilmaista työvoimaa ja sinulle kuuluu pikku breikki.
      Meitä on moneen junaan.

      • jhvjhv

        "Minulle on tarjottu joka kerta kun olen ollut harjoittelussa-sen jälkeen töitä"

        Mutta tuo lauseesi todistaa että olet saanut kenkää myös hyvin nopeasti.


      • nips napss.
        jhvjhv kirjoitti:

        "Minulle on tarjottu joka kerta kun olen ollut harjoittelussa-sen jälkeen töitä"

        Mutta tuo lauseesi todistaa että olet saanut kenkää myös hyvin nopeasti.

        Tyhmä!!!

        Viesti tarkoittaa sitä, että nimimerkki "Työssäoppija" on saanut määräaikaisen työsuhteen esim. yhden projektin ajaksi tai vaikkapa äitiyslomasijaisuuden ajaksi töitä. Esimerkiksi vuoden määräaikainen työsuhde on hyvä juttu. Aivan liian moni karsastaa määräaikaisia työsuhteita ja pysyy työttömänä, vaikka määräaikaisuus kasvattaisi työkokemusta, toisi palkkaa ja saattaisi poikia jatkoakin (esim. äitiysloman päätteeksi hoitovapaasijaisuus).


    • Vai töihin

      9€ orjuutus menee juurikin niin että jos siihen ryhdyt, saat tehdä sitä ikuisesti. Voi kun palkkaisivatkin töihin mutta työnantajalla ei ole mitään velvoitetta siihen vaan kun työharjoittelujakso loppuu, ottaa se työnantaja uuden 9€ orjan sen vanhan tilalle. Näin työnantaja pystyy teettämään kaikki työt näillä 9€ orjilla.

      • Kyllästynytkö

        Näin on. Tuo on totuus, eikä se muuksi muutu!!!


      • kusetusta vain

        Tätä on harrastanut parikin työnantajaa joilla ollut harjoittelussa. Toisella firmalla 13 vuosi menossa. Harjoittelun alussa luvataan että kyllä tänne tarvittaisiin työvoimaa,teen työni aina säntillisesti,olen nopea oppimaan,ei turhia poissaoloja jne.. Kas kummaa kun harjoitteluaika päättyy ja kyselet palkallista työtä tai oppisopimuspaikkaa niin: no nyt ei ole kyllä vara palkata ketään.


      • gccfgcf

        Minä olen sairaseläkkeellä onnettomuuden vuoksi. Koska töitä en ehtinyt tekemään paitsi harjoittelujen osalta, on ainoa tulo elämäni loppuun saakka 650 euron takuueläke. Se ei tähän kuulu kuin vertailun vuoksi.

        Vaimoni taas on harjoitellut harjoittelemasta päästyään. Nyt hän on 35 vuotias, on opiskellut kolme ammattia ja yhä vain harjoittelee. Pistää miettimään että milloinkahan hän valmistuu. Tulot hänellä ovat 450 euroa kuussa.

        Vielä vertailun vuoksi että hänen opiskelukaverinsa ovat saaneet kaikki vakituiset työpaikat, ei kokemuksella tai reippaudella, vaan suhteilla.

        Tuossa alempana joku kertoi että harjoittelun alussa työnantaja luvataan että "kyllähän täällä työvoimaa tarvitaan". Uskaltaisin väittää että kyseinen lause on tarkoituksellista kusettamista jonka tarkoituksena on saada orja tekemään työnsä raivokkaan säntillisesti, kuvitellessaan että pääsisi harjoittelun jälkeen töihin. Sillä onhan se aivan eri asia jos työnantaja sanoisi että harjoittele, mutta et täältä töitä saa. Eihän silloin ketään kiinnostaisi mitään työtä vakavasti tehdä.


    • työssäoppija

      "Harjoittelun tärkein funktio on osoittaa työnantajalle osaamisensa. Jos osaa ja tekee työnsä hyvin, saa jalan ns. oven väliin ja pääsee töihin..."

      Eikö harjoittelu ole työn harjoittelemista ja oppimista, eikä työn osaamisen näyttämistä? Entäpä jos yrittää parhaansa, eikä onnistu? Entäpäs jos kukaan ei jaksa/halua/kerkeä opettamaan kunnolla,vaan opettaa pikaisesti ja jätetään harjoittelija yksikseen sormi suuhun? Sellaisiakin on näkynyt.

      Itse olen aina vähintään yrittänyt tehdä,mitä on pyydetty ja saanut useasti kehuja,että olen ahkera tekemään töitä,mutta ei ole koskaan töihin pyydetty (liekö helppo halvemaa hankkia aina uusia harjottelijoita)?

    • yrittäjä/työnantaja

      Kauheasti asiattomia kirjoituksia. Harjoittelijat luulevat olevansa ilmaisia raatajia. Se on virheluulo. Olen itse työnantaja/yrittäjä ja joskus olen ottanut harjoittelijan, jos hän on kovasti halunnut meille harjoittelemaan. Harjoitteluaika on sitten sitä että minä käytän aikani opettamiseen ja neuvomiseen. Siksi aikaa minun on usein käytettävä varsinaiseen työntekoon palkattua työvoimaa, kun en itse ehdi tarpeeksi, vaikka teen 16 tuntista työpäivää, siis sinä aikana kun neuvon harjoittelijaa.

      Ei yhtään kertaa ole tilanne ollut niin että varsinaisesta harjoittelijasta olisi kovin suurta rahallistä hyötyä ollut yrityksen kannalta. Hyöty on siinä että joku ihminen saa tuntumaa tähän työhön, mitä me teemme ja oppii perusasioita työelämästä. Nuorille harjoittelijoille joutuu olemaan joskus äitinä ja isänä kun joutuu aamulla soittelemaan että oletko tulossa töihin. Vastaus on useimmiten että "nukuin pommiin..." En edes mielelläni ota harjoittelijaa, koska he yleensä luulevat itsestään suuria, mutta ei silti osata töitä.

      Sitten kun harjoittelija alkaa osata jotain, harjoitteluaika loppuukin. Olen palkannut myöhemmin töihin näppäriä ja oikean asenteen omaavia harjoittelijoita töihin. Mutta useammin olen pettynyt kun ei edes perusasioita työelämästä ole hanskassa.

      Sen, joka väittää että työnantaja riistää, olisi hyvä olla muutama vuosi työnantajana yrittäjän roolissa. Uskon että kun tieto lisääntyy, myös asenne muuttuu.

      Itse olen yrittäjä siksi, kun en muuten työllistynyt aikoinani. Ei kukaan eikä mikään voi velvoittaa, että yritys palkkaa töihin ihmisiä vain työllistämisen vuoksi. Sellaista voi tehdä vain valtionapua saava yritys. Työntekijän on tuotettava yritykselle selvää voittoa. Muuten ei yritys toimi. Se loppuu. Ja työntekijälle on oltava selvä tarve. Silloin yritys voi hyvin. Yritykselle on myös tärkeä hyvinvoiva työntekijä.

      On varmasti keljuja työnantajia, mutta työnantajan ei tarvi ollakkaan kaveri. Hän on vastuussa vähän enemmästä kuin harjoittelija tietääkään. Joten voisi tähän loppuun kiteyttää tutun sanonnan että "tieto lisää tuskaa".

      • ~csi~

        Hyvin kirjoitettu. Ei muuten koske tuo silloin tällöin pommiin nukkuminen vain harjoittelijoita, vaan ihan yleensä alle kolmekymppisiä työntekijöitä.

        Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että harjoittelijalle maksetaan täyttä palkkaa, kunhan sitä palkkaa ei vaadita työnantajalta, jolta on jo sinänsä kädenojennus ottaa harjoittelijoita työpaikalle. Harjoittelijat kun sotkevat sen normaalirytmin ja vaativat niin paljon ohjausta ja huomiota, että muut on ihan uuvuksissa. Hyvä ajatus silti, että voi harjoitella ja saada tuntumaa alaan.


      • en ymmärrä

        Jos harjottelijoille ei ole aikaa, niin miksi hankkia sellainen kun voisi sanoa ettei ole aikaa? Eikö se ole selvää, että harjoittelijan opettamieseen tarvitsee sitä aikaa?


      • Yrittäjä myös
        ~csi~ kirjoitti:

        Hyvin kirjoitettu. Ei muuten koske tuo silloin tällöin pommiin nukkuminen vain harjoittelijoita, vaan ihan yleensä alle kolmekymppisiä työntekijöitä.

        Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että harjoittelijalle maksetaan täyttä palkkaa, kunhan sitä palkkaa ei vaadita työnantajalta, jolta on jo sinänsä kädenojennus ottaa harjoittelijoita työpaikalle. Harjoittelijat kun sotkevat sen normaalirytmin ja vaativat niin paljon ohjausta ja huomiota, että muut on ihan uuvuksissa. Hyvä ajatus silti, että voi harjoitella ja saada tuntumaa alaan.

        Taitaa teidän "yrittäminen" loppua, kun työntekijänne jäävät eläkkeelle, tai "toinenkin" asiakas haluaisi tuotteitanne. Jos haluaa hyvät ja "lojaalit" työntekijät, ne on itse koulutetava ja opetettava oikeille "tavoille". Sitä ei teen koulut, eikä yhteiskunta muutenkaan, se on itse tehtävä - mutta silloin tulee myös hyviä työntekijöitä, joille on palkkaa maksettava. Palkka kun kuitenkin se "käynnissä pitävä" asia, muutenhan kyse ei ole työstä, vaan harrastamisesta.

        Omituisia "yrittäjäsankareita" joille työvoima on pelkkä rasite, onko sitten ihme ettei meillä ole oikein tuota surullisen kuuluisaa kilpailukykyä, kun taitaa suuri osa yrittäjistä olla aivan tolloja.


      • ~csi~
        Yrittäjä myös kirjoitti:

        Taitaa teidän "yrittäminen" loppua, kun työntekijänne jäävät eläkkeelle, tai "toinenkin" asiakas haluaisi tuotteitanne. Jos haluaa hyvät ja "lojaalit" työntekijät, ne on itse koulutetava ja opetettava oikeille "tavoille". Sitä ei teen koulut, eikä yhteiskunta muutenkaan, se on itse tehtävä - mutta silloin tulee myös hyviä työntekijöitä, joille on palkkaa maksettava. Palkka kun kuitenkin se "käynnissä pitävä" asia, muutenhan kyse ei ole työstä, vaan harrastamisesta.

        Omituisia "yrittäjäsankareita" joille työvoima on pelkkä rasite, onko sitten ihme ettei meillä ole oikein tuota surullisen kuuluisaa kilpailukykyä, kun taitaa suuri osa yrittäjistä olla aivan tolloja.

        Ei osaava työntekijä ole rasite, vaan osaamattoman perehdyttäminen. On harhaluulo, että harjoittelija olisi talolle valtava voimavara...kyllä siihen jonkun aikaa menee ennen kuin on minkäänlaista hyötyä.

        Ihan hyvää hyvyyttämme olemme meille ottaneet työharjoittelijoita, kun opiskelijat on sellaista paikkaa etsineet (opintoihin kuuluva työharjoittelu). Meidän porukan eläköitymiseen on vielä vuosikymmeniä. Silloin tällöin toki joku lähtee talosta, jolloin tämmöinen harjoitteluaikana kykyjä ja ennen kaikkea asennetta osoittanut on vahvoilla kun uutta työntekijää haetaan. Pommiin nukkujat eivät ole näitä.


      • viisas mies

        Kyllä sen verran sokea Reettakin näkee lukea, että huomaa tämän kepuliyrittäjän sepustustuksen olevan on täyttä paskaa.


      • Yrittäjä myös
        ~csi~ kirjoitti:

        Ei osaava työntekijä ole rasite, vaan osaamattoman perehdyttäminen. On harhaluulo, että harjoittelija olisi talolle valtava voimavara...kyllä siihen jonkun aikaa menee ennen kuin on minkäänlaista hyötyä.

        Ihan hyvää hyvyyttämme olemme meille ottaneet työharjoittelijoita, kun opiskelijat on sellaista paikkaa etsineet (opintoihin kuuluva työharjoittelu). Meidän porukan eläköitymiseen on vielä vuosikymmeniä. Silloin tällöin toki joku lähtee talosta, jolloin tämmöinen harjoitteluaikana kykyjä ja ennen kaikkea asennetta osoittanut on vahvoilla kun uutta työntekijää haetaan. Pommiin nukkujat eivät ole näitä.

        Mistäs niitä osaavia sitten valmiina löytyy, vai toimitko "Kiinalaisalalla" Virolaisvoimin? Harjoittelija joka opetetaan tehtäväänsä, jota arvostetaan ja jolle maksetaan kohtuullinen palkka, on sama yritykselle kuin pistäisi rahaa pankkiin. Pakkotöissä palkatta hypytetty harjoittelija, ei todellaan ole hyvinkään sujuneen harjoittelukauden jälkeen välttämättä mikään aarre.
        Ongelma on yrityksen "johdon" osaamisessa, jos eivät osaa ja saa rekrytoitua kunnollista työvoimaa, palkaton harjoittelu ei varmasti ole mikään huipputyöpaikan merkki, päinvastoin, osaamattomuuden ja välinpitämättömyyden osoitus siitä, että tekijöitä ja sellaiseksi haluavia ei arvosteta.
        Hommasta tietysti riippuen, mutta "pommiin nuukkuja" voi olla todella tehokas työntekijä, säädetään työaika sopivaksi :)


      • ~csi~
        Yrittäjä myös kirjoitti:

        Mistäs niitä osaavia sitten valmiina löytyy, vai toimitko "Kiinalaisalalla" Virolaisvoimin? Harjoittelija joka opetetaan tehtäväänsä, jota arvostetaan ja jolle maksetaan kohtuullinen palkka, on sama yritykselle kuin pistäisi rahaa pankkiin. Pakkotöissä palkatta hypytetty harjoittelija, ei todellaan ole hyvinkään sujuneen harjoittelukauden jälkeen välttämättä mikään aarre.
        Ongelma on yrityksen "johdon" osaamisessa, jos eivät osaa ja saa rekrytoitua kunnollista työvoimaa, palkaton harjoittelu ei varmasti ole mikään huipputyöpaikan merkki, päinvastoin, osaamattomuuden ja välinpitämättömyyden osoitus siitä, että tekijöitä ja sellaiseksi haluavia ei arvosteta.
        Hommasta tietysti riippuen, mutta "pommiin nuukkuja" voi olla todella tehokas työntekijä, säädetään työaika sopivaksi :)

        Osaavia ei tarvitsekaan löytyä valmiina, eikä nämä harjoittelunsa hyvin suorittaneet olekaan täysin osaavia ja valmiita, mutta ovatpahan jo saaneet kuvan työstä ja osaavat jotain. Niitä siis löytyy, jos tarvitaan.

        Ei se mitään rahan pankkiin laittoa ole, jos maksetaan osaamattomalle täyttä palkkaa. Tyhmyyttä se on, ja epäreilua osaavia ammattilaisia kohtaan. Eikä kasvuyritys muutenkaan pankissa rahaa haudo, vaan investoi :)

        En muuten sanonut, että palkattomasta työharjoittelusta olisi kyse meillä. Mutta meillä ei kyllä pommiin nukkujien biorytmien mukaan työaikoja säädetä, vaan asiakkaiden.


      • Juupas juu
        ~csi~ kirjoitti:

        Osaavia ei tarvitsekaan löytyä valmiina, eikä nämä harjoittelunsa hyvin suorittaneet olekaan täysin osaavia ja valmiita, mutta ovatpahan jo saaneet kuvan työstä ja osaavat jotain. Niitä siis löytyy, jos tarvitaan.

        Ei se mitään rahan pankkiin laittoa ole, jos maksetaan osaamattomalle täyttä palkkaa. Tyhmyyttä se on, ja epäreilua osaavia ammattilaisia kohtaan. Eikä kasvuyritys muutenkaan pankissa rahaa haudo, vaan investoi :)

        En muuten sanonut, että palkattomasta työharjoittelusta olisi kyse meillä. Mutta meillä ei kyllä pommiin nukkujien biorytmien mukaan työaikoja säädetä, vaan asiakkaiden.

        Niin no - "kasvuyritys", tietää 98% varmuudella tappioita veronmaksajille, siellähän noita erilaisia "yritystuki" sun muita huuhaa rahastuksia yhteiskunnalta tehdään, 2-3 vuotta ja "kasvuyritys" selällään, ja muut maksavat viulut, "kasvuyrittäjillä" jo siihen mennessä seuraava tuettu kehitelmä, ja ketju jatkuu . . . ihmetellään sitten miksei täällä haluta yrittäjiksi, sellaisiksi oikeiksi, jotka joutuvat ja haluavatkin kantaa yrittäjäriskinsä itse. Nämä "kasvuyrittäjät", mitään yrittäjiä ole, jippoilevia yhteiskunnan tuen saajia, paljon pahempia ja kalliimpia kuin työttömät.


      • ~csi~
        Juupas juu kirjoitti:

        Niin no - "kasvuyritys", tietää 98% varmuudella tappioita veronmaksajille, siellähän noita erilaisia "yritystuki" sun muita huuhaa rahastuksia yhteiskunnalta tehdään, 2-3 vuotta ja "kasvuyritys" selällään, ja muut maksavat viulut, "kasvuyrittäjillä" jo siihen mennessä seuraava tuettu kehitelmä, ja ketju jatkuu . . . ihmetellään sitten miksei täällä haluta yrittäjiksi, sellaisiksi oikeiksi, jotka joutuvat ja haluavatkin kantaa yrittäjäriskinsä itse. Nämä "kasvuyrittäjät", mitään yrittäjiä ole, jippoilevia yhteiskunnan tuen saajia, paljon pahempia ja kalliimpia kuin työttömät.

        Mä en jaksa edes lukee tommosta lainausmerkkiviidakkoa. Tuli jo selväksi, että kaikki muu on negatiivista paitsi se, että työharjoittelijalle, joka ei vielä osaa hommia, pitäisi maksaa täysi palkka :D Kaikki muu on väärin ja poistettava maailmasta.


      • Juupas juu
        ~csi~ kirjoitti:

        Mä en jaksa edes lukee tommosta lainausmerkkiviidakkoa. Tuli jo selväksi, että kaikki muu on negatiivista paitsi se, että työharjoittelijalle, joka ei vielä osaa hommia, pitäisi maksaa täysi palkka :D Kaikki muu on väärin ja poistettava maailmasta.

        Yritystukikaavakkeita ja työharjoittelukaavakkeita jaksat kuitenkin lukea ja täyttää :), lisäksi tulintasi kirjoutuksestani oli aivan väärä - no, sellaista se on "kasvuyrittäjällä" :)


      • ~csi~
        Juupas juu kirjoitti:

        Yritystukikaavakkeita ja työharjoittelukaavakkeita jaksat kuitenkin lukea ja täyttää :), lisäksi tulintasi kirjoutuksestani oli aivan väärä - no, sellaista se on "kasvuyrittäjällä" :)

        En ole missään vaiheessa sanonut olevani yrittäjä. En ole täytellyt tukikaavakkeita, eikä tarvitsisi vaikka olisin yrittäjä, sillä emme ole tukia hakeneet. Nyt kannattaisi keskittyä lukemaan tarkemmin.


      • Säädä keskenäs
        Yrittäjä myös kirjoitti:

        Mistäs niitä osaavia sitten valmiina löytyy, vai toimitko "Kiinalaisalalla" Virolaisvoimin? Harjoittelija joka opetetaan tehtäväänsä, jota arvostetaan ja jolle maksetaan kohtuullinen palkka, on sama yritykselle kuin pistäisi rahaa pankkiin. Pakkotöissä palkatta hypytetty harjoittelija, ei todellaan ole hyvinkään sujuneen harjoittelukauden jälkeen välttämättä mikään aarre.
        Ongelma on yrityksen "johdon" osaamisessa, jos eivät osaa ja saa rekrytoitua kunnollista työvoimaa, palkaton harjoittelu ei varmasti ole mikään huipputyöpaikan merkki, päinvastoin, osaamattomuuden ja välinpitämättömyyden osoitus siitä, että tekijöitä ja sellaiseksi haluavia ei arvosteta.
        Hommasta tietysti riippuen, mutta "pommiin nuukkuja" voi olla todella tehokas työntekijä, säädetään työaika sopivaksi :)

        Jos asiakkaan luona on sovittu oltavan aamuseiskalta, niin sinä tietysti pätevänä yritysjohtajana ja osaajana kykenet säätämään ja selittämään asiakkaalle asian siten , että meidän Lasse-Petteri tulee kyllä heti kunhan herää ennen kymmentä.
        Vaikuttaa sille, että herra tai rouva yrittäjän kellon viisarit on punaisella.
        Sillä työntekijän ahkeruudella et markkinataloutta kaada. Vaikka haluatkin maksaa sille kultamunallesi palkkaa niin ettei kotiin jaksa kohta kantaa, niin enempään harvalla on varaa kuin mitä tuotteistaan tai palveluistaan markkinoilta saa. Ilmoitathan jos olet tuohon ongelmaan ratkaisun löytänyt, siinä vaiheessa aletaan kaikki työharjoittelijoiksi suu messingillä.


      • anonyymi.

        Oivoi. Vaikka SINÄ tai joku toinen työnantaja olette se "hyvä tyyppi" ja työntekijät "paskatyöntekijöitä", ei tarkoita etteikö palkatonta työharjoittelua käytetä hyväksi silloin kuin vaan mahdollista. Vai luuletko että kaikki työnantajat ihan hyvää hyvyyttään yrittävät antaa kaikille työn ja kaikki ovat sitten onnellisia? Jos jostakin on mahdollisuus säästää, niin usein se tilaisuus käytetään. Vai miksi iso osa yrityksistä siirtyy halvan tuotannon maihin ja veroparatiiseihin? Jotta saadaan työntekijöitä halvemmalla kuin Suomesta.

        Yrityksen pyörittäminen on rankkaa ja oikeiden työntekijöiden setviminen akanoista on mielestäni reilua.
        Reilua ei ole:

        -suhteilla saatu työ
        -työnharjoittelijoiden kierrättäminen
        -työntekijöiden hakeminen Thaimaasta jotta saadaan orjatyövoimaa halvalla hinnalla

        Voisin myös kysyä sinulta "yrittäjä/työnantaja", että kun mainitsit olevasi yrittäjä koska et työllistynyt muuten. Olitko itse sellainen paskatyöntekijä vai miksikö et saanut töitä? Vai olitko kunnon työntekijä jota ei vain jostain syystä palkattu hommaan? Varmasti monella muullakin on tilanne, jossa työntekijä olisi kunnollinen, mutta ei silti saa töitä. Vikaa on molemmissa, ei vain työnhakijoissa, eikä oikeasti kunnollisia työnhakijoita tarvitse syyttää siitä, että yrityksillä ei ole varaa palkata työntekijöitä.


      • assssssssss
        ~csi~ kirjoitti:

        Ei osaava työntekijä ole rasite, vaan osaamattoman perehdyttäminen. On harhaluulo, että harjoittelija olisi talolle valtava voimavara...kyllä siihen jonkun aikaa menee ennen kuin on minkäänlaista hyötyä.

        Ihan hyvää hyvyyttämme olemme meille ottaneet työharjoittelijoita, kun opiskelijat on sellaista paikkaa etsineet (opintoihin kuuluva työharjoittelu). Meidän porukan eläköitymiseen on vielä vuosikymmeniä. Silloin tällöin toki joku lähtee talosta, jolloin tämmöinen harjoitteluaikana kykyjä ja ennen kaikkea asennetta osoittanut on vahvoilla kun uutta työntekijää haetaan. Pommiin nukkujat eivät ole näitä.

        Onhan niitä sellaisiakin työpaikkoja joissa työt oppii ihan helposti. Siellä ei varmaan harjoittelija turhan paljon rasita vakituisia työntekijöitä sen takia, että joutuu oppimaan työn.
        Näitähä työpaikkoja kannattaa pyörittää suurilta osin 9 € harjoittelijoiden voimin. Eipä tule paljoa palkkakustannuksia.


    • koihgfdse

      Toiset työnanatajat ottavat käyttävät harjoitteloita kylmästi hyväkseen, kelleppä ei ilmainen työ kalpaisi, vaikkapa vähäinenkin.

    • ahsoiodhs

      Itse otin ammattikoulusta vastentahtoisesti viimeisen vuoden oppilaan harjoittelijaksi.
      8vk jakso ja palkkaa ei makseta tuolta ajalta.

      Kyse ei ole orjuuttamisesta. koitan teetatää hänellä monipuolisia töitä, mutta ei haljoittelijaa voi laittaa krittisten komponenttien tekoon.
      ja yllättävän paljon pitää päivystää että kakki sujuisi hyvin.. työ on varmaan aika yksitoikkoista mutta niin usein työ olisi konepajalla. Samaa sarjaa voi olla kuukausitolkulla.

      Vaikka kaveri oppii ja parantaa työsaavtusta kuin sika juoksuaan,, jos nyt saisin päättä en ottaisi.. sen verran vaivaa on järjestää mielekästä työtä koko ajaksi, ja niin ettei häiritse muita töitä.. En koe ollenkaan että pitäisin orjaa,, ei ollenkaan.
      Kaveri on ollut joitakin viikkoja ja oma työmieheni tekisi samat työt kolmessa neljässä päivässä joita harjoittelija on tehnyt viikkoja.

      Siinä näkökulmaa asiaa.

      Jostakin syystä tuntuu että oppilaat ei kuitenkaan opi työntekoa koulussa, en tiedä mitä siellä opetetaan.

      • Jörgene

        Heikko provo, tai sitten olet idiootti!
        Ei todellaan, nyt tai aikaisemminkaan ole "oppineet" työntekoa koulussa. Tietysti voisi olla jonkin verran nopeampaa "oppimista" pajasi tuotteiden valmistukseen, jos palkkaisit "valmiin" useita vuosia konepajassa työskennelleen tekijän - en tiedä pajasi tuotteita, mutta palkattomuus ei ainakaan oppimista nopeuta.

        Tekstisi kuvaa myös lyhyeesti syyn, maamme konepajateollisuuden "heikkoon" kilpailukykyyn, tollot "päälliköt".


      • Sorvaaja-ukko

        Konepajat on juuri yksiä pahimpia harjoittelijoiden hyväksikäyttäjiä koska konepajan yleisimpään työtehtävään, kappaleenvaihtoon, ei hääviä osaamista tarvita. Aina välillä käytät mittavälinettä kädessä mutta yleisesti työ on "kappale sisään, kappale ulos" -liukuhihnahommaa. Se, että käyttää harjoittelijaa tällaisen paskaduunin tekemiseen kumoaa koko harjoittelun merkityksen, koska hommassa ei opi kerrassaan yhtikäs mitään! Harjoittelijat pitäisi oikeasti pistää koneelle niin että kuva käteen ja teeppäs asetukset ja aja kappale mutta ainakin oma havaintoni konepajoilla vakityöntekijänä on se, että harjoittelijat on aina lähtökohtaisesti idiootteja.


      • Sorvaaja-ukko

        Konepajat on juuri yksiä pahimpia harjoittelijoiden hyväksikäyttäjiä koska konepajan yleisimpään työtehtävään, kappaleenvaihtoon, ei hääviä osaamista tarvita. Aina välillä käytät mittavälinettä kädessä mutta yleisesti työ on "kappale sisään, kappale ulos" -liukuhihnahommaa. Se, että käyttää harjoittelijaa tällaisen paskaduunin tekemiseen kumoaa koko harjoittelun merkityksen, koska hommassa ei opi kerrassaan yhtikäs mitään! Harjoittelijat pitäisi oikeasti pistää koneelle niin että kuva käteen ja teeppäs asetukset ja aja kappale mutta ainakin oma havaintoni konepajoilla vakityöntekijänä on se, että harjoittelijat on aina lähtökohtaisesti idiootteja.


      • Pistä oma konepaja
        Sorvaaja-ukko kirjoitti:

        Konepajat on juuri yksiä pahimpia harjoittelijoiden hyväksikäyttäjiä koska konepajan yleisimpään työtehtävään, kappaleenvaihtoon, ei hääviä osaamista tarvita. Aina välillä käytät mittavälinettä kädessä mutta yleisesti työ on "kappale sisään, kappale ulos" -liukuhihnahommaa. Se, että käyttää harjoittelijaa tällaisen paskaduunin tekemiseen kumoaa koko harjoittelun merkityksen, koska hommassa ei opi kerrassaan yhtikäs mitään! Harjoittelijat pitäisi oikeasti pistää koneelle niin että kuva käteen ja teeppäs asetukset ja aja kappale mutta ainakin oma havaintoni konepajoilla vakityöntekijänä on se, että harjoittelijat on aina lähtökohtaisesti idiootteja.

        pystyyn niin ongelma on historiaa.


    • Jörgene

      Tuollaista "osaamisen" osoittamista varten on koeaika, josta saa palkan.

      Mikäli työnantaja ei luota rekrytointinsa osaamiseen, ja omaan arviointikykyynsä työntekijää valittaessa - on parempi kun ei sitten palkaa ketään.
      Tuollainen palkaton "osaamisen näyttö", on lähinnä naurettavaa puuhastelua, eikä oikein osoita ainakaan "työntekijän" itseluottamusta jos tuollaiseen ilmaistyöhön lähtee.

      • ins.tston omistaja

        "Tuollaista "osaamisen" osoittamista varten on koeaika, josta saa palkan."

        Ei ole mitään järkeä ottaa äijää töihin koeajaksi ainoastaan antaakseen potkut, jos se ei kumminkaan osaa oikean työkokemuksen puutteen takia mitään.

        Ilman työkokemusta ei ole oikeasti semmoista osaamista, josta voisi palkkaa maksaa. Ensimmäiset kuukaudet menee siihen että muut neuvoo ja kädestä pitäen opastaa eli käytännössä työntekoa harjoitellessa. JA tämmöisestä ihan puhtaasta harjoittelusta ei kuulukaan maksaa palkkaa.

        Meillä on ollut töissä semmoisia vastavalmistuneita, joilla on ollut oikeasti alan työkokemusta ja semmoisia, joilla ei ole ollut. Niitä joilla ei ole oikeata työkokemusta, ei varmasti palkasta ilman harjoittelua koska ei niillä ole tarvittavaa osaamista ja se alku näiden kohdalla todellakin on pelkkää harjoittelua.


        Ne joilla on oikeata työkokemusta ja näyttöä siitä, otetaan töihin palkollisiksi. Eivätkä nämä tyypit edes tulisi ilmaiseksi harjoittelijoiksi, heidän kun ei tarvitse harjoitella.

        Mutta harjoittelupaikan kanssa pitää olla tarkkana. Jotkut firmat käyttävät liukuhinalta harjoittelijoita, joten korvat pitää olla höröllään kun hakee jonnekin harjoittelijaksi. Jos ei pääse oikeisiin töihin eli ei saa työkokemusta eikä sitten palkkaakaan, niin eihän hommassa ole harjoittelijan kannalta mitään järkeä. Vaikka näitiä harjoittelijoiden kusettajia on lukumääräisesti vähemmän kun asiallisia paikkoja, niin niihin törmää usein koska kusettajat pyörittävät suurta harjoittelijamäärää, kun taas asialliset firmat ottavat harjoittelijoita vain silloin kun niillä on järkevää hommaa ja mahdollisuus työllistää ( pitävät varmasti tiukempaa seulaa harjoittelijoiden valitsemisessa). Ts. kun kusetusfirmasa on ollut jo 10 harjoittelijaa, asiallisessa firmassa on ollut ehkä kaksi (joista kummatkin ovat työllistyneet).


      • Yrittäjä myös
        ins.tston omistaja kirjoitti:

        "Tuollaista "osaamisen" osoittamista varten on koeaika, josta saa palkan."

        Ei ole mitään järkeä ottaa äijää töihin koeajaksi ainoastaan antaakseen potkut, jos se ei kumminkaan osaa oikean työkokemuksen puutteen takia mitään.

        Ilman työkokemusta ei ole oikeasti semmoista osaamista, josta voisi palkkaa maksaa. Ensimmäiset kuukaudet menee siihen että muut neuvoo ja kädestä pitäen opastaa eli käytännössä työntekoa harjoitellessa. JA tämmöisestä ihan puhtaasta harjoittelusta ei kuulukaan maksaa palkkaa.

        Meillä on ollut töissä semmoisia vastavalmistuneita, joilla on ollut oikeasti alan työkokemusta ja semmoisia, joilla ei ole ollut. Niitä joilla ei ole oikeata työkokemusta, ei varmasti palkasta ilman harjoittelua koska ei niillä ole tarvittavaa osaamista ja se alku näiden kohdalla todellakin on pelkkää harjoittelua.


        Ne joilla on oikeata työkokemusta ja näyttöä siitä, otetaan töihin palkollisiksi. Eivätkä nämä tyypit edes tulisi ilmaiseksi harjoittelijoiksi, heidän kun ei tarvitse harjoitella.

        Mutta harjoittelupaikan kanssa pitää olla tarkkana. Jotkut firmat käyttävät liukuhinalta harjoittelijoita, joten korvat pitää olla höröllään kun hakee jonnekin harjoittelijaksi. Jos ei pääse oikeisiin töihin eli ei saa työkokemusta eikä sitten palkkaakaan, niin eihän hommassa ole harjoittelijan kannalta mitään järkeä. Vaikka näitiä harjoittelijoiden kusettajia on lukumääräisesti vähemmän kun asiallisia paikkoja, niin niihin törmää usein koska kusettajat pyörittävät suurta harjoittelijamäärää, kun taas asialliset firmat ottavat harjoittelijoita vain silloin kun niillä on järkevää hommaa ja mahdollisuus työllistää ( pitävät varmasti tiukempaa seulaa harjoittelijoiden valitsemisessa). Ts. kun kusetusfirmasa on ollut jo 10 harjoittelijaa, asiallisessa firmassa on ollut ehkä kaksi (joista kummatkin ovat työllistyneet).

        Kyllä ainakin inssitoimistojen veloituksilla, luulisi olevan varaa maksaa useammallekin harjoittelijalle palkkaa, varsinkin kun se "ammattimainen" työnjälki on todella onnetonta, ja virheitä täynnä. Palkallisuus ei taida olla alallanne se ratkaisu, huolellisuus ja osaaminen taitaa puuttua, olisiko sittenkin niin, että hommat teetetään palkattomilla harjoittelijoilla, joita ei kukaan opeta. Lähetään keskeneräisiä työitä asiakkaille ja helevetinmoinen lasku perään. Sitten vasta, sen ensimmäisen persiilleen menneen myöhässä toimitetun työn korjaukset alkavat, kauhean rutinan myötä.


    • Töissä

      Totuus on, että useeat yrittäjät ja varsinkin kunnat keinottelee ilmaisella työvoimalla.
      Työnantajan suojana on koeaika jona aikana voi työ suhteen purkaa ilman varoitusta, jos ei ole sopiva työntekijä tai työ ei kiinnosta. Usein työn jatkolle on este, että on saannilla harjoittelijoita tai tukityölistettyjä vaikka olisi hyvä työntekijä jo talossa, niin työn antaja on ahne kun tarjolla on halpaa työvoimaa.

    • jepjepjepjepjep

      "Jos työnteosta palkkaa maksetaan niin silloin hommat tehdään asiallisesti, mutta muuten ollaan kuin Ellun kanat. Siinä oiva ohje jostain tuntemattomasta. "

      Tuolla asenteella liikenteessä olevia ei kannata ottaa töihin vaikka tulisivat ilmaiseksi. Jos ei jaksa muutamaa kuukautta tsempata, niin motivaatio on sen verran alhaalla että leipääntyminen työhön iskee viimeistään parin vuoden jälkeen ja työtehot menevät sen mukana. Palkkaa ja etuja kyllä osataan kärttää...

      • Työ vai harrastus

        Palkaton homma ei ole työtä, vaan harratus, ja harrastuksensa jokainen on oikeutettu valitsemaan mielensä mukaan, kuten sen toteutuksenkin.


    • mk

      Nykyään on paljon nuoria sivuraiteilla ja koko ajan enemmän vanhuksia jotka kaipaavat apua arkielämässään. Minulla on ehdotus; työkkäri voisi tarjota nuorille avustajapaikkaa tällaisille vanhuksille jossa ei tietenkään tarvitsisi tehdä mitään hoitotoimenpiteitä (ne kuuluvat hoitoalan ammattilaisille). Työhön kuuluisi norm. kotiaskareet, ulkoiluapu jne. Paikan vastaanottamisen tulisi olla vapaaehtoista ilman karenssinvaaraa koska silloin motiivi olisi kohdallaan.
      Peruspäivärahan päälle voisi maksaa korotettua ylläpitokorvausta sen normaalin 9:n ja 18:n väliltä, n. 13-14 € verottomana. Nuoret saisivat rytmiä arkielämään, oppisivat kotiaskareita ja pihanhoito hommia ym. ja saisivat vähän enemmän rahaa (vähentäisi toimeentulotuen tarvetta). Lisäksi saisivat kontakteja vanhusten kautta, voisi poikia ajanmittaan oikeitakin töitä.
      Vanhukset voisivat asua kotonaan ja tämä helpottaisi varsinaisten kotihoitajien työtä. Laitoshoito on kaikkein kallein ja huonoin tapa myös vanhuksille itselleen.
      Itseasiassa tämähän on jo vanha juttu, ennen suku ja kyläläiset tekivät sitä ilman sen kummempia miettimättä, vanhoista pidettiin huolta osana luonnollista elämää. Suomalaisista on tullut ihme erakkoja maaltamuuton seurauksena, tällä systeemillä voisi olla esim. mielenterveydellisistä syistä hyvät seuraukset kaikille osapuolille.

      • stdsdsdsds

        Tuo on kyllä loistava idea. En ymmärrä miksei tota ole otettu käyttöön. Vähentäisi luultavasti myös syrjäytymistä (sekä nuorissa että vanhoissa) kun tulisi lisää oikeita ihmiskontakteja.

        Joku tuola selitti että töitä kyllä on kaikille halukkaille. Voin kertoa että ei ole. Itse olen hakenut 2 vuotta aktiivisesti töitä hyvin tehdyillä hakemuksilla, olen hakenut kaikkiin töihin (eli siivoustyötkin kelpaa) mutta töitä ei vain löydy kaikille. Se on tosiasia joka on pakko hyväksyä ja ymmärtää.
        Harjoitteluistakin on jo ihan riittämiin kokemusta.
        Pahin harjoittelukokemus oli eräällä varastolla jossa oli samaan aikaan 2 muutakin harjoittelijaa.
        Ennen harjoittelua oli kovat lupailut että kyllä me aina välillä palkataan harjottelijoita.
        Motivaatio oli ensimmäiset 2kk hyvä, mutta muuttui hieman kun vanhemmat työntekijät kertoivat, että joka vuosi on vähintään 20 harjoittelijaa ja 4v sitten oli yksi työllistetty. Eli kyllä osa paikoista käyttää kunnolla hyväksi tätä ilmaista työvoimaa.
        Tein silti koko harjottelun ajan työni kunnolla. Viimeisinä päivinä pomo sitten "yllättäen" sanoi ettei ole työntekijälle tarvetta, mutta harjoittelua voidaan jatkaa vielä toiset 3kk. Kukaan muistakaan harjoittelijoista ei saanut työtä ja nykyään sama harjoittelijatouhu vaan jatkuu


    • Rahaa harjoittelusta

      Ei varmasti lohkea sellaisilta työnantajilta, jotka käyttävät harjoittelijoita hyväkseen vuosi vuodelta. Tällaisia työnantajia ovat esimerkiksi jotkut myymälät, mitkä tarvitsevat työntekijöitä siivoamiseen ja tavaroiden purkuun ja hyllytykseen. Em. työ kun ei vaadi monenkaan päivän harjoittelua, kun sen jo osaa, eikä työnantajan näin ollen tarvitse maksaa mitään. Miksi siis maksaa, kun työntekijät saa ilmaiseksi.

    • jani1985v

      en mäkään ny töitä oo saanu työharjoittelun jälkeen firmoista mut hyvän opin sieltä matkassa vieny.
      Sehän työharjoittelulla on tarkoitus et sieltä saa live oppia.
      Ja tosi on et suomalainen kateus kadottaa pimeäntyön tekijät.

    • Kyllästynytkö

      Työharjoittelija ei ole minkään arvoinen firmassa. Luvataan varma työpaikka, mutta todellisuudessa se on vain porkkana, jotta työharjoittelu saataisiin sujumaan hyvin. Vaikka itse teet työsi hyvin ja noudatat yhteisesti sovittu pelisääntöjä kiitoksena lopussa on näkemiin!! Niin kauan kun kun firmat saavat ilmaista työvoimaa ollaan naamat kuin hangot keksit, mutta sen jälkeen olet pelkkää ilmaa vaan!

    • Tyy

      Itse olen hankkinut 2 ammattia, joihin on kuulunut yhteensä 6 harjoittelua. Ammattiin, johon viimeksi valmistuin olin kahdessa eri paikassa harjoittelussa. Molemmissa paikoissa sain hyvää palautetta (viimeisimmässä itse talouspäällikkö sanoi, että pelkkää positiivista on kuulunut, molemmissa paikoissa sain esim. näytöistä kiitettävät ja opettajan käydessä näyttöjä vastaanottamassa molemmissa paikoissa sanoivat, että minusta on ollut oikeasti apua). Työpaikoilla ei tarvittu näyttää hommissa kuin kerran miten se tehdään ja sen jälkeen ei tarvinnut olla selän takana kyttäämässä. Kummastakaan paikasta en saanut edes kesätöitä. Tosin meidän alalla ei ole niitä ns. paskahommia joista voisi aloittaa uransa. Toisessa paikassa ei yksinkertaisesti tarvittu kahta toimistohenkilöä, koska firma kovin pieni. Ja toinen oli kuntapuolella, jossa yksi työntekijä sanoi (tosin eri osaston työntekijä) ettei tänne oteta ketään noin nuoria töihin millekään osastolle. Olin silloin juuri täyttänyt 26, eli en nyt niin kovin nuori ollut. Koko paikassa nuorin taisi olla noin 35 vuotias, ja suurin osa oli neljä-viisikymppisiä.

      Että se riippuu niin paljon sattumasta pääseekö oikeanlaiseen harjoittelupaikkaan oikeaan aikaan, työn saannin kannalta. Kaikki työt olen saanut ihan muita kautta (tosin kaikki kesä- ja pätkätöitä).
      Huom. Itse en ollut päivääkään poissa kummastakaan paikasta enkä myöhästynyt kertaakaan.

    • orjat

      ILMAINEN TYÖPAIKKA eli orjatyövoima kyllä työstä kuuluu sivistysmaissa edes minimipalkka saada olisi motiivitkin aivan toista luokkaa,ihmisarvo missä se on kun kerrot ilmaistöistä muille ihmisille, no tietty työnantaja hyötyy,aina voi sanoa ettei hän kelvannut ja ottaa toisen orjan,

    • Ylikoulutettu

      Hei!

      Olen työpaikkakiusaamisen takia sairastunut masennukseen ja ollut poissa työelämästä monta vuotta. Masennuksen takia olen käynyt erilaisia kuntoutuskursseja työharjoitteluineen. Työharjoittelua, työelämävalmennusta ja työkokeilua on ollut yhteensä n. puolitoista vuotta. Olen avoimesti kertonut näissä paikoissa sairastavani masennusta, kuitenkaan puhumatta siitä sen enempää mikä sen on aiheuttanut, todennut vaan että sairastan masennusta. Itse olen omalta kohdaltani todennut ja kokenut, että masennuksestani avoimesti kertominen on kääntynyt itseäni vastaan ja harjoittelupaikoissa henkilökunta ei ymmärrä masentunutta ihmistä. Kaikki vähätkin asiat, mitä yrität työyhteisössä kertoa, mikä painaa mieltäsi käännetään itseä vastaan. Jos haluaisi työllistyä harjoittelupaikan alalle jo siihen pätevänä ja ylikoulutettuna ihmisenä, on kommentteina ollut: "Onkohan työntekijäksi tähän vaativaan ammattiin". "Ei osaa asennoitua harjoittelijan asemaan." Tullut huutoa ja sormien heristelyä. Ollut kommenttina myös, "Jouduttu useaan otteeseen tiukasti keskustelemaan asiasta", kun itse olen yrittänyt ottaa puheeksi mieltä painavan asian. Käännetty asia itseä vastaan. Lopulta harjoittelujakso lopetettiin kesken työnantajan puolelta. Olen perusluonteeltani herkkä ihminen, enkä suvaitse ihmisten kaltoinkohtelua missään muodossa. Harjoittelijalla ei ole minkäänlaista turvaa harjoittelupaikassa. Olet jatkuvan tarkkailun alla ja jokaiseen sanomiseen ja tekemiseen puututaan.Toki vajaakuntoinen on vajaakuntoinen, mutta tämä työnantajan pitää tietää, ottaessaan ilmaisen harjoittelijan työpaikkaansa. Omalta kohdaltani voin sanoa, että pidin erittäin paljon työn sisällöstä, mutta osa työpaikan työntekijöistä oli ilkeitä ja aiheuttivat lisäharmia jo ennestään masentuneelle. Kyllä ainakin minulle tässä vuosien saatossa on tullut hyväksikäytetyn olo. Olen yrittänyt kysyä, että pääsisin palkkatukitöihin ko. harjoittelupaikkoihin, mutta vastaus on ollut että ei.

    • Ikuinen halpis...

      Palkaton harjoittelija, ja sitten seuravaava jne. Onko koskaan tutkittu, kuinka paljon työvoimasta on tuettua tai palkatonta. Mitä jos lopetettaisiin koko meininki, ei tuettaisi, eikä palkatta tehtäisi. Harvemmin näillä kuitenkaan vakinaisesti työllistyy, en väitä, että poikkeuksiakin on, mutta...

    • Höpö höpö

      Jalka oven väliin... jotta sen saa ruhjoa.

      Mä tein tuommoista työtä n.10 vuotta.
      Turhia lupauksia annettiin...
      Joka viikko oli suurinpiirtein jokin sijaisuus.
      esim...aamulla tuli soitto ja piti olla paikalla puolessa tunnissa.
      Tein varmaan kaikki v-mäsimmät ja raaimmat työt, mitä nämä muut "hienostikoulutetut" eivät viitsineet tehdä.
      Mä tein työtä jota en oikestaan olisi saanut edes tehdä.
      Pidin muutamia päiviä yksin läfkaa pystyssä (kun muut olivat "kipeänä").
      Minä en sairastellut (mulle ei ole koskaan tullut sairaslomapäiviä, mutta toiset pitää n. pari kuukautta vuodessa)
      Ruokatunteja ja lomia jäi väliin...(ei pätkätyöläisellä ole semmoisia: pitää olla koko ajan kutsuttavissa)
      Pelasti kerran jopa lafkan tulipalosta, kun tiesin mitä piti tehdä.
      Oppisopimukseen ei otettu: otettiin toinen, joka jäi heti valmistuttuaan parin vuoden sairaslomalle.

      Lopulta tulikin ikälisä (masiivinen 15senttiä tuntipalkkaan)... jolloin mä tulin liian kalliksi ja enään ei kutsuttukaan työhön.
      Otettiin toinen höntitettävä.
      Myöhemmin sain selville että mulle maksettiin koko ajan alinta mahdollista palkkaa... jopa silloin kun tein ylempiarvoisten töitä.

      Ne menetti minussa enemmän kuin minä heissä.

      • versus

        Se on luonnon laki,että itsekkäällä ja häikäilemättömällä asenteella pärjää elämässä,pitää olla tarpeeksi röyhkeä. Itse olen aivan liian kiltti,enkä uskalla puoliani pitää..meille jää paskimmat hommat. Mikäli nöyristelyltä töitä onnistuu saamaan.


    • äksyänkyrä

      Olen ollut kymmenissä eri firmoissa palkattomissa työhatjoituksissa ja työllisyystukitöissä ja tehnyt ahkerasti hyvin työni enkä kertaakaan ole niistä
      saanut työpaikkaa harjoittelun jälkeen ja niissä kuulin minua edeltäneiltä harjoittajilta
      ja muilta firman harjoittelijoilta että firma käyttää vain harjoittelijoiden edullisuutta hyväkseen eikä ole tarkoituskaan palkata harjoittelun jälkeen siis tällä haluan sanoa sen että me palkattomat työharjoittelijat viemme nykyään ison osan oikeista palkallisista työpaikoista.

    • Työnantajan kannalta en tiedä, onko sillä väliä, tuleeko harjoittelija koulusta, jolloin harjoittelu on osa tutkinnon suorittamista, vai te-toimiston kautta työvoimapoliittisen toimenpiteen uhr... kohteena.

      Luin hiljan että noin 10 - 15% työvoimapoliittisista harjoitteluista, siis työkokeilusta yms. johtaa työllistymiseen. Vaikka väite olisi kärjistettykin, melkoisen joutavasta puuhastelusta on kyse. Tässä on kuitenkin hyvä muistaa, että te-keskus on kauan sitten loupunut päätehtävästään, eli löytää töille tekijöitä ja tekijöille töitä. Siitä on tullut vain laitos, joka hoitaa työttömyyteen liittyvää byrokratiaa. Seuraavassa pohdiskelen etupäässä juuri tätä te-karjaa.

      Nimimerkki Kunnon porvari tuolla ylempänä jättää sujuvasti huomioimatta ne tiedot, jotka vähänkin nuoremmat ovat opiskelleet työttömyyden syistä jo peruskoiulussa. Epäilemättä Suomessa olisi töitä jokaiselle työhaluiselle. Se, että kaikki eivät tee töitä, johtuu nirsoilusta kuitenkin vain joissakin tapauksissa. Itse näkisin yhtenä ongelmana palkanmaksuhalun puutteen. Suomessa on varaa maksaa palkkaa jokaiselle työntekijälle täysin asiallinen palkka, mutta halua näyttää uupuvan. Tällaista joopas-eipäs-kiistelyä sivistyneempää on kuitenkin todeta, että työvoima on väärin koulutettua, asuu väärällä paikkakunnalla tai ei suostu työnantajien oikutteluun työaikojen tms. ehtojen suhteen. Työntekijällä ei ehkä edes ole varaa oikutteluun, koska asuminen, ruoka ja muut välttämättömyyskulut on maksettava. Periaatteessa homma olisi helppo: koulutetaan työttömät siihen, mikä työllistää, ja pakotetaan heidät muuttamaan sinne, missä työtä on. Valitettavasti nykyinen talous ja elinkeinoelämä on niin lyhytjänteistä, että jos tänä vuonna tarvitaan hitsareita, niin kun sellaisia on saatu koulutettua, tarve on jo ohi. Muuttaminenkaan ei ole ongelmatonta. Vieraalla paikkakunnalla näyttää monilta kuluvan vuosi ja kaksikin, ennen kuin löytää uudet tuttavapiirit. Se on täysin riittävä aika hoitaa juurettomuutensa tuomaa pahoinvointia vaikka juopottelukierteellä.

      Minusta näyttää myös siltä, että ihmisiltä vaaditaan kohtuutonta sopeutumista. Työntekijän pitää sitoutua työnantajaan vaikka loppuiäkseen. Tämä ilmenee vaikka työhönottohaastattelussa, jossa työnantaja kysymyksenasettelullaan paljastaa asenteensa. Toisinaan se asenne on kovin epärealistinen. Jos tarjolla on siivoojan tai myyjän paikka ja työnhakija on alle kolmekymppinen, on kai päivän selvää, että hän ennen pitkää vaihtaa työpaikkaa. Työnantajapuoli taas on taistellut kovasti sitoutumisvelvollisuuttaan vastaan. Ja joillain aloilla ja joissain tilanteissa työnantajilta vaadittu sitoutuminen onkin ollut täysin kohtuuton. Edelleen, jotkut ammattiryhmät ovat luoneet itselleen aseman, joka vaikeuttaa työllistymistä ja pahentaa kyseisen alan ammattilaisten asemaa. Mielestäni surullisin esimerkki ovat opettajat. Koulumaailmasta ei kuulu muuta hyvää kuin menestys kansainvälisissä vertailuissa. Opettajat valittavat väsymystään, oppilaat käyttäytyvät asiattomasti jne. Jos ala ei olisi niin tiukasti säännelty, voitaisiin epäsopivin opettaja-aines vaihtaa. Eiköhän kilometritehtaalla ole maistereita, jotka olisivat lahjakkaita opettajia, eikä heidän kouluttaminen opettajan työhön edellyttäisi kovinkaan ankaraa panostusta, kunhan vain olisi malttia järkeistää sitä aineenopettajan koulutusta. Sama koskee yli 40-vuotiaita. Yhtäältä valtion johto marisee työurien pidentämisen puolesta, mutta työnantajat näyttävät mieluiten palkkaavan alle 30-vuotiaita naisia.

      Nykyinen tilanne ei ole hyvä. On kovin valitettavaa, että keskustelu on molemminpuolista syyttelyä. Myönnän auliisti osallistuneeni siihen, mutta näin lopuksi yritän katsoa asiaa laajemmin. Jos suomalaiset tuntisivat itsensä yhdeksi porukaksi ja joukkueeksi, jonka tarkoitus on ylläpitää yhteistä hyvää maailman myrskyissä, kukin työmarkkinataho varmaan joustaisi enemmän kuin tällä hetkellä. Valitettavasti se jousto tarkoittaa, että ihan kaikkia henkilökohtaisia tavoitteita ei saavuta. Mitä lujemmin oman näkemyksen ja kaikkein välittömimmän hyvän puolustamiseksi linnoittaudutaan, sen varmemmin joustamattomuus tulee aiheuttamaan lisääntyviä ongelmia.

      • fdgsdfgf

        Hyvin kirjoitettu!


    • mies 86

      Itselläni oli aikanaan palkaton harjoittelu joka sisältyi koulutukseen. Mielestäni ei ole kohtuutonta että työharjoittelu on palkaton, mutta se on vain minun oma kokemukseni. Jos harjoittelu kuitenkin sisältyy johonkin ammatilliseen koulutukseen niin sinun periaatteessa kuuluisi saada nostaa opintorahaa kelalta.

      Työharjoittelu on opiskelijalle näytön paikka, mutta toisaalta vaatimukset eivät yleensä ole yhtä kovat kuin palkatuilla työntekijöillä. Sitäpaitsi jos ei vielä ole virallisesti valmistunut, niin et oikeastaan voi väittää sinulla olisi ennestään vaadittava ammattitaito työhön.

      • -80

        Kerronpa kokemukseni: tein ilmaista harjoittelutyötä muutaman kuukauden , eikä tullut mieleenkään pyytää palkkaa, koska sain oppia alan töitä. Asuin kotona ja juoksin töihin ja takaisin . Sain harjoittelua ja hain kauppakouluun pääsin koska oli hiukankin kokemusta alalta. Tämä on yli 60-vuotta sitten. Työn teolla ja säästäväisyydellä olen aika mukavasti vaeltanut ja kasvattanut lapset, ym. Koulumatkoista ja työmatkaliikunnasta se peruskunto on lisänä tullut.


      • -80 kirjoitti:

        Kerronpa kokemukseni: tein ilmaista harjoittelutyötä muutaman kuukauden , eikä tullut mieleenkään pyytää palkkaa, koska sain oppia alan töitä. Asuin kotona ja juoksin töihin ja takaisin . Sain harjoittelua ja hain kauppakouluun pääsin koska oli hiukankin kokemusta alalta. Tämä on yli 60-vuotta sitten. Työn teolla ja säästäväisyydellä olen aika mukavasti vaeltanut ja kasvattanut lapset, ym. Koulumatkoista ja työmatkaliikunnasta se peruskunto on lisänä tullut.

        Kerronpa seikan: se oli 60 vuotta sitten. Nyt olisi jopa teidän vanhusten hyvä oivaltaa, että työnteko ei ole mikään tae siitä, että palkkaa maksetaan ja koulutus ei ole tae siitä että saa alansa - tai minkään alan - työpaikan. Menestystarinoista pidetään kovaa melua ja lahjakkuutta ja luovuutta ihannoidaan. Samalla unohdetaan, että jotkut jäävät työttömiksi ja syrjäytyvät kovasta työnteosta huolimatta. Samaan aikaan toiset pääsevät helpolla vain, koska heillä sattuu olemaan kaunis naama.


      • Nyt on nyt
        -80 kirjoitti:

        Kerronpa kokemukseni: tein ilmaista harjoittelutyötä muutaman kuukauden , eikä tullut mieleenkään pyytää palkkaa, koska sain oppia alan töitä. Asuin kotona ja juoksin töihin ja takaisin . Sain harjoittelua ja hain kauppakouluun pääsin koska oli hiukankin kokemusta alalta. Tämä on yli 60-vuotta sitten. Työn teolla ja säästäväisyydellä olen aika mukavasti vaeltanut ja kasvattanut lapset, ym. Koulumatkoista ja työmatkaliikunnasta se peruskunto on lisänä tullut.

        Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Kouluihin ei enää pääse ilman papereita muutaman kuukauden harjoitteluilla. On ihan fakta että olet pudonnut kärryiltä missä mennään nykyään töiden ja koulutuksen suhteen. Suosittelisin kuuntelemaan enemmän nuoria, niin et olisi niin pihalla.

        Hei mieti nyt onko suurin osa työttömistämme muka uusavuttomia jotka eivät osaa tai heitä ei huvita työnteko? Oletko katsonut uutisia irtisanomisista ja jutteletko maailmanmenosta vain parin ikäisesi kanssa. Oma mummonikin tietää nämä jutut ja niin pitäisi sinunkin.

        Tyttö 21 v.


      • Työ vai harrastus

        On selvä ero, kuuluuko "palkaton harjoittelujakso" opiskeelusi ammattiin vai onko "työpaikan" saamisen ehtona. Silläkin on merkitystä, missä vaiheessa, ja mihin ammattiin se "palkaton työharjoittelu" on.
        On sellaisia aloja, joissa nykyiset "yrittäjät" bulvaaniensa kautta käyttävät vuosikausia noita "harjoittelijoita", ei synny oikeita palkkatöitä, kun ne hoidetaan "palkattomana harjoitteluna". Ihmetellään sitten mihin on työpaikat hävinneet, niiden Kiinan menneiden lisäksi.


      • bhkkj
        -80 kirjoitti:

        Kerronpa kokemukseni: tein ilmaista harjoittelutyötä muutaman kuukauden , eikä tullut mieleenkään pyytää palkkaa, koska sain oppia alan töitä. Asuin kotona ja juoksin töihin ja takaisin . Sain harjoittelua ja hain kauppakouluun pääsin koska oli hiukankin kokemusta alalta. Tämä on yli 60-vuotta sitten. Työn teolla ja säästäväisyydellä olen aika mukavasti vaeltanut ja kasvattanut lapset, ym. Koulumatkoista ja työmatkaliikunnasta se peruskunto on lisänä tullut.

        Jos yli kuusikymmentä vuotta sitten meni harjoittelemaan ilman palkkaa on ollut melkoisen tyhmä perseennuolija.

        Silloin ennen me saimme töitä yhdellä puhelinsoitolla tai marssimalla firmaan sisään ja kysymällä töitä.

        Nykyään oikeista työpaikoista, joissa siis työstä maksetaan palkkaa ja noudatetaan työehtosopimuksia, on erittäin kova kilpailu. Yhteen avoimeen paikkaan saattaa olla satoja hakijoita.


    • Tuossa väitteessä ei ole perää kuin häviävän pieni osa. Hyvien tapojen mukaan sisään ei mennä suinkaan työntämällä jalka oven väliin, vaan sivistyneesti keskustellen ja tehden tarvittavat sopimukset siitä, mitä tehdään ja millä ehdoilla.

    • VahvaNainen.

      Olen itse huomannut saman, että ilmaiset työharjoittelijat ovat vain keino yritykselle vähentää kuluja.

      Valmistuin maisteriksi viime vuonna ja suostuin pitkin hampain ottamaan työpaikan vastaan, jossa minulle tarjottiin 1000 euron tuntipalkkaa. Olen ollut työelämässä 14-vuotiaasta lähtien, joten en ihan turha nainen sentään ole. Lisäksi opintojeni aikana olen käyttänyt runsaasti tietokonetta ja kirjoittanut. Minulla on siis akateemisten kykyjeni lisäksi tervettä järkeä.

      Työpaikka oli hirveä. Minua edellinen tyttö oli tehnyt jonkun kesäharjoittelun työpaikalla ja saanut siitä 500 euroa kuukausipalkkaa. Tyttö näytti väsyneeltä, kun luovutti minulle paikkansa. Ihmettelin tytön huonoa palkkaa ja vaadin itselleni vähintään 1000 euroa. Toimitusjohtaja yritti vielä puhua palkan 900 euroon vetoamalla siihen, että minulla ei ole alalta kokemusta. Katsoin miestä pitkään ja lopulta sovittiin palkka siihen 1000 euroon.

      Kun työni alkoi, sain todeta, että työkaverini vaikutti erittäin stressaantuneelta. Hän söi lounaansa tietokoneen äärellä ja vaati minua tekemään samoin. Voitte uskoa, että tietoa tuli hirveällä vauhdilla eteeni enkä saanut pitää edes 15 minuutin taukoa koko päivänä. Jaksoin 2 viikkoa, kunnes huomasin, että keskittymiseni alkoi kärsiä. Työkaverini alkoi syytellä minua omista virheistään. Nielin kaiken. Lopulta tilanne kärjistyi siihen, että hän kanteli minusta toimitusjohtajalle ja minut heitettiin ulos. Elämäni suurin helpoitus oli päästä yrityksestä. En silloin tilanteen keskellä tajunnut, että meitä molempia (siis minua ja kouluttajaani) riistettiin työpaikalla.

      Kouluttajani oli varmasti väsynyt työhön eikä olisi pystynyt kouluttamaan vielä toista ihmistä. Olen antanut hänelle anteeksi siitä, että hän syytteli minua ja aiheutti sillä minulle ahdistusta. Sen sijaan toimitusjohtaja oli täysi mulkku. Hän tietoisesti käytti tunnollisia NAISIA halpana työvoimana, kunnes sai yrityksensä kuntoon. Olen seurannut yrityksen tilannetta. Kouluttajani ei ole enää siellä töissä, vaan tilalla on uusi naistyöntekijä, joka ajetaan loppuun. MIKSI TE NAISET ETTE ARVOSTA OMAA TYÖPANOSTANNE? Luottakaa siihen tunteeseen, että jokin on vialla.

    • Juuri ammattikoulusta valmistunut natiainen sitoo seurakseen jonkun ammatti-ihmisen, jonka palkka on kuitenkin pakko maksaa ja työn tuottavuus on usein jopa pienempi kuin tämän ammatti-ihmisen yksin suorittamana. Tällaisilla aloilla on työharjoittelu aivan järkeenkäypä käytäntö.
      Järkeenkäypää käytäntöä kuitenkin käytetään useinkin väärin, ja ilmaista työvoimaa kierrätetään taukoamatta. Yksinkertaiset työtehtävät matalapalkka-aloilla ovat juuri niitä, joissa työnantavat säästävät näiden natiaisten kustannuksella
      Ja jos ei työnteko suju/kiinnosta, niin turha itkeä. Elämä nyt vaan on muutakin ku meikkaamista ja tietokonepelejä.......

    • Huijausta sanon minä

      Miksi ihmisen tarvisi olla ilmaiseksi työharjoittelussa jos tietää että sen kautta ei työllisty? Moni firma pyörittää työharjoittelijoita koskaan työllistämättä yhtäkään heistä. Funktio tuntuu olevan ilmainen työvoima yrityksille.

      Lisäksi jos ihmisellä on vaikka 10 vuotta työkokemusta takana, niin miksi hänen pitää harjoilla ilmaistyövoimana kun kerran hän selkeästi osaa tehdä töitä?

      Itse olen yrittäjä ja minulle on soittettu paikkakuntani työteekistä ja tarjottu ilmaista työntekijää harjoitteluun juuri noilla sanoilla. Moraalini ei kuitenkaan anna periksi ottaa ketään töihin ilmaiseksi kun tiedät että en työllistäisi häntä. Ei siinä mitään jalkaa oven väliin saa että tekee minulle ilmaiseksi töitä. Tiedän Sastamalasta monta yrittäjää jotka pyörittävät ilmaistyövoimaa.

      Kyllä aikuiset ei syrjäytyneet ihmiset työkokemuksella tai ilman tarvitsevat vain normaalipalkkaisen työn. Kun on työ voi ruveta sitten rakentamaan elämäänsä. On se nyt naurettavaa harjoitella muka kassakoneen käyttöä, aamulla töihin heräämistä kun ei ihminen unohda millaista työnteko nyt on ollut vuosi sitten 10 vuotta putkeen.

      • kalewismi rulaa

        Jos minä olisin yrittäjä, haalisin kaikki harjoittelijat firmaani ettei tarvi palkata ketään. Ymmärrän siis loispummiyrittäjiä täysin, vaikka itse olenkin työtön. Tyhmäähän se on palkkaa maksaa jos ilmankin saa. Samasta syystä minä maksatan vuokrani ja elämiseni töissäkäyvillä. Tyhmäähän se on itse tehdä töitä jos voi teettää ne muilla.


    • anskuiini86

      Voin todeta että ehkä sitä palkallisessa työharjoittelussa tulisi panostettua 100% paremmin kuin että palkattomana tehdään töitä eikä edes työpaikalla läheskään kaikissa tarjota ruokaa firman piikkiin. Minusta kyllä olisi suotavaa opiskelijoiden saada jotakin korvausta työpanoksestaan. Itse olin aikoinani pressossa työharjoittelussa jyväskylässä.. tein parhaani minkä pystyin ja haukuthan sieltä vaan tuli... jos olisit koe ajalla et olisi ollut viikkoa pidempään ym ym. jos ei työnantaja ja työntekijät edes kehu missään asiassa työharjoittelijaa niin miksi työharjoittelija sitten vaivautuisi näyttämään panostaan ja nuolemaan työnantajien persettä?! kyllä se on 50/50 molemmilta se panos oltava että homma toimii. Valitettavan huono maku jäi tästä työnantajasta ja opettajakin sillon katso suu pyöreenä että eikö nyt olisi jtn hyvääkin sanottavaa opiskelijasta. sairaustapauksistani mm. nosti työnantajan metakan eli olisi vissiin pitänyt 38 kuumeessa vaan jaksaa ahertaa siellä juoksutyttönä. Minä olen sitä mieltä että jonkintason kehua ja korvausta olisi opiskelijoiden hyvä saada sillon sitä olisi ns. panostusta mennä sinne harjoittelupaikalle.

      • anskuiini86

        Niin ja lisäksi edelliseen kyseisen arvioinnin jälkeen katsoin työnantajaa pahasti koska ei muuta kun arvostelut harjoittelijoitaan ja oli suoraan sanoen vittumainen äijä, ei opiskelijalta voi odottaa täyttä ammattisuoritusta lopulta tein paskat ja en mennyt viimeisenä harjoittelupäivänä paikalle en edes ilmottanut asiasta työnantajalle.. sen verran itsekäs ja vittuimainen ja ilkeä äijä oli. Joten koen kyllä että ilmainen työ on väärä tapa kouluttaa alan ammattilaisia.

        Työn antajan pitäs pystyä kehumaanki opiskelijaa eikä vaan nimittelemään ja arvostelemaan kuinka huono ja epäpätevä olet.. etc.


    • yhdtyhdfyhj

      Useampi tuttu ollut vaikka miten monessa palkattomassa harjoittelussa, ikinä ei ole työpaikkaa irronnut, vaan työnantaja vain vaihtaa toiseen palkattomaaan harjoittelijaan, vaikka entinen olisi ollut kuinka hyvä. Riistoa ja orjuuttamista se tuppaa olemaan, vaikka ajatus oli aivan toinen. Jos saa jotain ilmaiseksi, miksi siitä enää maksaisi mitään? Harjoitteluiden ketjuttaminen pitäisi tehdä laittomaksi, koska liian moni työnantaja käyttää mahdollisuutta hyväkseen ja pitää ilmaista työvoimaa sen sijaan, että palkkaisi vakinaisia.

    • No Chance

      Itse ollessani työharjoittelussa alalla josta olin kiinnostunut eli valokuvaamossa, en saanut edes mahdollisuutta kokeilla alan töitä filminkehittämistä lukuunottamatta, vaan pääsin tekemään seuraavia asioita:

      -siivoamaan joka päivä
      -juoksemaan joka päivä kaupassa ja muilla asioilla
      -keittämään kahvia
      -kuuntelemaan pomon ja parin työ"kaverin" jatkuvaa kitinää ja valitusta siitä miten huonosti kaikki on ja erään valokuvaajan kaksimielisiä juttuja
      -järjestelemään papereita
      -stalkkaamaan kilpailevia yrityksiä.
      -kuvien värinmääritystä koneellisesti pääsin tekemään KERRAN, en pomon toimesta vaan erään duunarin joka päätti ystävällisesti näyttää minulle miten se tehdään.

      Oletin, että olisin päässyt edes kokeilemaan valokuvausta, en toki maksavan asiakkaan kanssa, vaan olisin voinut tuoda malliksi esim. jonkun ystäväni, mutta ei. Vaikka kysyin. Enkä muuten valittanut "orjatyöstä", kun oletin että se palkitaan loppuviimein, mutta eipä palkittu, kun en saanut edes koskea heidän kallisarvoisiin kameroihinsa.

      Summa summarum, puolen vuoden "harjoittelun" aikana opin alaan liittyen yhden minulle hyödyllisen asian, värinmäärityksen jota opiskelin pari tuntia, koska sen jälkeen en sitä ehtinyt enää tehdä. Siivoamisen ja kaupassa käynnin osasin jo valmiiksi.

      Eipä ole sen jälkeen sana "työharjoittelu" oikein vakuuttanut.

    • Työ ei pakollista
    • .näin on

      Työharijoittelu 9€/päiväkorvauksella on riistoa ja orjuuttamista. Jos joku sanoo että ei ole niin se henkilö ei ole itse sitä kokenut tai sitten on se työnantaja joka saa ilmaista työvoimaa.

    • helsinkilainen ulkaa

      satana prkl star-up yritaja halusi vaan joku ilmaista työvoimaa.. siellä mä urjana ja vielä ulkaari urjaa olin ollut... 5 kuukautta.. 2 kuukautta sitten.....

      vituttaa vieläkin...

    • just just

      Kerran olen harjoittelijaan törmännyt joka ei tehnyt töitään, yli 20 vuoden aikana. Muut ovat tehneet, ovat oma-aloitteisesti tehneet sellaisiakin töitä, mitkä heille ei kuulunut, kulkeneet työaikojen puitteissa ja tauot pitäneet työaikojen puitteissa, yksikään ei ole työllistynyt näihin yrityksiin. En itsekään, pätkätyöläisenä, kehuja sain aina käytöksestä, ahkeruudesta, työaikojen noudattamisesta jne. joten kyllä nämä ovat olleet orjatyöläisiä.

    • simpleä

      Työharjoittelusta on saatava harjoittelijan palkka ja työttömyyskorvaus ei sellainen ole, Se on nimenomaan korvaus siitä että sinulla ei ole töitä.

      • _syöminenkin maksaa_

        Niinpä. Minusta 9 euroa päivässä voisi vielä menetellä, jos saisi ilmaisen ruoan JA matkat. Meillä töissä oli työharjoittelussa nainen, joka puolen vuoden ajalta sai sen 9 e/päivä, mutta hänellä meni hankalaan työmatkaan varmasti vähintään 5 euroa päivässä. Onneksi hän sentään sai jonkin verran kilometrikorvausta ja päivärahoja asiakaskäynneistä. Sääliksi kävi häntä.


    • ketuttaa

      raakiinta hyväksikäyttöä koskaan olin itse 6kk kaupassa ja toisessa kans 6kk kauppiaslupasi ja lupasi maat ja taivaat sen suhteen että saat töitä no eipä näkyny töitä

      • dfadfertt

        Nää työharjoittelujutut on tyypillistä kokoomuspolitiikkaa jossa nöyryytetään työttömiä henkilöitä.
        3-vuoden koulutusjaksolla voisi olla n. 2 kk yhteensä työssäoppimista/työharjoittelua mutta ei yhtään enempää.. silloin se vielä menisi, yli sen oleva työharjoittelu on pelkkää ilmaista työvoimaa kokoomuslaisille työnantajille.
        Pitkät työharjoittelut syö työpaikkoja, ja siten luovat työttömiä lisää..
        Kukas työnantaja ottaisi helppoihin hommiin palkallista väkeä kun TE-keskuksista saa pilvin pimein ilmasta työvoimaa..


    • 10+12 ei ole 22

      Niinhän se meni, että vielä edellisenä päivänä työharjoittelun aikana kehuttiin työpanosta ja osaamista. Oli myös kova tarve palkata lisää työntekijöitä firmaan. Kun harjoittelu päättyi haukuttiin, nykyisiäkin työntekijöitä oli jo liikaa ja firmakin konkurssin partaalla.

    • Kyllä tälle pitäisi loppu saada. Asia ei varmaankaan ole niin mustavalkoinen kuin miltä näyttää, mutta ainakin törkeimmät tapaukset pitäisi saada pois. Jos joku firma kerran toisensa jälkeen ottaa harjoittelijoita, mutta ei palkkaa ketään, niin pitäisi kai siihen puuttua.

      Harjoittelu osana opintoja on varmaankin asiallista. Muutama viikko palkatta voi olla ihan ymmärrettävää. Mutta on se kumma, jos ei jo vaikka kuukauden harjoittelun jälkeen pysty tekemään asioita, joiden teettäminen työnantajalla muutoin maksaisi selvää rahaa. Ei tällaista pitäisi olla. Itse olen mielihyvin työskennellyt harjoittelijana ammattitaitoa kartuttaakseni ihan työttömyyskorvauksella, mutta vakuutuin jo melko varhain, että töitäkin voin saada.

      Ehkä jonkinlainen järjestäytyminen olisi paikallaan. Porukalla pitäisi sanoa, että hyväksikäyttöä on koettu tarpeeksi. Ei kai työtön tai opiskelija ole velvollinen tukemaan kenenkään muun liiketoimintaa?

    • sorja-orja

      kyllä se on pelkkää orjatyötä.
      Tunnen monet työnantajat jotka kyselevät vain harkka-oppilaita.
      Se on monen kymmenen tuhannet tienesti työnantajalle vuodessa.
      Ei se öykkärityönantaja muuten sais ketään töihin.
      Sitten työkkärivirkamies käy ilmaisella etelänlomalla joka vuosi.
      Tää tällainen harmaatyö pitää saada loppumaan.
      Miksiköhän hallitus hyväksyy tän?

    • jalka vereslihalla..

      Opiskelin aikoinaan media-alan koulussa ja nyttemmin olen hyvin työllistetty tekijä samalla alalla ja omassa paikassani arvostettukin. Sain kyseisen paikan aivan erireittiä kuin harjoittelun kautta.

      Tein muinoin opiskeluaikaisentyöharjoitteluni isossa alan firmassa erittäin mallikelpoisesti, ja niin olivat tehneet monet edeltäjänikin samasta koulusta. Kukaan harjoittelija ei tosin saa töitä sieltä, koska teettävät aina tietyt hommat harjoittelijoilla. Firmalla on tapana käyttää ilmaista työvoimaa aika ronskilla kädellä ja ihan oikeisiin itsenäisiin hommiin. Eräskin oppilas joutui ajamaan äärettömän arvokkaan valokaluston kanssa Suomen läpi kuvauspaikalle yksin. Ja siinä ei todellakaan kyselty tahtooko tehdä vai ei..kun aikataulut kusee ja työryhmä sylkee päälle jos jättää tekemättä. Jos olet työharjoittelija, sinua VOIDAAN kohdella aika ala-arvoisesti jos alat oikeuksien perään huutelemaan tai teet virheitä. Suomi on muutenkin pieni maa ja sinun vahinkovirheesi voivat näkyä piireissä pitkänkin aikaa..Kunnianhimoisena ja liian kilttinä minullekin sysättiin käsittämättömiä työtehtäviä, joita oli pakko vääntää yömyöhään, että seuraavana päivänä kuvaukset olisivat onnistuneet. Muistan sen kuukauden aikana heränneeni öisin hengästyneenä sydän pamppaillen. Syynä oli kammottava huoli siitä olinko toiminut oikein ja muistanut hoitaa kaikki hommat kuntoon. Virheitä ei sattunut kertaakaan ja sain paljon selkääntaputteluja tuotannon päätyttyä, mutta onko tämä tervettä? Minunhan piti vain oppia työharjoittelun kautta opastuksella miten alalla tehdään duunia..Ei saada stressiä ja vääränlaista painetta rintaalaani..

      Kaikki työnantajan eivät toimi näin, mutta on sietämätöntä, ettämonet alan nimekkäimmät firmat toimivat juurikin villinlännenmeiningillä. Media-alalla ei myöskään tunneta kunnolla työaikarajoja. Tässä on myös se "hauska" puoli, ettei kouluista valmistuneet saa töitä, kun niitä harjoittelijoita käytetään surutta oikeisiin hommiin ja siten vakipaikkoja on tarjolla ihan minimaalisesti siihen nähden kuinka paljon niitä todellisuudessa olisikaan.

      Että jalan vääntäminen sinne oven rakoon ei todellakaan aina tuota tulosta vaikka koipi olisikin ihan vereslihalla siitä änkeemisestä.

    • joopajoujoujou

      Olit sitten työtön tai opiskelijana työharjoittelussa, kakka siinä käteen jää. Yhdellä tutulla opiskelee lähihoitajaksi, meni näyttö/koko harjoittelu perseelleen vain koska käytettiin hyväksi ilmaisena työvoimana. Älkää ihmiset suostuko näihin ilmaistöihin, ajan kanssa ne loppuvat tai vaatimuksena minimipalkka!!

    • VahvaNainen.

      Haluan kertoa muuten jatko-osaa tästä toimitusjohtajasta. Tapasin hänet hiljattain kahvilassa. Iloisesti hän kertoi minulle aloittaneen uuden yrityksen, kun vanha pyörii (se missä olin) ilman hänen jatkuvaa läsnäoloaan.

      Eli suomeksi. Hänen liikeideansa perustuu siihen, että kulut mahdollisimman alas. Kyllähän minä jo paikalla ollessani ihmettelin sitä, että miksi meillä on niin huono tilausohjelma ja yrityksen olot kehnot. Luin jälkikäteen yrityksen tiedoista (internet), että yritys oli valinnut halvimman mahdollisen tilausohjelman. Kaikki yrityksen perustamiseen oli tehty mahdollisimman halvalla. Tämä näkyi myös työntekijöiden palkkaamisessa. Kyseinen herra ILMEISESTI aikoo perustaa lisää yrityksiä samalla idealla. Tekisi mieli käräyttää koko ukko, koska hän pilaa vain nuorien tyttöjen elämää. Vastuuntuntoisia ja kilttejä tyttöjä, jotka tekevät töitä ihan vain siksi, että he kuvittelevat, että niin pitää tehdä.

      Ystäväni näki kyseisen yrityksen edustajat messuilla. Siellä oli töissä nuori tyttö, joka sai palkkaa 500 euroa kuussa. He eivät maksaneet tytölle muuta, ei edes ruokapalkkaa. Messuilla päivät venyvät joskus kymmenen tuntisiksi, joten tällä tytöllä voi hyvinkin ylittyä 40 tuntia viikossa.

      Minusta tämä on vakava ongelma, joka pitäisi ottaa puheeksi yhteiskunnallisesti. Kiltit nuoret ja ÄLYKKÄÄT naiset, jotka haluavat kovasti tehdä yhteiskunnan eteen muutakin hyödyllistä kuin hoitaa kotia. Minä oikeasti nostan hattua tuolla edellä olleelle, joka sanoo, ettei moraalisista syistä palkkaa työharjoittelijoita. Olet hieno ihminen. Pidä tuo asenne koko elämän.

    • Arvostettu Tekijä

      Pidän työharjoittelua hyvänä ilmaisena koulutuksena, josta saan vähän rahaakin. Lisäksi saan suosittelijoita ja hyvän verkoston kiinnostavalle alalle, ellen jostain syystä työllistyisi harjoituspaikkaan.

      • werwerwerwer

        Missä olet ollut työharjoittelussa?


    • VahvaNainen.

      Minä olen oikeasti sitä mieltä, että ilmainen työharjoittelu on parhaimmillaan sitä, että työntekijä oppii asiat, jonka jälkeen hän työllistyy kyseiseen yritykseen.

      Sinä arvostettu tekijä ole onnellinen, että olet saanut hyvää ja ilmaista koulutusta. Olet siis ollut järkevissä paikoissa töissä. Tätä ei kuitenkaan pidä sekoittaa siihen, että jotkut yritykset ottavat ilmaisia harjoittelijoita siivoamaan, keittämään kahvia ja tekemään tilauksia (toisin sanoen vastaamaan puhelimeen). Minä kysyin edellisessä yrityksessä, että mikä on työkuvani? Minulle vastattiin, että kaikki. Käytännössä siivosin yrityksen tiloja!!?

      Minäkin olen tyytyväinen tästä kokemuksta, koska vihdoin tajusin, että kaikki yritykset eivät ole rehellisiä.

      Miten olisi tällainen itsekäs ajatus? Sinä vasta valmistunut maisteri. Etkö saa töitä? Et varmasti, koska joku työharjoittelija tekee ne puolestasi ilmaiseksi.

      Se, että jotkut yritykset käyttävät ilmaista työvoimaa vaikuttaa muuhunkin kuin työllistymiseen. Se esimerkiksi vääristää kilpailua. Miettikää nyt. Jos on kaksi yritystä, joista kummatkin valmistaa samaa tuotetta. Toinen maksaa tunnollisesti kaikki kulut mukaan lukien työntekijöiden palkat. Toinen yritys puolestaan keplottelee "palkkaamalla" ilmaisia työharjoittelijoita. Lopputulos: Rehellinen ja tunnollinen yritys ei pystykään enää kilpailemaan toisen yrityksen kanssa, koska heidän tuotteensa maksavat enemmän. Ihan vain siksi, että niiden välittämiseen on käytetty ihmisiä, joille on MAKSETTU palkkaa. Yritys menee konkurssiin ja tämä epärehellisesti toimiva yritys saa jatkaa toimintaansa.

      Tämä oli hyvin yksinkertaistettu esimerkki ja tiedän, että asiat käytännössä ovat monimutkaisempia. Pääpointti on kuitenkin siinä, että nykyään on hyvin vaikea olla rehellinen. Minäkin aloin jossain vaiheessa miettiä, että pitäisikö ryhtyä epärehelliseksi ja perustaa yritys perustuen samaan liikeideaan. Hitto, en varmasti nukkuisi kunnolla, koska omatunto soimaisi.

      Minulla on pyyntö. Tukekaa rehellisiä yrityksiä. Valitettavasti heidän tuotteensa ja palvelunsa ovat kalliimpia. Kyseenalaistakaa yrityksiä, joissa on kilpailuun nähden liian matalat hinnat. Silloin voi olla kyseessä yritys, joka keplottelee.

      Minä jatkan opintojani ja olen päättänyt ryhtyä lääkäriksi. Ainakin siinä ihmiset saavat tehdystä työstä normaalia palkkaa. Inhottaa ryhtyä riitelemään sellaisista peruasioista kuin, että kuinka saan rahaa, jotta voin maksaa vuokran ja ruokani.

      • kuviot tunteva

        Eivät pässit tajua että ilmaistyövoima vie kokopäivä palkattujen työt. Firman johto nauraa paskaisat naurua kun ei tarvi palkata kun saa pyöritettyä ilmaistyörinkiään. Ketään ei puutu tällä hetkellä siihen vaikka firmassa olisi vaikka kuinka harjoittelijaa ilmaiseksi ja näitä ei edes koskaan työllistetä. Valvonta puuttuu tai no asiaan ei haluta puuttua. Tilastoissa jokainen ilmaistyövoimalainen on poissa työttömyystilastoista ja sekös näyttää hyvälle.


    • Ei kiitos

      Työharjoittelu 9 euron päiväpalkalla on nykypäivän orjatyötä. Lisäksi pääset töihin tämän kautta yhtä varmasti kuin keskitysleirin vanki sotien aikaan.

    • 25vkokemus

      Tositarina eräästä isosta autonvaraosa liikkestä helsingissä,jatkuvasti otetaan

      9 e päivässä miehiä/naisia töihin,työ on rankkaa fyysistä 50kg,laatikoita jotuu

      nostelemaan päivittäin,turha sanoa ettei ole pakko yksin nostaa ei kukaan

      kerkeä auttamaan,mutta tylsintä on työhönottajan "myyntipuhe" olen kuullut, sen

      useasti ,luvataan että kun teet ahkerasti hommia sen 3-6 kk,sinut vakinaistetaan

      oikealla palkalla paskat yhtään siis YHTÄÄN ei ole vakinaistettu,ja miksi niin

      tekisi kun "ilmaista" työvoimaa saa aina uutta,ja jotkut painaa peräsuolipitkällä

      kun kuvittelee saavansa sen vakituisen paikan,ja ne huonoimmatkin voi aina

      nakittaa johonkin "paskahommaan",joka on kuitenkin tehtävä muttei vaadi taitoja

      itse ottaisin mieluummin,työkkärirahan ja lepäisin eihän tosta 9 e päiväpalkasta

      jää käteen,kuussa kun 1 illan ryyppyrahat,verrattuna ettei tee mitään.

      jos sinut "pakkotyöllistetään" tommoiseen hae heti saikkua,aika pian ne

      kyllästyy noita tarjoamaan,tienaat saman vaikka keräämällä pulloja tai jakamalla

      mainoksia 1x viikossa,ja voit vielä valita työaikasi tahdin.

    • Tapauskohtaisia ovat

      nämä asiat ja harjoittelijoita voi olla vaikka ei ole tarkoituskaan tai edes varaa ketään palkata, tämän tulisi hyvin tulla esille työntarjoajan toimesta ennen harjoittelujaksoa harjoittelijalle, jotta ymmärretään mistä on kysymys. Tietysti harjoittelusta voi olla hyötyä puolin ja toisin silti. Jos työtä tehdään ilmaiseksi, niin ei kai kukaan tahdo omastaan luopua vaan mieluummin halvemmalla voi teettää.

      Surullinen on kansakunnan käytäntö kansalaisille, jos on yhteiskunta siten rakennettu ettei työstä saada palkkaa vaikka olisi nimetty harjoitteluksi tai muuksi petollisesti. Tietysti ei turhaa työtä kannata kenenkään tehdä ja palkkaa tulee saada, jos työtä teetetään, sehän on ihan selvää jokaiselle paitsi hyväksikäyttävät voivat olla eri mieltä tietysti ja samoin ne, jotka tahtovat kaunistella tilastoja tällaisella näennäistoiminnalla.

      Kun heikko-osaisten joukko on riittävän pieni ja vaikutusmahdollisuuksia vailla niin hiljaisuudessa voidaan orjuuttaa vaikka lapsia tai naisia tai ketä tahansa ja missä tahansa. Ketkä hyväosaisista ovat kiinnostuneita heikko-osaisten vaikeuksista jos itsellä menee hyvin? Aika harvat ja turhauttavaa se olisikin varmaan, sillä kuka tahtoo kunnella. Kekkonen julisti hätätilan kansakuntaan kun työttömiä oli paljon vähemmän kuin nykyään. Yhteiskunta voi hiljaisuudessa hyväksyä ja jopa edistää omalla käytännöllään tällaista ja työnantajatkin tykkää, jos on "nöyriä" työtätekeviä enemmän kuin palkallisia töitä, tietysti työkykyvaatimuksia voidaan tarvittaessa nostaa nostamistaan ja antaa töitäkin toisille ja erilaisin periaattein.

      Tärkeintä on elää hyvä elämä, oli sitten vaikka nälässä ja puutteessa ja muussa tässä maailmassa. Jokainen voi myös pyrkiä mahdollisuuksiensa mukaan siihen, mitä arvostaa ja mistä pitää. Tietenkään ei voida lähtökohtaisesti tasavallasta, sillä emme ole ihmisinäkään samanlaisia ja arvomme ovat erilaiset myös.

      Köyhät eivät voi rikkaita sortaa, mutta rikkaat voivat tahtoessaan näin tehdä ja yhteiskunta hyväksyä ja jopa tukea omalla käytännöllään. Voi niitä, jotka työtä teettävät palkatta vaikka olisi varaa maksaa tai sitten käyttävät heikkojen asemaa hyväkseen ahneudesaan tai muusta syystä, voi heitä.

      • Ihminen on

        itkekäs luontaisesti vaikka voikin myös osoittaa laupeutta parhaimmillaan toiselle.


      • kuka ei ihmisenä

        olisi kuullut puheita, mutta teot ovat eri asia kuin puheet. Toki hiljaisuuttakin on.


    • kamalaaaaaaaaaaaaaaa

      ORJATYÖTÄ!!! tarkoitus ei ole edes palkata, saada vain aina uusi ilmainen työntekijä!
      Hirveää hyväksikäyttöä. SAmoin työllistetyn työt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 16V

      Nyt pullamössöpaska oleppas hiljaa. Työharjottelu on sulle vaan hyväksi! Paitsi kyllähän se potuttaa ettei palkkaa tuu, mut kummiskin! Joku pikkuriikkinen palkkio ahkerasta työstä jos tulisi niin ois ihan jees. Ite ei tullu mut joillakin muille taas tuli.

    • paskaa123

      Kyllä opintojen aikana työharjottelu on hyvä asia, mutta papereiden jälkeen täysin hyväksikäyttöä.

      • Kokoomus-yrittäjä

        Tässä taas yksi, joka luulee osaavansa hommat, kun kädessä on paperi!!!


    • Riistoa. Riistetään opiskelijoita sekä työttömiä, joita lähetetään välillä palkattomiin pakkotöihin. Riistetään myös pienyrittäjiä, sille pienyrityksille näitä ilmaisorjia ei välitetä. Ei, vaikka jotkut pienyrittäjät kuinka nuoleskelisivat kokoomusta.

    • husgvarna

      Olen pian viiskymppinen mies. Minulla on 5 perussairautta, mm.
      astma, pölyallergia sekä uniapnea.
      Olin vuosia työelämässä, mutta em. sairaudet veivät työtehoni ja
      sain kenkää.

      Olen ollut työharjoittelussa, sekä nyt vielä olen n. 2 kk. työelämä-
      valmennuksessa.
      Olen kärsinyt sairauksistani näissäkin töissä. Ja ollut s-lomalla.

      Tänään kävin työkkärissä jutteleen henk.kohtasen neuvojan kaa,
      kerroin että haluaisin päästä työkyvyttömyyseläkkeelle...

      Mitä teki työkkärin täti? Tyrmäsi ehdotukseni täysin, ja teki taas
      uuden työllistymissuunnitelman, kirosana, kirosana....

      Hänpä keksi, että hankitaan yksilöohjaajan palvelut työnhaun avuksi!!!!

      Verenpaine rupesi nousemaan ja oikeen huolella.

      Eikö ole terveempiä ihmisiä, joita voisi kiusata työelämään?

      Onko kenellä samanlaisia kokemuksia näistä asioista?

      Kukaan ei ota sairasta miestä vakitöihin, se on jämpti niin,
      työharjoitteluun sekä työelämävalmennukseen kyllä kelpaan,
      ja "palkkahan" on se 9 e /pv.
      (teen muuten samoja töitä kuin esimieheni, työ on välillä fyysistä,
      viikon s-lomia on pakko ottaa toisinaan, olen niin uupunut).

      ps. seuraavan kerran meen työkkäriin humalassa, ja pullo mukana
      tietysti.... : )

    • Ei ole hääviä

      Kyllä tämä on varsin epäilyttävä tapa rekrytoida työnteikjöitä. Varmasti osa on asiallisiakin firmoja joista voi sitten saada sen ihan oikeankin työpaikan, mutta usein käy niin että ilmainen harjoittelija tekee ne vee mäiset työt ja ihan ilmaiseksi. ja sitten on näitä liukuhihna hommia joihin ei paljon sitä opastusta tarvita, harjoittelija menne niissä siinä missä palkollinenkin ja firmalle tulee säästöä.

    • Witunaikaista

      kitinää koko keskustelu ja epäoleellisuuksien ympärillä.
      Pankkien rahanyörit on maassa säpissä eikä lainarahaa pienille yrityksille heru. Isot taas nostavat politiikan eliitin mandaatilla yritystukia, jotka ohjataan investointeihin ulkomaille. Kohta täälä on vain joukko punikkeja, jotka ihmettelevät töiden loppumista ja yrittäjiä, joilta on kadonnut asiakaskunta. Siinä sitten hieroskellaan toistemme lapoja ja maksetaan naapureille tuontienergiasta maltaita. Hyvä Suomi!

    • Tri.Sorbus-Nappo

      Kalerwo teki kerrankin hyödyllisen avauksen. Nyt se nähdään mitä paskatouhua nuo ilmaistyöt oikeasti ovat!

    • kostoisku

      Jos teette hyvin työharjoittelun, mutta huomaatte, että työantaja ei aio palkata teitä, ni ei muuta kuin sabotaasia peliin.

    • didi80

      Työkkäri on ehdottanut minullekkin työharjoittelua (työelämävalmennus) 9 euroa päivässä systeemillä. Olen kuitenkin koulutukseltani DI ja ollut aiemmin 2 v palkkatyössä. Ihmetyttää vain miksi minunkin pitäisi lähteä ilmaiseksi työvoimaksi yrittäjän pussia lihottamaan, sillä omaan jo vähän työkokemusta ja sellaisen koulutuksen, että ei kädestä pitäen tarvitse paljon opastaa, jollei ole joku ihan talokohtainen toimintatapa.

    • 7 + 2

      Samasta aiheesta toisaalla:

      http://richardjarnefelt1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/116702-tyoharjoitteluhuijaus

      Lainaan tuon linkin takaa olevasta kirjoituksesta sen viimeisen kappaleen:

      "Summa summarum: ihmisten nöyryyttäminen "työharjoitteluilla" on lopetettava, ja yhteiskunnan on lopetettava maksamasta yritysten ylimääräisiä työntekijöitä. Työpaikka joko on tai ei ole. Ei siinä välissä mitään "harjoitteluja" tarvita."

      Noin kirjoitti muuan Richard Järnefelt, ja on helvetin oikeassa.

    • Muutos...

      Koko touhu on demareiden ja kokkareiden masinoima nykyaikainen orjuuttamisen muoto kaikkine hienoineen nimikkeineen ja "palveluineen" kaikki on naamioitu valheella ja tarkoitus on vain saada ilmaistyövoimaa jossa yhteiskunta maksaa piilotukena yrittäjälle ja työttömät syyllistetään kuin rikolliset vaikka lähtökohtaisesti ongelmana on vain se ettei normaaleja työpaikkoja ole riittävästi kaikille ja tätä on kestänyt jo 20 vuotta aina 90 luvun lamasta lähtien.

      Ääänestäkää nyt ihmeessä vaikka persuja niin saadaan tämä rosvosakki rikottua ja uutta verta hallintoelimiin muuten sama sonta jatkuu seuraavat 20 vuotta sitten onkin jo sotatila päällänsä.

      • Kuttuuntunut

        Ja persutko ne muuttavat paskan kullaksi, varjobudjettikin oli ihan perseestä, pelkkää lisävelan ottoa. Jep. Ei siellä yksi puolue, vieläpä kokematon sellainen pysty mitään uutta tuomaan varsinkin jos vielä olisi rahallinen vastuu työvoimapolitiikasta.

        En muuten tiedä onko kokoomuksen vaiko kenen aikaansaannosta, mutta vasta tuli mahdollisuus opiskella 2 vuotta työmarkkinatuella. Ennenhän opiskelusta suorastan rankaistiin. Eli onneksi tulee joskus jotain parannuksiakin.

        Mitä tulee ilmaiseen työharjoitteluun, niin pitää tehdä selvä ero opintojen aikana tehtävään harjoitteluun ja asiantuntevan työntekijän käyttämiseen ilmaistyövoimana. Edellinen on itsestäänselvyys, jälkimmäinen pitäisi kieltää 90-prosenttisesti, lailla ja vähän äkkiä. Ainoana poikkeuksena jos tehtävä on sellainen jota ei opi missään muualla tai jos on syrjäytynyt täysin työelämästä ja tarvitsee työkokemusta, mutta tässäkin tapauksessa ilmaistyötä olisi vain 1 kk ja sitten palkallisena.

        Miten olisi mielenosoitus tai kansalaisaloite? Kuka lähtee messiin?


    • Harjoittelijaksi hämäräfirmaan ?
      Tuntuu nyt kyllä siltä että yrittäjäksi voi alkaa kuka tahansa mutta työntekijät täytyy testata useampaan kertaan vaikka millaisella ilmaisella työharjoittelulla.
      Voisko joku testata myös nuo työnantajat onko ne ihan tehtäviensä tasalla. En epäile sitä etteikö jotkut kyllä varmaan ole mutta ei varmasti kaikki....

    • ex_harjoittelija

      Työharjoittelussa on tasan kaksi mahdollisuutta. Ruveta tekemään jotain täysin yksinkertaisia juttuja jotta voisi hämätä typerää työnantajaa ns. pätevyydellään tai käyttää aika uuden oppimiseen ja kirjaamiseen tulevaa varten. Jokainen täysjärkinen varmasti ymmärtää kumpi vaihtoehto on työnhakijalle kannattavampi jos yhtiössä ei ole töitä välittömästi harjoittelujakson jälkeen. Silloin on kyllä paras varautua siihen että osaa hommat silloin kun ne alkaa ja varmistaa että asiat ei pääse unohtumaan...

      • Kerbbis

        Minulla on pieni kaupan alan yritys. Tällä hetkellä kolme täysipäiväistä työntekijää. Kaksi heistä on tullut harjoittelun kautta. Toinen oli ensin koulun kautta alan harjoittelussa, valmistuttuaan otettiin kesätöihin kun oli pätevä työntekijä ja sitten yhden meiltä jäätyä eläkkeelle, otettiin vakituiseksi.
        Toinen harjoittelija tuli työkkärin kautta, puolen vuoden harjoittelu, josta 2kk jälkeen sanoin etten kehtaa olla maksamatta palkkaa hyvälle työntekijälle joten harjoittelu lopetettiin ja poika sai työpaikan.
        Vuosien aikana moni harjoittelija joka meillä on ollut, on "saanut" jäädä ainakin kesätöihin kunnon palkalla tai äitiysloman sijaisuuksia ollut myös pari näistä.

        Tiedän että joka paikassa ei työllistyminen ole mahdollista mutta jos olet ahkera ja pätevä työntekijä ja osoitat tämän, voit saada työpaikan siitä.
        Ei ole se työnantajankaan puoli helppo, itsestäänselvä että harjoittelijasta on mitään "hyötyä". Joko työnantajan tai muiden työntekijöiden aikaa kuluu harjoittelijan opastamiseem ja joskus on kädettömiä tyyppejä joita pitää ohjata ihan koko ajan .
        En minä ole koskaan missään huudellut että haluan meille harjoittelijoita ilmaisiin töihin, aina ovat itse tulleet pyytämään saako tulla ja meillä on ihan kiva työpaikka, joten varmaan ovat viihtyneetkin.

        Harjoitelijat ymmärtääkseni saavat työkkäristä/Kelalta päivärahaa harjoutteluajalta -jota muuten eivät saisi vain kotona makaamalla??- joten se siitä ilmaisesta työstä.


      • tertetttrrt
        Kerbbis kirjoitti:

        Minulla on pieni kaupan alan yritys. Tällä hetkellä kolme täysipäiväistä työntekijää. Kaksi heistä on tullut harjoittelun kautta. Toinen oli ensin koulun kautta alan harjoittelussa, valmistuttuaan otettiin kesätöihin kun oli pätevä työntekijä ja sitten yhden meiltä jäätyä eläkkeelle, otettiin vakituiseksi.
        Toinen harjoittelija tuli työkkärin kautta, puolen vuoden harjoittelu, josta 2kk jälkeen sanoin etten kehtaa olla maksamatta palkkaa hyvälle työntekijälle joten harjoittelu lopetettiin ja poika sai työpaikan.
        Vuosien aikana moni harjoittelija joka meillä on ollut, on "saanut" jäädä ainakin kesätöihin kunnon palkalla tai äitiysloman sijaisuuksia ollut myös pari näistä.

        Tiedän että joka paikassa ei työllistyminen ole mahdollista mutta jos olet ahkera ja pätevä työntekijä ja osoitat tämän, voit saada työpaikan siitä.
        Ei ole se työnantajankaan puoli helppo, itsestäänselvä että harjoittelijasta on mitään "hyötyä". Joko työnantajan tai muiden työntekijöiden aikaa kuluu harjoittelijan opastamiseem ja joskus on kädettömiä tyyppejä joita pitää ohjata ihan koko ajan .
        En minä ole koskaan missään huudellut että haluan meille harjoittelijoita ilmaisiin töihin, aina ovat itse tulleet pyytämään saako tulla ja meillä on ihan kiva työpaikka, joten varmaan ovat viihtyneetkin.

        Harjoitelijat ymmärtääkseni saavat työkkäristä/Kelalta päivärahaa harjoutteluajalta -jota muuten eivät saisi vain kotona makaamalla??- joten se siitä ilmaisesta työstä.

        >Harjoitelijat ymmärtääkseni saavat työkkäristä/Kelalta päivärahaa harjoutteluajalta
        >-jota muuten eivät saisi vain kotona makaamalla??- joten se siitä ilmaisesta työstä.

        ekstraa menetetystä vapaa-ajasta tulee noin euron tunnissa


    • Dr. Sorppa

      Olemme vaimoni kanssa koulutusyrityksessämme vuodesta 1992 lukien tehneet parhaamme työllistääkseemme asiakkaitamme ohjaavissa työvoimakoulutuksissamme uuteen ammattiin. Olemme ohjanneet heitä mm. kouluttautumaan "ilmaiseksi" ( työttömyysturvaa saaden 8 € päivä, voi saada II-asteen ammattitutkinnon reilussa vuodessa) uusiin ammateihin, joissa oli pulaa työvoimasta - osassa on vieläkin. Ja koulutetaan ilmaiseksi - "sänkyyn syötetään". Haluja ei aina löydy ja koulutustakin on vain peruskoulu tai kansalaiskoulu.
      Olen katsonut projekteissa ( ääritapaus, että työttömyyden pituus usealla osallistujalla ennen kurssia jopa k.m 6 - 8 vuotta!), miten asiaan puuttumalla voidaan saada tuloksia. Ja nyt tulee tämänkaltainen ohjelma, jossa annetaan ymmärtää, että kun yksilön "valitsemaan työttömyyteen" hänelle etsitään ratkaisu hankkia kohtuullinen - työttömyysturvaa parempi - toimeentulo ilman veronmaksajien ja työnantajien ( muuten työnantajathan maksavat suurimman osan työttömien toimeentulosta työtapaturmavakuutukseen sisältyvällä työttömyysvakuutusmaksulla, myös ansiosidonnaista saavien ) varoja,l niin tässä on tehty jotain väärin. Jos työaika työttömyysvaroin tuetussa työssä on 80 - 85 % normaalista, henkilöllä ei ole kyseisen alan ammatillista koulutusta,työ on osoitettu hänelle, kun muutakaan ei ole vuosiin tarjota, ammatillinen työllisyyskoulutus ei kiinnosta ( "minähän en koulun penkille lähe"), työtä ei lähdetä aktiivisesti hakemaan, vaikka"työnhakuvalmennettaisiin... ja kun mitä tahansa ehdottaakin, niin "maa on jäässä ja kärsä kipee".
      Mitä sitten tulee palkkatukityöhön sijoitettujen työnantajiin - samat vastuut, kuin yleensä työnantajilla. Palkka on vain yksi osa - sen päälle tulevat eläkevakuutusmaksu, sosiaaliturvamaksu, lomakorvaus, lomaraha,ryhmähenkivakuutus, tapaturmavakuutus, sairauspäivien maksaminen ilman tulosta ... Muuten kyseessä ei ole palkaton pakkotyö, vaan lyhennetyön työajan ansiotyö. Kun tiedän, että osa on pitkään jatkuneen työttömyyden tai sosiaaliturvan "nautinnan" jälkeen velvoitettu em. palkkatukitöihin, niin ymmärrän palkan "alhaisuuden" osa-aikatyössä - pakolla tullaan, koska muuten työllisyysturva katkaistaan kahdeksitoistaviikoksi, motivaatio ei ole ehkä paras mahdollinen, muuhun työhön, kuin tuettuun "ei ikänä työllisty" ( persoonallisuus, motivaatio, alkoholi... tms ). Revi siinä sitten työntekijästä tuottavuutta, olit yhteisö, sosiaalinen yritys, oy, ky , osk ...
      Tulen mielelläni "työttömyyttä" silmästä silmään kouluttajana ja ohjaajana
      ( 12 vuotta työttömien ohjaavien koulutusten kouluttajana, 10 v. työhallinnossa ...pitkäaikaistyöttömien projekteissa ... )
      katsoneena kertomaan kokemuksistani työttömyyden monimuotoisista "ulottuvuuksista" niin yksilöiden, kuin yhteiskunnankin kannalta. Ja siitä, mitä todella pitäisi tehdä näille asioille - ilman korporatiivista suojelua ( esim ansiosidonnaisellä säilöminen, "eläkeputki"...) - mihin tahansa ajankohtaisohjelmaan...
      Kalevi Flyktman
      0400 645 691
      [email protected]
      - Kaarlo K Kauhiala

      • Älä viitsi

        Tuommoinen sönköttäjä ei ole saanut kuin...


    • Jalka sanoo naps

      Laita sinä jalka oven väliin ja ovi kiinni.

    • 7 + 18

      Yhdellä tutulla jäi jalka oven väliin sillä seurauksella että hiusmurtuma ja siitä sitten sairaslomaa.

      Koska oli silloin palkattomissa pakkotöissä eiku harjoittelemassa vai kuntoutuminenko jostain määrittämättömästä johonkin määrittämättömään se ilmaistyön rangaistuksen uhalla teettämisen viranomaisveruke hänen kohdallaan silläkertaa oli, niin ansiosidonnainen sairaspäiväraha oli sairasloma ajalta erittäin pieni.

      Oli sitä mieltä että ei pidä mennä pakotettunakaan palkattomiin pakkotöihin eikä sen puoleen palkatta mitään harjoittelemaankaan jos se harjoittelu ei liity johonkin asialliseen koulutukseen tai ole muuten työantajaakin jollaintapaa sitovaa, ja aina erityisesti pitää varoa sitä jotta jalka ei jäisi oven väliin.

    • ihme urpoja tääl

      Vitun idiootit!! Tuo jalka oven väliin on vertauskuva eikä sitä kuulu ottaa kirjaimellisesti!

      • Musta mulkero

        Olkoon niin tai näin: yksi isomulkkuinen mies kanssa vertauskuvallisesti jätti jorttinsa ovenväliin sillä seurauksella, ettei vähään aikaan ottanut eteen.


      • Ihme urpo.

        "Tuo jalka oven väliin on vertauskuva eikä sitä kuulu ottaa kirjaimellisesti!"

        No muta, ota ja vapauta sisäinen Stalinisi menemällä TE-toimistoon virkailijaksi.
        Siinä sitten saa laittaa muitten jalkoja joittenkin ovien väliin, halutessasi myös kuvainnollisesti.


    • Profiloija1

      Harjoittelija tullaan profiloimaan työnantajan puolesta ryhmään halpatyövoima. Haastattelijoiden ensimmäinen kysymys on yleensä mikä on palkkavaatimuksesi.

      Jos siihen vastaa ettei sitä ole niin voi sanoa hyvästit työpaikalle !!!

    • Oikea tapa

      Oikea tapa on käyttää harjoittelu oppina, mainita työkokemuksena ja mennä toiseen firmaan töihin ja pyytää sieltä kunnon palkka.

      On erittäin epätodennäköistä että harjoittelupaikka tarjoaisi kunnon palkkaa. Ei ne silloin edes käyttäisi harjoittelijoita ja muuta halpatyövoimaa !!!

    • ex harjoitteija

      ....jaa niin minkä oven väliin....

      Unohda se vitun ovi, ota oppi mukaasi ja käytä sitä firmassa, joka maksaa työntekijöilleen kunnon palkan...

      Työntekijöilläkin on oikeus arvioida firmojen tasoa keskenään ja tehdä valinnat sen mukaan !!!

    Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      63
      4810
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      52
      3227
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      145
      2442
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2016
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      80
      1622
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1227
    7. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      1145
    8. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1131
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      87
      1118
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1106
    Aihe