Olenko velvollinen vahingonkorvaukseen?

Aapuuvaa

Eli tilanne:
Istuin koirani kanssa penkillä alikulkusillan vieressä ja sillan ali toiseltapuolen tuli arvaamatta pyöräilijä, jonka koira huomasi (kuuli?) ennen minua, ja juoksi/hyökkäsi pyöräilijää vastaan, kiskaisten siten että hihna irtosi kädestäni, ja siis törmäsi pyöräilijää sivulta päin. Pyöräilijä pysähtyi törmäyksestä (ei kuitenkaan kaatunut). Käskin koiran luokseni, ja mies lähti jatkamaan kiroten matkaansa (ymmärrettävää, että pelästyi, kuten minäkin ja koirakin vähän pöllähtänyt törmäyksestä - kenties luuli ettei saa pyörää hihnassa ollessa kiinni). Mäen päällä mies pysähtyi ja huusi, jotain että "mitä siellä vielä kiroot/haukut, tules tänne niin otan nimen ja numeron ylös!" Vaikka siis istuin penkille ja olin tyystin koiraan keskittynyt, eikä olisi tullut mieleenkään huutaa perään mitään, koirani ja minun vikahan se oli, kun koiruus pyörän perään hamusi ja hihna irtosi siitä kädestäni vahingossa. Todennäköisesti mies luuli minun huutaneen, koska mäen vireisessä metsässä oli lapsia, jotka jotain huusivat samaan aikaan - ja he tulivat tielle metsästä, kun pyöräilijä oli lähtenyt, kysyivät, että huusiko se minullekin, kun olivat varmaan kuulleet vastaukseni pyöräilijälle, että "en minä kyllä sanonut yhtään mitään!". Jos lapset luulivat, että pyöräilijä heille huusi, tai sitten huusikin ja minä luulin että minulle huusi :P
Mutta siis joo....
Tänään se pyöräilijä tuli lenkillä vastaan ja sanoi, että törmäyksestä hänellä oli mennyt jotkut nivelsiteet ja mitä kaikkee, ja joutuu siksi joihinkin leikkauksiin, joista joutuu ainakin tuhannen maksamaan, pyörällä pystyy kyllä ajamaan, mutta jalka kipeä ja ollut turvoksissa. Sanoi, että on jonkun syytteen tms. selvityksen asiasta nostanut, mutta vetää sen pois jos sopimukseen päästään, ja maksan hänelle vain 100e leikkaus/vahingonkorvauksia.
Sanoin, että kyllä se sopii. - Mitäs siihen oikein muutakaan olisi sanonut, minun/koirani tahaton vahinko, miksi riidellä?
Pyysi yhteystietoni, ja sanoi soittavansa, että sovitaan asia.
Oli muutenkin suht ystävällinen ja sanoi ymmärtävänsä koiran teon, että oli varmaan pelästynyt tullutta pyöräilijää tms.

Mutta niin siis, olenko velvollinen maksamaan tästä korvausta? Mistä voin olla varma, että törmäyksestä johtuen edes joutuu leikkauksiin? Ja jos, niin miten tuo sopimus pitäisi sitten käytännössä tehdä, ettei voi minulta myöhemmin pyytää lisävastuita/korvauksia - että joidenkin todistajien läsnäollessa kirjoitetaan sopimuspaperi, että tästä syystä maksan 100e korvausta ja allekirjoitukset, vai?

25

695

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cat1982

Voithan sä pyytää pyöräilijältä vaikka lääkärin laskun, ja maksat sen. Kyllähän tuossa olisi hyvä korvata aiheuttamat vahingot, kun koirasi aiheutti tuon. Mutta voi olla että se mies ei edes käy lääkärissä, niin en ehkä maksaisi 100 euroa siitä, vaan pyytäisin laskun hoidosta, ja sitten maksaisin sen.

• rakennusmies_77

Elä hyvä ihminen maksa nyt! kyllä nuo nivelsiteet,on menneet liikaa rehkimisen takia rikki!

• TOTTAKAI maksat

mitä vielä epäilet ?????

• §-paakari

Jos koira pääsi irti ja aiheutti vahingon niin ilman muuta olet syypää tapahtuneeseen.

Todettakoon myös, että jos pyöräilijä tuli laillisesti polkupyörille tarkoitettua väylää myöten, hän ei juridisesti ajatellen tullut "arvaamatta" koska kenen tahansa tien käyttäjän tulee tietää että sieltä voi tulla pyörä. Eri asia jos hän olisi tullut vaikkapa vasten kiellettyä ajosuuntaa, jolloin hänen tulonsa olisi ennakoitavuusperiaatteen mukaan ollut arvaamaton.

Tietysti hän voi tulla äkkiä, jolloin voi kysyä onko tilannenopeus ollut oikea. Tässä tapauksessa se ilmeisesti oli, koska jos koirasi ei olisi päässyt irti, mitään ei olisi tapahtunut ja kaiken lisäksi hän pystyi pysähtymään kaatumatta.

Mutta pyöräilijän olisi pitänyt heti mennä lääkäriin tutkituttamaan itsensä ja ottaa yhteyttä heti sen jälkeen. Hänhän on voinut myöhemmin vaikka kaatua pyöränsä kanssa ja loukata nivelsiteensä siinä. Tai ajaa jonkun muun onnettomuuden jonka ties vaikka olisi itse aiheuttanut.

Että älä maksa vaikka törppöilitkin. Ei ole näyttöä siitä että hän olisi loukannut nivelsiteensä kyseisessä tapaturmassa.

Todettakoon että minä pyöräilen myös paljon enkä pidä lainkaan niistä pyöräteillä talutettavista koirista, lähinnä siksi että omistajat ovat usein niin haaveissaan etteivät näe eivätkä kuule mitään kuin vasta viime hetkellä. Sumusireeni pitäisi pyörään asentaa. Siitä huolimatta olen sitä mietlä että sinun pitää saada pitävät todisteet että vauriot ovat tulleet nimenomaan siitä onnettomuudesta jos hän vaatii sinua korvausvastuuseen. Älä anna ystävällisyyden hämätä.

• Kiitos sinulle!

Kerrankin asiallinen kirjoitus.

• vedätystä

Kyllä vaikuttaa vähän huijaukselta. Pelkkä pysähtyminen pyörältä ei riko nivelsiteitä, eikä nivelsiteitä muutenkaan olla heti leikkaamassa. Lisäksi Suomessa on yleinen terveydenhoito, joka ei maksa tuhansia.
      Maksat vain, jos virallisesti, todisteiden kanssa vaaditaan. Ei noin. Mies valehtelee.

• kkllllööö

Et maksa, sanot että haluat tehdä tästä virallisen jutun. Kyseessä on ollut vahinko, vähän sama jos juokse puskan takaa pyörän eteen. Mies yrittää huijata sua.

• §-paakari

Jos aiheuttaa vahningon niin siitä joutuu vahingonkorvausvastuuseen. Korvaussumma on aivan sama kuin jos teko olisi tahallinen. Tahallisuudessa tietysti saattaa tulle muita sanktioita päälle.

Puskan takaa eteen juokseminen on ennalta-arvaamatonta. Näin on vaikka juoksija olisi pieni lapsi, jos ei lapsista ole varoitettu esim. liikennemerkein eikä vieressä ole selkeästi nähtävissä esim. leikkipaikkaa tms. jossa lapset viihtyvät.

Jos aloituksen koira aiheutti vahinkoa niin koiran omistaja on siitä vastuussa. Mutta se vaatii näytön siitä että vahinko todella on tapahtunut siinä tilanteessa. Ja jos sitä ei ole, ei korvausvastuuseen voi määrätä.

Koiran omistajan ei kannata edes myöntää tapahtunutta vaikka myöntäminen ei sinänsä aiheuta korvausvastuuta jos muuta näyttöä ei ole. Todenpuhumisvelvollisuutta ei koiran omistajalla ole koska hän on syytettynä. Eikä valheestakaan kiinni jääminen aiheuta korvausvelvollisuutta mutta asettaa se silti vastaajan outoon valoon.

• vakuutettu haukku

Nivelsiteet ei todella mene jos ei kaaduta eikä helposti sittenkään.
      Olisit kyllä huomannut, että polveen sattuu siinä hetkessä "niin s****sti".
      Jos pyöräilijä on pysähtynyt, kiroillut ja heti jatkaa matkaa, ei nivelsidevamma ole todennäköinen.
      Sanot vaan, että haluatkin sen poliisitutkinnan asiasta. Ja tietty siihen kuuluu lääkärin lausunnot ja arviot onko vamma voinut syntyä kuvatulla tavalla.
      Tuntuu hyvin oudolta, että puhutaan aika pahasta vammasta, ja tyydyttäisiin 100€.
      Polven nivelsideleikkaus on privaattipuolella varmasti tuhansien keikka ei tonnilla saa kuin kuvauksen ja ensiarvion tehdyksi. Ja jos oikeasti nivelside on rikki, niin
      normisairaala leikkaa aika äkkiä. Jos mun nivelsiteen koira rikkoisi oikeasti, en varmasti ota vain 100€ korvausta näin sivusta.

Kotivakuutus on taho jonka apu kannattaa selvittää. Ja koiralla kannattaa yleensä olla oma vakuutus.

• Outoa kyllä!

Joo kuulostaa oudolta tuo korvaussumma.. Jos nivelsiteet venähtää, ei niitä heti leikellä.. Esim. ei kovin moni varmaan operoitavaksi joudu, kun nilkka pyörähtää? Sitten, jos olis käyny lääkärissä, ja nivelsiteissä olisi todettu joku vamma, niin tuskinpa lääkäri olos kehottanut miestä pyörälenkille lähtemään?!?! Epäilyttävää! Kyllä pitäis nähdä se läääkärin lausunto, ennen kun maksat että se mies oikeesti ees menee leikkaukseen.
      Mut jos siis jotain olis käyny, ni joo olisit korvausvelvollinen.

• Aapuuvaa

Siis, juuri se, että tiedän että syy oli täysin meidän, ja jos jotain oikeasti on tuosta johtuen pyöräilijälle tullut, totta kai sen korvaan, mutta kun minusta vamma kuulosti kovin liioitetulta ja ihmettelin, että miksi hän joutuu leikkauksesta (useista leikkauksista) noin maksamaan - kun en itsekään ole joutunut tuollaisia summia maksaan.
      Mutta koska koira suorraan siis juoksi törmäten päin pyöräilijää, niin ei sekään varmaan mahdottomuus, etteikö herkkäjalkaisella ihmisellä siitä jotain olisi voinut tulla. Jatkoi kuitenkin matkaa ylämäkeen pyörällä, ja pyörällä tuli myöhemminkin vastaan ja sanoi, että pystyy edelleen silti pyöräilemään - voiko siis kovin vakavaa ollakaan?
      Kun musta tuntuu tämä vähän hämärältä/liioitellulta, onhan se turvoksissa voinut olla, sen uskon, mutta... Entäs jos puhuikin totta, ja rupean enemmän asiaa "vatvoon", niin siitä voi enempi haittaa mulle tulla.
      Ja mitenkäs toi juttu sitten menee jos syytteen nostaa tms. että oikeuteenko sitten ja kuin paljon tuommoiset vahingonkorvaukset voi olla? ja oikeus yms. kulut (työttömälle)?

• et taatusti maksa

Et maksa ennenkuin saat dokumentit vammoista. Nyt maksat 100 e ja hetken päästä toiset 100 euroa jne loputtomiin. Mene oikeusaputoimistoon sieltä saat ilmaista neuvontaa.
      Oma koirani kulki remmissä ja rullaluistelija törmäsi meihin. Ja vielä takaapäin. Tyyppi yritti rahastaa rikkimenneistä varusteista,henkisestä traumasta ja polvivammoista. Olisin selvinnyt 500 eurolla. Sanoin varanneeni ajan oikeusaputoimistoon mennäkseni selvittämään asiaa ja lupasin korvata kunhan saan dokumentit . Lupasin viedä dokkarit e.m toimistoon mennessäni. Rullaluistelijasta ei ton koomin kuultu enää. Itseltäni meni aikoinaan onnettomuudessa polvesta nivelsiteitä ja voin kertoa ettei sillä polvella edes kävelty-kipu oli erittäin voimakas.

• Näitä sattuu

Kun mies on käynyt lääkärissä, ne kulut maksat. Maksat niistä kuluista joita sen koiran kanssa törmääminen aiheutti, ja ehkä jonkunverran kivusta ja särystä. Et muuta. Mutta lääkärissä miehen on käytävä.

• caninefamiglia

Samaa mieltä muiden kanssa. Maksaa ei kannata ennen kun on tutkittu että nivelsiteet ovat todellakin menneet siinä rytäkässä. Ja niin kuin joku tuolla jo aiemmin sanoi on todella outoa että mies pyöräilee vaikka nivelsiteet ovat menneet. Kuka helvetti sellaista tekee?

Pyöräilijä mitä todennäköisemmin esittää sinulle nyt mukavaa ja niin ymmärtäväistä nimen omaan sen takia että et vie juttua poliisin tutkittavaksi tai vaadi lääkäriltä mitään papereita, koska sitten voisi paljastua että jaloissa ei olekaan mitään vikaa. Huijareilla on aina se tapa että rahat halutaan kouraan ja äkkiä koska maa alkaa poltella jalkojen alla. Hienoa on kuitenkin että myönnät että teissä oli vika etkä ala vängätä, mutta älä ole liian kohtelias vaan pyri siihen että asia selvitetään ettet turhaan maksa.

• Oikein olisi maksaa kaikki kulut,mitä on tullut vahingosta,johon on syyllinen.
      Mutta kaikesta pitää pyytää lausunnot ja kuitit nähtäväksi.

Kannattaa myös pyytää hoitavan lääkärin/laitoksen nimi,sekä pyytää,että saa luvan suoraan kysyä sieltä.Silloin saa varmasti oikeaa tietoa,mikä liittyy juuri tapaukseen,eikä siis siihen pystytä liittämään mitään muita,esim.jotain muita juttuja,vanhoja tai ylipäätään oheen.
      Jos kuluja tulee,niin kannattaa kirjata tarkoin,mitä on ja jos käteisellä maksaa,miksei muutenkin,niin tehdä paperit kaikesta.Siihen allekirjoitukset ja miksei vielä todistajien nimetkin.

• .........

Edes tuon ihmisen luvalla, et voi kysellä hänen potilastietojaan sairaalasta. Niitä edi kerrota. Vain lääkärit ja hoitavat hoitajat voivat katsella potilastietoja. Eri asia, jos ihminen itse pyytää kirjallisesti lähettämään kotiosoitteeseensa tietoja hoidostaan, niitä voi esitellä kenelle haluaa.:)

• et maksa

jos se on pystynyt tänään suo vastaan tuleen (tuliko kävellen?) paskat sil mitäänoo.Älä jumaliste ala maksaan.Sano vaikka jos se soittaa niin otat asianajajaan yhteyttä niin katsotaan mitä mieltä hän on ja sit maksan sinulle.Voipi olla ettet enää kuule siitä ukosta.Jos se tajus että pelästyit ja aatteli et totahan on helppo kusettaa.Anna asian olla,mä en maksaisi.Se haluu vaan helppoo rahaa.

• Tyhmä se on joka...

Ihan on perushuijaustaktiikkaa tuo... Ensin säikytetään tonnin laskulla, jotta satanen tuntuu pieneltä ja hyväksyttävältä. Ja ystävällisesti tietenkin, koska ihmisillä on taipuvat sillä herkemmin. Jos huijari vaatisi rähisten heti satasta, niin ei varmaan saisi sitä keltään!

• dog hater

Menet poliisin luokse puheille, ja kerrot tästä pahoinpitelystäsi. He kyllä sitten tutkivat rikoksen ja määräävät lainmukaisen(mikä on Suomessa valitettavan pieni) tuomion. Samalla tulee myös tutkituksi miehen vammat, poliisi kyllä vaatii näissä asioissa viralliset paperit, joten sen jälkeen on turha epäillä petoksia. Kannattaa mennä virallista tietä lain mukaan, niin kaikki menee varmasti oikein.

• yhuytuytutuy

Toki syy oli sinun mutta lääkärintodistus tarvitaan jos aikoo syyttää sinua ja asia pitää viedä eteenpäin. Joskus voi olla parempi tehdä sopuratkaisu..sillä esim tämä juttu kun koira tuuppasi vanhuksen kumoon on hyvin samantyyppinen vahingon ja huomioimattomuuden piikkiin menevä. ja korvaussumma oli siinä 8000e kun meni oikeuteen. :(

Hullumainen summa vahingosta mutta sinunkin kannattaa olla varovainen ettet joskus joudu samanlaiseen korvausvelvoitteeseen kuten meidän kaikkien. :(

Ja sitten vielä huomioikaa aina kun menette pyörätiellä pyörät itsekin meinannut kaatua koiran takia joka syöksyi fleksissä pyöräni eteenja silloinkaan ei kellon kilkuttaminen auttanut sillä omistaja näki minun tulevan ja vauhti normaali. Hyvä etten mennyt kumoon..ja koira pyörän alle..

• Polkupyörä87

Mulla aivan erilainen juttu kyseessä mut jos joku osais neuvoa. Kesällä 2011 ajoin pyörällä ajatuksissani jalkakäytävällä ja törmäsin erääseen naiseen joka kaatui ja loukkaantui. Soitin tietenkin heti ambulanssin ja annoin ensiapua. Viimeviikolla tuli kirje haastemieheltä jossa selvis että minut haastetaan asiasta oikeuteen vamman aiheuttamisesta ja naisella/ vakuutusyhtiöllä on korvausvaateet yhteensä 16000e. Naiselta törmäyksessä murtui lonkka, silmäkulma ja poskipää. Silmäkulmaan ja takaraivoon isot haavat silmäkulman arven joutunut poistattaa plastiikkakirurgilla. Nainen on jouduttu kouluttaa uuteen työhön koska ennen työskennellyt kerrossiivoojana ja tuon tapauksen jälkeen ei ole enää pystynyt sitä työtä tekemään. Harmittaa mua tuon naisen puolesta ja minun vikahan tuo törmäys oli mutta silti tuntuu helvetin kovalle nuo korvaukset. Haasteessa vielä vaaditaan että summa on kokonaan maksettu 1kk tuomion julistamisesta. Olen normaali töissäkäyvä ihminen jolla ole mitään säästöjä kun on pieni palkka, eli en mistää saa rahaa tuollaisia summia, lainalimiitti pankista käytetty ku olen ostanu asunnon vuosi sitten. Voiko vahingonkorvauksia maksaa osissa vai laitetaako ne kylmästi ulosottoon ja vouti alkaa käymää tilillä?

• kotivakuutus

Onko sinulla kotivakuutus? Sen luulisi jotain korvaavan.

• kittyis

Et tietenkään maksa ellei miehellä ole näyttöä tapahtuneesta, jos kerran on kaatumatta pysähtynyt niin nivelsiteet ei mene rikki. Korkeintaan maksat perus terveyden huollon tarkastuksen, jossa pitää todeta että nivelsiteet on mennyt tästä rikki. Eikä nivelsiteitä leikata, jos leikataankin niin mies ei liiku, astu jalalla eikä todellakaan pyöräile. Mies huijaa sinua ihan kunnolla! :(

• Polkupyörä87

Eipä ole kotivakuutuksessa tuota vastuuvakuutusta koska mulle ei menneisyyteni takia sitä myönnetty. Tää on vaan niin perseestä ku juuri alkanu elämä kulkemaa eteenpäin ja saanut vihdoin karistettua menneet pois hartioiltani niin sit käy jotai tällästä. Tiedä et miten tästä taas selviää, jos tuon korvauksen sais maksaa osissa esim. 200e kuussa niin sit ei tulis mitää ongelmia.

• Polkupyörä87 kirjoitti:

Eipä ole kotivakuutuksessa tuota vastuuvakuutusta koska mulle ei menneisyyteni takia sitä myönnetty. Tää on vaan niin perseestä ku juuri alkanu elämä kulkemaa eteenpäin ja saanut vihdoin karistettua menneet pois hartioiltani niin sit käy jotai tällästä. Tiedä et miten tästä taas selviää, jos tuon korvauksen sais maksaa osissa esim. 200e kuussa niin sit ei tulis mitää ongelmia.

mies kusettaa sinua, ihan kunnolla.

Pyydät lääkärintodistuksen siitä että nivelsiteet ovat menneet rikki, niitä ei muuten leikata, ja mikään julkisen terveydenhuollon leikkaus ei maksa kenellekkään 1000e .Itselläni on mennyt nivelsiteet ja se on 2 vko keppien kanssa nilkka niin musta ja tumma ja turvonnut että sillä ei todellakaan kävellä, saati pyöräillä.. sen jälkeen vielä 2-4 vko et voi kävellä normaalisti ja helvetin kovat kipulääkkeet, sattuu muuten enemmän kun jalan murtuminen.

Sinulle valehdellaan, älä hyvä ihminen usko. Maksa kuitenkin hänen terveyskeskusmaksu ja kipulääkkeet jos siihen nilkkaan sattuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2431
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      347
      2047
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      26
      1902
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      10
      1723
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1508
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1042
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1029
    8. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      890
    9. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      875
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      828
    Aihe