Kirjoittamisen himo, pakko ja tuska

kipiäkipinä

Ihan mielenkiinnolla kysyn, mitä kirjoittaminen teille oikeasti merkitsee?

Onko se tärkeintä mitä on, synonyymi hengittämiselle avarammassa mielessä?

Ite havahduin asiaan kun jouduin hiljattain hengenvaaraan. Olin siis kuolemankielissä oikeasti. Elämä ei kulkenut filminä ohi, rakasta en kaivannut, vaan ambulanssia ootellessa mielellä oli hirveä pettymys: nyt kukaan ei kirjoita Sokeria loppuun.

Nyt kun taas pystyn kirjoittamaan, en tohtisi yöksi heittää irti jotta ehdin tässä elämässä tämänkin lapsosen lukijoille saattaa.

Pohdin vaan sitä vanhaa juttua, että uskaltaako kukaan tunnustaa kirj himon olevan näin fanaattista? Olenko neuro asian suhteen?

Ja kun kirj on estynyt esim leipätyön vuoksi, suren ristiriitaa siitä, etten saa tehdä mulle tärkeintä hommaa. En hengitäkään oikein jos on pitkä vierotusjakso, vaikka leipätyönikin on rakas ja mielenkiintoinen. Tämä ristiriita välillä pukkaa ihan kipuja ja masiksen päälle. Siis oikeasti haittaa elämää. Mutta syödä on pakko.

Ps. älkää hyvät ihmiset haukkuko mua tästä, oikeasti kipiä asia. Onko muita yhtä reppanoita?

10

246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kipiäkipinä

niin ja onko jostain ajattelutavasta apua? - Taas tule pitkä katkos ku työt alkaa.

Työn yhteydessä en pysty kirj, koska menen niin ihottomaksi. Sos elämä ei silloin onnistu, olen kokeillut tuhoisin seurauksin; itkin lopulta bussissakin mummolle ku siltä tippu kolikko lattialle. Jotenkin mieli työstää aihetta niin tiiviisti, että kaikki ympäristössä alkaa näkyä kirjan maailman kautta, ja ihan pikku sattumuksetkin saa suhteettoman arvon, mikä kanssaihmisiä sitten huolettaa minussa hullussa. Onko tästä kokemuksia/neuvoja, miten karaista ja katkaista onnistuneesti kirj työ?

• Nico_D

Kirjoittaminen on tärkeää, jopa välttämätöntä, mutta niin kuin mihinkään muuhunkaan, siihenkään ei minun mielestä pidä suhtautua kuin se olisi kaikki, mitä on - koska niin ajattelemalla siitä helposti tulee kaikki, mitä on.

Tietyn pisteen jälkeen kirjoittamisesta pitää pystyä kadottamaan harratajamaisuus ja suhtautua siihen työnä; siinä vaiheessa, kun siihen pystyy suhtautumaan työnä, se myös helpottuu kun ei enää tarvitsekaan odotella mitään jumalaista inspiraatiota. Istuu alas ja kirjoittaa. Ja sallii itselleen kaiken sen saman, minkä päivätyössäänkin sallii mutta että työt on tehtävä.

En tiedä, mikä leipätyösi on mutta kirjoittamiselle löytyy kyllä aikaa jos on riittävästi halua. En ymmärrä mitä "ihottomaksi" meneminen tarkoittaa, mutta kuulostaa joltain millä pystyy itselleen selittelemään syitä olla kirjoittamatta. Istu alas ja kirjoita. Jos tiedät, mistä tarina kertoo ja keitä henkilöt ovat, pystyt kirjoittamaan. Jos et pysty, silloin ongelma saattaa olla suunnittelutyössä.

• kipiäkipinä
        Nico_D kirjoitti:

Kirjoittaminen on tärkeää, jopa välttämätöntä, mutta niin kuin mihinkään muuhunkaan, siihenkään ei minun mielestä pidä suhtautua kuin se olisi kaikki, mitä on - koska niin ajattelemalla siitä helposti tulee kaikki, mitä on.

Tietyn pisteen jälkeen kirjoittamisesta pitää pystyä kadottamaan harratajamaisuus ja suhtautua siihen työnä; siinä vaiheessa, kun siihen pystyy suhtautumaan työnä, se myös helpottuu kun ei enää tarvitsekaan odotella mitään jumalaista inspiraatiota. Istuu alas ja kirjoittaa. Ja sallii itselleen kaiken sen saman, minkä päivätyössäänkin sallii mutta että työt on tehtävä.

En tiedä, mikä leipätyösi on mutta kirjoittamiselle löytyy kyllä aikaa jos on riittävästi halua. En ymmärrä mitä "ihottomaksi" meneminen tarkoittaa, mutta kuulostaa joltain millä pystyy itselleen selittelemään syitä olla kirjoittamatta. Istu alas ja kirjoita. Jos tiedät, mistä tarina kertoo ja keitä henkilöt ovat, pystyt kirjoittamaan. Jos et pysty, silloin ongelma saattaa olla suunnittelutyössä.

nyt kyllä meni huti joka kohdalla. En ole harrastaja kirj sarallakaan, enää, onneksi. Kamppailen vain tuon ihottom kanssa yhä vaikka keskiikää lähentelen. meitä on erilaisia myös kirj

haaveena jättäytyä kokonaan muutaman vuod kuluessa kirj. Omaisuutta myyntiin ja sitä rataa. Ja työni on erittäin antavaa, ei kuitenkaan voita kirj. Palkka hyvä. olen perheeni kans kaiketi tottunut liika kork elintasoon ja siksikin tuntuu huteralta jättää työ kokonaan. Vaikka voisihan jonkun välivuoden pitää. Yks haitta myös sikakallisharrastus, joka kirj palvelee myös, intohimona laps asti.

Avoimuutta, sinä et löytänyt itseäsi mussa, entä muut???

• Nico_D

No se oli selvästi kipeä asia. Yritin vain auttaa ja sanoa oman näkemykseni esittämiisi kysymyksiin. Joten annetaanpa sitten olla. Jos avoimuutta kaipaat, sitä on vaikea saada jos heti on arvostelemassa niitä jotka yrittävät auttaa.

• lonely writer

Olen paljon miettinyt, mitä kirjoittaminen mulle merkitsee. Olen tullut tulokseen: Vain kirjoittaessa saan rauhan. Vain kirjoittaminen antaa mulle sisäisen tyydytyksen, en saa sitä ihmisiltä. Olen hieman erakko. Tässä useasti on tullut mieleeni, etten halua ihmissuhdetta, koska se veisi aikaa kirjoittamiselta. Mieluummin elän yksin ja kirjoitan. Tervettä?

Kirjoittaminen on ainut asia, joka tuo jotakin järkeä mun elämään. Jotakin tarkoitusta. Kirjoittaminen merkitsee mulle äärettömän paljon. Töissä odotan, että koska pääsen taas kirjoittamaan.

Olen samanlainen kuin Nico, istun vaan alas ja kirjoitan. En osotan valtaisaa inspiraatiota. Illalla sängyssä mietin seuraavan päivän tapahtumat valmiiksi. Sitten seuraavana päivänä kirjoitan. Mulla on himo kirjoittaa.

• kipiäkipinä
        lonely writer kirjoitti:

Olen paljon miettinyt, mitä kirjoittaminen mulle merkitsee. Olen tullut tulokseen: Vain kirjoittaessa saan rauhan. Vain kirjoittaminen antaa mulle sisäisen tyydytyksen, en saa sitä ihmisiltä. Olen hieman erakko. Tässä useasti on tullut mieleeni, etten halua ihmissuhdetta, koska se veisi aikaa kirjoittamiselta. Mieluummin elän yksin ja kirjoitan. Tervettä?

Kirjoittaminen on ainut asia, joka tuo jotakin järkeä mun elämään. Jotakin tarkoitusta. Kirjoittaminen merkitsee mulle äärettömän paljon. Töissä odotan, että koska pääsen taas kirjoittamaan.

Olen samanlainen kuin Nico, istun vaan alas ja kirjoitan. En osotan valtaisaa inspiraatiota. Illalla sängyssä mietin seuraavan päivän tapahtumat valmiiksi. Sitten seuraavana päivänä kirjoitan. Mulla on himo kirjoittaa.

Joo, onnittelen sinua ja Nicoa, että pystytte työn ohes kirj. Ite samanlainen kanssanne olen että "istun alas ja kirj" - aloitusvaik itse asias nyk vaan nautin: mitä pahempi se on valvottuine öineen, sitä syvemmälle aiheeseen pääsee ja teksti palkitsee enempi.

En halunnut arvostella nico sua, vastauksesi vain tuntui musta yksisilmäiseltä ja rikkovalta. Pyydän anteeksi ärsyyntymistä ja sanojani.

Kaks asiaa toin aloituksessani:
        - ihottomuus"
        - kirj pakon voimakkuus. Tunnen yksinäisyyttä kuten kaikki kirj, uskoakseni. Näissä asiois haluisin kuites kasvaa ja muuttua.

Muutamia kert olen saanut tavata kirj ihmisiä, myös kuvataiteilijoita, yks sellanen ystäväni; asun kaukan ja vihaan nettiä. Asiaa en ole kuitenk rohjennu heid kans jakaa, koska sitä häpeän. Haastatteluis vähän luistan asian yli myös.

Selvennän vähän ihottomuutta ja kysyn samal onko muilla tämmöstä:
        ihottomuus on tila jossa en kestä sos tilanteita koska liika tunnepit suhtaud arjen kokem, erityisesti ihmisiin. Samasta lie kyse ku teen ajattelemattomia tekoja. Esim ku päähenkilöllä on paljon rahaa jota hän tuhlaa hillittömästi, löydän itseni ostelemassa hyödykkei joihin ei oikeasti varaa - muulloin järkevä rahan kans olen. Satanen tuntui tuolloin kympiltä, tonni sataselta. Jälkeenpäin hölmist omaa tuhlaamist, pso myös. tai ku kerran tarinassa oli henkilö, joka auttoi ja antoi itestään kaiken sairastumis asti, löysin itseni kuskaamast kylän juoppoja autol kotiin ku oli vaik pyörä hajonnu. Jälleen vasta kirjprosessin jälk hämmästyin käytöstä. Yksi henkilö oli yltiösos huonol taval ja kävin haastatt poliisia, hammaslääkäriä ja ateneumin johtajaa ilman ajanvaraust; onneks eivät loukkaantuneet. Kustantaja pyys kerran käännöskokoelmaan novellia kosk tykkäsi et mun tyyli sopi siihen. Kirj just novelleskia joka käsitteli arjen yksinkertaista "pyhyyttä"; en osaa paremmin ilmasta. Kuljin monta viikkoa kotini pihalla ja olin euforisessa lataukses ilman päihteitä. Kaikki oli niin käsittämättömän puhdast ja pyh'ää! Ystävät huolestu. Vaati selittelyä.

Toimin luottamustehtävässä työssäni, jossa myös analyyttinen tutkijan rooli, työ projektiluontoista ja usein pioneerityötä. Ei siinä hommassa voi puita halailla.

toinen asia, tuo kirj pakko ja suru ku ei voi antautua sil kokonaan. Rahan sijoitt en voi ite päättää, perhettä kunnioitan. Vuosia myös elimme perheen kans nuorempina kädestä suuhun vuosikaudet, jolloin ruokaan saati vaatteisiin ei ollu riittäväst rahaa sossun luukusta huolim. Itselleni ei se ollu kummonenk ongelma, vaik lähipiiri vieroksu olemustani roikkuhoisuineen ja muovipusseineen. Pso kärsi. Enkä voi vaatia. rakastan häntä ja lastamme. Rakkautta ei voi estää, eikä mielest saa.

Kertokaa ystävät itsestänne kirjoittajina. Peiliä kaipaan itsel. Neuvoja myös.

• lonely writer
        kipiäkipinä kirjoitti:

Joo, onnittelen sinua ja Nicoa, että pystytte työn ohes kirj. Ite samanlainen kanssanne olen että "istun alas ja kirj" - aloitusvaik itse asias nyk vaan nautin: mitä pahempi se on valvottuine öineen, sitä syvemmälle aiheeseen pääsee ja teksti palkitsee enempi.

En halunnut arvostella nico sua, vastauksesi vain tuntui musta yksisilmäiseltä ja rikkovalta. Pyydän anteeksi ärsyyntymistä ja sanojani.

- ihottomuus"
        - kirj pakon voimakkuus. Tunnen yksinäisyyttä kuten kaikki kirj, uskoakseni. Näissä asiois haluisin kuites kasvaa ja muuttua.

Muutamia kert olen saanut tavata kirj ihmisiä, myös kuvataiteilijoita, yks sellanen ystäväni; asun kaukan ja vihaan nettiä. Asiaa en ole kuitenk rohjennu heid kans jakaa, koska sitä häpeän. Haastatteluis vähän luistan asian yli myös.

ihottomuus on tila jossa en kestä sos tilanteita koska liika tunnepit suhtaud arjen kokem, erityisesti ihmisiin. Samasta lie kyse ku teen ajattelemattomia tekoja. Esim ku päähenkilöllä on paljon rahaa jota hän tuhlaa hillittömästi, löydän itseni ostelemassa hyödykkei joihin ei oikeasti varaa - muulloin järkevä rahan kans olen. Satanen tuntui tuolloin kympiltä, tonni sataselta. Jälkeenpäin hölmist omaa tuhlaamist, pso myös. tai ku kerran tarinassa oli henkilö, joka auttoi ja antoi itestään kaiken sairastumis asti, löysin itseni kuskaamast kylän juoppoja autol kotiin ku oli vaik pyörä hajonnu. Jälleen vasta kirjprosessin jälk hämmästyin käytöstä. Yksi henkilö oli yltiösos huonol taval ja kävin haastatt poliisia, hammaslääkäriä ja ateneumin johtajaa ilman ajanvaraust; onneks eivät loukkaantuneet. Kustantaja pyys kerran käännöskokoelmaan novellia kosk tykkäsi et mun tyyli sopi siihen. Kirj just novelleskia joka käsitteli arjen yksinkertaista "pyhyyttä"; en osaa paremmin ilmasta. Kuljin monta viikkoa kotini pihalla ja olin euforisessa lataukses ilman päihteitä. Kaikki oli niin käsittämättömän puhdast ja pyh'ää! Ystävät huolestu. Vaati selittelyä.

Toimin luottamustehtävässä työssäni, jossa myös analyyttinen tutkijan rooli, työ projektiluontoista ja usein pioneerityötä. Ei siinä hommassa voi puita halailla.

toinen asia, tuo kirj pakko ja suru ku ei voi antautua sil kokonaan. Rahan sijoitt en voi ite päättää, perhettä kunnioitan. Vuosia myös elimme perheen kans nuorempina kädestä suuhun vuosikaudet, jolloin ruokaan saati vaatteisiin ei ollu riittäväst rahaa sossun luukusta huolim. Itselleni ei se ollu kummonenk ongelma, vaik lähipiiri vieroksu olemustani roikkuhoisuineen ja muovipusseineen. Pso kärsi. Enkä voi vaatia. rakastan häntä ja lastamme. Rakkautta ei voi estää, eikä mielest saa.

Mitä haluat tietää? Minä kirjoitan, koska en voi olla kirjoittamatta. Pakenen omaa kurjaa, tyhjää elämääni kirjoittamiseen. Kirjoittaessa saan olla joku toinen, unohtaa oman elämäni. Saatan kirjoittaa koko päivän, syön vain välillä. Tänään oli selkä kipeä, tuolilla istuminen sattui, mutta kirjoittamisen halu voitti fyysisen kivun. Kirjoitan siitä, mitä sydämestäni tulee. Olen luonteeltani kyyninen, en usko rakkauteen, en ole sitä vuosiin kokenut. Mutta kirjani on jotakin ylitse kyynisyyteni. Tekstini on kaunista, hyviä ihmisiä, hyvä voittaa pahan. Minua on rohkaissut se, että sisältäni tulee jotakin kaunista. En ole umpimätä, vaikka niin luulin. Eläydyn minäkin vahvasti. Tänään päähenkilön isä kuoli. Itketti.

Kirjoittajana olen pitkäjännitteinen. Kuljen pikkuhiljaa kohti määränpäätäni, valmista teosta. Askel askelta, päivä päivältä.

Jos en saisi enää kirjoittaa, minä kuolisin. En kestäisi sitä tuskaa, jota joutuisin tuntemaan.

• Novnovnov
        kipiäkipinä kirjoitti:

- ihottomuus"

Tartun nyt ehkä merkityksettömään asiaan, mutta ihmettelen, miksi lyhentelet sanojasi hieman oudostin, etenkin kirjoittaa/kirjoittaja/kirjoitus/yms. Jos kirjoittaminen on sinulle kaikki kaikiessa ja toivot joskus muidenkin tekstejäsi lukevan, toivon, ettet käytä tekstissäsi yhtä mielivaltaisia lyhennyksiä kuin täällä kirjoittaessasi.
        Alkaa nimittäin aika nopsasti ärsyttämään lukijaa tuommoinen "kirj tyyli. "
        Mutta jos kirjoitat noin ihan muutenkin (etkä vain provosoidaksesi täällä s24-sivuilla), niin väittäisinpä, ettet kovin montaa lukijaa tule koskaan saamaan.

• CCelia35

Novnovnov, ehkä hän kirjoittaa niin paljon, että on luontevaa lyhentää sanoja?:) Itsekin kirjoitan kuten puhun, kyllä, ärsyttävää kirjakieltä.:)

Miksi kirjoitan... Minun ei ole pakko. Aina puhutaan luomisen pakosta ja siitä, miten kirjoittajan pitäisi tuntea syvä tunteen palo ja intohimo. Olen antanut itselleni luvan olla tuntematta sitä. Siitä syntyi monta, monta asiaa.

Saan vapaasti olla kirjoittamatta yhtään mitään jos haluan. Se tuntuu toiveikkaalta. Aiemmin olen kirjoittanut vereslihalla, täysin ymmärtämättömänä siitä, kuinka tekstini on osunut lukijoihin. Sitten kun lukijoita ja palautetta alkoi ilmestyä hoksasin sen, että kirjoitan sanoakseni jotain silmästä silmään toiselle ihmiselle. Kerron tarinan ja toivon, että joku saa siitä itselleen jotain sellaista, mitä ennen ei ole vielä ollut. Jotain hyvää, positiivista ehkä, rohkaisevaa. Parasta kirjoittamisessa on luoda jotain sellaista, mihin toinen ihminen voi samaistua.:)

Kirjoittaminen ei ole siis pakko. Mitä se sitten on? Se on pinttynyt tapa sanoa asioita. Kirjoitettava materiaali ei koskaan lopu kesken jos uskaltaa sanoa nekin asiat, joita pelkää ja joista ei ole niin kiva puhua. Aloittajalle terveisenä, että uskalla luoda, uskalla kirjoittaa niistäkin asioista, jotka saavat tuntemaan ihottomalta. Uskalla sanoa, uskalla olla. Niissä sanoissa, joita kirjoitat itsellesi totena, soinet parhaiten.:) Onnea matkaan, niin sinulle kuin muillekin!

ps. asia on minullekin vaikea ja olen vielä keskeneräinen kirjoittaja, joten suhtautukaa armolla tähän(kin) sepustukseeni. Ehkä joskus tulen ehjemmäksi kirjoittajana, nyt sain kuitenkin aikaan vain muutaman kankean rivin. Toivon sydämestäni, että joku osaa vastata alun kysymyksiin hyvin!

• kipiäkipinä

Joo, kiitos kannanotosta. edelleen ihottomuudesta:
        alkoi siis työt. jatkoin kirj siitä huolimat aamuisin, jolloin aivot virkeimmillään. Seurauksena monta kommellusta työssä, joista pahin, että istun nyt saikulla (ihanaa kirj kannalta!!) Siis ihottomuus syynä taas. Reagoin ihmisiin ja sos.tilanteisiin liika tunnepitoisesti. Onneks mulla hyvä työtiimi ja porukan luotto.

Huom. Ongelmia ei ole töissä ollu ku teen "vaan" työtä enkä samalla yritäkään kirj vapaa-ajalla.

Ja tekstiä lyhentelen kosk en halua kenenk tunnistavan itseäni, lyhennelles ei vapaasti voi ilmaista. Siks yritän tässä jutella tyylil josta ei mua tunnisteta. Esim. nimimerkillä kirj kannanotot lehdissä ja kerran kolumnikin tunnistettiin lähipiiris mun kirjoittamaksi tyylin vuoks. Vain keksityst roolista käsin tästä keht puhua, siis ihottomuudesta.

En kertakaikkiaan usko, ettei löytyis muita samasta ongelmasta kärsiviä kirj. Et luonnekin muuttuu prosessin aikan. Näyttelijäthän tän tunnustaa julkisestikin, miks ei kirjailijat?

Ja kysymys 2: Miksi tällä palstal niin herkästi ihmiset ärsyyntyy sivuseikoista????

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      107
      6904
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3806
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3502
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3498
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3445
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2949
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2654
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2491
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13