Liikutuin lukiessani Tapio Ervastin haastattelua päivän Ilta-Sanomista. Hänen kertomuksensa tukee täysin omaa kokemustani siitä, miten tärkeää on, että lapsella on myös koulussa joku, joka hänestä aidosti välittää.
Turhan paljon on tehty vääriä huostaanottoja lapsen kieltäytyessä kouluun menosta. Syynä voi olla kouluyksinäisyys tai kiusaaminen, joko opettajan tai toisten oppilaiden taholta. Ls. katsoo, että vanhemmat eivät kykene turvaamaan lapsen säännöllistä koulussa käyntiä ja päädytään huostaanottoon.
Ja toinen laittomia huostaanottoja aiheuttanut tilanne kouluissa on se, jos kunta on supistanut erityisopetusresursseja, jolloin aina jotkut lapset alkavat oirehtia käytöshäiriöin ja koulu aloittaa ilmoitustehtailun ls:uun.
Tältä kaikelta olisi vältytty, kun poliitikkojen päätöksiä olisi säästöjen sijaan ohjannut lapsilähtöinen ajattelutapa. Yksinkertaisesti lapsista välittäminen.
Eivät lasten ongelmat yleensä suuria ole aikuisen silmin katsottuna, mutta heille ne voivat olla hyvin suuria asioita. Ja niiden kuunteluun ja ratkomiseen tarvitaan koulussakin välittäviä aikuisia.
Erityisopettajana 37 vuotta
20
567
Vastaukset
- Hyvä asenne
Ervastin haastattelusta:
"Erityistä välittämistä
KOULU: Erityisluokanopettaja Tapio Ervasti opetti 37 vuotta Oulun vaikeimpia oppilaita
Oululainen Tapio Ervasti, 63, jäi kesällä eläkkeelle 37 opetusvuoden jälkeen. Niistä 32 v hän oli erityisluokanopettaja, pisimpään Oulun Kajaanintullun koulussa, jonka kaikki luokat ovat erityisluokkia.
Jotkut Ervastin yläasteen oppilaista palasivat oman koulunsa yleisopetukseen. Jotkut jatkoivat ysiluokalta ylioppilaaksi asti. Jotkut valitettavasti ovat jo vainajia.
- Kaikki lähtee välittämisestä, Ervasti sanoo erityisopetuksesta.
- Kun aletaan keskustella, vastaus on pitkään: "En tiii-ä" tai "Ei huvita". Kun erityisoppilaat huomaavat, että heistä välitetään, he päästävät kuoren sisälle. Se on pitkä prosessi, jossa ei kannata hätäillä.
Ervastin mielestä parasta olisi, jos sama opettaja voisi viedä erityisoppilaat seiskaluokalta ysiluokalle asti. Hän vei. Se luo jatkuvuutta.
- Erityisoppilaalle ei voi sanoa, että jatketaan puhumista huomenna tai välitunnin jälkeen.Silloin kun he halusivat keskustella jostakin, pitää olla paikalla. Ikinä en päästänyt oppilasta lähtemään vihaisena koulusta.
METODEINAAN Ervastilla oli "luova hulluus ja huumori". Apuna olivat lehmän hermot ja luontainen auktoriteetti: joskus riitti vain katse tai ääni.
- Piti olla ajan hermoilla. Minunkin pii katsoa Kummelit, jotta tiesin mistä on kyse, kun oppilaat heittelivät sloganeita.
- Erityisoppilaat varmasti tietävät oikeutensa. Joskus he voivat oikein yllyttää sanomalla: "Lyö!" Kysyin, että miksi löisin? Vielä 90-luvulla sai ottaa kiinni ja poistaa luokasta. Ei siinä väkivaltaa tarvitse käyttää. Tosin kun luottamus oli saatu, ei minunkaan tarvinnut juuri puuttuakaan.
- Jään harvoin suustani hopealle, mutta joidenkin oppilaiden kanssa olen jäänyt. Ei haittaa, jos hekin voittavat välillä. Sitten tehdään kompromisseja: olen antanut köyttä ja sitten hiljakseen vetänyt takaisinpäin.
Ervasti kehottaa vanhempia puuttumaan lasten huonoon kielenkäyttöön.
- Ainakin pitää sanoa, että "ei näin"! Kyllä ne alkavat nielaista v-sanan kohdalla. Se on pitkäjänteistä touhua, jossa ensimmäisestä vastoinkäymisestä ei pidä masentua. - Vanhemmilla on usein niin kiire, etteivät ehdi töistä kotiin lapsia hoitamaan. Annetaan 50 e ja sanotaan, että "me tullaan sitten illalla".
Erityisopetuksesta hän sanoo, että vaikka se on kallista,
se kanattaa!
- Mutta vielä puuttuu yksi paikka, johon sijoitettaisiin ne oppilaat, jotka eivät pysty olemaan erityiskoulussa. Koulukoti ei ole oikea paikka, Ervasti miettii.
Ervasti kiittää ympärilleen sattuneita hyviä ihmisiä, joiden kanssa sai tehdä töitä: sosiaalityöntekijöitä, terveydenhoitajia, kuraattoreita.
- Siksi itsekin uskalsn esittää kaikenlaista uutta. Tosin ihan kaikki ei mennyt läpi, Ervasti nauraa."- Hyvä asenne
Miten usein omakin lapseni sai opettajalta vastauksen "Ei nyt ole aikaa, tuli juttelemaan ylihuomenna klo 16." Ehkä asia oli jo vanha silloin tai tilanne ehtinyt muuttua jo paljon hankalammaksi.
"Oppilaiden kieleen homotelu ja v-sana tulivat 90-luvulla. Luokkani vieressä oli pieni kirjavarasto, johon laitoin merkiksi 7 C. Kun eräs seiskaluokkalainen alkoi homotella minulle, sanoin, että seuraavasta mennään 7 C:hen. Kun sitten lipsahti, mentiin. Kysyin, kuvitteleeko hän, että kuuntelisin tuota kielä kolme vuota. Se joko menee poikki nyt, tai oppilas ei ole enää luokassani. Kun tuli uusia oppilaita, he kysyivät,mitä 7 C tarkoittaa? Toiset oppilaat kertoivat, että sinne ei kannata joutua. Minun ei tarvinnut sitä kertoa. Kutsuivat sitä "koppiopetukseksi". Toki 7 C:ssä kävi monia vuosien aikana.
On uskallettava heittäytyä. Tunnin alkaessa oppilaat makasivat käytävällä. Kuulemma mu ei huvittanut. Sanoin, että tehkääpä tilaa. Menin makaamaan ja sanoin, ettei minuakaan huvita, kun ei heitäkään. Siitä niitä alkoi sitten pikku hiljaa nousta ylös ja mennä luokkaa kohti.
Häiriön syitä voi oll amonia. Eräs tyttö, vaikkapa Seija, alkoi oirehtia ja lintsata lähikoulun ysiluokalla. Mikään ei huvittanut. KOulun henkilökunta kannatti siirtoa erityisluokalle. Rehtori pyysi minua käymään. Kun keskustelin tytön kanssa, paljastui, että poikakaverin kanssa välit olivat menneet poikki. Se oli syy ongelmiin. OLtin tytön erityisluokalle kuudeksi viikoksi. Hän otti omat koulukirjat mukaan. Apunani luokassa oli hyvä sosiaalialan harjoittelija. Jo tänä aikana tyttö huomasi, että elämä ei lopu tähän. Hän palasi sen jälkeen kouluunsa. Älykäs tyttö.
Kallen asiat olivat menneet kotona solmuun. Hän oli saanut raivokohtauksen: heittänyut suunnilleen huonekalut ikkunasta. Näin jo Kallen naamasta koulussa, että jotain on tapahtunut. Hän pyysi neuvoa koulutehtävässä. Tiesin, että kyllä hän sen osaa. Menin vieraan istumaan. Hän, kokoiseni ysiluokkalainen, painoi päänsä olkapäähäni. En liikkunut mihinkään. Siinä hän kertoi, mitä kotona oli tapahtunut ja arveli, että pitäisikö soittaa äidille. Hän voisi äidiltä pyytää anteeksi." - Välittämisestä
Hyvä asenne kirjoitti:
Miten usein omakin lapseni sai opettajalta vastauksen "Ei nyt ole aikaa, tuli juttelemaan ylihuomenna klo 16." Ehkä asia oli jo vanha silloin tai tilanne ehtinyt muuttua jo paljon hankalammaksi.
"Oppilaiden kieleen homotelu ja v-sana tulivat 90-luvulla. Luokkani vieressä oli pieni kirjavarasto, johon laitoin merkiksi 7 C. Kun eräs seiskaluokkalainen alkoi homotella minulle, sanoin, että seuraavasta mennään 7 C:hen. Kun sitten lipsahti, mentiin. Kysyin, kuvitteleeko hän, että kuuntelisin tuota kielä kolme vuota. Se joko menee poikki nyt, tai oppilas ei ole enää luokassani. Kun tuli uusia oppilaita, he kysyivät,mitä 7 C tarkoittaa? Toiset oppilaat kertoivat, että sinne ei kannata joutua. Minun ei tarvinnut sitä kertoa. Kutsuivat sitä "koppiopetukseksi". Toki 7 C:ssä kävi monia vuosien aikana.
On uskallettava heittäytyä. Tunnin alkaessa oppilaat makasivat käytävällä. Kuulemma mu ei huvittanut. Sanoin, että tehkääpä tilaa. Menin makaamaan ja sanoin, ettei minuakaan huvita, kun ei heitäkään. Siitä niitä alkoi sitten pikku hiljaa nousta ylös ja mennä luokkaa kohti.
Häiriön syitä voi oll amonia. Eräs tyttö, vaikkapa Seija, alkoi oirehtia ja lintsata lähikoulun ysiluokalla. Mikään ei huvittanut. KOulun henkilökunta kannatti siirtoa erityisluokalle. Rehtori pyysi minua käymään. Kun keskustelin tytön kanssa, paljastui, että poikakaverin kanssa välit olivat menneet poikki. Se oli syy ongelmiin. OLtin tytön erityisluokalle kuudeksi viikoksi. Hän otti omat koulukirjat mukaan. Apunani luokassa oli hyvä sosiaalialan harjoittelija. Jo tänä aikana tyttö huomasi, että elämä ei lopu tähän. Hän palasi sen jälkeen kouluunsa. Älykäs tyttö.
Kallen asiat olivat menneet kotona solmuun. Hän oli saanut raivokohtauksen: heittänyut suunnilleen huonekalut ikkunasta. Näin jo Kallen naamasta koulussa, että jotain on tapahtunut. Hän pyysi neuvoa koulutehtävässä. Tiesin, että kyllä hän sen osaa. Menin vieraan istumaan. Hän, kokoiseni ysiluokkalainen, painoi päänsä olkapäähäni. En liikkunut mihinkään. Siinä hän kertoi, mitä kotona oli tapahtunut ja arveli, että pitäisikö soittaa äidille. Hän voisi äidiltä pyytää anteeksi."Ajatelkaa nyt tuotakin Kallen tapausta. Asia menee yleensä koulussa niin, että kukaan aikuinen ei edes kiinnitä huomiota siihen, että pojan on paha olla. Ei kellään opettajalla ole aika tai ei kiinnosta.
Pahimmassa tapauksessa poika olisi ehtinyt jo purkaa pahaa oloaan koulussa jotenkin, jolloin olisi saatu aihetta ilmoittaa kotiin / varata aika koulupsykologille tai kuraattorille, joka tapaaminen olisi järjestynyt ehkä viikon, kahden kuluttua. Silloin tilanne olisi jo ollut vanha tai riita äidin kanssa olisi kehittynyt jo todella äidin ja pojan välejä syöväksi.
Sitten olisi ihmetelty, että MITÄ IHMETTÄ SIELLÄ KOTONA ON VIKANA? Ei kotona voi olla kaikki hyvin!
No, eihän olisi ollutkaan, mutta syyttävä asenne ensimmäisenä on turha joka tilanteeseen.
Pieni hetki kuuntelua oikeaan aikaan annettuna ja turvallinen olkapää. Ei ne tämän kummempia asioita ole, mistä välittäminen lähtee niin, että ongelmat eivät ala kasautumaan. - Olisi ihanne
Välittämisestä kirjoitti:
Ajatelkaa nyt tuotakin Kallen tapausta. Asia menee yleensä koulussa niin, että kukaan aikuinen ei edes kiinnitä huomiota siihen, että pojan on paha olla. Ei kellään opettajalla ole aika tai ei kiinnosta.
Pahimmassa tapauksessa poika olisi ehtinyt jo purkaa pahaa oloaan koulussa jotenkin, jolloin olisi saatu aihetta ilmoittaa kotiin / varata aika koulupsykologille tai kuraattorille, joka tapaaminen olisi järjestynyt ehkä viikon, kahden kuluttua. Silloin tilanne olisi jo ollut vanha tai riita äidin kanssa olisi kehittynyt jo todella äidin ja pojan välejä syöväksi.
Sitten olisi ihmetelty, että MITÄ IHMETTÄ SIELLÄ KOTONA ON VIKANA? Ei kotona voi olla kaikki hyvin!
No, eihän olisi ollutkaan, mutta syyttävä asenne ensimmäisenä on turha joka tilanteeseen.
Pieni hetki kuuntelua oikeaan aikaan annettuna ja turvallinen olkapää. Ei ne tämän kummempia asioita ole, mistä välittäminen lähtee niin, että ongelmat eivät ala kasautumaan.Hyvä asenne opettajalla ja hyvä ketju.
Poikaystävä jättänyt ja riita äidin kanssa. Niin tyypillisiä aiheita 9-luokkalaisella.
Vielä pieniä asioita autettavaksi, oikea aikuinen oikeassa paikassa kuulemassa ja tarjoamassa olkapäätä.
Tarvittaisiin myös psykologista testausta opettajaksi haluaville, että alalta saataisiin lapsia kiusaavat opettajat pois, ja työhön jäisivät vain lapsista aidosti välittävät ihmiset. - karvonen4
hyvä opettaja oli merikoskessa
- karvonen4
tapsa oli hyvä ope
- Ammattikasvattaja
Hmm...
Onko teidän ihastelijoiden mieleen tullut seuraavaa kysymystä:
MITÄ VANHEMMAT TEKIVÄT NOISSA TILANTEISSA?
Ervasti puhuu kokeneena opettajana luonnollisesti asiaa. Hän ymmärtääkseni EI kuitenkaan syyttänyt opettajia tilanteesta, vai syyttikö?- 2+2
Eihän tässä kukaan muukaan ole syyttänyt opettajia!
Mutta sinä kyllä olet muissa ketjuissa keskittynyt yksipuolisesti syyttämään vain vanhempia.
Sinulle annettiin toisessa ketjussa oikein hyviä ja loistavia vastauksia tasapuolisesti tilanteita kuvaamalla, mutta sinä paasasit vain huonoista vanhemmista ja piruilit yhteiskunnan tuilla elämisestä, vaikka et tuntenut ollenkaan ihmisiä, joille vastauksesi kohdistit.
Sinun kanssasi on turha keskustella, sen olet selvästi osoittanut jo.
Älä nytkään tule valehtelemaan vanhempien tässä ketjussa syyttäneen muita opettajia. Mutta ei kyllä Ervasti kertomissaan esimerkeissä kyllä syyttänyt vanhempiakaan. Ja miksi olisi syyttänyt? Jokainen järkevä ihminen tajuaa, että vanhemmistaan erkaantumassa oleva teini-ikäinen tarvitsee muitakin kuuntelijoikseen kuin aina vain vanhempansa. Ja enemmänhän nuoret opettajien seurassa aikaansa arkisin viettävät kuin työssä käyvien vanhempiensa. Kun työpäivä on 8 h, matkoineen 9-10 h, jää perheen yhdessäoloon aikaa nelisen tuntia. Meillä lapsen koulupäivä on 8-tuntinen, kuten vanhempien työpäiväkin. Sen päälle lapsella on koulutehtävät, harrastus, kaverit, yhteistä keskusteluaikaa jää viikolla hyvin vähän, vaikka tämä lapsi sattuu illat kotona viihtymäänkin.
- Ammattikasvattaja
Eikö?
"Tarvittaisiin myös psykologista testausta opettajaksi haluaville, että alalta saataisiin lapsia kiusaavat opettajat pois, ja työhön jäisivät vain lapsista aidosti välittävät ihmiset"
"Ajatelkaa nyt tuotakin Kallen tapausta. Asia menee yleensä koulussa niin, että kukaan aikuinen ei edes kiinnitä huomiota siihen, että pojan on paha olla. Ei kellään opettajalla ole aika tai ei kiinnosta"
"Jokainen järkevä ihminen tajuaa, että vanhemmistaan erkaantumassa oleva teini-ikäinen tarvitsee muitakin kuuntelijoikseen kuin aina vain vanhempansa. Ja enemmänhän nuoret opettajien seurassa aikaansa arkisin viettävät kuin työssä käyvien vanhempiensa."
Totta.
Ymmärtääkseni moni ihminen on kuitenkin huolestunut siitä trendistä, että KASVATTAMINEN halutaan uokoistaa pois vanhemmilta. Kuulotko kenties tuohon joukkoon? Kuinka laajaksi haluat kasvattaa opettajien tehtäväkentän?
Me luokanopettajat ehdimme kyllä keskustella jonkin verran oppilaiden kanssa. Aineopettajilta ei voi moista odottaa jokaisen ongelmanuoren tapauksessa, koska oppilaita on kenties satoja. Kun lapsia hankitaan, heitä on kasvatettava ja heille on aikaa kotona riitettävä. Niin yksinkertaista se vain on. Koulut ovat tulvillaan tapauksia, joissa vanhemmat eivät ehdi todellakaan lastaan ohjata ja kasvattaa. Heihin joutuvat äärimmillään sitten myös sosiaalipuolen ihmiset puuttumaan.
Ja kuten EHKÄ olet huomannut, siitä seuraa ISOJA ongelmia ainakin joidenkin keskustelijoiden joukossa... - typerykselle
Ja vanhempien syytäkö se on, että esim. neurologisille lapsille ei ole yhteiskunta pitänyt tärkeänä järjestää kuntoutusta? Nimenomaan he ovat yksi suuri joukko lapsia, jotka oireilevat koulussakin.
Sitten heidät jätetään tuollaisten tyyppien armoille, joiden elämänsuola on päästä haukkumaan vanhempia kaikesta, kun oma älli on sen verran rajoittunutta, että se ei riitä ymmärtämään, mitä yhteiskunnassa laajemmin ottaen on tapahtunut viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. - janisjoplin1
:)
- Näin sen koen
Opettajan työ on kutsumusammatti.
Opettaja kunnioittaa lasta ja vanhempia.
Opettaja ymmärtää, että lapsi on vanhempiensa kallein omaisuus.
Opettaja taistelee erityislasten oikeuksien puolesta, koska hän ymmärtää, että kyseessä on lapsen tulevaisuus ja koko elämä.
Opettaja tekee vahvaa yhteistyötä lapsen ja vanhempien kanssa.
Opettaja sekä opettaa että kasvattaa, koska lapsen päivät koulussa ovat pitkät.
Opettaja omaa auktoriteetin, jolla hän saa luottamuksen sekä lapseen että vanhempiin.
Opettaja arvostaa ja rakastaa omaa työtään,koska on tehnyt valintansa ja ja hänellä on kutsumus kasvattaa, opettaa ja kunnioittaa arjessa myös niitä, joden matka on raskas ja toivoton.- Ammattikasvattaja
"Opettajan työ on kutsumusammatti."
Kyllä ja ei. Pelkällä kutsumuksella ei enää pitkälle pötkitä. Kansakoulujärjestelmän alkuaikoina hienostorouvat kokivat velvollisuudekseen sivistää rahvasta. Niistä ajoista on kuitenkin menty kauas. Opettajan työ on ammatti muiden joukossa. Paineita asettelee moni taho.
"Opettaja kunnioittaa lasta ja vanhempia."
Totta kai. Ja sama toisin päin. Ongelma nykypäivänä on se, että osa lapsista ei kunnioita oikein ketään - ei edes omia vanhempiaan. Auktoriteetit ova ongelma osalle lapsosistamme jo ennen kouluikää.
"Opettaja ymmärtää, että lapsi on vanhempiensa kallein omaisuus."
Hmm... Emme kai omistane lapsiamme? Olennaista on ymmärtää, että koulussa se oma ainutlaatuinen lapsonenkin on kuitenkin osa yhteisöä ja hänen on siis toimittava samojen sääntöjen mukaan kuin muidenkin. Samoin, lapsi voi olla käytökseltään koulussa jotakin tyystin muuta kuin kotona.
"Opettaja taistelee erityislasten oikeuksien puolesta, koska hän ymmärtää, että kyseessä on lapsen tulevaisuus ja koko elämä."
Komeasti sanottu. Opettaja luonnollisesti yrittää järjestää oppilaille oikeantasoista opetusta, mutta energiaa kuluu moneen muuhunkin asiaan. Jos luokassa on useita erityisoppilaita, jokainen ymmärtää yhden opettajan mahdollisuudet ja jaksamisen rajat. Kuinka moni vanhempi muuten taistelee sen puolesta, että koulussa on hyvä olla?
"Opettaja tekee vahvaa yhteistyötä lapsen ja vanhempien kanssa. "
Juuri näin. Ja taas - sama toisin päin. Turhan moni vanhempi välttelee vanhempainiltoja ja ei kykene sitoutumaan pitkäjänteiseen kasvatustyöhön. Turhauttavinta on se, kun ongelmista tiedottaa ja asioista sovitaan, mutta mikään ei muutukaan kotona. Jousto tulee yhdestä päästä, ei toisesta.
"Opettaja sekä opettaa että kasvattaa, koska lapsen päivät koulussa ovat pitkät.
Opettaja omaa auktoriteetin, jolla hän saa luottamuksen sekä lapseen että vanhempiin."
Ongelmallisempaa. Jos vanhemmat eivät saa kotonaan pidettyä sitä yhtä tai kahta lastaan ruodussa, miten hyvin sen oletetaan onnistuvan suuressa ryhmässä jokaiselta opettajalta?
Yhdenkään kasvatustieteen auktoriteetin en EDELLEENKÄÄN ole nähnyt olevan siirtämässä kasvatusvastuuta vanhemmilta pois. Se pallo on edelleen vanhemmilla ja viime kädessä on vanhempien vastuullä kasvattaa lapsensa niin hyvin, että lapsi kykenee toimimaan osana yhteisöä nimeltä koulu. ja myöhemmin siinä todellisessa leikissä nimeltä elämä.
Opettajan auktoriteetti nojaa siihen, että lapsi kunnioittaa aikuisia ja ymmärtää sen, että joku voi peräti asioita vaatiakin. Jos lapsi ei kunnioita aikuisia eikä kykene sopeutumaan sääntöihin, ongelmia on niin opettajilla kuin muillakin tahoilla tiedossa.
"Opettaja arvostaa ja rakastaa omaa työtään,koska on tehnyt valintansa ja ja hänellä on kutsumus kasvattaa, opettaa ja kunnioittaa arjessa myös niitä, joden matka on raskas ja toivoton."
Komeita lauseita, mutta minkä tyyppinen lauseesta tulisi, jos vaihtaisimmekin sanan "opettaja" tilalle sanan "aikuinen"?
Aikuinen arvostaa ja rakastaa omaa työtään,koska on tehnyt valintansa ja ja hänellä on kutsumus kasvattaa, opettaa ja kunnioittaa arjessa myös niitä, joden matka on raskas ja toivoton. Niinpä...
Jokaisen jaksamisella on rajansa, niin vanhemmilla kun opettajilla. Jos esim. jo se yksi erityislapsi saa kotona vanhemmat väsymään, miten mahtaa käydä, mikäli koulun luokassa on samanlaisia kymmenen? Miten käy sen arjessa kunnioittamisen? Onko kunnioitus vain yhdensuuntaista? Onko opettajan jaksettava ja kestettävä mitä tahansa vain siksi, että on ammattinsa valinnut?
Missä kohtaa kulkee yksilön vastuun raja? Onko opettaja työssä 24/7, kuten nykyään joskus tuntuu? Jos lapsi sattuu olemaan hankala tyyppi, onko syy opettajan? Onko yhteistyön huono toimiminen aina opettajan syy? Voisiko jokainen tarkastella aina omaakin toimintaansa? - brahms
Ammattikasvattaja kirjoitti:
"Opettajan työ on kutsumusammatti."
Kyllä ja ei. Pelkällä kutsumuksella ei enää pitkälle pötkitä. Kansakoulujärjestelmän alkuaikoina hienostorouvat kokivat velvollisuudekseen sivistää rahvasta. Niistä ajoista on kuitenkin menty kauas. Opettajan työ on ammatti muiden joukossa. Paineita asettelee moni taho.
"Opettaja kunnioittaa lasta ja vanhempia."
Totta kai. Ja sama toisin päin. Ongelma nykypäivänä on se, että osa lapsista ei kunnioita oikein ketään - ei edes omia vanhempiaan. Auktoriteetit ova ongelma osalle lapsosistamme jo ennen kouluikää.
"Opettaja ymmärtää, että lapsi on vanhempiensa kallein omaisuus."
Hmm... Emme kai omistane lapsiamme? Olennaista on ymmärtää, että koulussa se oma ainutlaatuinen lapsonenkin on kuitenkin osa yhteisöä ja hänen on siis toimittava samojen sääntöjen mukaan kuin muidenkin. Samoin, lapsi voi olla käytökseltään koulussa jotakin tyystin muuta kuin kotona.
"Opettaja taistelee erityislasten oikeuksien puolesta, koska hän ymmärtää, että kyseessä on lapsen tulevaisuus ja koko elämä."
Komeasti sanottu. Opettaja luonnollisesti yrittää järjestää oppilaille oikeantasoista opetusta, mutta energiaa kuluu moneen muuhunkin asiaan. Jos luokassa on useita erityisoppilaita, jokainen ymmärtää yhden opettajan mahdollisuudet ja jaksamisen rajat. Kuinka moni vanhempi muuten taistelee sen puolesta, että koulussa on hyvä olla?
"Opettaja tekee vahvaa yhteistyötä lapsen ja vanhempien kanssa. "
Juuri näin. Ja taas - sama toisin päin. Turhan moni vanhempi välttelee vanhempainiltoja ja ei kykene sitoutumaan pitkäjänteiseen kasvatustyöhön. Turhauttavinta on se, kun ongelmista tiedottaa ja asioista sovitaan, mutta mikään ei muutukaan kotona. Jousto tulee yhdestä päästä, ei toisesta.
"Opettaja sekä opettaa että kasvattaa, koska lapsen päivät koulussa ovat pitkät.
Opettaja omaa auktoriteetin, jolla hän saa luottamuksen sekä lapseen että vanhempiin."
Ongelmallisempaa. Jos vanhemmat eivät saa kotonaan pidettyä sitä yhtä tai kahta lastaan ruodussa, miten hyvin sen oletetaan onnistuvan suuressa ryhmässä jokaiselta opettajalta?
Yhdenkään kasvatustieteen auktoriteetin en EDELLEENKÄÄN ole nähnyt olevan siirtämässä kasvatusvastuuta vanhemmilta pois. Se pallo on edelleen vanhemmilla ja viime kädessä on vanhempien vastuullä kasvattaa lapsensa niin hyvin, että lapsi kykenee toimimaan osana yhteisöä nimeltä koulu. ja myöhemmin siinä todellisessa leikissä nimeltä elämä.
Opettajan auktoriteetti nojaa siihen, että lapsi kunnioittaa aikuisia ja ymmärtää sen, että joku voi peräti asioita vaatiakin. Jos lapsi ei kunnioita aikuisia eikä kykene sopeutumaan sääntöihin, ongelmia on niin opettajilla kuin muillakin tahoilla tiedossa.
"Opettaja arvostaa ja rakastaa omaa työtään,koska on tehnyt valintansa ja ja hänellä on kutsumus kasvattaa, opettaa ja kunnioittaa arjessa myös niitä, joden matka on raskas ja toivoton."
Komeita lauseita, mutta minkä tyyppinen lauseesta tulisi, jos vaihtaisimmekin sanan "opettaja" tilalle sanan "aikuinen"?
Aikuinen arvostaa ja rakastaa omaa työtään,koska on tehnyt valintansa ja ja hänellä on kutsumus kasvattaa, opettaa ja kunnioittaa arjessa myös niitä, joden matka on raskas ja toivoton. Niinpä...
Jokaisen jaksamisella on rajansa, niin vanhemmilla kun opettajilla. Jos esim. jo se yksi erityislapsi saa kotona vanhemmat väsymään, miten mahtaa käydä, mikäli koulun luokassa on samanlaisia kymmenen? Miten käy sen arjessa kunnioittamisen? Onko kunnioitus vain yhdensuuntaista? Onko opettajan jaksettava ja kestettävä mitä tahansa vain siksi, että on ammattinsa valinnut?
Missä kohtaa kulkee yksilön vastuun raja? Onko opettaja työssä 24/7, kuten nykyään joskus tuntuu? Jos lapsi sattuu olemaan hankala tyyppi, onko syy opettajan? Onko yhteistyön huono toimiminen aina opettajan syy? Voisiko jokainen tarkastella aina omaakin toimintaansa?Vanhempien syyttely ei auta paljoa. Siinä unohtuu ne tilanteet, kun vika on jossain muualla. Itse olen kahden erityisen ja yhden terveen lapsen yh-äiti. Olen taistellut toiselle erityisistä apua monta vuotta. Sinulla ei liene kokemusta kunnasta, jossa pistetään lapset samaan luokkaan oli ongelmia tai ei. Sitten valitetaan vanhemmalle, kun lapsi ei osaa käyttäytyä tunneilla. Lääkäri on papereissa suositellut, joko erityiskoulua tai kokoaikaista pienryhmää.
Pienryhmää ei ole, ja muihin kouluihin ei haluta ottaa. Erityiskoulu on kaupungissa ja sinne laittaminen maksaisi kunnalle. Millä lailla lastani auttaa toistuvat palaverit, joiden tarkoitus on kertoa lapseni kuullen mitä pahaa hän on nyt tehnyt ja syyllistää minua tilanteesta. Minulle ehdotettiin että tulisin luokkaan itse valvomaan lastani, kun olen kotona omaishoidontuella. Palkkaa en olisi saanut.
Se on helppoa sanoa vanhempien olevan aina vastuussa lapsesta, mutta käytännössä jos halutaan lapsi laittaa kouluun ilman mitään tukea, jota hän tarvitsisi, saa koulu syyttää itseään. Lastani on kiusattu ja tilanteet ovat menneet fyysiseksi. piha on sellainen, että siinä on monta pimeää nurkkaa. Oven vieressä oleva opettaja ei niitä näe.
Minua pidetään hankalana, kun vaadin lapselleni asioita ja yritän kertoa miten asiat voisi tehdä helpommin, jottei tilanteet kärjistyisi. Minulla on kuitenkin se asiantuntemus lapsestani.
Minä joudun tarkastelemaan toimintaani jatkuvasti, mutta tuntuu että olen ainoa joka tekee niin.
- Ammattikasvattaja
brahms.
Syy lapsen käyttäytymiseen ja ongelmiin voi löytyä monista eri paikoista. Jotkin ongelmista ovat sellaisia, että niihin ei voi kasvatuksella vaikuttaa, mutta eivät kaikki. Ajatus siitä, että kasvatusvastuu laajemmin ajateltuna olisi koululla kuulostaa melkoisen vaikeasti perusteltavissa. Tämän päivän oppilaista monilla on ongelmia jo ennen kouluun tuloa. Ne eivät liene koulun syytä?
"Sinulla ei liene kokemusta kunnasta, jossa pistetään lapset samaan luokkaan oli ongelmia tai ei. Sitten valitetaan vanhemmalle, kun lapsi ei osaa käyttäytyä tunneilla. Lääkäri on papereissa suositellut, joko erityiskoulua tai kokoaikaista pienryhmää."
Hmm... Erityislasten äitinä sinun olettaisi kuulleen nykypäivän kolmiportaisesta erityisopetuksesta ja myös käsitteestä integraatio? Tämän päivän malli on se, että kaikissa kunnissa (!) sijoitetaan oppilaat ns. lähikouluihin. Pienluokkia ja erityiskouluja on jo pitempään ajettu alas ja seuraukset näkyvät monin tavoin.
Kunnat eivät ole järin innokkaita tekemään läheskään kaikkia asioita, joita niille on laissa määrätty. Ymmärtääkseni tilanne on se, että JOS lääkäri suosittelee jotakin ratkaisua JA vanhemmatkin virallisesti samaa anovat, kunnan voi olla vaikea asiaa kiertää. Oletko toiminut niin? Mitä mieltä lasten opettajat ovat olleet? Olettaisi asian ratkaisemisen olevan heidänkin intresseissään?
Palavereillekin on syynsä. Nykypäivä on täynnä byrokratiaa ja asioiden on mentävä tietyssä järjestyksessä, vaikka se voi tuntuakin turhalta. Tietävätkö lastesi opettajat samat asiat kuin sinä? Tieto EI oikeasti aina kulje niin hyvin kun pitäisi ja jo pelkkä tarve keskustella asioista voi olla suuri. Voin taata sen, että kukaan opettaja ei huvikseen palavereissa istu. Tuntuu ajoittain siltä, että niitä on jopa riesaksi asti. Vanhempien suhtautuminen palavereihin vaihtelee suuresti. Osa on tyytymättömiä siihen, että niitä ei järjestetä riittävästi. Lapsen mukanaolo palavereissa on ajoittain tarpeellista. Kykeneekö lapsesi hallitsemaan käytöstään, mikäli ongelmat sillä puolella ovat? Mikäli kykenee, ajoittainen olo mukana voi olla hyväksi. Jos ei, normaalikoulu ei todellakaan ehkä ole oikea paikka.
Koulu ottaa vastaan kaikki resurssit, joita sille annetaan. Kukaan opettaja ei tarkoituksella vaikeuta omaa työtään. Koulu ei määrittele esim. sitä, annetaanko jollekin vaikkapa henk.koht. avustaja vaiko ei. Ne päätökset tehdään viime kädesä hallinnon puolella.
Oman toiminnan tarkastelu on tuiki tarpeellista ihan kaikille ja koko ajan. Hyvä on muistaa pohtia myös sitä, miten asiat oikeasti parhaimmalla tavalla etenisivät ja se lieneekin kaikkien etu. Yhteistyökyvyttömiä ihmisiä riittää moneen lähtöön, mutta onneksi päinvastaisiakin tapauksia on. - brahms
Kasvatusvastuu on vanhemmilla. Sen sijaa vastuu lapsen turvallisuudesta lienee koululla silloin kun lapsi on siellä. Ratkuisu ongelmaan ei ole se että minä menisin koululle.
Tottakai tiedän miten asioiden pitäisi mennä. Ongelma onkin se, ettei mikään toimi.
Tiedän myös ettei tämä ole lähinnä opettajien vika, vaan kunnan päättäjien.
En sanoisi itseäni yhteistyökyvyttömäksi, sen verran paljon joutuu alistumaan muiden pompotuksiin. Mihinkään muuhun ei ole mahdollisuutta. En silti ole samaa mieltä kaikesta, ja siihen pitää tottua. Haluan lapsilleni parasta.
Oletko opettajana ajatellut miten asuinpaikka vaikuttaa lapsen palvelujen saantiin? Minusta tilanne on väärin, jos pienessä kunnassa ei ole mitään ja kaupungissa riittää vaihtoehtoja. Olen harkinnut muuttoa, mutta se vaikeuttaisi sekä terveen, että toisen erityisen (kehitysvammainen) koulunkäyntiä.- Lapsesi on tärkein
Mitä varten et näe hyvänä sitä, että kuntasi ostaisi lapsesi tarvitsemat palvelut kaupungista. Lapsesi saisi ilmeisesti ilmaisen taksikuljetuksen päivittäin kotiovelta kaupungin kouluun ja takaisin. Onko näin.
Mitä varten et mene lapsesi koululle ja valvo hänen turvallisuuttaan välitunneilla vaikka sinulle on tätä vaihtoehtoa tarjottu. Vaikkei se sinun tehtäväsi olekaan niin lapsesi ilmeisesti hyötyisi kuitenkin sen sijaan että kieltäytyessäsi lapsesi joutuu kiusatuksi koulutovereidensa taholta. Onko sinulle tarjottu koulutyöskenetelyyn osallistuminen kirjallisessa muodossa, ehkä olisi syytä saada kirjallinen muistio tästä mahdollista tulevia tarpeitakin varten. Jos vaikka joudut itsekin väkivallan kohteeksi, opettajan tai jonkun. Koskaan ei voi olla liian varovainen tuollaisen koulun esittämän tarjouksen suhteen.
Koulunne opettajien voimavarat eivät saata olla riittävät tai he eivät ole tehtäviensä tasolla niin sinun olisi oltava lapsesi puolella.
Yhteiskunta ei sitä ole. Yhteiskunta, kanssakulkijat kukin katsovat omaa etuaan ja opettajat ehkä miten vähemmällä työn tekemisellä kulloinkin selviävät. Heillähän tuntuu olevan niin kovin rankkaa.
Opettajat ovat jatkuvasti julkisuudessa esillä jaksamattomuutensa kanssa. Täälläkin tuntuu tuo mielestään pätevä ammattikasvattaja hakevan ja saavan tukea huonommaksi kansanosaksi leimatuilta hylkiöiltä. Ihan pitää ihmetellä miten se tykkääkin niin seukata meidän huonompiarvoisten kanssa. - brahms
Lapsesi on tärkein kirjoitti:
Mitä varten et näe hyvänä sitä, että kuntasi ostaisi lapsesi tarvitsemat palvelut kaupungista. Lapsesi saisi ilmeisesti ilmaisen taksikuljetuksen päivittäin kotiovelta kaupungin kouluun ja takaisin. Onko näin.
Mitä varten et mene lapsesi koululle ja valvo hänen turvallisuuttaan välitunneilla vaikka sinulle on tätä vaihtoehtoa tarjottu. Vaikkei se sinun tehtäväsi olekaan niin lapsesi ilmeisesti hyötyisi kuitenkin sen sijaan että kieltäytyessäsi lapsesi joutuu kiusatuksi koulutovereidensa taholta. Onko sinulle tarjottu koulutyöskenetelyyn osallistuminen kirjallisessa muodossa, ehkä olisi syytä saada kirjallinen muistio tästä mahdollista tulevia tarpeitakin varten. Jos vaikka joudut itsekin väkivallan kohteeksi, opettajan tai jonkun. Koskaan ei voi olla liian varovainen tuollaisen koulun esittämän tarjouksen suhteen.
Koulunne opettajien voimavarat eivät saata olla riittävät tai he eivät ole tehtäviensä tasolla niin sinun olisi oltava lapsesi puolella.
Yhteiskunta ei sitä ole. Yhteiskunta, kanssakulkijat kukin katsovat omaa etuaan ja opettajat ehkä miten vähemmällä työn tekemisellä kulloinkin selviävät. Heillähän tuntuu olevan niin kovin rankkaa.
Opettajat ovat jatkuvasti julkisuudessa esillä jaksamattomuutensa kanssa. Täälläkin tuntuu tuo mielestään pätevä ammattikasvattaja hakevan ja saavan tukea huonommaksi kansanosaksi leimatuilta hylkiöiltä. Ihan pitää ihmetellä miten se tykkääkin niin seukata meidän huonompiarvoisten kanssa.Kyse ei ole siitä etten näkisi kuljetusta hyvänä asiana, vaan siitä ettei kunta suostu siihen, todennäköisesti rahan vuoksi. Haluaisin lapsen pois hänen nykyisestä koulusta.
En voi myöskään mennä koululle koulupäivien ajaksi, koska se on ainoa hetki jolloin voin tendä kotityöt. Toisen erityiseni tultua kotiin omasta koulusta siitä on turha haaveilla. Olen käynyt kyllä lyhyempiä aikoja koululla myös kesken päivän. Koulun ehdotus tuntui olevan, että olisin ilmainen kouluavustaja.
En usko, että tilanne voi jatkua tällaisena. Tämä ei ole hyväksi kenellekään osapuolelle.
- Anonyymi
jos tämä sama mies kuka oli merikoskessa opettajana nii oli huippu ope
onkohan sama ervasti mikä oli merkikoskessa aikoinaan opettajana?
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152091Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi811990- 1011347
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1211126Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771057Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen81002Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 59761
- 59731
Tämä on ihan selvä juttu
Olen sinuun rakastunut mies, ei tästä pääse mihinkään nyt vaikka yrittäisi järkeillä jotain himon ja hulluuden välillä,37690