Pidättekö ajatusleikeistä?

iHmm

Mitä luulette..

.. olisitteko alkaneet uskomaan Jumalaan,
jos siitä ei oltaisi ikinä teille mitään kerrottu?

Perustelkaa.

10

52

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse olen tähän mennessä uskonut vain sen mistä olen kuullut ja todennut varmaksi. Jos en olisi kuullut Jumalasta mitään, en olisi koskaan sellaista ajatellutkaan. Minun mielikuvitukseni ei olisi koskaan keksinyt jumalaa, niin uskon. En osaa huijata itseäni enkä muita.

• I doubt it.

Toinen ajatusleikki. Olisitteko alkaneet uskoa siihen jumalaan -niine hyveineen, dogmeineen ja ohjeistuksineen- mihin nykyisin uskotte, jos olisitte syntyneet täysin toiseen kulttuuriin ja/tai aikaan?

• Uskon, että jos kukaan ihminen ei saisi kuulla jumalasta, eli kaikki uskonnollinen tietämys, kulttuuri ja perinne poistettaisiin maailmasta, niin muutaman sukupolven aikana jumala tai uskonnollinen ajatus keksittäisiin uudelleen jossain muodossa.

• tjaa-aa

Ei välttämättä. On ollut olemassa heimoja, jotka eivät ole kuulleet jumalista eivätkä myöskään kehittäneet niitä itse.

• tjaa-aa kirjoitti:

Ei välttämättä. On ollut olemassa heimoja, jotka eivät ole kuulleet jumalista eivätkä myöskään kehittäneet niitä itse.

Ei välttämättä niin. Mutta on se todennäköistä, noin gloaalissa katsannossa, vaikka jokin heimo jossain jäisi välistäkin.
        Jos piraha-heimoa ajattelit, niin lukemani mukaan heilläkin on olemassa henkiolentoja, jotka asuvat metsässä jne, vaikka jumalia ei olekaan. Joten jotain uskonnollisen ajattelun kaltaista kuitenkin.

• jhfhjfhgfhgfg

Tuskin, sillä en alkanut uskomaan nytkään. Kaarne on uskomuksineen nykytiedon valossa oikeassa, vaikkakin jos tuo poisto tapahtuisi nykyaikana, niin voi olla että uskonnollistumista ei tapahtuisi siinä määrin kuin hamassa menneisyydessä kun heimoutumisella oli tärkeämpi rooli selviytymisen kannalta.

• ¤¤

keerne nim. Uskonnollisuus tietämys kulttuuri ja perinteet ei ole ollut
        yhdestä jumalasta riippuvaisia.

Kirjoitettu historia alkaa 3100eaa, Sumerilaisista ja Egyptiläisista,heidän
        jumalistaan kulttuuristaan perinteistään ja tiedoistaan.

• Hauska ajatusleikki olisi sekin millainen uusi uskonto mahtaisi olla vaikkapa meidän kulttuurimme lähtökohdista käsin rakentuva uusi uskonto jos kristillinen ja kaikki muukin sitä edeltänyt uskontokulttuuri vain katoaisi historiasta eikä niiden varaan voitaisi enää uskontoja rakentaa.

Voisi olla kai lähes mitä tahansa mutta jollakin tapaa kuitenkin meidän aikamme tuotos.

• hyvä leikki tuokin
        a-teisti kirjoitti:

Hauska ajatusleikki olisi sekin millainen uusi uskonto mahtaisi olla vaikkapa meidän kulttuurimme lähtökohdista käsin rakentuva uusi uskonto jos kristillinen ja kaikki muukin sitä edeltänyt uskontokulttuuri vain katoaisi historiasta eikä niiden varaan voitaisi enää uskontoja rakentaa.

Voisi olla kai lähes mitä tahansa mutta jollakin tapaa kuitenkin meidän aikamme tuotos.

Luulisin, että se tuskin olisi mihinkään maapallon paikkaan tai tapahtumaan sidonnainen, kuten nämä Lähi-Idän kirjauskonnot ovat. Niissähän taustalla on ajatus, että tiettynä maailmanaikana tiettyyn maapallon kolkkaan, joka ei ole paljon hyttysenpaskaa suurempi, putkahti jumalallisia voimia auttamaan tiettyjä kansoja.

Ehkä se olisi jotain avaruuden massiivisuuteen uppoavaa mystiikkaa; siellä riittää paljon tutkimattomia ja tuntemattomia ukkosia, tulivuorenpurkauksia, maanjäristyksiä, tulvia ja sairausepidemioita (kuvainnollisesti nuo em.), joille voisi kehitellä uskoon pohjautuvia selityksiä.

• Mielenkiintoisia ajatusleikkejä!

Itse olen aika varma siitä, että vaikken olisi mitään Jumalasta kuullut, olisin kehittänyt jonkin uskon Luojaan. Tähtitaivaan suuruus, kirkkaus ja kauneus; pikkuruisen sammaleen, metsätähden ja kastepisaran täydellinen kauneus; uuden elämän syntymä - kaikki niin ihmeellisiä ja kauniita asioita, etten pysty ajattelemaan niiden olevan vailla luojaa.

Sitä olen kyllä joskus miettinyt, minkälainen Jeesus olisi meidän länsimaisessa kulttuuriympäristössämme. Minkälaisia vertauksia kuulisimme? Mitä ihmeitä Jeesus tekisi? Keiden seuraa Hän etsisi? Ja niin edelleen.

Sinikka-pappi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2547
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2126
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      122
      1829
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      99
      1828
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      10
      1574
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      142
      1172
    7. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1085
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1041
    9. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      21
      1032
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      987
    Aihe