Mitä kehityskeskustelu hyödyttää???

Mitä hyötyä???

Onko kehityskeskustelu työpaikoilla pakollinen? Mitä hyötyä kehityskeskustelusta on? Voiko työnantaja / esimies yksipuolisesti määrätä työntekijän tulemaan kehityskeskusteluun?

Huvittavaa, että jopa kaupoissa myyjät laitetaan kehityskeskusteluun. Parasta ja järkevintä "kehityskeskustelua" matalapalkka-aloilla olisi ammatinvaihtoon kannustaminen! Fiksu työnantaja ja esimies voi kannustaa osa-aikaisia ja pienipalkkaisia työntekijöitä opiskelemaan alalle, jonka palkalla elää!

Nykyään aikuistenkin on mahdollista opiskella ja hankkia uusi ammatti. Opiskelu onnistuu myös ammattiliiton päivärahalla.

36

9224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjaaja

      Kehityskeskustelu ei taida ihan lakisääteinen olla, mutta kuuluu hyvään johtamistapaan. Yksipuolinen määräys, joskus sitäkin varmaan joutuu tekemään, aina tuo ei ole mieluinen esimiehellekään, mutta hänelläkin on päällikkö joka vaatii.....

      Hyvässä kehityskeskustelussa alainen saa antaa esimiehelle palautetta ja siinä selvitetään miten alainen voi, onko ongelmia, mikä on hyvin jne. Ja joskus on ikäviäkin asioita käsiteltävä.
      Jos esimiehesi on ammattilainen, hän tekee kehityskeskustelusta työtäsi motivoivan ja kannustavan, miksei tarvittaessa kannusta opiskeluunkin osa-aikaisuudella, oppisopimuksella tms. Omasta asenteestakin on usein kiinni minkälaisen kehityskeskustelun saa aikaan.
      Itse olen kokenut hyvän esimiehen kannustavia, hyviä keskusteluja, ja muutaman heikomman ja kokemattoman esimiehen vaikeudet. Mutta eka kerta on eka kerta niin esimiehelle kuin alaisellekin. Moitteet sapettaa, kehut kannustaa, mutta kummastakin selviää hengissä.

    • 20

      Kehityskeskustelu on osa työnjohtoa ja yhteistoimintaa työpaikalla. Pakollinen ja moni kokeekin niin, että työntekijöillä on niihin oikeus.

    • jb

      Kehityskeskustelut ovat osa turhaa työnjohtoa ja vieläkin turhempaa yhteistoimintaa työpaikalla. Yleensä keskustelu on väkinäisä pakkopullaa kaikille etenkin sen pitäjälle. Jos työntekijä ei voi vaikuttaa mitenkään työpaikan asioihin, niin keskustelut ovat yksinkertaisesti turhia.

    • työläinen -58

      ainakin aveissa se on pakollinen, kunhan on pidety ja rasti ruutuun :) ei mitään hyötyä!

    • kehitys1

      Kehityskeskustelu ei ole pakollinen,työntekijä ei ole pakko osallistua. Työnantaja on velvollinen kirjaamaan että keskustelua ei ole käyty työntekijän pyynnöstä.
      Omassa työpaikassani kehityskeskustelut käydään henkilön kanssa joka ei ole esimiesasemassa???!! (alais-alais keskustelu) En näe näitä istuntoja kovin mielekkäänä tai tarpeellisena.

      • ajan tuhlausta

        Hyvä tietää, oma kehityskeskustelu odottaa ja tuntuu todella typerältä mennä keskustelemaan oman työkaverin kanssa.


      • Anonyymi

        Tämän kun tietäisivät kaikki firmat ja johtajat.


    • HR_Hevonpackaa

      Tekemistä HR-osaston tyhjäntoimittajille, jotta voivat puhua kauniisti paaskaa.

    • 15 + 4

      omalla kohdallani hyöty meni näin: vuoden 2010 kehiksessä pomo selvitti mm. mitä pitää tehdä että saisin heko-korotuksen palkkaan. Sain asettaa myös oman tavoitteen seuraavalle vuodelle. No, sitten 2011 kehiksessä käytiin omat tavoitteet ja toteutuminen läpi ja todettiin että heko-korotuksen perusteet on täyttyny ja sain pyytämäni 280 euroa lisää perus kk-palkkaani. Tässä firmassa vaikuttaa olevan harvinaisen järkevä tapa hoitaa kehityskeskusteluita.....

      • Ahkera tavis vaan

        Meillä taas erikseen jo etukäteen ilmoitetaan intrassa ettei kyseessä ole palkkakeskustelu, ts. turhaa ottaa edes puheeksi....


    • ex-

      Aikoinaan Nokialla pomo sanoi kehityskeskustelussa, että jos haluat parempaa palkkaa, niin sitä täytyy etsiä jostain muusta firmasta. Näin tein ja sen sain.

    • En minä vaan..

      Ihmettelen miksi minä en ole ollut yhdessäkään kehityskeskustelussa ja kaikki työkaverini ovat. Olen ollut työpaikassa jo useamman vuoden. Mistä tämä kertoo???

    • turhaan...

      Kehityskeskustelussa käydään samat lätinät läpi kuin vuotta aikaisemmin. Tällä välin mitään asioita ei ole hoidettu niin kuin oli puhe. Aivan haistapaska-hommaa!

      • Neuvoton Noviisi

        Osaako kukaan auttaa ??

        Olen ensimmäistä kertaa menossa kehityskeskusteluun enkä tiedä mitä siellä saa ja voi siis kannattaa sanoa
        Haluaisin valmistautua keksusteluun

        Mitä vastaan kun pomo kysyy : Oletko viihtynyt, mitä voit tehdä paremmin, mitä odotat tulevaisuudelta, minkälainen työympäristö paikassani on, palutetta esimiehelle ?????

        Ymmärrän toki ettei parane sanoa kaikkea mitä ajattelee mutta kuinka vastaisin kohteliaasti vaarantamatta työpaikkaani


      • yömies
        Neuvoton Noviisi kirjoitti:

        Osaako kukaan auttaa ??

        Olen ensimmäistä kertaa menossa kehityskeskusteluun enkä tiedä mitä siellä saa ja voi siis kannattaa sanoa
        Haluaisin valmistautua keksusteluun

        Mitä vastaan kun pomo kysyy : Oletko viihtynyt, mitä voit tehdä paremmin, mitä odotat tulevaisuudelta, minkälainen työympäristö paikassani on, palutetta esimiehelle ?????

        Ymmärrän toki ettei parane sanoa kaikkea mitä ajattelee mutta kuinka vastaisin kohteliaasti vaarantamatta työpaikkaani

        Aloita vaikka repäisevästi: "Kävin juuri vessassa, mutta en ole varma muistinko pyyhkiä". Tuijottele seiniä ja hyräile kasaribiisejä. - no haloo - ihan oikeasti, kyllä esimies katsoo listastaan mitä asioita täytyy käydä läpi kehityskeskustelussa. Muista että tyhjän puhujista ei kukaan tykkää. Jos ei ole asiaa, niin ei sanota mitään.


      • Neuvoton Noviisi kirjoitti:

        Osaako kukaan auttaa ??

        Olen ensimmäistä kertaa menossa kehityskeskusteluun enkä tiedä mitä siellä saa ja voi siis kannattaa sanoa
        Haluaisin valmistautua keksusteluun

        Mitä vastaan kun pomo kysyy : Oletko viihtynyt, mitä voit tehdä paremmin, mitä odotat tulevaisuudelta, minkälainen työympäristö paikassani on, palutetta esimiehelle ?????

        Ymmärrän toki ettei parane sanoa kaikkea mitä ajattelee mutta kuinka vastaisin kohteliaasti vaarantamatta työpaikkaani

        Kehityskeskustelussa ole totaalisen hiljaa. Ota semmoinen Kummelin "Se oli tonnin seteli-ilme". Älä hievahda kolmeen tuntiin milliäkään ja äläkä räpäytä edes silmiä.


      • Strippaa

        Vanha mut vastaan:piere ja pasko joka nurkkaan, strippaa,


    • 19+11

      No minä olen kyllä aina ihan rehellisesti puhunut myös epäkohdista, niihin pitää sitten funtsata myös parannusehdotuksia valmiiksi. Eihän siitä mitään hyötyä ole eikä voi olettaa asioiden muuttuvan paremmaksi ellei siitä kerro. Ei meillä ainakaan sitä pahana pidetä. Puhumme kyllä muutekin paljon muttei töiden lomassa aina ehdi.

      Me käymme kehityskeskustelut ulkona kävellen, lähdemme siis kävelylle pomon kanssa ja juttelemme kaikki asiat. Suosittelen.

    • Tirlittan20

      Kehityskeskustelut ovat ainakin meidän työpaikalla juoruilu kokouksia, joissa pohditaan toisten työntekijöiden tekemisiä ja tekemättä jättämisiä. Työntekijät kertovat jälkikäteen mitä ovat puhuneet ja sen perusteella kesksutelut ovat pelkkää juoruilua. Jos ongelmista yrittää puhua, niin se kuitataan tuijotuksella, itse olet loppujen lopuksi se heikoin lenkki, kun olet uskaltanut ongelmaa esille tuoda. Esimies myös puhua pajattaa omista ongelmistaan ja liiasta työmäärästä, ole siinä sitten tukihenkilönä hänelle. Miksi ei ongelmista voisi puhua suoraan ja heti. Kehityskeskusteluja tulisi olla ainakin kerran puolessa vuodessa, ei riitä kerran vuodessa, jotta keskusteluilla olisi jokin merkitys. Ihan tyhjänpäiväistä ajanhukkaa ja ihmettelen miten pomoilla riittää tällaiseen aikaa, jos alaisia paljon.

    • 8+5

      Ne voi olla hyviä tai huonoja. Jos esimies osaa asiansa, ne on yleensä hyviä. Jos asenne on se, että se pidetään kun on pakko ja se on jotain lätinää ja juoruilua pari tuntia niin selvä on, ettei se ketään kiinnosta.

      Jos alainenkin ajattelee ettei tästä mitään hyötyä ole niin ei siitä mitään hyötyä olekaan. Puhutaan sitten pomon selän takana ja maristaan joka asiasta mutta kehityskeskustelussa ei ainakaan. Sitten ihmetellään kun mikään ei koskaan muutu.

    • keskustelu ja potkut

      Yrityksessä jossa olin joskus töissä oli tapana kehityskeskustelun jälkeen pitää yt neuvottelut. Kehityskeskustelussa selvitettiin työntekijän motivaatio tehdä töitä. Kehityskeskustelut on hyvä paikka työnantajan kannalta seurata työntekijänsä motivaatiota. Meidän firmassa potkut tuli jos motivaatio oli hukassa. Keskustelun ja yt jälkeen väkeä oli helppoa vähentää.

      • heg345

        Aika karmivaa.. eli jos työ ei maistu, pitää sitten esittää ainakin että maistuu? Kehtaako tuollaisissa keskusteluissa edes ottaa esille arkoja asioita kun pelko persiissä että fudut tulee?

        Ei näin.


    • turhaa jargonia

      Olen matalapalkka-alalla ja syksyllä on edessä kehityskeskustelut. Teema todennäköisesti työntekijän sitouttaminen ja motivaation aste.

      Aika turhalta vaikuttaa, koska tessi on niin onneton,että siitä on hyvin vaikea saada motivaatiota revityksi nykyistä enempää enkä usko, että kukaan itsenäiseen ajatteluun kykenevä sitoituisi näihin hommiin mitenkään vakavasti. Aika monella näyttä toi motivaatio olevan melko vähäistä, koska firma lähettää aika ajoin yleisiä nuhteluja milloin mistäkin asiasta.

      Kehityskeskutelussa on myös pakko valita, että sanooko sen mitä oikeasti ajattelee vai tyyttyykö sanomaan sen, mitä työnantaja haluaa kuulla?

      • joopajoo ja niin ed.

        Itselläni on ikävä tilanne, kun työkaverin puoliso on esimieheni. Keharin jälkeen seuraavana päivänä kaverini tuli luokseni ja keskusteli kanssani juuri samoista asioista jota olin keharissa käynyt. Luottamuksellista? hah hah


    • jope5

      Kehityskeskustelu voi olla ihan hauska rupattelutuokio siinä mielessä, että työntekijä voi hieman paremmin päästä perille työnantajan ajattelutavoista.

      Päähuomio on työmotivaation parantamisessa. Matalapallka-aloilla tämä on lähinnä absurdia, sillä tyhjästä on paha nyhjästä. Työnantaja haluaa, että työntekijä sitoutuisi entistä vahvemmin työhänsä, mikä ei tietenkään tarkoita sitä, että palkkaa maksettaisiin enemmän. Tessin mukaan mennään, vaikka myisi sielunsa ja äitinsä.

    • monetvuodet huomannu

      ei mitään hyötyä.leikkimistä vaan.

    • rukiver

      Meni kehityskeskusteluun paikalla kome henkilöö hr päällikkö,tuotantopäällikkö,pomo.
      Istuin alas kuuntelin 5minuutta ja karjaisin SAATANA RYSSÄT HYÖKKÄÄ! ja ryntäsin pöydän alle!
      Pomo vaan sano joo no tämä oli tässä ;)

    • eiolemitäänhyötyä

      Pointti on se, että mitä se pakollinen kehityskeskustelu hyödyttää vaikkapa pienipalkkaista kaupan myyjää? Kaupan työ on matalapalkkaista ja osa-aikaista hanttihommaa, jossa etenemismahdollisuudet ovat olemattomat. Palkka on kaupassa kaupan alan TESsin mukainen minimipalkka. Ainut motivaatio työntekoon kaupassa on se, että sinulle maksetaan kyseisestä työstä palkkaa.

      Kehityskeskustelun jälkeen myyjä ei saa parempaa palkkaa ja työkään ei muutu sen haastavammaksi ja paremmaksi. Keskustelussa menee sekä esimiehen että työntekijän aika hukkaan!

    • 1820

      Itse ajattelin aina, että olenpahan töistä poissa silloin. Naistyönjohtaja jutteli lähinnä omista asioistaan ja minä nyökyttelin päätäni. Asiat kun eivät siitä muutu mihinkään.

      • Duunarin_Näkökulma

        Kehityskeskustelu sen oman lähimmän esimiehen kanssa on todellakin tarpeetonta touhua. Turhaa lätinää. Lähimmän pomon kyllä näkee ja kuulee harva se päivä.

        Jos sen sijaan saisi keskustella kasvotusten firman pääjohtajan kanssa tavoitteista jne. , niin silloin voisi olla hommassa jotain tolkkua ja järkeä. Voisi kysästä, että missä se minulle aikoja sitten luvattu palkankorotus viipyy ! Tai kysäistä miksei urani etene vaikka olen jo ollut talossa 10 vuotta ja tehnyt työni erinomaisesti.


    • HäsWille

      Piti olla itsellä yli vuosi sitten jo kyseinen tapahtuma. Pomo vielä pyysi, sanoi ettei pakko ole, mutta olisi hyvä juttu jos suostun.
      Sanoin että tottakai tuo sopii mulle ja sovittiin, että tietyn kuukauden loppuun mennessä pidetään tämä keskustelu. Ja sitä asetettua takarajaa ei ole tullut vieläkään, kaikki muut työkaverit ovat jo olleet keskustelussa.
      Tosin en ole itsekään viitsinyt huudella sen perään ihan sillä, kun pomo lupasi ilmoittaa heti, kun hänellä on siihen sopiva väli.
      Meillä oli ja on vieläkin muutamia epäkohtia töissä, mitkä ajattelin sanoa ihan suoraan keskustelussa, olen vissiin vielä ainoa työpaikalla, joka uskaltaa avata suunsakin jos siihen on syytä.
      Et olisikohan tuo ollut yksi syy, miksi pomo jänisti/"unohti" koko palaverin..
      Että näin ja epäkohdat jatkuvat työilmapiirin tiimoilta ja muutenkin.
      Mutta samapa tuo, teen kuitenkin työni niin kuin pitää, että kaipa sekin sitten riittää..

      • EnOleBottiRobotti

        Sama meininki omalla työmaalla.

        Edellinen pomo, joka jäi 5 vuotta sitten eläkkeelle piti kehityskeskustelut vuosittain kunhan vain krapulaltaan sai pidettyä. Nyt uusi nuorempi pomo on pitänyt kerran (heti ensimmäisenä vuonna) kehityskeskustelut, vaikka ylin johto on vuosittain sanonut, ettei keskustelut ole vapaaehtoisia vaan ne on pidettävä. Omalla pomolla tuntuu olevan vain niin "kiire" ettei edes 5 min. keskustelua "ehdi" pitämään.

        Ei sillä etteikö olisi ollut aihetta pitää noita keskusteluja, koska tänä aikana on vapautunut kolme paikka joita olisi pitänyt tarjota jokaiselle ja sitten halukkaista valittaisiin paikan täyttäjä. Nyt on vain käynyt niin, että pomot ovat keskenään päättäneet halukkaat ja ketä valitaan. Muille on asia selvinnyt siinä vaiheessa kun muutokset on käytännössä pantutoimeen. Ja joka kerta on valinta osunut pomojen suosikkeihin.

        Ja noissa keskusteluissa olisi pitänyt kertoa mikä on henkilön ns. HEKO-kerroin seuraavalle vuodelle. Kyseessä on kerroin joka määrittelee osan palkkauksesta.

        Kyseinen pomo ei ole mikään etäpomo, vaan joka päivä on paikanpäällä johtamassa osaston toimintaa, joten siitäkään ei voi olla kyse.


    • eitartevaivautua

      Miten niin kehityskeskuteluita on pidettävä ? Olen jo keski-iässä ja kauan työelämässä ollut. Minulla on tämä tämänhetkinen työpaikka yksityisellä ja olen ollut n. 15 vuotta. Ikinä missään työpaikassa en ole yhdessäkään ainoassa kehityskeskustelussa ollut. Koskaan niitä ei ole missään ehdotettu tms. Olen vain hoitanut työni ja lähtenyt kotiin jne. Olen töissäni 100 % itsenäinen ja en näe edes pomoa kuin joskus vilaukselta. Mitään ohjeita tms työn sisältöön puuttumista ei ole. Pomo vaan juoksee karkuun ja vetää isoa palkkaa itse ja hurvittelee maailmalla törsäämässä yrityksen rahoja. No, hän on se joka kuluttaa ja tekee päätökset mitä ostetaan mutta ei tienaa mitään niin kuin työntekijät leipänsä eteen. On kiva olla yrityksen omistaja ja TJ kun ei tiedä mitä alaiset tekevät ja sille pitää aina selittää ja ohjeistaa. Sitten lehtien palstoilla on isolla Y:llä yrittäjä. Tyhjäntoimittaja tuollainen on. Hyviä työtä tekeviä yrittäjiäkin on mutta minulla ei ole valitettavsti sellaista. Pärjään kyllä ilman kehityskeskuseluja tuollaisen kanssa.

    • turhaaaivanturhaa

      Ei sellaisia oo olemassakaan kuin kehityskeskustelu, itsen en kertaakaan missään työpaikassa sellaisessa ole ollut.

    • WEDFGHJK

      Itse koin aikoinaan 2007 käymäni kehityskeskustelun nöyryyttävänä, alistavana, ilkeänä ja kiusaamistahan se oli.

      Minulta yritettiin ottaa koko ammatillisuus pois. Kärsin pitkään tämän esimiehen tai oikeastaan naisen alaisuudessa hän suorastaan haukkui minua. Piinasi eri asioilla. Minusta oltiin seläntakana puhuttu pahaa ja jouduin tämän narsistin pahuuden uhriksi.

      Tämä esimies vielä pyysi minua urkkimaan mitä siellä työpisteessä tapahtuu ja kuka puhuu kenestäkin mitä ja raportoimaan hänelle.

      No siihen en lähtenyt ja sitten sain niin paljon kuraa niskaan, että harkitsin jopa itsemurhaa.

      Se on totta, että olin silloin nuori ja kokematon, mutta silti mielestäni esimiehen tehtävä on kannustaa eikä henkisesti musertaa.

      Onneksi sain myöhemmin vaihdettua työnantajaa. Silloin sain ekassa kehityskeskustelussa palkankorotuksen ihan omilla ansioillani, miten toimin työssä.

      Tälle pahalle esimiehelle joka minua rääkkäsi ja piinasi en ole ikinä anteeksi antanut, enkä tule antamaan. Odotan sitä päivää kun saan lukea hänen kuolinilmoituksensa lehdestä. Printtaan siitä A3 kokoisen kuvan ja laitan sitten kehystettynä seinälle.

      Sellaiset henkiset arvet se jätti.

    • Anonyymi

      Keskustelun voi pyytää työntekijäkin halutessaan ja käsittääkseni on yhtä "sitova" kuin pomon pyytämä/määräämä.
      Eli kyllä ne yleensä sitten pidetään, jos joku niitä haluaa.
      Aika tyhjänpäiväinen kylläkin on ainakin oman kokemukseni perusteella, pomo itse sitä halusi viime syksynä ja oli kuitenkin ihan eri ääni keskustelussa kuin mitä oli töissä.
      Ihan lässynlässynläätä päästeli keskustelun ajan, silloin huusi mulle pää punaisena kuin palosireeni, kun alkoi avautumaan mulle eräästä asiasta ja karjui vaativansa kolmikantakeskustelun, koska hänen mielestään minusta ei yksinkertisesti ole työtehtäviini eikä koko alalle ylipäätään enää ja hän haluaa selvyyden asiaan tällä tavoin.
      Syy oli se, että olin viime kesänä 2 kertaa saikulla tuki- ja liikuntaelinongelman takia. Toinen kerta oli vielä lomalla ja työpaikkalääkäri väkisin kirjoitti minulle saikkua viikon, vaikka sanoin ettei ole tarpeellinen kun ei vaikuta lomapäiviini mitenkään ja että olin tullut lääkäriin sillä, että saisin jotain särkylääkettä sen verran, että saisin nukuttua paremmin yöt.
      Pillastuin kyllä itsekin siinä tilanteessa ja aloin karjumaan hänelle samalla mitalla takaisin ja ihan täysin kyllä syystäkin.
      Keskustelussa sitten olikin ihan mussun mussun, oli kuulemma niin kovin ja kauhean huolestunut alaistensa jaksamisesta ym hyvinvoinnista.
      Aika kaksinaamaista. Vielä kun aikanaan olin yhdessä nivelleikkauksessa ja saikkua tuli suoraan 7 viikkoa ja jatkosaikut ym -hoidot piti sopia tt_n kanssa, niin pomo alkoi jo 3 viikon jälkeen soittelemaan mulle ja hoputtamaan töihin eikä millään antanut periksi, vaikka sanoin, että mulla on vielä 4vko saikkua jäljellä enkä siltikään saa loppuvuodesta tehdä esim mitään raskaita nostoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe