Metsästys toisen aseella?

Enooutelias

Sanottaisko nyt niin et kuvitteellinen tilanne, että on pariskunta ja toisella on metsästyskortti ja ase ja toisella ei ole korttia niin saako tämä toinen ampua sen toisen aseella? Ei saa mun mielestä, eikö metsästykseen tarvita aina metsästyskortti? Ja jos sillä toisella on kortti niin pitääkö senkin hankkia aselupa vai voiko ampua toisen aseella? Vai saako rinnakkaislupia pariskunnat vai tarviiko siihen edes lupaa?

7

4306

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+17=?

Minun tietääkseni:
      -Metsästyskortiton ei saa ampua metsästystilanteessa
      -Jos on kortti, voi ampua aseenhallitsijan "välittömässä valvonnassa" tjsp.
      -Pariskunta tarvitsee rinnakkaisluvan, mikäli toinen haluaa käydä metsällä yksinään käyttäen toisen asetta (ellei henkilöllä ole kantolupaa vastaavanlaiseen muuhun aseeseen; tällöin kyseessä olisi aseen lainaaminen)

korjatkaa toki jos olen väärässä.

• Lampela&Lampela

Siinä se jo tulikin, mutta tarkennetaan vielä hieman.

Lain mukaan metsästää ei saa ilman metsästyskorttia. Metsästyksellä tarkoitetaan taas nimenomaan riistaeläinten pyyntiä. Tässä tapauksessa esimerkiksi variksia (ei riistaeläin) saisi pyytää myös metsästyskortiton henkilö laina-aseella.

Metsästystä on suoranaisen riistaeläimen pyynnin lisäksi myös kaikki pyyntitavoitteinen toiminta:
        "Metsästystä on myös pyyntitarkoituksessa tapahtuva riistaeläimen houkutteleminen, etsiminen, kiertäminen, väijyminen, hätyyttäminen tai jäljittäminen, koiran tai muun pyyntiin harjoitetun eläimen käyttäminen riistaeläimen etsimiseen, ajamiseen tai jäljittämiseen sekä pyyntivälineen pitäminen pyyntipaikalla viritettynä pyyntikuntoon."

Eli todellisuudessa mukana metsästystilanteessa ei saisi metsästyskortiton henkilö kulkea oikeastaan muuten kuin kädet taskussa ihan puhtaan tarkkailijan roolissa. Vähäinenkin riistaa tavoittelevaan toimintaan osallistuminen vaatii kortin.

• Enooutelias
        Lampela&Lampela kirjoitti:

Siinä se jo tulikin, mutta tarkennetaan vielä hieman.

Lain mukaan metsästää ei saa ilman metsästyskorttia. Metsästyksellä tarkoitetaan taas nimenomaan riistaeläinten pyyntiä. Tässä tapauksessa esimerkiksi variksia (ei riistaeläin) saisi pyytää myös metsästyskortiton henkilö laina-aseella.

Metsästystä on suoranaisen riistaeläimen pyynnin lisäksi myös kaikki pyyntitavoitteinen toiminta:
        "Metsästystä on myös pyyntitarkoituksessa tapahtuva riistaeläimen houkutteleminen, etsiminen, kiertäminen, väijyminen, hätyyttäminen tai jäljittäminen, koiran tai muun pyyntiin harjoitetun eläimen käyttäminen riistaeläimen etsimiseen, ajamiseen tai jäljittämiseen sekä pyyntivälineen pitäminen pyyntipaikalla viritettynä pyyntikuntoon."

Eli todellisuudessa mukana metsästystilanteessa ei saisi metsästyskortiton henkilö kulkea oikeastaan muuten kuin kädet taskussa ihan puhtaan tarkkailijan roolissa. Vähäinenkin riistaa tavoittelevaan toimintaan osallistuminen vaatii kortin.

Mutta niitä variksia tai muitahan ei saa ampua muualla kuin omilla mailla?

• Enooutelias

Mutta siis metsästysaseeseenhan ei varmaan rinnakkaislupaa edes saa jos ei ole sitä metsästyskorttia?

• Lampela&Lampela

Ei todellakaa. Poliisi ei katso henkilön, jolla ei ole oikeutta metsästää, tarvitsevan lupaa metsästysaseeseen. Ja hyvä näin.

• ??????

Ymmärsinkö oikein ettei mets.kortitonta emäntää saa käyttää "ylösajavana koirana" esim rusakkojahdissa? Tunnen muutaman kuuluvaäänisen emännän joita käytetty ko tehtävässä. Onko tapahtunut rikos.

• naapurin Lissu

Tiedän monta miestä jotka pitävät emäntäänsä huonommin kuin koiraansa
        joten emäntää saa tietyissä tilanteissa myös käyttää koirana.
        Ottakaa opiksi, kyrmytorvet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1369
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      66
      1144
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      199
      1140
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      207
      1136
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1029
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      983
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      906
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      124
      846
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      778
    10. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      755
    Aihe