Moi, kirjoittelin tällä palstalla aiemminkin mirtatsapiinin lopettamisesta. Nyt on mennyt 4 viikkoa lopetuksesta ja unettomuus vaivaa ja pahasti. Nukun ehkä tunnin tai kaksi ja sitten en saa unta ennenkun otan tenoxia tai imovanea. Töissäkäyminen alkaa olla hiukkasen hankalaa. Mieli on väsymyksestä alamaissa ja itku herkässä. Maanantaina on lääkäri, en haluais ihan heti ottaa mitää mielialalääkitystä. Mirtatsapiini toi 15 kg vuodessa , ei vienyt ahdistusta minnekään, nivelet oli kipeenä, olo 30 mg annoksella ihan turta ja tunteeton.
Kaksi ekaa viikkoa meni ok, aluksi oli pientä pahoinvointia ja unet heikkeni, mutta nyt kun lääkkeetön uni jää 1-2 tuntiin niin alkaa olla vähän rankkaa. Onko ideoita, voiko tämä olla edelleen vieroitusta vai onko masennuksen paluu. Söin mirtaa 7.5 mg annoksella ennen lopetusta 3 kk ja olo oli pääasiassa hyvä.
Mirtatsapiini lopetus-apua!
21
14052
Vastaukset
- BNZ
Mikäli lopetit suoraan seinään lääkkeen käytön, niin viekkarithan kestää, vaikka niitä ei muka juurikaan pitäisi tulla. stressi tietysti pahentaa asiaa. Kyllä joku SSRI-lääkitys olisi tuohon kohdallaan, jos et halua antipsykootteja alkaa popsimaan. Etenkin tuo, ettei edes benzot auta nukkumiseen viittaa siihen, että aivojen "kemikaaliosasto" ei ole kunnossa. Ehkä tosiaan olisi aika kokeilla jotain kunnon serotoniinin tasaajaa, joka laukaisisi tuota stressiä ja sen kautta auttaisi myös unen saantiin.
Mirtatsapiini ei itsessään lihota, vaan sen sivuvaikutuksena ruokahalu saattaa nousta ja aineenvaihdunta hidastua. Mirtatsapiini poikkeaa hieman muutenkin "perinteisistä" SSRI-lääkkeistä. Tuota painonnousua voi kontrolloida myös nostamalla liikunnan määrää sekä syömällä oikein.
Olet selkeästi altis masennukselle, ainakin kertomasi perusteella, joten keskustele lääkärisi kanssa kokeilkaa jotain toista lääkitystä.
Tsemiä! :)- p*ska myrkky
Minua ärsyttää kun sanotaan ettei mirtazapiiini lhota. Minä ainakin lihoin 20 kg alle vuodessa., Minulle on ihan sama johtuuko se siitä että mirtazapiini saa aineenvaihdnnnan hidastumaan tai että millä tavalla se lihottaa. Ruokahalu lisääntyi totta tosiaan jonkin verran mutta ei paljoa. Lisäksi tuli kamalia näköhäiriöitä en esimerkiksi nähnyt lopulta ollenkaan lukea.
- kkkkppppppppppp
p*ska myrkky kirjoitti:
Minua ärsyttää kun sanotaan ettei mirtazapiiini lhota. Minä ainakin lihoin 20 kg alle vuodessa., Minulle on ihan sama johtuuko se siitä että mirtazapiini saa aineenvaihdnnnan hidastumaan tai että millä tavalla se lihottaa. Ruokahalu lisääntyi totta tosiaan jonkin verran mutta ei paljoa. Lisäksi tuli kamalia näköhäiriöitä en esimerkiksi nähnyt lopulta ollenkaan lukea.
Minullekin tuli näköhäiriöitä ja mm lukeminen oli täysin mahdotonta. Lääkäri ei ollut koskaan kuullutkaan että voi tulla. Kun lopetin näkö palautui vähitellen viikossa parissa,
- HUOMIO HUOMIO
"Ehkä tosiaan olisi aika kokeilla jotain kunnon serotoniinin tasaajaa."
Ja mitään tunnettua kemiallista epätasapainoa, jolla olisi yhteys masennukseen tai sen vakavuuteen ei siis ole olemassa......
- Uni ei tule
ilman tenoxia. Olet ilmeisesti riippuvainen ja koukussa tuohon lääkkeeseen.
Jos nyt teet kuten BNZ ja haet vielä jotain uutta lääkettä hoitamaan entisien aiheuttamia haittoja, lääkekierteesi senkun vainj pahenee ja siitä on vaikea päästä irti koskaan. Moi, mä tien kanssa ton seinään lopettamisen, hirveet vierotukset!
Pitäis uskoa lekurin,mutta kun mäkin luulin että kun olo parani Sertaliini lla niin kait mä tässä pärjään, ei mennyt kun 2 kuukautta ja ahdistukset ym. palas, nyt aloittelin Valdoxanilla, enkä lopeta vasta lekurin kanssa juteltuani.- mirtsa pois
Pientä tarkennusta.. Annokseni oli siis 30 mg pitkään tiputin sitä 22,5-15-7.5-3.mg eli en seinään lopettanut. Ja lopetus oli lääkärin kanssa sovittu. Ja kun 10 kg oli täynnä niin lisäsin liikuntaa reippaasti kun painonnousu ahdisti lisää ja silti paino nousi 0,5-1kg kk. Maha oli kovalla koko ajan.
Ja en todellakaan ole koukussa Tenoxiin, mulla on ollu sitä tarvittava, jota oon ottanu ainoastaan silloin kun ei mikään auta, muutamia kertoja vuodessa lähinnä. Ja Tenoxin ja Imovanen avulla kyllä nukun , mutta uni ei ole kunnon unta. Ja en ole koskaan ottanut 2-3 yötä enempää peräkkäin , koska riippuvuusriski on mielessä kyllä .
Olen muutenkin lääkevastainen ja tosiaan valitettavasti masistaipuvainen, joten siksi just mietin mitä vaihtoehtoja on jäljellä. Kun tietäis meneekö tämä unettomuus ohi vai pitääkö mun taipua ottamaan mirta uudestaan tai joku muu masislääke. Kai se kumminki parempi nukkua masennuslääkkeen avulla kuin noilla unilääkkeillä Ja antipsykootteja en halua ajatellakaan.
Melatoniini olis kyllä kaapissa ja sitä ei oo kokeiltu. Mulla kai suurin ongelma on se, että hermostun kun en saa unta ja sitten en kanssa saa ja valvominen sitten laskee mielialaa rutkasti.
Mutta kaikki vinkit otetaan vastaan!- valehoitoa
Kuulehan, tuo mirtazapiini on sellainen lääke, jolla lääkärit saavat potilaat hiljaisiksi ja saavat kyseisestä lääkkeestä bonusta, kun kirjoittavat sitä potilailleen. Yleensä sellainen lääkäri sitä kirjoittaa, joka on itse lääkekoukussa, sekä lääkkeiden väärinkäyttäjä. Tällä lääkkeellä lääkärit tekevät potilaita itselleen ja Golleekoilleen. Näin se vaan on
- Mirtsuliinni
Vieläkö aloittajan unettomuus vaivaa? Kyselen vaan, koska lopetin saman 7.5mg annoksen vuoden 2013 alussa ja oireet on samat. Lopettamisesta pari viikkoa meni vähäisemmällä yöunella ja sen jälkeen max 2h yössä! 7kk mennyt ja nyt nukun jo 5h...
- 859483542
Käyttänyt vuosia Mirtaa enkä ole lihonut yhtään. P..ka puhetta että lihottaa.
- 245384958
Sama täällä, tosin kun lopetin niin tuli päinvastainen ongelma, -13 kiloa ja läskiä ei edes ollut...
- Lenatina
245384958 kirjoitti:
Sama täällä, tosin kun lopetin niin tuli päinvastainen ongelma, -13 kiloa ja läskiä ei edes ollut...
Minulla ruokahalu on lisääntynyt ja olen lihonut 3-4 kiloa, mutta se on ok, kun olen nyt viimeinkin normaalipainoinen. Joskus saan tosin ahmimiskohtauksia (syön kaiken makean, mitä kaapista löytyy) ja luulen, että sekin johtuu lääkkeestä.
- Janita1231
Söin mirtaa kans 7.5 mg annoksella vuoden ajan ja lopetin. Tämän jälkeen kärsin unettomuudesta noin 10kk ajan, kunnes luovutin pakon edessä ja otin lääkkeen uudelleen käyttöön. Nyt olen hiljalleen vuoden aikana pudottanut annoksen aivan pikkuruiseen muruseen ja unettomuus tekee taas tuloaan. Ei minulla näin pahoja ongelmia ollut lääkettä aloittaessa. Olisinpa ollut ottamatta.
Valvon 1pv viikossa vaikka mitä troppia ottaisi ja ne 6pv menee 2-4 h unilla... Joskus pari kertaa kuussa saan nukuttua 6h yössä. Päivälläkään ei pysty nukkumaan, olen ihan hermorauniona :( Töistäkään on turha olla pois, koska eipä tuo lomakaan uniongelmia vie pois...
Onko mitään apua ongelmaan ja mitenkähän pitkään menee kunnes lääkkeestä on päässyt eroon? - jarppa18
Ehkei lääkettä kannata lopettaa jos ei kerran nuku ilman... Tosin ymmärrän jos paino ei tahdo pysyä kurissa.
Itse olen nukkunut kuin pikkuvauva mirtatsapiinin ja ketipinorin yhdistelmällä vuoden verran enkä ikinä vaihtaisi takaisin kymmenen vuoden unettomuushelvettiin.
Muuta mainittavaa sivuvaikutusta kuin ajoittainen ummetus ei ole. Paino on kilon tarkkuudella sama kuin vuosi sitten. Voi olla, että olen luonnonoikku ja yksittäistapaus, mutta tapanani on aina ollut katsoa syömiseni perään eikä lääkitys ole muuttanut asiaa eikä paino ole lähtenyt lisääntymään entisenlaisella syömisellä.- Unetonna
Eihän siinä muuten ongelmaa ole, mutta ei ne käyttämäsi lääkkeet ikuisesti toimi. Sitten se helvetti on edessä 10 kertaa pahempana.
- Unitar
Unetonna kirjoitti:
Eihän siinä muuten ongelmaa ole, mutta ei ne käyttämäsi lääkkeet ikuisesti toimi. Sitten se helvetti on edessä 10 kertaa pahempana.
Mulla on kaapissa Mirtatzapin 15 mg unettomuuteen lääkärin määräyksellä.
En ole vielä ottanut sitä mutta tarkoitukseni on ottaa vain joskus silloin tällöin ja vain 1/4 tablettia eli n. 3,5 mg.
Tuskin siitä tuolla annostuksella riippuvaiseksi tulee enkä usko painonnousuunkaan. Olen saanut kerran tuttavalta 2 tbl kokeeksi ennen kuin pyysin oman reseptin ja otin sitä pieniä murusia ja tehosi hyvin. Tuntui uskomattomalta että joku lääke voi tehota niin pieninä murusina.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mirtatsapiini
- markkinointi
Onko tämä mainos? Kai ymmärrät että tuo murusten vaikutus on täysin kuviteltu ja millä tahansa lumetabletilla on samanlainen vaikutus. Jos johonkin lääkkeeseen on pakko tarttua niin ota mieluummin melatoniinia.
Ihmettelen, että Mirtazpiinia saa vielä määrätä. Suomalaiset lääkärit määrävät mielellään nuorille potilailleen tätä suomalaisen lääketehtaan (Orion) valmistetta.
Huomatkaa, että Suomen Lääkäriliitto ja Kela ovat molemmat Orionin merkittäviä osakkeen omistajia.- Unitar
Ei ole mikään mainos, kerroin vain oman kokemukseni että pieni murunen nauttoi, ja nukuin sikeästi. Enkä ole mikään nuori enää, vaan 62v.
- klapikka
Itseasiassa itse 6 vuotta käyttäneenä ja pirulliset 2v vieroitusoireet kokeneena ( totaalinen unettomuus) huomasin että niinkin alhainen annos kuin 1.25mg auttoi nukkumiseen. Lääkkeellä on äärimmäisen vahva histamiinivaikutus, eikä ihmekään miksi se sorkkii unimekanismeja pienellä annoksella.
- tolloillen
Unitar kirjoitti:
Ei ole mikään mainos, kerroin vain oman kokemukseni että pieni murunen nauttoi, ja nukuin sikeästi. Enkä ole mikään nuori enää, vaan 62v.
Aikuiset yli 25 v. ihmiset ovat eri asia, heiltä voisi olettaa löytyvän arvostelukykyä sen verran, että ymmärtävät mitä suuhunsa laittavat, ja jos ei löydy niin sitten ei voi mitään.
Olen huolissani alle 25 v. nuorista, jotka ovat monessa asiassa vielä epävarmoja, ja joihin kohdistuu näiden lääkeaineiden avointa ja piilomarkkinointia. Tämäkin lääke on serotoniina lisäävä ja aiheuttaa paljon ikäviä vaikutuksia, joista voimme lukea näiltä sivuilta. Nuorilla näistä voi olla paljon ikäviä seurauksia.
Voin myös kertoa iäkkäästä sukulaisestani, jolle sydänleikkauksen jälkeen "määrättiin" nukahtamislääkettä. Kuuliaisena ihmisenä hän söi sitä, ja rupesi kotona kompastelemaan päivisin mattoihin ja kaatuilemaan. Kerran kaatumisesta seurasi lääkärireissu. Lääkäriss vakavalla naamalla arvoitiin, että kyse oli ollut aivoveritulpasta.
Nauti vaan lääkkeesi, mutta älä mainosta niitä täällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomessa on meneillään boomereiden kosto
1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä1453599Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?
Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri2162443IPCC romahtaa
Mitenkäs tässä nyt näin kävi? Ilmastohourimoinnin tukijalka myöntää, ettei mitään ilmastokatastrofia olekaan. Eikös tääl702431Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?
Loviisan satamaan tuotiin laivalastillinen pähkinänkuoria Norsunluurannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al942294Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/91773- 1601724
Koulujen kesälomien siirto
Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut1221557Perussuomalaisten onnistunut vappumarssi nostaa kannatusta
Rauhanmarssilla olleiden kimppuun hyökänneiden vassareiden kannatus sen sijaan romahtaa. Kaikki näyttää hyvältä vuoden161270- 1261131
- 741101