Nyt kun on ollut uutisissa juttua siitä, miten terveysasemalla on puhallutettu sairasloman hakijoita, niin mieleeni tuli toinen asia tähän liittyen. Meillä on työpaikalla, eräällä Suomen suurimmista työnantajista, käytäntö, että työtapaturman ja jopa läheltä-piti -tilanteen sattuessa kaikki osallisena olleet puhallutetaan. Jos työntekijä ei tähän suostu, paikalle kutsutaan virkapukuinen poliisipartio, joka puhalluttaa työntekijän. Voiko näin toimia? Onko se lainmukaista?
Saako työnantaja puhalluttaa?
5
889
Vastaukset
- yujdtyuTuo on täysin asiallista toimintaa. 
- 23Aikalailla harmaalla alueella. Esimerkiksi huumetestejä saa tehdä vain terveydenhuollon ammattialaiset. Tätä voi tarkastella myös niin, että onko puhalluttajalla tarvittava ammattitaito ja oikean tuloksen antavat laitteet. Miten toimitaan jos viisari värähtää? Pelisäännöt pitää luoda yhteistoimintaneuvotteluissa. 
- skttMikäli työsopimuksessa ei ole asiasta mainittu, etkä ole auton-tms.kuljettaja, 
 ei tarvitse puhaltaa, ei edes poliisin tarjoamaan pilliin.
 Minulle ja parille työkaverille tultiin aikoinaan tarjoamaan puhallustestiä,
 kuulemma ihan vaan varotoimenpiteenä:))
 Kaverit puhalsi, minä kieltäydyin ja ilmoitin että jos epäilette työkuntoa, lähdetään verikokeeseen, työaikana ja firma maksaa.
 Ei lähdetty. Eikä ole sen jälkeen puhallutettu ketään;)
- selvin päin töissäOlet sitten missä tahansa paikassa töissä niin alkoholin vaikutuksen alaisena ei ole mitään asiaa olla siellä. Eduskunta on ainoa paikka suomessa missä voi olla töissä kännissä. Mutta kertokaa toki jos tiedätte muita missä voit olla turpa täys ilman huolen häivää. Alkoholia ei voi verrata huumeisiin. Alkoholi on sallittu yli 18 v, huumeet ei ole sallittu. 
 Aika usein ne puhallutukset on työpaikan portilla joten tuskin sisälle pääset jos et suostu puhaltamaan. Helvetin hyvä asia vaan että puhallutetaan, ei tartte pelätä että joku känniääliö vaarantaa muiden hengen työpaikalla.
- Älkää puhaltako ilmaisekOot vissii VR:llä? siellä nyt on muitakin "omia" lakia rikkovia käytäntöjä. Ei tarvii puhaltaa ellet aja jotain kulkuneuvoa! 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset485061
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut273724
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti693483
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1012838
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral912729
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k302680
- Anteeksi TAamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa131871
- En mä tahallani ole näin hankala.Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta161656
- Harmittaako mies, että yhteys katkesi?Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?2021498
- 1531351