En ole varma kirjoitanko nyt oikeaan ketjuun.
Mä olen normaali kroppainen, 163/56, 22 vuotias nuori nainen.
Läskiä mulla ei ole, mutta ongelmana on mahan pömpöttäminen. Syön normaalisti, kuntoilen joka päivä ja treenaan vatsalihaksiani säännöllisesti. Mutta mahan ympärillä on kertynyt pikkuinen ihrakerros eikä se meinaa lähteä millään pois, vatsalihaksetkaan ei näy sieltä alla ja vaikka maha aamuisin heti herätessä onkin litteä, jos syön jotain ihan pientäkin esim. jogurtin tai voileivän, maha alkaa heti pömpöttää. Mistä siis kiikastaa?
Treenaan kaikkia vastalihasryhmiä ja kiinnitän erityistä huomiota sisimpiin lihaksiin ja tukirankaan jonka pitäisi pitää vatsa litteänä mutta ei.
Voiko tähän pömpöttämiseen olla jokin muu syy?
Kiitos etukäteen vastauksista!
Vatsa pömpöttää
20
823
Vastaukset
- sorimtq90tq+
Naisella on litteä vatsa ainoastaan, jos rasvaprosentti on alle 20. Ihannevartalona naisella on pidetty rasvaprosenttia 22. Pieni pömppö ei haittaa ja on useimpien miestenkin mielestä söpö!
Voit toki tehdä jonkun suolistonpuhdistuskuurin ja syödä maitohappabakteereita, mutta oikeasti on tehokasta, kun jätät jotain herkkuja syömättä tai juomatta rasvaprosentin laskemiseksi, jos sen lättänän mahan haluat. - melkeinkuinraskaana
Kyseessä ei todellakaan ole mikään pieni söpö pömppö vaan turvonnut ja turpea pömppö joka näyttää siltä kuin olisi oikeasti pitkällä raskaana. Minua ei kiinnosta mitä miehet tykkäävät mahastani, en ymmärrä miksi edes pitäisi.
Missä ja miten rasvaprosentin voi käydä mittauttamassa? Millaisia suolistonpuhdistuskuureja on ja miten se käytännössä toimii ja miten se vaikuttaa? Miten maitohappobakteerit auttavat pömppikseen?
Anteeksi kyselyikä, mutta arvostaisin jos joku osaisi palikkaa neuvoa.
Tosiaan kun mahani pullotus ei johtune ihrasta vaan se vain turpoaa, ihan kuin olisin nielaissut rantapallon.- toinen pömppämasu
Mulla on sama "ongela" tosin olen sen asian kanssa oppinut elämään koska en enää välitä (olen jo yli 50-vuotias). Olen samanpituinen ja samanpainoinen kuin sinä. Muuten kaikki ok, mutta vatsa pömpöttää. Vaatetuksella sen voi peittää ja siksi olen aina pitänyt väljiä tunikoja, en koskaan ihonmyötäisiä vaatteita.
Niin että ei minulla sinulle mitään neuvoa ollut. Halusin vain sanoa että varmaan on muitakin joilla on sama ongelma kuin sinulla, vaikka tuskin se yhtään lohduttaa.
- sorimtq90tq+
Suolistopuhdistuskuureista voit kysellä luontaistuotekaupasta. Kyse voi olla myös hiivasta elimistössä. Kysy luontaistuotekaupan myyjiltä: osaavat neuvoa. Maitohappobakteerit tervehdyttävät suolistoa. Jos siellä on mylläkkä menossa, vatsa pullottaa. Mutta tosiaan, uskon, että kyse on yksinkertaisesti liian suuresta määrästä rasvaa, joka sulla on keräytynyt vatsaan. Siihen vaikuttaa mm. liiallisen herkuttelun lisäksi pitkäkestoinen stressi (ja nimenomaan stressihormoni kortisoli) . Joskus pömppömahoille suositellaan joogaa, rentoutusharjoituksia, kuumakivihierontaa ja ravintoa, jossa on kyllin hyviä rasvoja (avokadoa, pähkinöitä.)
(Tutustu Kaisa Jaakkolan sivustoihin). Rasvaprosentin voit mittauttaa personal trainerilla tai kuntosalin ohjaajalla. Kannattaa panostaa! Olen itse normaalipainoinen (160cm/58kg) ja "laiha läski", eli maha pömpöttää eikä vain vähän (vyötärö 78cm, alavatsa n. 90cm). Olen alkanut nimenomaan rasvanpolttoon ja toisaalta lihasten kasvuun tähtäävän liikunnan, eli aerobista sopivalla sykkeellä (60-80 % maksimista) tarpeeksi pitkiä aikoja ja punttisalitreeniä raskailla vastuksilla. Ja ruokavalio on ultraterveellinen. Olen vähää vaille 50-vuotias ja välitän, mm. diabetes-vaaran vuoksi, mutta myös ulkonäkösyistä. Olen vartaloltani "tiimalasi", eli hartiat ja lantio ovat leveät: jos käytän löysiä vaatteita näytän kohtuuttoman paksulta, varsinkin kun olen aika pätkä.- melkeinkuinraskaana
Mulla vy on 70 cm ja vatsan päältä mitattuna 78 cm. Kyllähän mulla tuota ihraa vähän on tuossa mahan päällä, mutta luulen kyllä erottavani ihran ja turvonneen turpean mahan toisistaan. Aamuisin siis tyhjällä mahalla vatsa on aivan litteä, mutta turpoaa heti kun syön pikkuisenkin jotain ja tämä on siis mun varsinainen ongelma.me
Kiitos siis infosta, laitoin maitohappobakteerit tilaukseen samantien, nyt katselen noita puhdistuskuureja, mutta ehkä menen huomenna luontaistuotekauppaan ja kysyn sieltä lisää.
Jotain tälle mahalle nimittäin on tehtävä. - 4+18
melkeinkuinraskaana kirjoitti:
Mulla vy on 70 cm ja vatsan päältä mitattuna 78 cm. Kyllähän mulla tuota ihraa vähän on tuossa mahan päällä, mutta luulen kyllä erottavani ihran ja turvonneen turpean mahan toisistaan. Aamuisin siis tyhjällä mahalla vatsa on aivan litteä, mutta turpoaa heti kun syön pikkuisenkin jotain ja tämä on siis mun varsinainen ongelma.me
Kiitos siis infosta, laitoin maitohappobakteerit tilaukseen samantien, nyt katselen noita puhdistuskuureja, mutta ehkä menen huomenna luontaistuotekauppaan ja kysyn sieltä lisää.
Jotain tälle mahalle nimittäin on tehtävä.Syötkö paljon leipää, erityisesti vehnää? Entä sokeria? Palkokasveja? Tai voisitko olla herkkä esimerkiksi laktoosille? Onko tämä uusi vaiva, vai ollut jo pitempään?
Itse kokeilisin vähän aikaa olla ilman edellä mainittuja tuotteita ja katsoa mitä tapahtuu. - melkeinkuinraskaana
4+18 kirjoitti:
Syötkö paljon leipää, erityisesti vehnää? Entä sokeria? Palkokasveja? Tai voisitko olla herkkä esimerkiksi laktoosille? Onko tämä uusi vaiva, vai ollut jo pitempään?
Itse kokeilisin vähän aikaa olla ilman edellä mainittuja tuotteita ja katsoa mitä tapahtuu.Leipää syön aika harvakseltaan, silloinkin oikeastaan vain ruista. Sokeri mulla taitaa tässä olla se kompastuskivi, sillä on perso makealle, mutta sitäkin olen vähentänyt vain pariin kertaan viikossa. Voiko se silti olla tässä syynä? En kuitenkaan haluaisi kieltäytyä kokonaan syömästä mitään tiettyä ruokaa.
En ole ihan varma koska tämä alkoi, ainakin vuoden kahden ajan tämä on ollut tällaista. - 19+10
Leipää syön aika harvakseltaan, silloinkin oikeastaan vain ruista. Sokeri mulla taitaa tässä olla se kompastuskivi, sillä on perso makealle, mutta sitäkin olen vähentänyt vain pariin kertaan viikossa. Voiko se silti olla tässä syynä? En kuitenkaan haluaisi kieltäytyä kokonaan syömästä mitään tiettyä ruokaa.
En ole ihan varma koska tämä alkoi, ainakin vuoden kahden ajan tämä on ollut tällaista.Sokeri voi aiheuttaa turvotusta, makea kannattaisi jättää kokonaan pois esimerkiksi kuukaudeksi ja katsoa mitä tapahtuu. Sama viljatuotteille, eli leipä, pasta ja puuro pois ruokavaliosta. Yleensä parin viikon jälkeen jo huomaa onko tapahtunut muutosta. Sitten voi kokeilla vilja kerrallaan mitä viljoja ja kuinka paljon vatsa kestää ja sama sokerille. Kannattaa kokeilla, kuukausi elämästä ei ole kovin kauan ja varsinkin jos siitä löytyy apua.
- 19+10
19+10 kirjoitti:
Sokeri voi aiheuttaa turvotusta, makea kannattaisi jättää kokonaan pois esimerkiksi kuukaudeksi ja katsoa mitä tapahtuu. Sama viljatuotteille, eli leipä, pasta ja puuro pois ruokavaliosta. Yleensä parin viikon jälkeen jo huomaa onko tapahtunut muutosta. Sitten voi kokeilla vilja kerrallaan mitä viljoja ja kuinka paljon vatsa kestää ja sama sokerille. Kannattaa kokeilla, kuukausi elämästä ei ole kovin kauan ja varsinkin jos siitä löytyy apua.
Niin ja makeutusaineet myös...
- melkeinkuinraskaana
19+10 kirjoitti:
Niin ja makeutusaineet myös...
Makeutusaineita en käytä ollenkaan, mutta aion kyllä kokeilla tuota kuukautta ilman viljoja ja sokerisia tuotteita jos mistään muusta ei meinaa olla apua.
Olet oikeassa, ei se kuukausi paljoa ole varsinkin jos tästä löytyy syy turvotukseen.
Kiitos vastauksista. - jouoju
Jotain tälle mahalle nimittäin on tehtävä.Sama ongelma minulla, että rasvaa ei ole mahassa mutta suuresta osasta ruokia vatsa turpoaa palloksi, joten maha näyttää isolta. Aamuisin on litteimmillään.
- melkeinkuinraskaana
jouoju kirjoitti:
Sama ongelma minulla, että rasvaa ei ole mahassa mutta suuresta osasta ruokia vatsa turpoaa palloksi, joten maha näyttää isolta. Aamuisin on litteimmillään.
Oletko keksinyt mikä siihen voisi olla syynä? Syötkö paljon sokereita ja leipää ja mitä tuossa ylhäällä nyt olikaan lueteltu?
Kaikki vinkit tervetulleita. - jouoju
Oletko keksinyt mikä siihen voisi olla syynä? Syötkö paljon sokereita ja leipää ja mitä tuossa ylhäällä nyt olikaan lueteltu?
Kaikki vinkit tervetulleita.Tuntuu, että lähes kaikesta turpoaa.. maituotuotteista ja viljoista etenkin, hedelmistä ja kasviksistakin. Niin ja sokerista. Ainoa mitä voi syödä vatsan turpoamatta on kala ja kana tai esim. jauheliha ilman mausteita. Mutta yksipuoliseksi menisi ruokavalio, jos vain noita söisin. Siksi syön kaikkea ja koitan olla välittämättä turpoamisesta.
- pömppämummi
Jotain tälle mahalle nimittäin on tehtävä.Noi sun mitat ovat todella pieniä. Ani harvalla on vatsan ympärysmitta alle 80 cm. Jokaisella "pömpöttää" vatsa jonkin verran ja etenkin päivän mittaan. Katsopas ympärillesi. Olet kriittinen itseäsi kohtaan, mutta jos luot silmäyksen ympäristöösi niin huomaat että MELKEIN KAIKILLA on isompi vatsa kuin sinulla. En ilkeäisi laittaa tähän omia mittojani, mutta laitan vertailun vuoksi. Mulla on vyötärö ohuimmasta kohtaa 65 cm ja vatsan KORKEIMMALTA kohdalta 88 cm! Olen jo keski-iän ylittänyt, mutta enpä usko että minulla alle 78 cm vatsan ympärysmitta on ollut koskaan ja hoikaksi minua on aina sanottu.
- sorimtq90tq+
Jos todella rasvakerrosta ei ole liikaa, vatsan pömpöttäminen ruokailun jälkeen voi johtua yliherkkyydestä jollekin ruoka-aineelle, esim. maidolle (a.p. sanoi vatsan pömpöttävän jugurtin syömisen jälkeen) tai viljoille, mihin tässä joku viittasikin. Kaisa Jaakkolan sivustolla (blogi) kerrotaan tästä ja sieltä voi tilata myös vajaan satasen testin ruoka-aineyliherkkyyden testaamiseen.
- hotkijaj
Syötkö muuten nopeasti? Jos hotkii niin ilmaa tulee paljon mukana, se saattaa aiheuttaa pömpötystä. Jos kokeilisit syödä ihan hitaasti ja pureskella hyvin.
- melkeinkuinraskaana
Aika kallis on testi.. Hyvähän tuo olisi selvästikin tutkituttaa, mutta ei taida onnistua ennenkuin rikastun.
Olen lukenut tuosta ruuan hotkimisesta ja sen vuoksi pureskelen ruokani huolellisesti - tämäkään ei tuottanut tulosta.
Kiitos taas kaikille avusta ja neuvoista, taidan tosiaan kokeilla nyt noita maitohappobakteereita ja ehkä kehonpuhdistajia. Jos kerrassaan mikään kotikonsti ei tunnu auttavan niin ainoa suunta on kai sitten lääkärille ja testeihin. - valeraskaana minäkin
Ilmoita kiltti sitten tänne jos keksit jotain mikä auttaa. Itsellä aivan sama ongelma ja se vaivaa minua suuresti. Ajattelin itse kokeilla sitä laktoosin välttelyä, vaikkei olekaan mitää intoleranssioireita.
- nyyyyh
voi voi, on sulla kurjaa. otan todella lämpimästi osaa kurjuuteesi. ihan itkettää kun on niin kamalaa.
- hapankettu
Ja minä otan osaa sun kurjuuteen. Mahtaa olla vaikeaa, kun olet noin katkeroitunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod192188Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281694Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021197- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53895- 39824
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53805J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31696Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33632