Hei,
Olen syönyt 7 kuukautta ehkäisypillereitä (yasminelle), enkä ole unohtanut kertaakaan ottaa niitä. Jokaisen pillerin olen siis syönyt minuutilleen, koska raskauspelkoisena pidän aikatauluja tärkeänä. En ole myöskään sairastellut mahatauteja tai oksennellut pillerien käytön aikana kertaakaan, ellei sitten lasketa viimeisimmän tyhjennysvuodon 3. päivänä vaivannutta löysähköä vatsaa, jolloin oireet eivät olleet kuitenkaan verrattavissa ripuliin.
Nyt on kuitenkin tilanne tämä: ensimmäiset neljä kk pillereiden käytöstä olivat tuskaiset sivuoireilun vuoksi, sen jälkeen helpotti kuitenkin pariksi kuukaudeksi huomattavasti. Minulla oli viimeisimmän taukoviikon ensimmäinen päivä 4.9.2012 ja saan kuukautiset aina 5. päivänä. Ne tulivat aivan runsaina ja normaalipituisina, mutta olen kuullut että menkoista ei voi päätellä raskautta jos syö pillereitä. Taukoviikon toisiksi viimeisenä vuotopäivänä minua alkoi kuvottamaan voimakkaasti, ja se jatkui seuraavaan päivään. Tein ensimmäisenä uuden laatan aloituspäivänä aamuvirtsasta predictor- raskaustestin, ja käytin apuna puhdasta astiaa. Tein testin huolellisesti, ei viittaustakaan positiivisesta. Kuvottava olo kuitenkin jatkui, joten sinnittelin vielä kolme päivää jatkuvaa pahoinvointia kunnes tein testin jälleen aamupäivästä apteekin raskaustestillä - olin virtsannut jo pari kertaa, mutta juonut vain vähän. Nega tuli. Toistin saman seuraavana aamuna aamuvirtsasta, eli ostin taas apteekin raskaustestin. Nega tuli. Viimeisimmän testin tein siis 6 päivää menkkojen loppumisesta. Pahoinvointi on jatkunut tähän päivään asti, nyt jo siis yli viikon. Se on laadultaan seuraavanlaista :aamusta päivään ja iltaan, taukoilee harvoin ja aiheuttaa ruokahaluttomuutta. Ei oksentelua, mutta voimakas kuvotus. Ei vatsakipuja tai muita vaivoja. Rinnat ovat ehkä aavistuksen kipeämmät, tosin se on tapahtunut ennenkin. Niitä ns. sykäyksittäin polttelee.
Mikä nyt siis neuvoksi? Olen nuori, ehkäisynsä hyvin hoitanut ja lapsia henk.koht.syistä haluamaton, enkä tiedä missä vaiheessa mahd hedelmöittyminen on tapahtunut. mistä siis tiedän koska testi on luotettava? Viimeisimmät menkat siis tulivat normaaleina ja niiden loppupäässä alkoi tämä vahvan kuvotuksen rumba. Testit tein siis heti kuukautisten viimeisenä päivänä (vain pari pisaraa vuotoja enää) ja siitä sitten 5.-6.pvän jälkeen. Onko raskaus todennäköinen? Tiedän että se on mahdollinen, mutta kuinka kun pillerit on otettu kaikki ajallaan? Tärkein kysymys: koska voin luotettavasti testata, olenko raskaana vai en? ja tulisivatko nuo raskausoireet heti hedelmöittymistä seuranneina päivinä, vai meneekö siihen aikaa? Kävin kuukausi sitten lääkärillä varmuuden vuoksi raskaustesteissä, negaa. Eli kovin pitkälläkään en tod. näk. voisi olla...
Olen syönyt 7 kuukautta ehkäisypillereitä (yasminelle), enkä ole unohtanut kertaakaan ottaa niitä. Jokaisen pillerin olen siis syönyt minuutilleen, koska raskauspelkoisena pidän aikatauluja tärkeänä. En ole myöskään sairastellut mahatauteja tai oksennellut pillerien käytön aikana kertaakaan, ellei sitten lasketa viimeisimmän tyhjennysvuodon 3. päivänä vaivannutta löysähköä vatsaa, jolloin oireet eivät olleet kuitenkaan verrattavissa ripuliin.
Nyt on kuitenkin tilanne tämä: ensimmäiset neljä kk pillereiden käytöstä olivat tuskaiset sivuoireilun vuoksi, sen jälkeen helpotti kuitenkin pariksi kuukaudeksi huomattavasti. Minulla oli viimeisimmän taukoviikon ensimmäinen päivä 4.9.2012 ja saan kuukautiset aina 5. päivänä. Ne tulivat aivan runsaina ja normaalipituisina, mutta olen kuullut että menkoista ei voi päätellä raskautta jos syö pillereitä. Taukoviikon toisiksi viimeisenä vuotopäivänä minua alkoi kuvottamaan voimakkaasti, ja se jatkui seuraavaan päivään. Tein ensimmäisenä uuden laatan aloituspäivänä aamuvirtsasta predictor- raskaustestin, ja käytin apuna puhdasta astiaa. Tein testin huolellisesti, ei viittaustakaan positiivisesta. Kuvottava olo kuitenkin jatkui, joten sinnittelin vielä kolme päivää jatkuvaa pahoinvointia kunnes tein testin jälleen aamupäivästä apteekin raskaustestillä - olin virtsannut jo pari kertaa, mutta juonut vain vähän. Nega tuli. Toistin saman seuraavana aamuna aamuvirtsasta, eli ostin taas apteekin raskaustestin. Nega tuli. Viimeisimmän testin tein siis 6 päivää menkkojen loppumisesta. Pahoinvointi on jatkunut tähän päivään asti, nyt jo siis yli viikon. Se on laadultaan seuraavanlaista :aamusta päivään ja iltaan, taukoilee harvoin ja aiheuttaa ruokahaluttomuutta. Ei oksentelua, mutta voimakas kuvotus. Ei vatsakipuja tai muita vaivoja. Rinnat ovat ehkä aavistuksen kipeämmät, tosin se on tapahtunut ennenkin. Niitä ns. sykäyksittäin polttelee.
Mikä nyt siis neuvoksi? Olen nuori, ehkäisynsä hyvin hoitanut ja lapsia henk.koht.syistä haluamaton, enkä tiedä missä vaiheessa mahd hedelmöittyminen on tapahtunut. mistä siis tiedän koska testi on luotettava? Viimeisimmät menkat siis tulivat normaaleina ja niiden loppupäässä alkoi tämä vahvan kuvotuksen rumba. Testit tein siis heti kuukautisten viimeisenä päivänä (vain pari pisaraa vuotoja enää) ja siitä sitten 5.-6.pvän jälkeen. Onko raskaus todennäköinen? Tiedän että se on mahdollinen, mutta kuinka kun pillerit on otettu kaikki ajallaan? Tärkein kysymys: koska voin luotettavasti testata, olenko raskaana vai en? ja tulisivatko nuo raskausoireet heti hedelmöittymistä seuranneina päivinä, vai meneekö siihen aikaa? Kävin kuukausi sitten lääkärillä varmuuden vuoksi raskaustesteissä, negaa. Eli kovin pitkälläkään en tod. näk. voisi olla...
Vastaukset 4
Vanhimmat
Ymmärrykseni mukaan raskausoireet voivat aikaisintaan alkaa silloin kun kiinnittyminen on tapahtunut eli n. viikko mahdollisesta hedelmöityksestä.
Aikaisimmat raskausplussat mistä olen kuullut on tapahtunut n. 9 päivää hedelmöityksestä, mutta mielestäni nämä eivät ole olleet kovin yleisiä. Jos oman kiertoni mukaan lasken niin minun pitäisi saada luotettava raskausplussa n. 11 päivää hedelmöityksestä (jos siis lasketaan raskaustestien "luotettava kuukautisten oletettuna alkamispäivänä"-mukaan). Eli teoreettisesti raskaustestin pitäisi ruveta olemaan jo luotettava.
Jos olet vasta aloittanut pillerit niin huonovoitisuus voi hyvin johtua niistä. Varsinkin jos olet juuri lihonnut/laihtunut jolloin sama määrä lääkettä vaikuttaa eri tavalla (itsellä käynyt niin, että uusia sivuvaikutuksia ilmaantunut laihduttuani). Kannattaisi kuitenkin käydä lääkärissä tuosta jatkuvasta huonosta olosta, jollet ole jo käynyt. Voi hyvin olla, että haluavat tehdä raskaustestin verestä, joka ainakin on luotettava.
Korjata saa vapaasti jos asiavirheitä esiintyy!
Ei tule oireita heti hed.jälkeen.
Mene veritestiin, sillä se selviää.
Minä epäilen, että pillereiden hormonit aiheuttavat sinulle tuon pahoinvoinnin. Kannattaa ottaa yhteyttä pillerireseptin kirjoittaneeseen lääkäriin ja keskustella tilanteesta. Ehkä joku toinen pillerimerkki olisi sinulle sopivampi, eikä aiheuttaisi pahoinvointia.
Taannoin minulla oli ensimmäiset 5 kk kuvotusta, pahoinvointia, jopa oksentelua, kun aloitin pillerit. Sitten oireet loppuivat kuin seinään.