Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Paras lääke selkäkipuun?

cool89ree

Mul o nikamasiirtymä jonka ansiost on hermostokipuu, särkyy ja säteilyy mm. ja lisää vaivoja tuntuu tulevan ajan kanssa. Mikäs ois hyvä lääkitys tähä? Miten nopeest tietää ettei lääke sovi jos se on väärä? meinaan vaa ku varasin ajan äskön ja sain sen jollekin ulkomaalaisel ja viimeks ku mul ulkomaalane määräs lääkeet nii tuli saatana jänteet näkyviin käsist..

18

15727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piikkkimatto

      makaa sellasella piikkimatolla. se autto ainaki mulla, tosin ei ollu nikama siirtymä. joku pienempi nytkäys tapahtui aiemmin ja selkä tuli kipeäkse. tsemiä. eläkä yleistä niite ulkomaalaisten kanssa.

    • siirty...

      Tukiliivi orthocare, jonka saa apuväline lainaamosta, ainakin täällä turussa se ei maksa mitään ja aluksi laina-aika on 3 viikkoa, jonka jälkeen laina-aika jatkuu jos siitä on sulle hyötyä. Itse hain sellaisen 2 kuukautta sitten ja se auttaa kun tarvitsee istua pidempään ja silloin kun selkää täytyy taivutella ja tukee nikamia.Suosittelen!

      Mulla on myös nikamasiirtymä makuulla MRI-kuvauksessa 6mm ja taivutuskuvia ei ole otettu joten en tiedä kuinka paljon siirtymä on on esim. eteenpäin taivutettuna.
      Välillä on sellainen tunne kun kumartuu eteenpäin ja oikaisee, että ei pääse suoraksi ja nikamat jaa jotenkin "lukkoon" ja kipu on sietämätön.

    • KipuHelvetti

      Itselle opioidit ainoa auttava aine.

      Tramalitkin auttavat, mutta niihin tottuu nopeasti ja ainakin minulla kipuvaste loppuu nopeasti. Kannabis auttaa opioidien kanssa, mutta rajallisesti.

      Suomessa on vaikeaa saada kovia opioideja reseptille. Rahalla saa yksityisiltä, julkisesta hoidosta aivan turhaa, esim. kipuklinikalta tampereelta mahdotonta saada, ellei ole kuolemaan johtava sairaus, tuskinpa silloinkaan kunnolla.

      Itse jouduin kauan hankkimaan rohdot rikollisilta, kuten niin monet muutkin kipupotilaat. Ilman kipuni niin kovaa, ettei saa nukutuksi, puhumattakaan ammatin harjoittamisesta. Kikkailujen kautta pysynyt ammatissani jotenkin.
      Varmasti olisin rapajuoppo, jos en saisi lääkkeitäni.

      Erittäin monet lopettavat itsensä kipujensa vuoksi. Itsellä ei enää juuri itsetuhoisuutta, kun olen hyväksynyt, että tarvitsen kipuihini lääkkeitä. Aluksi oli vaikeaa, ennen kivun tuloa en käyttänyt mitään lääkkeitä ja tuomitsin helposti muidenkin lääkkeiden käyttämisen, vaikka asia ei minulle mitenkään kuulunutkaan.

    • Paatti

      AKUPUNKTIO tai naprapaatti, osteopaaatti?

      • ylitalonkustu

        akupunktio on hyvä kivun ja lihaskramppien laukaisija, olen ollut liikenneonnettuudessa ja joutunut popsimaan opiodeja ynm lääkkeitä hermosärkyyn , käyn kuitenkin jokatoinenviikko akupunktiossa apu on huomattava
        suosittelen !


    • capt.cöpenick

      Kipulääkkeiden käyttö pitäisi kuitenkin olla vain se akuutin tilanteen apu. Sen sijaan ammattitaidolla tehdyt manipulaatiohoidot olisivat askel paranemiseen.
      Edes läheskään kaikki kirurgiset toimenpiteet eivät tuo toivottua tulosta pitkäksi aikaa.

      Ongelman ydin näissäkin nikaman siirtymisissä on, että hermopinne voi estää vioittuneen nikama-alueen verenkierron.
      Pahin virhe selkäkipua potevalle on jäädä liikkumattomaksi petiin, kivun välttämiseksi. Pitkään hoitamattomana tuollainen tilanne voi johtaa halvautumiseen.

    • Annukkanukkukka

      En tiedä, onko mitään apua, mutta kannattaa kokeilla kinesioteippausta: http://www.kinesioteippishop.fi/kinesioteipit/kt-tape.html. Tuttuni sai apua hermokipuun teippauksen avulla.. Se jotenkin vaikuttaa niin, että saa teipattua lihasta niin, että se keventää rasitusta hermon päältä..

    • masentaa

      mulle lääkäri määräsi 600mg kolmesti vrk/ kolmen viikon ajaksi ja sillä sitten lähti kipuja ja tulevaisuudessa ehkä leikkaushoito.

      • €€€&&

        No, kivun kanssa on opittava elämaan. Olen kestänyt olkapää kipua jo kuusivuotta aika on mennut nopeasti. Olen kokeillut vaikka mitä särkylaakkeitä ja laastareita. Lepo syke on noin 100-130 johtuu kivusta, tietty sai lääkäristä kyllä semmoiset lääkkeet että ajokortti lähtis. Mutta mutta muutenkin ajatus pätkii eikä enään muista oikestaan mitään menneitä.. Kävin hammaslääkärissä paikkuutin kaksi ylä hammasta oli aika isot reijät. Lääkäri tuumas miksen ole tullut aikaisemmin, sanoin ei ne vaivaa lääkäri tuumas ei sinulla ole tuntoa. Lääkäri paikkas hampaat ilman puudutusta, sanoi saattaa koskea. No, olkapää on aika paha paikka säteilee kokoroppaan..


    • Selkä palasina

      Ystävälläni on vastaavanlainen siirtymä lannerangassa, itselläni murtuma TH8-nikamassa (10 vuotta sitten). Oireisto on samanlainen: särky, jomotus joka muuttuu puutumiseksi, säteilykipu tietyille selän alueille ja jalkoihin sekä lapoihin...
      Kunnallisella puolella hoidettiin itselläni ensiapuleikkaus, selkä raudoitettiin, nikama korjattiin mutta kuten varoitettiin, se myös jäykistyi ylemmän ja alemman nikaman kanssa huonosti liikkuvaksi. Halusin itse, että raudoitus poistetaan, koska ruuvien kannat tuntuivat selkänahan alla käsiin - poistoleikkaus hoidettiin yksityissairaalassa. Tämän jälkeen vain liikunta ja tehokas kipulääkitys ovat pitäneet minut tolpillani - kenenkään ei pidä kärsiä hermokivusta koska siihen on lääkkeetkin.
      Ensimmäiset vuodet söin Tramal -nimistä lääkettä, mutta se alkoi 'haista' ihosta läpi samoihin aikoihin kun sen vaikutus tuntui heikkenevän. Yksityislääkäri, joka on tietoinen kaikista aiemmista toimenpiteistä ja hoidoista suositteli koemielessä Norspan-laastareita, joka toimi kuin juna. Tunti siitä kun laastari oli laitettu iholle ohjeiden mukaisesti, kipu katosi ja pysyi poissa. Annostus säädettiin kohdalleen ja lisäksi sain äkillisiin kiputiloihin samaa vaikuttavaa ainetta sisältävät tabletit (1-3 kpl/vrk) ja nykyään olen päässyt kivuttomana niin hyvään kuntoon selän kanssa, että pärjään 1 tabletilla vuorokaudessa ilman laastareita - ne ovat sitä varten, että kun juoksen lenkillä ja tärähtely on liian kovaa, voin lievittää kivun useamman päivän ajaksi niillä.
      Eli yksityislääkärille, kissa pöydälle ja lääkitys kuntoon!

      Turhaan kivusta kärsiminen on masokisteja, ei toimivia ihmisiä varten.

    • €€€&&1

      Aivan on tullut kokeiltua tramal Norspan-laastareita ja monta muuta..
      Kipu-lääkäri sanoi että minulta puuttuu verestä joku aine, eli tramalit ja laastarit ja morfiini ei vaikuta mitenkään..On kekeiltu reuma lääkkeet ja epilepsia lääkkeet eivät auta.. Ainut lääke joka vähän tepsii on artinex, mutta siitäkin tulee pahaolo..

    • kaitsa87
      • Tuo selän kuntoutusrulla näyttää tosi pätevältä. Tästä on jo pitemmän ajan tieto, että vaurioituneen selän kuntoutus lähtee kipeää aluetta tukevien kudosten vahvistamisesta ja verenkierron elvytyksestä tulehtuneella alueella.

        Sekä lanne- että kaularangan alueilla sijaitsevat skolioosit antoivat huonon lähtökohdan rankan fyysisen työntekemiseen.
        Satamatyö käsinlastattaessa laivoissa oli näistä selälle pahimpia. Kunto kesti vai muutama tunti, kun selkä rasittui jo hyvin kipeäksi.

        Ostin Instrumentariumista sellaisen kuntopyörän, litteä kiekko, kahvat molemmin puolin. Tällä alotin treenaamaan selkää v.1965.
        Lannerangassa tuntui liikkuva "herne" treeniä tehdessä. Kipu oli alussa niin kova, että silmissä musteni.
        Kun liikkeitä kivusta huolimatta jatketaan, elimistön omat kivuntorjuntahormoonit tulevat apuun, kipu lievenee.

        Skolioottinen selkä on huono matkakumppani. Kaikki tälläisen omaavat tämän tietävät, se oireilee koko eliniän.Kun lopetat selän treenaamiset, kipuilu palaa.
        Nyt 74 vuotiaana heikkorakenteinen selkä pysyy suh' kivuttomana lähes päivittäisen venyttelyn ansiosta.


    • KipuHelvetti

      Juu kipuihin ei todellakaan totu, kuten kertoo nuo 110 yli leposykkeetkin. Pienellä kipulääkityksellä en nuku, saattaa mennä viikko noin kymmenellä tunnilla unta. Siinä on jo niin pihalla kaikesta, ettei voi esimerkiksi selvitä päivittäisistä rutiineista puhumattakaan jostakin työn tekemisestä.

      Näin se vaan on. Olen minäkin kipuun "tottunut", mutta kroppa laittaa jatkuvasti piristäviä ainesosia kehoon, eikä unta mitenkään voi saada, vaikka väsymyksen ja oman rajoittuneisuuden valvomisesta tunteekin.

      Itse hoidan kroonista kipuani kipulääkkeillä. Otan niitä juuri niin paljon, että minun ei tarvitse pitää päätä tyynyssä, vaan pystyn liikkumaan ja harrastamaan urheiluakin. Kaikesta liikkumisesta tulee lisää kipua, mutta jotenkin muuten kroppani kaipaa liikuntaa. Kipuani se vain pahentaa ja joudun ottamaan enemmän lääkettä.

      Toistakymmentä vuotta kulunut aivan täsmälleen samassa kivussa. Olen käynyt läpi kaikenlaiset osteopaatit, kansanparantajat, omt-terapeutit, hierojat, fysiatrit, fysioterapeutit, kiropraktikot, akupunktiot. Kirjoitan monikossa, sillä jokaista hoitoa ovat tarjonneet useat ammattilaiset. Kaikkia nimiä en muistakaan. Ympäri Etelä-Suomea olen kuljeskellut.

      Minun kipuani ei ole auttanut edes huippukirurgin leikkaukset.

      Onneksi on olemassa oxycontinit, durogesicit ja joskus jotain hyötyä on roimasta määrästä tramalia tai panacodiakin (hyvin harvoin noista kahdesta viimeisestä on mitään apua.). Olenpa joutunut käyttämään subutexiakin toisinaan kun mitään muuta ei ole ollut saatavilla. Subu on kuitenkin niin koukuttava aine, että on otettava todella varovaisesti ja todella hiljalleen lopetettava.

      Toivottavasti löydätte helpotuksen kipuihinne. Se mikä toista auttaa, ei toinen saa mitään vastetta.

      Mainittakoon vielä, että opioidien kipuvaste pysyy melko samanlaisena, annosta ei tarvitse suurentaa, vakaasta samanmääräisestä lääkityksestä on se hyöty, että parin viikon päästä lääkkeeseen tottuu, eikä tunne enää mitään päihtymystä, vaikka kipuvaste on sama.

      Tramalin kohdalla minulla on samoja kokemuksia kuin ylempänä, samansuuruisesta annoksesta ei saa enää samaa kipuvastetta ja lääke on lopetettava tai annosta suurennettava.

      Opioidien väärinkäyttäjähän joutuu päihdeolon saamiseksi nostamaan jatkuvasti annosta saadakseen sen päihdyttävän vaikutuksen ja se johtaa todella vaikeaan riippuvuuteen.

    • piruharakka

      Väärä paikka, mene lääkäriin.

    • 34234235535

      huumeita vaan ihmiset!!!!! vittu kipu lähtee niillä eikä millään muulla bullshitmeiningillä... kokemusta on vuosien verran.

    • Riwer2010

      Joo, mulla sama vaiva ollut n 6 vuotta, lääkkeitä, mietoja lääkkeitä Vittu. Käyn töissä, olen kokki ammatiltaan. Ekaks tuli voltaren tulehduskipulääke, sitten panacod sitten lyrica ja nyt mennään norspan 5mg ja tradolan hexal 150mgx3/vrk. Ei mitään apua kipuun noista lääkkeistä, sen ne auttavat että pääsen työpaikalle ja saan työni hoidettua. Joka päivä tuskanhiki valuu melkein koko päivän ajan. Tänään minulla on yksityispuolelle lääkärin aika, jos nyt ei tule semmoisia lääkkeitä että minä voin pelata meidän omassa pihassa poikieni(7 ja 12 v )kanssa sählyy, lätkää ja muuten telmiä heidän kanssa, niin en tiedä mitä tulee tapahtumaan sen jälkeen. En uhkaa ketään en edes itseäni mutta sen totean jos se ei ole nappi otsaan niin sitten minun täytyy alkaa rikolliseksi ja ostaa ne lääkkeet katukaupasta. Toivon sydemmeni pohjasta että vielä valkenisi sekin päivä kun minä voisin käydä lattialle istumaan ja haastaa poikani pelaamaan kanssani, ilman mitään vippaskonsteja.
      Olkaa tänään hengessä mukana siellä lekurin vastaanotolla ja toivotaan yhdessä että hän kirjoittaisi minulle vahvoja kipulääkkeitä, mietojen kipulääkkeiden tilalle.
      Sanoin että minulla on norspan laastarin käytössä, mutta minä hikoilun töissä niin paljon ettei se pysyy kun2-3 vrk.

      • Anonyymi

        Ei Suomessa kipukroonikot saa mitään hoitoa . Jos ei ole Seiskan ym.julkkis !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1410
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1317
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe