Kuuluuko minulle lomakorvaus?

kesätyöläinen

Eli siis olin kesätöissä yhessä S-ryhmään kuuluvassa kaupassa. Työsopimus loppui elokuun lopulla. Viimeisessä palkassa ei ollu mitää lomarahoja. Sit mietin et ku mun työsopimus oli aika outo, siinä oli keskimääränen työmäärä viikossa 3 tuntia. Työnantaja sano et se on vaa ihan muodollinen ja et kesällä on sit enemmän töitä (alotin huhtikuussa).
Katoin noita kaupan alan TESsejä ja siinä mainitaa jotain työsopimuksen tuntimäärästä yms. Tietääkö kukuaa että kuuluuko mulle lomakorvaukset ku oon kuitenkin tehny töitä yli 14 päivää kuukaudessa vai eikö niitä tarvi antaa työsopimuksen vähäisen tuntimäärän vuoksi?

8

549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuluu
    • kesätyöläinen

      Työntekijällä, joka sopimuksen mukaan tekee kaikkina kalenterikuukausina työtä alle 14 päivää tai alle 35 tuntia eikä siten ansaitse lainkaan vuosilomaa, on työsuhteen kestäessä oikeus halutessaan saada vapaata 2 arkipäivää kultakin kalenterikuukaudelta, jonka aikana hän on ollut työsuhteessa.

      Mitä toi sitte tarkottaa? Eli mun ois pitäny pitää vapaata? Eikö sitä voi sit saada rahana? En nyt jotenki yhtää tajuu näitä :D

      • tälleen:

        Tuosta luet http://www.pam.fi/fi/tyo/kauppa/vuosiloma/Sivut/Default.aspx

        Ei sun olisi pitänyt pitää vapaata, vaan saada lomakorvaus työsuhteen päättyessä.

        Aloita asian selvittäminen soittamalla palkanlaskijalle ja pyytämällä häntä selventämään, mitä kaikkea saamasi lopputili sisälsi (kai sinulla on palkkalaskelma tallessa?). Jos siinä ei ole ollut lomakorvausta, kysy, miksi ei ollut ja keneen otat yhteyttä ja soita sinne. Sitten jos lomakorvausta ei vieläkään tule, kysy neuvoa työsuojeluviranomaisilta. Puhelinnumerot löytyy http://www.tyosuojelu.fi/fi/yhteystiedot/3391. Jos olet alaikäinen, pyydä isää tai äitiä hoitamaan soittelut.


    • kesätyöläinen

      Joo oon saanu viimesen palkan ja tilinauhas ei näkyny mitää lomarahoista. Huomenna aattelin soittaa työnantajalle asiasta ja kysyn myös työtodistuksesta joka ei sekään ole vielä tullut. Kiitos teille avusta! :)

      • kuuluu

      • huomaa ero

        Huomaa ero. Lomakorvauksen saa työsuhteen päättyessä aina. Siihen on vuosilomalaissa säädetty oikeus. Lomaraha on työehtosopimuksessa sovittu vuosilomapalkkaan ja useimmiten vuosilomalta palaamiseen sidottu palkanerä, jota ei saa määräaikaisen työsuhteen päättyessä.


      • 14
        huomaa ero kirjoitti:

        Huomaa ero. Lomakorvauksen saa työsuhteen päättyessä aina. Siihen on vuosilomalaissa säädetty oikeus. Lomaraha on työehtosopimuksessa sovittu vuosilomapalkkaan ja useimmiten vuosilomalta palaamiseen sidottu palkanerä, jota ei saa määräaikaisen työsuhteen päättyessä.

        Toteutuneen työn mukaanhan se menee, jos on tuollainen joustava sopimus.

        Lomakorvauksen saa toisaan aina, vaikka loman kertymäsääntö 14 päivää tai 35 tuntia ei täyty. Jos kuukaudessa ei tule lomaan oikeuttavaa määrää töitä, niin lomakorvaus on noin 10% palkasta. Joillain aloilla alle. Esimerkiksi vaikkapa rakennusalalla selvästi sen yli johtuen työehtosopimuksen säännöistä. Jos käsitin tilanteesi oikein, saat joka kuulta kahden päivän palkkaa vastaavan lomakorvauksen. Jos päivät/tunnit olisivat jääneet alle lomaa kerryttävien rajojen, saisit 9% korvauksen aina kyseisen kuukauden bruttopalkan mukaan.


      • huomaan eron
        huomaa ero kirjoitti:

        Huomaa ero. Lomakorvauksen saa työsuhteen päättyessä aina. Siihen on vuosilomalaissa säädetty oikeus. Lomaraha on työehtosopimuksessa sovittu vuosilomapalkkaan ja useimmiten vuosilomalta palaamiseen sidottu palkanerä, jota ei saa määräaikaisen työsuhteen päättyessä.

        Lomakorvauksen saa aina kun ei ole pitänyt ansaitsemiaansa vuosilompäiviä kokonaan pois ennen työsuhteen loppumista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3339
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3071
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2318
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1456
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe