Alkoholistit, miksi tuhoatte tieten tahtoen läheistenne elämän?

Ei jaksa enää

Minä olen niin poikki, etten enää tiedä miten selviän tästä eteenpäin. Itselläni ei ole alkoholiongelmaa, mutta miehelläni on. Olen itkenyt ja huutanut, raivonnut ja yrittänyt keskustella, mutta mies sulkeutuu kuin simpukka heti kun edes yritän mainita sanan alkoholi.
Ei myönnä ongelmaansa, ei ole kuulemma riippuvainen tms. Kuitenki on juonut päivittäin jo melkein 10 vuotta, kerran piti osittain tipattoman tammikuun, mutta muuten ei ole ollut taukoa uskoakseni ollenkaan paitsi yksittäinen päivä n. joka toinen kuukausi. Työskentelee kotoa käsin ja yleensä aloittaa juomaan iltapäivällä / illalla, aamuisin ei juo oikeastaan koskaan. Valvoo aamupuolelle yötä ja herää myöhään. Ei ole räkäkännissä enkä osaa sanoa tarkkaa määrää kuinka paljon juo, mutta oluissa mitattuna ehkä n. 10 tölkkiä illassa. Yrittää salata juomistaan ja piilottelee pulloja.
En tiedä, tietävätkö läheisemme, en ole kehdannut kertoa. Mies on lihonut kyllä kovasti ja kädet tärisee koko ajan.
Minä en voi ymmärtää, miksei mies hae apua. Haluaako hän tahallaan tuhota elämämme? Lapset ovat vielä melko pieniä eivätkä ehkä käsitä asiaa. Heille lienee normaalia, että isä juo joka ilta.
Mitä voin tehdä? Onko tässä mitään muuta vaihtoehtoa kuin ero? Välillä toivon, että mies sairastuisi ja joutuisi pakon kautta lopettamaan juomisen.
Odotanko turhaan, että hän tajuaisi? Alkoholistit, miksi ette myönnä ongelmaanne ja hae apua tai ota sitä vastaan kun sitä tarjotaan? Miksi olette niin itsekkäitä, että pakotatte oman perheenne elämään takianne helvetissä?

27

1629

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aapuuuaa!!

Mene Al-anonin kokoukseen ja kuuntele mitä toiset ovat thneet samanlaisessa tilanteessa.
      Et ole yksin, eikä sinun tarvitse ola murheinesi ilman apua.
      A-klinikka on myös läheisille, ei pulkästään juopoille.

• 1+1=2

Taisit ihan itse huomaamattasi vastata itsellei.

K: "Alkoholistit, miksi ette myönnä ongelmaanne"?

V: "...en ole kehdannut kertoa."

Ihan samasta syystä kuin sinä et kehtaa kertoa, että miehelläsi on alkoholionelma, ei hänkään kehtaa sitä myöntää. Kyse on häpeästä, jonka kanssa ei kannata leikkiä.

• 1kalle

Muutoksen edellytyksenä on aina se, että alkoholisti rehellisesti tuntee ja myöntää olevansa alkoholisti.
      Kieltovaiheen ollessa päällä, mitään muutosta ei tapahdu, kun juomari ei tiedosta eikä tunnusta mitään ongelmaa olevankaan.
      Itsekin ammoin suljin koko asian mielestäni pois, vaikka sain huomatuksia töissä eri tahoilta, ja muiltakin, jopa kehotuksia hoitoon menosta - siitä huolimatta asenne oli se, että enhän minä ole juoppo, ja kaikki on hallinnassa.
      Siitä alkoholisoituminen jatkui kaikkine seurannaisvaikutuksineen.

Ei miehesikään tietoisesti halua tuhota elämäänne ja terveyttään, vaan vahva alkoholiriippuvuus yksinkertaisesti pakottaa jatkamaan juomista, kun lopettaminen on niin kivuliasta ja vaikeaa.
      Jos miehesi silmät eivät aukene näkemään tilannetta, kieltää oman alkoholiriippuvuutensa, ja kieltäytyy avusta, niin silloin muutosta ei voi odottaa ja juominen jatkuu. Hänellä on pohjakosketus vielä saavuttamatta.
      Kukaan ei ole koskaan pysyvästi raitistunut toisen vuoksi, eikä etenkään pakotettuna.

• ennenaikaisesti

Hae itsellesi apua, toista ei voi pakolla raitistaa mutta itsestäsi voit pitää huolta.
      Al-Anon on hyvä paikka, kynnys on ylitettävä ja alettava hoitamaan asiaa.

Toivon mukaan miehesi ymmärtää ainakin joskus sairautensa mutta et voi elää toisen puolesta ja auttamalla itseäsi voit auttaa myös muita.

• Justiinsa joo

Tyypillinen nainen. Luuletko että itkemällä, huutamalla, raivoamalla sekä miestä haukkumalla, uhkaamalla ja kiristämällä saat miehen juomaan enemmän vai vähemmän?
      Koitappas nyt vaikka jotain ihan päinvastaista...

• jenniepk

Alkoholi on sellanen piru että siinä jää kaikki muu toiseks kun alkaa juomaan. Päivittäin juominen ei todellakaan ole normaalia,mutta ongelmaa on vaikea myöntää edes itselleen. En usko että miehesi ilman apua pystyy muuttamaan mitään. Paha tilanne. :(

• Marianne...

Ei hän tahallaan halua pilata sinun ja perheen elämää. Ei hän pakota ketään elämään helvetissä. Jokainen ihminen tekee itse ratkaisun, haluaako elää helvetissä vai ei. Jos sinun elämäsi tuntuu helvetille, voit tehdä myös itse oman ratkaisun, ettet halua itse elää lastesi kanssa helvetissä, ja lopettaa helvetin - asua erillään miehestäsi. Miehesi vastaa vain omasta elämästään, terveydestään, käytöstavoistaan. Sinä vastaat omastasi. Jos et kehtaa kertoa läheisille / työpaikalle/ kenellekään miehesi alkoholiongelmasta, mahdollistat ja annat jatkomahdollisuuden hänen jatkaa tätä mukavaa tissuttelua. Et varmaankaan jaksa enää. Uskon sinua. Sinun on tehtävä jotakin säilyttääksesi oma terveytesi, elämäsi. Toisen alkoholismi on henkistä väkivaltaa puolisoa ja lapsia kohtaan. Hae itsellesi apua täälläkin mainituista paikoista ja lyö pöytään ukolle faktat; tulos tai ulos. Jos ei asiat muutu, niin sitten ero. Älä tee tyhjiä uhkailuja vaan ole valmis toteuttamaan joka sana,. mitä sanot. Se on raakaa ja vaatii rohkeutta. Muutoin joudut jatkamaan samassa helvetissä hamaan hautaan saakka ja pilaat vain oman (ainoan) elämäsi. Ei se sairastu fyysisesti vielä pitkiin aikoihin, moniin vuosiin, niin paljon että se pakottaisi lopettamaan juomisen. Turha odotella sitä. Haaskaat omia elinvuosiasi turhaan epätyydyttävässä suhteessa. Ethän voi olla onnellinen ja huumaavan rakastunut tuollaisessa suhteessa. Ota itse yhteyttä saadaksesi itsellesi apua AA:sta tai päihdeklinikalta tai A-klinikalta; sieltä saat neuvoja, miten konkreettisesti jatkaa ja lähestyä tilannetta kotona. Joskus shokkiterapia, vaikka että muutat sanomatta sanaakaan lasten kanssa pois (vaikka äidillesi tai ystävän luo tilapäisesti) saattaa herättää miehen huomaamaan, että jotain ON vialla ja hänellä ON ongelma.
      Toivon kaikkea hyvää Sinulle ja ratkaisua ongelmaasi! Vai sinä itse voit ratkaista sen, kukaan muu ei tule sitä tekemään. Toivon lämpöä ja voimia sinulle! Et ole ainoa Suomessa samassa tilanteessa..;))

• muitakin kuin sinä

AA on tarkoitettu alkoholisteille, jotka haluavat lopettaa juomisen. Ap ei taida olla juova alkoholisti.
        Läheisille on olemassa apu ja vertaistuki al-anonissa.

Osoite oikein, jakelu joutuin

• Miriam EE

On ihmeellistä, että alkoholismista puhutaan aika vähän vaikka ongelmia on tosi monella. Myös perheen äiti voi olla alkoholisti.
      Itse olen jo eläkkeellä ja miehen juominen yltyi kun työ jäi. Nyt tulee viikon parin putkia ja elämä on täysin ennakoimatonta.
      Hän on sellainen röyhkeä juoppo, joka ei anteeksi pyytele, ei lupaa lopettamista, uhoaa vain.
      Kävin al -anonissa vuoden, mutta en mielestäni saanut sieltä mitään apua. Tosi ongelmaisten omaiset eivät siellä olleet vain sellaisia, joiden mies tai vaimo on n. 10 vuotta sitten lopettanut. He toistelivat samaa fraasiaan joka kerta. En saanut mitään heidän korkeammasta voimastaan.

Muutama kuukausi sitten jätin mieheni yksin, muutin omaan asuntoon, mitään eroa en hakenut. Juominen yltyi, mutta saan nyt olla osin rauhassa vaikka rahatilanne ei ole hauska. Ei myöskään ole hauskaa yksin odotella vanhuutta, jonka kuvitteli viettävänsä miehensä kanssa.

Nyt ei tarvitse pelätä tulipaloa eikä kynttilöitäkään tarvitse vältellä. Ei tarvitse kuunella ankaraa kuorsausta tai kuunella ilkeilyä. Miehen luonne on nimittäin muuttunut.
      En ole vuosiin syytellyt, olen joskus kertonut kuinka suriullinen olen ja kuinka toivon hänen hakevan apua. Pois muuton ehdoksi panin hoitoon tai A-klikalle edes käväisemään menon, mutta hän ei suostunut. Uhosi vain.

Kun en tunne elämäntilannettasi, sanon ihan suoraan, että jos lapsia on, mieti kaksi kertaa jatkatko tuon miehen kanssa. Jos suinkin on vaihtoehtoja, tarkoitan taloudellisessa mielessä-ja apuahan nykyään saa-, niin muuta pois.

Jos et löydä itse ulospääsyä, sinunkin luonne alkaa muuttua, katkeroidut, masennut, toivot turhia ja elämäsi kuluu siinä sivussa. Olet kuin elokuvan katsoja, et pääse mukaan - koskaan. Rakasta itseäsi ja mieti parempi ratkaisu, vaikka kuinka toivot ja rakastat. Toivon sinulle voimia. ÄLä moiti surkeaa sairasta. Hän ei ole herransa, vaan hän on renki, joka palvelee alkoholismiaan.Kenelläkään, sairasta lukuunottamatta ei ole oikeutta tehdä diagnoosia, mutta itsensä ja lapsensa voi yrittää pelastaa.

• Jepjep

Lähes kaikki miehet juovat naisen takia. Joko naista ei ole, nainen on jättänyt tai nainen kohtelee miestä huonosti. Tiedättekö yhtään juoppoa miestä, jolla on rakastava vaimo?
      Täälläkin naiset vaan neuvoo toisiaan, että jätä se sika ja pelasta itsesi. Ja ihmettelevät kun mies ei suostu keskustelemaan tästäkään asiasta, vaikka nainen ei ole enää vuosiin vittuillutkaan miehelle (sitä ennen vittuili 20 vuotta).
      Lähes poikkeuksetta te naiset olette syyllisiä miesten juomiseen ja ajan myötä alkoholisoitumiseen. Tätä ei nainen nimittäin pysty käsittämään:
      Jos mies nauttii alkoholia ja nainen alkaa huutamaan/vittuilemaan/uhkailemaan/dissaamaan
      niin mies lähes varmasti ottaa lisää eikä suinkaan vähemmän jolloin nainen jatkaa
      huutamista/vittuilua/uhkailua/dissausta
      ja mies lähes varmasti ottaa lisää ja nainen jatkaa
      ja mies jatkaa.
      Ja ei se mies puhu ei, koska hän on mies. Nainen on ihan eri mestaritasolla puhumisessa, harvoin mies siinä pärjää. Mutta mies tekee. Jollei muuta niin ottaa perskännit.

• Voi hyvät hyssykät!

Mikä sitten on se rakastava vaimo? Ja miksi sen vaimon pitäisi koko ajan
        vain kestää kaikki???
        Eikö siltä mieheltä voi sitten siinä parisuhteessa vaatia/pyytää mitään, vai
        pannaanko kaikki sitten mainitsemaasi V/U/D piikkiin
        mietihän sitä
        Ja miten se miten se mies siinä suhteessa sitten toimii, miten ottaa sen
        vaimon huomioon ???
        Tarinassasi on puolet totta, mutta unohdit sen miehen osuuden, missä on se
        rakastava mies???

• "Yrittää salata juomistaan ja piilottelee pulloja."

Kaappijuopot yleensä häpeää juomistaan ja tietävät tekevänsä väärin.
      Tarttee ulkopuolisen apua tyyliin: somebody stop me
      Mahtaako hänellä olla taustalla muitakin ongelmia joten käyttää alkoa lääkkeenä?

• Auu-stök-stök

Antaa muuten hienon vaikutelman tuo englanninkielisten sanojen tökkääminen lauseiden väliin.:D Paljastaa myös jotakin kirjoittajan tämänhetkisestä henkisestä tilasta.

• älä lässytä
        Auu-stök-stök kirjoitti:

Antaa muuten hienon vaikutelman tuo englanninkielisten sanojen tökkääminen lauseiden väliin.:D Paljastaa myös jotakin kirjoittajan tämänhetkisestä henkisestä tilasta.

Tekee ihan hyvää laittaa sitä englantia tekstiin, että sinäkin kehityt hieman korkeammalle sieltä peruskoulutasolta.

• tsirptsirppröööt

Jahas.

"Äitini joi, isäni joi, sisarukseni juovat, kaikki naapurit ovat juoppoja, plaaplaaplaaplaaplaa..." Kaikki aina kirjoitettuna yhteen pötköön ja sitten vastauksina aa-mantraa, aina kirjoitettuna yhteen pötköön. Jokasyksyinen olmiö, aa-kerholaisilla ilmeisesti jotkut syysseurat, joissa usko alkoholismiin nousee ja sitten riennetään yhdessä tuumin terrorisoimaan nettipalstoja. Samaten aina ilmaantuu joku kaheli sensuurityyppi palstalle heilumaan "epävirallisena seriffinä pilaamaan kaiken keskustelun.Kuinkahan monta uskovaista seriffiä yhdelle palstalle mahtunee. Systeeminä kai nykyään järjestää kaikki neljä aa-kerholaista seriffiksi palstalle, että voivat sitten ihan rauhassa muilta käyttäjiltä julistaa raittiuttaan ja keskustella tietokonepeleitä ja linnun laulusta.

• 666.

Hitto tuollaista yhteen pötköön kirjoitettua aivopierua viitsi edes lukea.
        Etkö osaa käyttää edes enteriä kappaleisiin jakoon?

• Jepjep

Voi Hyvät Hyssykät, jatka ihmeessä valitsemallasi linjalla. Vaadit/pyydät vaan mieheltäsi ihan täysillä. Eihän Sinunlaisillesi naisille tärkeintä ole saada miestä vähentämään juomista, vaan tärkeintähän on tietysti miehen syyllistäminen.
      Nalkuta ihmeessä vielä vähän enemmän! Älä missään nimessä ainakaan vähennä nalkuttelua ja syyttelyä, miehesihän saattaisi jopa vähentää juomistaan. Tai ilmeisesti Sinä olet jo jättänyt sen sian, joka ei suostunut tunnustamaan alkoholismiaan (raukka ei kestänyt Sinua enää selvin päin) eikä halunnut keskustella (kuunnella saneluasi) tästäkään asiasta.

• Voi hyvät hyssykät!

Heips!

Ei mulla ole miestä, en vaadi mitään. Esitin vain mielipiteeni, joka näköjään osu ja uppos:)))
        Kiva kuitenkin, jos voin vaikka sulle nalkuttaa edes tällä palstalla,
        Se sika muuten kuoli, muttei minun syystäni. En sanellut / nalkuttanut/syyttänyt,
        kuoli ihan ilman lupaa.

Mutta se mitalin toinen puoli, kirjoituksessasi on kyllä paljon tottakin, usein ne
        asiat vaan alkaa parisuhteessa mennä päin perää, jos se mies juo, ja vaimo
        uhkaa lähteä jne , uhkaillaan puolin ja toisin ja kierre vaan kasvaa. Siinä
        vaiheessa pitäis mennä terapeutille, mutta kuka meistä menee?
        Ja yhtä hyvin tänä päivänä se voi olla se nainen, joka juo, ja mies hakee apua.

Odotan mielenkiinnolla kommenttiasi, eikä se muuten ollut sika, vaan ihan
        tavallinen putkiaivoinen mies.

• Jepjep

Ok, otan osaa. Hiukan vaan harmittaa, kun näissä parisuhdeongelmissa asiantuntijat ja "asiantuntijat" aina neuvovat keskustelemaan asioista tai menemään parisuhdeterapiaan. Naisille nuo ovat luontevia ja loogisia vaihtoehtoja, mutta miehille eivät. Naiset pyrkivät ratkaisemaan ongelmia puhumalla ja miehet tekemällä. Miehet eivät naisten mielestä keskustele riittävästi, puhu tunteistaan, jne. Naiset taas puhuvat yleensä ihan riittävästi, miesten mielestä usein jopa liikaa ja se voi alkaa ärsyttämään.
      Itselleni ainakin kävi vähän niin kuin tuolla aiemmin kuvailin. Tein paljon töitä ja illalla väsyneenä kotiin tullessani alkoi sitten se nalkutus. Muutaman oluen jälkeen nalkutus koveni, mutta kymmenen oluen ja parin viskin jälkeen se ei enää häirinnyt. Siitä viisastuneena aloin tulla kotiin jo valmiiksi humalassa niin kovaääninenkään vittuilu ei tuntunut missään. Nykyään ei tarvitse enää juoda sellaisia määriä. Pystyin vähentämään ihan ilman apujakin kun se nalkutus loppui...

• Voi hyvät hyssykät!

Olet oikeassa, naiset osaavat helpommin ottaa yhteyttä auttaviin linjoihin, ja
      jotenkin naisten on luontevampaa puhua tunteistaan. Lopulta ollaan kunnon
      oravanpyörässä, josta ei siten helpolla päästä irti.

Voin hyvin kuvitella tilanteen, kun tulet kotiin väsyneenä, ja se puolisokin
      haluaisi osansa huomiosta ja purkaa pahan olonsa sinuun. Nuorempana varmaan itsekin sorruin jäkättämään asioista. Ja muuten olisin kyllä mälkättänyt
      jos puolisoni olisi tullut kännissä kotiin...

Mutta pata kattilaa soimaa

Olimme yrittäjäpariskunta, elimme yhdessä koko aikuisikämme, kunnes
      se kuolema sitten tavallaan varoituksetta vei puolisoni. Hän kyllä tiesi
      kuolevansa, muttei kertonut siitä minulle eikä aikuisille lapsillemme.

Yritän kirjoittaa järkevästi, olen kuumeessa, mutta hienoa, että olet pystynyt
      vähentämään juomista, en todellakaan halunnut olla hyökkäävä, enkä
      ole mikään palstan sheriffi.

Nyt olen huomannut, että olisi pitänyt opetella tota auton tekniikkaa vähän paremmin, huoltokirja kädessä etsin sieltä sulakkeita, mutta sitten huomasin, että ne ovatkin varokkeita. Kuka tuonkin tyhmälle naiselle olisi kertonut. Varokkeita, höh :)))

• kokemusta on

Mielihyväähän siitä alkoholista haetaan, hyviä tuntemuksia, ensihumalan hurmaa apua ujouteen, noin aluksi. Sitten se ei enää toimikkaan, vaan juominen lisääntyy kun sitä hyvää oloa ei enää tulekkaan niin helposti.
      Usein suurin syy juomisen jatkumiselle on pelko siitä että elämä muutuu vieläkin tylsemmäksi ilman alkoa, ei uskalla luopua "hyvästä ystävästä".
      Fyysiset oireet ovat ohi parissa päivässä, mutta se pääparka ei usko että tämä huvi ei toimi minun kohdalla.
      Alkoholisti, kyllä sitä iloa elämään löytyy selvinkin päin kun annat ajan tehda parannustyötään ja olet vähän kärsivällinen

• kuivilla

Alkoholismi on sairaus.Raitistuminen on pitkä ja vaikea prosessi mutta mahdollista jokaiselle sitä haluavalle. Motivaatio juomisen lopettamiseen on välttämätöntä onnistuakseen.

• Maroolofi

Eikä tuhota. Kyllä se on kiva ottaa välillä viinaa. Vituttaa että viinasta syytetään kaikkea. Jos ihminen on täysjärkinen, niin ei se kännissäkään muutu hulluksi.

Huumeet, ne on paha asia. Alkoholistit ei yleensä tee pahaa kellekään. Narkkarit taas on idiootteja. Yleensä juovuksissa tai huumeissa olevat ihmiset eivät ole millään tavalla vaarallisia. Vaarallisia on ne huumeiden myyjät ja diilerit yms. paskaporukka, jotka eivät itse käytä mitään. Ne pitäisi tappaa kaikki. Ja huumeiden käyttäjille ja alkoholisteille pitäisi antaa parempaa hoitoa.

Antakaa juoppojen juoda. Jos se tekee heidät onnelliseksi, niin ei ole paha asia?

Kohta tulee varmaan kieltolaki uudestaan. Sen verran mennyt taas holhouksen puolelle.

• Toisen puolison kohtuulliseksikin katsottava alkoholin käyttö voi aiheuttaa paitsi huolta myös vaimon puolelta "naputtamista".
      Meitin suvun miehillä (jos ikämiehiksi ehtivät) tulee aika, josta lähtien alkoholin käytöstä ei ole enää mitään 'hyötyä'.

Se on somaa, että riippuvuus naksahtaa vanhalle a-holin käyttäjälle heti päälle; kerran addikti aina addikti. 'Hyöty' kääntyykin vahingoksi.

Monet juopon puolison siipat heittävät pyyhkeen kerään ja eroavat. Niitäkin ihmeitä on kerrottu, että mies tekee analyysiaan itsensä kanssa.
      Tuttu rakas vaimo on sentään parempi vaihtoehto kuin jatkaminen tai toisen naisen löytämisyritys - mies palaa raitistuneena taas yhteen.

• Aika uskomattomia kommentteja täällä löytyy. Ihan huippu oli tää, joka pistää kaikki juovat miehet naisten piikkiin ja väittää koko ongelman johtuvan heistä.

Kyllä se on aikuinen ihminen, joka tekee omat päätöksensä juomisesta tai juomatta jättämisestä. Jos jokaiseen mielen ***tukseen ottais kuppia, niin eihän täällä tarttis selvää päivää nähdäkkään.

Mulla on koko elämäni ollut ympärillä näitä paljon juovia sekä alkoholisteja, ei todellakaan omasta valinnasta, vaan kohtalon johdattelemana. Itse en ole mikään raivoraitis, mutta kyllä se toisen jatkuva juominen sairastuttaa koko ympäristön. Aina löytyy syy juomiseen, niinhän ne selittävät ja uskovat siihen itsekkin.

Henkilökohtaisesti se toisen syyllistäminen omasta juomisesta saa mulla ainakin raivonappulan pohjaan. Jos aikuinen ihminen ei pysty käsittelemään ongelmiaan muuten kuin juomalla, niin silloin syy on kyllä ihan juojassa itsessään. Kyllä meidän pitää ottaa vastuu tekemisistämme myös kännissä, kun tuntuu olevan näille juojille se puolustus saada tehdä ihan mitä vain, silloin kun putki taas päällä. Lisäksi se on suurinta itsekkyyttä mitä tiedän.

Juovan ihmisen ympärillä hyssytellään eikä uskalleta puhua asioista ääneen, kun tiedetään, että se laukaisee taas sen juomisen. Lisäksi on huutava vääryys, että yhteiskuntamme hyysää näitä juovia ihmisiä, sossu maksaa kaiken, ei tarvii käydä töissä eikä ottaa vastuuta mistään. Jos joskus yrittää sossusta saada jotain apua hetkelliseen kriisiin esim. työttömäksi jäämiseen tai muuhun, niin hyvä jos eivät potkaise pihalle ja turha odottaa apuja.

Toiset käyvät vähän väliä katkolla, kun kroppa ei jaksa juomista, yhteiskunta pumppaa heihin kaikkea mahdollsta vitamiineista ja vierotuksista alkaen, kallista lystiä. Ja mitä tekee henkilö, kun taas on saatu kroppa kuntoon ja pääsee pois katkolta? Menee tietenkin Alkon kautta kotiin ja jatkaa taas kuten ennenkin.

Ottakaa itseänne niskasta kiinni ja katsokaa peiliin! Asiat on ratkaistavissa ja autettavissa, jos vaan haluja siihen löytyy. Mikäli peiliin katsominen ei huvita, niin lakatkaa ainakin syyttämästä ympäristöänne ja läheisiänne omasta juomisestanne!!!

• Miinimark

Naurettavaa sanoa että juominen johtuu nalkutuksesta, säälittävää paskan puhumista.

Parisuhteessa toisen kunnioitus on tärkeintä, jos juominen ei ole yhteinen harrastus niin onhan se sitten ongelma.

Alkoholisti viimeiseen asti kieltää ongelmansa, on täysin normaalia olla humalassa monta kertaa viikossa tai jättää sovittuja asioita juomisen takia tekemättä yms.

Läheinen sairastuu myös jos alkaa hyssyttelemään ja peittelemään toisen juomista.

Vastuu on aina ensisijaisesti omasta terveydestä, terveenä voi myös auttaa muita.

• väärin lääkitty

Mikä lie tämänhetkinen tilanne tämän päivän Suomessa alkoholia haitaksi asti käyttävien osalla. Muutama vuosi sitten ehkä 300.000 henkilöä.
      Kun katsoo alkossa asioivia ihmisiä, joukossa näkee myyös selvästi sairaita ja raihnaisia ihmisiä. Sääliksi oikein käy.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      22
      2387
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      95
      1526
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      118
      1264
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1130
    5. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      18
      959
    6. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      52
      852
    7. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      249
      851
    8. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      209
      840
    9. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      18
      831
    10. Mun tuli yhtäkkiä

Ikävä sua❤️...
      Ikävä
      34
      795
    Aihe