elikä veneessä on kaksoisakkujärjestelmä , starttiakku 70a joka riittää hyvin 20hv dieselin käynnistyksiin, mutta ongelma on 130a hupiakku joka ei tunnu tulevan veneessä täyteen veneen moottorin omalla laturilla, ajoa kuitenkin 5-8 h päivässä...ongelmaa etenkin syksymmällä kun pidetään myös lämmitintä päällä , komressori jääkaapin kanssa ( yhteensä 2amppeeria / tunti ).. kysymys kuuluukin , et pitääkö ostaa isompi laturi vanhan tilalle.. akut kuitenkin mallia 2011
Veneen akustosta
24
2186
Vastaukset
- watti amppeeri
Lisäys edelliseen , tarkoitin tietysti yöaikaa,kun moottori on topissa, joskus tarvitsee käyttää tosiaan yölläkin konetta , että lämmitin saa tarvittavan virran.. yleensä lämmitin sammuu noin 6h päästä kun ei latausta ole, jääkaappi kestää sen jälkeen vielä pari tuntia päällä
- 13+13
Joko akku on entinen tai laturi on rikki. Jännitemittarilla voisi ensin mitata latausjännitteen, jonka tulee olla 14 V. Ehjä 130 Ah:n akku riittää mainiosti tuohon tarpeeseen ja pitäisi tuolla koneen käytöllä olla kohtuullisen hyvässä latauksessa, tosin kerran viikossa lataus maasähköllä olisi akun kestoiälle hyväksi.
Vai jäähdytätkö kopallisen kaljaa päivittäin, silloin saattaa kulua paljon sähköä.
- 4
No voithan vaihtaa laturin tehokkaampaan n.80A laturiin niin saat akut täydemmäks.
Aurinkopaneeli n.100W olisi hyvä lisä lataamaan hupiakkujasi. - ampperivoltti
60w aurinkopaneeli löytyy katolta, sateisena syksynä ei mitään apua siitä ole, pitää mitata tuo lataus ja tarkistaa samalla laturin teho
- Lataussäädin
Normaali akku ei ota latausta vastaan kuin kolmanneksen Ah määrästään latauksen alussa. 130 Ah akku ottaa latauksen alkuvaiheessa noin 40 Ah ja siitä se lähtee sitten säätimen varassa laskemaan alaspäin. Tietty tuo 70 Ah akku ottaa latausta myös kolmanneksen alkuvaiheessa noin 20 Ah. 60-70 Ah laturia suurempaa ei kannata laittaa, mutta 45 A pitäisi myös pärjäillä.
- tuplaa akku
Jos nuo kuormat tippuu säännöllisesti pois päältä, niin akun jännite on kyllä tippunut toistuvasti liian alas. Veikkaan että on entinen akku. Laita ensi kesäksi 2 x 130ah käyttöakut. Hanki myös joku akkumonitori, esim. NASA.
- 26
tuplaa akku kirjoitti:
Jos nuo kuormat tippuu säännöllisesti pois päältä, niin akun jännite on kyllä tippunut toistuvasti liian alas. Veikkaan että on entinen akku. Laita ensi kesäksi 2 x 130ah käyttöakut. Hanki myös joku akkumonitori, esim. NASA.
älä sekoile poika. tuolla akulla pitäisi pärjätä paneelin kanssa 3 vuorokautta jääkaapin jauhaessa kaljaa kylmäksi ja tv:n pyöriessä kabiinissa muutaman tunnin päivässä.
- potkurin takaa
26 kirjoitti:
älä sekoile poika. tuolla akulla pitäisi pärjätä paneelin kanssa 3 vuorokautta jääkaapin jauhaessa kaljaa kylmäksi ja tv:n pyöriessä kabiinissa muutaman tunnin päivässä.
Yökulutus on kahdeksan tunnin aikana 16a eli jääkaappi 0,8a tunti samoin lämmitin 1a/ tunti , iltaisin n. 3 tuntia tv päällä 0,8a /h no sit led valot jotka ei juurikaan kuluta, amppeerimittarit on hupi ja starttiakulle erikseen, kummasti se vaan laskee hupiakun amppeereita alas , kunnes kuormat tippuu alas, eli n. 5h kuluttua,, no onhan amppeereita kulutettu n. 2oa, no täytyy käyttää konetta tunnin niin saa taas jääkaapin ja lämmittimen päälle pariksi tunniksi
- 9
potkurin takaa kirjoitti:
Yökulutus on kahdeksan tunnin aikana 16a eli jääkaappi 0,8a tunti samoin lämmitin 1a/ tunti , iltaisin n. 3 tuntia tv päällä 0,8a /h no sit led valot jotka ei juurikaan kuluta, amppeerimittarit on hupi ja starttiakulle erikseen, kummasti se vaan laskee hupiakun amppeereita alas , kunnes kuormat tippuu alas, eli n. 5h kuluttua,, no onhan amppeereita kulutettu n. 2oa, no täytyy käyttää konetta tunnin niin saa taas jääkaapin ja lämmittimen päälle pariksi tunniksi
sen kaapin kulutus on 2a kun se on päällä, mutta kun se kompura ei jauha kokoajan. kuuntele vaikka.
- testauta
Ota akut irti ja vie johonkin akkuliikkeeseen testiin, jossa on akkutesteri (jos sitä ei ole, niin ei se kyllä mikään oikea akkuliike ole). Siellä selviää, onko akku/akut sökönä vai kunnossa. Jos on kunnossa, niin silloin vika on latauksessa/johdotuksessa tai joku ylimääräinen kuorma koko ajan päällä (esim aurinkopaneelin säädin väärin kytkettynä/ rikki).
- Bossu
Todennäköisesti akku on entinen. Hupiakku ei veneessä kestä kuin 5 vuotta, vähemmän jos menee usein tyhjäksi. Jos moottorin käydessä yli 1000 kierrosta vauhdilla latausjännite on alle 14V, on laturissa joku ongelma. Tarkista akku ensin. Jos sen jännite tippuu latauksen jälkeen nopeasti johonkin 12 voltin pintaan, on se finaalissa. Tarkemman tuloksen saa akkumittarilla, jos pääsee nesteisiin käsiksi. Lämppäri ei varmaan kuluta ampeeria-kahta enempää?
- vähennä kulutusta!
Tähän vuoden aikaan syyspurjehduksilla ei todellakaan ole kovin paljon hyötyä aurinkopaneeleista. Itse olen ratkaissut asian toisin eli vähentämällä sähkön kulutuksen minimiin:
- sisälämmön ylläpito tapahtuu kokonaan sähköttömällä kamiinalla (sopivia ovat vaikkapa ruotsalainen GeHå POD tai englantilainen Taylor´s. Molemmat pienikokoisia ja palamiskaasut johdetaan savutorvella ulos).
- saunakaljat ym viileyttä tarvitsevat tuotteet siirrän pilssiin. Se on tähän vuodenaikaan viileä. Jääkaapin tehoa voi alentaa tai jopa sulkea kokonaan, kun säät kylmenevät.
- sisävalaistus led-lampuilla tai öljylampulla
Ei tulisi mieleeni vaihtaa laturia tai lisätä akkukapasiteettiä, kun kulutuksen vähennys on yksinkertaista.- älä nyt
moi kiitos kommenteista, mutta en enään palaa 70- luvulle, pidän siideristä 3 asteisena, ja siitä ettei eväät ole säilykepurkeissa ja kahvimaito lämmintä, mieluummin pidän dieselin käynnissä läpi yön, ja ostain ison akun ja vaihdan teholaturin
- Akkukauppaan
älä nyt kirjoitti:
moi kiitos kommenteista, mutta en enään palaa 70- luvulle, pidän siideristä 3 asteisena, ja siitä ettei eväät ole säilykepurkeissa ja kahvimaito lämmintä, mieluummin pidän dieselin käynnissä läpi yön, ja ostain ison akun ja vaihdan teholaturin
Mikä lämppäri sulla on? Mulla Webasto ja kompurakaappi, ledivalot ja aurinkopaneeli. 110ah hupiakku ei vaan riitä syksyllä viikonlopun viettoon, vaikka kesäaikaan ei ongelmia ole.
- ehkä akkukauppaan
Akkukauppaan kirjoitti:
Mikä lämppäri sulla on? Mulla Webasto ja kompurakaappi, ledivalot ja aurinkopaneeli. 110ah hupiakku ei vaan riitä syksyllä viikonlopun viettoon, vaikka kesäaikaan ei ongelmia ole.
Kyllä mulla riittää kepeästi 110 Ah viikonlopuksi. Safire, kompurakaappi ja ledivaloa niin paljon kuin tarvitaan. Toimivalla akulla ja latauksella pitäisi ap:n akun myös riittää paljon pidemmäksi aikaa kuin yhdeksi yöksi. Tähän aikaan vuodesta jääkaappi melkein säästää sen, mitä lämppäri kuluttaa kesään verrattuna. Tunninkin lataus päivässä riittää jo pitkälle.
- että kone yölläkin?
älä nyt kirjoitti:
moi kiitos kommenteista, mutta en enään palaa 70- luvulle, pidän siideristä 3 asteisena, ja siitä ettei eväät ole säilykepurkeissa ja kahvimaito lämmintä, mieluummin pidän dieselin käynnissä läpi yön, ja ostain ison akun ja vaihdan teholaturin
Kukin tyylillään, mutta en oivaltanut viittaustasi 70-lukuun. Silloin ei ollut aurinkopaneeleita eikä led-valaistusta! Ehkäpä ärsyynnyit sanasta "kamiina"? Jos kuitenkin aiot harrastaa pitempiä reissuja kylmillä vesillä, ei ole ihan huono idea asentaa sähkötön kamiina. Niitä valmistetaan ja käytetään nykyäänkin! Alkulämmityksen voit tehdä pitämällä webastoa tai safirea pari tuntia käynnissä. Lämmön ylläpitoon riittää pienikin kamiina, joka voi olla päällä vaikka viikkoja ilman akkujen latauksen tarvetta. Siideripurkkisi ja kahvimaitosi voit laittaa yöksi kannelle! Toissavuoden syysreissulla oli muuten 4-5 astetta pakkasta, siiderillesi ehkä turhankin kylmää ;-)
- vesimeloooni
no safiren 2200 ja waecon kompura kaappi , molemmat markkinoiden pienimpiä kulutukseltaan , samoin tv alle amppeerin ja ledivalot, edelleen 130a hupiakku
- Tarkkailija
Akkumonitorin kun laittaa niin ei tarvitse ihmetellä mihin se sähkö "hukkuu". Varmaan taas kohta joku alkaa julistamaan että akkumonitori on ihan turha värkki, mutta se olkoon hänen uskonsa.
Minun veneessä on nyt ollut kaksi kautta akkumonitori, ja siitä on näkee kyllä hyvinkin paljon asioita veneen sähköstä. Olen aika vakuuttunut että alkuperäisen kysyjän tapauksessa akkumonitori kertoisi heti että käytössä oleva hupiakku on tiensä päässä, se tuskin pystyy antamaan 20 Ah enempää ulos. Ja samoin se ei ota virtaa vastaan kuin hiukan päälle sen minkä antaa.
Akkumonitori opettaa myös järkevään sähkön käyttöön. Ehdottoman hyvä peli, sellainen pitäisi olla jo hupiakkuun integroituna.
- vatamppeeri
hupiakku mallia 2011, syy löytyi laturista, ei antanut täysiä tehoja.. eli akku lataantui vain osittain..ostan uuden laturin
- kuumaa ja kylmää
Ok ostan sen akkumonitorin, varmaan ok laite... tuosta 70 luku teemasta, en siitä ärsyyntynyt , vaan veneretket ilman kunnon kompurajääkaappia kestää vain kaksipäivää, esim heinäkuussa on vaikeuksia einesten säilyvyyden kanssa, nyt laitan kompurakaapin yöksi kylmempään tilaan, se säästää virtaa, lämpöä on vaikea varastoida, eikä monia lämmitysmuotoja viitsi rakennella veneeseen, muutenkin olen kaikessa hankinnoissa pyrkinyt vähäkulutuksisiin laitteisiin ja uskon että saan toimivat laitteet, kunhan vaihdan vianaiheuttajan eli laturin
- Sähkömittari
Akkumonitori on ihan kiva lelu, mutta digitaalinen volttimittari ajaa saman asian, eikä tarvitse olla kalibroimassa alvariinsa. 12,7 = täysi ja 12,3 = puolillaan ja 12 volttia = tyhjä.
- Tarkkailija
Sähkön kulutukseen vaikuttaa erittäin paljon mm. jääkaapin käyttötapa ja ympäristön lämpötila. Itse pyrin laittamaan reissuun lähtiessä kompressorijääkaappiin (Waeco 35 litrainen) muutaman tölkin pakastimessa jäädytettyä olutta, ja kenties ison pullon jäädytettyä limua, niiden avulla ensimmäisen parin vuorokauden aikana sähkön kulutus tippuu normaalista kulutuksesta alle puoleen, vuorokausikulutus 10 Ah luokkaa. Mutta jos jääkaappiin laittelee pitkin päivää lämmintä olutta jäähtymään, niin hyvinkin helposti vuorokaudessa saa kulumaan 50-60 Ah. Samoin jos veneessä on sisällä päivällä lämmintä 35 C tai jopa enemmän, niin kyllä kompressori hurisee melkoisen pitkään ja useasti.
Nimimerkin "Sähkömittari" mainostama digitaalinen volttimittari on ihan hyvä varuste veneessä, mutta muuten hänen sanomansa on ihan höpöä. Pelkällä jännitemittauksella ei paljon viisastu akun jäljellä olevaa kapasiteettia pohdittaessa. Jos esimerkiksi lämmitin on päällä (tai jokin muu kulutus), niin jännitemittari näyttää jotain ihan muuta kuin taulukoiden mukaiset ohjeelliset arvot akun jäljellä olevasta kapasiteetista. Ja pitää muistaa että lyijyakkua ei saisi purkaa kuin noin 50 % nimelliskapasiteetistaan ilman että akku kärsii. Siksi epäilen että vaikka alkuperäisen kysyjän akku onkin vain vuoden vanha, niin se ei enää ole kovinkaan hyvässä kunnossa.
Iso ongelma veneakkujen lataushäviöt. Akku kun on äärettömän tarkka, paljonko sinne työnnetään latausta. Itsellä on akustona 280Ah varavoimakennosto, jonka asensin veneeseen viime vuonna. En ehtinyt asentamaan moottorin laturiin oikeanlaista lataussäädintä ja totesin sähköjen riittävän pari kolme päivää. Asensin tänä vuonna lataussäätimen, joka lataa akut oikealla varauskäyrällä ja jännitteellä, tunnistaen akun navalta perille asti tulevan jännitteen ja kennoston lämpötilan. Kertaakaan ei ole ollut pienintäkään ongelmaa koko kesänä. Maasähkö ei ollut kuin pari kertaa kiinni, silloinkaan ei mitään muuta tarvetta, kuin tiskiveden kanssa läträminen. Meillä veneessä liettä lukuunottamatta kaikki pelaa sähköllä. Läppärikin on lähes aina päällä karttapöydällä.
Muuten en ymmärrä veneilyn patterinatseja, jotka itkee jokaisesta milliampeerista. On siinä sitten nautinto istua säkkipimeässä kylmässä veneessä ja juoda taskulämmintä kaljaa. pikku jutuilla sähkö riittää varmasti kaikkeen tarpeelliseen. Rahastakaan se ei ole enää tänä päivänä kiinni. Aurinkopanelitkaan ei ole enää pahan hintaisia.- Tarkkailija
Nyt Mika pisti vähän pahasti, mutta toisaalta ihan asiasta :-)
"Muuten en ymmärrä veneilyn patterinatseja, jotka itkee jokaisesta milliampeerista. On siinä sitten nautinto istua säkkipimeässä kylmässä veneessä ja juoda taskulämmintä kaljaa. pikku jutuilla sähkö riittää varmasti kaikkeen tarpeelliseen. Rahastakaan se ei ole enää tänä päivänä kiinni. Aurinkopanelitkaan ei ole enää pahan hintaisia."
Tottavie se on totta että sähkö on erittäin mukava kulutushyödyke, jopa veneilyssä. Mutta mielestäni sähkön kulutukseen kannattaa uhrata enemmän kuin yksi ajatus, tai niistä mitättömistä milliamppeereista kertyy amppeereita tuotapikaa melkoisen paljon. Toki se moottorin käyttö yöllä on vaihtoehto, mutta mutta mutta ... Ei kai kukaan ihan oikeasti niin tee kuin viimeisessä hädässä!?
Olen samaa mieltä Mikan kanssa, akkukapasiteettia kannattaa olla niin paljon kuin sitä kunkin omassa veneessä on järkevä kuljettaa mukanaan. Ostamalla akun tai pari lisää säästää varmasti akkukustannuksissa, - ei mene akku tyhjäksi niin helposti, ja akut pysyvät toimintakuntoisena vuodesta toiseen. Tietysti pitää huolehtia että akut tulee myös varattua täyteen kulutuksen jälkeen.
Edelleen samaa mieltä, laturiin säädin joka huolehtii akkujen latauksesta järkevästi. Autokäytössä olevat yksinkertaiset säätimet ovat hyvin harvassa tapauksessa huviveneilyyn käypäisät. Eli latausjärjestelmä kuntoon, ei pelkkä laturin tehon (amppeereiden) lisäys korvaa viisasta lataussäädintä.
Jo n. 30 W aurinkopaneeli fiksun lataussäätimen kanssa on hyvä hankinta. Vaikka tuon tehoinen ei lomareissun sähköä ehdi tuottaakaan, niin se kuitenkin veneen ollessa parkissa kotisatamassa huolehtii siitä että akut ovat täynnä kun niitä seuraavana viikonloppuna tarvitaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1065520Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453683Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503245Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4532568Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2611610- 871356
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131309Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321283- 771248
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1501192