Maakeskinen maailmankuva eli geosentrinen maailmankuva tai ptolemaiolainen maailmankuva tarkoittaa käsitystä, jonka mukaan Maa on maailmankaikkeuden liikkumaton keskipiste, jota planeetat, tähdet, Aurinko ja Kuu kiertävät. Tämä maailmankuva oli vallalla läntisessä kristikunnassa ennen kopernikaanista vallankumousta, kunnes sen syrjäytti aurinkokeskinen maailmankuva. Nykykäsityksen mukaan maailmankaikkeudella ei ole lainkaan tiettyä keskipistettä.
Maakeskinen maailmankuva syntyi todennäköisesti siitä harhavaikutelmasta, että maan kiertäessä akselinsa ympäri muut taivaankappaleet kiertävät säännöllisesti taivaankannen poikki maan näyttäessä pysyvän täysin paikoillaan. Planeettojen havaittiin kuitenkin pian tekevän mutkia näennäisellä radallaan, minkä selittämiseen Apollonios Pergalainen kehitti noin 230 eaa. episyklimallin, pienen ympyräradan, jota planeetta kiersi samaan aikaan maapalloa kiertäessään ja jonka keskipisteenä oli deferentti eli maakeskinen kiertorata. Klaudios Ptolemaios kehitti antiikin episykleihin perustuvan planeettojen liikettä kuvaavan mallin huippuunsa kirjassaan Almagest. Episykli säilyi käytössä aina Johannes Keplerin uudistuksiin saakka.
Eikö jos maa olisi jotenkin erityinen niin me olisimme sen keskellä? Tai miksi Jumala loi kaikki muut planeetat ja taivaankappaleet joita on rajattomasti? Jokainen joka osaa ajatella edes vähän itse ymmärtää että raamatun tarinat luomisesta ja Jumalasta ei ainakaan ole oikein. Voin itse ainakin kertoa kymmeniä asioita jotka kertovat että raamatun kirjoitti imiset ei pyhä sana ja että kaikki ei ole tapahtunut kuten raamarru sanoo.
Mitä mieltä kretut on Maakeskeisestä maailmankuvasta?
9
858
Vastaukset
- *^*
Evokithan ajattelevat jatkuvasti maakeskeisesti kun puhuvat universumista ja jopa evolutioosta.
Valo kulkee alkuräjähteestä maailman loppuun ilman vanhenemista!
Jumala on kaikkialla universumissa yhtäaikaa eikä hänelle ole aikaa olemassakaan ihan kuin ei valollakaan.
Raamattu sanoo että alku ja loppu ovat sama asia.
Ikuisuudessa ei ole aikaa.- Geocentricism
Jep. Jos uskotaan että maa kiertää aurinkoa, niin samallahan voi sanoa, että uskoo, että maapallo on miljardeja vuosia vanha. Kummatkin ovat yhtä hulluja ajatuksia.
- Geocentricism
"Maakeskinen maailmankuva syntyi todennäköisesti siitä harhavaikutelmasta, että maan kiertäessä akselinsa ympäri muut taivaankappaleet kiertävät säännöllisesti taivaankannen poikki maan näyttäessä pysyvän täysin paikoillaan."
Planeettojen? Voisitkos, vajakki, jo pikkuhiljaa havahtua siihen totuuteen, ettei mitään evidenssiä uskomasi helicentrisen myytin puolesta ole olemassakaan.- *^*
Höpö höpö!
Mikään tähti ei ole siellä mistä te niitä etsitte.
Aurikokin oli jo 8 minsaa sitten siinä missä sinä sen luulet olevan.
Eikä sitä mitä nyt näet auringossa ole olemassakaan sillä näet menneisyyden eli olemattomuuksia.
- Nauran sulle..
Geocentricism oletko tyhmä vai mielisairas?..Kreationismi on edelleen vaan vitsi kaikkialla..kuten sinun jutut..
- Geocentricism
Siis anna kun yritän ymmärtää tätä oikein. Henkilö, joka sanoo, että evoluutio on totta, yrittää sanoa minulle, että olen mielisairas? Oletko vakavissasi, vai karkasitko juuri suljetulta osasolta?
- nkgfjsadlnf
Geocentricism kirjoitti:
Siis anna kun yritän ymmärtää tätä oikein. Henkilö, joka sanoo, että evoluutio on totta, yrittää sanoa minulle, että olen mielisairas? Oletko vakavissasi, vai karkasitko juuri suljetulta osasolta?
Geocentridsmin hyvä että todistit olevasi pelle ja tyhmä..
- Hyväntoivottaja
Geocentricism kirjoitti:
Geocentricism olitko kauan pöpilässä? Toivottavasti sait oikeata lääkkeetä me kaikki säälitään sua ja toivotaan että paranet..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 291413
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!711259- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865