Riittääkö akut

sähköiskut

Hupia 210Ah, startti 70 Ah, koneen laturi 60 A, maasähkö 20 A, paneleita 80 W, kaikki valot ledejä, 8" plotteri, Ais, tri-data, 130 l kompura-jk. Mitä parannusehdotuksia- esim. mahd. koneen laturin kasvattaminen

20

397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maasähkölaturi on liian pieni.Koneen laturille älykäs lataussäädin, että osaa tuupata kunnolla sähköä akkuihin. Muuten tuosta ei oikein saa mitään kuvaa järjestelmästä. Viime kädessä kaiken ratkaiseen asennuksien laatu johtojen pituudet, komponentit ja jännitehäviöt.

      • 34

        laitas jotain linkkiä älykääseen koneen laturin lataussäätimeen. en ole kuullutkaan mosesta, jos et nyt jostain jakodiodista puhu. noin muuten sanoisin, että lataustehoa on liikaakin tai no se on toki suhteellista riippuen käyttäjästä. kyllä tolla pärjää erittäin hyvin jos kone käy välillä. sinänsä aloittaja on täysi aasi, koska tietäähän sen nyt itse parhaiten missä tilanteessa on tullut sähköstä pulaa. jos se on luonnonsatamassa, niin lisää akkuja tai paneelia. mikäli roikut vain letkuissa, niin sitten maasähköön lisää paukkuja. nuo sinun rojusi eivät kuitenkaan vie kuin alle 5A laiturissa maatessa, joten 15a menee suoraan latuuseen. esim 15a*7h=105 latausta. eli vanhami voi asennella vaan safireja soutuveneisiin.


      • sähköton
        34 kirjoitti:

        laitas jotain linkkiä älykääseen koneen laturin lataussäätimeen. en ole kuullutkaan mosesta, jos et nyt jostain jakodiodista puhu. noin muuten sanoisin, että lataustehoa on liikaakin tai no se on toki suhteellista riippuen käyttäjästä. kyllä tolla pärjää erittäin hyvin jos kone käy välillä. sinänsä aloittaja on täysi aasi, koska tietäähän sen nyt itse parhaiten missä tilanteessa on tullut sähköstä pulaa. jos se on luonnonsatamassa, niin lisää akkuja tai paneelia. mikäli roikut vain letkuissa, niin sitten maasähköön lisää paukkuja. nuo sinun rojusi eivät kuitenkaan vie kuin alle 5A laiturissa maatessa, joten 15a menee suoraan latuuseen. esim 15a*7h=105 latausta. eli vanhami voi asennella vaan safireja soutuveneisiin.

        Unohtui mainita veneessä olevat Eberi ja tuulimittaristo. Löytyy myös difgipoksi taulutelkkari glomex antvahvistin mutta ainakin aiemmassa veneessäkin tvn käyttö oli vähäistä. Sähkön riittävyydestä ei ole tietoa koska vene on vasta hankittu ja menossa vesiin keväällä. Moottori on 30 hv Yanmari ja laturin säädin voisi ymmärttääkseni olla fiksumpikin. Löytyykö linkkejä. Esim Biltema taitaa myydä reilulla satkulla Boschin 100 A latureita- tällä saisi enemmän virtaa tavallisesti melko lyhyistä satamasta- satamiin koneiluista. Sähkö loppui aiemmassa veneessä melko samalla kokoonpanolla hyvien purjehduspäivien ja näiden väliin sähköttömissä satamissa viipyilyn jälkeen n 3:ssa vuorokaudessa. Yhteen paneeliin olen rakentamassa suuntausmahdollisuutta, tämä auttoi aiemmassa omasta mielestäni paljon kun panelia vain viitsi käännellä.


      • entä sähkön säästö?
        sähköton kirjoitti:

        Unohtui mainita veneessä olevat Eberi ja tuulimittaristo. Löytyy myös difgipoksi taulutelkkari glomex antvahvistin mutta ainakin aiemmassa veneessäkin tvn käyttö oli vähäistä. Sähkön riittävyydestä ei ole tietoa koska vene on vasta hankittu ja menossa vesiin keväällä. Moottori on 30 hv Yanmari ja laturin säädin voisi ymmärttääkseni olla fiksumpikin. Löytyykö linkkejä. Esim Biltema taitaa myydä reilulla satkulla Boschin 100 A latureita- tällä saisi enemmän virtaa tavallisesti melko lyhyistä satamasta- satamiin koneiluista. Sähkö loppui aiemmassa veneessä melko samalla kokoonpanolla hyvien purjehduspäivien ja näiden väliin sähköttömissä satamissa viipyilyn jälkeen n 3:ssa vuorokaudessa. Yhteen paneeliin olen rakentamassa suuntausmahdollisuutta, tämä auttoi aiemmassa omasta mielestäni paljon kun panelia vain viitsi käännellä.

        Lataussäädin vaikkapa tämä: http://www.adita.fi/?file=558. Voin suositella oman käyttökokemukseni perusteella.

        Harkitse sähkönkulutusta monitoroivan mittarin hankkimista, esim. Nasa Battery Monitor (n. 160 e) tai BEP 600DCM (n. 370 e). Itse valitsisin Link 10, mutta en ole viime aikoina nähnyt myyntiluetteloissa. Akkumonitori näyttää mm. kulutetut ampeeritunnit ja jäljellä olevan akkukapasiteetin.

        En tiedä mitä tarkoitat "sähkön loppumisella" n. 3:ssa vrk:ssa. Akkuja ei todellakaan pidä tyhjentää! Etkö mieluummin sulje digitv:si ja muut "turhakkeet" ennenkuin päästät akut tyhjiksi. Kaikki akkutyypit eivät kestä syväpurkauksia. Sähköä voi myös säästää vaikkapa parantamalla jääkaapin eristystä ja vaihtamalla kompressin puhaltimen tilalle vesijäähdytys, kylmävaraajaksi Isotherm ASU. Jos jääkaapin kulutus on suurin ongelma, yksi mahdollisuus on nestekaasutoiminen jääkaappi.

        Jos aiot vaihtaa moottoriisi tehokkaamman laturin, voit ehkä joutua vaihtamaan myös kiilahihnat (pyörineen) järeämpään malliin. Tsekkaa ensin tarvittavien muutostöiden määrä, ennenkuin ostat isomman laturin.


      • 34 kirjoitti:

        laitas jotain linkkiä älykääseen koneen laturin lataussäätimeen. en ole kuullutkaan mosesta, jos et nyt jostain jakodiodista puhu. noin muuten sanoisin, että lataustehoa on liikaakin tai no se on toki suhteellista riippuen käyttäjästä. kyllä tolla pärjää erittäin hyvin jos kone käy välillä. sinänsä aloittaja on täysi aasi, koska tietäähän sen nyt itse parhaiten missä tilanteessa on tullut sähköstä pulaa. jos se on luonnonsatamassa, niin lisää akkuja tai paneelia. mikäli roikut vain letkuissa, niin sitten maasähköön lisää paukkuja. nuo sinun rojusi eivät kuitenkaan vie kuin alle 5A laiturissa maatessa, joten 15a menee suoraan latuuseen. esim 15a*7h=105 latausta. eli vanhami voi asennella vaan safireja soutuveneisiin.

        Moottorin laturin kokoa ei tarvitse kasvattaa, se todennäköisesti riittää ihan hyvin. Maasähkölaturin ohjeellinen mitoitus on noin 20-30% akkukapasiteetista. Toki tuon ohjeen kuulin Cristecin (maasähkölaturivalmistaja) koulutuksessa, joten voi olla vähän puolueellinenkin.

        Yksi fiksu lataussäädin on tämä

        http://www.xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/kauppa/venesahko/latausohjaimet-ja-jakajat/ulkoinen-lataussaadin-detail

        Itselleni asensin tuon Pro Regin ja toimii oikeasti. Omat akkuni on sellaisia UPS:ien varavoimakennoja, joissa on hieman korkeampi napajännite. Tavallinen laturi ei tuupannut niitä ihan piripintaan.

        Juu ja kyllä myyn noita myöskin, toisaalta on helppo myydä ja kertoa tuotteista joita on asentanut ja itse kokeillut.


      • ödgköhk
        vanhami kirjoitti:

        Moottorin laturin kokoa ei tarvitse kasvattaa, se todennäköisesti riittää ihan hyvin. Maasähkölaturin ohjeellinen mitoitus on noin 20-30% akkukapasiteetista. Toki tuon ohjeen kuulin Cristecin (maasähkölaturivalmistaja) koulutuksessa, joten voi olla vähän puolueellinenkin.

        Yksi fiksu lataussäädin on tämä

        http://www.xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/kauppa/venesahko/latausohjaimet-ja-jakajat/ulkoinen-lataussaadin-detail

        Itselleni asensin tuon Pro Regin ja toimii oikeasti. Omat akkuni on sellaisia UPS:ien varavoimakennoja, joissa on hieman korkeampi napajännite. Tavallinen laturi ei tuupannut niitä ihan piripintaan.

        Juu ja kyllä myyn noita myöskin, toisaalta on helppo myydä ja kertoa tuotteista joita on asentanut ja itse kokeillut.

        Eikös tuo 30% akkukapasiteetista ole perinteisillä lyijyakuilla maksimi, jonka ne pystyvät ottamaan latausta ylipäänsä vastaan. AGM pystyy otamaan kertaluokkaa enemmänkin. Normiakuilla moottorin päälaturikaan ei kannata olla yli 30% akkukapasiteetista.


      • ödgköhk kirjoitti:

        Eikös tuo 30% akkukapasiteetista ole perinteisillä lyijyakuilla maksimi, jonka ne pystyvät ottamaan latausta ylipäänsä vastaan. AGM pystyy otamaan kertaluokkaa enemmänkin. Normiakuilla moottorin päälaturikaan ei kannata olla yli 30% akkukapasiteetista.

        Kyllä, jotakuinkin noin, mutta aina unohdetaan käyttö. Kun mennään satamaan, laitetaan jääkaappi täyteen lämmintä ruokaa ja kaikki laitteet latautumaan. KAikki koneet imee sähköä myöskin. Raja-arvot lasketaan topi turakaisten mukaaan ja käytäntö menee maalaisjärjen mukaan.


    • Bossu

      Riittävyys riippuu käytöstä. Jos olet joka ilta kiinni maasähkössä, tuo riittää mainiosti. Jos lataat akut vain kotona ennen lähtöä ja ajat päivittäin koneella 15 minuuttia ja jääkaapista juodaan päivittäin koppa kaljaa, loppuu sähkö jo kolmen päivän päästä. Jos käyttösi on näiden puolivälistä, tuo kokonaisuus riittää kyllä.

      Tuskin kannattaa koneen laturia kasvattaa, ei ne akut pysty kauhean paljon nopeammin latautumaan. Sama pätee oman käsitykseni mukaan maasähkölaturiin. Jos olet yön yli verkkosähkössä, tulee nuo akut täyteen tuolla laturilla. Akut menee äkkiä entisiksi, joten niiden kunto kannattaa varmistaa. Moni myyjä laittaa myymäänsä veneeseen huonoimmat akkunsa. Jos vene on vasta hankittu, kannattaa ehkä tarkkailla tilannetta eka kesä ja miettiä sen jälkeen sopivaa vaihtoehtoa. Näet jos esim. akkujen lataus on aamulla kesken jne. Jos itse pitäisi jotain lisätä, niin lisää akkukapasiteettia.

    • 6+8

      Irrota starttiakku kokonaan muista akuista. Starttiakkua ei tarvitse montaa kertaa kesässä ladata. Voit liittää sen käsisäätöisesti joko maasähköön tai moottorin laturiin. Ei siis diodia. Moottorin laturi riittää hupiakuille, mutta jos ne ovat AGM-akkuja pitää latausjännitettä nostaa riittävän korkeaksi. Muistaakseni 14,4V. Muuten ne eivät täyty koskaan. 80W:n paneeli on riittävä, jos se on varjottomassa paikassa koko päivän. Suuntauskin auttaa, mutta itselläni paneelit ovat vaakatasossa targakaaren päällä. Sähkö riittää ilman maasähköä hyvin. Akut ovat itse asiassa aina täysiä, paitsi aamuisin, kun sekä lämmitys että jääkaappi ovat olleet päällä. Silloinkin lepojännite on yli 12V.

      • Joakim_

        Mitä haittaa on siitä, että starttiakku on jakodiodin "takana"? Sehän on aina täynnä, joten sinne menevä virta on olematon lukuun ottamatta aivan lyhyttä piikkiä heti starttauksen jälkeen.

        Kyllä starttiakku on parasta pitää noin kytkettynä, jotta se tosiaan on aina täynnä.


      • säädin tai rele!
        Joakim_ kirjoitti:

        Mitä haittaa on siitä, että starttiakku on jakodiodin "takana"? Sehän on aina täynnä, joten sinne menevä virta on olematon lukuun ottamatta aivan lyhyttä piikkiä heti starttauksen jälkeen.

        Kyllä starttiakku on parasta pitää noin kytkettynä, jotta se tosiaan on aina täynnä.

        Näin juuri! Starriakkua ei vahingossa pidä päästää tyhjäksi.

        Jos nimim. 6 8 tarkoitti diodin aiheuttamaa jännitehäviötä (n. 0.7-0.8 V), sen voi kompensoida erillisellä "älykkäällä" lataussäätimellä (esim. Mastervoltin lataussäädin, jossa latausjännitteen voi säätää kullekin akkutyypille sopivaksi, vaikkapa mainituksi 14.4V ja ylläpito 13.8V).
        Toinen, halvempi mahdollisuus on jakodiodin vaihtaminen releeseen (esim. Blue Sea latausrele 120A, hinta n. 90e/svb. Isompi 500A:n rele on 190e hintaluokassa). Rele ei aiheuta jännitehäviötä.


      • sähköton
        säädin tai rele! kirjoitti:

        Näin juuri! Starriakkua ei vahingossa pidä päästää tyhjäksi.

        Jos nimim. 6 8 tarkoitti diodin aiheuttamaa jännitehäviötä (n. 0.7-0.8 V), sen voi kompensoida erillisellä "älykkäällä" lataussäätimellä (esim. Mastervoltin lataussäädin, jossa latausjännitteen voi säätää kullekin akkutyypille sopivaksi, vaikkapa mainituksi 14.4V ja ylläpito 13.8V).
        Toinen, halvempi mahdollisuus on jakodiodin vaihtaminen releeseen (esim. Blue Sea latausrele 120A, hinta n. 90e/svb. Isompi 500A:n rele on 190e hintaluokassa). Rele ei aiheuta jännitehäviötä.

        Seuraavat parannukset jo tekeillä:kaikki n 20 kpl sisävalojen 5 w 4 g halogeenipolttimot vaihtuvat 1, 4 w ledeiksi, samoin kulkuvalot. Jääkaapin syöttö kiertää ohuen näköisellä n 10 m piuhalla s-taululla. Muutan syötön 3 m 6 mm kaapeliksi suoraan akulta ja laitan tähän piuhaan releohjauksen sähkötaululta tulevalla kaapelilla. Kompuratilan tuuletusta on tarkoitus parantaa termostaattiohjatulla pikkupuhaltimella n 1, 5 w. Kaapin eristystä pitää tutkia, lisäeristys esim armaflex matolla.Tilasin paneleiden säätimeksi Sun Saver duon jossa on priorisoitava kahden akuston hakkurilataus. Säätimessä on myös kätevä kaukonäyttöpaneli josta näkyvät molempien akustojen tarkat jännitteet, latausmäärät, lämpötilat jne.Kokemuksesta tiedän että pitää käytännössä starttiakun aina täynnä.


      • 6+8
        säädin tai rele! kirjoitti:

        Näin juuri! Starriakkua ei vahingossa pidä päästää tyhjäksi.

        Jos nimim. 6 8 tarkoitti diodin aiheuttamaa jännitehäviötä (n. 0.7-0.8 V), sen voi kompensoida erillisellä "älykkäällä" lataussäätimellä (esim. Mastervoltin lataussäädin, jossa latausjännitteen voi säätää kullekin akkutyypille sopivaksi, vaikkapa mainituksi 14.4V ja ylläpito 13.8V).
        Toinen, halvempi mahdollisuus on jakodiodin vaihtaminen releeseen (esim. Blue Sea latausrele 120A, hinta n. 90e/svb. Isompi 500A:n rele on 190e hintaluokassa). Rele ei aiheuta jännitehäviötä.

        Ajattelin vaan, että jos haluaa edullisesti hoitaa maximihyödyn ja välttää noita ylimääräisiä älyelektroniikkoja, silloin tuollainen käsisäätö ja vaikka varalla käynnistyskaapelit on hyvä ratkaisu. Mutta jos muistiongelmia esiintyy on paras hankkia automatiikkaa.


      • Ei näin!

        Tämä on erittäin huono ohje. Starttiakun pitää olla aina kytkettynä koneen laturiin, jotta se latautuu takaisin täyteen heti koneen käynnistyttyä. Ja koska koneessa on yleensä vain yksi laturi, on hyvä käyttää jakodiodia. Diodin ongelma on jännitehäviö, jonka jotkut laturit tosin osaavat kompensoida. Diodia parempi ratkaisu voi olla latausrele, jossa jännitehäviötä ei ole. Mastervolt myy puolijohdepohjaista erotinlaitetta, jossa valmistajan mukaan ei myöskään olisi jännitehäviötä. Vaikea uskoa.


    • 14+9

      Katsot kaikista laitteista niiden speksit, mitä ne kuluttavat ollessaan päällä. Sen jälkeen vaikkapa muutaman reissun aikana kirjailet ylös/laitat merkille kauanko mikäkin laite on päällä. Vastaavasti kirjaat lataukset. Tästä saat sitten suunnilleen tiedon paljonko akkukapasiteettia syöt. Helpompi vaihtoehto on ostaa akkumonitori joka laskee puolestasi akkujen tilan tilanteessa kuin tilanteessa. Akkujännitteestä akun varaustason päätteleminen kannattaa unohtaa. Lyhyesti sanottuna: selvität siis itse mikä on kulutus ja arvioit sitten mitä pitää tehdä.

      Akuistasi voit katsoa mikä on niiden design life tai cycle life. Jos cycle life on vaikkapa 200 kertaa 50% purkuja, saat akuistasi ulos 200 x 0.5 x 210 = 21 000 Ah. jos käytät yhdessä purjehduspäivässä vaikkapa 50 Ah ja purjehduspäiviä tulee kaudessa 30, pystyt tällä akkukapasiteetilla hyödyntämään akkuja 21 000 / (50*30) = 14 vuotta. Jos akkujen design life on vain 10 vuotta (tai vaikkapa 8), niin silloin kapasiteettia voi olla vähemmänkin, jotta kiertojen määrässä ja akkujen kestoiässä mennään samoihin; eihän kannata ostaa akkuja jotka kestävät kieromäärässä 100000 mutta elinikänsä perusteella niitä voi käyttää vain sen verran vuosissa, että kiertoja ei tule kuin 100.... Ja tämä kaikki olettaen tietysti että et unohda akkuja tyhjiksi talvella ja latailet aina syvempien purkujen jälkeen. Tuo akkukapasiteetin mitoitus suhteessa on yksi avainkysymyksistä.

      Toiset ovat sitä mieltä että "akut kestävät normaalista venekäytössä 5 vuotta". Jos sen monimutkaisemmin ei halua asiaa miettiä niin miksei tuostakin voi lähteä. Mutta silloinkin kannattaa se kapasiteetti mitoittaa niin, että myös ne purkujen määrät antavat saman tuloksen. Ja jos taas et jaksa/ei ole aikaa varmistaa, että akut tulevat täyteen/pidät täytenä/muuta akkujen "hyvin pitämistä", niin ei niiltä yli viittä vuotta voi olettaakaan. jos pari kertaa unohdat valot päälle ja akut menevät tyhjiksi, niin eipä enää paljon elinikää ole, kiertojen tai ajan puolesta..

      Koneen laturi on riittävä, samoin maasähkölaturi; muistaakseni jostain luin että kapasiteetti/10 on hyvä latausvirta. Kauppiaat myisivät sinulle vaikka 200 A:n laturin jos sieltä kyselet ;-).

      Summa summarum: pidä akut aina niin täynnä kun voit, osta akkumonitori jolla saat tietoa kulutuksesta/latauksesta ja mitoita seuraava akkusatsi järkevästi.

    • sy Snoopy

      Kyllä pitäis riittää, mutta riippuu siitä missä ja miten purjehdit. Huolestuttaa vähän sun iso edestä ladattava jääkaappi. Suosittelen, että purjehdit yhden kesän ja arvioit sitten, että riittääkö sun tarpeisiin. Sitten on monia tapoja lisätä sähkön tuottoa. www.snoopy.fi

    • moottorimiesd

      koneen laturiin asenna kaksi kappaletta diodeita lataussäätimeen, jolloin latausjännite nousee 14,4 voltista 15,8 volttiin josta mahdollinen jakodiodi nipistää sen 0,8 jolloin akulla on edelleen 15.

      Latautuu nopeammin korkealla jännitteellä. Maasähkölaturi riittää onhan sillä aikaa ladata ja usein akut on valmiiksi täynnä kun moottori ollut käynnissä satamaan saapuessa. Moottorin laturi saattaa olla liian pieni, seuraa jaksaako se nostaa jännitteet ylös tuonne 14,4 tai 15 jos teet virityksen, jos ei jaksa niin sitten isompaa.

      • 10+18

        Kuinka monta vuotta tai tuntia kestää laturi, ennenkuin pitää vaihtaa hiilet ja muutenkin huoltaa, puhdistaa ym. Onko se ammattimiehen hommaa vai käykö työ myös keskiarvo veneilijältä. Ja mitä pitäisi tehdä?
        (Nykyinen laturi lienee vaihtovirta sellainen Yanmarin on kuitenkin kone).


      • monta...
        10+18 kirjoitti:

        Kuinka monta vuotta tai tuntia kestää laturi, ennenkuin pitää vaihtaa hiilet ja muutenkin huoltaa, puhdistaa ym. Onko se ammattimiehen hommaa vai käykö työ myös keskiarvo veneilijältä. Ja mitä pitäisi tehdä?
        (Nykyinen laturi lienee vaihtovirta sellainen Yanmarin on kuitenkin kone).

        Pari kertaa on joskus aikojen kuluessa autosta laturin hiilet loppuneet. Veneessä tuskin normaaleilla käyttötunneilla mennään niin pitkälle, tuo seppomartin 6500 tuntia vaatii toisenlaista purjehduskautta. Jos tavalliset käsityökalut kädessä pysyy, voi ne hiilet ja vaikka laturin laakeritkin helposti itse vaihtaa.


    • seppomartti

      Kerran meni dieselistäni laturin hiilet. Käyttötunteja oli 6500. Teetin työt kun aurinkolaturi tuotti sen verran, että dieselin saattoi startata ja selvisin satamaan. Nykyään varahiilet mukana muuten ole koskaan tarvinnut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      5587
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3703
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3245
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      454
      2589
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      261
      1620
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1366
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1319
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1293
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1258
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      151
      1196
    Aihe