TAKSI ohjelman kuljettaja

Rengiksi aikova

sanoi ettei ole varaa , kuin nuudeleihin ajovuorosta kotiin palaessa. Onko palkka todellakin niin huono?.

69

2447

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wanhempi autoilija

      Riippuu kuljettajasta. Se voi olla hyvin huono tai melko hyvä. Uhraat pari viikonloppua kuussa työn tekoon, palkkasi paranee huomattavasti. Täällä paljon kuskit valittaa, kun ei ole aikaa kavereille. Näinhän se on, kun muut juhlii, taksari ahkeroi. Jos on niin sosiaalinen, ettei pärjää ilman kavereita, on valittava toinen ammatti. Vaikka pullakuski mitä niitä lie.

      Ammatinvalinta kysymys....

      • Renkinä ollut

        Tuntipalkka on 11euroa ja noin 60 senttiä. Pyhänä 100% korotus. Yöllä oma korotus.
        Lomaraha tulee jos oot yhdellä isännällä vakituisena kokopäiväisenä. Lomarahaa ei saa sisällyttää tuohon muuhun prosentteihin tai muuhun vaan se lasketaan kaavan mukaan kta:sta.

        Lomaltapaluurahaa et saa, ellei isäntä kuulu työnantajaliittoon. Sillä isäntä käy etelässä sinä aikana kun istut tolpalla.

        Sama pätee pekkasiin joita saavat esim raskaan kaluston kuskit 19 kpl vuodessa (1,5 vrk /kk) Se on päivää vaille 4 viikkoa se. Eli putkeen pidettynä pekkaset 5 pekkasta 2 vapaata, 5 pekkasta 2 vapaata, 5 pekkasta 2 vapaata 4 pekkasta 1 työpäivä ja 2 vapaata. Pekkasviikossa pitää olla 2 vapaata. Sitä et saa. Isäntä silläkin rahalla käy etelän lomarannoilla kun sinä rehkit tuon 19 työpäivää räntäsateessa pimeydessä.
        Eli työtä riittää. Heittomiehellä lomaa ei kerry laisinkaan koska samalla pitää olla tietty aika. Sama pätee saikkuun. Heittomies ei saikkurahoja saa keltään.
        Kantsii kuulua AKT- liittoon, ajaa vain yhdelle, pitää tarkkaa kirjanpitoa kopioimalla kaikki loppuraportin tiedot ruutupaperille.
        Loimaan liitto ei etujasi aja. Se on vain työttömyyskassa ja takaa ansiosidonnaisen mutta ei lakiasioiden hoitoa.

        Palkan eteen joutuu tekemään 80 tuntia / 2 vkoa. Ylitöitä tietty määrä kuussa. Ylityöpalkkaa on turha pyytää korotettuna vaikka lain mukaan sen tietyllä tapaa olla. Paras olla pyytämättä lainkaan.
        Käytännössä on aina työssä. Vakkarit soittelevat. Pakko mennä muuten ottavat herneen nenään.
        Alalla on aika paljon häikkää juuri palkkauksessa, lomissa, saikuissa ja sen perusteista.

        Jos rupeat ajamaan etujasi pilkulleen, kukaan ei anna ajaa, enään koskaan. Sana leviää....
        Tosin saamatta jääneet rahat (vaikka ylityöt) saa jälkikäteen vuosien jälkeen menemällä kirjanpidon kanssa AKTn toimitsijalle, joka panee rattaat pyörimään vaikka lakimiehen avulla. Ilmaiseksi. Loimaa tätä ei tee. Tämän voi tehdä sitten kun on varma, ettei enään tule koskaan ajamaan taksia.


    • aserdftgyhuiopå

      On muuten luokattoman tyhmä kysymys. Ihminen voi ajautua taloudellisiin vaikeuksiin vaikka liksa olisi kymppitonnin.

      Itse esimerkiksi takasin kaverini lainan ysärin alussa. Kaveri jätti lainansa maksamatta jolloin pankki vaati suoritusta takaajilta. Lainassa juoksi silloin
      16% korko. Pelkät korot teki kymmeniä tuhansia markkoja pääoman päälle.
      Maksoin kuitenkin velan omien velkojeni lisäksi. Lysti kesti 15 vuotta.

      Palkkani oli yleisen mittapuun mukaan hyvä, mutta silti elin äärimmäisessä köyhyydessä 15 vuotta. Arvaa ollaanko vielä kavereita?

    • Vroovroom

      Taksikuskin palkka on ikuisuuskysymys ja jatkuva väännön aihe lähinnä siitä johtuen, että sitä mitataan niin eri tavoin. Toiset eivät laske tunteja ja kehuvat isoilla vuosiansioillaan ja toiset laskevat palkan per tunti ja huomaavat jäävänsä tuntipalkoissa pahasti jälkeen kavereitaan. Lisäksi joku laskee kaikki tunnit ja joku toinen vain ajotunnit (kuten pitääkin koska ruokatauot ovat yleensäkin palkattomia Suomessa), ja toiset huomioivat tekevänsä yötyötä ja jollekin muulle kaikki tunnit ovat samanarvoisia. Ja kaiken kukkuraksi on olemassa osaavampia ja vähemmän osaavia kuskeja sekä kroonisesti ylinopeutta ajavia että rauhallisempia kuskeja.

      Mutta totuus palkkauksesta on joka tapauksessa se, että käytännössä aina se on provisiopalkka ajetusta arvonlisäverottomasta kassasta. Provisioprosentti voi olla niinkin huono kuin 32 % tai niinkin hyvä kuin 40 %. Käytännössä suht tuoreella kuskilla se on 35-37 %. Siis kun olet ajanut 100 euroa kassaan, siitä vähennetään 9 % arvonlisävero (100 € / 1,09) ja jäljelle jääneestä n. 91 eurosta saat esim. sen 35 % palkkaa (91 € x 0,35) eli vajaat 32 euroa.

      Miten tämä pitäisi sitten suhteuttaa reaalitodellisuuteen ja miten voi arvioida paljonko saisi palkkaa per tunti n. suunnilleen? No tyypillisesti päivävuorossa pääkaupunkiseudulla ajetaan n. 1-2 keikkaa per ajotunti. Siis jos teet vaikka työaikalain mukaisen maksimivuoron eli ajat 5,5 tuntia, pidät tunnin ruokatauon ja ajat vielä 5,5 tuntia, niin olet ollut töissä 12 tuntia ja ajossa 11 tuntia. Tuon 11 tunnin aikana olet ajanut n. 11-22 keikkaa (käytännössä ei nyt kuitenkaan koskaan 11) keskiarvon ollessa todennäköisesti 16-19 keikkaa. Keikat vaihtelevat euromääriltään 10-50 euron välillä keskiarvon ollessa n. 20 euroa.

      Mitä arvokkaampia keikkoja sitä vähemmän niitä ajat koska niihin menee aikaa. Esim. Helsingin keskustasta lentoasemalle menee asiakkaan hakuineen 25-30 minuuttia (n. 35 euron keikka) eikä seuraavaa keikkaa saa suinkaan heti edellisen päätyttyä eli sen tunnin aikana et välttämättä aja kuin sen yhden keikan. Sitten taas kympin mummokeikkoja kaupasta parin kilometrin päähän kotiin ehdit ajaa 3-4 tunnissa kunhan tolpalla ei ole liikaa jonoa ja asiakkaita riittää.

      Tuosta pitäisi sitten alkaa arvioida paljonko kassaa sen 12 tunnin työpäivän (11 tuntia ajoa) aikana ehtisi kertyä. 16 keikkaa á 20 euroa tekisi 320 euroa ja 19 keikkaa tekisi 380 euroa. Jos ajatellaan, että kassaa tulisi 350 euroa ja provisioprosentti olisi 35 %, niin palkkaa kuljettaja saisi (350/1,09x0,35) n. 112,40 €, eli 10,18 euroa per ajotunti. Mitään ylityölisiä tai muitakaan ekstroja ei provision lisäksi tunneta, mutta yöllä aloitustaksa on vähän korkeampi ja viikonloppuöisin on tietysti huomattavasti kiireisempää ja kassatkin sitä kautta suurempia.

      Tiivistettynä voidaan sanoa, että taksinkuljettajan ammatti on matalapalkka-ammatti. Rahan takia ei kuljettajaksi kannata ryhtyä. Työssä on tietyt hyvät puolensa, jotka vetoavat osaan kuljettajista ja osa on alalla koska on kuskiksi aikoinaan jumiutunut tai ei ole muitakaan hommia saanut.

      Mutta niinhän se on, että ammatinvalintakysymys...

      • kuskinen

        Niinhän se on, odottamista se taksikuskin työ enimmäkseen on, työt ei aina rasita. Voit odotellessasi vaikka nukkua. Monellako työpaikalla saat nukkua? Voit hoidella työaikana omia asioitasi jne. Joinain päivinä sitä palkkaa ei paljon tule, toisina päivinä sitten taas rahaa revitään "suokuokalla", tämä kompensoi huonoja päiviä. Uhraamalla viikonloppuja ja keskittymällä yövuoroihin pääset taidoistasi ja ajopaikastasi riippuen 2000-3200 euron kuukausiansioihin tietenkin vuodenaikakin ratkaisee. Jos taksariksi aikoo, ei kannata laskea niitä tunteja niin tarkkaan, voi tulla itku. Raksan apumies painaa 8 tuntia duunia niska limassa ja otsa hiessä, eikä hänen palkkansa ole sen kummoisempi. kaikki on niin suhteellista. Tuntitärkeilijät älköön koskaan taksin rattiin hypätkö....


      • Alalla.

        Voi sen palkan laskea verollisesta kassastakin. Ja ei, en ala tästä enempää väittelemään, koska sillä ei ole paskankaan väliä, jos osaa sopia sen provikan oikein.


      • l
        Alalla. kirjoitti:

        Voi sen palkan laskea verollisesta kassastakin. Ja ei, en ala tästä enempää väittelemään, koska sillä ei ole paskankaan väliä, jos osaa sopia sen provikan oikein.

        Verosta ei makseta palkkaa.... Jos joku sulle maksaa verosta on se hänen tyhmyyttään...

        Mut se siitä ei aleta enempää....


      • Alalla.
        l kirjoitti:

        Verosta ei makseta palkkaa.... Jos joku sulle maksaa verosta on se hänen tyhmyyttään...

        Mut se siitä ei aleta enempää....

        Aletaan nyt kuitenkin näin tämän verran eikä enempää.

        Toinen maksaa 37 alvittomasta : satkusta palkkaa 33,95 euroa.

        Toinen maksaa sinulle 33,95 % alvillisesta....onko sama lopputulos...onko ? Ja se siitä.


      • l
        Alalla. kirjoitti:

        Aletaan nyt kuitenkin näin tämän verran eikä enempää.

        Toinen maksaa 37 alvittomasta : satkusta palkkaa 33,95 euroa.

        Toinen maksaa sinulle 33,95 % alvillisesta....onko sama lopputulos...onko ? Ja se siitä.

        Sä olet nää juttus löpissyt täällä jo moneen kertaan, anna jo olla, tiedetään. Jos kuitenkin haluat jatkaa, kirjanpitoon on saatava muuta selitettä, kuin tuo sun poikkeava verosta laskettu palkka, vaikka tulos oliskon sama. En ala väitteleen enempiä, jatkoja vaan. Loppu.


      • 9+7
        Alalla. kirjoitti:

        Aletaan nyt kuitenkin näin tämän verran eikä enempää.

        Toinen maksaa 37 alvittomasta : satkusta palkkaa 33,95 euroa.

        Toinen maksaa sinulle 33,95 % alvillisesta....onko sama lopputulos...onko ? Ja se siitä.

        Niin se on ihan sama miten sen laskee. Voihan sen laskea niinkin, että ensin aina lisätään alvilliseen kassaan 100 euroa ja sitten vähennetään 4x25 euroa ja jaetaan vielä se alv-prosenttikin osiin, joita sitten lisäillään ja vähennellään ristiin ja rastiin kunnes saadaan se sama 33,95 euroa tai mikä se summa sitten olisikaan. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että alv:stä ei makseta palkkaa koska se ei ole yrityksen tuloa, eikä sitä tosiasiaa, että alan vakiintunut tapa on maksaa prosentti alvittomasta kassasta. Ymmärrän pointtisi (helpompaa laskea kun ei tarvitse ottaa alvia huomioon), mutta sen ottaminen esiin ei sinänsä hyödytä ketään. Kyse on poikkeuksesta ja kuten itsekin korostat, niin se ei muuta sitä palkkasummaa miksikään eli ihan turha vängätä asiasta.


      • 11+16
        kuskinen kirjoitti:

        Niinhän se on, odottamista se taksikuskin työ enimmäkseen on, työt ei aina rasita. Voit odotellessasi vaikka nukkua. Monellako työpaikalla saat nukkua? Voit hoidella työaikana omia asioitasi jne. Joinain päivinä sitä palkkaa ei paljon tule, toisina päivinä sitten taas rahaa revitään "suokuokalla", tämä kompensoi huonoja päiviä. Uhraamalla viikonloppuja ja keskittymällä yövuoroihin pääset taidoistasi ja ajopaikastasi riippuen 2000-3200 euron kuukausiansioihin tietenkin vuodenaikakin ratkaisee. Jos taksariksi aikoo, ei kannata laskea niitä tunteja niin tarkkaan, voi tulla itku. Raksan apumies painaa 8 tuntia duunia niska limassa ja otsa hiessä, eikä hänen palkkansa ole sen kummoisempi. kaikki on niin suhteellista. Tuntitärkeilijät älköön koskaan taksin rattiin hypätkö....

        "Voit odotellessasi vaikka nukkua. Monellako työpaikalla saat nukkua?"

        Toisaalta joku toinen tekee 3-4 tuntia lyhyemmän työpäivän ja nukkuu vastaavasti yöllä. Ja sitten taas toisaalta se nukkuminenhan on palkatonta taksin ratissa. Kai sitä lähes missä tahansa itsenäisessä hommassa voisi leimata itsensä ulos ja vetäistä torkut kunhan sitten tekisi ne tuntinsa täyteen myöhemmin. Mutta ammatinvalintakysymyshän tämä tosiaan on.


      • Alalla.
        l kirjoitti:

        Sä olet nää juttus löpissyt täällä jo moneen kertaan, anna jo olla, tiedetään. Jos kuitenkin haluat jatkaa, kirjanpitoon on saatava muuta selitettä, kuin tuo sun poikkeava verosta laskettu palkka, vaikka tulos oliskon sama. En ala väitteleen enempiä, jatkoja vaan. Loppu.

        Pakko jatkaa sen verran, että kirjanpitoon ilmoitetaan maksetut palkat, ei sitä miten ne on laskettu. Se on tosiaan ihan yks paskan hailee onko tonnin palkka maksettu isommalla provikalla alvittomasta vai pienemmällä provikalla alvillisesta. Sillä ei ole paskankaan väliä. Jos voit todistaa toisin niin kerro ihmeessä.


      • työtä vai vapaata?
        kuskinen kirjoitti:

        Niinhän se on, odottamista se taksikuskin työ enimmäkseen on, työt ei aina rasita. Voit odotellessasi vaikka nukkua. Monellako työpaikalla saat nukkua? Voit hoidella työaikana omia asioitasi jne. Joinain päivinä sitä palkkaa ei paljon tule, toisina päivinä sitten taas rahaa revitään "suokuokalla", tämä kompensoi huonoja päiviä. Uhraamalla viikonloppuja ja keskittymällä yövuoroihin pääset taidoistasi ja ajopaikastasi riippuen 2000-3200 euron kuukausiansioihin tietenkin vuodenaikakin ratkaisee. Jos taksariksi aikoo, ei kannata laskea niitä tunteja niin tarkkaan, voi tulla itku. Raksan apumies painaa 8 tuntia duunia niska limassa ja otsa hiessä, eikä hänen palkkansa ole sen kummoisempi. kaikki on niin suhteellista. Tuntitärkeilijät älköön koskaan taksin rattiin hypätkö....

        "Voit hoidella työaikana omia asioitasi jne"

        Eihän se ole työaikaa jos hoitelet omia asioita, sehän on palkatonta vapaata ja aina vähemmän tienaat mitä enemmän hoitelet omia asioita.
        Ei se ole mikään etu, muilla aloilla työntekijät ei suostuisi edes ottamaan vastaan palkatonta vapaata vaikka tarjottaisi.


      • renginkengin
        kuskinen kirjoitti:

        Niinhän se on, odottamista se taksikuskin työ enimmäkseen on, työt ei aina rasita. Voit odotellessasi vaikka nukkua. Monellako työpaikalla saat nukkua? Voit hoidella työaikana omia asioitasi jne. Joinain päivinä sitä palkkaa ei paljon tule, toisina päivinä sitten taas rahaa revitään "suokuokalla", tämä kompensoi huonoja päiviä. Uhraamalla viikonloppuja ja keskittymällä yövuoroihin pääset taidoistasi ja ajopaikastasi riippuen 2000-3200 euron kuukausiansioihin tietenkin vuodenaikakin ratkaisee. Jos taksariksi aikoo, ei kannata laskea niitä tunteja niin tarkkaan, voi tulla itku. Raksan apumies painaa 8 tuntia duunia niska limassa ja otsa hiessä, eikä hänen palkkansa ole sen kummoisempi. kaikki on niin suhteellista. Tuntitärkeilijät älköön koskaan taksin rattiin hypätkö....

        Monella työpaikallahan saa nukkua ihan palkan kanssa. Ja omia asioita hoidella palkan kanssa myös.

        Sehän se nimenomaan on, että taksissa ei IKINÄ revitä rahaa suokuokalla. Parhaimmillaan pääsee sinne perusliksoille. Huonoimmillaan alle kaiken maininnan arvoisen. 100% tulospalkatun työn luonteeseen kyllä minunkin mielestäni kuuluisi, että joskus kun kaikki menee oikein hyvin, sitä rahaa tosiaan revittäisiin "suokuokalla". Vaan ei tässä työssä, parhaimmillaan päästään satunnaisen vuoron ajaksi noin 25€/h liksoille, joka säännöllisen työajan kuukausipalkaksi muutettuna tarkoittaa noin 4000€/kk palkkaa, mikä on helsinkiläisen vuosien työkokemuksen omaavan miehen perusliksa päivätyöstä. Siis en toki valita 25€/h liksasta, mutta ei keskivertopalkalla ole mitään tekoa suokuokkien kanssa. Paitsi tietysti virolaisille ja 70-luvulla viimeksi työelämää nähneille taksiveteraaneille.

        Raksan apumiehinä elämänuransa tekevät ovatkin vertailukelpoisia reppanoita taksikuskien kanssa. Ei sinnekään kukaan täyspäinen suomalainen jää. Kyse on kesäduunarityöpaikoista, jotka sopivat täyspäisille nimenomaan teini-ikäisinä bailurahan hankkimiseen. Varsinaiseksi pidempiaikaiseksi työksi vain vajaaälyisille tai muuten ongelmaisille.


      • Old ja aljon ajanut
        renginkengin kirjoitti:

        Monella työpaikallahan saa nukkua ihan palkan kanssa. Ja omia asioita hoidella palkan kanssa myös.

        Sehän se nimenomaan on, että taksissa ei IKINÄ revitä rahaa suokuokalla. Parhaimmillaan pääsee sinne perusliksoille. Huonoimmillaan alle kaiken maininnan arvoisen. 100% tulospalkatun työn luonteeseen kyllä minunkin mielestäni kuuluisi, että joskus kun kaikki menee oikein hyvin, sitä rahaa tosiaan revittäisiin "suokuokalla". Vaan ei tässä työssä, parhaimmillaan päästään satunnaisen vuoron ajaksi noin 25€/h liksoille, joka säännöllisen työajan kuukausipalkaksi muutettuna tarkoittaa noin 4000€/kk palkkaa, mikä on helsinkiläisen vuosien työkokemuksen omaavan miehen perusliksa päivätyöstä. Siis en toki valita 25€/h liksasta, mutta ei keskivertopalkalla ole mitään tekoa suokuokkien kanssa. Paitsi tietysti virolaisille ja 70-luvulla viimeksi työelämää nähneille taksiveteraaneille.

        Raksan apumiehinä elämänuransa tekevät ovatkin vertailukelpoisia reppanoita taksikuskien kanssa. Ei sinnekään kukaan täyspäinen suomalainen jää. Kyse on kesäduunarityöpaikoista, jotka sopivat täyspäisille nimenomaan teini-ikäisinä bailurahan hankkimiseen. Varsinaiseksi pidempiaikaiseksi työksi vain vajaaälyisille tai muuten ongelmaisille.

        25€ tunnissa on mahdoton rengille. Mittariin ei yksinkertaisesti kerry tunnissa niin paljoa että 37 prossapalkkalainen siitä repisi 25 euroa.
        Tosiasia on se, että jos tänään kaikki natsaa niin huomenna seistään monta tuntia. Se tasaa kummasti ansioita.
        Todellisuudessa rengin liksa on 1600-3000 ekee kuussa.


      • renginkengin
        Old ja aljon ajanut kirjoitti:

        25€ tunnissa on mahdoton rengille. Mittariin ei yksinkertaisesti kerry tunnissa niin paljoa että 37 prossapalkkalainen siitä repisi 25 euroa.
        Tosiasia on se, että jos tänään kaikki natsaa niin huomenna seistään monta tuntia. Se tasaa kummasti ansioita.
        Todellisuudessa rengin liksa on 1600-3000 ekee kuussa.

        Kyllä jostain alusta loppuun ilman taukoja painetussa erikoisyövuorossa ilman tolppahomostelua, pienellä tai isommallakin tuurilla 22-06 voi saada autolle 75€/h, mikä on aika lähelle samaa kuin 25€/h. Jos jää vähän alle, niin tipit korvaavat.
        Mutta ei tätä tosiaan voi pitää taksikuskin liksana, vaan vain harvoista lauantaiöistä, vapusta, juhannuksesta ja uudesta vuodesta tms. on mahdollisuudet tuollaiseen noilla edellytyksillä. Tuonkin sitten voi pilata jo yksi pitkä keikka, josta ei saa paluukyytiä, yksi hukka, ongelmat maksupäätteissä tms. jne..
        Mutta kyllä se mahdollinen on ja jokusen kerran onnistunut itseltäkin.


      • OLD ja plajon ajanut
        renginkengin kirjoitti:

        Kyllä jostain alusta loppuun ilman taukoja painetussa erikoisyövuorossa ilman tolppahomostelua, pienellä tai isommallakin tuurilla 22-06 voi saada autolle 75€/h, mikä on aika lähelle samaa kuin 25€/h. Jos jää vähän alle, niin tipit korvaavat.
        Mutta ei tätä tosiaan voi pitää taksikuskin liksana, vaan vain harvoista lauantaiöistä, vapusta, juhannuksesta ja uudesta vuodesta tms. on mahdollisuudet tuollaiseen noilla edellytyksillä. Tuonkin sitten voi pilata jo yksi pitkä keikka, josta ei saa paluukyytiä, yksi hukka, ongelmat maksupäätteissä tms. jne..
        Mutta kyllä se mahdollinen on ja jokusen kerran onnistunut itseltäkin.

        Kuten sanottu, joskus kaikki natsaa. Sitten taas ei. Se tasaa kummasti ansiot normaalitasolle.
        Joka viikonloppuyöt ratissa niin tienaa. Yksi viikonloppu omilla vapailla niin heti sen huomaa tilinauhassa.
        Viikonlopun ansiot ovat parhaat ja niihin saa renkikin helposti oman tuurarinsa.
        Itse en kauheesti enää viitti rehkiä noita örinäöitä. Ajelen mieluummin aamuja ja pääsen hyvissä ajoin kotio. Eikä ole niin epäsäännöllisen epäsäännöllistä vaa hiukka mukavempaa tän ikäselle.
        Ensi kesänä olen vain takapenkillä.....


      • Taksirenki evp.
        Alalla. kirjoitti:

        Voi sen palkan laskea verollisesta kassastakin. Ja ei, en ala tästä enempää väittelemään, koska sillä ei ole paskankaan väliä, jos osaa sopia sen provikan oikein.

        Provikkaprossa nyt ei niin paljoa merkkaa kuin vuositasolla.

        Satasessa 2n %n prossaero tekee 2 euroa.

        30 000 euron vuosiansiossa ero on 600 euroa/vuosi. Eipä siis paljon peetäkään.

        Bussikuski palkka muodostuu pohjapalkasta (sillä ei vielä ajeta metriäkään) monenmonesta lisästä joita ilman taksirenki jää. Eli taksirenki ei saa edes lomaltapaluurahaa, pekkasia, ja heittokuskit ei saikkupalkkaakaan.
        Ollessani jatkokurssilla, lukuisista taksi-isännistä vain yksi, kouluttaja, nosti kätensä kun kysyi isänniltä, moniko maksaa lomaltapaluurahan.

        Pekkasvapaista ei puhuttu pätkääkään, vaikka ne kuuluvat kehiin. En niistä viitsinyt kysyäkään, koska en ala enään vakikuskiksi. Ajan vain pari kertaa viikossa ihan vaan huvikseni aamuvuoroja
        .
        Pekkasvapaata kertyy vuodessa 19 vrk. Ne ovat palkallisia vapaapäiviä. Jos ne pitää pötköön on se 5vrk pekkasilla 2 vapaata = 7 vrk.
        Bussikuski voi olla pekkasilla 3 viikkoa ja 4 vrk.

        Lomaltapaluuraha on puolet lomapalkasta.
        Kun pekkasvapaat ja lomaltapaluuraha otetaan huomioon, joutuu taksirenki asumaan autossaan monta pitkää päivää öineen tienatakseen samat saamatta jääneet eurot itselleen.
        Rengin liiveihin nämä rahat eivät ainakaan mene.


    • fo

      On. Miksi muuten ei ole kohta muita kuin kielitaidottomia maahanmuuttajia taksissa?
      Lentokentällä niillä on jo oma moskeija. Niin paljon niitä on siellä.

    • renginkengin

      Palkka on paska, laki kieltää tekemästä niin paljon töitä, että kuukausipalkan saisi nousemaan hyväksi, mutta alan pelastus onkin se, että lakia ei juuri kukaan noudata eli suurin osa kuskeista ajaa enemmän kuin laki sallii. Näin kuukausipalkan saa nousemaan yö-, pyhä- ja viikonloppuylitöillä keskinkertaiseksi.

      40h / viikossa arkipäivisin lain mukaan ajava taksikuski on koko maan matalimmin palkattu työntekijä. Siivoajatkin menevät ohi. Lisäksi urakehitystä ei voi olla, kuten jopa siivoajilla ja mäkkärityöläisillä lähes automaattisesti on jos olet normiälyinen ja perustunnollinen.

      • Entinen renki

        "Lisäksi urakehitystä ei voi olla, kuten jopa siivoajilla ja mäkkärityöläisillä lähes automaattisesti on jos olet normiälyinen ja perustunnollinen."

        Urakehitys: Saat omat luvat ja pääset kuuntelemaan kaltaisesi rengin napinoita ja valituksia. :D


      • renginkengin
        Entinen renki kirjoitti:

        "Lisäksi urakehitystä ei voi olla, kuten jopa siivoajilla ja mäkkärityöläisillä lähes automaattisesti on jos olet normiälyinen ja perustunnollinen."

        Urakehitys: Saat omat luvat ja pääset kuuntelemaan kaltaisesi rengin napinoita ja valituksia. :D

        Lähinnä isäntänäkin kuuntelee samojen juoppojen napinoita takapenkiltä. Samaa sontaa vuosikymmeniä, ainoana lohtuna egolle, että voi kutsua itseään toimitusjohtajaksi ja palkka nousee alemmalle keskitasolle kehitysmaapalkkaisen rengin tasolta.


      • Entinen renki
        renginkengin kirjoitti:

        Lähinnä isäntänäkin kuuntelee samojen juoppojen napinoita takapenkiltä. Samaa sontaa vuosikymmeniä, ainoana lohtuna egolle, että voi kutsua itseään toimitusjohtajaksi ja palkka nousee alemmalle keskitasolle kehitysmaapalkkaisen rengin tasolta.

        ".... alemmalle keskitasolle kehitysmaapalkkaisen rengin tasolta."

        50.000€/vuosi on alempaa keskitasoa?


      • renginkengin
        Entinen renki kirjoitti:

        ".... alemmalle keskitasolle kehitysmaapalkkaisen rengin tasolta."

        50.000€/vuosi on alempaa keskitasoa?

        On, jos se vaatii 300h vuorotöitä kuukaudessa ja yrittäjävastuun kantamista.


      • Entinen renki
        renginkengin kirjoitti:

        On, jos se vaatii 300h vuorotöitä kuukaudessa ja yrittäjävastuun kantamista.

        Viimeksi olin ajossa kesäkuussa kuskin loman ajan kolme viikkoa. Vuonna 2012 olen ollut ajossa 60 kymmenen tunnin vuoroa. Mistä ihmeen kummasta tempasit
        < 300 tuntia kuukaudessa???>

        Toki nuorempana ajoin tiiviimmin, nyttemmin vähenee aina vaan, 2 kuskia ja tuurari pyörittää autoa 24/365.

        Yrittäjällä on tietenkin vastuu - ja vakuutukset ;)


      • Omat luvat
        Entinen renki kirjoitti:

        Viimeksi olin ajossa kesäkuussa kuskin loman ajan kolme viikkoa. Vuonna 2012 olen ollut ajossa 60 kymmenen tunnin vuoroa. Mistä ihmeen kummasta tempasit
        < 300 tuntia kuukaudessa???>

        Toki nuorempana ajoin tiiviimmin, nyttemmin vähenee aina vaan, 2 kuskia ja tuurari pyörittää autoa 24/365.

        Yrittäjällä on tietenkin vastuu - ja vakuutukset ;)

        Yrittäjyysporkkana onkin varmaan monella pitkän linjan rengillä se syy pysyä alalla. Harmi vaan kun omien lupien saamiseksi pitää pääkaupunkiseudulla ajaa se n. kymmenen vuotta renkinä. Tai harmi tällaisten vanhemmalla iällä aloittaneiden kannalta. Jos olisi 18-vuotiaana alkanut kuskiksi, niin se kymmenen vuotta menee hujauksessa eikä vielä sittenkään ole luultavasti elämä sillä mallilla, että kannattaisi yrittäjäksi alkaa.


      • F
        Omat luvat kirjoitti:

        Yrittäjyysporkkana onkin varmaan monella pitkän linjan rengillä se syy pysyä alalla. Harmi vaan kun omien lupien saamiseksi pitää pääkaupunkiseudulla ajaa se n. kymmenen vuotta renkinä. Tai harmi tällaisten vanhemmalla iällä aloittaneiden kannalta. Jos olisi 18-vuotiaana alkanut kuskiksi, niin se kymmenen vuotta menee hujauksessa eikä vielä sittenkään ole luultavasti elämä sillä mallilla, että kannattaisi yrittäjäksi alkaa.

        Onhan se tänä päivänä aika riskaabelia alkaa yrittäjäksi. Toista se oli vanhaan hyvään aikaan. Nyt yrittäjällä on niskassaan tuloihin nähden melko sietämättömät menot, tuppaa hukkumaan kuluihin se mitä tuleekin.

        Demarit tekee muutenkin yrittäjyydestä yhtä helve ttiä...


      • renginkengin
        Entinen renki kirjoitti:

        Viimeksi olin ajossa kesäkuussa kuskin loman ajan kolme viikkoa. Vuonna 2012 olen ollut ajossa 60 kymmenen tunnin vuoroa. Mistä ihmeen kummasta tempasit
        < 300 tuntia kuukaudessa???>

        Toki nuorempana ajoin tiiviimmin, nyttemmin vähenee aina vaan, 2 kuskia ja tuurari pyörittää autoa 24/365.

        Yrittäjällä on tietenkin vastuu - ja vakuutukset ;)

        Olet poikkeustapaus, paljastit juuri alan suurimman salaisuuden tai lasket yrityksen tulot, joista pitäisi mm. maksaa seuraava auto ym. kuluja omaksi palkaksesi.


      • Entinen renki
        renginkengin kirjoitti:

        Olet poikkeustapaus, paljastit juuri alan suurimman salaisuuden tai lasket yrityksen tulot, joista pitäisi mm. maksaa seuraava auto ym. kuluja omaksi palkaksesi.

        Puhun verotettavasta tulosta, joka on julkista ja kenen tahansa saatavissa. Tästä tulosta on maksettu KAIKKI kulut, myös kalusto. Verotettava tulo on oma henkilökohtainen tuloni.

        Teen kirjanpitoni itse ja tiedän ehkä tämän asian hieman paremmin kuin sinä....


      • renginkengin
        Entinen renki kirjoitti:

        Puhun verotettavasta tulosta, joka on julkista ja kenen tahansa saatavissa. Tästä tulosta on maksettu KAIKKI kulut, myös kalusto. Verotettava tulo on oma henkilökohtainen tuloni.

        Teen kirjanpitoni itse ja tiedän ehkä tämän asian hieman paremmin kuin sinä....

        Tuskin tiedät, koska taksikuskina hoidat kirjanpitosi päin prinkkalaa. Taitavat olla mummonmarkkoja.


      • Entinen renki
        renginkengin kirjoitti:

        Tuskin tiedät, koska taksikuskina hoidat kirjanpitosi päin prinkkalaa. Taitavat olla mummonmarkkoja.

        Viittaan aikaisempaan tekstiini:

        Urakehitys: Saat omat luvat ja pääset kuuntelemaan kaltaisesi rengin napinoita ja valituksia. :D"

        Aika vänkyrä olet, kaiken lisäksi täysin tietämätön.

        Jos saan sakon, tällaisen tulon polliisit löytävät koneeltaan ja sen mukaan sakottavat. Mikä tässä on sulle nyt niin vaikeaa?

        Tai no, olenhan kirjoitelmiasi lueskellut, eihän jääräpäälle uppoa mikään, huomattu on....

        Voidaan lopettaa tämä aihe tähän, ajan haaskuuta


      • renginkengin
        Entinen renki kirjoitti:

        Viittaan aikaisempaan tekstiini:

        Urakehitys: Saat omat luvat ja pääset kuuntelemaan kaltaisesi rengin napinoita ja valituksia. :D"

        Aika vänkyrä olet, kaiken lisäksi täysin tietämätön.

        Jos saan sakon, tällaisen tulon polliisit löytävät koneeltaan ja sen mukaan sakottavat. Mikä tässä on sulle nyt niin vaikeaa?

        Tai no, olenhan kirjoitelmiasi lueskellut, eihän jääräpäälle uppoa mikään, huomattu on....

        Voidaan lopettaa tämä aihe tähän, ajan haaskuuta

        Luuletko saavasi sakot valheistasi? Älähän nyt hulluja puhu, ei poliisi joka paikkaan ehdi..


      • Entinen renki
        renginkengin kirjoitti:

        Luuletko saavasi sakot valheistasi? Älähän nyt hulluja puhu, ei poliisi joka paikkaan ehdi..

        Oletko vähän dorga, tai ehkä vähän enemmänkin?

        Kuten sanoin, ajan haaskuuta tällanen..


      • renginkengin
        Entinen renki kirjoitti:

        Oletko vähän dorga, tai ehkä vähän enemmänkin?

        Kuten sanoin, ajan haaskuuta tällanen..

        Aja ihmeessä jotain muuta kuin haaskoja jos sinulla on varaa valkata asiakkaasi.


    • taksityyppi

      Rahan tulo vaikuttaa siihen miten saat kyytejä ja mihinkä... jos ajat pitkän kuten tampereelta helsinkiin niin siitä tuloee omaan pussiin sellaset 300 euroa... riippuu mitä kyytiläinen maksaa

      • tyyppitaksi

        Näitähän on vähintään joka toinen päivä?


      • clc
        tyyppitaksi kirjoitti:

        Näitähän on vähintään joka toinen päivä?

        Taksinkuljettajan palkka jos ajaa 8-16 ma-pe Helsingissä (puolen tunnin tauolla) on noin 1650 eur - brutto. Huonommin palkattua päivätyötä Suomessa ei hirveän paljon tehdä. Käytännössä taksivuoro on kuitenkin 10,5 tunnin mittainen. Ajamalla 50 tuntia viikossa ml. viikonloput päästään 2700 euron palkkatasoon. Skarppaamalla lujaa tai tekemällä kyytisopimuksia voidaan palkkatasoa edelleen nostaa.


      • ajaa sittenkin
        tyyppitaksi kirjoitti:

        Näitähän on vähintään joka toinen päivä?

        älä iso mies valhettele uskot vielä itsekkin noihin juttuihis ja jos et saa korvauksia työstäsi haasta ukko oikeuteen kyl sielt palkkasaatavat saa ja korkojen kera hyvä summa tulossa ja oman taksin sillä saa jo


    • Paljon häikkää....

      Nm."Renkinä ollut" puhuu täyttä asiaa.
      Lomarahoja (= puolet lomapalkasta) ei tipu jos yrittäjä ei kuulu tantajaliittoon....
      Pekkasistakin on turha puhua vaikka työpäivät ovat pitkät....
      Lomia ei tuu jos ajat monelle....
      Saikkupalkka tuntematon heittokuskeilla....
      Sunnuntailisät korotuksineen vaikeanmahdoton saada.....
      Yölisä tuntematon......


      Vuositasolla taksirenki häviää todella paljon rahaa verrattuna ison talon bussikuskiin....
      Vuositasolla kun katsotaan työssäolotunteja, voi sanoa, että renki asuu taksissa.....

      • erkki

        Minä en ymmärrä teidän itkua jos kuskin pohjapalkka on esim 8,00 euroa tuntu
        vingutte kaikkia lisiä sitä sun tätä,kuljettajan palkkio voi olla mitä tahansa
        8 euron ja 40 euron välillä tunnilta ei tietenkään joka tunti vingutte, sitä ,että
        pitäisi saada sata % tunteja miksi ei kelpaa 8eurosta = 16 egee kun voisitte saada tehokkaista tunneista,jopa 40 egee,miksi vingutte kun tehokas taksi miei tekee
        4 neljänä yönä viikossa /yli neljännkymmenen tuhannen vuosiansiot onko syytä itkeä,että on huonot työ ajat,jos haluat tienata niin on tehtävä töitä.
        Eikä istuttava Baareissa valittamassa.


      • renginkengin
        erkki kirjoitti:

        Minä en ymmärrä teidän itkua jos kuskin pohjapalkka on esim 8,00 euroa tuntu
        vingutte kaikkia lisiä sitä sun tätä,kuljettajan palkkio voi olla mitä tahansa
        8 euron ja 40 euron välillä tunnilta ei tietenkään joka tunti vingutte, sitä ,että
        pitäisi saada sata % tunteja miksi ei kelpaa 8eurosta = 16 egee kun voisitte saada tehokkaista tunneista,jopa 40 egee,miksi vingutte kun tehokas taksi miei tekee
        4 neljänä yönä viikossa /yli neljännkymmenen tuhannen vuosiansiot onko syytä itkeä,että on huonot työ ajat,jos haluat tienata niin on tehtävä töitä.
        Eikä istuttava Baareissa valittamassa.

        Siis tehokkaista tunneista 40e palkkaa? Missähän maassa sinä elät?

        No ok, jos sattuu sikamainen tippi kohdalle. Tai ehkä jos sen kerran vuoteen sattuvan Lahden keikan jälkeen saa paluukeikankin mittari päällä. Tai sitten puhut jostain erikoistilauksista tai lasket "tuntipalkan" parhaan puolen tunnin mukaan. Väitän, että ainakaan normaalilla mittariajolla ei kukaan ole koskaan saanut 40€/h koko vuoron palkaksi. No niin, tietysti voi laskea 40€/h menomatkalle Lahteen. Tavanomaiseen taksiurpon tapaan et ota huomioon, että sieltä pitäisi tulla takaisinkin ja yleensä vielä odottaakin keikkaa tolpalla nollaliksalla.

        Käytännössä 25€/h on ehdoton maksimi, eikä sitäkään saa edes hyvä kuski parhaistakaan öistä ilman pientä tuuria. No ehkä Uudesta vuodesta hyvälle kuskillle voi melkein varmaksi luvata 25€/h. Sen sijaan sitä 8€/h ei voi varmaksi luvata päivävuoroista, vaan usein jäädään alle.

        "Vinkuminen" ehkä liittyy ihan vaan yleiseen vertailuun minkä tahansa muun alan välillä huomioiden työajat, vastuut, tulospalkkauksen jne.. Jälleen jokainen täyspäinen osaa verrata tämän päivän palkkoihin, työtehtäviin, työaikoihin jne.. Ja tässä vertailussa taksi on työnä sellainen, että ei tarvitse ihmetellä, että keskivertoälyisiä suomalaisia ei alalta löydy. Löytyy syntymähitaita suomalaisia ja mamuja. Mamuja aina vain enemmän ja enemmän, koska lähtökohtansa ovat yleensä sen verran heikot suomalaisilla työmarkkinoilla.

        Eihän yksikään terve suomalainen lähde 8€ tuntipalkalla töihin, joten älä ihmettele jos "100%" 16€/h palkkaan ei ainakaan yksikään täyspäinen kuski ole tyytyväinen. Kun se 16€/h:kin jää reippaasti suomalaisen keskipalkasta (16€/h = n. 2400€/kk, suom. ka. palkka 3000€ /kk, yleensä päivätyöstä 40h/viikko) jälkeen. Se normaali keskipalkkainen vaan saadessaan ylitöistä 100% lisiä saa oikeasti 40€/h pyhä yölisät, 100-prossaisina nekin tietysti jos ylitöistä kyse. Ja tämä on siis varmaksi luvattu liksa jo ennen työvuoron alkua, ei mikään epävarma "jospa olisi keikkaa, niin saisi liksaa"-toivomus. Lisäksi tietysti hyvin yleiset kuukauden-parin palkkaa vastaavat bonukset vuosittain. Taksialalla Fazerin konvehdit tai 6€ viinipullo Alkosta.

        Tuokin "neljänä yönä" ei kerro mikä on tuntimäärä. Ikään kuin 4 x 12h yötyötä, pyhät ja viikonloput mukana, todennäköisesti alle 5vk/v lomilla olisi vähäisellä rasituksella tuleva liksa.
        Tiedoksesi vaan, että samalla työmäärällä ja samoilla ajoilla tienaisi missä tahansa sen saman. Ainakin parin vuoden jälkeen, kun olisi saanut muutamat palkankorotukset.


      • renginkengin
        erkki kirjoitti:

        Minä en ymmärrä teidän itkua jos kuskin pohjapalkka on esim 8,00 euroa tuntu
        vingutte kaikkia lisiä sitä sun tätä,kuljettajan palkkio voi olla mitä tahansa
        8 euron ja 40 euron välillä tunnilta ei tietenkään joka tunti vingutte, sitä ,että
        pitäisi saada sata % tunteja miksi ei kelpaa 8eurosta = 16 egee kun voisitte saada tehokkaista tunneista,jopa 40 egee,miksi vingutte kun tehokas taksi miei tekee
        4 neljänä yönä viikossa /yli neljännkymmenen tuhannen vuosiansiot onko syytä itkeä,että on huonot työ ajat,jos haluat tienata niin on tehtävä töitä.
        Eikä istuttava Baareissa valittamassa.

        Ja ilmeisesti "tehokkaita takseja" sain taas edellisenä yönä seurata tolpalla. Tullut näköjään tavaksi alkaa jo jonoa kohti käveleviä kaapata omaan taksiin, tehdä joku passeli "diili" ennenkuin ehtivät ensimmäiseen autoon. Ja tupakalla siinä samalla vähän kuulostella, että ovatko kauas menossa. Ajakoon se ensimmäinen taksi sen satunnaisen 15e keikan tunnin jonotuksen päätteeksi, tehotaksi ottaa vartin jonotuksella samalta tolpalta 90€ keikan.. Se on katsos ammattitaitoa, vai mitä?

        Jos asuisin yksin vuokralla ilman naista eli ilman mitään hävittävää, alkaisin oikeasti mättämään päin näköä näitä kollegoita ja ehkä siinä samalla isäntiään. Nyt ei viitsi, kun on sen verran hävittävää omassa elämässä ja tappiot henkilökohtaisesti itselle kuitenkin siedettävät.
        Tarkastajiahan ei yövuoroissa näy kuin Shellin kahvilassa korkeintaan, poliisia nyt ei tietenkään kiinnosta taksien kiilailut. Ainoaksi keinoksi puolustaa elinkeinoaan jää omankädenoikeus. Mutta sekään ei nykytilanteessa itseltä onnistu. Toivottavasti joku toinen siihen pystyy. No onpahan jotain mitä odottaa, jos löytää itsensä joku päivä aivan pohjalta ja on ihan sama meneekö kiven sisään vai ei.


      • OLD ja paljon ajanut
        erkki kirjoitti:

        Minä en ymmärrä teidän itkua jos kuskin pohjapalkka on esim 8,00 euroa tuntu
        vingutte kaikkia lisiä sitä sun tätä,kuljettajan palkkio voi olla mitä tahansa
        8 euron ja 40 euron välillä tunnilta ei tietenkään joka tunti vingutte, sitä ,että
        pitäisi saada sata % tunteja miksi ei kelpaa 8eurosta = 16 egee kun voisitte saada tehokkaista tunneista,jopa 40 egee,miksi vingutte kun tehokas taksi miei tekee
        4 neljänä yönä viikossa /yli neljännkymmenen tuhannen vuosiansiot onko syytä itkeä,että on huonot työ ajat,jos haluat tienata niin on tehtävä töitä.
        Eikä istuttava Baareissa valittamassa.

        Minä ajan vain sellaiselle isännälle, joka maksaa kunnon prossan, lakisääteiset lisät ja hoitaa lääniin veroni muine kuluineen ja saan kuukausittain tai heti ajon päätyttyä tilitettyäni PAPERILLA ALLEKIRJOITETUN TODISTUKSEN ELI PALKKAKUITIN. Siitä ilmenee kaikki eikä verottaja pääse mankumaan maksamattomia veroja MINULTA koska on todistus!

        "vingutte kaikkia lisiä sitä sun tätä" - Tuolla asenteella oleva isäntä saa ajaa itse. HAISTAN PALANEEN KÄRYÄ ja kierrän sellaisen isännän kaukaa enkä aja kelmille pätkääkään.
        Sahaat kuskejasi silmää, pidät kuskille kuuluvat saatavat itselläsi. Häpeä kiero!
        Maksaako nm. -erkki- kuskille kaikki mitä pitää? Maksatko yleensä sen mitä pitää vai poljetko hintoja? Maksatko vuoro- ym lisiä? Maksatko lomaltapaluurahan?
        Et saa ainakaan minua ajamaan, koska et halua hyvää miestä. Pidä vaan aloittelijoita ja maksa heille vain vähän.
        Hyvää ei saa halvalla. Ja jos ei ole halukkuutta maksaa pyytämääni prossaa ja muita lakisääteisiä, AJA ITSE !!
        40'000 vuosiansiot voi olla isännällä joka ei maksa kuskilleen kaikkea mitä pitää.


    • Duunari vaan

      Autonkuljettajan palkka ei suinkaan ole 3000€ kuukaudessa, vaan n. 2500€/kk. Tähän ansioon taksinkuljettajakin pääsee . Ohessa linkki:

      http://palkka.tietoinfo.com/linja-auton-kuljettajan-palkka-bussikuskin-palkka

      Renginkengin nyt muutenkin on varsin pessimistinen lähes kaikkeen.... Hän ei löydä yleensä mistään hyvää, kitisee ja valittaa kaikesta jopa syyttää valehtelijaksi jos joku sanoo tienaavansa 50.000€/v. Taksiautoilijana...... Ei kannata ottaa vakavasti....

      • 10+5

        Pääkaupunkiseudun paikallisliikenteessä alhaisin AKT:n tes:n sallima tuntipalkka on 14,43 euroa tunnissa, joka tekisi perustunneilla n. 2300 euroa kuukaudessa. Käytännössä on kuitenkin mahdotonta, että kokoaikainen bussinkuljettaja pystyisi ajamaan ilman lisiä. Vaikka ei viikonloppuja ajaisikaan, niin iltalisiä (18:00-22:00) ja yölisiä (22:00-06:00) kertyy väistämättä. Normaali päivävuorokin alkaa työmatkaliikenteen takia niin aikaisin, että joka päivältä saa pari tuntia yölisää. Helbillä on oma tessinsä, mutta kokonaispalkat osuvat suunnilleen samaan sektoriin.

        Mutta kiitos Helsingin kaupungin positiivisen syrjinnän doktriinin, uusista koulutettavista bussinkuljettajista jo 70% on maahanmuuttajia. Että jos joku taksisuhari olisi kiinnostunut vaihtamaan alaa, niin ei kannata edes harkita. Paitsi toki mikäli olet mamutaksari.

        http://www.halla-aho.com/scripta/etninen_syrjinta_rekrytoinnissa.html


      • renginkengin

        Se, että "pääsee" johonkin palkkaan, ei tarkoita, että palkka vertailukelpoisesti olisi sitä.

        Siivoajakin pääsee 4000€/kk palkkaan, kun tekee jatkuvaa tuplavuoroa, vaikka kahdella tai kolmella eri työpaikalla yöt ja pyhät ilman lomia, Voiko siis sanoa, että siivoajilla palkat ihan hyvät?

        Tällä palstalla negatiivisuuteni kumpuaa näistä poskettomista taksiurpojen väitteistä, joilla kai yritetään perustella itselle onneton alavalinta tai sitten houkutella alalle uusia tulijoita. Onhan tällä alalla toki jotain hyvääkin, mutta rengin palkan väittäminen hyväksi on sen luokan törkeä vale tai 70-luvun todellisuuteen pohjautuvaa typeryyttä, että ansaitsisi kopautuksen nokkaan.

        Taksiautoilijan 50k€ ilman omaa ajoa tai vähillä omilla ajoilla on kyllä itselleni yllätys, kuten jo sanoin aiemmin. Ne väitteesi mahdollistavat kohdat tekstistäni jätit täysin huomiotta ja keskityit vain puolustelemaan valettasi. Ihmettelen kyllä miten tuollainen vauraus ei taksiyrittäjien elämissä juuri näy.
        Toisaalta työtunneissasi puhuit tästä vuodesta, jonka vuosituloa et vielä voi tietää. Eli ilmeisesti sen 50k€/ vuosi aikana teit enemmän töitä, mutta sopivasti sotkit vuodet, ajot ja tulot keskenään.
        Joka tapauksessa, vaikka tuo olisi sinulta onnistunutkin, tuskin on mikään keskivertotapaus kyseessä, jonka varaan kannattaisi laskea kun alalle tulee.


      • renginkengin

        Niin ja mitäs sillä on väliä mikä on autonkuljettajan ka. palkka?
        Jos jotakuta kiukuttaa paska palkka, niin sekö lohduttaa, että alalla yleisesti on paskat palkat?

        Ja sitten näistä paskoista palkoista mainitsevalle kitisee herra, joka kertoo ilman töitä tienaavansa paskapalkkaisten renkiensä ansiosta 50 000€/v? Kokonaista yhden taksin suuryritystä pyörittäessään, oikein kapitalisti.

        Onkohan arvomaailmasi ihan pikkuisen kiero?


      • Entinen renki
        renginkengin kirjoitti:

        Niin ja mitäs sillä on väliä mikä on autonkuljettajan ka. palkka?
        Jos jotakuta kiukuttaa paska palkka, niin sekö lohduttaa, että alalla yleisesti on paskat palkat?

        Ja sitten näistä paskoista palkoista mainitsevalle kitisee herra, joka kertoo ilman töitä tienaavansa paskapalkkaisten renkiensä ansiosta 50 000€/v? Kokonaista yhden taksin suuryritystä pyörittäessään, oikein kapitalisti.

        Onkohan arvomaailmasi ihan pikkuisen kiero?

        Höpö höpö höpö höpö. Ja höpö. Tätä samaa negatiivista p askaa tuutista tulee aina vaan.

        Kuten sanoin, sua ei kannata ottaa vakavasti.

        "Paskapalkkaisille" rengeille maksoin juuri syyskuun palkat. Toiselle bruttona 3400€, toinen tienasi melko heikosti johtuen suuresta päivävuoromäärästä 2980€. 20 vuoroa molemmilla ajaen pääkaupunkiseudulla.

        Että onkin p askat palkat.

        Lopetan väittelyn kanssasi tähän.


      • mies32
        Entinen renki kirjoitti:

        Höpö höpö höpö höpö. Ja höpö. Tätä samaa negatiivista p askaa tuutista tulee aina vaan.

        Kuten sanoin, sua ei kannata ottaa vakavasti.

        "Paskapalkkaisille" rengeille maksoin juuri syyskuun palkat. Toiselle bruttona 3400€, toinen tienasi melko heikosti johtuen suuresta päivävuoromäärästä 2980€. 20 vuoroa molemmilla ajaen pääkaupunkiseudulla.

        Että onkin p askat palkat.

        Lopetan väittelyn kanssasi tähän.

        Niin, nuo ovat keskinkertaiset palkat jos ne tulivat 160h arkipäivätöistä.

        Alle keskitason jos kyse pk-seudun miehistä, joilla vuosia työkokemusta.

        Jos taas kyse ylitöistä, yö-, pyhä-, ja lauantaitöistä, niin roimasti alle keskipalkan.

        Jos sinun maailmankuvasi on sieltä 70-luvulta, kun kaverit saivat jostain kaupan hyllyntäyttötyöstään 15mk/h, niin ymmärrän, ettet tajua missä tänä päivänä mennään. Mutta pysyisit edes siinä omassa kuplassasi, etkä alkaisi vänkäämään niiden kanssa, jotka elävät 2000-luvulla ja ovat tälläkin vuosituhannella olleet oikeissa töissä ja osaavat lukea palkkatilastoja.


      • Entinen renki
        mies32 kirjoitti:

        Niin, nuo ovat keskinkertaiset palkat jos ne tulivat 160h arkipäivätöistä.

        Alle keskitason jos kyse pk-seudun miehistä, joilla vuosia työkokemusta.

        Jos taas kyse ylitöistä, yö-, pyhä-, ja lauantaitöistä, niin roimasti alle keskipalkan.

        Jos sinun maailmankuvasi on sieltä 70-luvulta, kun kaverit saivat jostain kaupan hyllyntäyttötyöstään 15mk/h, niin ymmärrän, ettet tajua missä tänä päivänä mennään. Mutta pysyisit edes siinä omassa kuplassasi, etkä alkaisi vänkäämään niiden kanssa, jotka elävät 2000-luvulla ja ovat tälläkin vuosituhannella olleet oikeissa töissä ja osaavat lukea palkkatilastoja.

        Missä ammateissa/työpaikoissa kouluttamattomalle peruskoulun käyneelle maksetaan kolmen tonnin kuukausiliksoja? Lehdet ovat julkaisseet melko usein toteutuneita palkkoja eri ammateista ja siivoojan palkka oli jotain 1400-1600€/kk. Kolmeen tonniin pääsevät olivat joutuneet kouluttautumaan jo melkoisesti. Perushoitajan koulutuskin on useampivuotinen, eikä siinäkään ammatissa makseta kenellekkään kolmea tonnia. Jotain kun täällä väitetään, olisi mukava saada esim. linkkiä väitteen tueksi, muuten uskottavuus katoaa. Mitä tulee asiansa hoitavan taksiautoilijan tuloihin, on 50.000€/v. helposti ansaittu, jopa isommistakin tuloista olen kuullut. Nämä saa tarkistettua verottajalta, ettei tarvitse valehtelijaksi syyttää.Toki olen kuullut paljon myös konkurssin tehneistä taksiautoilijoista....

        Täällä kuulee kaikenlaista elämäänsä kyllästyneiden renkikenkien kertomana. Jos joku renkikenkä on taitamaton taksikuski, eikä saa kunnon palkkaa, löytyy alalta myös osaavia melko hyvin tienaavia autonkuljettajia, jotka käyttävät aikansa työntekoon, eikä renkikengän kaltaiseen itkuun ja valitukseen. Toki työnantajakin voi vaikuttaa ansiotasoon hankkimalla riittävästi vakituisia asiakkaita, ettei jää aikaa juurikaan taksiasemilla nuokkumiseen ja suomi24:lle kirjoittamiseen. ;-)

        70 luvun alussa jos sai 15mk tunnissa, oli huipputuloinen, palkkataso taksissa oli luokkaa 5mk tunnissa. Näin sitä edellinen kirjoittajakin elää jossain muussa ajassa.....


      • renginkengin
        Entinen renki kirjoitti:

        Missä ammateissa/työpaikoissa kouluttamattomalle peruskoulun käyneelle maksetaan kolmen tonnin kuukausiliksoja? Lehdet ovat julkaisseet melko usein toteutuneita palkkoja eri ammateista ja siivoojan palkka oli jotain 1400-1600€/kk. Kolmeen tonniin pääsevät olivat joutuneet kouluttautumaan jo melkoisesti. Perushoitajan koulutuskin on useampivuotinen, eikä siinäkään ammatissa makseta kenellekkään kolmea tonnia. Jotain kun täällä väitetään, olisi mukava saada esim. linkkiä väitteen tueksi, muuten uskottavuus katoaa. Mitä tulee asiansa hoitavan taksiautoilijan tuloihin, on 50.000€/v. helposti ansaittu, jopa isommistakin tuloista olen kuullut. Nämä saa tarkistettua verottajalta, ettei tarvitse valehtelijaksi syyttää.Toki olen kuullut paljon myös konkurssin tehneistä taksiautoilijoista....

        Täällä kuulee kaikenlaista elämäänsä kyllästyneiden renkikenkien kertomana. Jos joku renkikenkä on taitamaton taksikuski, eikä saa kunnon palkkaa, löytyy alalta myös osaavia melko hyvin tienaavia autonkuljettajia, jotka käyttävät aikansa työntekoon, eikä renkikengän kaltaiseen itkuun ja valitukseen. Toki työnantajakin voi vaikuttaa ansiotasoon hankkimalla riittävästi vakituisia asiakkaita, ettei jää aikaa juurikaan taksiasemilla nuokkumiseen ja suomi24:lle kirjoittamiseen. ;-)

        70 luvun alussa jos sai 15mk tunnissa, oli huipputuloinen, palkkataso taksissa oli luokkaa 5mk tunnissa. Näin sitä edellinen kirjoittajakin elää jossain muussa ajassa.....

        Niin, jos halutaan vertailla peruskoulupohjaisia tyhjäpäitä, niin ei pidä ihmetellä, että niitä saa töihin. Moniongelmaisia, alkoholisteja, keskittymishäiriöisiä, typeryksiä, laiskoja, motivoitumattomia, kielitaidottomia, epärehellisiä, laskutaidottomia jne..

        Itse olenkin vain sanonut, että TAVALLISELLE TERVEELLE suomalaiselle taksikuskin palkka on surkea. Eri asia sitten onko taksikuskin palkka, maan alin siis, hyvä tyhjäpäälle tai muuten ongelmaiselle muille työmarkkinoille kelpaamattomalle. Kaipa se ihan ok on verrattuna työttömyyteen tai työkkärin kursseihin ja tukityöllistyspelleilyihin.

        Siivoajan palkka on 2000€/kk luokkaa.
        Katso niitä palkkatilastoja äläkä puhu 70-luvun horinoistasi.

        Tässä nyt yksi linkki, sieltä pitää kyllä osata vielä tehdä oikeat valinnat:
        http://pxweb2.stat.fi/Dialog/Saveshow.asp

        Esimerkkejä:
        Yksityisen sektorin kuukausipalkkaisten ansiot ammattiluokituksen 2010 mukaan vuonna 2011 , SÄÄNNÖLLISEN TYÖAJAN KESKIANSIO (ei siis tarkoita 50h viikossa yö- ja pyhätöitä ilman 5vk lomia! Vaan ylityöt ym. lisät tulevat tuohon päälle)

        91 Siivoojat, kotiapulaiset ja muut puhdistustyöntekijät
        Sukupuolet yhteensä 1 944

        9334 Hyllyjen täyttäjät
        Sukupuolet yhteensä 2 041

        94 Avustavat keittiö- ja ruokatyöntekijät
        Sukupuolet yhteensä 1 981

        Eli jo viime vuonna SÄÄNNÖLLISELLÄ TYÖAJALLA on paskimmissakin paikoissa päästy 2000€/kk ansioihin. Yötaksikuskin 50h viikoilla pyhiä myöten painaen mentäisiin kolmeen tonniin kaikissa näissäkin työtehtävissä. Ja kaikki nuo edellämainitut ovat myös ammatteja, joita ei terve suomalainen ala tänä päivänä tekemään.
        Nämä palkkatilastot myös koko Suomesta, PK-seudulla yleensä palkat 10-20% kovemmat, joten jos sinun kuskisi ajavat PK-seudulla, tulisi näihin siivoajien ym. palkkoihin lisätä 10-20%, jotta niistä saisi vertailukelpoisia.

        Jos ei tunne 70-luvun palkkoja, niin se tarkoittaa, että ei elä 70-luvulla, kuten sinä elät, kun noin hyvin tunnet 70-luvun palkat, mutta et vuoden 2012.

        Jos yhtä autoa pyörittäen itse ajamatta tienaa 50t€/v, jotain mätää alalla on. Kun samaan aikaan täyspäiväiset kuskit tienaavat alle puolet tuosta SÄÄNNÖLLISELLÄ TYÖAJALLA.

        Alalta ei löydy yhtäkään hyvin tienaavaa renkiä kun tehty työmäärä ja ajat suhteutetaan palkkaan. Itse en ala itseäni töillä tappamaan vaikka sillä keskipalkkaiseksi pääsisinkin. Sen verran tyhjää katsetta ja hulluja juttuja tuolla tolpilla ja asiakkailtakin kuulee.
        Nimenomaan palkka nousee, kun ei jää aikaa muuhun kuin ratissa päivystämiseen. Se vaan ei ole oma valintani. PK-seudulla en ole vakiasiakkaiden havainnut nostavan ansiotasoani, koska ei heidän takiaan kannata lähteä pidempää hakumatkaa ajamaan. Pitäisi sitten nostaa taksa pilviin ja siitä ei moni asiakas pitäisi. Lisäksi pitäisi olla päivystysvalmiudessa, josta tietysti tulisi antaa eri korvaus. Kiva muuten kuunnella eri alojen kavereiden valittamista päivystysviikonlopuista, jolloin ei puhelimensa edes välttämättä soi kertaakaan, mutta korvausta saavat tavallisen taksikuskin liksan verran..


      • Entinen renki
        renginkengin kirjoitti:

        Niin, jos halutaan vertailla peruskoulupohjaisia tyhjäpäitä, niin ei pidä ihmetellä, että niitä saa töihin. Moniongelmaisia, alkoholisteja, keskittymishäiriöisiä, typeryksiä, laiskoja, motivoitumattomia, kielitaidottomia, epärehellisiä, laskutaidottomia jne..

        Itse olenkin vain sanonut, että TAVALLISELLE TERVEELLE suomalaiselle taksikuskin palkka on surkea. Eri asia sitten onko taksikuskin palkka, maan alin siis, hyvä tyhjäpäälle tai muuten ongelmaiselle muille työmarkkinoille kelpaamattomalle. Kaipa se ihan ok on verrattuna työttömyyteen tai työkkärin kursseihin ja tukityöllistyspelleilyihin.

        Siivoajan palkka on 2000€/kk luokkaa.
        Katso niitä palkkatilastoja äläkä puhu 70-luvun horinoistasi.

        Tässä nyt yksi linkki, sieltä pitää kyllä osata vielä tehdä oikeat valinnat:
        http://pxweb2.stat.fi/Dialog/Saveshow.asp

        Esimerkkejä:
        Yksityisen sektorin kuukausipalkkaisten ansiot ammattiluokituksen 2010 mukaan vuonna 2011 , SÄÄNNÖLLISEN TYÖAJAN KESKIANSIO (ei siis tarkoita 50h viikossa yö- ja pyhätöitä ilman 5vk lomia! Vaan ylityöt ym. lisät tulevat tuohon päälle)

        91 Siivoojat, kotiapulaiset ja muut puhdistustyöntekijät
        Sukupuolet yhteensä 1 944

        9334 Hyllyjen täyttäjät
        Sukupuolet yhteensä 2 041

        94 Avustavat keittiö- ja ruokatyöntekijät
        Sukupuolet yhteensä 1 981

        Eli jo viime vuonna SÄÄNNÖLLISELLÄ TYÖAJALLA on paskimmissakin paikoissa päästy 2000€/kk ansioihin. Yötaksikuskin 50h viikoilla pyhiä myöten painaen mentäisiin kolmeen tonniin kaikissa näissäkin työtehtävissä. Ja kaikki nuo edellämainitut ovat myös ammatteja, joita ei terve suomalainen ala tänä päivänä tekemään.
        Nämä palkkatilastot myös koko Suomesta, PK-seudulla yleensä palkat 10-20% kovemmat, joten jos sinun kuskisi ajavat PK-seudulla, tulisi näihin siivoajien ym. palkkoihin lisätä 10-20%, jotta niistä saisi vertailukelpoisia.

        Jos ei tunne 70-luvun palkkoja, niin se tarkoittaa, että ei elä 70-luvulla, kuten sinä elät, kun noin hyvin tunnet 70-luvun palkat, mutta et vuoden 2012.

        Jos yhtä autoa pyörittäen itse ajamatta tienaa 50t€/v, jotain mätää alalla on. Kun samaan aikaan täyspäiväiset kuskit tienaavat alle puolet tuosta SÄÄNNÖLLISELLÄ TYÖAJALLA.

        Alalta ei löydy yhtäkään hyvin tienaavaa renkiä kun tehty työmäärä ja ajat suhteutetaan palkkaan. Itse en ala itseäni töillä tappamaan vaikka sillä keskipalkkaiseksi pääsisinkin. Sen verran tyhjää katsetta ja hulluja juttuja tuolla tolpilla ja asiakkailtakin kuulee.
        Nimenomaan palkka nousee, kun ei jää aikaa muuhun kuin ratissa päivystämiseen. Se vaan ei ole oma valintani. PK-seudulla en ole vakiasiakkaiden havainnut nostavan ansiotasoani, koska ei heidän takiaan kannata lähteä pidempää hakumatkaa ajamaan. Pitäisi sitten nostaa taksa pilviin ja siitä ei moni asiakas pitäisi. Lisäksi pitäisi olla päivystysvalmiudessa, josta tietysti tulisi antaa eri korvaus. Kiva muuten kuunnella eri alojen kavereiden valittamista päivystysviikonlopuista, jolloin ei puhelimensa edes välttämättä soi kertaakaan, mutta korvausta saavat tavallisen taksikuskin liksan verran..

        "Niin, jos halutaan vertailla peruskoulupohjaisia tyhjäpäitä..."

        Kuulut itse tähän ryhmään.

        " Moniongelmaisia, alkoholisteja, keskittymishäiriöisiä, typeryksiä, laiskoja, motivoitumattomia, kielitaidottomia, epärehellisiä, laskutaidottomia jne.."

        Kuulutko myös tähän ryhmään?

        " Jos yhtä autoa pyörittäen itse ajamatta tienaa 50t€/v, jotain mätää alalla on. Kun samaan aikaan täyspäiväiset kuskit tienaavat alle puolet tuosta SÄÄNNÖLLISELLÄ TYÖAJALLA."

        Kuka on sanonut, etten aja itse? Tiedätkö mitä, autoilija voi osallistua yrityksensä toimintaan muullakin lailla, kun ajamalla? Mitä mätää alalla on, jos yrittäjä menestyy edes joten kuten? Kuulutko siihen väkeen, jos ei itse menesty, et soisi toistenkaan menestyvän? Mitäs ne nyt olivatkaan....Viha, kauna, kateus.... suomalaisten perussyntejä... Kyllä kuskini saavat reilusti enemmän, kuin puolet tuosta, palkkakuluni ovat reilusti enemmän, kuin oma verotettava tuloni.

        "Tässä nyt yksi linkki, sieltä pitää kyllä osata vielä tehdä oikeat valinnat:
        http://pxweb2.stat.fi/Dialog/Saveshow.asp"

        Jospa laittaisit toimivan linkin.

        " Itse en ala itseäni töillä tappamaan vaikka sillä keskipalkkaiseksi pääsisinkin"

        Tämä selittääkin huonon palkkasi. ;)

        Herää kysymys, minkä ihmeen takia olet pelkkä tyhjäpäinen taksikuski? Kyllä sinulle taksikuskin työ on helevetin raskasta, kun et löydä yhtäkään hyvää puolta työstäsi. Itse olen ollut alalla yli 40 vuotta, eikä ole koskaan tullut mieleeni, ettenkö olisi valinnut ammattiani oikein, viihdyn työssäni. Kyllä ainakin sinulla on mennyt ammatinvalinta TÄYSIN PIELEEN, tai sitten et pysty parempaan. Tyytyisit osaasi, etkä jatkuvasti valittaisi, suomi 24 on pullollaan valitustasi...

        Tunnut melko vastenmieliseltä tyypiltä....


      • renginkengin
        Entinen renki kirjoitti:

        "Niin, jos halutaan vertailla peruskoulupohjaisia tyhjäpäitä..."

        Kuulut itse tähän ryhmään.

        " Moniongelmaisia, alkoholisteja, keskittymishäiriöisiä, typeryksiä, laiskoja, motivoitumattomia, kielitaidottomia, epärehellisiä, laskutaidottomia jne.."

        Kuulutko myös tähän ryhmään?

        " Jos yhtä autoa pyörittäen itse ajamatta tienaa 50t€/v, jotain mätää alalla on. Kun samaan aikaan täyspäiväiset kuskit tienaavat alle puolet tuosta SÄÄNNÖLLISELLÄ TYÖAJALLA."

        Kuka on sanonut, etten aja itse? Tiedätkö mitä, autoilija voi osallistua yrityksensä toimintaan muullakin lailla, kun ajamalla? Mitä mätää alalla on, jos yrittäjä menestyy edes joten kuten? Kuulutko siihen väkeen, jos ei itse menesty, et soisi toistenkaan menestyvän? Mitäs ne nyt olivatkaan....Viha, kauna, kateus.... suomalaisten perussyntejä... Kyllä kuskini saavat reilusti enemmän, kuin puolet tuosta, palkkakuluni ovat reilusti enemmän, kuin oma verotettava tuloni.

        "Tässä nyt yksi linkki, sieltä pitää kyllä osata vielä tehdä oikeat valinnat:
        http://pxweb2.stat.fi/Dialog/Saveshow.asp"

        Jospa laittaisit toimivan linkin.

        " Itse en ala itseäni töillä tappamaan vaikka sillä keskipalkkaiseksi pääsisinkin"

        Tämä selittääkin huonon palkkasi. ;)

        Herää kysymys, minkä ihmeen takia olet pelkkä tyhjäpäinen taksikuski? Kyllä sinulle taksikuskin työ on helevetin raskasta, kun et löydä yhtäkään hyvää puolta työstäsi. Itse olen ollut alalla yli 40 vuotta, eikä ole koskaan tullut mieleeni, ettenkö olisi valinnut ammattiani oikein, viihdyn työssäni. Kyllä ainakin sinulla on mennyt ammatinvalinta TÄYSIN PIELEEN, tai sitten et pysty parempaan. Tyytyisit osaasi, etkä jatkuvasti valittaisi, suomi 24 on pullollaan valitustasi...

        Tunnut melko vastenmieliseltä tyypiltä....

        No en nyt ihan peruskoulupohjaisiin kuulu, mutta jonkun sortin ongelmatapauksiin kuitenkin, sen takiahan olen taksin rattiin ajautunut ja uravalintani mennyt pieleen. Kuten meillä kaikilla rengeillä. Ehkä meistä vähäongelmaisimpia ovat ne, jotka ovat ihan tyytyväisesti imbesillejä, eivätkä mitään muuta kuin matalinta palkkaa vähiten arvostetussa ammatissa ikävillä työajoilla ikinä elämältään odottaneetkaan. Ikään kuin CP-vammaisetkin voivat olla ihan tyytyväisiä elämiinsä ja jos vielä pääsevät johonkin "työpaikkaan" kääntelemään puulevyjä eestaas, niin kokevat elämänsä olevan täydellistä, eivätkä ymmärtäisi ollenkaan jos joku normaaliälyinen työkaverinsa valittaisi työoloista, palkasta jne.. Tälläinen CP-vammainen voisi jopa suuttua, jos hänen karkkirahapalkkaansa joku kehtaisi sanoa huonoksi.

        Yrittäjän menestyksessä ei mitään, mutta jos ajamatta itse tienaa mitätöntä pääomaa vaativalla alalla 50t€ vuodessa, niin kyllä säännellyn alan tuottavuus kuulostaa liioitellulta. Etenkin suhteessa työntekijöiden palkkoihin ja asiakkaiden maksamiin hintoihin. Menestyä saa, mutta juuri alan sääntely tässä mättää. Jos vapaassa kilpailussa joku yhdestä autosta repisi vaikka miljoonatulot, niin eihän siinä mitään.

        Tietysti se selittää "huonon" palkan, että tekee töitä vaan ihan tavallisesti. Vaan kun ei tällä alalla rikastumaan ainakaan renkinä pääse kuitenkaan, niin ihan sama. Eri asia olisi jos repimällä muutaman vuoden kaikkensa voisi päästä urallaan eteenpäin ja oikeasti isoille liksoille, haastaviin tehtäviin tai saisi edes arvostusta. Vaan ei.

        Sinun aikanasi 40v sitten taksikuskien palkat ja työn arvostus olivat eri tasolla suhteessa muihin palkkoihin, kuten olet täälläkin aiemmin kertonut. Nykyisin palkkasi on eri tasolla kuin nykyisten renkien. Joten erikoista on tuo arvostelusi "valitustani" kohtaan, kun et ole samaa kokenut. Lisäksi sinä olet syntynyt tyhjäpääksi, joka on juuri omiaan taksikuskiksi. Vaan nimenomaan ne terveet täyspäiset eivät ole, sairaat täyspäiset taas eivät parempaan pysty, joten ajavat ja valittavat ja ryyppäävät ja kitisevät. Kuten alallamme tapana on, lukuunottamatta mamuja, joille taksikuskinkin palkka on enemmän kuin uskalsivat vielä muutama vuosi sitten toivoa.

        Vastenmielinenhän sinäkin olet tuossa 70-luvun omahyväisyydessäsi.


      • Entinen renki
        renginkengin kirjoitti:

        No en nyt ihan peruskoulupohjaisiin kuulu, mutta jonkun sortin ongelmatapauksiin kuitenkin, sen takiahan olen taksin rattiin ajautunut ja uravalintani mennyt pieleen. Kuten meillä kaikilla rengeillä. Ehkä meistä vähäongelmaisimpia ovat ne, jotka ovat ihan tyytyväisesti imbesillejä, eivätkä mitään muuta kuin matalinta palkkaa vähiten arvostetussa ammatissa ikävillä työajoilla ikinä elämältään odottaneetkaan. Ikään kuin CP-vammaisetkin voivat olla ihan tyytyväisiä elämiinsä ja jos vielä pääsevät johonkin "työpaikkaan" kääntelemään puulevyjä eestaas, niin kokevat elämänsä olevan täydellistä, eivätkä ymmärtäisi ollenkaan jos joku normaaliälyinen työkaverinsa valittaisi työoloista, palkasta jne.. Tälläinen CP-vammainen voisi jopa suuttua, jos hänen karkkirahapalkkaansa joku kehtaisi sanoa huonoksi.

        Yrittäjän menestyksessä ei mitään, mutta jos ajamatta itse tienaa mitätöntä pääomaa vaativalla alalla 50t€ vuodessa, niin kyllä säännellyn alan tuottavuus kuulostaa liioitellulta. Etenkin suhteessa työntekijöiden palkkoihin ja asiakkaiden maksamiin hintoihin. Menestyä saa, mutta juuri alan sääntely tässä mättää. Jos vapaassa kilpailussa joku yhdestä autosta repisi vaikka miljoonatulot, niin eihän siinä mitään.

        Tietysti se selittää "huonon" palkan, että tekee töitä vaan ihan tavallisesti. Vaan kun ei tällä alalla rikastumaan ainakaan renkinä pääse kuitenkaan, niin ihan sama. Eri asia olisi jos repimällä muutaman vuoden kaikkensa voisi päästä urallaan eteenpäin ja oikeasti isoille liksoille, haastaviin tehtäviin tai saisi edes arvostusta. Vaan ei.

        Sinun aikanasi 40v sitten taksikuskien palkat ja työn arvostus olivat eri tasolla suhteessa muihin palkkoihin, kuten olet täälläkin aiemmin kertonut. Nykyisin palkkasi on eri tasolla kuin nykyisten renkien. Joten erikoista on tuo arvostelusi "valitustani" kohtaan, kun et ole samaa kokenut. Lisäksi sinä olet syntynyt tyhjäpääksi, joka on juuri omiaan taksikuskiksi. Vaan nimenomaan ne terveet täyspäiset eivät ole, sairaat täyspäiset taas eivät parempaan pysty, joten ajavat ja valittavat ja ryyppäävät ja kitisevät. Kuten alallamme tapana on, lukuunottamatta mamuja, joille taksikuskinkin palkka on enemmän kuin uskalsivat vielä muutama vuosi sitten toivoa.

        Vastenmielinenhän sinäkin olet tuossa 70-luvun omahyväisyydessäsi.

        "Yrittäjän menestyksessä ei mitään, mutta jos ajamatta itse tienaa mitätöntä pääomaa vaativalla alalla 50t€ vuodessa,..."

        Sanoinko, etten ajaisi itse? Ajan joskin vähän, sen sijaan teen muuta hommaa. Kirjanpito, auton pesu ja huolto kuuluu minulle, kuljettajat vain ajavat.

        Olemme päässeet nyt selville toistemme mielipiteistä ja todenneet toisistamme olevamme molemmat tyhjäpäitä. Onneksi olen tyhjäpäänä kuitenkin tyytyväinen omasta ammatinvalinnastani, tosin olen ammattikoulutuksen kautta valmistunut ihan muuhun ammattiin, jota en ole tehnyt päivääkään. Taksikuskin työ on ollut mieleistä työtä, viihdyn asiakaspalvelussa, enkä juurikaan ole joutunut riitelemään heidän kanssaan. Hyvä, että meitä tyhjäpäitä löytyy, sillä taksareitakin tarvitaan.

        Toki on myönnettävä, että taksikuskin työ oli erittäin arvostettu ja haluutu duuni silloin, kun itse aloitin. Ajopaikkoja oli tarjolla erittäin vähän, runsaasti vähemmän, kuin alalle hakijoita. Niinpä alalta karsiutui suoraan sellaiset, joiden ei alalle olisi koskaan pitänyt tulla. Sinun asenteellasi et olisi päässyt kenellekkään hommiin ja jos olisit vahingossa päässytkin, fudut olisi tullut hyvin pian, eikä kukaan sen jälkeen sua hommiinsa olisi ottanut.. Siihen aikaan olimme lojaaleja isännillemme, samoin isäntämme olivat meille reiluja, silloin synkkasi hyvin. Monikin kuljettaja ehti palvella vain yhtä-kahta isäntää saadessaan omat luvat.

        Tänä päivänä taitaa olla niin, ettei sanaa ´lojaalisuus´edes tunneta.

        Kannattaa varmaan lopettaa nyt tosissaan väittely tästä aiheesta, eihän tällainen johda mihinkään.

        Koeta löytää elämääsi jostain edes joku valopilkku, tuollainen negatiivisuus johtaa ongelmiin oman itsensä kanssa. Tarkoitan tällä mielenterveys ongelmaa...


      • renginkengin
        Entinen renki kirjoitti:

        "Yrittäjän menestyksessä ei mitään, mutta jos ajamatta itse tienaa mitätöntä pääomaa vaativalla alalla 50t€ vuodessa,..."

        Sanoinko, etten ajaisi itse? Ajan joskin vähän, sen sijaan teen muuta hommaa. Kirjanpito, auton pesu ja huolto kuuluu minulle, kuljettajat vain ajavat.

        Olemme päässeet nyt selville toistemme mielipiteistä ja todenneet toisistamme olevamme molemmat tyhjäpäitä. Onneksi olen tyhjäpäänä kuitenkin tyytyväinen omasta ammatinvalinnastani, tosin olen ammattikoulutuksen kautta valmistunut ihan muuhun ammattiin, jota en ole tehnyt päivääkään. Taksikuskin työ on ollut mieleistä työtä, viihdyn asiakaspalvelussa, enkä juurikaan ole joutunut riitelemään heidän kanssaan. Hyvä, että meitä tyhjäpäitä löytyy, sillä taksareitakin tarvitaan.

        Toki on myönnettävä, että taksikuskin työ oli erittäin arvostettu ja haluutu duuni silloin, kun itse aloitin. Ajopaikkoja oli tarjolla erittäin vähän, runsaasti vähemmän, kuin alalle hakijoita. Niinpä alalta karsiutui suoraan sellaiset, joiden ei alalle olisi koskaan pitänyt tulla. Sinun asenteellasi et olisi päässyt kenellekkään hommiin ja jos olisit vahingossa päässytkin, fudut olisi tullut hyvin pian, eikä kukaan sen jälkeen sua hommiinsa olisi ottanut.. Siihen aikaan olimme lojaaleja isännillemme, samoin isäntämme olivat meille reiluja, silloin synkkasi hyvin. Monikin kuljettaja ehti palvella vain yhtä-kahta isäntää saadessaan omat luvat.

        Tänä päivänä taitaa olla niin, ettei sanaa ´lojaalisuus´edes tunneta.

        Kannattaa varmaan lopettaa nyt tosissaan väittely tästä aiheesta, eihän tällainen johda mihinkään.

        Koeta löytää elämääsi jostain edes joku valopilkku, tuollainen negatiivisuus johtaa ongelmiin oman itsensä kanssa. Tarkoitan tällä mielenterveys ongelmaa...

        No siitä olen samaa mieltä, että aina pitää olla meitä pahnanpohjimmaisia, muutenhan tälläiset taksi-, siivous- yms. työt jäisivät vallan hoitamatta. Onneksi tosin nykyisin mamut tulevat paremmalla asenteella tekemään näitä töitä, niin me kantasuomalaiset pahnanpohjimmaiset voimme siirtyä kortistoon ryyppäämään.

        Mistäs sinä tiedät asenteeni töissä ja isäntiäni kohtaan? Mutta se on tietysti totta, että eipä tällä alalla nykyisin tarvitse kuin vähän työmaalla näkyä, niin työpaikkansa pitää, koska uusia paikkoja on jatkuvasti tarjolla, etenkin suomalaiselle, kun isännistä iso osa ei halua mamua palkata, vaikka he totta puhuen monesti ovatkin parempia työntekijöitä juuri em. asenne ja muista ongelmista johtuen.

        Ei se, että minä tajuan, että työni on pahnanpohjimmaisten vajukkien duunia ja sen mukaisesti palkattua, tarkoita, ettenkö olisi ihan peruslojaali isäntiäni kohtaan. Eihän se isännänkään vika ole, että minä olen taksikuski. Tosin jos saisin tietää omienkin isäntieni tienaavan 50k€ vuodessa Suomi24:ään kirjoittelusta, niin alkaisin kyllä ajamaan enemmän pimeää keikkaa.

        On minulla elämä ihan kunnossa tätä työtä lukuunottamatta. Niin ja kevyttä nettiaddiktiota. Oikean työpaikan kun jostain vielä saisin, niin olisi kaikki elämässäni tip-top, joten älähän sinä huoli mielenterveyteni puolesta. Kanna huolta niistä selkänahastaan elantosi repivien renkiesi puolesta. Aika monella tällä alalla jää työura kesken, kun alkaa joko yläkerta, vatsa, maksa tai selkä pettämään.


      • entinen renki
        renginkengin kirjoitti:

        No siitä olen samaa mieltä, että aina pitää olla meitä pahnanpohjimmaisia, muutenhan tälläiset taksi-, siivous- yms. työt jäisivät vallan hoitamatta. Onneksi tosin nykyisin mamut tulevat paremmalla asenteella tekemään näitä töitä, niin me kantasuomalaiset pahnanpohjimmaiset voimme siirtyä kortistoon ryyppäämään.

        Mistäs sinä tiedät asenteeni töissä ja isäntiäni kohtaan? Mutta se on tietysti totta, että eipä tällä alalla nykyisin tarvitse kuin vähän työmaalla näkyä, niin työpaikkansa pitää, koska uusia paikkoja on jatkuvasti tarjolla, etenkin suomalaiselle, kun isännistä iso osa ei halua mamua palkata, vaikka he totta puhuen monesti ovatkin parempia työntekijöitä juuri em. asenne ja muista ongelmista johtuen.

        Ei se, että minä tajuan, että työni on pahnanpohjimmaisten vajukkien duunia ja sen mukaisesti palkattua, tarkoita, ettenkö olisi ihan peruslojaali isäntiäni kohtaan. Eihän se isännänkään vika ole, että minä olen taksikuski. Tosin jos saisin tietää omienkin isäntieni tienaavan 50k€ vuodessa Suomi24:ään kirjoittelusta, niin alkaisin kyllä ajamaan enemmän pimeää keikkaa.

        On minulla elämä ihan kunnossa tätä työtä lukuunottamatta. Niin ja kevyttä nettiaddiktiota. Oikean työpaikan kun jostain vielä saisin, niin olisi kaikki elämässäni tip-top, joten älähän sinä huoli mielenterveyteni puolesta. Kanna huolta niistä selkänahastaan elantosi repivien renkiesi puolesta. Aika monella tällä alalla jää työura kesken, kun alkaa joko yläkerta, vatsa, maksa tai selkä pettämään.

        Juu. Tämä on lujahermoisten duunia, herkkähipiäiset eivät alalla pärjää kauaakaan. Ehkä yli 40 vuotta alalla viihtyneenä voin sanoa olevani lujahermoinen.;)

        Loppu.


      • renginkengin
        entinen renki kirjoitti:

        Juu. Tämä on lujahermoisten duunia, herkkähipiäiset eivät alalla pärjää kauaakaan. Ehkä yli 40 vuotta alalla viihtyneenä voin sanoa olevani lujahermoinen.;)

        Loppu.

        Ennemmin lehmänhermoinen, joka on tyytynyt tekemään työuransa rattia pyöritellen.

        Taisi olla kolmas loppusi tälle päivälle.


      • akdjfhoisdHGÄLKBHF

      • ?

    • taksaa maksaa

      taksin maksut on samaa luokka kuin puutavara rekalla johtuuko siitä taksit ovat ulkopuolella kilpailutuksen eli tarjoitusen peruusteella ajosta.

    • Fyrkkaa

      Otetaanpa tällainen keksitty esimerkki, joka on kuitenkin aika lähellä totuutta. Ajatellaan, että meillä on kuljettaja X, joka ajaa viikossa kolme päivävuoroa ja lisäksi perjantai ja lauantai yöt. Ti-to kuljettaja X on töissä välillä 06.00-16.00 ja pe-la 20.00-06.00. Kassaa kertyy arkivuoroissa 300 euroa ja yövuoroissa 450 euroa, siis 1800 euroa viikossa. Kokonaistyöaika kuljettajallemme on 50 tuntia viikossa ja näistä ajoa 45 tuntia. Kuljettajalla on provisiopalkka 38 % eli hän saa viikosta palkkaa 628 euroa brutto.

      Mikä on kuljettaja X:n pohjatuntipalkka, jos tuo euromäärä muutetaan vertailukelpoiseksi muiden ihmisten palkkojen kanssa? Kuljettaja X tekee viikossa 5 tuntia ylityötä, joilta maksetaan normaalisti 50% korotettua palkkaa. Lisäksi X tekee 12 h yötyötä (useimmilla aloilla alkaa klo 00.00, vaikka työaikalaissa 23.00), joista tyypillisesti maksetaan yölisää n. 15%. Lisäksi kuusi tuntia tehdään sunnuntain puolella, jolloin näistä tunneista maksetaan pyhätyölisää 100%. Eli näillä tiedoilla pitäisi laskea X:lle vertailukelpoinen pohjatuntipalkka. Ei muuta kuin ratkaistaan Y seuraavasta yhtälöstä.

      40Y 7,5Y 12(0,15Y) 6Y = 628 €
      -->
      55,3Y = 628 €
      -->
      Y = 628 € / 55,3 = 11,36 €

      Siis kuljettaja X:n pohjatuntipalkka on 11,36 euroa. Se ei ole huippupalkka, mutta ei se ole huonoimmasta päästäkään. Esim. kaupan kassat pääsevät tuntipalkassa tuosta ohi vasta viiden vuoden työkokemuksen jälkeen (toki taksikuskikin yleensä aloittaa pienemmällä prosentilla kuin 38). Samoin mm. huoltoasemien henkilöstöllä, liha-alan työntekijöillä ja McDonaldsin myyjillä on pienempi tuntipalkka ainakin uransa alussa. Sen sijaan linja-autonkuljettajilla, terminaalityöntekijöillä ja raskaan kaluston kuljettajilla on parempi palkka jo ensimmäisestä työpäivästä lähtien.

      • renginkengin

        1) kuka täyspäinen alkaa ura-kassaksi tänä päivänä? Toki voidaan sanoa, että taksista tienaa hyvin tai tavallisesti verrattuna muihin matalapalkkaisimpiin töihin, mutta ei se tee palkasta hyvää, vaan vain yhtä huonon kuin muillakin huonopalkkaisimmilla.
        2) 30€/h autolle päivävuoroista on käsittääkseni aika kova tavoite.
        3) Juuri äsken tuli eri duunarialojen palkkoja jollain nettisivulla ja muutamalla alalla palkat olivat yli 20€/h ja pienimmillään jotain 14€/h.

        Siis taksin palkka on korkeintaan tavallinen matalapalkka, joka sopii opiskeiljoille tuurausluontoisesti ja kesätyöntekijöille. Täyspäiväistä työuraa koululaisen palkalla eivät lähde muut kuin vajaaälyiset tekemään. Samahan koskee mäkkäriä ja siivoustöitä.


      • paskua puhut

        toi on ihan teoreettinen ajatus niinkuin kassatkin,
        ei kukaan tuolla lailla aja, ainoa kokonainen vapaa päivä olisi maanantai?
        vuodesta toiseen?


      • Fyrkkaa
        paskua puhut kirjoitti:

        toi on ihan teoreettinen ajatus niinkuin kassatkin,
        ei kukaan tuolla lailla aja, ainoa kokonainen vapaa päivä olisi maanantai?
        vuodesta toiseen?

        No joku toinen viikko on toisenlainen. Pointti oli laskea se pohjatuntipalkka, jota suurin osa taksinkuljettajista ei varmaan osaa ottaa huomioon lainkaan kun ajattelevat vain kuukausiansiota tai korkeintaan laskevat tuntipalkan tyyliin palkka jaettuna ajotunneilla (joka edellä olevassa esimerkissä antaisi lähes 14 euron tuntipalkan). Toki moni ajaa pienemmät kassat ja erilaisella prosentilla, mutta tuo olikin vain yksi esimerkki.


    • Liksa käräjiltä?

      Turha tässä saivarrella jostain prossasta. 1% on 1 euro satasesta.
      Sillä ei paljoa tienaa jos vain se on palkan peruste.

      Taksirengin palkka on pieni ja sitä myöten alan arvostus nollatasoa. Alalla on kova puute kuljettajista.
      Väitän ja kokemuksesta tiedän, että taksarit ovat itse syypäitä alan työvoimapulaan ja heikkoon arvostukseen.
      Miksi on näin? Mitä taksarit voivat tehdä arvostuksen nostamiseksi ja työvoiman saamiseksi.
      Siihen on yksi syy. Se on PALKKA. Palkka muodostuu kaikesta TESin mukaan maksettavista etuisuuksista.

      Sitten on vielä isäntiä, jotka julkisesti ovat täälläkin asenteella: "vingutte kaikkia lisiä sitä sun tätä".
      Kuski pyytää vain sitä mikä pitää lain mukaan saada.

      Miksi kaikki vakkari-taksirengit eivät saa:

      Lomaltapaluuraha?
      Se on aika iso menetys. Sentäs 2 viikon palkka.

      Pekkasvapaat?
      19 vrk palkka on iso menetys.

      Herranen aika kun työajat ovat 06:00-16:00 pitää työajan lyhennysvapaata LAIN MUKAAN SAADA 1,5 vrk/kk. Se tekee 19 vrk palkallista vapaata / vuosi.

      Sunnuntai 100% korotus?
      Tämäkin vielä!

      Kuka maksaa heittokuskin sairausajan palkan?
      Ei kukaan. Heti kyllä ollaan soittelemassa ja tarjoomassa ajovuoroja saikun jälkeen.

      Muista tämä sinä renki, olet oikeutettu saamaan saatavasi vuosienkin päästä. Dokumenttia paperilla pitää olla.
      Pidä hiton tarkkaa kirjanpitoa. Kopioi loppuraportit. Pyydä aina täydellinen palkkatodistus ja kuittaus ajopäiväkirjaan. Palkkatodistuksesta tulee ilmetä, onko korotuksia maksettu.

      Vain dokumentit ovat päteviä rahojesi saamiseen vaikka oikeusteitse. Jos kuulut esim. AKT liittoon, vien paperit toimitsijalle. Hän ottaa yhteyden isäntään. Jos se ei auta, on edessä käräjät joissa asiaasi hoitaa maksutta liiton lakimies.

      • 10+3

        Pekkaset eivät ole lakisääteisiä, vaan niistä on sovittu työehtosopimuksissa. Taksialalla ei ole yleissitovaa työehtosopimusta eikä siten mitään velvollisuutta antaa työajanlyhennysvapaitakaan.


    • Ja mä en maksa!!!!!!

      ....ja siksi on työvoimapula ja alan 0-arvostus!

    • AJAKAA ITTE!

      Jos ei makseta siitä mistä pitää, on turha odottaa työntekijöitäkään. Ajakaa itte!

      • heivaanhei.......

        Niin me yhden auton autoilijat ajammekin. Nyt on vaan viime aikoina ollut liikkeellä näitä "liikemiehiä", jotka ostavat useampia yhtiömuotoisia autoja ja ajattavat sitten vieraalla. Kuljettajat on saatava ja sitten näemmekin alalla varsin kirjavaa kuljettajaporukkaa.

        Enää emme tarvitsisi kuin kunnon taksankorotus, josta sitten palkkoja on helppo maksella...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      163
      3056
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      372
      2087
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1861
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1836
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      985
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      113
      968
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe