Siis miten lasketaan!

Tietämätön

Eli olen töissä määräaikaisella sopimuksella joulukuun loppuun asti mutta jään äitiyslomalle joulukuun alusta. lomaa minulle on kertynyt 14 päivää ja olemme puhuneet työnantajan kanssa jos saisin ne rahana. nyt kuitenkin olen sekaisin sillä jos pitäisin nuo lomapäivät niin työnantajahan maksaisi minulle sitä loma-ajanpalkkaa, eikö? Ja siihen vielä lisäksi se lomaraha jos se kuuluu meidän työpaikan noudattaamaan työehtosopimukseen, eikö?

Eli jos saisin siis "kahdenlaisesta" asiasta korvauksen JOS pitäisin lomat. Mutta jos otan kyseiset lomapäivät rahana, lasketaanko siihenkin noista molemmista vai onko siinä laskutavassa jo suurempi kerroin?

Toivottavasti joku tajusi, kiitoksia etukäteen!

7

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietämätön

      JATKOOOAAAA!!


      "Kyllä kuukausipalkkaisen lomapalkan jakajana on ollut 25 jo ties miten pitkään.
      Eli kk-palkka/25*lomapäivien lukumäärä = loma-ajan palkka ja tästä
      50% on sitä ns. lomarahaa."

      Tämä siis pätisi jos pitäisin loman, häviänkö siis rahaa jos otan kuitenkin lomat rahana?

      • ajattelen

        Minusta tienaat enemmän ottamalla lomat lomakorvauksena työsuhteen päättyessä vaikka et saakaan lomarahaa.

        Eikös se mene näin. Jos jäät lomalle enne äitiysloman alkua, niin saat siltä loma-ajalta vain lomarahan verran enemmän kuin jos olisit töissä etkä lomalla. Sitten työsuhteen loputtua et saa enää lomakorvausta. Tällä tavalla tosin pystyt jäämään töistä pois aikaisemmin. Mutta toisaalta, jos et jaksaisi olla ilman lomaa töissä äitiysloman alkuun saakka, niin saisit varmaan palkallista sairauslomaa loppuajaksi.


      • toisaaltakin
        ajattelen kirjoitti:

        Minusta tienaat enemmän ottamalla lomat lomakorvauksena työsuhteen päättyessä vaikka et saakaan lomarahaa.

        Eikös se mene näin. Jos jäät lomalle enne äitiysloman alkua, niin saat siltä loma-ajalta vain lomarahan verran enemmän kuin jos olisit töissä etkä lomalla. Sitten työsuhteen loputtua et saa enää lomakorvausta. Tällä tavalla tosin pystyt jäämään töistä pois aikaisemmin. Mutta toisaalta, jos et jaksaisi olla ilman lomaa töissä äitiysloman alkuun saakka, niin saisit varmaan palkallista sairauslomaa loppuajaksi.

        Tuo perustuu siihen, että aloittaja saa palkkaa äitiysloman ajalta siihen saakka kun työsuhdetta riittää. Ilman laskuja ja muita varmistuksia luulen, että kaikkein edullisin olisi, jos voisi pitää loman äitiysvapaan aikana niin, että se loppuu ennen kuin työt loppuu. Silloin saisi lomarahan ja Kelan päivärahat loman ajalta palkan lisäksi. Tosin epäilen, että työnantaja suostuu vain sellaiseen lomajärjestelyyn, mikä on hänelle pakollista ja edullisinta.

        Aloittajan kannattaisi pohdiskella näitä raha-asioita luottamusmiehen kanssa. Silloin vois saada oikeimman vastauksen. Ja joka tapauksessa työnantaja on se, joka päättää.


    • tietämätön

      Jees omasta TES:istä löyty vastaukset. nyt vielä kysyisin seuraavasta kohdasta;

      "Mikäli työntekijän työsuhde päättyy ennen lomarahan
      paikallisesti sovittua maksuajankohtaa, maksetaan se
      työsuhteen päättyessä, mikäli työntekijä muutoin on
      siihen työehtosopimuksen mukaan oikeutettu.

      Lomaraha maksetaan myös mahdollisen lomakorvauksen
      yhteydessä, mikäli työsuhde lomakautena päättyy muusta kuin työntekijästä itsestään johtuvasta syystä.
      Lomaraha maksetaan tällöin edellisen päättyneen lomanmääräytymisvuoden lomakorvauksesta, mutta ei viimeisen kesken jääneen lomanmääräytymisvuoden lomakorvauksesta.

      Soveltamisohje:

      Määräaikaisen työsopimuksen päättyminen ei ole työntekijästä itsestään johtuva syy.
      Jos työnantaja lomakautena päättää työntekijän työsuhteen muusta kuin työntekijästä itsestään johtuvasta syystä
      kesken tämän vuosiloman, maksetaan työntekijälle myös
      lomarahan jälkimmäinen osa. Mikäli työntekijälle ei ole
      annettu vuosilomaa ennen tällä tavoin tapahtunutta työ-
      suhteen päättymistä, maksetaan työntekijälle koko lomaraha"

      Koska olen ollut vasta tämän vuoden kesästä asti töissä, en ole siis oikeutettu lomarahaan koska kausi on kesken? Ymmärsinkö oikein. kuitenkin kyseessä määräaikainen työsuhde joten työsuhteen päättyminen ei ole riippuvainen minusta..

    • palkanlaskijana

      Et ole oikeutettu pitämään noita lomia koska lomanmääräytymisvuosi joka on alkanut 01.04.2012 kerryttää lomaa pidettäväksi 01.05.2013 alkaen.

      Tästä syystä saat ne rahana eikä niistä makseta lomarahaa.

    • tietämätön

      Mikäli työntekijälle ei ole
      annettu vuosilomaa ennen tällä tavoin tapahtunutta työ-
      suhteen päättymistä, maksetaan työntekijälle koko lomaraha"

      tuo kohta vain ihmetyttää sillä kyseessähän ei ole minun syystäni oleva irtisanominen vaan määräaikainen soppari. ja minulle ei ole annettu vuosilomaa.

      yksi sanoo että olen sen ansainnut ja toinen sanoo etten ole. :(

      • toisellalalla

        Jos työnantajasi sattuisi suostumaan antamaan sinulle nuo tällä lomanmääräytymisvuodella kertyneet lomapäivät vuosilomana ennen työsuhteesi loppua, mutta niin, että palaat vielä takaisin töihin tai äitiysvapaalle, jonka alkamisesta sinun pitää ilmoittaa viimeistään 2 kk ennen kuin äitiysvapaa alkaa, niin silloin voisit saada lomarahan, mutta et muuten. Pääsääntö on kumminkin lomakorvauksen maksaminen lopputilissä, koska ei ole kysymys ennen 31.3.2012 ansaituista lomapäivistä.

        Arvaukseni on, että työnantajasi osaa laskea, ja se vaihtoehto toteutuu, joka on vuosilomalain ja työehtosopimuksen mukainen, ja tulee työnantajalle edullisimmaksi.

        Tämäkin vastaus voi olla väärin. Liitossa tiedettäsiin, mutta pitää olla jäsen, että sieltä saa vastuksen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe