Ajattelin vaan jakaa tän pari päivää sitten kokemani ahaa-elämyksen. Turhauduin lopullisesti kelvottomiin ja ylihinnoiteltuihin kampaamoihin ja aloin tutkia netistä, miten hiuksensa voi leikata itse. No, ilmeni, että neuvojahan on tosiaan pilvin pimein. Yksinkertaisimmillaan puolipitkät hiukset saa leikattua näin:
1. Pese hiukset ja kuivaa ne pyyhekuiviksi
2. Kampaa hiukset tiiviisti ponnarille aivan keskelle päälakea. Tämä kannattaa tehdä pää alaspäin.
3. Kierrä ponnaria myötäpäivään (niin että siitä tulee sellainen pötkö).
4. Leikkaa pötkö terävillä saksilla haluamastasi kohdasta.
5. Avaa hiukset ja kampaa.
6. Kampaa hiukset uudestaan ponnarille aivan keskelle päälakea.
7. Kieputa ponnaria vastapäivään.
8. Leikkaa uudestaan.
Lopputuloksena on kevyesti kerrostettu ja linjaltaan sopivasti rikkonainen kampaus. En ainakaan omalla kohdallani huomaa oikeastaan mitään eroa tämän ja kampaajalla tehdyn leikkauksen välillä. Paitsi no, tää oli ilmainen. Tuskinpa tulen enää koskaan istumaan kampaajan tuoliin vain maksaakseni siitä lystistä sen 40-60 euroa ja saadakseni vähän mitä sattuu.
Puolipitkät hiukset on luultavasti helpoimmat leikata, mutta seuraavaksi ajattelin ryhtyä opettelemaan muita tyylejä. Asiaa mietittyäni tootesin, että tää on ehkä hyödyllisimpiä kädentaitoja, mitä ihmisellä voi olla.
Hiukset on helppo leikata itse
28
31849
Vastaukset
- emohair
kiva tietää et noinki saa leikattuu kerroksii : 3 ku mulla sama kans et aina leikkaan iteltä hiuksiii en käy ikinää sen takii kampaajallaa c:
Oi vitsi, kuulostaapa hyvältä! : ) Tosin oon aina käyny kampaajalla, joten uskaltaisinkohan leikata itse... Tottahan se on et kampaaja maksaa aina ihan liikaa eikä välttämättä saa ikinä semmosta tyyliä minkälaista haluaa. Minusta tuntuu et hiusten leikkaamista voi verrata joten kuten esim kuvan piirtämiseen - vaikka miten kuvailis jollekki toiselle minkälaisen teoksen haluaa nii tuskin siitä saa ihan semmoista mitä itse on ajatellu. (jos siis laittaa jonkun toisen piirtämään.) hölöhölöhölö~
- miltsu87
olen samaa mieltä että itse on helppo leikata hiuksiaan, tietää vain kuinka leikata.
Itse olen omia lyhyitä hiuksiani leikannut nyt 5 vuoden ajan, enkä todellakaan kaipaa kampaajan luokse niitä leikkaamaan, sitä tietää millainen tyyli sopii juuri sinulle. - mä vaan
Joo, ja toinen, itse kokeilema, on vetää kaikki hiukset tiukasti pään yli eteen ja leikata siitä. Saman voi tehdä mtös krroksittain, ja hienot on sen jälkeen.(Tehny niin noin 8v. ja viimeks ku edellisvuon kävin kampaajal, ni sano "leikataan tän vanhan mallin mukaan"... Että näin.) Toki voi sitten ite oman mauan mukaan, ku alkaa oppii omat hiukset tuntee, ni leikata kerroksia vähän erilailla/hullumminki ns nyppiä. Mut tosiaan, youyube youtube. Miksi maksaa parhaimillaan satanen hiusten pilaamisesta!?????
Mulla ainakin aina kynitty pitkät lyhyeksi, eikä kuunneltu värivalinnoissa jne. - minä
Mä leikkasin ite hiuksiani ja siitä ei tullu hyvää jälkeä, mut mä leikkasin kyllä aivan väärällä tyylillä...
- (:-)
Hiustenleikkukone on hyvä. Sillä tulee tasaista jälkeä.
- miltsu87
Kampaajat eivät paljoa kuuntele millainen asiakkaan tyyli on, leikkaavat oman mielen mukaan.
Etenkin jos lyhyissä hiuksissa haluaa pitää tiettyä mallia, täytyisi aika usein käydä kampaajan penkillä (riippuen hiusten kasvusta) ja kampaajalla maksaa itsensä kipeäksi pilalle menneestä mallista.
Itse kerran tekee sen ilmaiseksi, tietäen mikä hiusmalli istuu parhaiten, tärkeää on hankkia laadukkaat hius sakset/ hiusten ajokone, niillä pääsee aika pitkälle.!
Voi myös katsoa lehdistä hiusmalleista, mutta youtubessa on mahtavan monipuolinen valikoima eri hius tyylien leikkauksista ja kampauksista.
Sanokaahan minkä merkkinen hiustenleikkauskone olisi laadukas ja kestävyydeltään hyvä hankinta? (myös hinta puoli olisi kohtuullinen)- Naistukka
Olen pitkin ikääni leikannut itse hiuksiani. Nyt muutaman vuoden lyhyttä mallia ja entistä parempaa :). Käytössä joku vanhempi Philipsin leikkuri, maksimipituus parisen senttiä; lisänä parturin ohennussakset. Tekemällä ja virheistä oppii jatkuvasti ja pikkuhiljaa.
http://www.philips.fi/c/kotiparturit/60-min-siistiminen-tarkkuus-1-30-mm-qc5530_15/prd/
- räätäri.
Minusta tuo kampaajan palvelu on halvin, kun vertaa automekaanikon ja rakennusmiehen palveluihin, korjaan ite autoni ja remppaan, laatotan tapiseeraan ja nikkaroin.
Ompelen myös pitkälti ite vaatteeni ja teen verhoja ja muutenkin sisustan, viimeksi juuri päällystin ite soffani.
Hiuksiani en osaa leikata mulla on onneksi hyvä ja edullinen kampaaja.
En myöskään tupakoi ja ryyppää, taxiakin käytän aniharvoin. - miltsu87
Naistukka: katsoin tuota philipsin kotiparturi konetta, vaikutti ominaisuuksiltaan olevan ihan hintansa arvoinen, sellainen pieni ja siro, käteen sopiva, ei paljoa paina käsissä, helppo käyttää monenlaisiin hiuksiin.
Kätevää kun ajo käytössä terät teroittuvat samalla, en olekaan kuulut tuollaista toimintaa monissa olevan, mutta kannattaa laadultaan ja hinnaltaan hankkia hyvä kone, joka toimii monia vuosia.
Minkä pituiset hiukset sulla on tai malliltaan?
Oletko aina koneella ajanut hiuksiasi, vai myös saksia käyttänyt,?
Kuinka usein joudut ajamaan hiuksiasi, jotta pysyvät samassa mallissaan?
Kyllä sitä vähitellen on oppinut aika hyvin leikkaamaan hiuksiaan, alussa tuli leikattua sormiinsa haavoja, muttei enään, tekniikka parantunut huomattavasti.
Ei tulisi edes mieleen mennä kampaajan pakeille, ties mitä he tekisivät hiuksille, kerran menin, päätin etten enään mene.
Kiva kun sain näinkin hyvän vinkin hiustenkoneeseen liittyen.! - miltsu87
Naistukka: Tämä kysymys ei välttämättä tänne kuulu, mutta silti kysyn.
Eli millainen hiuslaatu sulla on, vahvat,paksut vai ohuet?
Itselläni on paksut, kumpaa muotoiluaineita käytät hiuksiisi, geeliä, vahaa vai muotoiluvaahtoa?
Jotkut ovat sanoneet, että lyhyisiin hiuksiin on hyvä käyttää pääasiallisesti vahaa, mutta toki jokainen miettii toisin, mutta miten itse ajattelet omalla kohdalla?
Käytätkö hoitoainetta shampoon ohella?- Naistukka
En piittaa vaikkei hiukseni pysy samassa mallissa eli kyllästyn niin helposti hiuksiini; ja usein kampaajakäyntien välillä olen lyhyestä kasvattanut pidempää (säästösyistäkin).
Nyt viime aikoina on tullut leikkailtua jopa parinkin viikon välein itse sieltä sun täältä. Tukkaa on runsaasti ja paksulti. Nyt itseleikkaamani malli on jotain linkin näköistä, ei tietenkään aivan ammattimaista jälkeä mutta on toistaiseksi kelvannut minulle.
varsinkin kun kampaajalla käynnitkään ei ole täysin tyydyttäneet malliltaan saatikka pitkää aikaa, kun jo hiukset kasvavat pituuttaan. Vissiin kuukauden välein joutuisi kampaajalla käymään jos haluaisi mallia pitää.
Viime vuosina olen käyttänyt konetta enemmän ja saksia, aiemmin pääasiassa saksia. Muutama vuosi sitten "repäisin" 4vkon kesäloman alkajaisiksi ja ajoin koneella koko pääni oman maun mukaan muotoillen reilu 20 mm terällä edestä pidemmäksi jättäen. Hieman ehkä häpeilinkin jälkeä, mutta aina on hiukset kasvaneet ennemmin tai myöhemmin.
Vielä kun oppisi kunnolla muotoilun ja leikkaustavan salat. Kevennys ja tukihiukset on hieman vielä hakusessa.
Hiustuotteista käytän milloin mitäkin käsiin osuu oman viitseliäisyyden mukaan; eräskin kampaaja laittoi kaikkia sekaisin, toinen taas ihmetteli vaahdon käyttöä lyhyissä hiuksissa :) Vahojakin kaapista löytyy, vaikken niistä niin pidäkään. Taidan laittaa vahaa aina liikaa, kun tuntuu kovin tahmaisilta muutenkin helposti rasvoittuvat hiukset. Hiuspuuteria suosin nykyään mieluummin. Värjättyihin hiuksiin käytän hoitoainetta jos kuivilta tuntuu.
Tärkeintä on tietysti pitää sitä missä itse viihtyy. Itse yritän vaalia aina helppoa ja käytännöllistä, en niinkään extra-trendikästä pilkun viilaamista.
:D
Ostitko Philipsin? Kiva jos olin hyödyksi ;)
http://www.google.fi/imgres?q=short haircuts&start=77&hl=fi&sa=X&biw=1304&bih=683&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=Pa9dTrXUTDSYAM:&imgrefurl=http://haircutterycoupons.info/very-short-hairstyles-looks-sexy-and-playful/&docid=UZMs9l0Gb7RO1M&imgurl=http://haircutterycoupons.info/wp-content/uploads/2012/08/Very-Short-Hairstyles.jpg&w=325&h=398&ei=T06NUP_qNcbk4QSQhICIBg&zoom=1&iact=hc&vpx=1060&vpy=244&dur=3310&hovh=248&hovw=203&tx=109&ty=143&sig=114749934215185213602&page=3&tbnh=141&tbnw=112&ndsp=45&ved=1t:429,r:3,s:100,i:13
- miltsu 87
Naistukka: Kiva kun vastasit, onhan sitä hyvä pitää välejä kampaajalla käynnissä, sinnekin saa laitettua pienoisen summan, omalla kohdalla en enää luota oikein kampaajien lopputulokseen,he sitä samaa mallia tuputtavat, joka ei näytä todellakaan hyvältä, joten miksei sitten itse leikkaisi hiuksia,
Mulla on muutamia hiuslehtiä, joista katson hieman mallia millaisen mallin haluisin, kun oppii tietyt leikkaus tekniikat, pärjää jo melko pitkälle.
Sulla vaikuttaa hiukset kasvavan aika nopeasti, mikä lienee hyväkin asia, sekin yksilöittäin, kun usein leikkaa hiuksiaan, aika hyvin pysyvät mallissaan.
katsoin linkin kuvaa, vaikuttaa olevan hieno hiusmalli sulla, eikä paljoa aikaa vievää muotoilussa, se on plussaa.
Kun vetäsit tuolloin hiukset 20 mm pituuteen, kuinka pian jouduit ajamaan hiukset uudelleen, jos halusit pitää ne mallissaan.?
Oppimalla sitä oppii leikkaustavat, erehdyksien kautta, et ole ainut jolle tuottaa päänvaivaa hiuksiin kevennyksien leikkaaminen, osaan muille leikata kevennetysti, omalla kohdalla ei heti onnistu, saanen kysyä mitä tarkoitit tuolla tukihiuksilla?
Joo useimmat kampaajat suosittelevat hiusvahojen käyttöä, näyttää helpolta kun he pistävät sitä oikean määrän, mutta oikean määrän löytää kokeilemalla, mutta totta on, jos laittaa liikaa näyttää rasvaiselta lopputulos.
Riippuu paljon omista hiuksistaan, kuinka vähällä vaha määrällä saa pidettyä ne aisoissa, en ole vielä kokeillut hiuspuuteria, pitääkö hiuspuuteri hiukset pidempään puhtaana, vai mikä tarkoitus siinä on?
Mutta jos haluaa pitää hiusmallin samana, olisi hyvä "siistiä" 2 viikon välein?
Miten paljon hiukset kasvaa suurinpiirtein 2 viikon aikana?
vielä en ostanut philipsin hiuskonetta, mutta harkitsen sen ostoa, vaikutti ominaisuuksiltaan parhaimmalta ja on varmasti rahansa arvoinen, sulla lienee sen merkkinen?
Onhan hiuskoneesta hyvä maksaa vähän enemmän, saa paremman kuin halvempi. - testeriesteri2
Meenpä heti kokeilee ! hyvältä vinkiltä kuulostaa ja omat hiusset on tosi tylsät ni että kiitos !! :)
- Tea45678
Tietääks kukaan, saako Suomesta mistään tuotetta nimeltä CreaClip? Katsoin YouTubesta videoita hiusten leikkaamisesta itse ja tosi moni näytti käyttävän tollasta ison hiusklipsin näköistä laitetta, josta sain siis lyhyen googletuksen jälkeen selville, että kyseessä on CreaClip. Voi tollasen kai netistäkin tilata, mut mieluummin tietty välttää ylimääräiset postimaksut yms. jos noita on täällä jossain kampaamoissa tai vastaavissa myytävänä.
- ex kampaaja nyt hoit
Ei pa-kampaamot nyt tuolaisia myy, sehän on kuolonisku alalle, jossa muutekin kilpailu on kovaa ja palkat huonot.
- miltsu 87.
Pitää itsekin vilkaista youtubesta millainen toi creaclip oikeastaan on, kuulostaa kiintoisalta.
- hyvin saksii :)
Tässä vielä ketjun jatkeeksi yksi linkki hiusten itse leikkaamisohjeisiin. Noilla Feyen ohjeilla saa ilman kerroksia leikatun latvan (joko suoran, U-mallisen latvan tai V-mallisen latvan). Olen leikannut niillä omat hiukseni onnistuneesti vuodesta 2008 eikä ole suunnitelmissa palata enää kampaajan tuoliin. Näin tulee hyvä eikä maksa mitään. Ohjeet soveltuvat parhaiten pitkille hiuksille.
http://feyeselftrim.livejournal.com/- Eve
Toi onkin itse asiassa tosi hyvä, koska suurin osa ohjeista opastaa vain kerrosten leikkaamiseen ja ite taas haluun vaihtelun vuoksi kokeilla suoraa latvaa. Kiitti!
- JOhen
Kokeilin leikkausta noilla ohjeilla ja toimi tosiaan suorastaan yllättävän hyvin. Oletin, että joutuisin nyhräämään tukkaa vaikka kuinka kauan saadakseni viimeistellyn lopputuloksen, mutta koko homma olikin hoidettu noin viidessä minuutissa. Enpä tosiaan taida enää koskaan istua kampaajan tuoliin.
- lammikki
Joo eipä todellakaan kannata maksaa ylihintaa kampaajille. Tuolla ponnarimenetelmällä olen itsekin leikannut, eli laitan hiukset matalalle ponnarille ja vedän selkää vasten alaspäin (eteenpäin katsoen sivut jäävät hieman pidemmiksi, itse pidän tästä mallista, mutta alas katsomalla leikkauksesta tulee suora). Sitten ponnari vedetään niin alas kuin halutaan tietysti varmistaen, että suunta on suoraan alaspäin, ettei mene vinoon. Sitten jos pituus riittää niin voi varovasti ottaa ponnarin käteen ja leikata itse tai pyytää kaveria auttamaan. Säästyy rahaa ja lopputulos yhtä hyvä kuin kampaamossa! Suosittelen kuitenkin hiustenleikkuuseen tarkotettujen saksien ostamista, normisakset eivät leikkaa hiuksia yhtä terävästi jolloin syntyy helposti kaksihaaraisia. Tällä menetelmällä ei siis tule kerroksia.
- Emiiiliah
Löysin just tällasen:
http://www.youtube.com/watch?v=7dQ9fySG95k&feature=player_embedded
Tässä just punnitsen, että uskallanko kokeilla. :)- ........
Tein just ton mukaan, mut sillä erotuksella, että tein ponnarin keskelle otsaa, eli leikkauksesta tuli symmetrinen. Hyvin toimii.
- vastaleikattu
Leikkasin ensimmäisen viestin ohjeella ja toimi yllättävän hyvin. Vaikka hiuksia ei lähtenyt määrällisesti paljoa, tukka tuntuu nyt paljon tuuheammalta ja eloisammalta. Ihan kuin olisi kampaajalta tullut. Ei mennyt paljoa aikaa ja tuli heti hyvä. Onneksi uskalsin kokeilla!
- pitkät hiukset
Minä leikkaan näiden ohjeiden mukaan itse hiukseni.
http://www.youtube.com/watch?v=L9Erf49Eyxc&feature=player_embedded - Vaahtera
Leikkasin ensimmäisen viestin ohjeella ja tuli oikein hyvä ! Minulla on lyhyt ja taipuisa polkkatukka ja leikkasin aika rohkeasti, joten nyt on kivan nuorekas ja sopivastui villi. Kiitos ohjeesta !
- Peilikaappi ja oikea...
Tarvitaan vain kaksi peiliä ja oikea sormitekniikka saksien lisäksi.Viimeksi leikkasin tukkani nopeammin kuin lyhensin partaani.
- Koti parturi
Minä leikkaan meidän perheen hiukset. Miehen kynin mutten singlaa niskaa, eli taaksekin jää hiuksia. Monet on kehuneet. Omat hiukset leikkaan kans. Viimeksi napsaisin otsahiukset ja takaa lyhyeksi kerrostaen. Hienosti sain just sen mitä ajattelin. Nyt kasvatan. Köyhä ei voi käydä parturissa usein. Värjäilyyn kyllästyin koska juurikasvu on niin rumaa ja värjäys kuluttaa hiuksia.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225404- 264677
- 282681
- 342324
- 372058
- 152008
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191637- 121581
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons241380- 171364