ku yritän kouluttaa koiraani, ku se on viel hieman sillai et ei osaa käyttäytyä hihnassa...ollaan edistytty todella paljon. haukkuminen ja syöksyminen toisten koirien lähelle on loppu, voin pitää löysällä hihnan ku ohitetaan koiria, mutta hieman on vielä jännittyneisyyttä..
äsken olin aamulenkillä koirani kanssa ja päätin taas hieman kouluttaa sitä turhaa innostuneisuutta pois. seurasin siis yhtä naista varmaa 50 metriä... kävelin siis sen takana , naisella oli kaks mäyräkoiraa. no se nainen pääsi kotipihaansa ja sen koirat oli räksyttäny koko sen 50 metriä ja hillunu siinä hihnassaan ku olin seurannu.
nainen oli turhautunu mulle selvästi, potkas koiria ja sano et olkaa nyt kunnolla. sit se mulle vielä huus että miksi ihmees sun täytyy tahaltee seuraa ku näät ettei koirani pidä?! no huusin että: koulutan koiraani ja hyväähän se kouluttaminen tekis sinunki koirille :)
ehkä olin hieman ilkee, mutta mua niin otti päähän ku se potkas koiriaan ni päätin sanoo ilkeesti takas... eikö tää oo vapaa maa ja saan ns. seuraa ketä haluun. koirani on melkeinpä jo priimus remmikäyttäytyjä, se on kiitos näille toisten koirien seuraamisille :) mut toisaalta ku ajattelen ni kyllä muaki varmaa ärsyttäs jos joku seurais mut sitä nyt ei montaa metrii tapahtunu...
mielipiteitä kellää? mielestäni minä teen kumminki oikein ku sentää jaksan kouluttaa koiraani, toisin ku esim. tämä mäykkyjen omistaja...
mitä ootte mieltä?
62
338
Vastaukset
Itse en varmaan olisi voinut tilanteessa hillitä itseäni ja olisi tullut sanottua vielä pahemmin, tai jos olisi kovasti potkaissut niin olisin varmaan soittanut poliisit paikalle, aika fanaattinen eläintensuojelija kun olen.
Hienoa että olet jaksanut kouluttaa remmiräyhääjästäsi kunnon karvakansalaisen. Omalla rescuellani oli kans noita ongelmia aluksi, meinas mennä järki mutta nykyään se käyttäytyy oikein mallikelpoisesti :)
Jatka vaan sitä seurailua, itse ainakin tajuan jos joku meitä seurailee että varmaan kouluttaa koiraansa, usein myös avitetaan ihan vento vieraitakin opettelemaan kaunista ohitusta :)- god dog
Ootko yrittänyt kouluttaa sitä koiraasi niille tarkoitetuilla paikoilla vai etkö tosiaankaan tiedä että lähes tulkoon jokaisessa kaupungissa sellaisia on useitakin ja luultavasti perähijiälläkin joku koiraosasto jossain päin pitäjää jonkinlaisia sulkeisia pitää. Mä en tosiaankaan tiedä mitään pahempaa tilannetta koirien kanssa, kun mistä juuri kerroit. Roikut muiden eläinten perässä muutaman metrin päässä takana ja kerrot kouluttavasi omaa koiraasi ja kun huomaat, että se edelläsi kävelevä ihminen on tosiaankin pulassa käytöksesi takia, ylpeilet sillä täällä niin kuin asia olisi sun mielestäs jotenkin hauskakin ja sun koirasi olisi voittaja siinä leikissä.
Siis tosi ajattelematonta toimintaa sinulta; sanoisinko että jopa lapsellista ja täysin hyödytöntä sun koulutukses kanssa. Jos tilanne olisi ollut toisin päin, elikkä sua seurattu ja sun koirasi olisi kävellyt veirelläsi oikeaoppisesti, sillon sinulla olisi ollut sulan paikka hatussasi, mutta ei nyt, kun kiusasit edelle kulkevaa ihmistä koirineen. - remmirähinä-poissa
ei mulla oo varaa mennä minnekkää kouluttajille tai tarhoihin enkä jaksa sellasia etsiä.. koulutan missä koulutan, ei siitä kellekkä voi haittaa olla niin kauan ku koirani on kytkettynä. puistossa mun on turha kouluttaa koiraani tai missää muallakaa missä on muiden koirien merkkailuja, koirani sulkee korvansa sellasissa paikoissa.
onko sulla god dog edellä mainitsevani huonosti käyttäytyvä koira ku tuli paha mieli kirjotuksestani :) ja niin kauan ku on koirien kouluttamisesta kyse ni minä hyväksyn, mun koirani kouluttamisesta oli hyötyä toisin ku väität. mäyräkoirille oma koirani ei tehnyt mitään pahaa, pahaa teki mäyristen omistaja!
ja tohon ku sanoit että ylpeilen koirallani ja koirani on voittaja ni TOTTA MOOSES! olen helkatin ylpeä koirastani ja se on voittaja. ku koirani sain 2 vuotiaana oli se entisten olojensa takia arka, häntä koipien välissä aina joka paikassa, oli eroahdistusta, ja just tota remmirähinää... kaikenmoista ongelmaa on ollu jotka olen saanut pois koulutettua... joten mulla on täysi oikeus olla ylpeä ja koirani on voittaja!
ja jos nainen oli kumminki kääntymässä samaan suuntaa ku minä, asutaan samalla kadulla, ni miksi en käyttäs tilannetta hyväksi, en mä ala kiertämään koirien takia että pääsen kotia. mä kuljen missä haluan... olen mä useasti jotunu monia satoja metriäkin seuraaman toisen koiran kannoilla vai pitääkö mun tehä täyskäännös joka kerta ku koira tulee vastaan, tuskin.
minä koulutan koirani missä haluan kuhan ei ole toisten tonteilla ja nnin kauan ku oma koirani ei siitä kärsi, ja eipä ole muidenkaan koirat siitä kärsiny muutaku nyt nää mäykyt, mutta minähän en niitä menny potkii, vaan niiden oma omistaja, itse en tekis sellasta IKINÄ omalle koiralle. mutta siinäpä onki taas yks hyvä esimerkki millä niitä rähisijöitä saadaan aikaan, juurikin tollasella aggressiivisella toiminalla...Nimenomaan! :) Eipä tekis noiden mäykkyjen omistajalle pahaa hommata ongelmakouluttaja kun noin agressiivisa ovat. Omat koiranihan eivät välitä tuleeko koira sivulta, takaa vai suoraan päin sillä olen jaksanut niitä kouluttaa.
Ainoo millon kiinnittävät huomiota on juoksujen aikana uroskoiriin, menevät maahan ja vähän joutuu houkuttelemaan että tulevat nätisti. Mutta tuo nyt on aika luonnollista :D
Koirasi on tosiaan voittaja ja olet tehnyt suuren työn sen kanssa. (nimimerkillä kokemusta on) Tuo matka on pitkä, ja opitusta täytyy pitää kiinni jotta ei pääse lipsumaan vanhoihin tapoihin :)
Toinen mikä on järjetöntä että tällä mäykkyjen omistajalla on mäykkyjä, kun ei näköjään osaa vastata pienen mutta haastavan rodun tarpeisiin.. mikä järki on ottaa metsästykseen jalostettuja koiria kaupunkiin ja käyttää niitä päivässä noin tunnin verran lenkillä, en ihmettele yhtään että ovat agressiivisia. Liian agressiivinen "koulutus".. elikkä tuo potkiminen, ei siis millään lailla kouluttamista, sekä liikunnan vähyys johtavat hyvin helposti tuon kaltaisiin ongelmiin, mäykkyparat, laittaa ihan miettimään millanen stressitaso niillä on jos eivät voi jatkaa matkaa räyhäämättä takana tuleville.. :(- god dog
MINÄ ITSE viesti tuli perille:=))))))
En tosin edelleenkään ymmärrä sitä mutta kaikki kunnia sinulle, kun sait aikaiseksi pahan olon naapurisi kanssa.
Tosi mustavalkoisesti kuitenkin asiasi esitit enkä vieläkään ymmärrä sun toimintaasi.
- voi jestas
Sinä koulutit koiraasi, mutta oletkos miettinyt mitä stressiä aiheutit näille toisille koirille. Koiraa voi kouluttaa muutenkin kuin menemällä toisten perässä, ja kyllä kai toiset koirat reagoivat jos joku vain tulee perässä, kotiovelle. Ja joo älä koskaan lähde minun perääni, minä en koiraa potki mutta idiootteja ihmisiä voin potkiakkin. Ei tuo oikein koulutukselta tunnu, vaan ihan joltain muulta. Koiran voi opettaa olemaan remmissä kunnolla ilman toisten seuraamista.
- Rubi-koiran omistaja
Öö, no eikös kaduilla ja kaikilla kävelyteillä saa kuka tahansa kulkea? :)
En nyt niinku tarkota sitä, että seuraa jotakuta toista, että jos joku tosiaan niin tekee, ni se kyllä kuulostaa vähän omituiselta...:o
Kyllä mä oman koirani kanssa kuljen, missä haluan, mutta emmä nyt ketään tarkotuksenmukaisesti SEURAA. Mutta jos miettii nyt vaikka 2 koiran taluttajaa, jotka kulkee samaa reittiä lenkillä jonnekkin, ni ei se kyllä mun mielestä ole seuraamista, vaikka et varmaan sitä tarkottanutkaan, joskaan en ole varma.
Mutta kyllä sitä muut koiranomistajat saa kulkea vapaasti siellä, missä sinäkin, jos kuitenkaan ei omaa koiraansa tuo toisen koiran/koirien lähelle, että pitää etäisyyttä muihin sen 30 metriä vähintään...:D
En nyt tarkota tätä pahalla, että elä ota ittees, mutta kun mietin, että jos joku
koiran omistaja on sitä mieltä, että muut ei saisi kulkea koirien kanssa samoilla reiteillä kuin hän itse, vaikka ne ovat yleisiä kävely-ja kulkuteitä, joilla kulkevat varmasti muutkin ihmiset kuin pelkästään hän itse, ni se kuulostaa mun mielestä vähän oudolta.
Jos minä tallaan mun koiran kanssa yleisillä kävelyteillä, ni en minä oleta, että siellä ei muita ihmisiä kulkisi samaan aikaan joko koirien kanssa tai sitte ilman...
Että kyllä saa muut koiranomistajat kulkea samoilla reiteillä kuin joku toinen, koska ne on kaikkien ihmisten käytettävissä....
Tietenkin sulla on oikeus saada olla koirasi kanssa rauhassa muitten koirilta, kaikki koiranomistajat huolehtikoon sen, etteivät omat rakkisa pääse jonkun toisen koirien luokse, jos eivät siihen pysty niin, että koiransa kulkevat irti, ni pitäkööt kytkyssä niinku minä teen kaikkialla, missä tullee muita ihmisiä vastaan ja muita koiria. Pidän sitä vappaana sitten siellä, missä ei tule, mm. mun äitin luona maalla, missä on iso tontti ja siitä matkaa ajotielle.
Muuten olen kyllä sun kanssa samalla kannalla tuosta varsinaisesta seuraamisesta ja jos joku koiranomistaja niin tekee, että lähtee oman koiran kanssa jotakuta seuraamaan, ni se on kyllä pikkusen outoa....
Kyllä on hölömö semmonen koiranomistaja, mutta tietenki meitähän on moneksi...:D
Mutta ei ainakaan itelleni tulis mieleenkään mennä semmosta tekemään ihan ku joku päästään vähä höpsö tai sit joku hullu....:o
Huhhuh, ihan hirvittää tommonen, että joku päästään pöpi koiranomistaja tekis noin....
- Cat1982
Ihan ok, että käyttää tilanteita hyväkseen, että saa oman koiran toimimaan toisten koirien läheisyydessä. Mutta se pitäisi tehdä sellaisten koirien läheisyydessä, joilla ei ole "räyhäongelmaa". Vaikka tuo nainen ei selkeästi ollut kouluttamassa koiraansa, mutta joku muu saattaa ehkä tehdä sitä, ja sillä saattaa metodina olla se että tarvitsee tarpeeksi välimatkaa toiseen koiraan, ja siten että se koira ei tule takana. Meillä ainakin koulutusvaiheessa oli tosi vaikeaa jos joku tuli takaa päin perässä, koska omani meni siten takaperin ja välillä takajalkojen varassa. Ja vielä vaikeampaa oli jos ei löytynyt paikkoja mennä sivuun odottamaan että se toinen koirakko menisi vihdoin ohi eikä seuraisi samaa reittiä.
Jos koira ei kestä toisen koiran liian läheistä kulkemista, niin se kyllä aiheuttaa koiralle stressiä. Eri asia jos seuraat sellaisia koiria, joilla ei ole mitään ongelmia, tai ohitat vain rähjääviä koiria, etkä ala seuraamaan niitä. Eli seuraa mielellään sellaisia koirakoita, joita se ei haittaa!
Tuossa nyt oli kyseessä vain nainen joka ei ole tiennyt kouluttaa omia koiriaan, ja potkii sitten turhautumistaan koiriaan. Hirveää että joku oikeasti tekee tuollaista koirilleen, ja vielä pahempaa. Huonoa vaan, että tuo teidän seuraaminen aiheutti sitten sen että emäntä potkii koiriaan ja siis aiheutti pahaa oloa koirille.- Samaa mieltä...
Samaa mieltä kanssasi... Myös omalla koirallani oli pentuna tapana alkaa riekkumaan selkäni takana hihnassa, jos joku seurasi liian lähellä.
Aloittajan kannattaisi aina muistaa, että myös sen riehuvan ja huonosti käyttäytyvän koiran omistaja voi yrittää kouluttaa omaa koiraansa, vaikka kyseinen mäyräkoirien omistaja ei ilmeisesti yrittänytkään. Silloin jos kuitenkin toinenkin yrittää kouluttaa omaa remmirähjäänsä, niin sinä aloittaja aiheutat paljon harmia hänelle seuraamalla.
Toki ei tarvi muuttaa omaa suuntaansa, enkä itsekään muuta jos edelläni kulkevat koirat rähjäävät, MUTTA minä en jää roikkumaan perään, vaan ohitan rähjääjät mahdollisimman pian, etten aiheuta heille turhaa stressiä.
Nyt toimintasi kuulostaa pikemminkin toisten kiusaamiselta, eikä oman koirasi kouluttamiselta. Mieti miten olisit kokenut tuon, jos asetelma olisikin ollut toisin päin? Et varmaan olisi potkinut omaa koiraasi, mutta olisit varmasti ollut erittäin vittuuntunut ja tahtonut potkia sitä perässä hiihtäjää.
Nyt aiheutit naisen mäyräkoirille paljon stressiä, ja vielä niiden omistajan väkivaltaisen käytöksen.
Voit toki onnitella itseäsi, kun olet ilmeisesti hankalasta koirasta saanut hyvin käyttäytyvän - se on vaikeaa, tiedän omasta kokemuksesta, ja voit olla myös ylpeä koirastasi.
Kuitenkin sinä toiminnallasi kiusasit kahta pientä koiraa ja aiheutit niille turhaa stressiä... Aiheutit niille myös kipua. Vaikka se ei sinun monosi ollut, joka koiriin osui, niin se tällä kertaa johtui sinusta, että hullu omistaja potki koiriaan... Jos olisit ohittanut heidät siististi ja nopeasti, ei koiria olisi potkittu. - swind
Samaa mieltä... kirjoitti:
Samaa mieltä kanssasi... Myös omalla koirallani oli pentuna tapana alkaa riekkumaan selkäni takana hihnassa, jos joku seurasi liian lähellä.
Aloittajan kannattaisi aina muistaa, että myös sen riehuvan ja huonosti käyttäytyvän koiran omistaja voi yrittää kouluttaa omaa koiraansa, vaikka kyseinen mäyräkoirien omistaja ei ilmeisesti yrittänytkään. Silloin jos kuitenkin toinenkin yrittää kouluttaa omaa remmirähjäänsä, niin sinä aloittaja aiheutat paljon harmia hänelle seuraamalla.
Toki ei tarvi muuttaa omaa suuntaansa, enkä itsekään muuta jos edelläni kulkevat koirat rähjäävät, MUTTA minä en jää roikkumaan perään, vaan ohitan rähjääjät mahdollisimman pian, etten aiheuta heille turhaa stressiä.
Nyt toimintasi kuulostaa pikemminkin toisten kiusaamiselta, eikä oman koirasi kouluttamiselta. Mieti miten olisit kokenut tuon, jos asetelma olisikin ollut toisin päin? Et varmaan olisi potkinut omaa koiraasi, mutta olisit varmasti ollut erittäin vittuuntunut ja tahtonut potkia sitä perässä hiihtäjää.
Nyt aiheutit naisen mäyräkoirille paljon stressiä, ja vielä niiden omistajan väkivaltaisen käytöksen.
Voit toki onnitella itseäsi, kun olet ilmeisesti hankalasta koirasta saanut hyvin käyttäytyvän - se on vaikeaa, tiedän omasta kokemuksesta, ja voit olla myös ylpeä koirastasi.
Kuitenkin sinä toiminnallasi kiusasit kahta pientä koiraa ja aiheutit niille turhaa stressiä... Aiheutit niille myös kipua. Vaikka se ei sinun monosi ollut, joka koiriin osui, niin se tällä kertaa johtui sinusta, että hullu omistaja potki koiriaan... Jos olisit ohittanut heidät siististi ja nopeasti, ei koiria olisi potkittu.Älä sinä puolustele typerää koiranomistajaa joka rääkkää koiriaan potkimalla.
Eikä edes tajua senvertaa, että pysähtyisi odottamaan että takana tuleva koira menee ohi, kun ei kerran ole viitsinyt koiriaan kouluttaa. - swind
Mikä kumman into teillä on syyllistää takana kulkijaa, siitä pääsee eroon, kun kääntyy ympäri, silloin hän on vastaantulija.
Jos ei pysty pitämään koiraansa aisoissa kadulla, niin ei sitä silloin sinne pidä viedä. Pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja kouluttaa koira(t), niin muuttuu ne lenkitkin mielyttäviksi.
Koira ei ole ongelma, vaan sen omistaja. - älä viitsi
swind kirjoitti:
Älä sinä puolustele typerää koiranomistajaa joka rääkkää koiriaan potkimalla.
Eikä edes tajua senvertaa, että pysähtyisi odottamaan että takana tuleva koira menee ohi, kun ei kerran ole viitsinyt koiriaan kouluttaa.Miksi pitäisi pysähtyä ? Entäpä jos tämä nainen todellakin koulutti koiriaan, eli yritti päästä tilanteesta pois, viemällä koiriaan vain eteenpäin, sitten tulee tälläinen paukapää joka ei tajua mennä ohi, vaan seuraa kotiin asti. Mihin tämän naisen olisi pitänyt lähteä, eikö enää saa rauhassa koiraansa ulkoiluttaa kun joku seuraa perässä ? Minustakaan ei ole kiva, jos joku seuraa perässä, vaikka olisin ilman koiraa, se on epämiellyttävää. Miksei aloittaja voinut odotella että nainen pääsee koiriensa kanssa pois ? Vain idiootti seuraa tarkoituksella muita.
- swind
älä viitsi kirjoitti:
Miksi pitäisi pysähtyä ? Entäpä jos tämä nainen todellakin koulutti koiriaan, eli yritti päästä tilanteesta pois, viemällä koiriaan vain eteenpäin, sitten tulee tälläinen paukapää joka ei tajua mennä ohi, vaan seuraa kotiin asti. Mihin tämän naisen olisi pitänyt lähteä, eikö enää saa rauhassa koiraansa ulkoiluttaa kun joku seuraa perässä ? Minustakaan ei ole kiva, jos joku seuraa perässä, vaikka olisin ilman koiraa, se on epämiellyttävää. Miksei aloittaja voinut odotella että nainen pääsee koiriensa kanssa pois ? Vain idiootti seuraa tarkoituksella muita.
Mikä siinä nyt on niin vaikeaa käsittää. Vapaassa maassa yleisellä kadulla saa kulkea vapaasti, vaikka sitten seuraten toista ihmistä sen 50 metriä mistä tässä puhuttiin. Se ei ole edes kortteliväliä, ei tässä puhuttu kilometreistä.
Kyseessä on hyvin minä keskeinen ajattelumalli, kun luettelette mitä muut ei saa tehdä.
Ja jos kyseinen nainen oli kouluttamassa koiriaan, niin silloin nimenomaan pitää olla muitakin liikkujia. Jos koirat on niin vaikeita tapauksia, ettei ympärillä voi liikkua muita koiria, ne pitää ennen kadulle vientiä kouluttaa suljetulla alueella.
Se on täysin omistajan laiskuutta, jos päästää koiransa tuollaiseksi. - Rubi-koiran omistaja
swind kirjoitti:
Mikä kumman into teillä on syyllistää takana kulkijaa, siitä pääsee eroon, kun kääntyy ympäri, silloin hän on vastaantulija.
Jos ei pysty pitämään koiraansa aisoissa kadulla, niin ei sitä silloin sinne pidä viedä. Pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja kouluttaa koira(t), niin muuttuu ne lenkitkin mielyttäviksi.
Koira ei ole ongelma, vaan sen omistaja.Ja miksihän ihminen ei saisi koiraansa kadulle viedä, oli se sitten miten hyvin koulutettu tahansa? Eikö yleensä aika moni koiranomistaja ulkoiluta koiriaan kaduilla ja muualla ympäristössä, että kyllä sitä saa niillä koiransa kanssa olla ja kulkea, koulutuksesta riippumatta, jos koirasta ei ole haittaa tai häiriötä muille?
Ja kun miettii, ni onhan koiran kanssa PAKKO käydä ulkona, jos ei sillä sitten ole tapana tehdä ihmisen kotiin sisälle tarpeensa, että sillä on siellä tyyliin joku käymälä, oli se koira sitte kuin vallaton tahansa? Onko ahdasmielisempää kuultu; uusi sääntö ja vieläpä sinun laatimasi; koiran kanssa ei saa kulkea kadulla, yleisellä kävelytiellä, jos se ei ole kunnolla koulutettu? Missähän noin lukee ja missä sitten oletat niiden koiranomistajien talsivan, ellei kaduilla ja yleisillä lenkkipoluilla ja kävelyteillä?
Pakkohan heidän on koiriaan kaduillakin ulkoiluttaa, jos noista kävelyteistä puhutaan ja saa ulkoiluttaa, ne on kaikkien ihmisten käytössä.
Älä nyt hölömöile sentään....:)
Se, että joku ei kouluta koiraansa, on hänen oma mokansa, muttei se sitä tarkota, ettei hän sais sitä hihnassa taluttaa yleisillä kävelyteillä.
Jos sen koiran pitää hihnassa, ni eiköhän sen pysty pitämään sillei, ettei päästä sitä muitten liikkujien luokse yms. muuta. - swind
Rubi-koiran omistaja kirjoitti:
Ja miksihän ihminen ei saisi koiraansa kadulle viedä, oli se sitten miten hyvin koulutettu tahansa? Eikö yleensä aika moni koiranomistaja ulkoiluta koiriaan kaduilla ja muualla ympäristössä, että kyllä sitä saa niillä koiransa kanssa olla ja kulkea, koulutuksesta riippumatta, jos koirasta ei ole haittaa tai häiriötä muille?
Ja kun miettii, ni onhan koiran kanssa PAKKO käydä ulkona, jos ei sillä sitten ole tapana tehdä ihmisen kotiin sisälle tarpeensa, että sillä on siellä tyyliin joku käymälä, oli se koira sitte kuin vallaton tahansa? Onko ahdasmielisempää kuultu; uusi sääntö ja vieläpä sinun laatimasi; koiran kanssa ei saa kulkea kadulla, yleisellä kävelytiellä, jos se ei ole kunnolla koulutettu? Missähän noin lukee ja missä sitten oletat niiden koiranomistajien talsivan, ellei kaduilla ja yleisillä lenkkipoluilla ja kävelyteillä?
Pakkohan heidän on koiriaan kaduillakin ulkoiluttaa, jos noista kävelyteistä puhutaan ja saa ulkoiluttaa, ne on kaikkien ihmisten käytössä.
Älä nyt hölömöile sentään....:)
Se, että joku ei kouluta koiraansa, on hänen oma mokansa, muttei se sitä tarkota, ettei hän sais sitä hihnassa taluttaa yleisillä kävelyteillä.
Jos sen koiran pitää hihnassa, ni eiköhän sen pysty pitämään sillei, ettei päästä sitä muitten liikkujien luokse yms. muuta.Äh kirjoitin jo kerran vastauksen tähän, mutta lienee hävinnyt jonnekkin.
Enhän minä sille mitään voi, jos sinä et osaa lukea suomenkieltä, tämä kun on hyvin monivivahteinen kieli.
Lueppa nyt uudestaan ajatuksen kanssa.
(Niinhän sinä jo teit, ja huomasit mahdollisuutesi, niinpä myönnän siinä olevan mahdollisuuden lukea sitä kuin piru raamattua).
Sinulla on samanlainen tapa provosoida, joten ei tästä tämän enempää kanssasi.
Joo, joo, tiedän, yrität kuitenkin. Niin kai minäkin tekisin. - Rubi-koiran omistaja
swind kirjoitti:
Äh kirjoitin jo kerran vastauksen tähän, mutta lienee hävinnyt jonnekkin.
Enhän minä sille mitään voi, jos sinä et osaa lukea suomenkieltä, tämä kun on hyvin monivivahteinen kieli.
Lueppa nyt uudestaan ajatuksen kanssa.
(Niinhän sinä jo teit, ja huomasit mahdollisuutesi, niinpä myönnän siinä olevan mahdollisuuden lukea sitä kuin piru raamattua).
Sinulla on samanlainen tapa provosoida, joten ei tästä tämän enempää kanssasi.
Joo, joo, tiedän, yrität kuitenkin. Niin kai minäkin tekisin.Kiitos vastauksesta, Herra/ Rouva Swind....Olenkin odottanut sitä koko päivän....;)
Tosin sitä edellistä vastaustasi en saanut, joten tämä on se niinsanottu 1. näistä vastauksistasi. Niin ja ikävää, etten mielestäsi ymmärrä suomen kieltä. No, yritän opetella ymmärtämään eli mikäli et tarkottanut ihan kirjaimellisesti sitä, että koiraa ei pitäisi KADULLE, jos sitä ei kerran viitsi kouluttaa, niin sehän on tosi hieno asia.
Hyvä, että et ajattele, että kurittomien koirien omistajat eivät saisi ulkoiluttaa koiriaan KADUILLA/KADULLA, joten annetaanpa sitten tämän aiheen olla, luulin oikeasti, että tarkotit niin.
Mutta en todellakaan jaksa tapella tämmösistä asioista täällä, joten annetaan olla.
:) - gtyhytuuytuu
Kiitos vastauksesta, Herra/ Rouva Swind....Olenkin odottanut sitä koko päivän....;)
Tosin sitä edellistä vastaustasi en saanut, joten tämä on se niinsanottu 1. näistä vastauksistasi. Niin ja ikävää, etten mielestäsi ymmärrä suomen kieltä. No, yritän opetella ymmärtämään eli mikäli et tarkottanut ihan kirjaimellisesti sitä, että koiraa ei pitäisi KADULLE, jos sitä ei kerran viitsi kouluttaa, niin sehän on tosi hieno asia.
Hyvä, että et ajattele, että kurittomien koirien omistajat eivät saisi ulkoiluttaa koiriaan KADUILLA/KADULLA, joten annetaanpa sitten tämän aiheen olla, luulin oikeasti, että tarkotit niin.
Mutta en todellakaan jaksa tapella tämmösistä asioista täällä, joten annetaan olla.
:)Ei ihme että monella on remmirähisijöitä sellainen koira kuin omistajakin..;)
Rubyrouvakaan ei taida ymmärtää normaali lenkkeilyä ja toisten ihmisten ahdistelua kävelemällä aivan perässä tarkoituksella.
Itseäni ahdistaisi jos joku seuraa minua..kummallinen koulutustapa..?
Itselläni ei ole remmirähisijöitä enkä minä niitä noin ole koskaan kouluttanut että seuraisin toisia koirakkoja.. - gtyhytuuytuu
gtyhytuuytuu kirjoitti:
Ei ihme että monella on remmirähisijöitä sellainen koira kuin omistajakin..;)
Rubyrouvakaan ei taida ymmärtää normaali lenkkeilyä ja toisten ihmisten ahdistelua kävelemällä aivan perässä tarkoituksella.
Itseäni ahdistaisi jos joku seuraa minua..kummallinen koulutustapa..?
Itselläni ei ole remmirähisijöitä enkä minä niitä noin ole koskaan kouluttanut että seuraisin toisia koirakkoja..lisään vielä että koirani kyllä etenee ok vaikka joku seuraisi mutta typerä tapa.
- swind
Kiitos vastauksesta, Herra/ Rouva Swind....Olenkin odottanut sitä koko päivän....;)
:)Olen ihan profiilini mukaisesti 55 vuotias mies.
Tarkoitin, että jos ei pärjää koiran/koirien kanssa kadulla, (valittaminen muiden kulkemisesta kertoo siitä ettei pärjää), sinne ei pidä mennä, ennenkuin on kouluttanut koiransa sellaiseksi että pärjää.
Kyllä räyhäävänkin koiran/koirien kanssa voi pärjätä, mutta silloin ei kannata valittaa, koska on tehnyt tietoisen valinnan ja jättänyt koiransa kouluttamatta.
Minä vaan en näe mitään syytä, miksi koira pitäisi jättää kouluttamatta kulkemaan kunnolla hihnassa. Pitäisi nähdä koira/koirat edes tuon koulutuksen arvoiseksi, helpottaisi itseäkin.
Minusta se on henkisesti hirveen raskasta, jos joutuu jatkuvasti pelkäämään, tuleeko muita koiria vastaan tai takaa (Olen sen itse kokenut yli 40 vuotta sitten, kun ulkoilutin naapurin koiraa taskurahojen takia, oma koiramme oli koulutettu isän toimesta, mutta minä en vielä tuolloin osannut kouluttaa koiraa). Lisäksi siitä on se seuraus, että koira/koirat vaistoaa taluttajansa hermostuneisuuden, jolloin niiden hankala käytös vain lisääntyy.
Lue alempaa selitykseni miksi olen ärtynyt, en viitsi kirjoittaa kaikkea uudelleen.
Vai oikeen odotit vastausta... :) Hyvää syksyä, varsinkin nyt kannattaa viedä koira metsään, jos vain on mahdollisuus siihen, ei aina sinne kadulle. - Rubi-koiran omistaja
gtyhytuuytuu kirjoitti:
lisään vielä että koirani kyllä etenee ok vaikka joku seuraisi mutta typerä tapa.
Siis voi herranjumala sentään teidän kanssa....Kyllä olette ihmetyyppejä....Ensinnäkään mä en seuraa KETÄÄN koiranomistajaa, joten mitä, jos et keksisi päästäsi tollasia? Mä en ole edes missään vaiheessa sanonut, että seuraan muita koirantaluttajia. Kaikki, mitä mä olen tehnyt, on se, että olen sanonut mielipiteeni siitä, kun tuo keskustelija Swind on sanonut, että koiraa ei pitäis viedä kadulle, jos sitä ei ole kunnolla koulutettu, vaikka yleensä kadulla saa kulkea koiran kuin koiran kanssa, koulutuksesta riippumatta, kuhan siitä ei ole häiriötä ja haittaa muille ja sitte ymmärsin, ettei tuo Swind tarkottanu sitä niin kirjaimellisesti, johon vastasin vain, että hyvä niin....Että turhaanpa annatte mulle miinuspisteitä, kun ei ole siihen edes perusteita, koska oman mielipiteen sanomien täällä on sallittua, jos ette sitä kestä, niin suksikaa sitten muualle enkä mä ole puolustanut aloittajan tapaa seurata toista koiranomistajaa, mielestäni sellanen on hölömöä ja väärin.
Olen sanonut vain, että samoilla kaduilla, missä sinä kuljet koirasi kanssa, saa kulkea muutkin koiranomistajat, seuraaminen on sitten eri juttu.
Ehkä olen täällä ymmärtänyt jotakin väärin, mutta sekään ei ole rikos, jos joku ymmärtää jotakin väärin, häntä voi oikasta, joten teillä ei ole mitään syytä antaa mulle miinuspisteitä, mä en ole sanonut mitään sellasta, mistä pitäisi antaa miinuspisteitä, vaikka sama se mulle, antakaa vaikka 10, jos se tuottaa teille mielihyvää, mutta turha syyttää pelkästään minua, kattokaa peiliin.
- sosiaalisuutta123
no terve koira (siis päästään) ja oikein koulutettu ei hötkyile hihnassa vaikka koiria tulisi joka ilmansuusta vastaan. ehkä siinä olisikin miettimisen aihetta jos alettais jokainen kouluttaa koiristamme yhdyskuntakelpoisia.
onko tämä maailmanmeno menossa siihen että jokaisen koiraa taluttavan täytyy kiertää toisensa kaukaa... voi luoja. itse ainakin koiraani koulutan monessakin paikassa, kävelytie on yksi niistä, jos se jotaki häiritsee ni voi voi.
ja puhukaa ihmiset toisillenne... jos joku tulee takaatasi ni pysähdy ja odota vaikka että se takaa tuleva menee edellesi tai jos turhauttaa nii
huuda vaikka että: mee jo ****** mun takaa pois... ni eiköhän sillä saada puhe selväks, ilman että tarvii alkaa potkii koiria.
ja jos jotku koirakot on nii epäsosiaalisia (niiku nää mäykyt) ni pysykööt kotonaan ja tehköö tarpeensa sinne jos ei kestä normaali elämää ulkona...- Oho!
Eihän kukaan ole sanonut, että pitäisi kiertää toiset koirat kaukaa, mutta ei kuitenkaan tarvi tahallaan jäädä roikkumaan perään vain todistaakseen omat kykynsä kouluttajana! Ja ilmeisen tärkeää oli myös todistaa toisten kyvyttömyys, vai mitä?
Minusta on tosi ilkeää ja röyhkeää käytöstä ja juurikin toisten koirien kiusaamista, jos jää perään matelemaan, vaikka huomaa että toinen koira ärsyyntyy siitä...
Vai että pitäisi niille mäyräkoirille kostaa vielä silläkin tavalla, etteivät enää koskaan pääsisi edes lenkille, vain siksi että joku on eri mieltä aloittajan toiminnan järkevyydestä!
Ja olen ihan "sata -varma" että sinä olet aloittaja itse, kirjoitustyylisi on ihan sama. Ilkeä ja itsekeskeinen minä-minä -ihminen joka ei osaa ottaa toisia huomioon, ja haluaa kiusaamiltaan ja omistajansa potkimilta mäyräkoira -raukoilta riistää vielä lenkillä käymisenkin, kun ne eivät oikein osaa käyttäytyä. Haista paska - suoraan sanottuna.
Olet suunnilleen samaan kastiin kuuluva, kuin ns. "pakkososiaalistajat" jotka tunkevat omine koirineen toisten luokse "tutustumaan" ja "tervehtimään" vaikka kuinka heille yrittää sanoa, että omalla koiralla on koulutus kesken, eikä muutenkaan harrasteta kaikkien vastaantulijoiden moikkailua.
- Minpin4Ever
No jos sattuu niin että sattuu esim kävelemään toisen koirakon takana lenkillä, ja edessäoleva koira kokee sen ongelmalliseksi niin minusta se on ongelmallinen koirakko jonka kuuluu vaikka kääntyä toiseen suuntaan.
Tottakai ei tungeta toisten iholle mutta jos jollain on koiransa kanssa ongelma jossain tilanteessa niin ei toisten kuulu tilanne korjata.. Minulla kävi kerran koirani kanssa niin että lenkillä satuimme kääntymään tielle jossa edessä oli iso koira omistajansa kanssa. Eli jäimme kävelemään samaa matkaa niiden jäljessä koska tämä oli minun suunniteltu reitti. Huomasin että edessäoleva koira ei pitänyt siitä että sillä oli joku takana joten pidin välimatkaa (n. 15 m). Ongelmat edessä jatkuivat ja sitten koira päättikin mennä ojaan väijymään.. No, ajattelin että ohitetaan sitten niin jäävät taakse. Koirani ohitti ihan katsomatta ojakoissuun päin kun ojassa oleva räjähti meihin päin. Omistaja sai pidettyä mutta sitten tuli tekstiä: "Pitikö lähteä ihan seuraamaan ja pilaamaan toisten lenkkiä???!! Sitten vielä menet härnäilen ohi pikkurottasi kanssa että varmasti ärsyyntyy ihan kunnolla tämä!!!!"
En oikeasti tiennyt mitä vastata.. Sanoin jotain sentyylistä että "ihan perus lenkkireittiä mennään enkä ajatellut että olisi hyvä idea jäädä hillumaan kun koirasi meni ojaan.."
Minusta ongelmakoirakoita ei pitäisi joutua välttelemään. Kunhan minä annan niille tarpeeksi omaa tilaa eivätkä ilmaise jotain pyyntöä niin minun ja koirani ei pidä kärsiä toisten ongelmista.
Olen mielelläni pysähtynyt jos joku pyytää esim "voitko pysähtyä niin keretään risteyksen ohi ennen kuin tulette?". Ei ongelmaa! :)
Mutta ei minusta ole reilua jos me emme saa lempireittejä mennä vain koska on joku edellä :(- 16+12
Eihän nyt ollutkaan kyse tollaisesta mitä sulle on tapahtunut, vaan siitä että aloittaja on tahallaan alkanut seuraamaan sitä mäykkyjen lenkittäjää, kun huomasi että ne ei osaa käyttäytyä.
Mistäs me tiedetään, jos se nainen teki ties kuin pitkän lenkin yrittäessään vaihdella suuntaa, että pääsee tollasesta varjostajasta eroon, mutta ei! Aloittaja vaan seurasi ihan väkisin, kun piti "kouluttaa" sitä omaa sesseä.
Ei kai tullut jotenki kummasti aatelleeksi, että jollain muullakin voi olla esim. rescue koira, jolla on pahoja kokemuksia toisista koirista ja stressaa hirveenä. Mitäs sellaiselle koiralle ja sen sosiaalistamiselle ja kouluttamiselle tapahtuu, jos joku itsekeskeinen idiootti alkaa hiihtään perässä?
Oma koira oli pentuna hankala, ja mulle kävi muutamaan otteeseen just noin, että joku alko seuraamaan. Mä tein kaiken mahdollisen, vaihdoin suuntaa, menin tien varteen ja yritin päästää ohi jne. jne. mutta enpä vaan päässyt mokomista kusipäistä eroon sit niin millään. - swind
16+12 kirjoitti:
Eihän nyt ollutkaan kyse tollaisesta mitä sulle on tapahtunut, vaan siitä että aloittaja on tahallaan alkanut seuraamaan sitä mäykkyjen lenkittäjää, kun huomasi että ne ei osaa käyttäytyä.
Mistäs me tiedetään, jos se nainen teki ties kuin pitkän lenkin yrittäessään vaihdella suuntaa, että pääsee tollasesta varjostajasta eroon, mutta ei! Aloittaja vaan seurasi ihan väkisin, kun piti "kouluttaa" sitä omaa sesseä.
Ei kai tullut jotenki kummasti aatelleeksi, että jollain muullakin voi olla esim. rescue koira, jolla on pahoja kokemuksia toisista koirista ja stressaa hirveenä. Mitäs sellaiselle koiralle ja sen sosiaalistamiselle ja kouluttamiselle tapahtuu, jos joku itsekeskeinen idiootti alkaa hiihtään perässä?
Oma koira oli pentuna hankala, ja mulle kävi muutamaan otteeseen just noin, että joku alko seuraamaan. Mä tein kaiken mahdollisen, vaihdoin suuntaa, menin tien varteen ja yritin päästää ohi jne. jne. mutta enpä vaan päässyt mokomista kusipäistä eroon sit niin millään.Voi hyvä luoja, olisit lähtenyt kävelemään seuraajaasi kohti, niin sillähän siitä olisi selvinnyt.
- ikujtgf
swind kirjoitti:
Voi hyvä luoja, olisit lähtenyt kävelemään seuraajaasi kohti, niin sillähän siitä olisi selvinnyt.
'joku alko seuraamaan. Mä tein kaiken mahdollisen, vaihdoin suuntaa, menin tien varteen ja yritin päästää ohi jne. jne. mutta enpä vaan päässyt mokomista kusipäistä eroon sit niin millään.'
Tekstistä päätellen ne olis silti seuranneet. swind sulla on kaikki viestit melko vihamielisiä ja epäkehittäviä. - swind
ikujtgf kirjoitti:
'joku alko seuraamaan. Mä tein kaiken mahdollisen, vaihdoin suuntaa, menin tien varteen ja yritin päästää ohi jne. jne. mutta enpä vaan päässyt mokomista kusipäistä eroon sit niin millään.'
Tekstistä päätellen ne olis silti seuranneet. swind sulla on kaikki viestit melko vihamielisiä ja epäkehittäviä.No jaa, tulkinta on vapaa. Minähän vain kerroin keinon millä siitä olisi selvinnyt.
Olen minäkin koiraa kouluttanut (useita, evätkä läheskään kaikki omia), Ja niitä vaikeita tilanteita on ollut.
Lähdetään nyt sitten siitä, että koulutan koiraa kulkemaan hihnassa ja joku lähtee seuraamaan meitä niin lähellä, että koira jerkkii kokoajan taaksepäin. (Huom. jos koira on koulutettu, ja olen normaalilla lenkillä, se ei takanatulijasta välitä.)
Tämähän on koulutuksen kannalta hyvä tilanne. Ei normaalissa koirassa ilman häiriötekijöitä juurikaan mitään koulutettavaa ole hihnassa kulkemiseen. Sehän oppii sen automaattisesti, kun pidät hihnan lyhyellä ja kävelet itsevarmasti eteenpäin. Muistat vain kehua koiraa ja toistaa käskyt aina kun pysähdyt ja lähdet liikkeelle (sanat vapaat, mutta aina samat). Muista myös antaa vapaa komento, kun lopetat kouluttamisen. Toistoja, toistoja, toistoja.
Palataanpa tuonne jerkkimiseen. Jos en jostain syystä halua että meitä seurataan (en tiedä miksi, mutta sovitaan nyt sitten niin), voin siirtyä kohtaamistilanteen koulutukseen, käännymme siis ympäri, annan komennon sivulla kulkemiseksi (kuka mitäkin sanaa haluaa käyttää), koska käytän puolikuristavaa pantaa koulutuksessa, on koira helppo pitää sivulla, ison koiran kyseessä ollen käytän tarpeen mukaan jalkaani apuna. Näin kohtaamme meitä seuranneen. Kohtaamistilanteen jälkeen on tietenkin kehuttava koiraa, tai jos meni huonosti, jätettävä kehumatta. Makupaloja en käytä, mutta kuka mitenkin. Jos he lähtevät seuraamaan, niin sitten taas harjoitellaan kohtaamista, kyllä he jossainvaiheessa kyllästyvät.
Huom! Tämä ei ollut opetus kouluttamiseen, vaan selitys miksi minua ärsyttää teidän valituksenne.
Koulutuksen oppaita on kirjakaupat väärällään, ja lähes kaikki paljon minua parempien kirjoittamia.
Oliko nyt sitten edes vähän rakentavampi kommentti? - Neuvo?
swind kirjoitti:
Voi hyvä luoja, olisit lähtenyt kävelemään seuraajaasi kohti, niin sillähän siitä olisi selvinnyt.
Naisten itsepuolustuskurssilla ollessani kurssinvetäjä totesi meille, että sanokaa nyt niille miehillenne, etteivät kulje naisten perässä, vaan siirtyvät vaikka kadun toiselle puolelle. Ei siksi, ettei niin saisi tai sopisi tehdä, vaan siksi, että silloin edelläkulkeva nainen kokee olonsa turvallisemmaksi, kun ei tule oloa, että joku seuraa.
- swind
Neuvo? kirjoitti:
Naisten itsepuolustuskurssilla ollessani kurssinvetäjä totesi meille, että sanokaa nyt niille miehillenne, etteivät kulje naisten perässä, vaan siirtyvät vaikka kadun toiselle puolelle. Ei siksi, ettei niin saisi tai sopisi tehdä, vaan siksi, että silloin edelläkulkeva nainen kokee olonsa turvallisemmaksi, kun ei tule oloa, että joku seuraa.
Niin no, toiminee jossain harvaanasutulla seudulla.
Taajamassa tahtoo olla niin, että jos vaihdat puolta, niin kuljet sitten jonkun toisen perässä, joka sitten miettii, että miksi se vaihto puolta ja lähti seuraamaan.
Tässä ketjussa muuten selviää, että aloittaja kulki mäyräkoirien perässä:
- eripuolella ajoväylää
- pitäen väliä noin 20m
- perässä kuljettu matka oli vain noin 50m.
Tää vauhkoominen on täysin käsittämätöntä, tuo tilanne oli mitätön. Ainoa mistä on syytä vauhkota, on tuo mäyräkoirien omistajan koiriensa potkiminen.
- kakat talteen tai ..
Ei muuta kuin lopetettavaksi vaan. Ongelmia tulee kuitenkin myöhemmin...
Minusta aloittaja on sikäli oikeassa että koulutustilanteessa on hyväkin kulkea toisen perässä. Silloin koira oppii asioita käytännöntilanteissa. Minäkin tein niin omieni kanssa.
MUTTA: sillä erolla, että kysyin aina luvan toisten koirien omistajilta ennen kuin lähdin kenenkään perään. Minusta kuuluu peruskohteliaisuuteen kysyä lupa toisen seuraamiseen, koska se voi, kuten aloittajakin kuvaili, aiheuttaa hankaluuksia toiselle koiralle omistajineen. Aloittaja teki väärin jatkaessaan seuraamista vaikka näki että toisella oli vaikeaa, ja sen seurauksena toiseen koiraan sattui.
Tietysti on eri asia jos vahingossa joutuu sellaiseen tilanteeseen, mutta ilmeisesti tässä tapauksessa seuraaminen oli harkittua.
Mäykkyjen omistajan olisi sopinut kouluttaa omat koiransa, kyllä, mutta vaikka hän ei ollut niin tehnytkään, se ei oikeuttanut aloittajaa tahalliseen häirintään ja kiusantekoon, siitäkään huolimatta, että katu kuuluu kaikille. (oletettavasti) aikuiselta ihmiseltä odottaisin hiukkasen enemmän kohteliaisuutta.
Nostan kuitenkin hattua aloittajalle siitä että hän viitsii nähdä vaivaa koiransa kouluttamisen eteen. Se on iso plussa!- remmirähinä-poissa
sen verran tunnen mäykyt että ne ei oo mitää rescue koiria, metsästykseen tarkoitettuja koiria.. ja se tie missä käveltiin oli leveä kaksisuuntainen autotie( meillä kun ei ole ns.kävelytietä) toisella sivulla oli mäykyt ja toisella sivulla olin minä koirani kanssa joten siina oli paljon tilaa ja sitten vielä se että en todellakaan ollu iholla, olin vielä takanakin ainaki 20 metriä, en minäkää ihan niinpaljo ala ``ahdistelee`` ja jos tulee tai siis tottakai tulee taas mäykyt mua vastaan joskus ni menen ihan normaalisti, jos joku haluaa pysähdellä tai kierrellä ni se en ainakaan ole minä..
tämä nyt ei kuulu aiheeseen, mutta siis asun rivitalossa ja samanlailla minäkin voisin loukkaantua tai suuttua ku meidän melekin pihan ohi menee joka aamu, iltapv ja ilta epäsosiaalinen sakemanni tulee räyhää ja hyppii meidän aitaa vasten ku oma koirani on pihalla... eikä näytä pysyvän omistajansa käsissä ollenkaan. samanlailla minäki voisin ajatella että tulee liian lähelle minun koirani iholle ja ärsyttämällä ärsyttää, mutta minkä mä teen saa se siinä sahata ees taas koiransa kanssa vaikka kui kauan ja mun puolestani, hyvä että kouluttaakin koiraansa... meinaan olen nähny missä sakemanni asuu ja sillä olisi monta reittiä valittavana mistä menee lenkille, mutta käyttää meidän pihan ohi kulkevaa tietä.. niin kauan en puutu asiaan ku meidän aita pysyy ehjänä, samoiten ku koirani..
ja jos ei kellekkää tullu selväksi niin KYLLÄ tekoni oli harkittu ja tein sen tahalteen, käytin tilaisuuden hyväksi... näin käy välillä.. ja jos mun seuraamisesta ei pidetä niin silloin mulle voi kyllä kertoa siitä ni en enää toista kertaa tee sitä ainakaan tarkoituksella. mutta tosin minä jatkan koirani kouluttamista sitä en lopeta, se on elämänpituinen matka. ja mä voin sanoa rehellisyyden nimissä että rakastan tota koiraa nyt enempi ku silloin alussa ku se mulle tuli koska nyt meidän yhteiselo on ihanaa, saan jopa katsekontakteja siltä ja tökkäsyjä kostealla kuonolla kädelleni ku kävellään. katsekontakti tulee heti sen jälkeen ku ollaan koira nätisti ohitettu ja sit palkitsen...
mutta en mä tiedä onko täällä monet kateellisia tisilleen , varsinki niille jotka on onnistunut koulutuksessa ns. ongelmakoiran kanssa... ehkä mun päälle ei olis näin hypitty tääl keskustelussa jos mun koirani ei olis koulutettu tai että olisin menny iholle vaikka ja antanu koirani hyppiä mäykkyjen päälle... kyllähän sen on huomannu tässä luvatussa kateellisten suomalaisten maassa että toisen onnistuminen alkaa ottaa päähän. SE KELLÄ ONNI ,SE ONNEN KÄTKEKÖÖN...niin se taitaa mennä :) mutta mä jätän tämän asian nyt tähän,saatte yhdessä pohdiskella asiaa. mutta mukava että herättäny tunteita selvästi tämä keskustelu :)- et silleen
Kateellisuudesta ei ole kyse, vaan siitä että sinä seuraat koiria joita stressaa tilanne, kysy ens kerralla lupa seurata jonkun matkaa ja kun kehut että oma koirasi kulkee hienosti ilman rähjäämistä, miksi sitä pitää edes kouluttaa ? Metsästävillä koirilla on erilaiset kasvatukset kuin kotikoirilla, ja ne todellakin päästetään metsässä irti ja hakevat saaliin. Minulla ei ole ongelmakoiraa, vaan pentukoira, jolle opetan alusta asti ettei tulekaan mitään remmirähjääjää, olen siinä onnistunut ennenkin joten enköhän nytkin.
- :)
"ja jos mun seuraamisesta ei pidetä niin silloin mulle voi kyllä kertoa siitä ni en enää toista kertaa tee sitä ainakaan tarkoituksella."
Mitäs luulet niiden mäyräkoirien sitten yrittäneen kertonea sulle..? Ymmärrätkö koiria ollenkaan?
Emmekä me muut ole sinulle kateellisia mistään, sillä meillä on varmastikin hyvin käyttäytyvät ja koulutetut koirat itsellämmekin, ainakin minulla on. Eihän tässä muusta ole kyse, kuin vain siitä, että ihmettelemme miksi kiusasit tahallaan niitä mäyräkoiria. Ei sinun koirasi varsinaisesti mitään oppinut tuossa tilanteessa, jos se jo osaa kulkea rähisijöitten perässä tai ohi niihin reagoimatta... Voit siis lopettaa tuollaisen "kouluttamisen". - swind
et silleen kirjoitti:
Kateellisuudesta ei ole kyse, vaan siitä että sinä seuraat koiria joita stressaa tilanne, kysy ens kerralla lupa seurata jonkun matkaa ja kun kehut että oma koirasi kulkee hienosti ilman rähjäämistä, miksi sitä pitää edes kouluttaa ? Metsästävillä koirilla on erilaiset kasvatukset kuin kotikoirilla, ja ne todellakin päästetään metsässä irti ja hakevat saaliin. Minulla ei ole ongelmakoiraa, vaan pentukoira, jolle opetan alusta asti ettei tulekaan mitään remmirähjääjää, olen siinä onnistunut ennenkin joten enköhän nytkin.
Älä jauha potaskaa. Ajokoirat koulutetaan samalla tavalla kuin muutkin kulkemaan hihnassa, jos niitä lenkitetään kadulla.
Erikseen on sitten ne koirat, jotka ei koskaan lenkille pääse, vaan pidetään häkissä pihalla. Se taas on mielestäni koiran kaltoin kohtelua, eikä siis hyväksyttävää. - älä itse
swind kirjoitti:
Älä jauha potaskaa. Ajokoirat koulutetaan samalla tavalla kuin muutkin kulkemaan hihnassa, jos niitä lenkitetään kadulla.
Erikseen on sitten ne koirat, jotka ei koskaan lenkille pääse, vaan pidetään häkissä pihalla. Se taas on mielestäni koiran kaltoin kohtelua, eikä siis hyväksyttävää.Ajokoira siis suomenajokoira ei kyllä remmirähjää, kun harvemmin haukkuvatkaan. Mutta nyt onki kyseessä mäyräkoirat.
- swind
älä itse kirjoitti:
Ajokoira siis suomenajokoira ei kyllä remmirähjää, kun harvemmin haukkuvatkaan. Mutta nyt onki kyseessä mäyräkoirat.
Joo, joo, vaikeeta, tiedetään, mutta se pitäis huomioida jo ottaessaan kyseisen rodun.
Ei sellaista tervettä koiraa olekkaan, jota ei pysty opettamaan kulkemaan hihnassa kunnolla. Ihan oikeesti, se on vain omistajan viitseliäisyydestä kiinni.
- Cat1982
Tuli mieleen että itse kyllä pyydän usein tilaa muilta koirakoilta, jos omaa koiraani häiritsee, ja ne toiset koirakot ei vaan ymmärrä pitää välimatkaa. Joskus olen huikannut, että odotatko vähän aikaa että pääsen ohi kauempaa tms. tai yritän mennä sivuun, että toinen koira pääsee ohi. Jotkut ihmeelliset koiranomistajat eivät vaan tajua mistä puhun, eivätkä vastaa mitenkään pyyntööni.
Ei siinä mitään jos tarpeeksi kaukaa seuraa, mutta jos selkeästi se seurattava koira häiriintyy, niin kyllä mä ainakin seuraavassa mahdollisessa kohdassa menen eri suuntaan, enkä seuraa. Ja toivon että muutkin tekevät niin meille. Kyllä se omalle koirallekin voi olla kiusallista joutua seuraamaan toista koiraa joka selkeästi viestittää että ei pidä siitä. Kun varmaan luonnollisesti pysyisi sellaisesta koirasta kaukana.
Jossain näyttelyissä tai koiratapahtumissa tai vaikka kaupungissa ihmiset tuppaa kyllä kovin lähelle oman koiransa kanssa (pienenkin) eivätkä ollenkaan ajattele, että ehkä se toinen koira ei vaan ole niin sosiaalinen että sietää ihan kyljessä vierasta koiraa. Itse kyllä sanon, että voisitko mennä vähän kauemmas jos itselläni ei ole mahdollisuutta. Nämäkin ovat koulutusmahdollisuuksia, mutta ei sen oman koiran tarvitse tykätä kaikista koirista, vaikka sietääkin suht lähellä niitä.
Ton pihan ohi menevän sakemannin kohdalla kyllä pyytäisin sen omistajaa pitämään koiran vähän lyhyemmällä hihnalla, ettei pääsee aitaa vasten räyhäämään. Kyllä se pitää toisten "omaisuutta" kunnioittaa - joobax
Olisit kohtelias ja käyttäisit koulutukseen ainoastaan koiria, jotka käyttäytyvät rauhallisesti. Mietipä pakka toisinpäin ja joku olisi silloin lähtenyt sua seuraamaan, kun oma koirasi oli vielä remmiräyhä. Olisitko viitannut kintaalla ja sanonut vain, että on se kivaa kun joku viitsii treenata sun riehuvan koiran kanssa omansa rauhallisuutta. OLISITKO?!
Itse jättäydyn niin kauas, että toinen koira pääsee eteenpäin ilman jatkuvaa taaksepäin vilkuilua. Tiedän itsekin, kuinka ärsyttävää on, jos joku kulkee liian hännillä. Tulee sitten reilusti rinnalle käppäämään, jos tarvii tulla lähellä. Niin ja se ainakin 20 m ei monellekaan ole matka eikä mikään, tiedät sen itsekin. - uiyiiyiuoou
Jos sillä etummaisella oli vaikeuksia niin en minä olisi sitä seurannut..?
Huomaavaisempaa kun huomioi muutkin. Ja älytöntä seurata muita. Eri asia jos sama matka.
Se että etummainen hermostui ei olisi tietenkään ollut syy että potkaisee koiriaan mutta ole sinäkin huomaavaisempia niitä kohtaan joilla on vaikeuksia koiriensa kanssa.
Itselläni ei ole koskaan ollut minkäänlaista remmirähinäongelmaa koirieni kanssa mutta kaikki ei nykyään osaa kouluttaa enään edes sitä yksinkertaisintakaan perusasiaa ja olihan sinullakin ollut siinä vaikeuksia joten sinun paremmin luulisi ymmärtävä kuin minun. - einäyttelijå
täällä meillä päin on esim aamusin ihan tolkuttomasti koiria aamupissalla kaikki nähtävästi ryntää samaan aikaan pissattaa koiria... mulla menis ikä ja terveys jos alkais jokaista koiraakoa väistelee ja odottelee että pääsee ohi, silloin olisin jo töistäkin reilusti myöhässä..miten pärjäätte näyttelyissö koirienne kanssa, eikö ne joudu kiertää kehää niin liki et meilkein pää toisen pyllyssä :)
- Nimimerkki.
No meniskö sulla ikä ja terveys, jos lähtisit seuramaan ihan tahallasi jokaista koiraa, tai ainakin niitä huonosti käyttäytyviä?
Ohi meneminen tai vähän matkaa samaa reittiä perätysten kulkeminen (jos matka sattuu olemaan sama) on ihan eri asioita, kuin että tahallaan alkaa varjostamaan jotain toista koirakkoa, kun huomaa että se edellä kävelevä koira on rähisijä.
Minusta koirat kyllä opetetaan kävelemään remmissä sievästi ihan muulla tavalla kuin kiusaamalla toisia. Jos koira osaa kävellä remmissä toisten perässä ja ohi reagoimatta muihin ns. normaalisti käyttäytyvien koirien kanssa, niin osaa se sen tehdä rähisijöittenkin kohdalla. Ei koira siitä mitään uutta opi, että jo opittua asiaa "harjoittelee" kiusaamalla muita.
- Cat1982
Eri asia jos yrittää tarkoituksella häiriköidä toisia koirakoita (eli tarkoituksella mennä toisen perässä) kuin olosuhteiden pakosta.
Näyttelyissä ei kuitenkaan ole tarkoitus koirien tavata, vaan kyllä niiden tulee antaa tilaa toisille näyttelyissäkin. Riippuu tietty minkä rodun kehässä on, mutta mun rodun kehässä onneksi aina annetaan tilaa eikä ihan pistetä liian lähekkäin. Useimmiten näyttelyihin mennään sosiaalisten koirien kanssa, mutta kyllä niille epäsosiaalisille annetaan usein tilaa. Jotkut on tosin niin dilhoja että yrittävät syöttää koiransa toisille koirille jotka eivät niitä siedä. Ei esim. tiettyjen rotujen urosten kehissä päästetä uroksia haisteluetäisyydellekään. Tämä on tietty eri asia kuin lenkkeily. Ja ongelmakoirien omistajat eivät välttämättä käy näyttelyissä.- Rubi-koiran omistaja
Siis täytyy sanoa, että minä ihmettelen, minkälaisia nirppanokkia muut koiranomistajat ovat, kun rupeevat muille koirantaluttajille räyhäämään ja sitten tuota ihmeruikutusta siitä, että joku kulkee koiran kanssa samaa tietä, mitä itse.
Voi herranjumala sentään, missä lukee, ettei muut koiranomistajat sais kävellä samaa tietä tai reittiä kuin te, jos ne ovat vielä yleisiä kävelyteitä? Eiköhän siellä silloin muitakin ihmisiä kulje....Toi seuraaminen nyt on vähän outoa ja typerää,
eihän sellasta saa tehhä, mutta se, jos joku koiranomistaja rupee räyhäämään jollekulle toiselle siitä, että kulkee lenkillä samaa reittiä kuin hän itse, ni sillon on kyllä pääkopassa vikaa. Yleisillä kulkuteillä saa kulkea kuka tahansa, joten täytyy sanoa, että en kyllä ymmärrä sitä, että jotkut inisee täällä siitä, että joku koiranomistaja kävelee koiransa kanssa samaa reittiä kuin he ja että ne muka ihan ehottomasti seuraisivat silloin heitä.
Se, että joku koiranomistaja kulkee lenkillä pätkän samaa reittiä kuin te, ei tarkota sitä, että hän SEURAISI teitä, vaan sattuu nyt yleensä kulkemaan samaa reittiä vähän matkaa, joten, jos ette sitä kestä, että muut koiranomistajat lenkkeilee samoilla yleisessä käytössä olevilla poluilla ja reiteillä, joilla saa kulkea kuka tahansa, kuin te, ni muuttakaa jonnekki peräkorpeen, siellä ei varmasti tule niin paljon muita lenkkeilijöitä/samoilijoita vastaan, vaikka tulee varmasti sielläkin, jos maaseudulla olette....
Siis huhhuh, jos jotkut täällä viitsivät inistä moisesta.
Mikäli näin ei ole, että olen väärässä, ni kertokaa toki, silloin tiedän, että puhun asiasta, josta ei edes ole kyse, mutta kun tosta keskustelusta sai vähän sellasen käsityksen, että joitakin häiritsee niin hirveesti se, että tulee muita koiranomistajia vastaan sillä reitillä, millä itse kuljet.
Sen ymmärrän, jos siitä kkivastuu, että joku koiranomistaja lähte ihan varta vasten seuraamaan, mutta eihän KUKA TAHANSA koiranomistaj sellasta tee.
Ja muutenkin sellaset koiranomistajat, joilla on tapana tuiskahtaa muille koiranomistajille, ovat kyllä myös vähän ikäviä....
Ei tarvitse kenellekään tulla räyhäämään, jos ei ole edes hyvää syytä...;) - Nimimerkki.
Siis täytyy sanoa, että minä ihmettelen, minkälaisia nirppanokkia muut koiranomistajat ovat, kun rupeevat muille koirantaluttajille räyhäämään ja sitten tuota ihmeruikutusta siitä, että joku kulkee koiran kanssa samaa tietä, mitä itse.
Voi herranjumala sentään, missä lukee, ettei muut koiranomistajat sais kävellä samaa tietä tai reittiä kuin te, jos ne ovat vielä yleisiä kävelyteitä? Eiköhän siellä silloin muitakin ihmisiä kulje....Toi seuraaminen nyt on vähän outoa ja typerää,
eihän sellasta saa tehhä, mutta se, jos joku koiranomistaja rupee räyhäämään jollekulle toiselle siitä, että kulkee lenkillä samaa reittiä kuin hän itse, ni sillon on kyllä pääkopassa vikaa. Yleisillä kulkuteillä saa kulkea kuka tahansa, joten täytyy sanoa, että en kyllä ymmärrä sitä, että jotkut inisee täällä siitä, että joku koiranomistaja kävelee koiransa kanssa samaa reittiä kuin he ja että ne muka ihan ehottomasti seuraisivat silloin heitä.
Se, että joku koiranomistaja kulkee lenkillä pätkän samaa reittiä kuin te, ei tarkota sitä, että hän SEURAISI teitä, vaan sattuu nyt yleensä kulkemaan samaa reittiä vähän matkaa, joten, jos ette sitä kestä, että muut koiranomistajat lenkkeilee samoilla yleisessä käytössä olevilla poluilla ja reiteillä, joilla saa kulkea kuka tahansa, kuin te, ni muuttakaa jonnekki peräkorpeen, siellä ei varmasti tule niin paljon muita lenkkeilijöitä/samoilijoita vastaan, vaikka tulee varmasti sielläkin, jos maaseudulla olette....
Mikäli näin ei ole, että olen väärässä, ni kertokaa toki, silloin tiedän, että puhun asiasta, josta ei edes ole kyse, mutta kun tosta keskustelusta sai vähän sellasen käsityksen, että joitakin häiritsee niin hirveesti se, että tulee muita koiranomistajia vastaan sillä reitillä, millä itse kuljet.
Sen ymmärrän, jos siitä kkivastuu, että joku koiranomistaja lähte ihan varta vasten seuraamaan, mutta eihän KUKA TAHANSA koiranomistaj sellasta tee.
Ja muutenkin sellaset koiranomistajat, joilla on tapana tuiskahtaa muille koiranomistajille, ovat kyllä myös vähän ikäviä....
Ei tarvitse kenellekään tulla räyhäämään, jos ei ole edes hyvää syytä...;)Etkö sinä ihan "aikuisten oikeesti" tajua tätä keskustelua, että mistä on kyse, vai provoiletko?
Eihän kukaan ole tässä ollut sitä mieltä, että muut koirantaluttajat eivät saisi koskaan - ikinä kulkea siellä missä itse kulkee, tai kävellä perässä, jos sattuu olemaan sama matka!
Tässähän on kyse siitä, että aloittaja kertoo seuranneensa TAHALLAAN sitä mäyräkoirien taluttajaa, kun HUOMASI että mäyräkoirat ovat remmirähjääjiä! Se on pelkästään ilkeää ja röyhkeää ja nimen omaan niitä mäyräkoiria kohtaan.
Itse en todellakaan ala suuntaani vaihtamaan, jos joku edelläni kävelee remmirähjän kanssa, mutta en minä ala SEURAAMAAN TAHALLANI näitä. Minä pyrin ohittamaan heidät mahdollisimman nopeasti tai sitten hidastan vauhtiani ja jättäydyn kauemmas... Ja näin toimin sen rähjäävän koiran vuoksi, sillä en halua stressata sitä. Tajusitko?
Hieman on hakusessa käytöstavat sitten ilmeisesti joillain omistajillakin, kuten nykyään niin monella koirallakin, jos pitää ihan normaalina ja hyväksyttävänä toisten kiusaamista, eikä anna tilaa kun MULLA vittu on OIKEUS kävellä JUST saatana TÄSSÄ, kun MÄ HALUUN perkele!!!
Minähän EN ANNA tilaa MINÄ koulutan tässä koiraani saatana! MINÄMINÄMINÄMINÄ ja vain MINÄ olen tärkeä, ja muut voi painua vittuun, kun MÄ koulutan tässä koiraani! Vitut mä välitän jos siitä joku toinen koira stressaantuu ja sen omistajalle tulee paha mieli. Pääasia, että mä sain todistaa jotain itselleni ja kaikille muille eli OMAN MAHTAVUUTENI! Aloittajan ja häntä puolustelevien asennoituminen on tuollaista ja todella vastenmielistä ja itsekeskeistä.
Mikä siinä on niin vaikeaa ottaa huomioon muitakin? - Cat1982
Ei tarvitse kenellekään tulla räyhäämään, jos ei ole edes hyvää syytä...;)Niin, siis tässä tosiaan on kyse niistä jotka tarkoituksella lähtevät seuraamaan toisia koirakoita, ei nyt normi lenkillä takaa tai edestä tulevia.
Ei nyt normilenkkeilijöiden tarvitse alkaa väistelemään (tosin ei sen pikkufifin kanssa kannata ihan metrin päästä mennä), mutta tässä tosiaan puhutaan siitä, että joku tarkoituksella lähtee seuraamaan esim. rähjääviä koiria kun esim. meinaa kouluttaa koiraansa.
Eli olet käsittänyt väärin "Rubi-koiran omistaja" - Rubi-koiran omistaja
Nimimerkki. kirjoitti:
Etkö sinä ihan "aikuisten oikeesti" tajua tätä keskustelua, että mistä on kyse, vai provoiletko?
Eihän kukaan ole tässä ollut sitä mieltä, että muut koirantaluttajat eivät saisi koskaan - ikinä kulkea siellä missä itse kulkee, tai kävellä perässä, jos sattuu olemaan sama matka!
Tässähän on kyse siitä, että aloittaja kertoo seuranneensa TAHALLAAN sitä mäyräkoirien taluttajaa, kun HUOMASI että mäyräkoirat ovat remmirähjääjiä! Se on pelkästään ilkeää ja röyhkeää ja nimen omaan niitä mäyräkoiria kohtaan.
Itse en todellakaan ala suuntaani vaihtamaan, jos joku edelläni kävelee remmirähjän kanssa, mutta en minä ala SEURAAMAAN TAHALLANI näitä. Minä pyrin ohittamaan heidät mahdollisimman nopeasti tai sitten hidastan vauhtiani ja jättäydyn kauemmas... Ja näin toimin sen rähjäävän koiran vuoksi, sillä en halua stressata sitä. Tajusitko?
Hieman on hakusessa käytöstavat sitten ilmeisesti joillain omistajillakin, kuten nykyään niin monella koirallakin, jos pitää ihan normaalina ja hyväksyttävänä toisten kiusaamista, eikä anna tilaa kun MULLA vittu on OIKEUS kävellä JUST saatana TÄSSÄ, kun MÄ HALUUN perkele!!!
Minähän EN ANNA tilaa MINÄ koulutan tässä koiraani saatana! MINÄMINÄMINÄMINÄ ja vain MINÄ olen tärkeä, ja muut voi painua vittuun, kun MÄ koulutan tässä koiraani! Vitut mä välitän jos siitä joku toinen koira stressaantuu ja sen omistajalle tulee paha mieli. Pääasia, että mä sain todistaa jotain itselleni ja kaikille muille eli OMAN MAHTAVUUTENI! Aloittajan ja häntä puolustelevien asennoituminen on tuollaista ja todella vastenmielistä ja itsekeskeistä.
Mikä siinä on niin vaikeaa ottaa huomioon muitakin?Okei, joo, selvä....Käsitin sitten väärin ja ei, minä en provoile täällä, en ole mikään säälittävä trolli....Mielestäni myös on hölömöä joltakulta lähteä seuraamaan muita koiran omistajia, joten aloittajalla ei ollut mitään oikeutta tehhä niin.
Eihän kukaan ihminen tykkää sellaisesta, joten ei ihmekään, että on tuo mäyräkoirien omistaja hänelle ärähtänyt.
- 19+1
Aloittaja on kyllä idiootti . Itse koulutan kuritonta kodinvaihtajaa ja itse saisin hepulit jos joku alkaisi meidän perässä kävellä eikä tajuaisi mennä ohi vaikka tekisin tilaa ohittaa .
Meillä ei ko koiran kanssa ole näyttelyssä mitään ongelmaa mutta lenkillä yrittää vielä laittaa ranttaliksi jos joku tunkee liian lähelle .
Ei juma en voi ymmärtää miten joku voi olla noin ilkeä ja välinpitämätön muita kohtaan ! Aloittajana menisin nöyrästi pyytämään anteeksi mäykkyjen omistajalta .- Piski90
se jonka tässä täytyy anteeksi pyytää on mäyräkoirien omistajan joka potki koiriansa ja anteeksi sitä että meuhkaa yleisellä tiellä että ei sais muka olla... ja pyytää sais vielä sitäkin anteeksi ku ei pikku piskejä tässä maassa kouluteta, ja jos koulutetaan ne on harvassa..
Piskin mielestä on siis aivan asiallista harkitusti kiusata muita?
- piski90
oikein koulutettu koira ei kiusaannu :D joten kannattaisiko katsoa peiliin jos koirat rähjää!
- gfgfhjghkkhhk
piski90 kirjoitti:
oikein koulutettu koira ei kiusaannu :D joten kannattaisiko katsoa peiliin jos koirat rähjää!
Minä en tykkäisi että minua seurattaisiin edes ilman koiraa..hyvin ahdistavaa mihin vain käännytkin niin toinen tulee perässä..
Tosi raivostuttavaa ja pelottavaakin. Mielenterveyspotilaita on nykyään paljon avohoidossa ja naisetkin voi olla väkivaltaisia. Minusta seuraaminen ei ole koskaan sallittu oli kyseessä sitten mies tai nainen. Enhän minä voi tietää mitä perässä seuraava ajattelee ja onko normaali. :( - piski90
gfgfhjghkkhhk kirjoitti:
Minä en tykkäisi että minua seurattaisiin edes ilman koiraa..hyvin ahdistavaa mihin vain käännytkin niin toinen tulee perässä..
Tosi raivostuttavaa ja pelottavaakin. Mielenterveyspotilaita on nykyään paljon avohoidossa ja naisetkin voi olla väkivaltaisia. Minusta seuraaminen ei ole koskaan sallittu oli kyseessä sitten mies tai nainen. Enhän minä voi tietää mitä perässä seuraava ajattelee ja onko normaali. :(sitten kannattaa jäädä kotiin, eikä kuljeksia teillä, jos noin kovat kammot on. ja jos pelkoja on niihin kannattaa hakea apua, minä ainaki kuljen ihan normaalisti enkä pelästy heti ensimmäistä tyyppiä joka takanani kulkee.
- qwertyuiopå_
piski90 kirjoitti:
Me kaikki jo tiedetään, että oikein koulutettu koira ei kiusaannu seuraajista, ja me kaikki jo tiedetään, että remmirähjien omistajat saa syyttää itseään tilanteestaan - pois lukien tietysti ne tapaukset, jotka on ottaneet aikuisen kouluttamattoman koiran, ja kouluttavat sitä itse parhaillaan...
Tässä ketjussa ei kuitenkaan ole kyse nyt siitä, että kouluttamattomia koiria ja remmirähjääjiä on - vaan siitä, onko soveliasta lähteä tahallaan seuraamaan tuollaista koirakkoa.
Koskaan emme voi tietää noiden remmirähjien kohdalla, jos kyse onkin kouluttamattomasta, kenties huonosti pidetystä kodinvaihtajasta joka ei siedä toisia koiria lähellään, ja uusi omistaja yrittää kouluttaa ja sosiaalistaa sitä. Näille koirille toisten koirien läheisyys saattaa olla erittäin epämiellyttävää, ja siedätys muihin on hankalaa, ja se pitäisi pystyä tekemään alussa todella pitkien välimatkojen päästä. Mitä tapahtuu, kun joku tunkee iholle, tai kävelemään perässä ties kuinka pitkäksi aikaa? Ei se ainakaan helpota tilannetta.
Kuitenkin näitäkin kodinvaihtajia pitää käyttää lenkillä. Niiden pääkopalle ei tee ollenkaan hyvää se, jos eivät saa liikuntaa... Jopa tuon aloittajan kiusaamat remmirähjät tarvitsevat liikuntaa, ja se on ehkä niiden päivien ainut kiva asia. Pitäisikö sitten todellakin kaikkien syystä tai toisesta remmirähjääjän omistavien linnoittautua koteihinsa koirineen, kun koirat eivät osaa käyttäytyä? Ainakin niin pitkäksi aikaa, että koirat on koulutettu, niinkö? No miten sen remmissä kauniisti kulkemisen opettelu sitten käytännössä tapahtuu, jos remmirähjän kanssa ei saa lähteä kadulle? Onko silloin ns. vapaata riistaa ja oikeutettu kiusanteon kohde, jos ei ole osannut kouluttaa koiraansa, tai on ottanut aikuisen kouluttamattoman koiran? - gfgfhjghkkhhk
piski90 kirjoitti:
sitten kannattaa jäädä kotiin, eikä kuljeksia teillä, jos noin kovat kammot on. ja jos pelkoja on niihin kannattaa hakea apua, minä ainaki kuljen ihan normaalisti enkä pelästy heti ensimmäistä tyyppiä joka takanani kulkee.
Eiköhän nyt piskiseni ole niin ettei kukaan täysijärkinen seuraa ketään. Vain humalaiset väkivaltaiset ja avopotilaat seuraa. Turhaa riskiä en ota jos joku seuraa ja saattaisin soittaa jopa poliisille jos kyse on miehestä..tai muuten uhkaava tilanne. Tai avopotilas tarttee apua. Tälläinen on joskus minua seuraannut ja humalainen myös ei todellakaan kivaa ja harmitonta.
Ota huomioon kun edellä kulkija ei tiedä miksi joku seuraa ja yleensä jos joku seuraa niin ei ole puhtaat jauhot pussissa..
Ja kammoa ei ole omaan ison koiran joten sinänsä vaaraa minulla ei ole mutta kaikilla ei ole isoa koiraa ja puhun yleisesti miltä tuntuu jos joku tuntematon seuraa. - piski90
gfgfhjghkkhhk kirjoitti:
Eiköhän nyt piskiseni ole niin ettei kukaan täysijärkinen seuraa ketään. Vain humalaiset väkivaltaiset ja avopotilaat seuraa. Turhaa riskiä en ota jos joku seuraa ja saattaisin soittaa jopa poliisille jos kyse on miehestä..tai muuten uhkaava tilanne. Tai avopotilas tarttee apua. Tälläinen on joskus minua seuraannut ja humalainen myös ei todellakaan kivaa ja harmitonta.
Ota huomioon kun edellä kulkija ei tiedä miksi joku seuraa ja yleensä jos joku seuraa niin ei ole puhtaat jauhot pussissa..
Ja kammoa ei ole omaan ison koiran joten sinänsä vaaraa minulla ei ole mutta kaikilla ei ole isoa koiraa ja puhun yleisesti miltä tuntuu jos joku tuntematon seuraa.mulle vanhemmat opetti jo ku olin pieni miten voi soittaa 112 ilman että katsoo puhelinta, sen pystyy tekee niin että se on taskussa, kaikilla on ääni millä huutaa apua ja känny ainaki joka toisella millä soittaa apua, jotku kantaa hälyttimiä ym muita apu juttuja pimeel liikkuessa, ja en mä nyt tiä tuoko se koiran koko sitä turvaa, ei kaikki isoimmat koiratkaan, ne nallukat jotka ottaa rennosti tämän elämän ( niiku naapurin berhandi) ei pidä omistajansa puolia/ ei puolusta. kyllä pienempiki koira voi olla pippurisempi ku berkku ja osaa perhoskoiraki purra samanlailla silläki hampaat
- gfgfhjghkkhhk
piski90 kirjoitti:
mulle vanhemmat opetti jo ku olin pieni miten voi soittaa 112 ilman että katsoo puhelinta, sen pystyy tekee niin että se on taskussa, kaikilla on ääni millä huutaa apua ja känny ainaki joka toisella millä soittaa apua, jotku kantaa hälyttimiä ym muita apu juttuja pimeel liikkuessa, ja en mä nyt tiä tuoko se koiran koko sitä turvaa, ei kaikki isoimmat koiratkaan, ne nallukat jotka ottaa rennosti tämän elämän ( niiku naapurin berhandi) ei pidä omistajansa puolia/ ei puolusta. kyllä pienempiki koira voi olla pippurisempi ku berkku ja osaa perhoskoiraki purra samanlailla silläki hampaat
joo eiköhän se ollut tässä. Perhoskoira suojelukoirana aika hyvä kuitenkin . good night ;)
- Minäminäminä
minä, minä ,minä.... ja muutama kirosana perään. Siinä sitä on oppia otettavaksi muillekin.
Hyvin puhuttu, Qwertyuiopå. Ajattelin aivan samaa.
- ereetryytry
Kyse ei ole myöskään siitä vaivautuuko koira sillä omistajakin voi vaivaantua vaikka koira ei reagoisi.
Ja normaali vahtivampi koira kyllä reagoi jos joku seuraa eikä mene normaalisti. Omani reagoi poikkeaviin juttuihin..ja ilmoittaa minulle. Eli jos joku seuraa ja sinä pysähdyt ja seuraaja pysähtyy ja kun jatkat matkaa niin seuraaja jatkaa myös jne..normaali vahtivampi koira alkaa ihmettelemään moista.
koirilla on tilannetajua mikä on normaalia lenkillä ja mikä ei varsinkin vanhemmilla koirilla.
- sakemannipystykorva
Oman koirani kanssa en pysty ohittamaan jokaista sen rähisemättä. Toiset ohitukset menevät tosi hyvin, ilman minkäänlaisia murinoita. Oma koirani ärähtää, jos sille ärähdetään tai joku on ennen ärähtänyt. Se muistaa kyllä mitkä tai ketkä on ärissyt aiemmin. Omalla koirallani, kun on koulutus vähän vielä kesken, vaikka onkin jo 3,5 v. Se ei ole ollut minulla pennusta asti.
Se harmittaa vielä enemmän, kun jotkut pitävät koiriaan irti metsässä ja ne yhtäkkiä pöllähtävät jostain puskasta. Sama, jos joku "ei toivottu" tulee pusikon tai aidan takaa kadulla. Rähinähän siitä tulee :( - Epäkohteliasta
No mitäpä olisit ollut mieltä, jos oma koirasi olisi se remmirähisijä? Käytöksesi oli toisen koiranomistajan hyväksikäyttöä - onhan se toki halvempaa kuin koirakoulu, mutta....
Meillä ei rähistä, mutta en minä nyt lähde kenenkään perässä varta vasten "koiraani kouluttamaan", jos huomaan että toisen koira rähisee. Tosin ison koiran kanssa se ei oikein ole mahdollistakaan, kun pikkukoiran omistajat ovat jo valmiiksi sitä mieltä että meidän hurtat syövät taatusti salaa pikkukoiria, vaikka kuinka omistaja muuta luulee ;).
Eipä muuten olekaan koskaan tullut mieleen, että joku olisi kateellinen meidän koulutetuista koirista...meillä koulutusta on pidetty aina itsestään selvänä - ei useamman tämän kokoisen kanssa yksinkertaisesti muuten pystyisi lenkillä käymäänkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti27935262Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s854724Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos294614Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2583902Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori1003200Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta
Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös192729Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta592553En suuttunut missään vaiheessa
Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk122034Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi481826Trump on jo ihan seonnut...
Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.4211652