Kaikille kesä ei tuntunut olevan huono.
Nauvossa oli venenetin mukaan kaikkien aikojen ennätys kesä. Satamassa kävi yli 8000 venettä.
Nauvo on hyvä esimerkki siitä, kun satamassa on hyvät palvelut ja satamakin on kohtuullisessa kunnossa, niin kyllä veneilijöitä riittää.
Nauvosta voisivat muutkin vierasvenesatamat ottaa oppia.
Surkea kesä ja ennätys
55
364
Vastaukset
- Jsk1234
Nauvossa on ritsapaikkoja useimmiten riittävästi. Niitä kannattaisi muidenkin hankkia, se on varsin kätevä tapa rantautua, eikä tule ahdasta poijujen kanssa siellä lähempänä rantaa.
- Ohi on kesä 2012
Nauvo on onnistunut hyvin, keväällä siellä käyvät Turkulaiset, kesällä Hesalaiset ja taas syksyllä Turkulaiset.
Tsemppiä Nauvo!
Ja muistakaa, että paikkaa pitää kehittää kokoajan jotta suosio säilyy. - Värikästä Syksyä
Ohi on kesä 2012 kirjoitti:
Nauvo on onnistunut hyvin, keväällä siellä käyvät Turkulaiset, kesällä Hesalaiset ja taas syksyllä Turkulaiset.
Tsemppiä Nauvo!
Ja muistakaa, että paikkaa pitää kehittää kokoajan jotta suosio säilyy.Olet oikeassa. Miksi näitä ns. ritsapaikkoja on niin vähän vierasvenesatamissa?
Nehän ovat tosi käteviä ja varmaankin vielä halpoja hankkia. Tosin ekakerta oli vähän pelottava, mutta ne toimii.
Nettiveneestä on todella työlästä etsiä mitään vanhoja juttuja. Epäilin tätä vähän Nauvon mainokseksi kun mitään ei löytynyt. Löysin tämän uutisen kuitenkin sattumalta googlesta ja tässä on linkki siihen.
http://venenetti.fi/uutiset/8-000-vierasvenetta-nauvossa - 1m keulan ylitys...
Ritsapaikat on varmaan ihan kivoja, mutta ei sovi kaikille.
- 11
1m keulan ylitys... kirjoitti:
Ritsapaikat on varmaan ihan kivoja, mutta ei sovi kaikille.
Ritsapaikat tuntuu ainakin ideana aika vaikeakäyttöisiltä. Eikös niiden idea ole, että laiturin puolelta vedetään köydet veneen takakulmiin? Ihan ensimmäisenä tulee mieleen, että siihen ideaalisesti sopivia köysiä ei veneessä ole mukana.
- Huuuu-oh
11 kirjoitti:
Ritsapaikat tuntuu ainakin ideana aika vaikeakäyttöisiltä. Eikös niiden idea ole, että laiturin puolelta vedetään köydet veneen takakulmiin? Ihan ensimmäisenä tulee mieleen, että siihen ideaalisesti sopivia köysiä ei veneessä ole mukana.
Veneen "köysissä" se hieno puoli, että ovat "yleensä" ssädettäviä molemmista päistään - nerokasta ei vaan :) Eikä edes ole sitä Suomalaista huippuosaamista ;)
- Säätöä löytyy
Huuuu-oh kirjoitti:
Veneen "köysissä" se hieno puoli, että ovat "yleensä" ssädettäviä molemmista päistään - nerokasta ei vaan :) Eikä edes ole sitä Suomalaista huippuosaamista ;)
Olen törmännyt jopa sellaisiin hienouksiin, jotka kylläkin edellyttävät useasti käyttäjältään enemmän kokemusta, sellaisiin kuin keskeltä säädettävät köydet, olivat todella hienot.
- 1m keulan ylitys...
11 kirjoitti:
Ritsapaikat tuntuu ainakin ideana aika vaikeakäyttöisiltä. Eikös niiden idea ole, että laiturin puolelta vedetään köydet veneen takakulmiin? Ihan ensimmäisenä tulee mieleen, että siihen ideaalisesti sopivia köysiä ei veneessä ole mukana.
Nauvossa ritsapaikat ovat sellaisessa kohtaa, että kaikki laiturilta pois tulevat ja sinne menevät kävelevät niiden ohitse. Sitten kun keulassa on ankannokka, tai niin kuin meillä, 1m ylitys, niin laiturilla alkaa olla aika ahdasta, kun veneiden keulat sulkevat puolet kulkuväylästä.
Tätä tarkoitin.... - 11
Säätöä löytyy kirjoitti:
Olen törmännyt jopa sellaisiin hienouksiin, jotka kylläkin edellyttävät useasti käyttäjältään enemmän kokemusta, sellaisiin kuin keskeltä säädettävät köydet, olivat todella hienot.
Pikkupojut yrittää olla Bustereissaan nokkelia. Kun on kymmenmetrinen vene, niin pitäisi olla jotkut n. 10-12 -metriset köydet ritsakiinnitykseen. Mutta ei veneessä viitsi tarpeettomia köysiä pitää mukana, yksi pitkä peräköysi vain. Ankkuriköysi
tietty, mutta ei sitä viitsi ruveta irrottelemaan
ankkurista ja sitäpaitsi se on painotettu eikä vapaassa päässä ole hakaa tai edes koussia, että saisi haan kiinni. - Kotisataman turva
11 kirjoitti:
Pikkupojut yrittää olla Bustereissaan nokkelia. Kun on kymmenmetrinen vene, niin pitäisi olla jotkut n. 10-12 -metriset köydet ritsakiinnitykseen. Mutta ei veneessä viitsi tarpeettomia köysiä pitää mukana, yksi pitkä peräköysi vain. Ankkuriköysi
tietty, mutta ei sitä viitsi ruveta irrottelemaan
ankkurista ja sitäpaitsi se on painotettu eikä vapaassa päässä ole hakaa tai edes koussia, että saisi haan kiinni.Bustereista tai pikkupojista en tiedä, mutta varsinkin kun venekoko suurenee, pitäisi siinä olla riittävästi erimittaisia "säädettäviä" köysiä. Tuollaisella köysivarsutuksella lienee parasta pysyä kotisatamassa, sillä samaa tasoa lienee muukin osaaminen veneilyn alalta.
- 11
Kotisataman turva kirjoitti:
Bustereista tai pikkupojista en tiedä, mutta varsinkin kun venekoko suurenee, pitäisi siinä olla riittävästi erimittaisia "säädettäviä" köysiä. Tuollaisella köysivarsutuksella lienee parasta pysyä kotisatamassa, sillä samaa tasoa lienee muukin osaaminen veneilyn alalta.
Tuo on hevonpeetä. Kymmenmetrisessä veneessä, jonka kotisatamassa on se tavanomaisin eli peräpoijukiinnitys, riittää loistavasti nämä:
-n. 5-metriset keulaköydet (joustimilla, tietty)
-n. 25-metrinen peräköysi, jota voi sitten hätätapauksessa käyttää myös hinausköytenä
-n. 40-metrinen ankkuriköysi
-pari n. 5-metristä varaköyttä, jos jossain sattuu olemaan tolppa- tai aisakiinnitys tai jos joskus on tarpeen pistää irtautumisen helpottamiseksi köysilenkki juoksemaan laiturin kiinitysrenkaan tai pollarin kautta takaisin veneeseen.
Siinä ne tarvittavat. Enempi on turhaa painoa ja tilanvientiä.
Osaamisen tasosta en sano mitään, mutta veneilykokemusta on parikymmentä vuotta ja maileja tarpeeksi maapallon ympäri ja hyvän matkaa toisellekin kierrokselle. - hidasoppinen
11 kirjoitti:
Tuo on hevonpeetä. Kymmenmetrisessä veneessä, jonka kotisatamassa on se tavanomaisin eli peräpoijukiinnitys, riittää loistavasti nämä:
-n. 5-metriset keulaköydet (joustimilla, tietty)
-n. 25-metrinen peräköysi, jota voi sitten hätätapauksessa käyttää myös hinausköytenä
-n. 40-metrinen ankkuriköysi
-pari n. 5-metristä varaköyttä, jos jossain sattuu olemaan tolppa- tai aisakiinnitys tai jos joskus on tarpeen pistää irtautumisen helpottamiseksi köysilenkki juoksemaan laiturin kiinitysrenkaan tai pollarin kautta takaisin veneeseen.
Siinä ne tarvittavat. Enempi on turhaa painoa ja tilanvientiä.
Osaamisen tasosta en sano mitään, mutta veneilykokemusta on parikymmentä vuotta ja maileja tarpeeksi maapallon ympäri ja hyvän matkaa toisellekin kierrokselle.Ihmeen vähän olet niistä maileista oppinut, jos arvelet kotilaiturissa käytettävien köysien riittävän matkaveneilyssä.
- Kotisataman turva
11 kirjoitti:
Tuo on hevonpeetä. Kymmenmetrisessä veneessä, jonka kotisatamassa on se tavanomaisin eli peräpoijukiinnitys, riittää loistavasti nämä:
-n. 5-metriset keulaköydet (joustimilla, tietty)
-n. 25-metrinen peräköysi, jota voi sitten hätätapauksessa käyttää myös hinausköytenä
-n. 40-metrinen ankkuriköysi
-pari n. 5-metristä varaköyttä, jos jossain sattuu olemaan tolppa- tai aisakiinnitys tai jos joskus on tarpeen pistää irtautumisen helpottamiseksi köysilenkki juoksemaan laiturin kiinitysrenkaan tai pollarin kautta takaisin veneeseen.
Siinä ne tarvittavat. Enempi on turhaa painoa ja tilanvientiä.
Osaamisen tasosta en sano mitään, mutta veneilykokemusta on parikymmentä vuotta ja maileja tarpeeksi maapallon ympäri ja hyvän matkaa toisellekin kierrokselle.Hmmmm. Ei ole hevonpeetä, eikä ole riittävästi köysiä, ethän pysty kiinnittymään edes ritsapaikoille :) Onko sulla tilaa riittävälle määrälle fendareita, vai riittääkö kaksi pikkufendaria tilanpuutteenvuoksi - no, kyllä niillä naapureilla varmaan on riittävät suojat, jotta voit veneilyharrastustasi jatkaa "maailmanympärimaileilla".
Aika surullista luettavaa on nämä "kokeneiden" veneileijöiden teesit. - 11
hidasoppinen kirjoitti:
Ihmeen vähän olet niistä maileista oppinut, jos arvelet kotilaiturissa käytettävien köysien riittävän matkaveneilyssä.
Ei ole vielä sellaista laituria vastaan tullut, jossa ei 5 metrin keulaköydet olisi riittäneet. Itse asiassa hyvin harvoin on edes 2 metriä köydestä "ulkona".
- 11
Kotisataman turva kirjoitti:
Hmmmm. Ei ole hevonpeetä, eikä ole riittävästi köysiä, ethän pysty kiinnittymään edes ritsapaikoille :) Onko sulla tilaa riittävälle määrälle fendareita, vai riittääkö kaksi pikkufendaria tilanpuutteenvuoksi - no, kyllä niillä naapureilla varmaan on riittävät suojat, jotta voit veneilyharrastustasi jatkaa "maailmanympärimaileilla".
Aika surullista luettavaa on nämä "kokeneiden" veneileijöiden teesit.Puhut paskaa, kokemus todistaa, että köysiä on tuossa riittävästi. Ritsapaikat ovat kehno vastaväite, koska niitä ei ole käytössä juuri missään (kuten pari kirjoittajaa mielestään kielteisenä faktana todistikin) eikä Nauvossakaan ainoina. Itse asiassa niitä on sielläkin aika vähän, valtaosa paikoista on normaaleja poijupaikkoja.
- Hey Ho Cpt. Jack
11 kirjoitti:
Ei ole vielä sellaista laituria vastaan tullut, jossa ei 5 metrin keulaköydet olisi riittäneet. Itse asiassa hyvin harvoin on edes 2 metriä köydestä "ulkona".
Selittää tosiaan paljon, noiden hurjien rantautumisista :) Helvetinmoinen huuto ja rytinä, koko laituri varjelemassa veneitään kun "captain Jack" saapuu köydettömällä jahdillaan, mutta jumalattomalla maailmanympärysmaileillaan.
- Hey Ho Cpt. Jack
11 kirjoitti:
Puhut paskaa, kokemus todistaa, että köysiä on tuossa riittävästi. Ritsapaikat ovat kehno vastaväite, koska niitä ei ole käytössä juuri missään (kuten pari kirjoittajaa mielestään kielteisenä faktana todistikin) eikä Nauvossakaan ainoina. Itse asiassa niitä on sielläkin aika vähän, valtaosa paikoista on normaaleja poijupaikkoja.
Liian vähän, liian lyhyitä ovat köytesi. Basic-kiinnittyminen normiolosuhteissa satamaan onnistuu, ei poikkeustilanteisiin sopivia köysiä.
Fendarit, ankkurit sun muutkin vehkeet lienevät suurelle merenkävijälle turhia juttuja, ja ainahan voi palstalla enemmistöpäätöksellä perustella puutteita veneensä varustuksessa. Voi voi, vaarallista muille tuo puuttellisilla varusteilla veneily ja liiallinen ylpeys kokemuksestaan.
Ylimielisyys käy kukkarolle. - 11
Hey Ho Cpt. Jack kirjoitti:
Selittää tosiaan paljon, noiden hurjien rantautumisista :) Helvetinmoinen huuto ja rytinä, koko laituri varjelemassa veneitään kun "captain Jack" saapuu köydettömällä jahdillaan, mutta jumalattomalla maailmanympärysmaileillaan.
Taitaa olla veneettömät täällä marisemassa. Tai ainakaan sitä kuuluisaa veneilykokemusta ei ole, kun noin älyttömiä puhuvat. Tuo yllä esitetty köysilista on todella täysin riittävä. Vastaanväittäjien asia olisi kertoa edes yksi realistisesti eteentuleva tilanne, jossa ne eivät riitä. Tosiasia on, että Suomen vieras-, palvelu- jne. satamissa on käytännössä neljää erityyppistä kiinitysratkaisua:
-peräpoiju (yleisin kaikissa niissä paikoissa, jotka on suunniteltu matkaveneille)
-perätolpat
-peräankkuri
-aisa
Baltian maihin pätee sama, Ruotsissa on joissain paikoissa se "mooring line", joka ei köysitarpeen kannalta peräpoijusta eroa.
Kaikissa noissa tuo aiemmin esitetty köysivalikoima riittää.
Ritsaa ei kannata ottaa lukuun, koska se on äärimmäisen harvinainen (en ole varma, onko missään muualla kuin Nauvossa). Ja kylkikiinnitystä toisen veneen rinnalle ei Suomessa harrasteta, sitä alkaa kohdata vasta Bornholmin seudulla ja siitä etelään. - 11
Hey Ho Cpt. Jack kirjoitti:
Liian vähän, liian lyhyitä ovat köytesi. Basic-kiinnittyminen normiolosuhteissa satamaan onnistuu, ei poikkeustilanteisiin sopivia köysiä.
Fendarit, ankkurit sun muutkin vehkeet lienevät suurelle merenkävijälle turhia juttuja, ja ainahan voi palstalla enemmistöpäätöksellä perustella puutteita veneensä varustuksessa. Voi voi, vaarallista muille tuo puuttellisilla varusteilla veneily ja liiallinen ylpeys kokemuksestaan.
Ylimielisyys käy kukkarolle.Kuten sanoin, esitä edes yksi REALISTINEN esimerkki sellaisesta tilanteesta, jossa nuo köydet eivät riitä. Väitteesi todistaa, ettet tiedä mitään todellisesta veneilystä vaan olet ehkä lukenut katsastusohjeita tai jotain muita teoriaopuksia. Tai sitten olet niitä, jotka kulkevat kadulla suojakypärä päässään, koska pelkäävät meteoriitin kopsahtavan kalloon.
Ei venettä kannata ylivarustella. - hidasoppinen
11 kirjoitti:
Kuten sanoin, esitä edes yksi REALISTINEN esimerkki sellaisesta tilanteesta, jossa nuo köydet eivät riitä. Väitteesi todistaa, ettet tiedä mitään todellisesta veneilystä vaan olet ehkä lukenut katsastusohjeita tai jotain muita teoriaopuksia. Tai sitten olet niitä, jotka kulkevat kadulla suojakypärä päässään, koska pelkäävät meteoriitin kopsahtavan kalloon.
Ei venettä kannata ylivarustella.Tavallinen kylälaituri, jossa ei olekaan niitä tavanomaisia vierassataman lenkkejä parin metrin välein. Saattaa sopiva paikka olla vaikka laiturin vastakkaisessa reunassa. Tai pitää vetää toinen köysi kauemmas kovan tuulen takia ja/tai laiturin lenkit liian heppoisia.
Ai niin, ethän menekään mihinkään kylälaituriin, koska siellä ei ole poijuja, etkä vaivaudu ankkuroimaan. Siksi ei taida olla sitä ankkuriakaan, kun sitä ei ikinä tarvita ja se painaa enemmän kuin 100 m köyttä.
Äkkiä on muuten kiinnityspiste myös kauempana kuin 5 m päässä, kun joutuu johonkin laiturin nurkkapaikalle. Ihan realistisesti. - Jsk1234
11 kirjoitti:
Ritsapaikat tuntuu ainakin ideana aika vaikeakäyttöisiltä. Eikös niiden idea ole, että laiturin puolelta vedetään köydet veneen takakulmiin? Ihan ensimmäisenä tulee mieleen, että siihen ideaalisesti sopivia köysiä ei veneessä ole mukana.
Voit laittaa köydet myös keskiknaapeihin. Silloin riittää lyhyemmätkin.
- gfsgffgrr
Jsk1234 kirjoitti:
Voit laittaa köydet myös keskiknaapeihin. Silloin riittää lyhyemmätkin.
Useimmissa veneissä ei muuten ole knaapeja kuin keulassa ja perässä. Omassani on, mutta eipä niitä usein tarvitse. Siksi kai niitä ei usein laiteta.
- 11
hidasoppinen kirjoitti:
Tavallinen kylälaituri, jossa ei olekaan niitä tavanomaisia vierassataman lenkkejä parin metrin välein. Saattaa sopiva paikka olla vaikka laiturin vastakkaisessa reunassa. Tai pitää vetää toinen köysi kauemmas kovan tuulen takia ja/tai laiturin lenkit liian heppoisia.
Ai niin, ethän menekään mihinkään kylälaituriin, koska siellä ei ole poijuja, etkä vaivaudu ankkuroimaan. Siksi ei taida olla sitä ankkuriakaan, kun sitä ei ikinä tarvita ja se painaa enemmän kuin 100 m köyttä.
Äkkiä on muuten kiinnityspiste myös kauempana kuin 5 m päässä, kun joutuu johonkin laiturin nurkkapaikalle. Ihan realistisesti.Ihmeellisissä paskasatamissa olet sitten käynyt, jos tuollaisiin ongelmiin olet törmännyt. Jokaisessa laiturissa, jonka näinä vuosina olen nähnyt, on ollut riittävästi lenkkejä tai joskus pollareita.
Outoahan muu olisikin: jos laituri on huviveneille tarkoitettu, niin kyllä siihen laitetaan myös huviveneille sopivat kiinnitykset. - Anna olla jo.
11 kirjoitti:
Ihmeellisissä paskasatamissa olet sitten käynyt, jos tuollaisiin ongelmiin olet törmännyt. Jokaisessa laiturissa, jonka näinä vuosina olen nähnyt, on ollut riittävästi lenkkejä tai joskus pollareita.
Outoahan muu olisikin: jos laituri on huviveneille tarkoitettu, niin kyllä siihen laitetaan myös huviveneille sopivat kiinnitykset.Anna olla jo, selvisi kyllä, idiotismisi.
Tämä ei ollut sinulle hyvä kirjoitusketju, takkiin tuli ja köydet lyheni, mutta tuskin tuota kannattaa enää jatkaa. - 11
Anna olla jo. kirjoitti:
Anna olla jo, selvisi kyllä, idiotismisi.
Tämä ei ollut sinulle hyvä kirjoitusketju, takkiin tuli ja köydet lyheni, mutta tuskin tuota kannattaa enää jatkaa.Kyllä se idiotismi on aivan kokonaan sinun puolellasi. JOKAINEN, joka todella on saaristossa veneillyt, tietää kyllä, että minä olen tässä oikeassa ja vastaanväittäjät väärässä. Case closed.
- Myrskyssäkin ollut
11 kirjoitti:
Kyllä se idiotismi on aivan kokonaan sinun puolellasi. JOKAINEN, joka todella on saaristossa veneillyt, tietää kyllä, että minä olen tässä oikeassa ja vastaanväittäjät väärässä. Case closed.
On se kyllä aika outoa että kuinka monelta isommaltakin veneeltä loppuu köydet kesken kun poiju onkin 20 metrin päässä veneen perästä. Sitä peräköyttä jatketaan sitten kahdella pätkällä ja keulaköysiksi haetaan vaimon pyykkinarua jostain laatikosta.
Olenpa Jurmossa nähnyt senkin -kun laituri oli täynnä- että vene kiinnittyi lahdella poijuun, rantaan riitti yhteensä vene, kaikki sen köydet ja vaimo kädet levitettynä, jalat märkänä. Lisää köyttä ei löytynyt, ei mistään. Ei edes riitelemällä. Mies kahlasi rantaan ja lainasi toisesta veneestä. Onneksi naapurilla sentään oli muutakin kuin peräköysi ja kaksi keulaköyttä.
Ja luonnonsatamissa tuulella laitan mielelläni veneen yöksi kiinni tuplaköysillä, kahdet kalliokiilat jne.
Mitä muuten tekee vara-ankkurilla (katsastusvaruste) jos ankkuriköysi katkeaa tai irtoaa veneen päästä eikä köysiä ole? - 11
Myrskyssäkin ollut kirjoitti:
On se kyllä aika outoa että kuinka monelta isommaltakin veneeltä loppuu köydet kesken kun poiju onkin 20 metrin päässä veneen perästä. Sitä peräköyttä jatketaan sitten kahdella pätkällä ja keulaköysiksi haetaan vaimon pyykkinarua jostain laatikosta.
Olenpa Jurmossa nähnyt senkin -kun laituri oli täynnä- että vene kiinnittyi lahdella poijuun, rantaan riitti yhteensä vene, kaikki sen köydet ja vaimo kädet levitettynä, jalat märkänä. Lisää köyttä ei löytynyt, ei mistään. Ei edes riitelemällä. Mies kahlasi rantaan ja lainasi toisesta veneestä. Onneksi naapurilla sentään oli muutakin kuin peräköysi ja kaksi keulaköyttä.
Ja luonnonsatamissa tuulella laitan mielelläni veneen yöksi kiinni tuplaköysillä, kahdet kalliokiilat jne.
Mitä muuten tekee vara-ankkurilla (katsastusvaruste) jos ankkuriköysi katkeaa tai irtoaa veneen päästä eikä köysiä ole?No se on kyllä totta, että joiltain puuttuu jopa se itse listaamani pitkä peräköysikin. Niitä on tullut ihmeteltyä.
Luonnonsatamissa minä ainakin jään keula-ankkuriin. Jos kunnon laituria ei ole, niin kulku keulasta rantaan on turhan hankalaa ja epämukavaa. Tosin en juuri edes käytä luonnonsatamia, koska ne eivät tarjoa minulle mitään muuta kuin nukkumispaikan pimeimmäksi ajaksi.
Vara-ankkuri ei muuten ole katsastusvaruste tavallisimmassa eli kolmosluokassa ja ankkuriköysivaatimuskin on vain 30-40 metriä eli itse listaamani 40 m jopa ylittää minimivaatimuksen. - Anna nyt olla !!!!!!
11 kirjoitti:
No se on kyllä totta, että joiltain puuttuu jopa se itse listaamani pitkä peräköysikin. Niitä on tullut ihmeteltyä.
Luonnonsatamissa minä ainakin jään keula-ankkuriin. Jos kunnon laituria ei ole, niin kulku keulasta rantaan on turhan hankalaa ja epämukavaa. Tosin en juuri edes käytä luonnonsatamia, koska ne eivät tarjoa minulle mitään muuta kuin nukkumispaikan pimeimmäksi ajaksi.
Vara-ankkuri ei muuten ole katsastusvaruste tavallisimmassa eli kolmosluokassa ja ankkuriköysivaatimuskin on vain 30-40 metriä eli itse listaamani 40 m jopa ylittää minimivaatimuksen.IDIOOTTI !!!!
- summaten
11 kirjoitti:
No se on kyllä totta, että joiltain puuttuu jopa se itse listaamani pitkä peräköysikin. Niitä on tullut ihmeteltyä.
Luonnonsatamissa minä ainakin jään keula-ankkuriin. Jos kunnon laituria ei ole, niin kulku keulasta rantaan on turhan hankalaa ja epämukavaa. Tosin en juuri edes käytä luonnonsatamia, koska ne eivät tarjoa minulle mitään muuta kuin nukkumispaikan pimeimmäksi ajaksi.
Vara-ankkuri ei muuten ole katsastusvaruste tavallisimmassa eli kolmosluokassa ja ankkuriköysivaatimuskin on vain 30-40 metriä eli itse listaamani 40 m jopa ylittää minimivaatimuksen.Summa summarum. Jos pitäytyy ainoastaan tietyn tasoisissa palvelusatamissa, eikä niissäkään tyydy poikkeaviin paikkoihin, selviää yhdellä pidemmällä ja kahdella pätkällä köydellä. Kaikki muut paikat vaativat paremman varustuksen.
On toki täysin mahdollista sahata vuosikymmenet niitä samoja latuja ja kerätä mailit vaikka pallon kiertoon. Parin vuoden välein jopa aukeaa joku uusi kohde, johon noilla eväillä voi kiinnittyä. Muilla on noin tuhatkertainen valinnanvara satamissa. - 11
summaten kirjoitti:
Summa summarum. Jos pitäytyy ainoastaan tietyn tasoisissa palvelusatamissa, eikä niissäkään tyydy poikkeaviin paikkoihin, selviää yhdellä pidemmällä ja kahdella pätkällä köydellä. Kaikki muut paikat vaativat paremman varustuksen.
On toki täysin mahdollista sahata vuosikymmenet niitä samoja latuja ja kerätä mailit vaikka pallon kiertoon. Parin vuoden välein jopa aukeaa joku uusi kohde, johon noilla eväillä voi kiinnittyä. Muilla on noin tuhatkertainen valinnanvara satamissa.Näyttää siltä, että minä olen ainoa todella veneilevä palstalla. Ei niin surkeaa palvelusatamaa olekaan, ettei noilla köysillä pärjäisi. Joka muuta väittää, valehtelee.
- Catainen
11 kirjoitti:
Näyttää siltä, että minä olen ainoa todella veneilevä palstalla. Ei niin surkeaa palvelusatamaa olekaan, ettei noilla köysillä pärjäisi. Joka muuta väittää, valehtelee.
Jep, jep. Ja kun sinä tai kanssaveneilijä tarvitsisi jostain syystä varaköyttä niin sinulla ei sitä ole. No, säästitpä pari kiloa painossa.
- jh7776
Nauvon sauna ja henkilökunta on perseestä.
- Viiva--koodi
Aika vähän mielestäni. Luulin että olisi ollut parempi käyttöaste. Jos lasketaan että Suomen kesä on n 100 päivää ja satamassa on 120 vieraspaikkaa tekee se käyttöasteeksi n 67%. Tosin en tiedä mitä on ollut aikasempina vuosina mutta jos ajatellaan että high-season on n 6 viikkoa jolloin satama todennäköisesti on täynnä tarkoittaa se että kesäkuun ja elokuun aikana on ollut n 50% käyttöaste.
Itse ei tullut käytyä tänä kesänä mutta toissakesänä oltiin. nauvo on vähän sellainen paikka että sinne on upea tunne tulla mutta muutaman tunnin jälkeen tulee sellainen "mitäs me nyt tehtäsi" olo.- sijainti sijainti si
Kesä- ja elokuussa 50 %:n käyttöaste on jo kova juttu. Kaikki satamat ovat melkoisen tyhjillään ennen juhannusta ja kato käy suurella luudalla heti elokuun alusta. Koulujen alettua alkavat jo ruokakaupatkin olla hakusessa. Nauvon käyttöasteeseen pääseminen vaatii muun lisäksi erityisen hyvän sijainnin.
- goifjepes
Johtui kait yksinkertaisesti sateisesta ja kylmästä kesästä, että veneilijät käyttivät enemmän vieras- kuin luonnonsatamia.
- Omat ryhmänsä
Miten tuo liittyy sateiseen ja kylmään kesään ? Kyllä ne on pääsääntöisesti oma ryhmänsä, joka noita luonnonsatamajuttuja harrastaa, eivätkä taida ilman vuoksi vierassatamiin tulla :)
Nauvossa kyllä panostettu asiaan, enmmin kuin Airiston vierassatamassa, jossa mielestäni myös homma kuitenkin toimii. - SpK
Omat ryhmänsä kirjoitti:
Miten tuo liittyy sateiseen ja kylmään kesään ? Kyllä ne on pääsääntöisesti oma ryhmänsä, joka noita luonnonsatamajuttuja harrastaa, eivätkä taida ilman vuoksi vierassatamiin tulla :)
Nauvossa kyllä panostettu asiaan, enmmin kuin Airiston vierassatamassa, jossa mielestäni myös homma kuitenkin toimii.Kyllä ilmalla on suuri merkitys. Hyvällä säällä meidän venekunta pysähtyy Nauvoon tai vastaavaan satamaan tunniksi kauppaan, huonolla säällä yöksi.
- 24
SpK kirjoitti:
Kyllä ilmalla on suuri merkitys. Hyvällä säällä meidän venekunta pysähtyy Nauvoon tai vastaavaan satamaan tunniksi kauppaan, huonolla säällä yöksi.
Luulen kuitenkin, että tuo edellinen kirjoittaja on kokonaisuutta katsoen oikeammassa kuin sinä. Suurin veneilijäryhmä ovat ne, jotka joka tapauksessa käyttävät lähes aina vierassatamia. Luonnonsatamia paljon käyttävissä taas on todella iso osuus sellaisia "elämäntapaintiaaneja", jotka menee niihin säästä riippumatta.
- Motorjaht
Näinä ankeina aikoina kaikkien aikojen ennätys, 8000venettä on ihan hyvä juttu.
Kallis diesel on varmaankin vähentänyt veneilyä ja se on hyvä juttu Nauvolle joka on lähellä Turkua.
Onhan saaristomerellä paljon muitakin satamia, miten niissä on veneitä riittänyt? - Motoristi
Paljon on purkkareita, mutta palkinnot menee motareille
- Moottorvene
Tietenkin ovat valinneet tyylikkään veneen "mainoskuvaan" markkinoimaan Nauvon kesää 2013.
Mikä olisikaan paremmin tähän kesään sopiva kuva, tietenkin märkä purkkari!
Jos vaan voin välttää Nauvon, vältän sen. Valitettavasti se ei vaan onnistu se kun on vaan ainoa järkevä paikka varastojen täydentämiseen, joten joka kesä siellä tulee käytyä. Samoin miehisttön vaihdot on kätevä suorittaa siellä.
Kömpelöllä ja painavalla veneellä pyöriminen ja paikan hakeminen on yhtä tuskaa, jengiä on niin turkasen piukassa. Ritsapaikkaan mun vene istuu yhtä hyvin kuin rusetti sialle. Porukkaa on kun ammuttuna ja melua on aamuun asti. Kuuluu tietenkin tuollaisen sataman meininkiin.
Aivan loistava juttu tuolla on se, että voi hakee safkat ja handelilastin jollalla suoraan veneeseen. Jollalla pääsee sitä kanavaa pitkin ihan kaupan eteen asti ja sitten tietenkin veneelle. Aivan päällikköä.- gfnsfgfvbghnafvb
En ole usein Nauvossa käynyt, mutta niillä heinäkuisilla kerroilla kun olen, on aina tila löytynyt ilman pyörimistä. Tietysti sinne kannattaa tähdätäkin tulemaan siinä vaiheessa, kun porukkaa on lähdössä pois, jos tulee illalla, on vaikeuksissa.
Toi melujuttu taitaa olla jotenkin tottumuskysymys. Ei minua ole juuri koskaan mitkään muista veneistä kuuluvat äänet estäneet nukkumasta. Mutta joitain toisia sitten kuuluvat häiritsevän jopa toisten lämmittimien äänet.
- M.D.
Itse käytämme Nauvoa sesongin ulkopuolella huhtikuussa ja lokakuussa, jolloin on mukava päästä satamaan, jossa on edes joitain palveluita ja lämmin sauna. Kesällä mahtavat luonnonsatamat ja pienet kylälaiturit eivät houkuta syksyn pimeinä ja sateisina iltoina. Nauvossa on tähän aikaan jo hyvin tilaa, mutta silti vakiopalvelut (satamakonttori/kahvila, ravintola, saunat ja vessat) auki. Valitettavasti miesten saunan kiuas oli rikki eikä viime viikonloppuna saanut kunnon löylyjä...
Ja kuten tässä jo mainittiin, mahdollisuus täydentää ruokavarastot hyvästä K-marketista suoraan apujollaan on myös suuri plussa. - Kebne ja Kaise
Jo on ankeata. Milläköhän elantonsa saa. Helsingin ja Espoon vilkkaimmissa liikkeissä käy asiakkaita toistakymmentä tuhatta per päivä ja silti valittavat. Jos noista 8000 satamamaksun maksaneista edes puolet kävisivät Nauvon ravintoloissa tai tankkaisivat niin sitten jotain voisi jäädäkin kotiin mutta kun suurin osa vierailijoista vain paskoo ja valuttaa vettä saunatiloissa niin aika ympäripyöreätä touhua on.
Jokainen voi siitä laskea paljonko rahaa jää Parinkymmenen euron satamamaksusta ja 8000 veneestä. Sillä rahalla ei edes oikeasti palkkaa edes paria ihmistä töihin puhumattakaan että pitäisi investoida ja keksiä uutta joka vuosi.
Veneilyn ympärille rakennettu bisnes suomessa on aivan kuolemaan tuomittu laji ja tulevaisuus näyttää vieläkin huonommalta.- 23
Tuntuu ne Nauvon ravintolat ja kaupat kuitenkin pärjäävän.
160 000 euron liikevaihdolla per vuosi. Satamaheeboina on kesämopoja, jotka saa tod. näk. alle kybän tunnilta, vahvuudessa alle 3 kk verran. Sivukulut huomioiden kustannukset n. 30 000 per kausi. Satamamestarille maksetaan enemmän, mutta tuskin täyden vuoden palkkaa. - Hey Ho Cpt. Jack
Satamamaksu on vain venesataman ylläpitoon, "oheistoiminta" on se joka sen rahan tuo.
Kyllä se kuitenkin on kohtuullinen business tuollainen veneilyn ympärille rakennettu systeemi. - BM marine
Hey Ho Cpt. Jack kirjoitti:
Satamamaksu on vain venesataman ylläpitoon, "oheistoiminta" on se joka sen rahan tuo.
Kyllä se kuitenkin on kohtuullinen business tuollainen veneilyn ympärille rakennettu systeemi.Arvaa uudelleen ja käytä taskulaskinta avuksi jos ei muuten onnistu. 20v riitti minulle. Kuinkahan moni "kuivanmaan" PK yrittäjä jaksaisi pyörittää niinkin suurta toimintaa kun vierasvenesataman pitäminen 300.000 eur. liikevaihdolla. I doubt it!
- Hey Ho Cpt. Jack
BM marine kirjoitti:
Arvaa uudelleen ja käytä taskulaskinta avuksi jos ei muuten onnistu. 20v riitti minulle. Kuinkahan moni "kuivanmaan" PK yrittäjä jaksaisi pyörittää niinkin suurta toimintaa kun vierasvenesataman pitäminen 300.000 eur. liikevaihdolla. I doubt it!
Kuten todettu, kokonaisuus on se, josta sitten se "raha" rulee, mutta ei ole yksi , pelkkä satama autuaaksi tekevä asia, siinä tarvitaan laajempi kokonaisuus ja palveluketju. Eikä se mikään kultakaivos silti varmastikaan ole.
- 10
Hey Ho Cpt. Jack kirjoitti:
Kuten todettu, kokonaisuus on se, josta sitten se "raha" rulee, mutta ei ole yksi , pelkkä satama autuaaksi tekevä asia, siinä tarvitaan laajempi kokonaisuus ja palveluketju. Eikä se mikään kultakaivos silti varmastikaan ole.
Pointtinahan noissa on se, että aika usein kunta tekee ne satamainvestoinnit ja satamamaksuilla katetaan sitten vain käyttökuluja. Kunnan tavoitteena on sitten tietysti se, että tästä ja muista veneilijöiden käyttämistä palveluista kertyisi verotuloja.
- Kauhian paljo ihmisi
10 kirjoitti:
Pointtinahan noissa on se, että aika usein kunta tekee ne satamainvestoinnit ja satamamaksuilla katetaan sitten vain käyttökuluja. Kunnan tavoitteena on sitten tietysti se, että tästä ja muista veneilijöiden käyttämistä palveluista kertyisi verotuloja.
8000 venettä tarkoittaa n.32.000 ihmistä ja kaikki ns. Päiväkävijät siihen päälle. Se on melkoinen lisä Nauvon paikallisille yrittäjille ja kaupoille. Venesatama veneineen kerää Hesalaisia mökkeilijöitä vielä runsaasti satamaan katsomaan veneitä ja siinä samassa kahvitellaan ja syödään.
Sitä voisi miettiä niinkin, että mitä Nauvo menettäisi jos vierasvenesatama lopetettaisiin. - Hey Ho Cpt. Jack
Kauhian paljo ihmisi kirjoitti:
8000 venettä tarkoittaa n.32.000 ihmistä ja kaikki ns. Päiväkävijät siihen päälle. Se on melkoinen lisä Nauvon paikallisille yrittäjille ja kaupoille. Venesatama veneineen kerää Hesalaisia mökkeilijöitä vielä runsaasti satamaan katsomaan veneitä ja siinä samassa kahvitellaan ja syödään.
Sitä voisi miettiä niinkin, että mitä Nauvo menettäisi jos vierasvenesatama lopetettaisiin.Totta ! Tuo vierasvenesatama on vekkuli lisä Nauvolle, ja jättää aikamoisen "läjän" rahhaa paikallisille yrityksille, se lienee tuon sataman ylläpidon perimmäinen tarkoituskin. Hyvänä kesänä paljon enemmän, huonona kesänä vähemmän, mutta jättää kuitenkin - ja hyvä niin!
- Nagulian
Hey Ho Cpt. Jack kirjoitti:
Totta ! Tuo vierasvenesatama on vekkuli lisä Nauvolle, ja jättää aikamoisen "läjän" rahhaa paikallisille yrityksille, se lienee tuon sataman ylläpidon perimmäinen tarkoituskin. Hyvänä kesänä paljon enemmän, huonona kesänä vähemmän, mutta jättää kuitenkin - ja hyvä niin!
Nagu=Gästhamn. Nauvo on jo aimoisista ajoista ollut sama asia kuin satama. Tätä kuvastaa myös se seikka että kirkkokin on aivan rannassa. Nauvo on jo historiassa tärkeä kauppasatama saaristolaisille. Ei voi sanoa että satama on vekkuli lisä Nauvolle sillä ilman satamaa ei olisi Nauvoa. Jos olet tutkinut saarta Najadenia pidemmälle huomaat varsin helposti että koko elinkeino ja rakennukset keskittyvät 400 metrin säteelle satamasta.
- Nagulian
Hey Ho Cpt. Jack kirjoitti:
Totta ! Tuo vierasvenesatama on vekkuli lisä Nauvolle, ja jättää aikamoisen "läjän" rahhaa paikallisille yrityksille, se lienee tuon sataman ylläpidon perimmäinen tarkoituskin. Hyvänä kesänä paljon enemmän, huonona kesänä vähemmän, mutta jättää kuitenkin - ja hyvä niin!
Nagu=Gästhamn. Nauvo on jo aimoisista ajoista ollut sama asia kuin satama. Tätä kuvastaa myös se seikka että kirkkokin on aivan rannassa. Nauvo on jo historiassa tärkeä kauppasatama saaristolaisille. Ei voi sanoa että satama on vekkuli lisä Nauvolle sillä ilman satamaa ei olisi Nauvoa. Jos olet tutkinut saarta Najadenia pidemmälle huomaat varsin helposti että koko elinkeino ja rakennukset keskittyvät 400 metrin säteelle satamasta.
- Työtä nuorille
Viisi ravintolaa ja huoltamon baari, joista saa ruokaa.
Niitä tuskin olisi ilman virasvenesatamaa.
Ne työllistävät monta nuorta kesäaikana ja hyvä näin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1065467Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453653Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503235Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4512544Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2611600- 881335
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131309Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321253- 771248
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1471180