Akusto kajuuttaan

puuveneellä

Haluaisin siirtää veneen akuston (3kpl) kajuutan ja ohjaamon välissä oleviin kaappeihin. Nykyinen paikka takaistuimen alla on tasapainon ja käytön kannalta hankala.
Koituukohan moisesta mitään varaa esim kajuutassa yövyttäessä? Akut ovat niihin kuuluvissa koteloissa.

18

319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 24v

      voi ne siirtää ja tee ulkoa tuuletus sinne kaappiin.

    • 2 x KAD 44

      Aivan oikein, lyijjy akuista tulee myrkyllistä kaasua kun latailet niitä. Eli tiivis kaappi ja tuuletus ulos.

      Toinen vaihto ehto on laadukkaat AMG akut jotka ovat tiiviit eikä tupruttele kaasuja ulos, tai on niissä joku systeemi jos tulee joku oikosilku yms niin päästävät hieman paineita pihalle.

      • juu eioonäin

        Mututieto erikseen. Sen verran että vetykaasu ei ole sinällään myrkyllistä. Lähes kaikissa purkkareissa akut ovat penkkien alla ja tuuletus on kajuuttaan päin. Ainut vaara on että aivan akun lähellä ei saisi syntyä kipinää akkua ladattaessa. Silloin voi paukahtaa. Tiivis tila on pahin.
        Tärkeintä on että akun tila on tuuletettu johonkin suuntaan, jotta vety pääsee haihtumaan.


    • vety ja atomi

      Tuo "myrkyllinen" kaasu on vetyä, eli käytännössä se on ainoastaan räjähdysvaarallista. Vety on pieniatomisin aine Maailmankaikkeudessa ja se haihtuu jopa lasikuidun läpi tehokkaasti ylöspäin. Tuuletusaukoksi riittää mikä tahansa yli millimetrin halkaisijaltaan oleva pikkureikä akkutilan yläosassa.

      AGM akut vaativat modernin säädettävän laturin ulkoisella säätimellä koska niiden lepojännite ja lataus ovat korkeajännitteisempiä, kuin tavan akuilla.

      • Superfyysikko

        "Tuuletusaukoksi riittää mikä tahansa yli millimetrin halkaisijaltaan oleva pikkureikä akkutilan yläosassa."

        Millisestä reiästä mahtuu muos tämä ilmakehän ilma. Eli siis myös esim asunnon ilmanvaihdoksi riittää millinen ilmanvaihtoputki.


    • Tovin aikaa nuo akut on olleet esimerkiksi monissa purjeveneissä siellä salongin puolella. Ei siitä suurta vaaraa ole, niinkuin tuolla keskusteluissa mainittiin. Jos pääsevät kiehumaan oikein kunnolla, voihan sielltä teoriassa jotain huuruja haihtua, mutta ollaan teorian puolella.

      Minulta kumminkin ääni noille suljetuille akuille ja kunnon latauksen ohjain perään. Eivät kallistellessakaan anna mitään ulos, muuta kuin virtaa.

    • Kabel

      Jos samalla joudut viemään akut kauemmaksi koneelta, on se otettava huomioon kaapelin mitoituksessa. Siis tarvitaan paksumpaa kaapelia. Juuri tästä syystä akut ja kone ovat yleensä lähekkäin.

    • puuveneellä

      Kiitoksia kerrankin asiallisista vastauksista!! Kokemattomana veneilijänä pitää kysellä kaikenlaista. Kaapelimitoituksen olen ottanut huomioon, askarrutti vain tuo vetykaasun tulo josko aiheuttaa probleemia. Uusi moottori ja vetolaite kun ovat hieman raskaampia ja vene makaa aavistuksen peränpuolella.

      • Muista nyt kuitenkin se, että se vetykaasu on äärimmäisen räjähdysherkkää, ja että jokainen sähkökytkimen liike saattaa aiheuttaa kipinän, joten laita se tuuletus kunnolla kun kerran teet.


      • No einytsentään
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Muista nyt kuitenkin se, että se vetykaasu on äärimmäisen räjähdysherkkää, ja että jokainen sähkökytkimen liike saattaa aiheuttaa kipinän, joten laita se tuuletus kunnolla kun kerran teet.

        Ehkä nyt jo turhaa pelottelua. Lähes kaikissa purkkareissa kun nuo akut ovat penkkien alla enkä tiedä kyllä tarinoita, joissa katkaisimen väännöstä olisi pamahtanut. Itsellä kävi kerran niin että pudotin jakarin vahingossa latauksessa olevan akun päälle. Jakari osui molempiin napoihin ja akku räjähti. Hapot lensi päälleni - vaatteet meni ei muuta. Siis että aika kova saa kipinä olla ja lähellä akkua, jotta jotain tapahtuu.


      • ei vielä
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Muista nyt kuitenkin se, että se vetykaasu on äärimmäisen räjähdysherkkää, ja että jokainen sähkökytkimen liike saattaa aiheuttaa kipinän, joten laita se tuuletus kunnolla kun kerran teet.

        Mulla on toinen hupiakku roskiskaapissa, 30 sentin päässä Safiresta, 3 vuotta ovat olleet siellä täydessä sovussa. Se on kyllä huoltovapaa akku, mutta kyllä senkin täytyy hengittää. Hengittää se Safirekin, varmaan vetyä, ei ole vielä kertaakaan yskäissyt. Sitä vetyä tarvii olla joku prosentti ilmassa ennenkuin mossahtaa.


      • 2 x kad 44
        ei vielä kirjoitti:

        Mulla on toinen hupiakku roskiskaapissa, 30 sentin päässä Safiresta, 3 vuotta ovat olleet siellä täydessä sovussa. Se on kyllä huoltovapaa akku, mutta kyllä senkin täytyy hengittää. Hengittää se Safirekin, varmaan vetyä, ei ole vielä kertaakaan yskäissyt. Sitä vetyä tarvii olla joku prosentti ilmassa ennenkuin mossahtaa.

        Tuli mieleen tällainen asia tästä keskustelusta, vaikka nyt näyttäisi monien mielestä siltä, että ei ole ollut mitään vaaratilanteita akuista jopa safiren vieressä niin, mitähän vakuutusyhtiö tuumais jos jotain kummiskin kävis. Korvaisikohan vene vakuutus? Spekulaatio -> ei varmasti!

        Toiseksi mulla on sellainen käsitys, että akut viihtyisivät viileämmässä jolloin antavat parhaan virran / lataantuvat paremmin, kuin safiren lämmössä...


      • ei vielä
        2 x kad 44 kirjoitti:

        Tuli mieleen tällainen asia tästä keskustelusta, vaikka nyt näyttäisi monien mielestä siltä, että ei ole ollut mitään vaaratilanteita akuista jopa safiren vieressä niin, mitähän vakuutusyhtiö tuumais jos jotain kummiskin kävis. Korvaisikohan vene vakuutus? Spekulaatio -> ei varmasti!

        Toiseksi mulla on sellainen käsitys, että akut viihtyisivät viileämmässä jolloin antavat parhaan virran / lataantuvat paremmin, kuin safiren lämmössä...

        Ei Safire ole lämmin, ei siinä tilassa ole lämpötila korkeampi, kuin muuallakaan, oikeastaan siellä on viileämpää, koska lasikuidun toisella puolella on merivesi, eikä ole eristetty, kaljat säilyy sopivassa lämpötilassa. Ajattele autoa, siellä konepellin alla on iät ja ajat ollut kipinöiviä laitteita ja Ebereitä sun muita. Äärimmäisen harvoin on akku räjähtänyt, tunnetko ketään, jolta olisi akku räjähtänyt. Minä en tunne.


      • ei vielä
        ei vielä kirjoitti:

        Ei Safire ole lämmin, ei siinä tilassa ole lämpötila korkeampi, kuin muuallakaan, oikeastaan siellä on viileämpää, koska lasikuidun toisella puolella on merivesi, eikä ole eristetty, kaljat säilyy sopivassa lämpötilassa. Ajattele autoa, siellä konepellin alla on iät ja ajat ollut kipinöiviä laitteita ja Ebereitä sun muita. Äärimmäisen harvoin on akku räjähtänyt, tunnetko ketään, jolta olisi akku räjähtänyt. Minä en tunne.

        .......Olin kalareissulla vuorokauden, veneessä oli 19 ja 30 sentin päässä Safiresta, akun päällä 20. Joten akkuihin meni ja akuista tuli huonoa virtaa , heh heh


    • Hyvä vinkki

      Kytke ne akut sarjaan, saat kätevästi tuplattua kapasiteetin.
      12 v saat alennettua potigalla jos on tarve, virtaa riittää paljon enemmän.

      • puuveneellä

        Onpa niin hyvä vinkki että taidan ottaa provona.


    • älä

      Sarjaan kytkemällä saat kätevästi tuplattua jännitteen kapasiteetin pysyessä samana. Virrat vain tuplajännitteellä puolittuvat. Potikalla jännitteen alentaminen tarkoittaa vain potikan lämmittämistä ja monelta osin muutenkin mahdotonta yritystä.

      Tarkoitti tietenkin rinnankytkentää. Aivan käypä tapa, jos on samassa kunnossa olevat akut.

      • A. Sjöblom

        Muistaakseni tämä kapasiteetin tuplaus oli erään veneilyneron innovaatioita, mikä mahdollisti mm. talviaikaan normaalin veneessä aumisen viikon latausvälein vain 4*205 Ah akuilla.
        Joku Wickström kertoili oikein nähneensä näitä lukuisia "Münchhausen - tyylisiä keksintöjä" ja esiteli niitä aivan totena kunnes sekosi itsekin jutuissaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      42
      457
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe