Akusto kajuuttaan

puuveneellä

Haluaisin siirtää veneen akuston (3kpl) kajuutan ja ohjaamon välissä oleviin kaappeihin. Nykyinen paikka takaistuimen alla on tasapainon ja käytön kannalta hankala.
Koituukohan moisesta mitään varaa esim kajuutassa yövyttäessä? Akut ovat niihin kuuluvissa koteloissa.

18

286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 24v

      voi ne siirtää ja tee ulkoa tuuletus sinne kaappiin.

    • 2 x KAD 44

      Aivan oikein, lyijjy akuista tulee myrkyllistä kaasua kun latailet niitä. Eli tiivis kaappi ja tuuletus ulos.

      Toinen vaihto ehto on laadukkaat AMG akut jotka ovat tiiviit eikä tupruttele kaasuja ulos, tai on niissä joku systeemi jos tulee joku oikosilku yms niin päästävät hieman paineita pihalle.

      • juu eioonäin

        Mututieto erikseen. Sen verran että vetykaasu ei ole sinällään myrkyllistä. Lähes kaikissa purkkareissa akut ovat penkkien alla ja tuuletus on kajuuttaan päin. Ainut vaara on että aivan akun lähellä ei saisi syntyä kipinää akkua ladattaessa. Silloin voi paukahtaa. Tiivis tila on pahin.
        Tärkeintä on että akun tila on tuuletettu johonkin suuntaan, jotta vety pääsee haihtumaan.


    • vety ja atomi

      Tuo "myrkyllinen" kaasu on vetyä, eli käytännössä se on ainoastaan räjähdysvaarallista. Vety on pieniatomisin aine Maailmankaikkeudessa ja se haihtuu jopa lasikuidun läpi tehokkaasti ylöspäin. Tuuletusaukoksi riittää mikä tahansa yli millimetrin halkaisijaltaan oleva pikkureikä akkutilan yläosassa.

      AGM akut vaativat modernin säädettävän laturin ulkoisella säätimellä koska niiden lepojännite ja lataus ovat korkeajännitteisempiä, kuin tavan akuilla.

      • Superfyysikko

        "Tuuletusaukoksi riittää mikä tahansa yli millimetrin halkaisijaltaan oleva pikkureikä akkutilan yläosassa."

        Millisestä reiästä mahtuu muos tämä ilmakehän ilma. Eli siis myös esim asunnon ilmanvaihdoksi riittää millinen ilmanvaihtoputki.


    • Tovin aikaa nuo akut on olleet esimerkiksi monissa purjeveneissä siellä salongin puolella. Ei siitä suurta vaaraa ole, niinkuin tuolla keskusteluissa mainittiin. Jos pääsevät kiehumaan oikein kunnolla, voihan sielltä teoriassa jotain huuruja haihtua, mutta ollaan teorian puolella.

      Minulta kumminkin ääni noille suljetuille akuille ja kunnon latauksen ohjain perään. Eivät kallistellessakaan anna mitään ulos, muuta kuin virtaa.

    • Kabel

      Jos samalla joudut viemään akut kauemmaksi koneelta, on se otettava huomioon kaapelin mitoituksessa. Siis tarvitaan paksumpaa kaapelia. Juuri tästä syystä akut ja kone ovat yleensä lähekkäin.

    • puuveneellä

      Kiitoksia kerrankin asiallisista vastauksista!! Kokemattomana veneilijänä pitää kysellä kaikenlaista. Kaapelimitoituksen olen ottanut huomioon, askarrutti vain tuo vetykaasun tulo josko aiheuttaa probleemia. Uusi moottori ja vetolaite kun ovat hieman raskaampia ja vene makaa aavistuksen peränpuolella.

      • Muista nyt kuitenkin se, että se vetykaasu on äärimmäisen räjähdysherkkää, ja että jokainen sähkökytkimen liike saattaa aiheuttaa kipinän, joten laita se tuuletus kunnolla kun kerran teet.


      • No einytsentään
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Muista nyt kuitenkin se, että se vetykaasu on äärimmäisen räjähdysherkkää, ja että jokainen sähkökytkimen liike saattaa aiheuttaa kipinän, joten laita se tuuletus kunnolla kun kerran teet.

        Ehkä nyt jo turhaa pelottelua. Lähes kaikissa purkkareissa kun nuo akut ovat penkkien alla enkä tiedä kyllä tarinoita, joissa katkaisimen väännöstä olisi pamahtanut. Itsellä kävi kerran niin että pudotin jakarin vahingossa latauksessa olevan akun päälle. Jakari osui molempiin napoihin ja akku räjähti. Hapot lensi päälleni - vaatteet meni ei muuta. Siis että aika kova saa kipinä olla ja lähellä akkua, jotta jotain tapahtuu.


      • ei vielä
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Muista nyt kuitenkin se, että se vetykaasu on äärimmäisen räjähdysherkkää, ja että jokainen sähkökytkimen liike saattaa aiheuttaa kipinän, joten laita se tuuletus kunnolla kun kerran teet.

        Mulla on toinen hupiakku roskiskaapissa, 30 sentin päässä Safiresta, 3 vuotta ovat olleet siellä täydessä sovussa. Se on kyllä huoltovapaa akku, mutta kyllä senkin täytyy hengittää. Hengittää se Safirekin, varmaan vetyä, ei ole vielä kertaakaan yskäissyt. Sitä vetyä tarvii olla joku prosentti ilmassa ennenkuin mossahtaa.


      • 2 x kad 44
        ei vielä kirjoitti:

        Mulla on toinen hupiakku roskiskaapissa, 30 sentin päässä Safiresta, 3 vuotta ovat olleet siellä täydessä sovussa. Se on kyllä huoltovapaa akku, mutta kyllä senkin täytyy hengittää. Hengittää se Safirekin, varmaan vetyä, ei ole vielä kertaakaan yskäissyt. Sitä vetyä tarvii olla joku prosentti ilmassa ennenkuin mossahtaa.

        Tuli mieleen tällainen asia tästä keskustelusta, vaikka nyt näyttäisi monien mielestä siltä, että ei ole ollut mitään vaaratilanteita akuista jopa safiren vieressä niin, mitähän vakuutusyhtiö tuumais jos jotain kummiskin kävis. Korvaisikohan vene vakuutus? Spekulaatio -> ei varmasti!

        Toiseksi mulla on sellainen käsitys, että akut viihtyisivät viileämmässä jolloin antavat parhaan virran / lataantuvat paremmin, kuin safiren lämmössä...


      • ei vielä
        2 x kad 44 kirjoitti:

        Tuli mieleen tällainen asia tästä keskustelusta, vaikka nyt näyttäisi monien mielestä siltä, että ei ole ollut mitään vaaratilanteita akuista jopa safiren vieressä niin, mitähän vakuutusyhtiö tuumais jos jotain kummiskin kävis. Korvaisikohan vene vakuutus? Spekulaatio -> ei varmasti!

        Toiseksi mulla on sellainen käsitys, että akut viihtyisivät viileämmässä jolloin antavat parhaan virran / lataantuvat paremmin, kuin safiren lämmössä...

        Ei Safire ole lämmin, ei siinä tilassa ole lämpötila korkeampi, kuin muuallakaan, oikeastaan siellä on viileämpää, koska lasikuidun toisella puolella on merivesi, eikä ole eristetty, kaljat säilyy sopivassa lämpötilassa. Ajattele autoa, siellä konepellin alla on iät ja ajat ollut kipinöiviä laitteita ja Ebereitä sun muita. Äärimmäisen harvoin on akku räjähtänyt, tunnetko ketään, jolta olisi akku räjähtänyt. Minä en tunne.


      • ei vielä
        ei vielä kirjoitti:

        Ei Safire ole lämmin, ei siinä tilassa ole lämpötila korkeampi, kuin muuallakaan, oikeastaan siellä on viileämpää, koska lasikuidun toisella puolella on merivesi, eikä ole eristetty, kaljat säilyy sopivassa lämpötilassa. Ajattele autoa, siellä konepellin alla on iät ja ajat ollut kipinöiviä laitteita ja Ebereitä sun muita. Äärimmäisen harvoin on akku räjähtänyt, tunnetko ketään, jolta olisi akku räjähtänyt. Minä en tunne.

        .......Olin kalareissulla vuorokauden, veneessä oli 19 ja 30 sentin päässä Safiresta, akun päällä 20. Joten akkuihin meni ja akuista tuli huonoa virtaa , heh heh


    • Hyvä vinkki

      Kytke ne akut sarjaan, saat kätevästi tuplattua kapasiteetin.
      12 v saat alennettua potigalla jos on tarve, virtaa riittää paljon enemmän.

      • puuveneellä

        Onpa niin hyvä vinkki että taidan ottaa provona.


    • älä

      Sarjaan kytkemällä saat kätevästi tuplattua jännitteen kapasiteetin pysyessä samana. Virrat vain tuplajännitteellä puolittuvat. Potikalla jännitteen alentaminen tarkoittaa vain potikan lämmittämistä ja monelta osin muutenkin mahdotonta yritystä.

      Tarkoitti tietenkin rinnankytkentää. Aivan käypä tapa, jos on samassa kunnossa olevat akut.

      • A. Sjöblom

        Muistaakseni tämä kapasiteetin tuplaus oli erään veneilyneron innovaatioita, mikä mahdollisti mm. talviaikaan normaalin veneessä aumisen viikon latausvälein vain 4*205 Ah akuilla.
        Joku Wickström kertoili oikein nähneensä näitä lukuisia "Münchhausen - tyylisiä keksintöjä" ja esiteli niitä aivan totena kunnes sekosi itsekin jutuissaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5110
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2319
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      256
      2303
    4. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2277
    5. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1494
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1428
    7. Taas joku junan alle

      Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      49
      998
    8. Joko luovutat

      Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      986
    9. Jalat alta

      Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      917
    10. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

      Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      909
    Aihe