Akusto kajuuttaan

puuveneellä

Haluaisin siirtää veneen akuston (3kpl) kajuutan ja ohjaamon välissä oleviin kaappeihin. Nykyinen paikka takaistuimen alla on tasapainon ja käytön kannalta hankala.
Koituukohan moisesta mitään varaa esim kajuutassa yövyttäessä? Akut ovat niihin kuuluvissa koteloissa.

18

278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 24v

      voi ne siirtää ja tee ulkoa tuuletus sinne kaappiin.

    • 2 x KAD 44

      Aivan oikein, lyijjy akuista tulee myrkyllistä kaasua kun latailet niitä. Eli tiivis kaappi ja tuuletus ulos.

      Toinen vaihto ehto on laadukkaat AMG akut jotka ovat tiiviit eikä tupruttele kaasuja ulos, tai on niissä joku systeemi jos tulee joku oikosilku yms niin päästävät hieman paineita pihalle.

      • juu eioonäin

        Mututieto erikseen. Sen verran että vetykaasu ei ole sinällään myrkyllistä. Lähes kaikissa purkkareissa akut ovat penkkien alla ja tuuletus on kajuuttaan päin. Ainut vaara on että aivan akun lähellä ei saisi syntyä kipinää akkua ladattaessa. Silloin voi paukahtaa. Tiivis tila on pahin.
        Tärkeintä on että akun tila on tuuletettu johonkin suuntaan, jotta vety pääsee haihtumaan.


    • vety ja atomi

      Tuo "myrkyllinen" kaasu on vetyä, eli käytännössä se on ainoastaan räjähdysvaarallista. Vety on pieniatomisin aine Maailmankaikkeudessa ja se haihtuu jopa lasikuidun läpi tehokkaasti ylöspäin. Tuuletusaukoksi riittää mikä tahansa yli millimetrin halkaisijaltaan oleva pikkureikä akkutilan yläosassa.

      AGM akut vaativat modernin säädettävän laturin ulkoisella säätimellä koska niiden lepojännite ja lataus ovat korkeajännitteisempiä, kuin tavan akuilla.

      • Superfyysikko

        "Tuuletusaukoksi riittää mikä tahansa yli millimetrin halkaisijaltaan oleva pikkureikä akkutilan yläosassa."

        Millisestä reiästä mahtuu muos tämä ilmakehän ilma. Eli siis myös esim asunnon ilmanvaihdoksi riittää millinen ilmanvaihtoputki.


    • Tovin aikaa nuo akut on olleet esimerkiksi monissa purjeveneissä siellä salongin puolella. Ei siitä suurta vaaraa ole, niinkuin tuolla keskusteluissa mainittiin. Jos pääsevät kiehumaan oikein kunnolla, voihan sielltä teoriassa jotain huuruja haihtua, mutta ollaan teorian puolella.

      Minulta kumminkin ääni noille suljetuille akuille ja kunnon latauksen ohjain perään. Eivät kallistellessakaan anna mitään ulos, muuta kuin virtaa.

    • Kabel

      Jos samalla joudut viemään akut kauemmaksi koneelta, on se otettava huomioon kaapelin mitoituksessa. Siis tarvitaan paksumpaa kaapelia. Juuri tästä syystä akut ja kone ovat yleensä lähekkäin.

    • puuveneellä

      Kiitoksia kerrankin asiallisista vastauksista!! Kokemattomana veneilijänä pitää kysellä kaikenlaista. Kaapelimitoituksen olen ottanut huomioon, askarrutti vain tuo vetykaasun tulo josko aiheuttaa probleemia. Uusi moottori ja vetolaite kun ovat hieman raskaampia ja vene makaa aavistuksen peränpuolella.

      • Muista nyt kuitenkin se, että se vetykaasu on äärimmäisen räjähdysherkkää, ja että jokainen sähkökytkimen liike saattaa aiheuttaa kipinän, joten laita se tuuletus kunnolla kun kerran teet.


      • No einytsentään
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Muista nyt kuitenkin se, että se vetykaasu on äärimmäisen räjähdysherkkää, ja että jokainen sähkökytkimen liike saattaa aiheuttaa kipinän, joten laita se tuuletus kunnolla kun kerran teet.

        Ehkä nyt jo turhaa pelottelua. Lähes kaikissa purkkareissa kun nuo akut ovat penkkien alla enkä tiedä kyllä tarinoita, joissa katkaisimen väännöstä olisi pamahtanut. Itsellä kävi kerran niin että pudotin jakarin vahingossa latauksessa olevan akun päälle. Jakari osui molempiin napoihin ja akku räjähti. Hapot lensi päälleni - vaatteet meni ei muuta. Siis että aika kova saa kipinä olla ja lähellä akkua, jotta jotain tapahtuu.


      • ei vielä
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Muista nyt kuitenkin se, että se vetykaasu on äärimmäisen räjähdysherkkää, ja että jokainen sähkökytkimen liike saattaa aiheuttaa kipinän, joten laita se tuuletus kunnolla kun kerran teet.

        Mulla on toinen hupiakku roskiskaapissa, 30 sentin päässä Safiresta, 3 vuotta ovat olleet siellä täydessä sovussa. Se on kyllä huoltovapaa akku, mutta kyllä senkin täytyy hengittää. Hengittää se Safirekin, varmaan vetyä, ei ole vielä kertaakaan yskäissyt. Sitä vetyä tarvii olla joku prosentti ilmassa ennenkuin mossahtaa.


      • 2 x kad 44
        ei vielä kirjoitti:

        Mulla on toinen hupiakku roskiskaapissa, 30 sentin päässä Safiresta, 3 vuotta ovat olleet siellä täydessä sovussa. Se on kyllä huoltovapaa akku, mutta kyllä senkin täytyy hengittää. Hengittää se Safirekin, varmaan vetyä, ei ole vielä kertaakaan yskäissyt. Sitä vetyä tarvii olla joku prosentti ilmassa ennenkuin mossahtaa.

        Tuli mieleen tällainen asia tästä keskustelusta, vaikka nyt näyttäisi monien mielestä siltä, että ei ole ollut mitään vaaratilanteita akuista jopa safiren vieressä niin, mitähän vakuutusyhtiö tuumais jos jotain kummiskin kävis. Korvaisikohan vene vakuutus? Spekulaatio -> ei varmasti!

        Toiseksi mulla on sellainen käsitys, että akut viihtyisivät viileämmässä jolloin antavat parhaan virran / lataantuvat paremmin, kuin safiren lämmössä...


      • ei vielä
        2 x kad 44 kirjoitti:

        Tuli mieleen tällainen asia tästä keskustelusta, vaikka nyt näyttäisi monien mielestä siltä, että ei ole ollut mitään vaaratilanteita akuista jopa safiren vieressä niin, mitähän vakuutusyhtiö tuumais jos jotain kummiskin kävis. Korvaisikohan vene vakuutus? Spekulaatio -> ei varmasti!

        Toiseksi mulla on sellainen käsitys, että akut viihtyisivät viileämmässä jolloin antavat parhaan virran / lataantuvat paremmin, kuin safiren lämmössä...

        Ei Safire ole lämmin, ei siinä tilassa ole lämpötila korkeampi, kuin muuallakaan, oikeastaan siellä on viileämpää, koska lasikuidun toisella puolella on merivesi, eikä ole eristetty, kaljat säilyy sopivassa lämpötilassa. Ajattele autoa, siellä konepellin alla on iät ja ajat ollut kipinöiviä laitteita ja Ebereitä sun muita. Äärimmäisen harvoin on akku räjähtänyt, tunnetko ketään, jolta olisi akku räjähtänyt. Minä en tunne.


      • ei vielä
        ei vielä kirjoitti:

        Ei Safire ole lämmin, ei siinä tilassa ole lämpötila korkeampi, kuin muuallakaan, oikeastaan siellä on viileämpää, koska lasikuidun toisella puolella on merivesi, eikä ole eristetty, kaljat säilyy sopivassa lämpötilassa. Ajattele autoa, siellä konepellin alla on iät ja ajat ollut kipinöiviä laitteita ja Ebereitä sun muita. Äärimmäisen harvoin on akku räjähtänyt, tunnetko ketään, jolta olisi akku räjähtänyt. Minä en tunne.

        .......Olin kalareissulla vuorokauden, veneessä oli 19 ja 30 sentin päässä Safiresta, akun päällä 20. Joten akkuihin meni ja akuista tuli huonoa virtaa , heh heh


    • Hyvä vinkki

      Kytke ne akut sarjaan, saat kätevästi tuplattua kapasiteetin.
      12 v saat alennettua potigalla jos on tarve, virtaa riittää paljon enemmän.

      • puuveneellä

        Onpa niin hyvä vinkki että taidan ottaa provona.


    • älä

      Sarjaan kytkemällä saat kätevästi tuplattua jännitteen kapasiteetin pysyessä samana. Virrat vain tuplajännitteellä puolittuvat. Potikalla jännitteen alentaminen tarkoittaa vain potikan lämmittämistä ja monelta osin muutenkin mahdotonta yritystä.

      Tarkoitti tietenkin rinnankytkentää. Aivan käypä tapa, jos on samassa kunnossa olevat akut.

      • A. Sjöblom

        Muistaakseni tämä kapasiteetin tuplaus oli erään veneilyneron innovaatioita, mikä mahdollisti mm. talviaikaan normaalin veneessä aumisen viikon latausvälein vain 4*205 Ah akuilla.
        Joku Wickström kertoili oikein nähneensä näitä lukuisia "Münchhausen - tyylisiä keksintöjä" ja esiteli niitä aivan totena kunnes sekosi itsekin jutuissaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      5587
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3703
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3245
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      454
      2589
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      261
      1620
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1366
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1319
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1293
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1258
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      151
      1196
    Aihe