Olen noin 6kk sitten valmistunut KTM, pääaineenani johtaminen. Ongelmani on, että varsinaiseen oman alan/tason työtehtäviin olen vielä liian kokematon, ja työkokemustakaan ei tarpeeksi ole (reippaasti alle vuosi), mutta assarin tason tehtäviin ym. taidan olla liian ylikoulutettu.
n. 100 hakemusta lähetetty tässä puolessa vuodessa, mutta teen työkseni edelleen töitä, joilla ei ole mitään tekemistä oman alan kanssa. Olen käytännössä samalla viivalla peruskoulun käyneellä. Kouluarvosanani ovat olleet joko kiitettäviä tai vähän alle.
Olisiko kellään jotain vinkkejä? Suhteita tai kontakteja päättäviin yrityshenkilöihin ei valitettavasti ole.
Esim. PK-seudulla tai Tampereella olevista EI niinkään tunnetuihin firmoihin on assaritasolla vähintään noin 200 hakijaa per työpaikka. Mahdollisuudet tulla valituksi on siis kovin epätodennäköistä, ainakaan kun kyseessä on vastavalmistunut työkokemukseton henkilö!
Mistä sitä ********* työkokemusta saa, ellei kukaan ole ikinä palkkaamassa?!?
PS. Ei ole provo, ja juu, tiedetään.. pääaineeni olisin voinut valita paremminkin.
Kauppatieteiden maisteri!!!
20
7203
Vastaukset
- ...
Se, että teet koko ajan töitä, mikä ei liity tutkintoosi voi huonontaa huomattavasti oman alan töiden saamista. Jotkut rekrytoijat ajattelevat, että et arvosta itseäsi kun teet muita töitä kuin mitä tutkinto on.. Ja jotkut ajattelevat, että ei tuolla ole hätää, hänellähän on jo työpaikka. Varminta olisi ollut valmistumisen jälkeen jättäytyä työttömäksi suoraan kortistoon ja Te-keskus olisi alkanut pommittamaan sinua erilaisilla työtarjouksilla ja sinullahan olisi ollut ammattisuoja sen 3 kk, joten olisit sinä aikana voinut hakea vain oman alan töitä.
Toinen mahdollisuus on hakeutua johonkin vuokrafirman listoille ja voit saada jonkun määräaikaisen pestin, josta saat hieman taas kokemusta. Yksi mahdollisuus olisi hakea jotain palkkatukipaikkaa, mutta koska olet kuitenkin töissä niin se ei auta nyt sinua..
Juu ja tuo sama ongelma on monilla muillakin aloilla, ei kaikilla tietenkään..- KyrpäottaSSA
Mielenkiintoinen vastaus sinänsä, sillä itse (ja monet muut ystäväni) ollaan täysin eri mieltä tästä.
Itse ajattelen sen niin, että olkoon työ mitä tahansa, antaa se kuitenkin huomattavasti paremman kuvan itsestä, kuin jos olisit ollut puolen vuoden ajan työttömänä, tekemättä mitään.. Eräs insinöörikaverini ajeli taksia tasan 1,5 vuoden ajan, kunnes löysi oman alan hommia eräästä isosta kansainvälisestä firmasta. Onni potki, kun avoimeen hakemukseen joku jaksoi vastata.
Työkkäripelleilystä ym. on kokemusta paljon, he eivät siellä ole vielä kertaakaan töitä tarjonneet, ja käsityksetkin ovat vähän pielessä, sillä työkkärissä luullaan, että jokainen KTM on taloushallinnon ammattilainen.. :D Kirjanpito ym, näitä töitä en pysty vastaanottamaan, kun osaamista ei juuri ole.
Vuokrafirmoista myös kokemusta, pääasiassa todella negatiivista. Töitä saa helposti, mutta kyseiset paikat ovat yleensä pelkkää paskaa, ja työntekijöiden vaihtuvuus on kovaa. Työ on myös pätkätyölaatuista, jolle et juuri voi edes pankkilainaa saati mitään muutakaan elämässäsi suunnitella.
Mitä tarkotat palkkatukipaikalla?
Kuulun työttömyyskassaan, mutta siitä ei juuri kauheasti iloa ole, kun kriteerit korotetun työttömyysrahan saantiin eivät ole täyttyneet.
Juu, onhan meitä. Paljon tiedän porukkaa, jotka on puhelinasiakaspalvelijoina jne. - TönDI
KyrpäottaSSA kirjoitti:
Mielenkiintoinen vastaus sinänsä, sillä itse (ja monet muut ystäväni) ollaan täysin eri mieltä tästä.
Itse ajattelen sen niin, että olkoon työ mitä tahansa, antaa se kuitenkin huomattavasti paremman kuvan itsestä, kuin jos olisit ollut puolen vuoden ajan työttömänä, tekemättä mitään.. Eräs insinöörikaverini ajeli taksia tasan 1,5 vuoden ajan, kunnes löysi oman alan hommia eräästä isosta kansainvälisestä firmasta. Onni potki, kun avoimeen hakemukseen joku jaksoi vastata.
Työkkäripelleilystä ym. on kokemusta paljon, he eivät siellä ole vielä kertaakaan töitä tarjonneet, ja käsityksetkin ovat vähän pielessä, sillä työkkärissä luullaan, että jokainen KTM on taloushallinnon ammattilainen.. :D Kirjanpito ym, näitä töitä en pysty vastaanottamaan, kun osaamista ei juuri ole.
Vuokrafirmoista myös kokemusta, pääasiassa todella negatiivista. Töitä saa helposti, mutta kyseiset paikat ovat yleensä pelkkää paskaa, ja työntekijöiden vaihtuvuus on kovaa. Työ on myös pätkätyölaatuista, jolle et juuri voi edes pankkilainaa saati mitään muutakaan elämässäsi suunnitella.
Mitä tarkotat palkkatukipaikalla?
Kuulun työttömyyskassaan, mutta siitä ei juuri kauheasti iloa ole, kun kriteerit korotetun työttömyysrahan saantiin eivät ole täyttyneet.
Juu, onhan meitä. Paljon tiedän porukkaa, jotka on puhelinasiakaspalvelijoina jne.Koetetaan vaan kestää tää taantuma. Itse olen vuosi sitten valmistunut Tietotekniikan DI, ja olen samassa tilanteessa kuin sinä, paitsi minulla ei ole lainkaan töitä. Alakohtaista työkokemusta on 2v , mutta ei tuoretta sellaista. Päädyin sitten täydentelemään omaa osaamistani Avoimen Ammattikorkeakoulun opinnoilla, sillä työnantajat arvostavat että työtön tekee joko pätkätöitä tai sitten pitää omaa ammattitaitoaan yllä opiskelemalla.
Kaipaamaani työkokemustahan tuolla ei saa, mutta parempi kuin ei tekisi mitään..
- Työtön maisteri 55-v
Mun mielestä on hyvä, että olet töissä, vaikka työ ei vastaisikaan koulutustasi. Se osoittaa kuitenkin, että olet valmis tekemään kaikenlaisia töitä. Oletko hakenut kaupan alan paikkoja, niihin palkataan nuoria? Esim. S-ryhmä palkkaa nuoria koulutettavaksi eri tehtäviin. Kannattaa pistää myös avoimia hakemuksia eri firmoihin ja kysellä tuttavilta mahdollisia paikkoja. Tsemppiä, kyllä sinulla on hyvät mahdollisuudet saada töitä.
- Anneli65
Näen ongelmasi niin, että KTM-tutkinnon omaavia on liikaa, eli niistä on ylitarjontaa ollut jo vuosikaudet. Ongelmana on että jos valmistut esim.kauppakorkeasta, kilpailet vastavalmistuneena valittettavasti tradenomien ja merkonomien kanssa samalla viivalla, noh, useillä merkonomeilla on käytännn koulutus takana ja yleensä työkokemusta, jota kannattaa hankkia, todella rakrytointifirmojen kautta. Alkuun voit hyvin tehdä määräaikaisuuksia, sijaisuuksia jne.jne ainakaan kaupallisen koulutuksen välittävillä rekryfirmoilla on mielestäni hyvät ohjelmat ja tavat sekä meitä tyonantajan edustajia kohtaa, että mielestäni myös työntekijää kohtaan. Ainakin pääkaupunkiseudulla. No, lisää soppaa tulee esim. MBA-tutkinnon tai muun ylemmän korkeakoulututkinnon omaavan henkilön rekrytointi. Yleensä ylemmän korkeakoulutukinnon omaavilla on jo työkokemusta, joten kyllä pelkällä KTM-tutkinnolla on täällä pääkaupunkiseudulla ainakin hankalat lähtökohdat. Oletko miettinyt, että lähtisit lukemaan ihan jotain muuta tutkintoa, sillä aikaa voit tehdä määräaikaisuuksia jne...? Onnea työnhakuun.
- hmmm..
""Olen noin 6kk sitten valmistunut KTM, pääaineenani johtaminen.""
alle 3-kymppinen ei johda mitään vaan aloittaa ruohonjuuritasolta töitä tehden. Mille alalle olet erikoistunut johtamaan?. Johtaminen vaati myös alan tuntemusta.. Ei tarvitse olla alan asiantuntija mutta pitää tietää mitä johtaa. Eli ota nyt vain töitä vastaan ja kokeile aloja ja sitten kun mielenkiintoinen ala löytyy niin perhedyt siihen ja etenet vuosien varrella. 4-5 kymmpisenä olet ehkä jo jonkilainen johtaja alalla.
Itse sain 8 maan myyntijohtajuuden melko nuorena 42.vuotiaana ja sitä ennen eri päällikkö asemia ja nekin vasta kun rivimiehenä aloitin urani aikoinaan....- fferehhjht
Nuorenahan siihen johtajaputkeen kannattaa hakeutua...jos sinne haluaa ja on kykenevä. Jos ympärillä on asiantuntijoita ja nuoren "haluan johtajaksi" osaaminen on huomattavasti vähäisempää ja johtamistaitoa ei ole, niin lähtöasetelma on haastava.
Kannattaa tosiaan hankkia jonkin alan erikoisosaamista, jos haluaa vähäänkään olla alalla vakuuttava ja myöhemmin ehkä hyvä johtaja. - Ei pidä paikkaansa
Ja paskat. Yleensä johtajien erityisvaatimus on juuri että ei saa tuntea alaa. Kun saa sopivan "johta-ainesta" leiman joltakin kallonkutistajalta, kelpaa johtajaksi mille alalle tahansa, myös sellaiselle, missä ei ole ollut päivääkään aikaisemmin töissä. On tullut tähän ikään muutama nähtyä.
- KypäräottaSSA
Hae ulkomaille duuniin / työharjoitteluun?
- KTM myöskin..
Kysy Eilakaislalta tai Baronalta. He välittävät suuriin firmoihin määräaikaisia kaupanalantehtäviin. Sitten kun olet siellä ollut muutaman kuukauden, monesti voi päästä firman omille listoille. Hyvä tapa saada jalkaa oven väliin. Itsellä oli sama tilanne muutama vuosi sitten ja aloitin tuota kautta Nokialla ja siitä se ura lähti pikkuhiljaa käyntiin. Onnea matkaan!
- Jorba
Tuttu opiskelee KTM:ksi (23-v). Aiempaa kesätyökokemusta yhteensä 5 viikkoa parina kesänä. Molemmat monta vuotta sitten. Erilaisten ihmisten kanssa toimeentuleminen lähestyy nollaa. Haukkuu muita minkä kerkeää. Viimeksi kun nähtiin, ylisti hän omia ansionäkymiään ja puhui tulevasta työelämästä...paskan marjat tommonen työtävieroksuva lusmu mitään töitä saa.
- hah.
KTM = KusipäinenTotaaliMulkku. Eiköhän hänellekin tartu ripaus nöyryyttä sitten aikanaan leipäjonossa asioita ihmetellessä, että kuinkas tässä näin kävi....
- ktm_90
ei kaikki ole tollasia
- möhömaha
Ai tarvitseeko KeskiTasonMieheksi (KTM) nykyään opiskellakin...
- TYÖVOIMAPULAONHIRVEÄ
Hain Tampereella varastomieheksi, hakemuksia yli 450 kappaletta.
- defrgthyju
Nimimerkkisi on pielessä, ei ole työvoimasta pulaa vaan työpaikoista, kun tuhottomat määrät tulee hakemuksia avoimiin paikkoihin ainakin isoissa kaupungeissa.
- Hyvä Nimimerkki
defrgthyju kirjoitti:
Nimimerkkisi on pielessä, ei ole työvoimasta pulaa vaan työpaikoista, kun tuhottomat määrät tulee hakemuksia avoimiin paikkoihin ainakin isoissa kaupungeissa.
Haha, sarkasmi taitaa olla liian vaikea tyylilaji sinulle.. :D hyvää joulua kumminkin!
- Ensio Itkuinen
''kun tuhottomat määrät tulee hakemuksia avoimiin paikkoihin ainakin isoissa kaupungeissa. ''
Kyllä niitä hakemuksia tulee satoja kappaleita (tai vähintään useita kymmeniä) myös pienillä paikkakunnalla oleviin haussa oleviin työpaikkoihin, vaikka haettavana olisi vain 1 työpaikka. - koke_musta
ota vaikka joku heikompi homma omalta alalta - sitten karttuu kokemusta
- Palkkatuki !
"Yksi mahdollisuus olisi hakea jotain palkkatukipaikkaa, mutta koska olet kuitenkin töissä niin se ei auta nyt sinua."
Enpä usko tuon auttavan. Palkkaavat jos palkkaavat, ei se olen niin pienestä kiinni ainakaan ns. paremmissa hommissa. Jos katsovat että paikka on merkonomille sopiva, yleensä siihen mieluummin sellainen valitaan, koska ajatellaan sen pysyvän paremmin talossa. Suuriin yrityksiin valitaan mielellään koulutettuja melko yksinkertaisiin sisään tulo hommiin. Niistä pääsee yleensä melko nopeasti oikeisiin töihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257007Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää431280Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271082- 75911
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62867Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49865Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.94819Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38801Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14766- 43743