apua paniikkihäiriöön/kohtaukseen!

koitan auttaa

Olet ravanut lääkärissä koska olosi ei ole terve? rintaasi nipistää? sinulla on ajoittain huimausta?puutumisentunnetta raajoissa? hengityksen miettmistä? jne..

Et ole ainut ihminen joka kokee näitä. Minä olen yksi heistä joka kärsii paniikkihäiriöistä mutta kun tämä asia todettiin päätin heti ryhtyä toimeen! kaikki alusta nyky hetkeen:

1. Hakeuduin lääkäriin erilaisten tuntemusten takia ja koin olevani sairas-> lääkärit kuitenkin sanoivat kaikkien verikokeiden ja sydänfilmien jälkeen että olen täysin terve.

2. Kipu rinnassa koko päivän ajan ja ajattelen meneväni päivystykseen varmuudenvuoksi-> matkalla saan kohtauksen ja tunnen kuolevani-> kaverini soitti ambulanssin ja matka jatkui ambulanssin kanssa lääkäriin jossa jälleen todettiin kaikki olevan kunnossa ja lähetettiin kotiin ja käskettin ottamaan diamam ennen nukkumaan menoa.(olin jääräpää joten en ottanut) lääkärit puhuivat että hengitän ahdistuneesti ja sairastan mahdollisesti paniikkihäiriötä. en tietenkään uskonut tätä tuolloin..-> menin kotiiin.

3. kotona huomasin oireiden jatkuvan ja pelkäsin kokoajan että pyörryn kuolen tai jtn kamalaa.. Mieheni tuki minua ja koitti rauhoittaa että hän soittaa ambulanssin jos alkaa näyttämään siltä...-> rauhotuin välillä mutta tunti/pari oireilu tuli jälleeen... tätä jatkui yli viikon putkeen ambulanssi reissuni jälkeen..

4. Rupesin uskomaan lääkäriä ja lukemaan googlesta/ täältä mitä paniikkihäiriö siis on ja mistä se voi johtua.. Ajattelin että ehkä minun on myönnettävä asia oikeasti itselleni ja katsoa mitä voin tehdä.. Otin yhteyden kaveriini joka sairastaa myös paniikkihäiriötä..juttelin tämän kanssa useita tunteja oireista ja miten hän pystyy elää normaalia elämää paniikin ohessa..sain hyviä vinkkejä ja päätin etten jää makamaan sänkyyni koska minähän olen TERVE... vaikka sarastan paniikkihäiriötä kehoni on kuitenkin kunnossa..

5. Sisäistettyäni oireilun ja että kehoni on aidosti terve sai minut ajattelemaan ja päätin ryhtyä tekemään näin:
- Altista (mene paikkoihin mihin pelkäät ja rauhoita itseäsi ääneen puhuen et saa kohtausta jos saat mitä väliä kun en siihen kuitenkaan kuole)
- Puhu halki lähimmäisesi kanssa pahimpia pelkotiloja ja ahdistuneisuuttasi (nykyajalta/menneisyydestäsi)
- Kerro tärkeimmille ihmisille paniikkihäiriöstäsi niin sinun on helpompi elää ja olla asiankanssa.
- Lue netistä selviytymis tarinoita paniikkihäiriöstä ja koita itse samoja keijona
- Älä koskaan jää sisälle jos kehosi haluaa niin, sinun pääsi ja ajattelusi pitää saada sinut menemään ulos vaikka pelkäisit:) (huomaat lopulta että kohtausta ei tule jos menet joten sitä on turha pelätä)

Muista että paniikkihäiriö on ympyrä joka sinun pitää katkaista olemalla oma itsesi ja määrätä kehosi toimintoja.

Sinusta voi tuntua että pelkäät:
kauppaan menoa, ihmisiä, jonoja, autolla ajoa, jne mutta todellisuudessa pelkäät PANIIKKIKOHTAUSTA et luettelemiani asioita.. tämän huomasin itse kun opettelin elämään asian kanssa:) kun huomaat pelkääväsi kohtausta sinun tulee altistaa itseäsi niille paikoille missä luulet saavasi tämän, ensimmäinen kerta on aina vaikein mutta perille päästyä huomaat ettet saanutkaan kohtausta ja jo seuraava kerta on paljon helpompi:)

Käyn itse nykyän töissä,kaupassa jne pelkäämättä paikkoja tai kohtausta..kohtaus käy mielessä mutta aina hoen itsellen että väliäkö sen jos tulee niin on tullakseen ei minun sitä tarvitse pelätä koska siihen en kuole..ja koskaan sitä en ole saanut enää kun olen paikkaan mennyt joka on pelottanut ja näin olen oppinut alitajuntaisesti opettelemalla itselleni että se ei tule :)

Positiivisuutta kehiin niin voit päästä kaiken yli:) älä anna itsesi jädä neljän seinän sisään kun voit saada kaiken mitä elämältä haluat! Älä siis pelkää kohtausta se on osana sinua sisäistä se ja lopeta kohtauksen pelkääminen:) kirjoittaisin mielelläni lisää mutta tämä on jo tovin pitkä joten jos haluatte keskustella aiheesta lisää niin koitan auttaa mielelläni ! :) Ps. voit voittaa pelkosi:)

30

2506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piuwa

Hellurei! Mulla todettiin paniikkihäiriö v. 2000. 7 vuotta kävin terapiassa ja söin lääkkeitä, kohtaukset hävisivät oikeestaan heti kun lääkitys alkoi tehota. Nykyään on alkanut tuntua et oireita saattas olla taas ilmassa...
      Oon 2 kk sitten eronnu pitkästä (huonosta) parisuhteesta ja vaikka ratkasu oli aivan oikea ja olis pitäny tehdä jo paljon aiemmin, tuntuu vähän orvolta olla yksin. Tai enhän mä yksin koskaan ole kun mulla on maailman ihanin ja tärkein poika 12v, mut anyway... Ystäviä mulla on paljon ja oon sosiaalinen ja aikaansaava nauravainen ihminen mut noi huimaamiset ja pelot ihmisten ilmoilla rasittaa mieltä kovasti. En vois kuvitellakaan meneväni torille kävelemään tai kauppakeskuksiin, kun välillä jo pelkkä lähikauppaan meno ahdistaa. Kotona noita tuntemuksia ei oo mut heti alkaa kun astun ovesta ulos. Etenkin huimaaminen ja tasapainohäiriöt on pahimmat. Jotkut varmaan luulee että oon humalassa kun välillä kävelen siksakkia!
      Lääkäriin meno ja lääkityksen alottaminen taas ei kiinnostais yhtään, yritän vaan ajatella et kohtaus ei oo vaarallinen ja loppuu heti kun pääsen turvallisesti takasin kotiin. Mut eipä noista ajatuksista kovin apua oo.
      En ollenkaan haluais alottaa samaa lääke- ja hoitajarumbaa uudestaan mut eihän tää näinkään voi jatkua, mikään mökkihöperö kun musta ei todellakaan tule!!! Olisko lisää neuvoja..?

• auttaja:)

"huimaamiset ja pelot ihmisten ilmoilla rasittaa mieltä kovasti. En vois kuvitellakaan meneväni torille kävelemään tai kauppakeskuksiin, kun välillä jo pelkkä lähikauppaan meno ahdistaa. Kotona noita tuntemuksia ei oo mut heti alkaa kun astun ovesta ulos."

Kirjoitit näin, huomasitko lainkaan että kun kotona noita tuntemuksia ei ole vaan heti kun astuu ovesta ulos.. olet siis lyönyt alitajuntaasi virikkeen joka sanoo sinulle noin, eli pelkäät kohtausta ja se on normaalia mutta juuri tämä sinun tulee katkaista.. lähtiessäsi ulos rentoudu ensin hengittele syvään ja rauhoitu, poista mielestäsi että sairastat paniikkihäiriötä, ota vaikkapa poikasi ja sano hänelle että nyt lähdetään käymään jossakin? (vaikka joku paikka missä poikasi viihtyy ja tekee kuitenkin jotain potkikaa vaikka palloa) sinne menokin tietysti jo ahdistaa sinua mutta vain koska pelkäät kohtausta et paikalle menoa.. eli siis kun lähdet ulko ovestas ulos vedä syvään henkeä ja ajattele että jos kohtaus tulee niin tulkoon ja hoe mielessäsi että voitat pelon, heti kun menette perille niin lupaan että olo on paljon parempi kun ennen sinne menoa, voitte ensin istua esim kentäl laidalla hetken autossa rauhoittumassa ja sitten vain pallo syliin ja mars kentälle,ota huomio poikaasi ja palloon ja unohda koko kohtaus.jos sinulle kuitenkin tulee olo että apua se iskee niin hoe itsellesi jälleen "en siihen kuole, mitä minä tässä oikein ahdistelen, syötäs poika minulle niin jatketaan" älä siis anna kehon mielesi voittaa sinua pelossa.. en tarkoita että pallon potkiminen olisi paras ratkaisu mutta joku asia missä saat ajatuksesi siirrettyä muualle kun koet kohtauksen alkavan:) olet vahvempi kuin pelko . itseäni helpotti usein kun päätin menemisen johonkin nopeasti..ei en edes kerjennyt ajatellakkaan kohtausta.. esim .. Noniin lähdetään kauppaan! ja sinne meneminen oli kuin leikkiä siinä vaiheessa, kaupassa jos oireilua tuli otin kärryistä kiinni ja totesin jälleen en siihen kuole ja jos pyörryn niin apua aina löytyy ja sitä ei tarvitse hävetä. näillä konsteilla sain aina itseni kuriin.. nykyään jos alkaa huimata en edes jaksa ajatella huimausta koska ajattelemalla kehosi noita paniikkihäiriö oireita kasvavat kohtaustasi. täytyy siis saada ajattelu jollain virikkeellä pois:) otappa vaikka ponnari mukaan missä on se metalli kohta ja napsuttele sitä ranteen luuhusi, siitä tulee siihen pieni kipu ja näinkin voit unohtaa että sim henkeä ahdisti hetki sitten:) konsteja on monia mutta tärkeintä on että saat katkaistua sen kehän joka pyörii uudelleen ja uudelleen..kun olet saanut sen kerran poikki ni seuraavalla kerralla se on jo paljon helpompaa:)) ja muista että pystyt siihen, älä vaivu epätoivoon:) tsemppiä!

• lisäksi:)

Tarkennus vielä tuohon kun en omassa tekstissäni lainkaan kertonut.. EN ole siis joutunut turvaantumaan lääkeapuun vaan olen itsehoitona tästä pelosta suoriutunut pois rikkomalla paniikkihäiriö kehän:)

• Piuwa

Kiitos välittämisestä ja avusta! Usko pois, kaikki nuo konstit on käytetty jo silloin kun p.häiriö mulla todettiin. Silloin niistä oli apua mut nykyään ei niinkään. Yritän kyllä siirtää ajatukset muuhun ja rentoutua, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty. Koko ajan on kohtauksen pelko olemassa.
      Esim lenkillekin otan yleensä pyörän mukaan, siitä saan otettua tukea jos alkaa pyörryttää tai pääsen nopeammin pois jos pakokauhu iskee. Kuulostaa aivan järjettömältä mut eipä tätä tautia ymmärräkään kuin kohtalotoverit.
      Enää en lähde kesken ostostenteon ulos kaupasta kun ahdistus kasvaa niin suureksi, eikä tää nyt niin kovin mun elämää rajota mut nauttisin elämästä huomattavasti enemmän jos osaisin hiukan rentoutua eikä jatkuva pelko kalvais mieltä koko ajan, kuluttavaa... Oon muutenkin luonteeltani helposti stressaava enkä oikein osaa rentoutua, univaikeuksiakin on ollu jo pitemmän aikaa. Rentoutumiskeinojakin ottasin vastaan.

• rentouttaa itsseäni

En ole mikään uskovainen mutta itse kuuntelen iltaisin http://www.youtube.com/watch?v=UPXsF7WewXE&feature=related
      ja teen kaiken mitä videoija pyytää, uni tulee miltein heti silmään vaikka siinä kerrotaan suojeluenkelistä niin en itse ota sitä niin hengellisesti mutta ajattelen kuitenkin juuri niin kun videoija pyytää se saa rentoutumaan ihme kyllä:) toinen vaihto ehto videoni on iltaisin
      http://www.youtube.com/watch?v=CctRh4qCQCw&feature=related
      Olen tästä videosta myös pitänyt ja välillä teen noista jomman kumman päivisinkin kun makaan esim sohvalla tai sitten istun :) suljen silmät hetkeksi ja vain rauhotun:) helpottaa usein:)

• lisäksi:)

Makaan myös lämpimässä kylvyssä tuoksukynttilöiden vierellä (vanilia tuoksu) rauhoitun siinä parhaiten.:) välillä kun tunnen rinnassa nipistystä tai sydämmen tykytystä menen lämpimään kylpyyn tai lämmitän saunan ja loikoilen ihan rauhassa lauteilla rauhallinen musiikki soiden taustalla:)

• Piuwa

Iltaisin kyllä pystyn rentoutumaan ihan hyvinkin eikä unen saannissa/nukahtamisessa oo niinkään ongelmia vaan siinä että heräilen öisin todella monia kertoja. Pahimmillaan jopa tunnin välein saatan kattoa kelloa.. Ja samantien alkaa aivot raksuttaa, edellisen päivän asiat tulee mieleen tai alan jo suunnitella seuraavaa päivää. Joskus myös joku biisi alkaa soida häiritsevästi päässä ja seuraavan kerran herätessä joku toinen. En edes nouse ylös sängystä kun yöllä herään ja nukahdan kyllä heti uudestaan mut vain nukkuakseni tunnin tai pari ja taas sama rumba alkaa.. Sitä tärkeintä eli syvää unta en taida saada juurikaan. Joskus oon käyttäny nukahtamislääkkeitä mut niistä ei ollu juurikaan apua. Taidan olla hermoraunio koko akka, menetetty tapaus...

• nutritionist

Tiesitkö, että kofeiinin aiheuttama unihäiriö löytyy psykiatrian tautiluettelosta ja on yleisin unihäiriöiden aiheuttaja?

Kofeiini aiheuttaa myös paniikkihäiriötä ja muita mielenterveyden ongelmia noin 10 prosentille väestöstä. Näin ainakin väittävät riippumattomat asiantuntijat. Olen itse samaa mieltä omien tietojeni ja kokemusteni ansiosta.

Parannus löytyy täältä, ja se toimii päivässä tai parissa.

http://qmies.blogspot.fi/

• Piuwa

Juon korkeintaan yhen kupin päivässä ja senkin aamupäivän aikaan. Joskus vain muutaman kupin viikossa. Nyt oon jonkun aikaa syöny Möllerin tuplaa ja pari viime yötä menny jo vähän mukavammin, pari kertaa vaan havahtunu yöllä.. Auttaiskohan phoireisiinkin..?

• nutritionist

Sillä, miten paljon juot, ei ole juurikaan merkitystä, koska kofeiini kertyy elimistöön ja juuri nämä kertymät aiheuttavat oireilua jopa pitkiä aikoja lopettamisen jälkeenkin.

Ainoastaan kofeiinin happamien jäämien poistaminen elimistöstä tuo lopullisen paranemisen.

• PK18RU

Auttajalle oikein paljon kiitoksia neuvoista. Minä tarvitsen näitä Että alan tekemään näin Päivän jatkot kaikilla PH. sairaille....

• Stressaantunut

Kiva kun joku on oikeasti kiinnostunut näistä paniikkivaivoista. Itselläni on sellainen vaihe menossa että pitäs päästä eroon lääkkeestä joka aiheuttaa riippuvuutta ja vaihtaa se toisenlaiseen. Eli syön Alproxsia 0,5mg (1 aamulla, 1 päivällä, ja 2 illalla. Nyt pitäs alkaa purkaan tuota lääkettä, ja rinnalle määrättiin Cipralex 5mg 1 päivässä aamulla, ja puoli tablettia alproxia aamulla. Mutta en uskalla alottaa sitä kun en tiedä miten uusi lääke vaikuttaa. Onko kokemuksia lääkkeestä. Kertokaa te jotka tiedätte.

• auttaja:>

"Iltaisin kyllä pystyn rentoutumaan ihan hyvinkin eikä unen saannissa/nukahtamisessa oo niinkään ongelmia vaan siinä että heräilen öisin todella monia kertoja. Pahimmillaan jopa tunnin välein saatan kattoa kelloa.. Ja samantien alkaa aivot raksuttaa, edellisen päivän asiat tulee mieleen tai alan jo suunnitella seuraavaa päivää. Joskus myös joku biisi alkaa soida häiritsevästi päässä ja seuraavan kerran herätessä joku toinen. En edes nouse ylös sängystä kun yöllä herään ja nukahdan kyllä heti uudestaan mut vain nukkuakseni tunnin tai pari ja taas sama rumba alkaa.. Sitä tärkeintä eli syvää unta en taida saada juurikaan. Joskus oon käyttäny nukahtamislääkkeitä mut niistä ei ollu juurikaan apua. Taidan olla hermoraunio koko akka, menetetty tapaus..."

et ole menetetty tapaus, itselläni olis myös tuollaista :) sain unenlaadun korjattua menemällä illalla hölkkä lenkille tai pitkälle kävely lenkille tai tekemällä kotona askareita joka piti ajatuksen muualla, kirjan lukeminenkin voi auttaa.. sänkyynhän ei saisi mennä ennenkuin tuntee olonsa väsyneeksi, siitä itselle tuli usein riesa.. menin aina sänkyyn tiettyyn kellon aikaan vaikka ei väsyttäisi, siinäsitten pyörin monia tunteja nukahtammatta tai jos nukahdin heräilin ytä myöten useasti.. sen jälkeen kun rupesin ennen nukkumaan menoa käymään lenkillä tai muulla tavoin väsyttämään itseni ja menin sänkyyn vasta kun olin väsynyt sain aina nukuttua koko yön yli ottaen silti huomioon noi rentoutumis videot joita kuuntelen usein(ne kannattaa tehdä vaikka siinä koneen äärellä istuen niin alkaa väsyttämään ja siirry sen jälkeen vasta nukkumaan) :)

• kerro minulle!

Hei nutritionist, kuinka selität voimakkaan ahdistuneisuus sekä paniikkihäiriösairauteni kun en koskaan ole juonut kahvia, välttelen cola juomia, energiajuomiin en uskalla edes koskea tai muihin tuotteisiin jotka tuovat pikaista piristystä ja teetäkin juon harvoin?

• ?

Paniikkihäiriö ei johdu juomistasi asioista, ne voivat vain edes auttaa häiriötä.. paniikkikohtauksesi voivat johtua esim. lapsuudenkokemustasi tai sterristä jne...

• nutritionist

Jos paniikki- ym. mielenterveyden häiriöt johtuvat lapsuuden kokemuksista, miksi ne poistuvat tällä kofeinismihoidolla? Eivät ne lapsuudenkokemukset ainakaan tällä hoidolla lähde, mutta kehoon kertynyt kofeiini lähtee.

Kofeiini aiheuttaa samanlaista stressihormonitason nousua, kuin psyykkinen stressi, erona on vain se, että kofeiini aiheuttaa sitä ympäri vuorokauden.

• ???--

onko toiminut kenelläkään tuo auttajan omakokemus hoidosta?

• Hei,

Kiitos hyvästä mailista! Olen itse kärsinyt pitkään paniikkihäiriöstä, hakenut monipuolisesti apua siihen ja hyväksynyt sen, ettei vaiva mene ohi kotona odottamalla. Olen pienin askelin päässyt pahimmasta vaiheesta ohi, vaikka edelleen on kyllä hyvin vaikeitakin päiviä. Allekirjoitan kaikki neuvosi ja arvostan sitä, että jaat järkeviä neuvojasi muille.

Hyvää syksyn jatkoa!

• Mä olen niin kylläst

Moikka Kohtalontoverit!!

Itselläni todettiin noin kolmisen vuotta sitten burn out ja siitä johtuva paniikkihäiriö. Pari ensimmäistä kuukautta oli aivan kauheita, ennen kuin mielialalääke alkoi vaikuttamaan (cipralex). Oireeni mitkä suunnilleen "vammautti" minut henkisesti, olivat yksinolo ja autolla ajo. En halunnut MISSÄÄN nimessä olla yksin, jouduin sen takia muuttamaan takaisin vanhemmilleni. Se oli melko "huvittavaa", kun aikaisemmin olin asunut yksin noin 10 vuotta ja viihtynyt yksikseni, nyt itkin ja olin aivan paniikissa kokoajan. Toinen mitä pelkäsin oli autolla ajo, ensiksi minun ajamani ja lopuksi ihan kenenkä kyydissä tahansa. Ja se pelko lamaannuttavaa.
      Se on jännä miten aivot heittää häränpyllyä ja tavallinen asia pelottaa noin paljon. No pääsin kongitiiviseen psykoterapiaan, en tiedä oliko siitä mitään apua, mutta sainhan puhua pahastaolostani. Oloni parantui siitä hieman ja pystyin menemään töihin takaisin, olin noin kuukauden pois töistä.
      Oloni parantui ja pystyin käymään kaupassa ja tekemään sitä mitä olin aikaisemmin tehnyt. Lääkeistä oli apua, mutta ainoa haittapuoli oli lihoaminen. Lihoin noin vuoden aikana 20 kiloa.
      Mutta nykyiseen ongelmaani: Paniikkikohtaukset ovat taas palanneet. Tiedän että minä itse aiheutan sen, mutten voi sille mitään. Oireina ovat huimaaninen, pyörryttäminen ja/tai paskoisin housuuni. Menettäisin kehoni hallinnan. En pysty menemään vaatekauppaan tai vastaavaan isoon liikehuoneistoon (ABC huoltiset yms) heti alkaa huimaan ja tuntuu että paskat tulee housuun. Lääkäri sanoi että ala miettimään jotain muuta kohtauksen aikana, mutten pysty, vaikka olen sairastanut kolmatta vuotta, on ohtaus aina minulle kauhea kokemus ja tuntuu, että olen epäonnistunut.
      Olen tavannut todella mukavan miehen ja haluaisin mennä hänen kanssa treffeille ja olla niin kuin normaali ihminen, jonka ei tarvisi miettiä, mitä sitten jos... mitä sitten jos nyt tulisi paskat housuun... voi miten nöyryttävää.
      Ja näin ajatuksien hyppiessä... olen huomannut että kahvi ja huonosti nukkuttu yö aiheuttaa paniikkikohtauksia. Ja olin 30 vuotias, kun burn out todettiin ja nyt olen 33-v. Lääkeitä syön Sertlarin 100mg
      Voisiko joku kertoa rohkaisevan kertomuksen, miten taudista on parantunut ja saanut unelmiensa puolison...

• sard1

Hei kuulosti mahtavalta ,voi kun itsekin uskaltaisin kohdata useammin pelkoni,olen nyt niin jumittunut kotiini en käy töissä enkä kaupassa enkä missään yksin ja seurassakin pelkään että jotain tapahtuu vaikkei koskaan ole mitään tapahtunut,kahteen kuukauteen en ole käynyt kuin kahdesti kaupassa ,säästöt hupenee pikkuhiljaa ja olisi löydettävä jokin ratkaisu,tuntuu että oon niin yksin tässä maailmassa ja katselen itseäni ulkopuolelta ! ja nää seinät ahdistaa.. apua hain hypnoosista muttei auttanut ,olen niin lääkkeitä vastaan ,haluaisin niin toipua jo pikaisesti..uskallan mennä kodistani vain satametriä ja heti käännyn takaisin !! tuntuu ettei ole mitään toivoa tai keinoa !!!!!

• Olen edelleen kylläs

Moikka Sard1!!!

Tiedän tunteen... Muistan, kun minä sain paniikkikohtauksia, niin siihen auttoi liikunta tai liikkuminen tai jotain liikunnallista.
        Kirjoitit että et uskalla lähteä kotoa mihinkään, olisiko sinulla jotain ystävää tai perheenjäsentä joka voisi tulla kanssasi ulos vähäksi aikaa? Tai kauppaan?
        Voisit itse tehdä sellaisia "kokeita" että joka päivä menisit vähän pidemmälle kuin edellisenä päivänä ja antaisit itsellesi luvan iloita, kun pääset pidemmällle kuin viimeksi.
        Kun minä olin kongitiivisessa psykoterapiassa, pää kysymys oli aina: mitä sitten? Mitä sitten voisi tapahtua? MIksi se olisi kauheaa?
        Voisit itse alkaa miettiä, miksi pelkäät lähteä kotoasi? Pelkäätkö pyörtyväsi, pelkäätkö hyperventiloivasi tai muuten vain näyttäväsi tyhmältä? Suurinosa ihmisistä tietävät jo paniikkikohtauksista, he voivat ja pystyvät auttaa.
        Yksi mikä auttoi minua kaupassa asioimiseen, oli askelten laskeminen. Kuinka monta askelta oli vaikka ruokakärryjen luota leipäosastolle? Tee itse arvio ja laske askeleet. Onnittele itseäsi jos onnistuit arvaamaan oikein.
        Minkä takia et halua lääkitystä? Mitä pahaa siinä on? Sinun aivoissa on jonkinlainen vaje ja lääke kompensoi sen.
        Toivon sinulle kaikkea hyvää! Toivottavasti saat apua.
        Terveisin: Paniikikko

• sard1
        Olen edelleen kylläs kirjoitti:

Moikka Sard1!!!

Tiedän tunteen... Muistan, kun minä sain paniikkikohtauksia, niin siihen auttoi liikunta tai liikkuminen tai jotain liikunnallista.
        Kirjoitit että et uskalla lähteä kotoa mihinkään, olisiko sinulla jotain ystävää tai perheenjäsentä joka voisi tulla kanssasi ulos vähäksi aikaa? Tai kauppaan?
        Voisit itse tehdä sellaisia "kokeita" että joka päivä menisit vähän pidemmälle kuin edellisenä päivänä ja antaisit itsellesi luvan iloita, kun pääset pidemmällle kuin viimeksi.
        Kun minä olin kongitiivisessa psykoterapiassa, pää kysymys oli aina: mitä sitten? Mitä sitten voisi tapahtua? MIksi se olisi kauheaa?
        Voisit itse alkaa miettiä, miksi pelkäät lähteä kotoasi? Pelkäätkö pyörtyväsi, pelkäätkö hyperventiloivasi tai muuten vain näyttäväsi tyhmältä? Suurinosa ihmisistä tietävät jo paniikkikohtauksista, he voivat ja pystyvät auttaa.
        Yksi mikä auttoi minua kaupassa asioimiseen, oli askelten laskeminen. Kuinka monta askelta oli vaikka ruokakärryjen luota leipäosastolle? Tee itse arvio ja laske askeleet. Onnittele itseäsi jos onnistuit arvaamaan oikein.
        Minkä takia et halua lääkitystä? Mitä pahaa siinä on? Sinun aivoissa on jonkinlainen vaje ja lääke kompensoi sen.
        Toivon sinulle kaikkea hyvää! Toivottavasti saat apua.
        Terveisin: Paniikikko

Voi Kiitos noista konsteista,kokeilen niitä.. en halua lääkitystä siksi että pelkään jääväni siihen koukkuun ja siten siirrän taas toipumista ja jollain asteella se olisi minulle luovuttamista...on niin vahva visio siitä että toivun kun en pakota itseäni liikaa.. pystyn kyllä käymään kaupassa mutta se on hyvin raskasta.. minulla oli nuoruudessa paniikkihäiriö ja toivuin täysin terveeksi eli elin hyvää ja laadukasta elämää ja tein paljon asioita mihin en olisi koskaan uskonut pystyväni.. tiesin että minulla on alttius sairastua uudestaan jos elämässä tulee suuria vastoinkäymisiä ja niitähän sitten on tullut kahdessa vuodessa on saanut hyvästellä liian monta ystävää ja sukulaista ja nämä menetykset ovat olleet liikaa .. uskon kyllä että toivun ,koska toivuin silloin nuoruudessakin ... en vain jaksaisi odottaa kun haluaisin niin elää täysillä...

• ööökkkkk

Ei haittaa että paniikkikohtaus tulee?? Jos olet töissä asiakaspalvelussa ja saat kohtatuksen asiakkaitten edessä se on todella vittumaista ja HAITTAA KYLLÄ! en tajua miten selviän...

• Edelleen paniikkikko

Moikka Kohtalontoverit!!

Olin tänään erään kauppakeskuksen avajaisissa ja siellä tuli taas paniikkikohtaus. Siellä oli niin paljon ihmisiä ja ahdasta, että paniikkikohtaus jälleen ilmaantui. Mulla on paniikkikohtaus sellainen, että mua alkaa "jännittää" ja sen jälkeen olen niin ruikulilla, että olen erittäin onnelinen päästyäni kotiin, ilman paskoja housussani. Onneksi kauppakeskuksessa oli tarpeeksi vessoja ja saatoin paskoa siellä niin kauan kuin tavaraa tuli. Harmi vain kaverilleni, että jouduimme lähtemään kotiin, kun perse antoi myöden.

Sinä öööökkk, kannattaa mennä lääkäriin paniikkikohtauksistasi. Ja jos et ole lääkkeitä vastaan, kannattaa ottaa tabuja. Paniikkikohtauksesi johtuu siitä, että olet ahdistunut jostain ja aivosi ei osaa käsitellä asiaa. Paniikkikohtaus on inhoittava juttu, mutta sinun täytyy muistaa että siihen ei kuole ja sitä harvoin muut huomaa. Se on ainoastaan sinun päässäsi.

Kun minä sairastuin paniikkihäiriöön, yksi oireeni oli etten saanut unta ja kun sain nukahdettua, heräsin pian paniikkikohtaukseen. siihenkin auttoi lääkkeet, unilääkkeet. Eli minä pilleristi, syön mielialalääkkeitä (Sertlarin) ja unilääkkeitä (triptyl). Enkä kadu ollenkaan, nyt pystyn nukkumaan, tekemään töitä ja toisinaan käymään shoppailemassa (onneksi netissä pystyy myös shoppailemaan)

Mä tekisin ihan mitä vain, että paniikkikohtaukseni loppuisi. Se haittaa minun ja lähimmäiseni elämää.

• nutritionist

Tekisitkö todella mitä tahansa?

Kofeiinin käytön lopettaminen ja kehon puhdistaminen kofeiinijäämistä poistavat sen aiheuttamat oireet päivässä tai parissa.

http://qmies.blogspot.fi/

• Edelleen kyllästynyt

Nutritionist.

En kyllä kauheasti juo tai käytä kofeiinia, joten mulla ei siitä voi johtua.

Paniikikko

• Terapiaa?

Olen kärsinyt paniikkioireista ajoittain jo vuosia. Ne alkoivat vanhempien eron jälkeen, pahenivat lasten syntymien jälkeen ja ovat nyt alkaneet oman eron myötä jälleen. Erosta on nyt kohta kolme kuukautta. Varmaankin nyt siksi, että tilanne on rauhoittunut, huonekalut ostettu ja on aikaa ajatella, mikä on tuhoisaa..
      Pahinta on yksinoleminen, yksinjäämisen tunne, se, että olen ainoa ihminen koko maailmassa, siltä tuntuu, kun kohtaus iskee. Ajoittain sellainen tulee noin tunti nukahtamisesta, herään paniikkiin. Siihen ei itsetarkkailun vähentäminen auta.. On ihana lukea, että en ole ongelmani kanssa yksin. Hain vuosia sitten beetasalpaajaa, sillä minulla oli stressiperäisiä rytmihäiriöitä, joka yllättäen pahensi näitä oireita.. sitä purkkia pidän matkassa, lähinnä henkisenä tukena, tabletit ovat jo vanhentuneet.
      Nyt mietin, pitäisikö hakea lääkäriapua, kun kohtauksia on taas tullut, vuosien jälkeen. Haluaisin kuulla kokemuksia kognitiivisesta terapiasta, tehoaako se? En mielelläni ottaisi lääkitystä, sain joskus huonoja kokemuksia nukahtamislääkkeistä.. Kohtauksen tullessa kirjoitan päiväkirjaan tai luen Dunderfeldtin kirjaa Irti tunnekoukuista, suosittelen.

• kysynpähän vaan

Toimiiko pk-seudulla vertaistukiryhmää paniikkihäiriöstä kärsiville? Netistä on vaikeaa löytää ajantasalla olevaa tietoa. Ryhmiä on tullut ja mennyt ja mitään jatkuvaa ryhmää ei tunnu löytyvän.

• Blöbö

Ihmisillä tuntuu olevan ehkä hieman väärä kuva miten suhtautua ja asennoitua paniikkihäiriöön.
      Siinä nimen omaan pitää tutkiskella itseään, mutta ei niin että apua apua jos tapahtuu sitä jos tapahtuu tätä, apua mitä teen ( kohtaus iskee ).

Kyse on ymmärtämisestä, miksi pelkää jotain. Tarkoitus on oppia tuntemaan ja erottamaan niitä ajatusmalleja mitkä johtavat mahdolliseen paniikkikohtaukseen.
      Kyse on siitä että yritetään luoda uusia ajatusmalleja ja tapoja käsitellä asioita.
      Pitäisi yrittää selvittää miten sairastui oikeastaan paniikkihäiriöön. Onko se ollut traumaperäinen vai stressi peräinen sairastuminen. Mistä se juontaa juurensa.

Ihmiset eivät tunnu tiedostavan niitä pelkojaan ja ajatusmalleja, mekanismeja jotka johtavat siihen paniikkikohtaukseen ja mitkä sitä ruokkivat.
      Paniikkihäiriö on itseään ruokkiva sairaus, kun saat paniikkikohtauksen ja saat fyysisiä oireita, alat pelkäämään niitä fyysisiä oireita ja oravan pyörä on valmis.
      Sitä voi itse tiedostamattaan ruokkia jatkuvasti.

Kyse on siitä että ymmärtää, hyväksyy että minulla on paniikkihäiriö, sen mukana tulee hyvinkin todelta tuntuvia fyysisiä oireita vaikka fyysisesti minussa ei ole mitään vikaa.

Kuten täällä yritettiin sanoa että se noidankehä pitää katkaista, se on pitkä prosessi joka vie aikaa. Useat myös tekevät sen virheen että "juhlivat" liian aikaisin siitä että ovat edistyneet huimasti ja usein oireet myöhemmin palaavatkin koska asioita ei ole todellisuudessa viety loppuun asti.

• Paniikkipotilas

Olen sairastanut paniikkihäiriötä viime kesästä lähtien ja tarinanne kuulostaa kovin tutulta:) itse olen hoitanut paniikkihäiriötä lääkkeillä ja olen parantunut todella hyvin:) syön tällä hetkellä sertralin orionia 100mg päivässä ja unilääkkeenä 50mg surmontiliä:) minulla oli todella kova lääkekammo etenkin unilääkkeisiin mutta psykiatrini sanoi että tuo surmontil ei aiheuta riippuvuutta ja se vaikuttaa nimenomaan tohon syvässä unessa pysymiseen,on ollut kiva huomata kuinka pystyn elämään normaalia elämää ja tästä voi oikeasti parantua:) tottakai jokainen ihminen on yksilö ja kaikille ei samat hoitomenetelmät toimi,mutta haluan vaan sanoa muille lääkekammosille että ei kannata pelätä aina niitä:) voimia teille kohtalontoverit:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
      Ikävä
      34
      3946
    2. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1879
    3. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      63
      1344
    4. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      95
      1276
    5. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      67
      1156
    6. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      5
      1021
    7. Koska tajusit silloin aikanaan

että olin ihastunut sinuun? 🤭😍 Taisin olla aika läpinäkyvä 🫣❤️
      Ikävä
      47
      931
    8. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      331
      894
    9. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      26
      881
    10. En haluaisi kaiken kuihtuvan pois

ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?
      Ikävä
      39
      872
    Aihe