Miten taloyhtiössä on alettu keräämään kuluja sähkönkulutuksesta,niiden ihmisten kohdalla jotka lataavat sähkö-autoa lämmityspistokkeesta.
Meidän yhtiössä kaikki maksavat lämpöpaikasta saman hinnan n 9€/kk
Mutta jos lataankin joka yö sähkö-autoa niin miten veloitus tapahtuu sen jälkeen.
Eihän se ole oikein että yksi lataa,,,ja kaikki maksaa yhdessä kulut jotka nousevat..
Pitääkö niille autoilijoille pistää oma mittari ja laskuttaa sen mukaan,vai miten homma menee...En tiedä vielä hankinko ladattavan auton vai en...
Mikä on käytäntö niissä yhtiöissä joissa jo sähkö-autoja on..............
Kuka maksaa sähkö-auton lataamisen kerrostalossa??
55
4199
Vastaukset
- uskomatonta ennakoin
Suomessa on tällä hetkellä n.4 sähköautoa yksityisellä ihmisellä. Onkohan ajankohtaista vielä vuosiin tuo kysymys?
- Nomuttakukasetaas?
Suomessa on 50-120 sähköautoa yksityisillä ihmisillä. Henkilökohtaisesti tunnen noin 30 sähkiksen omistajaa. Yhteensä sähköautoja on liikenteessä noin 150-200 mikäli mitään mopoautoja ja Aixameita ei huomioida. Esim Elcatteja on tehty noin 250 joista paljon vielä liikenteessä iästä huolimatta.
- 1+2
Nomuttakukasetaas? kirjoitti:
Suomessa on 50-120 sähköautoa yksityisillä ihmisillä. Henkilökohtaisesti tunnen noin 30 sähkiksen omistajaa. Yhteensä sähköautoja on liikenteessä noin 150-200 mikäli mitään mopoautoja ja Aixameita ei huomioida. Esim Elcatteja on tehty noin 250 joista paljon vielä liikenteessä iästä huolimatta.
4 tai 120 .... ihan yks ja sama asia
- nissan leaf
Ja ne harvat autotkin on varmaan okt-asujilla että ei kannata päätä vaivata.
- 87k
"Meidän yhtiössä kaikki maksavat lämpöpaikasta saman hinnan n 9€/kk"
"Kuka maksaa sähkö-auton lataamisen kerrostalossa??"
Sinähän vastasit itse kysymykseesi, joten mikä ongelma?- Ampera1
Niin maksaa vaik toisel ois 24h 2000w lämmitin pääl ja toine lataa autoa 4h. Et mites se nyt oli?
- 87k
Ampera1 kirjoitti:
Niin maksaa vaik toisel ois 24h 2000w lämmitin pääl ja toine lataa autoa 4h. Et mites se nyt oli?
Niin? KAIKKI tolppia käyttävät maksaa sähköstä sen verran mitä sitä tarvitsee, eli kiinteän summan, mikä ongelma?
Samaten veslasku on usein kiinteä, toiset käy päivittäin kylvyssä ja juoksuttaa vettä, toinen käyttää vettä vain kahvin keittoon ja käy suihkussa nopeasti parin päivän välein.
Eli kiinteä maksua=maksetaan sen verran mitä käytetään, toiset käyttää enemmän, toiset vähemmän - omaan pussiin
87k kirjoitti:
Niin? KAIKKI tolppia käyttävät maksaa sähköstä sen verran mitä sitä tarvitsee, eli kiinteän summan, mikä ongelma?
Samaten veslasku on usein kiinteä, toiset käy päivittäin kylvyssä ja juoksuttaa vettä, toinen käyttää vettä vain kahvin keittoon ja käy suihkussa nopeasti parin päivän välein.
Eli kiinteä maksua=maksetaan sen verran mitä käytetään, toiset käyttää enemmän, toiset vähemmänVesimittarit tulee pakollisiksi kaikille, niin pitäisi myös autopaikkasähkö yhdistää huoneistomittariin.
Nykyisinkin on aika ristiriitaista, kun jotkut lämmittävät autojaan sisätiloja myöden, monta kertaa päivässä. Ja yleensä vielä ilmoittavat, ettei heillä ole sisätilalämmitintä, joten pääsevät halvemmalla. Näitä muiden siivellä eläjiä on aina, joten paras olisi ehkäistä ne teknisesti, eikä kyttäysperiaatteella.
Vielä kun lisätään tuohon sähköautot, niin johan riitoja riittää. Yleensä siipeilijät laittavat näitä uusia laiteita, että omat kustannukset menisivät muiden maksettavaksi.
On sellaisiakin jotka eivät autoa tarvitse joka päivä, mutta tarvitsevat kuitenkin sen autopaikan jossa säilyttää autoaan. Ei sellainen voi hyväksyä erilaista sähkönkulutusta. Samoin on vedenkulutuksessa, se aiheuttaa turhaan riitaisuutta, kun kulutus on niin erilaista.
Siksi myös tv-lupa meni yleveroksi, kun edellinen oli niin epäoikeudenmukainen erilaisille talouksille. - Nolo Sika
omaan pussiin kirjoitti:
Vesimittarit tulee pakollisiksi kaikille, niin pitäisi myös autopaikkasähkö yhdistää huoneistomittariin.
Nykyisinkin on aika ristiriitaista, kun jotkut lämmittävät autojaan sisätiloja myöden, monta kertaa päivässä. Ja yleensä vielä ilmoittavat, ettei heillä ole sisätilalämmitintä, joten pääsevät halvemmalla. Näitä muiden siivellä eläjiä on aina, joten paras olisi ehkäistä ne teknisesti, eikä kyttäysperiaatteella.
Vielä kun lisätään tuohon sähköautot, niin johan riitoja riittää. Yleensä siipeilijät laittavat näitä uusia laiteita, että omat kustannukset menisivät muiden maksettavaksi.
On sellaisiakin jotka eivät autoa tarvitse joka päivä, mutta tarvitsevat kuitenkin sen autopaikan jossa säilyttää autoaan. Ei sellainen voi hyväksyä erilaista sähkönkulutusta. Samoin on vedenkulutuksessa, se aiheuttaa turhaan riitaisuutta, kun kulutus on niin erilaista.
Siksi myös tv-lupa meni yleveroksi, kun edellinen oli niin epäoikeudenmukainen erilaisille talouksille.No vettä usein käytetään vain omassa kodissa, joten vesimittarin asennus on helppo homma
Autosähkötolpat voi taas usein olla kaukana asunnosta.
Eli jouduttaisi asentamaan ne sähkömittarit itse tolppaan
Ja DIN-kiskoon asennettava mittari maksaa helpolla 30€ ja asennus vie 15min/ eli noin 15€
Eli olisitko valmis maksamaan 45€ siitä että lasku menee kulutuksen mukaan - utopiaa ja haavetta
Nolo Sika kirjoitti:
No vettä usein käytetään vain omassa kodissa, joten vesimittarin asennus on helppo homma
Autosähkötolpat voi taas usein olla kaukana asunnosta.
Eli jouduttaisi asentamaan ne sähkömittarit itse tolppaan
Ja DIN-kiskoon asennettava mittari maksaa helpolla 30€ ja asennus vie 15min/ eli noin 15€
Eli olisitko valmis maksamaan 45€ siitä että lasku menee kulutuksen mukaanJa tuolla rahallako saadaan asennetua takamittarit jokaiseen tolppaan, älä unta nää.
- edullista
utopiaa ja haavetta kirjoitti:
Ja tuolla rahallako saadaan asennetua takamittarit jokaiseen tolppaan, älä unta nää.
150e on Fortumin arvio lämmitystolpan muuttamiseksi mittarilliseksi lataustolpaksi edellyttäen, että johdotusta ei tarvi uusia. Yllättävän edullistahan tuo on.
http://www.omataloyhtio.fi/pdf/taloyhtio/talvi_2012.pdf
Mitä tämä kaikki maksaa?
Fortumin laskelmien mukaan lämmitystolpan vaihtaminen latauspylvääksi
maksaa edullisimmillaan 150 euroa autopaikkaa kohden.
Laajamittainen sähköverkon päivitys vaatii suurempia investointeja.
Maankaivuu, putkitus, kaapelointi, asfaltointi ja sähkötyöt nostavat
kustannukset vähintään kaksinkertaisiksi pelkkään tolpan päivitykseen
verrattuna. Muutostyö kannattaakin ajoittaa muun piha- tai
sähköremontin yhteyteen, mikä pienentää kustannuksia. - Nolo Sika
utopiaa ja haavetta kirjoitti:
Ja tuolla rahallako saadaan asennetua takamittarit jokaiseen tolppaan, älä unta nää.
Siis DIN-kiskoon asennettava normaali mittari maksaa 30€ asennus noin 15min/15€
Siis yhtä tolppaa kohden
Toki tuo lukema pitää sitten lukea itse tolpasta, mutta se tuskin on ongelma. - tehot ei riitä
Nolo Sika kirjoitti:
No vettä usein käytetään vain omassa kodissa, joten vesimittarin asennus on helppo homma
Autosähkötolpat voi taas usein olla kaukana asunnosta.
Eli jouduttaisi asentamaan ne sähkömittarit itse tolppaan
Ja DIN-kiskoon asennettava mittari maksaa helpolla 30€ ja asennus vie 15min/ eli noin 15€
Eli olisitko valmis maksamaan 45€ siitä että lasku menee kulutuksen mukaan"Eli olisitko valmis maksamaan 45€ siitä että lasku menee kulutuksen mukaan "
Ei tuo ole mikään ongelma. Ongelma on se että tolppakenttää ei ole rakennettu sellaisille tehoille että siletä voisi latailla autoja.
Olisitkon valmis maksamaan tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia, kun pysäköinti alue kaapeloitaisiin uudelleen, taloyhtiön sähköliittymää vahvistettaisiin yms., jotta parkkialueella voisi ladata sähköautoja?
- kapasiteetti?
Mahtaneeko pystyä lataamaan sähköauton akkua lämmityspaikalla? Eikö sähköauton lataus vaadi enemmän virtaa kuin moottorilämmitin? Eikö sulake pala?
Jossakin oli sellainen systeemi että lämmityspaikoille tulevaa virtaa katkotaan lämpötilan mukaan niin että vain kovilla pakkasilla on täysi lämmitys päällä. Mitäs sanoo siihen akkulaturi?- virta riittää
> Mahtaneeko pystyä lataamaan sähköauton akkua lämmityspaikalla? Eikö sähköauton lataus vaadi enemmän virtaa kuin moottorilämmitin?
Sähköautojen peruslaturit ottavat useimmiten 10 A tai korkeintaan 16 A (joissain taitaa olla jopa mahdollista valita näiden välillä) juuri siitä syystä, että lataus lähes mistä tahansa pistorasiasta onnistuisi. Normi 1-vaihepistorasiasta ei ylipäätään ole mahdollista rutistaa yli 16 A eli sähköautojen pikalaturit ovat aina 3-vaihevehkeitä.
Pienestä latausvirrasta johtuen sähköauton lataus peruslaturilla on aina mallia "yön yli".
Uudehkojen talojen tolpista saa aina vähintään 10 ja usein täydet 16 A per autopaikka, mikä riittää esim. 600 W lohkolämmittimelle ja 2000 W sisälämmittimelle. "Kymppi" riittää vain 600 1700 W lämmittimille.
Vanhojen talojen kanssa voi olla nihkeämpää, esim. vain 1x16 A kahdelle autolle = 8 A per autopaikka.
> Jossakin oli sellainen systeemi että lämmityspaikoille tulevaa virtaa katkotaan lämpötilan mukaan niin että vain kovilla pakkasilla on täysi lämmitys päällä. Mitäs sanoo siihen akkulaturi?
Näitä, samoin kuin koko parkkipaikan ohjausta yhdellä keskuskellolla tyyliin sähköt päällä klo 04-09, 12-13 ja 16-18, on toki käytössä vanhoissa taloissa, mutta ovat ns. katoavaa kansanperinnettä. Normiratkaisu on uusia ikäloput tolpat malleiksi, jossa joka autopaikalle on oma kellonsa, josta saa max. 2 h kerrallaan.
Ei uuden tolpan 2 h kellokaan mikään maailmanloppu ole. Sen tarkoitus on estää piittaamattomia idiootteja törsäämästä sähköä. Esim. ex asuintalossani yksi kääkkä piti autoa letkun päässä 24/7, vaikka ajoi autolla korkeintaan kerran viikossa. Lohko sisätilanlämmitin paahtoivat siis 8 h/d ja sähköä paloi 300-500 kWh/kk. Kylmästä parkkipaikasta perittiin muistaakseni 8 ja tolppapaikasta 12 €/kk. Ei taida 4 €/kk ihan riittää 400 kWh/kk sähkölaskuun... 2 h rajoitus olisi pienentänyt sähkönkulutuksen neljäsosaan edellämainitusta.
Sähköauton latausta varten kello olisi syytä poistaa, jotta akun saisi kerralla täyteen. Sen seurauksena pitäisi tolppapaikasta perittävä korvauskin nostaa suuremmaksi. Paras ratkaisu olisi tietenkin asentaa energiamittari kellon tilalle.
Vaikkei kelloa poisteta, sähköauton lataus vie paljon enemmän energiaa vuositasolla. Talvella, kun lämmittimet ovat käytössä, eroa ei tule. On sama, meneekö 2 h x 2 kW lämppäreihin vai akkuu, mutta kesäkeleillä eroa alkaa tulla, kun lämppäreitä ei käytetä.
No, takaisin asiaan. Kellon voi poistaa (ja on syytäkin, koska 2 h ei riitä lataukseen), mutta tällöin on perusteltua maksaa myös suurempaa korvausta, koska vuotuinen sähkönkulutus on paljon suurempi kuin lämmityskäytössä. Esim. lämmittimet yhteensä 2 kW, lämmitysaika 2 h arkipäivinä ja 6 kk/vuosi -> 500 kWh/vuosi. Sähköautoa puolestaan ladataan myös kesällä ja akustoon voi hyvin upota vaikka 20 kWh/d = 5 000 kWh/vuosi.
Jos kelloa ei poisteta käytöstä, ei sähköauton lataamiseen *talvella* uppoa juurikaan enempää energiaa kuin normi lämmittimiin. Mutta kesällä eroa alkaakin tulla, koska lämmittimiä ei käytetä kesäkeleillä. Kaikkien kannalta reiluin ratkaisu olisi laittaa kellon sijaan tolppaan kWh-mittari & laskutus todellisen kulutuksen mukaan.
...tai ei sekään ihan reilu olisi, koska normi tolppapaikoista perittävät korvaukset eivät kata kaikkia kustannuksia (ml. parkkipaikan hankintahinta & ylläpitokulut), joten autottomat joutuvat aina sponssaamaan autoilijoita. Autopaikoista pitäisi periä ainakin 100 €/kk, jotta tontti rakentamis ylläpitokulut saataisiin katettua, mutta eihän kukaan näin paljoa autopaikasta suostuisi maksamaan -> laitetaan joka asunnon hintaan 15 k€ päälle ja kaikki ovat tyytyväisiä, kun kaikki maksaa, ihan riippumatta siitä, onko autoa/paikkaa lainkaan käytössä. - Nomuttakukasetaas?
virta riittää kirjoitti:
> Mahtaneeko pystyä lataamaan sähköauton akkua lämmityspaikalla? Eikö sähköauton lataus vaadi enemmän virtaa kuin moottorilämmitin?
Sähköautojen peruslaturit ottavat useimmiten 10 A tai korkeintaan 16 A (joissain taitaa olla jopa mahdollista valita näiden välillä) juuri siitä syystä, että lataus lähes mistä tahansa pistorasiasta onnistuisi. Normi 1-vaihepistorasiasta ei ylipäätään ole mahdollista rutistaa yli 16 A eli sähköautojen pikalaturit ovat aina 3-vaihevehkeitä.
Pienestä latausvirrasta johtuen sähköauton lataus peruslaturilla on aina mallia "yön yli".
Uudehkojen talojen tolpista saa aina vähintään 10 ja usein täydet 16 A per autopaikka, mikä riittää esim. 600 W lohkolämmittimelle ja 2000 W sisälämmittimelle. "Kymppi" riittää vain 600 1700 W lämmittimille.
Vanhojen talojen kanssa voi olla nihkeämpää, esim. vain 1x16 A kahdelle autolle = 8 A per autopaikka.
> Jossakin oli sellainen systeemi että lämmityspaikoille tulevaa virtaa katkotaan lämpötilan mukaan niin että vain kovilla pakkasilla on täysi lämmitys päällä. Mitäs sanoo siihen akkulaturi?
Näitä, samoin kuin koko parkkipaikan ohjausta yhdellä keskuskellolla tyyliin sähköt päällä klo 04-09, 12-13 ja 16-18, on toki käytössä vanhoissa taloissa, mutta ovat ns. katoavaa kansanperinnettä. Normiratkaisu on uusia ikäloput tolpat malleiksi, jossa joka autopaikalle on oma kellonsa, josta saa max. 2 h kerrallaan.
Ei uuden tolpan 2 h kellokaan mikään maailmanloppu ole. Sen tarkoitus on estää piittaamattomia idiootteja törsäämästä sähköä. Esim. ex asuintalossani yksi kääkkä piti autoa letkun päässä 24/7, vaikka ajoi autolla korkeintaan kerran viikossa. Lohko sisätilanlämmitin paahtoivat siis 8 h/d ja sähköä paloi 300-500 kWh/kk. Kylmästä parkkipaikasta perittiin muistaakseni 8 ja tolppapaikasta 12 €/kk. Ei taida 4 €/kk ihan riittää 400 kWh/kk sähkölaskuun... 2 h rajoitus olisi pienentänyt sähkönkulutuksen neljäsosaan edellämainitusta.
Sähköauton latausta varten kello olisi syytä poistaa, jotta akun saisi kerralla täyteen. Sen seurauksena pitäisi tolppapaikasta perittävä korvauskin nostaa suuremmaksi. Paras ratkaisu olisi tietenkin asentaa energiamittari kellon tilalle.
Vaikkei kelloa poisteta, sähköauton lataus vie paljon enemmän energiaa vuositasolla. Talvella, kun lämmittimet ovat käytössä, eroa ei tule. On sama, meneekö 2 h x 2 kW lämppäreihin vai akkuu, mutta kesäkeleillä eroa alkaa tulla, kun lämppäreitä ei käytetä.
No, takaisin asiaan. Kellon voi poistaa (ja on syytäkin, koska 2 h ei riitä lataukseen), mutta tällöin on perusteltua maksaa myös suurempaa korvausta, koska vuotuinen sähkönkulutus on paljon suurempi kuin lämmityskäytössä. Esim. lämmittimet yhteensä 2 kW, lämmitysaika 2 h arkipäivinä ja 6 kk/vuosi -> 500 kWh/vuosi. Sähköautoa puolestaan ladataan myös kesällä ja akustoon voi hyvin upota vaikka 20 kWh/d = 5 000 kWh/vuosi.
Jos kelloa ei poisteta käytöstä, ei sähköauton lataamiseen *talvella* uppoa juurikaan enempää energiaa kuin normi lämmittimiin. Mutta kesällä eroa alkaakin tulla, koska lämmittimiä ei käytetä kesäkeleillä. Kaikkien kannalta reiluin ratkaisu olisi laittaa kellon sijaan tolppaan kWh-mittari & laskutus todellisen kulutuksen mukaan.
...tai ei sekään ihan reilu olisi, koska normi tolppapaikoista perittävät korvaukset eivät kata kaikkia kustannuksia (ml. parkkipaikan hankintahinta & ylläpitokulut), joten autottomat joutuvat aina sponssaamaan autoilijoita. Autopaikoista pitäisi periä ainakin 100 €/kk, jotta tontti rakentamis ylläpitokulut saataisiin katettua, mutta eihän kukaan näin paljoa autopaikasta suostuisi maksamaan -> laitetaan joka asunnon hintaan 15 k€ päälle ja kaikki ovat tyytyväisiä, kun kaikki maksaa, ihan riippumatta siitä, onko autoa/paikkaa lainkaan käytössä.Hyvin asiaa kirjoitit. Tuohon päälle vielä se että sähköön menee euroina 20-30 per kuukausi sähköautossa. Kysymys ei siis isoista summista. Olen varma että sähköautoilijat mielellään maksavat tuon pienen lisäkustannuksen latausmahdollisuudesta. Monasti latausvirran verkosta saa laitettua myös 6 tai 8 ampeeriin. Ja melko harvoin tulee ladattua akustoa tyhjästä täyteen vaan yleensä sähköä on jäljella akustossa 20-70% ja latausajat ja määrät sen mukaiset.
- virta ei riitä
virta riittää kirjoitti:
> Mahtaneeko pystyä lataamaan sähköauton akkua lämmityspaikalla? Eikö sähköauton lataus vaadi enemmän virtaa kuin moottorilämmitin?
Sähköautojen peruslaturit ottavat useimmiten 10 A tai korkeintaan 16 A (joissain taitaa olla jopa mahdollista valita näiden välillä) juuri siitä syystä, että lataus lähes mistä tahansa pistorasiasta onnistuisi. Normi 1-vaihepistorasiasta ei ylipäätään ole mahdollista rutistaa yli 16 A eli sähköautojen pikalaturit ovat aina 3-vaihevehkeitä.
Pienestä latausvirrasta johtuen sähköauton lataus peruslaturilla on aina mallia "yön yli".
Uudehkojen talojen tolpista saa aina vähintään 10 ja usein täydet 16 A per autopaikka, mikä riittää esim. 600 W lohkolämmittimelle ja 2000 W sisälämmittimelle. "Kymppi" riittää vain 600 1700 W lämmittimille.
Vanhojen talojen kanssa voi olla nihkeämpää, esim. vain 1x16 A kahdelle autolle = 8 A per autopaikka.
> Jossakin oli sellainen systeemi että lämmityspaikoille tulevaa virtaa katkotaan lämpötilan mukaan niin että vain kovilla pakkasilla on täysi lämmitys päällä. Mitäs sanoo siihen akkulaturi?
Näitä, samoin kuin koko parkkipaikan ohjausta yhdellä keskuskellolla tyyliin sähköt päällä klo 04-09, 12-13 ja 16-18, on toki käytössä vanhoissa taloissa, mutta ovat ns. katoavaa kansanperinnettä. Normiratkaisu on uusia ikäloput tolpat malleiksi, jossa joka autopaikalle on oma kellonsa, josta saa max. 2 h kerrallaan.
Ei uuden tolpan 2 h kellokaan mikään maailmanloppu ole. Sen tarkoitus on estää piittaamattomia idiootteja törsäämästä sähköä. Esim. ex asuintalossani yksi kääkkä piti autoa letkun päässä 24/7, vaikka ajoi autolla korkeintaan kerran viikossa. Lohko sisätilanlämmitin paahtoivat siis 8 h/d ja sähköä paloi 300-500 kWh/kk. Kylmästä parkkipaikasta perittiin muistaakseni 8 ja tolppapaikasta 12 €/kk. Ei taida 4 €/kk ihan riittää 400 kWh/kk sähkölaskuun... 2 h rajoitus olisi pienentänyt sähkönkulutuksen neljäsosaan edellämainitusta.
Sähköauton latausta varten kello olisi syytä poistaa, jotta akun saisi kerralla täyteen. Sen seurauksena pitäisi tolppapaikasta perittävä korvauskin nostaa suuremmaksi. Paras ratkaisu olisi tietenkin asentaa energiamittari kellon tilalle.
Vaikkei kelloa poisteta, sähköauton lataus vie paljon enemmän energiaa vuositasolla. Talvella, kun lämmittimet ovat käytössä, eroa ei tule. On sama, meneekö 2 h x 2 kW lämppäreihin vai akkuu, mutta kesäkeleillä eroa alkaa tulla, kun lämppäreitä ei käytetä.
No, takaisin asiaan. Kellon voi poistaa (ja on syytäkin, koska 2 h ei riitä lataukseen), mutta tällöin on perusteltua maksaa myös suurempaa korvausta, koska vuotuinen sähkönkulutus on paljon suurempi kuin lämmityskäytössä. Esim. lämmittimet yhteensä 2 kW, lämmitysaika 2 h arkipäivinä ja 6 kk/vuosi -> 500 kWh/vuosi. Sähköautoa puolestaan ladataan myös kesällä ja akustoon voi hyvin upota vaikka 20 kWh/d = 5 000 kWh/vuosi.
Jos kelloa ei poisteta käytöstä, ei sähköauton lataamiseen *talvella* uppoa juurikaan enempää energiaa kuin normi lämmittimiin. Mutta kesällä eroa alkaakin tulla, koska lämmittimiä ei käytetä kesäkeleillä. Kaikkien kannalta reiluin ratkaisu olisi laittaa kellon sijaan tolppaan kWh-mittari & laskutus todellisen kulutuksen mukaan.
...tai ei sekään ihan reilu olisi, koska normi tolppapaikoista perittävät korvaukset eivät kata kaikkia kustannuksia (ml. parkkipaikan hankintahinta & ylläpitokulut), joten autottomat joutuvat aina sponssaamaan autoilijoita. Autopaikoista pitäisi periä ainakin 100 €/kk, jotta tontti rakentamis ylläpitokulut saataisiin katettua, mutta eihän kukaan näin paljoa autopaikasta suostuisi maksamaan -> laitetaan joka asunnon hintaan 15 k€ päälle ja kaikki ovat tyytyväisiä, kun kaikki maksaa, ihan riippumatta siitä, onko autoa/paikkaa lainkaan käytössä.Kerrostaloelämä ei aina ole reilua, kaikki maksaa asioista sen mukaan mitä yhtiöjärjestyksessä lukee.
Ongelmana ei yleensä ole se tolpassa oleva sulake, vaan se sulake josta tulee virta sinne tolpan sulakkeelle. Viimeksi kun asuin kerrostalossa, niin lohkolämmittimen lisäksi sai käyttää vain max 800W sisälämmitintä ja silti oli aika monena aamuna osa autoista kylmänä kun syöttävä sulake oli palanu. Ainahan johtoja voi vaihtaa järeämpiin ja ottaa isompia liittymiä, mutta se maksaa ja aika reilua olisi että sähköatuoilijat maksaisivat tarpeensa.
Eikä sähköautoilija jätä lämmityssähköä käyttämättä, se tarvitaan lataustehon lisäksi, sillä sähköauto ei tuota hukkalämpöä kuten polttomoottori, joten sähköauto pitää myös lämmittää tolpassa ja sen lisäksi pitää ehkä lämmittää vielä akustoakin että se ei ryydy pakkaseen.
Sähköautottomilla ja varsinkaan autottomilla ei ole mitään intoa maksaa sähköautoilijoille parempia latausmahdollisuuksia, joten tästä syystä sähköautot eivät tule yleistymään kovin nopeasti, vaikka autoon itseensä liittyvät tekniset rajoitteet saataisiin ratkottua. - sähköauto lämmitettä
virta riittää kirjoitti:
> Mahtaneeko pystyä lataamaan sähköauton akkua lämmityspaikalla? Eikö sähköauton lataus vaadi enemmän virtaa kuin moottorilämmitin?
Sähköautojen peruslaturit ottavat useimmiten 10 A tai korkeintaan 16 A (joissain taitaa olla jopa mahdollista valita näiden välillä) juuri siitä syystä, että lataus lähes mistä tahansa pistorasiasta onnistuisi. Normi 1-vaihepistorasiasta ei ylipäätään ole mahdollista rutistaa yli 16 A eli sähköautojen pikalaturit ovat aina 3-vaihevehkeitä.
Pienestä latausvirrasta johtuen sähköauton lataus peruslaturilla on aina mallia "yön yli".
Uudehkojen talojen tolpista saa aina vähintään 10 ja usein täydet 16 A per autopaikka, mikä riittää esim. 600 W lohkolämmittimelle ja 2000 W sisälämmittimelle. "Kymppi" riittää vain 600 1700 W lämmittimille.
Vanhojen talojen kanssa voi olla nihkeämpää, esim. vain 1x16 A kahdelle autolle = 8 A per autopaikka.
> Jossakin oli sellainen systeemi että lämmityspaikoille tulevaa virtaa katkotaan lämpötilan mukaan niin että vain kovilla pakkasilla on täysi lämmitys päällä. Mitäs sanoo siihen akkulaturi?
Näitä, samoin kuin koko parkkipaikan ohjausta yhdellä keskuskellolla tyyliin sähköt päällä klo 04-09, 12-13 ja 16-18, on toki käytössä vanhoissa taloissa, mutta ovat ns. katoavaa kansanperinnettä. Normiratkaisu on uusia ikäloput tolpat malleiksi, jossa joka autopaikalle on oma kellonsa, josta saa max. 2 h kerrallaan.
Ei uuden tolpan 2 h kellokaan mikään maailmanloppu ole. Sen tarkoitus on estää piittaamattomia idiootteja törsäämästä sähköä. Esim. ex asuintalossani yksi kääkkä piti autoa letkun päässä 24/7, vaikka ajoi autolla korkeintaan kerran viikossa. Lohko sisätilanlämmitin paahtoivat siis 8 h/d ja sähköä paloi 300-500 kWh/kk. Kylmästä parkkipaikasta perittiin muistaakseni 8 ja tolppapaikasta 12 €/kk. Ei taida 4 €/kk ihan riittää 400 kWh/kk sähkölaskuun... 2 h rajoitus olisi pienentänyt sähkönkulutuksen neljäsosaan edellämainitusta.
Sähköauton latausta varten kello olisi syytä poistaa, jotta akun saisi kerralla täyteen. Sen seurauksena pitäisi tolppapaikasta perittävä korvauskin nostaa suuremmaksi. Paras ratkaisu olisi tietenkin asentaa energiamittari kellon tilalle.
Vaikkei kelloa poisteta, sähköauton lataus vie paljon enemmän energiaa vuositasolla. Talvella, kun lämmittimet ovat käytössä, eroa ei tule. On sama, meneekö 2 h x 2 kW lämppäreihin vai akkuu, mutta kesäkeleillä eroa alkaa tulla, kun lämppäreitä ei käytetä.
No, takaisin asiaan. Kellon voi poistaa (ja on syytäkin, koska 2 h ei riitä lataukseen), mutta tällöin on perusteltua maksaa myös suurempaa korvausta, koska vuotuinen sähkönkulutus on paljon suurempi kuin lämmityskäytössä. Esim. lämmittimet yhteensä 2 kW, lämmitysaika 2 h arkipäivinä ja 6 kk/vuosi -> 500 kWh/vuosi. Sähköautoa puolestaan ladataan myös kesällä ja akustoon voi hyvin upota vaikka 20 kWh/d = 5 000 kWh/vuosi.
Jos kelloa ei poisteta käytöstä, ei sähköauton lataamiseen *talvella* uppoa juurikaan enempää energiaa kuin normi lämmittimiin. Mutta kesällä eroa alkaakin tulla, koska lämmittimiä ei käytetä kesäkeleillä. Kaikkien kannalta reiluin ratkaisu olisi laittaa kellon sijaan tolppaan kWh-mittari & laskutus todellisen kulutuksen mukaan.
...tai ei sekään ihan reilu olisi, koska normi tolppapaikoista perittävät korvaukset eivät kata kaikkia kustannuksia (ml. parkkipaikan hankintahinta & ylläpitokulut), joten autottomat joutuvat aina sponssaamaan autoilijoita. Autopaikoista pitäisi periä ainakin 100 €/kk, jotta tontti rakentamis ylläpitokulut saataisiin katettua, mutta eihän kukaan näin paljoa autopaikasta suostuisi maksamaan -> laitetaan joka asunnon hintaan 15 k€ päälle ja kaikki ovat tyytyväisiä, kun kaikki maksaa, ihan riippumatta siitä, onko autoa/paikkaa lainkaan käytössä.Vaikka tolpassa olisi 16A sulake, niin ei se tarkoita sitä että joka tolpasta voisi ladata 16A virralla, sillä syöttävä sulke takuulla palaa jos joka tolpasta otetaan maksimit. Sähköautojen lataamisen eteen pitää tehdä jotain viimeistään sitten kun ne alkavat yleistyö, jotta niitä olisi kerrostaloissa mahdollista ladata. Tästä tulee kusatannuksia ja sähköautottomat luonnollisesti tulee vastustamaan näitä muutoksia, joka tarkoittaa sitä että pääröksiä ei saada tehtyä.
Älkää unohtako sitä että talvella lataussähkön lisäksi myös sähköauto lämmitettään. Olisi hullua käyttää auton lämmittämiseen pelkästään akkuun ladattua sähköä, tietysti auton sisätilat kannattaa lämmittää tolppasähköllä ennen liikkeille lähtöä, myös akustoa kannattaa lämmittää, koska ottaa paremmin virtaa vastaan ja luovuttaa sitä myös paremmin.
Sähköauto siis kuluttaa lämmitykseen saman määrän tolppasäköä kuin polttomoottoriautokin ja sen lisäksi tulee vielä akkujen lataukseen kuluva sähkö.
- Miten lienee
Tai kun ajastinkello vain 2h kerrallaan antaa virtaa.
Oiskohan niin että sellasta kulkuneuvoa ei voikaan latailla ns lämpötolpasta?- ihimetttelijä
Meillä on taloyhtiöissä jokaisella autotalli, jossa on sähköpisteke ilmen mitään rajoitinta. Sähköauton lataaminen on siis helppoa. Isännöitsijältä kun kysyin miten on varauduttu sähköautojen lataamiseen, joka menee kaikkien piikkiin oli vastauksena se, että ennen ei tehdä mitään ennekuin ensimmäinen sähköauto on pihassa. On pikkaisen myöhäistä reagoida siinä vaiheessa ja tiedossa on takuuvarmasti riitoja asian suhteen.
En voi ymmärtää miksi lämmistys- ja autotallisähköjen virtoja viedä heti rakennusvaiheessa talokohtaisiksi. Saisi jokainen lämmittää ja ladata autoansa niin paljon kuin lompsa kestää. - parempaan suuntaan
ihimetttelijä kirjoitti:
Meillä on taloyhtiöissä jokaisella autotalli, jossa on sähköpisteke ilmen mitään rajoitinta. Sähköauton lataaminen on siis helppoa. Isännöitsijältä kun kysyin miten on varauduttu sähköautojen lataamiseen, joka menee kaikkien piikkiin oli vastauksena se, että ennen ei tehdä mitään ennekuin ensimmäinen sähköauto on pihassa. On pikkaisen myöhäistä reagoida siinä vaiheessa ja tiedossa on takuuvarmasti riitoja asian suhteen.
En voi ymmärtää miksi lämmistys- ja autotallisähköjen virtoja viedä heti rakennusvaiheessa talokohtaisiksi. Saisi jokainen lämmittää ja ladata autoansa niin paljon kuin lompsa kestää.Kustannusten vuoksi tietenkin. Mittarit maksaa eikä niiden laskuttaminenkaan tapahdu itsestään.
Aikoinaan ne tolpat on ajateltu vain lohkolämmittimien käyttöön, eikä ne silloin ole kovin paljon sähköä vieneet, eikä sähkökään ollut joskus niin kallista kuin nyt.
- 87k
Parkkipaikka maksaa 60€/kk
Voisi kuvitella että itse parkkipaikka maksaa 5€/kk ja sähköt 55€/kk joten eiköhäs tuolla mahdeta kattaa sähköauton kulut- joopa joo
Harva taloyhtiö perii autopaikasta todellisia kustannuksia, usein peritään vain se sähkö. Maapohjan kiinteistövero tai vuokra menee yleensä yhtiövastikkeista jne.
- dgsfdgdfgs
joopa joo kirjoitti:
Harva taloyhtiö perii autopaikasta todellisia kustannuksia, usein peritään vain se sähkö. Maapohjan kiinteistövero tai vuokra menee yleensä yhtiövastikkeista jne.
No oli miten oli, parkkipaikan todellinen kustannus on 5€/kk mutta siitä laskutetaan 60€/kk joten kyllä tuo 55€/kk kattaa sähköauton tai aina päällä olevan lämmittimen kulut, etenkin kun kesällä ei lämmitintä käytetä, mutta maksetaan sama maksu
- halvalla menee
dgsfdgdfgs kirjoitti:
No oli miten oli, parkkipaikan todellinen kustannus on 5€/kk mutta siitä laskutetaan 60€/kk joten kyllä tuo 55€/kk kattaa sähköauton tai aina päällä olevan lämmittimen kulut, etenkin kun kesällä ei lämmitintä käytetä, mutta maksetaan sama maksu
Kyllä se on niin päin että parkkipaikan todellinen kustannus on 185€/kk, mutta siitä laskutetaan vain 60€/kk ja loput menee vastikkeista.
Kerrostalon tontin vuokra voi olla esimerkiksi 120.000€ vuodessa ja puoleet tontista on varattu 40 auton parkkipaikaksi, jolloin autopaikkaa kohti tulee tonttikuluja 125€/autopaikka/kk. - näin se menee
halvalla menee kirjoitti:
Kyllä se on niin päin että parkkipaikan todellinen kustannus on 185€/kk, mutta siitä laskutetaan vain 60€/kk ja loput menee vastikkeista.
Kerrostalon tontin vuokra voi olla esimerkiksi 120.000€ vuodessa ja puoleet tontista on varattu 40 auton parkkipaikaksi, jolloin autopaikkaa kohti tulee tonttikuluja 125€/autopaikka/kk.Autopaikkojen kustannuksia ei todellakaan voi edes laskea tuolla kaavalla. Jo laki määrää, että autopaikkoja on oltava kiinteistöllä tietty lukumäärä riippuean asuntojen määrästä. Siis ne pitää olla jokatapauksessa vaikka yhtään autoa ei taloyhtiön osakkaat omistaisi. Ainut oikea tonttivuokran jyvitys on asuntojen neliöiden mukaan. Samalla systeemillä on myynnissä asunto-osakkeita, joissa voit vapautua kuukausittaisesta tonttivuokravastikkeesta ostamalla oman osuutesi tontista, joka määräytyy asuntoneliöiden mukaan.
- höpsistä
näin se menee kirjoitti:
Autopaikkojen kustannuksia ei todellakaan voi edes laskea tuolla kaavalla. Jo laki määrää, että autopaikkoja on oltava kiinteistöllä tietty lukumäärä riippuean asuntojen määrästä. Siis ne pitää olla jokatapauksessa vaikka yhtään autoa ei taloyhtiön osakkaat omistaisi. Ainut oikea tonttivuokran jyvitys on asuntojen neliöiden mukaan. Samalla systeemillä on myynnissä asunto-osakkeita, joissa voit vapautua kuukausittaisesta tonttivuokravastikkeesta ostamalla oman osuutesi tontista, joka määräytyy asuntoneliöiden mukaan.
Miten se muka on reilua että autopaikat peritään neliöiden mukaan? Suuren asunnon asukas voi olla autoton ja pienen asunnon asukkaalla voi olla kaksi autoa.
Kerrostalossahan autopaikkoja saa olla vähemmän kuin asuntoja, ei siis ole edes ajateltu että jokaisella olisi auto, miten se silloin muka voisi olla oikein että hinta peritään vastikkeessa?
Kyllä aina on parasta että asioista peritään todelliset kulut. - kohtuuhinnat
halvalla menee kirjoitti:
Kyllä se on niin päin että parkkipaikan todellinen kustannus on 185€/kk, mutta siitä laskutetaan vain 60€/kk ja loput menee vastikkeista.
Kerrostalon tontin vuokra voi olla esimerkiksi 120.000€ vuodessa ja puoleet tontista on varattu 40 auton parkkipaikaksi, jolloin autopaikkaa kohti tulee tonttikuluja 125€/autopaikka/kk.Kerrostalon koko budgetti on 120.000 €. Tontinvuokra on 8000-10.000 € niissä kahdessa talossa, missä olen hallituksessa.
Laske uudelleen ne autopaikkojen hinnat, meillä 6 €/kk
- varmista etukäteen
Aluksi voit saada sähkön taloyhtiön piikkiin, mutta kun joku huomaa että lataa patteriautoasi yhteisestä kassasta niin joudut maksumieheksi.
Taloyhtiöissä on aina se porukka joka kyttää ja pitää huolen ettei kukaan pääse vetämään välistä. Voi käydä niinkin, että joudut maksamaan kohtuuttoman suurta osuutta kun kaikki kateus- ja tasa-arvopykälät vedetään peliin yhtiökokouksessa.- ei onnistu
Taloyhtiössä maksetaan kulut sen mukaan mitä lukee yhtiöjärjestyksessä. Jos siellä lukee että autopaikat sähköineen laskutetaan kuukausimaksulla, niin silloin se laskutetaan kuukausimaksulla joka on kaikille saman suuruinen. Ei ole edes laillilsesti sellaista mahdollisuutta että joku maksaisi erikseen kuluttamansa sähkön.
- tietääihaniariitoja
Vaivihkaa tätä sähköautonlatausta taloyhtiöstä tiedustellessa sain uskomattoman vastauksen. Lataaminen tullaan kieltämään heti kun joku sähköauton hankkii. Taloyhtiö ei ala investoimaan pelkän yksittäisen tapauksen vuoksi. Lataaminen tulee olemaan sähköauton hankkijan ongelma, ei taloyhtiön.
- 10v. päästä toimii
tietääihaniariitoja kirjoitti:
Vaivihkaa tätä sähköautonlatausta taloyhtiöstä tiedustellessa sain uskomattoman vastauksen. Lataaminen tullaan kieltämään heti kun joku sähköauton hankkii. Taloyhtiö ei ala investoimaan pelkän yksittäisen tapauksen vuoksi. Lataaminen tulee olemaan sähköauton hankkijan ongelma, ei taloyhtiön.
Näihän se varmasti tulee menemään, eli onnea paristoautojen omistajille.
- ihaniariitoja
10v. päästä toimii kirjoitti:
Näihän se varmasti tulee menemään, eli onnea paristoautojen omistajille.
Moinen suhtautuminen ei todellakaan edesauta sähköautojen suosion lisäämistä tulevaisuudessa. Isännöitsijät ovat aivan samalla vastustavalla kannalla -> aiheuttaa täten heille työtä ja vaikeiden asoiden läpiviemistä taloyhtiöissä.
Suomalaisista kuitenkin merkittävin osa (muistaakseni 60%) asuu rivi- ja kerrostaloissa. Tämä tulee olemaan suurin pullonkaula sähköautojen suosioon. - 1423412431432
ihaniariitoja kirjoitti:
Moinen suhtautuminen ei todellakaan edesauta sähköautojen suosion lisäämistä tulevaisuudessa. Isännöitsijät ovat aivan samalla vastustavalla kannalla -> aiheuttaa täten heille työtä ja vaikeiden asoiden läpiviemistä taloyhtiöissä.
Suomalaisista kuitenkin merkittävin osa (muistaakseni 60%) asuu rivi- ja kerrostaloissa. Tämä tulee olemaan suurin pullonkaula sähköautojen suosioon.Isännöitsijän mielipiteellä ei ole mitään merkitystä tämän kysymyksen kannalta.
Päätökset yhtiöjärjestyksen muutoksesta tekee yhtiökokous. Jos sähköautoilija lähtee innokkaasti ajamaan asiaansa, voi käydä niinkin että hänellä onkin yllätys yllätys äänienemmistö kokouksessa. - etelän autoja
1423412431432 kirjoitti:
Isännöitsijän mielipiteellä ei ole mitään merkitystä tämän kysymyksen kannalta.
Päätökset yhtiöjärjestyksen muutoksesta tekee yhtiökokous. Jos sähköautoilija lähtee innokkaasti ajamaan asiaansa, voi käydä niinkin että hänellä onkin yllätys yllätys äänienemmistö kokouksessa.Kyllä isännöitsijän mielipitellä on merkitystä, sillä hän on se taho jonka kokemukseen ja asiantuntemukseen taloyhtiön hallitus ja yhtiökokous useinmiten turvautuu.
Sähköautot eivät tule koskaan yleistymään Sumessa niin että niitä olisi enemmistöllä. - pensa-autoilija
etelän autoja kirjoitti:
Kyllä isännöitsijän mielipitellä on merkitystä, sillä hän on se taho jonka kokemukseen ja asiantuntemukseen taloyhtiön hallitus ja yhtiökokous useinmiten turvautuu.
Sähköautot eivät tule koskaan yleistymään Sumessa niin että niitä olisi enemmistöllä.Isännöitsijä ei tee päätöksiä taloyhtiössä.
Eihän tässä mistään sähköautoilijoiden enemmistöstä puhuttu vaan äänienemmistöstä yhtiökokouksessa. - älä unta nää
pensa-autoilija kirjoitti:
Isännöitsijä ei tee päätöksiä taloyhtiössä.
Eihän tässä mistään sähköautoilijoiden enemmistöstä puhuttu vaan äänienemmistöstä yhtiökokouksessa.Miten yksi tai kaksi sähköauton omistajaa saisi äänienemmistön yhtiökokouksessa?
- 13+1
älä unta nää kirjoitti:
Miten yksi tai kaksi sähköauton omistajaa saisi äänienemmistön yhtiökokouksessa?
se valkenee sinulle kun joku päivä pääset muuttamaan pois vuokrakasarmista
- strategia 1
ei onnistu kirjoitti:
Taloyhtiössä maksetaan kulut sen mukaan mitä lukee yhtiöjärjestyksessä. Jos siellä lukee että autopaikat sähköineen laskutetaan kuukausimaksulla, niin silloin se laskutetaan kuukausimaksulla joka on kaikille saman suuruinen. Ei ole edes laillilsesti sellaista mahdollisuutta että joku maksaisi erikseen kuluttamansa sähkön.
Ei tarvi sähköasiaa edes viedä yhtiökokoukseen kaikkien kateellisten nälvittäväksi, vaan käyttökorvaukset ovat hallituksen päätettävissä olevia asioita. Ole siis hyvää pataa hallituksen jäsenien kanssa tai juota ne känniin ennen kokousta.
- taktiikkapeliä
13+1 kirjoitti:
se valkenee sinulle kun joku päivä pääset muuttamaan pois vuokrakasarmista
Hänelle on turha selittää hyvien puhelahjojen tai valtakirjan merkitystä tässä asiassa.
- FIKSU ja FILMAATTINE
Ai kuka maksaa? NO SINÄ VITTU !!!
- Prius maksaa
Aivan, jos kaapelit ja sulakkeet kestää, niiin arviolaskutus tuskin on sähköautoilijaa suosivaa.
- sdfi8u
Noin 99% taloyhtiöistä joutuu laittamaan rappuun lapun jossa lukee " Sähköauton lataaminen yhtiön parkkipaikoilla EHDOTTOMASTI KIELLETTY "
- Plug in
Yhden sähköauton lataaminen vaikuttaa 40 autopaikan taloyhtiössä yhden paikan keskivertokustannuksiin 0,005%. En usko, että asiasta koituu niin suuria ongelmia, kuin mitä keskustelu antaa ymmärtää.
- KWH-din mittari
Kyttääville kellarimummoille tiedoksi:
Niin kauan kun te estätte sähköskootterini latauksen paikoilla,
niin yhtä kauan tulee jatkojohto OMASTA huoneistostani sinne pihalle.
Eikä tästä tule mitään kuluja edelleenkään.
Seinän takan asuu vilkas teinipersoona. Käy aamuin illoin suihkussa. Putket huutavat täysillä 15-40 min/ 2 krt päivässä. Ja maksu on kiinteä.
En minä käytä yhtä tuhlaavasti energiaa missään muodossa. Ja määrässä.
Miksi piruparoille on niin vaikeaa laittaa omaan asuntoon vesimittarit K/L liittymiin.
Entä miksi vanha mutta toimiva hissi piti vaihtaa uuteen jossa erona on vain pintamateriaalit sekä LED-näyttö valmistajan vuodesta logoineen.
Ja tämäkö hukkainvestointi sitten EI nostanut yhtiövastiketta ??
Logiikka=??
Ehkä sinne vesimittarin juureen pitäisi lisätä vielä yksi aparaatti.
Rauhoittavien annostelu suoraan hanaveteen. ah, rauhaisaa eloa! :)- lähde nykimään
Roikan vetäminen ikkkunasta ulos on kiellettyä. Jos et sopedu kolhoosin sääntöhin, niin muutavittuun.
- keksin keinot
lähde nykimään kirjoitti:
Roikan vetäminen ikkkunasta ulos on kiellettyä. Jos et sopedu kolhoosin sääntöhin, niin muutavittuun.
Meilläpä se piuha lähteekin parvekkeen pistorasiasta.
- huvittava oot
Eli heti alkoi kateus se suomalainen luonne paljastua. Jos naapuri nyt perhana pääsee hyötymään jotain enemmän kuin itse.
- niitä piisaa
heh heh sehän on tää suomalaisen perisynti KATEUS!!!
- ei ilman maksua.
Ei ole mahdollista auton lataus ilman omaa mittaria, joku voi vuodessa ajaa 1000-4000 euron sähköt, ei kukaan suostu muiden bensojakaan maksamaan. Nämä sähköautot ei mene ihan niin vähällä sähköllä kun annetaan ymmärtää, siis kun tulee 500km yltäviä vehkeitä.
- Elektroautofaktaa
No mutta eikö makseta myös moottorinlämmityskin tavallisessa autossa? Itse ajelen 20000-25000km/v ja sähköä menee tuohon 3000-3500kWh. Sähkön kokonaishinta on yleensä noin 0,11e/kWh eli tekee silloin 330-385e/v. Tekee 32e/kk. Mikäli taloyhtiö ottaa vaikka 40e/kk sähköstä niin kaikki ovat onnellisia ja taloyhtiöllekin jää jotain. Useimmat ajavat vähemmän autoillaan. Jos lataan 6h päivässä niin 9,6kWh/päivä tekee 1,6kWh lataustehoa eli 7A virtaa eli 10A sulake on ok. Saan autostani rajoitettua tolpasta otettavaa virtaa 6-14 ampeeriin portaattomasti. Pikalatauksia en vielä ole tarvinnut.
- lataus lisäksi
Elektroautofaktaa kirjoitti:
No mutta eikö makseta myös moottorinlämmityskin tavallisessa autossa? Itse ajelen 20000-25000km/v ja sähköä menee tuohon 3000-3500kWh. Sähkön kokonaishinta on yleensä noin 0,11e/kWh eli tekee silloin 330-385e/v. Tekee 32e/kk. Mikäli taloyhtiö ottaa vaikka 40e/kk sähköstä niin kaikki ovat onnellisia ja taloyhtiöllekin jää jotain. Useimmat ajavat vähemmän autoillaan. Jos lataan 6h päivässä niin 9,6kWh/päivä tekee 1,6kWh lataustehoa eli 7A virtaa eli 10A sulake on ok. Saan autostani rajoitettua tolpasta otettavaa virtaa 6-14 ampeeriin portaattomasti. Pikalatauksia en vielä ole tarvinnut.
Lataamisen lisäksi sähköauto myös lämmitetään talvella tolppasähköllä.
Vai kuvitteletko että säköautoilija lähtee liikkeille jäisellä autolla, jonka moottori ei edes tuota lämpöä kuten pollttomoottori käydessään? - jäörkihinnoittelua
Elektroautofaktaa kirjoitti:
No mutta eikö makseta myös moottorinlämmityskin tavallisessa autossa? Itse ajelen 20000-25000km/v ja sähköä menee tuohon 3000-3500kWh. Sähkön kokonaishinta on yleensä noin 0,11e/kWh eli tekee silloin 330-385e/v. Tekee 32e/kk. Mikäli taloyhtiö ottaa vaikka 40e/kk sähköstä niin kaikki ovat onnellisia ja taloyhtiöllekin jää jotain. Useimmat ajavat vähemmän autoillaan. Jos lataan 6h päivässä niin 9,6kWh/päivä tekee 1,6kWh lataustehoa eli 7A virtaa eli 10A sulake on ok. Saan autostani rajoitettua tolpasta otettavaa virtaa 6-14 ampeeriin portaattomasti. Pikalatauksia en vielä ole tarvinnut.
Normi autopaikka pihalla 8€/kk ja sitten sähköautolta perittäisiin 40 € eli viisinkertainen maksu riittäisi hyvin kulujen kattamiseen. Hallipaikat saattavat hyvinkin olla 50-100 €/kk, hesassa paljon enemmänkin.
- Ostin rivitalon
siihen kuului katoksillinen autopaikka a 4000 € ja oma kellolla oleva sähkömittari kulutukseen kellon voi ohittaa vain nappia painamalla.Siitä maksan mitä kulutan enkä valita.
- lataaja32
Sähköautoa voi ladata tietääkseni ilmaiseksi Kampin sähkötalon vieressä olevassa latauspaikassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15974Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829