Mikä se PHaku on?

Jaakko455

Mikä on tämä Excelin Phaku ja miten se toimii? Miten sitä käytetään?

4

822

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • phakija

PHAKU-funktiolla haetaan annettua sanaa/lukua vastaava arvo vaakasuuntaan jostain taulukosta. Annetaan yksinkertainen esimerkki:
      Sinulla on jossakin taulukossa Luettelo esim:
      M-sarake on "Nimi"
      N-sarake on "Osoite"
      O-sarake on "puh.nro"
      Kirjoita A1 Matti Meikäläinen
      B1=PHAKU(A1;M1:O100;2;0) - kaava hakee nyt annettua nimeä taulukosta M1:O100 taulukon toiselta sarakkeelta eli N-sarakkeelta (eili antaa osoitteen)
      C1=PHAKU(A1;M1:O100;3;0) - nyt kaava hakee taulukon 3 sarakkeelta (O-sarake) puh.numeron.
      Eli kaavaan annetaan ensin haettavan arvon soluosoite (A1); sitten osoite mistä taulukko löytyy (M1:O100) ja sitten monenneltako sarakkeelta taulukosta haetaan. Kaavassa oleva viimeinen nolla tarkoittaa että haetaan täysin vastaavaa arvoa.Sen tilalle voi kirjoittaa myös EPÄTOSI)
      PHAKU-funktio toimii taulukossa vain vasemmalta oikealle, et voi hakea esim. puh.numeron perusteella nimeä, koska puh.nro on taulukossa oikeanpuoleisin sarake, eikä sillä voi tästä taulukosta hakea mitään
      Tuossa vielä Excelin omat ohjeet PHAKU-funktion käytöstä
      http://office.microsoft.com/fi-fi/excel-help/phaku-HP005209335.aspx

• Jaakko455

Eli se siis hakee sen nimen perusteella sitä osoitetta tai puh numeroa? Jos muokkaa tuota A1:n Matti Meikäläistä vaikka Maija Meikäläiseksi niin se B1 huutaa että "PUUTTUU!"

• sammapåhär

Selvennykseksi vielä tuosta PHAKU-funktiosta se, että tuo haettava arvo (A1) pitää siis olla aina annetun solualueen vasemmanpuoleisin eli 1. sarake.
      Siis viellä esimerkin tapauksessa kun haetaan tietoja nimen perusteella, pitää tuo nimi-sarake (M) olla ensimmäisenä. Jos siis haetaan vaikka osoitteen perusteella pitää kaava olla muodossa
      B1=PHAKU(A1;N1:O100;2;0) - eli siis osoite-sarake (N) ekana ja haetaan toisesta eli O-sarakkeeesta puh.numeroa
      Voit hakea tällä osoite- haulla vain Puh.numeroa, et mitään muuta

• Jaakko455

Ensin se huusi että VIITTAUS! mutta sitten tosiaan huomasin muuttaa tuon M1:n N1:een ja vielä 3:n kakkoseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8637
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3020
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      45
      2419
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2233
    Aihe