Mirtazapin 15mg unettomuuden hoidossa.

Uusi lääke

Hei. Olen aloittanut Mirtazapin nimisen lääkkeen unettomuuden hoidossa. Olen kuullut että kyseinen lääke nostaa ruokahalua, turvottaa ja lihottaa, Milloin ruokahalun nousu tapahtuu lääkkeen aloittamisen jälkeen, tapahtuuko se hiljalleen vai kerralla?

Voiko ruokahalua kontroilloida hyvin? Kuinka paljon tyypillisesti lääke lihottaa, jos kiloja kertyy ja kuinka monen kilon lihomisen jälkeen lääke kannattaa lopettaa, mikäli siis paino vain nousee?

19

3654

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyy.t

Miksi noin korkea annos'? Kun unettomuuteen riittää 3, 75 mg???

• Uusi lääke

Lääkäri kirjoitti 15mg unettomuuden hoitoon tai näin reseptissä lukee.

• mirtaaa

Ainakin turvotusta tuli mulla ja kun lopetin lääkkeen syönnin niin turvotus loppui myös. Unenlaatu tosin vaihteli ja välillä heräsin painajaisiin, se oli myös toinen syy miksi lopetin.

• Uusi lääke

Muita kokemuksia kyseisestä lääkkeestä? Onko lääke vaikea lopettaa, jos lääke ei toimi.

• unelias taas

Lopeta vaan heti. Jos ei nukuta, nouse sängystä pyörimästä ja tee jotain hetki. Täytä vaikka ristikoita, syö voileipä ja juo maitoa päälle.

Ei noista tv-lääkäreiden tyrkyttämistä myrkyistä tule kuin harmia. Lihot, muutut zombiksi, seksihalut ja -kyvyt katoaa ja sitten kun yrität lopettaa on viekkarit edessä.
      Jokin melatoniini luontaistuotekaupasta auttoi ainakin minua. Nyt en syö sitäkään. Tilapäinen, kuukausia vaivannut, unettomuus katosi.

Tai sitten pyydä lekururilta Stellaa, auttaa nukahtamaan satavarmasti. Ei vain pidä ihan joka ilta ottaa.

• toimi mulla
      • lopeta

kantsis lopettaa se lääke, nimittäin: Koukkuun jäät. ja vierotusoireet on helvetilliset.

• Uusi lääke

Olen syönyt lääkettä nyt kaksi viikkoa. Lääke auttaa nukkumiseen hyvin, kun otan lääkkeen ni alkaa nukuttamaan tunnin sisällä. Aamulla on hieman väsynyt olo mutta se menee ohitse.

Muita vaikutuksia en ole vielä havainnut, toimiiko lääke kunnolla jo? Onko lääkkeen mahdolliset sivuvaikutukset vielä tulossa.

• Enpä tiedä sitten...

Itse aloitin Mirtatsapiinin käytön jotain reilut kolme vuotta sitten.

Tuolloin painoin jtn 73kg(180cm mies)
      Alle kahdessa vuodessa lihoin parikymmentä kiloa, jonka jälkeen paino on pysynyt siinä n. 94kg tienoilla. Elämäntapani eivät ole mitenkään muuttuneet siitä mitä ne olivat ennen tuota, joten ainoa järkevä selitys on, että lääkkeen käyttö on syy miksi lihoin.

Tämän lisäksi olen nähnyt tavallista sekavampia, psykedeelisempiä unia.

Olen hieman väsyneempi kuin ennen olin, varsinkin aamuisin.

Ajatus takkuilee enemmän kuin aiemmin, ja tämän huomaa mm. siitä että saatan usein jäädä miettimään jotain asiaa esimerkiksi kesken puheen.
      Toisinsanoen ulosanti ei ole aivan yhtä sujuvaa mitä se ennen oli.

En myöskään jaksa myöskään reagoida asioihin yhtä paljoa kuin ennen, en positiivisiin enkä negatiivisiin. Eli sellainen luonnollinen flow-tila jossa ihminen on spontaani ja enemmän tunteiden vietävänä puuttuu. Tulee usein sellainen "ihan sama" fiilis.

Kaksi viimeistä kohtaa luultavasti liittyy suurilta osin tuohon väsymykseen.
      Tulee zombie-olo noista lääkkeistä.

Sanoisin että lääkkeen mahdolliset sivuvaikutukset ovat vielä tulossa, mutta eihän sitä ikinä tiedä. Saattaa olla että sinulle ei tule mitään ihmeellisiä sivuoireita.

Seksihaluihin tämä onneksi ei ole vaikuttanut millään tavalla, ja se oli oikeastaan yksi syy miksi vaihdoin mirtatsapiineihin, koska edellinen lääkitykseni tappoi totaalisesti kaikki halut.

Tosiaan, voin sanoa kokemuksesta että ne vieroitusoireet mirtatsapiinissa(ainakin minulla) oli todella rankat. Oli ollut pidemmän aikaa hyvä fiilis, ja ajattelin lopettaa, mutta seuraava viikko olikin yhtä epätoivoa ja masennusta. Kaikki oli täyttä paskaa...
      Oli sitten pakko sanoa lääkärille että ei tästä tule yhtään mitään.

Näiden lopettaminen on kyllä vaikeaa...

Kannattaa kuitenkin muistaa että ihmiset puhuvat omista kokemuksistaan, ja sinulle kyseiset lääkkeet eivät välttämättä aiheuta mitään sen kummempia sivuvaikutuksia.

• Uusi lääke

Ruokahalussa ja painossa en ole vielä havainnut muutoksia, tosin lääkettä olen käyttänyt lyhyen aikaa,alta kolme viikkoa

Onko mahdollista että lääke muuttaa elimistöä pysyvästi lopettamisen jälkeen? Mietin jos lääke hidastaa aineenvaihduntaa käytön aikana niin palautuuko aineenvaihdunta ennalleen sitten kun lääkkeen on lopettanut?

Lääkäri jutteli minulle että syö lääkettä 2-3 kuukautta että unirytmi palautuu normaaliksi ja keho saa aikaa levätä unettomuus jakson jälkeen.

Mikäli paino alkaa nousemaan ja maha kasvaa lääkkeen käytön aikana ni onko lääkkeen lopettamisen jälkeen helppo laihduttaa?

• Rope

Paino ei noussut mutta niin käy helposti. Kun koitin lopettaa menin 2h per yö unilla viikon ja sitten meni pupu pöksyyn. Lopetus onnistui n seitsemän vuoden kohdalla ehkä kymmennellä kerralla. Se oli vaikeaa!!Vastuullinen työ, oli vaikeaa olla töissä väsyneenä. Muutos työtehtävässä auttoi lopettamaan. Nyt 1,5 vuotta ilman ja en aloita enää uudelleen, se on varma.

• fesefdsfsfdsfs

En suosittele, lihosin n. 10 kg.. Se johtuu järjettömästä makean himosta ja ruokahalun kasvusta... Muuten oli ihan toimiva lääke, mut toi lihoaminen ja turpoaminen mulle tuli hirveä ihottuma.

• 18v nuorimies

minulla oli kyseinen lääke käytössä ja hyvin auttoi saamaan unta. ilman lääkettä makasin vain sängyssä silmät kiinni, mutta en ollut unessa. saatoin olla jopa 2 kokonaista vuorokautta hereillä, ja aina heräsin vihaisena ja agressiivisena. lääkkeen kanssa nukuin 10-12h joka yö ja heräsin pirteänä ja hyväntuulisena. ruokahaluni kyllä kasvoi, turvotusta oli ensimmäisellä viikolla vähän mutta liikunta auttoi pitämään painon kurissa ja vesi auttoi turvotukseen. nyt on oltu taas hereillä 2kk ja olo on masentunut, lääke on loppu ja uutta reseptiä en ole jaksanut hakea vaikka tulisi kyllä tarpeeseen. muista ottaa lääke joka päivä samaan aikaan niin ei mene unirytmi vituiksi.

• maaaaria

Olen syönyt noin viikon kyseistä lääkettä 7.5mg annoksella unettomuuden hoitoon. On auttanut...en heräile yöllä ja saan unen helpommin illalla. Väsyttää vaan aamulla tosi paljon. Pitäisi nukkua lähes 12h yöunia. :) Mitäs, jos puolittaisin vielä tuonkin annoksen...vai nukuttaako univelat ja ajan myötä kertynyt väsymys. Olen 47v. nainen. Kokemuksia, Kiitos !

• Mirta

Kannattaa todella kokeilla miten pienellä annoksella saa nukuttua. Lääkärit kirjoittavat monesti liian isoja annoksia, vaikka paljon pienemmällä tulisi sama unettava vaikutus.
      Onkohan tämä Mirtazapin nyt joku muotilääke? Tuntuu, että vähintään joka toiselle sitä on suositeltu.
      Minullekin sitä määrättiin ja reseptissä luki, että 1 tbl iltaisin. Aloin heti ottamaan puolikasta ja sitten parin kuukauden kuluttua puolitin vielä puolikkaan ja totesin, että sama vaikutus. Tabletti on vaan sen mallinen, että sitä on vaikea jakaa niihin pieniin murusiin, joilla uni tulee.
      Sitten puolen vuoden kuluttua lopetin myös sen 1/4 ottamisen. Sivuvaikutuksia tms. en tuntenut ja nykyisin nukun hyvin ilman lääkkeitä.
      Puolessa vuodessa paino nousi noin 8 kg, niitä nyt sit tässä tiputtelen, kovin helposti ei ylikilot lähde.

• kokemuksiakaivataan

Olen kokeillut M:a muutamia öitä. Eka 0,25 ,sitten puolikas ja viime yönä 3/4 15 mg pilleristä. Ei ole auttamut nukahtamiseen. Kuinka nopeasti vaikutuksen pitäisi alkaa ottamisesta ja pitäisikö vaikutuksen tulla heti ensikokeilulla (vrt. masennuksen hoitoon vaikutsta pitöö odottaa 1-2vk)? Tulee kyllä noin puol h lääkkeen oton jälkeen hiukka huippaava olo, jonka aluksi tulkitsin kovaksi väsymykseski, mutta kun menin sänkyyn ei kuitenkaan uni tullut... turhauttavaa...niin olin optimisti tän suhteen kun olen lukenut noita positiivisa kommentteja. Ainoa hyvin nukahatmiseen auttanut on ollut Opamox, jonka lääkäri haluaisi nyt ottaa pois. Melatoniini ja Atarax kokeiltu, myöskään psykoosilääke ei uneta enää niin paljon kuin käytön alussa.

• eikoskaanenää

Kyllä se pilleri alkaa vaikuttaa parin viikon sisällä aloituksesta. Itse söin sitä yli 10v ja kyllä nukuin 8-10 tuntisia unia ja puoleen päivään oli aivan "pölkkyräinen" olo. Vieroitus Mitsasta kestikin sitten 2kk ja nyt on olo paljon parempi, on aivan kuin olisi koko maailma "kirkastunut".

• Anonyymi

Kauhea lääke. En itse käytä mutta puoliso. Hänestä tulee outo, aggressiivinen ja huutaa ja karjuu. Lääkitystä lopetetaan välillä ja kohta se on otettava käyttöön vaikean unettomuuden hoitoon. Vähitellen samat raivarit, nesteen valtava kerääntyminen. Lääkäri ei usko. No odotellaan mitä sattuu. Löysin taas mirzaa häneltä kun huomasin että karjuminen alkoi. Siivosin ja tietokoneen takaa löytyi pussista. Totta se joskus on että useat ottavat eron jos puoliso sairastuu. Toinen puolisko se murtuu lopulta.

• Anonyymi

Minä testasin tuota pari kertaa kun määrättiin unettomuuteen, mutta seuraavana päivänä oli niin omituinen olo, että pelotti. Tunsin suorastaan murhanhimoa jopa aivan tuntemattomia vastaantulijoita kohtaan. Olenkin kuullut , että monella koulusurmaajalla on ollut joku mielialalääke käytössä. Syy vaaralliseen käytökseen saattaakin olla sopimattomassa lääkityksessä, minulle ainakin ihan perinteiset rauhoittavat bentsot sopivat paljon paremmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe